Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 21. november 2024
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, M og SP) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Flertallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL, RV, ALT og SIU) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de under nr. 1 og 2 stillede ændringsforslag
og vil stemme imod de under nr. 3-5 stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1, 2, 4 og 5
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det
under nr. 3 stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (IA) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod de
stillede ændringsforslag.
Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget anerkender, at flagloven liberaliseres endda en hel del
med forslaget, idet det ikke tidligere har været lovligt at
flage med andre flag end det danske, mens det nu tillades alle
andre steder end i toppen af en flagstang. Det er godt, ligesom SF
bakker det tyske mindretals mulighed for at flage op, men SF mener,
loven burde være blevet fuldt liberaliseret.
Da SF i sagen om
koranafbrændingsloven mente, at en afbrænding kan
være en ytring og dermed hører under ytringsfriheden,
kan flagning ligeledes anses for at være en ytring og
bør derfor ikke være begrænset. Dette anerkender
Justitsministeriet også, da det foreslåede forbud,
fordi det kan udgøre et indgreb i ytringsfriheden, skal
kunne begrundes i et legitimt hensyn og være
nødvendigt i et demokratisk samfund, jf. EMRK artikel 10,
stk. 2.
SF mener, at det danske flag er et af de
smukkeste nationale symboler, og at det står meget
stærkt, fordi vi bruger det i så mange
sammenhænge. Vi flager glad og gerne ved mange nationale
højtider, og SF finder, at vores flag og kultur sagtens kan
holde til, at der også flages med andre flag end det
danske.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
støtter behovet for at indføre et flagforbud i
Danmark, efter at Højesteret ved dom af 22. juni 2023
fastslog, at det daværende forbud mod at flage med andre
landes nationalflag ikke havde tilstrækkelig hjemmel i dansk
lov. Højesteretsdommen medførte derfor, at der ikke
længere var hjemmel i lovgivning i Danmark, som forbød
flagning med andre landes nationalflag, områdeflag og flag,
der kan sidestilles hermed. På den baggrund fremsatte DD i
sidste folketingsår beslutningsforslag nr. B 9
(folketingsåret 2023-24), der havde til formål at
forbyde flagning med fremmede nationers flag i det offentlige rum i
Danmark. Forslaget blev støttet af et flertal i Folketinget,
idet regeringen (S, V og M), KF og DF sammen med DD stemte for
forslaget. DD er derfor meget tilfreds med, at regeringen nu har
fremsat et lovforslag, der indfører en lovhjemmel, som i
udgangspunktet gør det forbudt at flage med andre landes
nationalflag, områdeflag og flag, der kan sidestilles hermed.
Lovforslaget indeholder en række undtagelser, som DD
støtter, da disse bl.a. tager hensyn til Danmarks relationer
til vores nabolande. Derudover bakker DD op om, at lovforslaget
lovfæster, at Dannebrog er Danmarks Riges nationalflag og
dermed nationalsymbol, hvilket cementerer Dannebrog som
nationalsymbol og Dannebrogs særstatus.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(LA og KF):
1) Paragraffen affattes således:
Ȥ 1. Danmarks
nationalflag er Dannebrog som stutflag efter de for stutflaget
fastlagte proportioner. Nationalflagets røde farve er
dannebrogsrødt.
Stk. 2. Danmarks
statsflag er Dannebrog som splitflag efter de for splitflaget
fastlagte proportioner. Statsflaget føres af Kongehuset,
Folketinget, statslige myndigheder og domstolene samt institutioner
m.v., der har særlig tilladelse hertil.
Stk. 3.
Statsflaget i orlogsrødt føres alene af
Søværnet efter Forsvarets nærmere
bestemmelser.«
[Danmarks nationalflag og statsflag
m.v.]
2)
Efter kapitel 1 indsættes:
»Kapitel 01
Officielle flagdage
§ 01. Justitsministeren
bestemmer, hvilke dage der er officielle flagdage, herunder
ekstraordinære flagdage, hvor statslige myndigheder flager
med Dannebrog som splitflag, det færøske flag
Merkið eller det grønlandske flag
Erfalasorput.«
[Officielle flagdage]
Til § 2
Af et mindretal
(DF):
3) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Forbuddet i stk. 1 omfatter ikke det finske, det
færøske, det grønlandske, det islandske, det
norske og det svenske nationalflag.«
[Tyske flag og andre landes
områdeflag og flag, der kan sidestilles hermed, omfattes ikke
af undtagelsesmuligheden]
Til § 5
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(KF):
4) Som
2. pkt. indsættes:
»Politiet kan som vilkår efter
1. pkt. bestemme, at der ikke må flages med et flag omfattet
af § 2, stk. 1, på danske mærkedage eller
flagdage.«
[Præcisering af, at politiet
kan fastsætte vilkår om, at der ikke må flages
med et udenlandsk flag på danske mærkedage eller
flagdage]
5) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte regler om politiets
behandling af sager efter stk. 1.«
[Mulighed for fastsættelse af
regler om politiets behandling af sager om flagning med udenlandske
flag]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af lovforslagets §
1, stk. 1, at Danmarks Riges nationalflag er Dannebrog. Dette
indebærer bl.a. en lovfæstelse af, at Dannebrog er
Danmarks Riges nationalflag. Den foreslåede bestemmelse vil
omfatte Dannebrog både som stutflag og som splitflag. Det
bemærkes i den forbindelse, at Dannebrog som stutflag fortsat
skal anses som nationalflag, mens Dannebrog som splitflag anses som
statsflaget. I denne sammenhæng vil Dannebrog både som
stutflag og som splitflag dog skulle anses som Danmarks Riges
nationalflag.
Det følger af lovforslagets §
1, stk. 2, at Dannebrog som splitflag føres af Kongehuset,
Folketinget, domstolene og statslige myndigheder samt institutioner
m.v., der har særlig tilladelse hertil. Dette indebærer
en tydeliggørelse af gældende ret, hvorefter
splitflaget alene føres af Kongehuset, Folketinget,
statslige myndigheder, domstolene og fysiske og juridiske personer,
der ved kongelig resolution er meddelt særlig tilladelse til
at føre splitflag. Disse vil således fortsat kunne
føre splitflag.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at § 1, stk. 1, affattes
således, at Danmarks nationalflag er Dannebrog som stutflag.
Nationalflagets røde farve er dannebrogsrød.
Det foreslåede vil indebære, at
Dannebrog som stutflag er Danmarks nationalflag, og at
nationalflagets røde farve er dannebrogsrød.
Dannebrog som stutflag er et rektangulært flag, der deles af
korset i fire retvinklede felter. Korsets bredde er 1/7 af flagets
højde ved stangen. Felterne ved stangen er kvadrater.
Længden af de ydre felter er 1 3/4 gange de indre felter.
Ved »Dannebrog som stutflag«
skal i denne sammenhæng forstås det danske
nationalflag, som består af et liggende hvidt kors, som
når til kanten af flaget, på en dannebrogsrød
(farvekode Pantone 186C) baggrund.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at § 1, stk. 2, affattes
således, at Danmarks statsflag er Dannebrog som splitflag.
Statsflaget føres af Kongehuset, Folketinget, statslige
myndigheder og domstolene samt institutioner m.v., der har
særlig tilladelse hertil. Det foreslåede vil
indebære, at Danmarks statsflag er Dannebrog som splitflag.
Dannebrog som splitflag er ikke et rektangulært flag.
Splitflagets indre felter er som stutflagets, men den del af
korset, som adskiller de ydre felter, er i længden kun 1
¼ gange de indres side, og de ydre felters hertil svarende
rektangulære del fortsættes i flagets
længderetning af spidse flige, der har form af retvinklede
trekanter, og hvis længde ved flagets øverste og
nederste kant er 1 ½ gange de rektangulære deles
længde.
Det foreslåede vil endvidere
tydeliggøre gældende ret, hvorefter splitflaget alene
føres af Kongehuset, Folketinget, statslige myndigheder,
domstolene og fysiske og juridiske personer, der ved kongelig
resolution er meddelt særlig tilladelse til at føre
splitflag. Disse vil således fortsat kunne føre
splitflag.
Det bemærkes, at der kræves
særskilt tilladelse til at føre splitflag med
særlige mærker eller kendetegn. Der kan eksempelvis
henvises til kongelig resolution af 4. november 2022, jf.
bekendtgørelse nr. 372 af 24. marts 2023 om godkendelse af
et nyt flag for DanPilot.
Den foreslåede bestemmelse er
endvidere udtryk for en tydeliggørelse af, at der vil
være tale om en uberettiget og dermed retsstridig anvendelse
af Dannebrog som splitflag, hvis flaget føres af andre end
Kongehuset, Folketinget, statslige myndigheder, domstolene eller
fysiske og juridiske personer, der ved kongelig resolution har
særlig tilladelse til at føre splitflag. Den
foreslåede tydeliggørelse skal ses i sammenhæng
med, at retsstridig benyttelse af Dannebrog i form af splitflag vil
kunne indebære en overtrædelse af straffelovens §
132, stk. 1, nr. 1, hvorefter den, som forsætligt eller
uagtsomt på retsstridig måde benytter kendetegn eller
dragt, som er forbeholdt dansk eller fremmed offentlig myndighed
eller militærpersoner, straffes med bøde.
Der er med det foreslåede ikke tale
om en ændring af den nuværende ordning i forhold til
Dannebrog som splitflag, ligesom det foreslåede ikke
ændrer på de gældende regler om benyttelse af det
såkaldte yachtflag, jf. bekendtgørelse nr. 249 af 11.
oktober 1957.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at § 1, stk. 3, affattes
således, at statsflaget i orlogsrødt føres af
Søværnet efter Forsvarets nærmere bestemmelser.
Det foreslåede vil indebære, at Søværnet
fører splitflaget i form af orlogsflaget, som har
farvevarianten orlogsrød (Pantone 194C) som baggrund. Det
foreslåede vil være en tydeliggørelse af
gældende ret. Det foreslåede vil endvidere
indebære, at Forsvaret vil kunne fastsætte
nærmere bestemmelser om at statsflaget i orlogsrødt
føres af Søværnet.
Til nr. 2
De officielle flagdage meddeles af
Justitsministeriet i cirkulæreskrivelse om officielle
flagdage. På disse dage flager statslige myndigheder med
Dannebrog som splitflag fra statens bygninger og skibe. Dog flages
der den 21. juni med det grønlandske flag, Erfalasorput, og
den 29. juli med det færøske flag, Merkið. Den
seneste cirkulæreskrivelse er cirkulæreskrivelse nr.
9010 af 15. januar 2024 fra den 15. januar 2024.
Justitsministeriet kan i visse
tilfælde iværksætte ekstraordinær flagning
i anledning af særlige begivenheder som f.eks.
statsbesøg og særlige begivenheder i Kongehuset for at
markere større katastrofer eller terrorangreb m.v. i
udlandet.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at der indsættes et nyt kapitel om
officielle flagdage, hvori der indføres en bestemmelse,
hvorefter justitsministeren bestemmer, hvilke dage der er
officielle flagdage, herunder ekstraordinære flagdage, hvor
statslige myndigheder flager med Dannebrog som splitflag, det
færøske flag, Merkið, eller det grønlandske
flag, Erfalasorput.
Det foreslåede vil indebære, at
justitsministeren vil kunne bestemme, hvilke dage der er officielle
flagdage, hvor statslige myndigheder flager med Dannebrog som
splitflag, det færøske flag, Merkið, eller det
grønlandske flag, Erfalasorput. Dette vil indebære, at
statslige myndigheder på de officielle flagdage flager med
Dannebrog som splitflag fra statens bygninger og skibe. Det
forudsættes dog, at det bestemmes, at der den 21. juni flages
med det grønlandske flag, Erfalasorput, og den 29. juli
flages med det færøske flag, Merkið.
Private personer, institutioner, kommuner
m.v. vil ikke have pligt til at flage på de fastsatte
flagdage. Det forudsættes, at Justitsministeriets praksis for
meddelelse af officielle flagdage videreføres med den
foreslåede ordning, hvorefter justitsministeren bestemmer,
hvilke dage der er officielle flagdage. Det forudsættes i den
forbindelse, at de officielle flagdage er dage, som har en
særlig national betydning, herunder kirkelige helligdage og
kongelige fødselsdage.
Det bemærkes, at de kirkelige
helligdage kan forskydes fra år til år, og derfor
forudsættes det, at der hvert år på
Justitsministeriets hjemmeside offentliggøres en liste over
datoerne for flagdagene i det kommende år.
Det foreslåede vil endvidere
indebære, at justitsministeren vil kunne
iværksætte ekstraordinær flagning på enten
hel eller halv stang i forbindelse med f.eks. statsbesøg
eller i ganske særlige tilfælde ved øvrige
begivenheder af særlig national betydning og i anledning af
f.eks. terrorangreb eller naturkatastrofer i Danmark eller i
udlandet.
Det forudsættes, at
Justitsministeriets praksis for anordning af ekstraordinær
flagning videreføres med den foreslåede ordning,
hvorefter justitsministeren anordner sådan flagning.
Til nr. 3
Det følger af lovforslagets §
2, stk. 2, at forbuddet i stk. 1 ikke omfatter finske,
færøske, grønlandske, islandske, norske,
svenske og tyske flag. Dette vil indebære, at flagning med
finske, færøske, grønlandske, islandske,
norske, svenske og tyske nationalflag og områdeflag m.v. ikke
vil være omfattet af det foreslåede forbud mod at flage
med andre landes nationalflag og områdeflag og flag, der
må sidestilles hermed. Det vil således være
tilladt at flage med f.eks. det skånske flag, det samiske
flag, det ålandske flag og Slesvig-Holstens og Bayerns
flag.
Det foreslås med
ændringsforslaget bl.a. at ændre », svenske og
tyske flag« til »og svenske nationalflag«.
Det foreslåede vil indebære, at
det tyske flag og områdeflag i Tyskland, herunder
Slesvig-Holstens eller Bayerns flag, vil være omfattet af det
foreslåede forbud mod flagning med andre landes nationalflag
og områdeflag og flag, der må sidestilles hermed.
Det foreslåede vil ligeledes
indebære, at finske, færøske,
grøndlandske, islandske, norske og svenske områdeflag
m.v. vil være omfattet af det foreslåede forbud mod
flagning.
Flagning med finske, færøske,
grønlandske, islandske, norske og svenske nationalflag vil
fortsat ikke være omfattet af det foreslåede forbud mod
at flage med andre landes nationalflag.
Til nr. 4
Det følger af lovforslagets §
5, at politiet i særlige tilfælde kan meddele
tilladelse, herunder fastsætte vilkår, til flagning med
flag omfattet af § 2, stk. 1. Dette vil indebære, at
forbuddet ligessom efter de dagældende regler ikke vil
omfatte flagning med udenlandske flag, hvis politiet har meddelt
tilladelse hertil, ligesom politiet vil kunne fastsætte
vilkår for tilladelser til flagning med andre landes
nationalflag og områdeflag og flag, der måtte
sidestilles hermed.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at politiet som vilkår kan bestemme,
at der ikke må flages med et flag omfattet af § 2, stk.
1, på danske mærkedage eller flagdage. Med forslaget
præciseres det, at politiet kan fastsætte vilkår
om, at der ikke må flages med et udenlandsk flag på
danske mærkedage eller flagdage.
Det forudsættes i den forbindelse, at
tilladelser til flagning med udenlandske flag vil kunne indeholde
vilkår om, at der ikke flages med det pågældende
flag på dage, hvor Justitsministeriet - ud over de
ovennævnte officielle flagdage - har bestemt, at statslige
myndigheder skal flage ekstraordinært på halv eller hel
stang i anledning af særlige begivenheder som f.eks.
statsbesøg eller særlige begivenheder i Kongehuset.
Tilsvarende gælder, hvor Justitsministeriet i øvrigt
har iværksat ekstraordinær flagning, f.eks. for at
markere større katastrofer eller terrorangreb m.v. i
udlandet.
Til nr. 5
Det følger af lovforslagets §
5, at politiet i særlige tilfælde kan meddele
tilladelse, herunder fastsætte vilkår, til flagning med
flag omfattet af § 2, stk. 1. Dette vil indebære, at
forbuddet ligesom efter de dagældende regler ikke vil omfatte
flagning med udenlandske flag, hvis politiet har meddelt tilladelse
hertil, ligesom politiet vil kunne fastsætte vilkår for
tilladelser til flagning med andre landes nationalflag og
områdeflag og flag, der måtte sidestilles hermed.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at justitsministeren kan fastsætte
regler om politiets behandling af sager efter stk. 1.
Forslaget vil indebære, at
justitsministeren kan fastsætte en standardiseret procedure
for behandling af sager om tilladelse til flagning med flag
omfattet af det foreslåede forbud til brug for alle
politikredse.
Det forudsættes i den forbindelse, at
ministeren vil kunne fastsætte regler om behandling af sager
om tilladelse til flagning med flag omfattet af det
foreslåede forbud, ligesom ministeren vil kunne beslutte, at
sådanne regler vil kunne gælde for alle
politikredse.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober
2024 og var til 1. behandling den 22. oktober 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 26. juni 2024 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 270 (folketingsåret
2023-24) Den 2. oktober 2024 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Karin
Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S)
Lasse Haugaard Pedersen (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen
(V) Lars Christian Lilleholt (V) Jan E. Jørgensen (V) Henrik
Rejnholt Andersen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda
Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP)
Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA) fmd. Sólbjørg Jakobsen
(LA) Mai Mercado (KF) nfmd. Per
Larsen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Mette Thiesen (DF) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Serdal Benli
(SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |