Skriftlig fremsættelse (11. april
2025)
Justitsministeren
(Peter Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fuldbyrdelse af straf m.v., lov om samarbejde med Finland, Island,
Norge og Sverige angående fuldbyrdelse af straf m.v. og lov
om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Etablering af
særlige afdelinger for terrordømte m.v., styrkelse af
kriminalforsorgens indsats over for ekstremisme og radikalisering
m.v. samt tiltag på offererstatningsområdet med henblik
på at lette sagsbehandlingen af offererstatningssager
m.v.)
(Lovforslag nr. L 198)
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne) har sammen med Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti i marts 2023 aftalt at
videreføre initiativerne i flerårsaftalen for
kriminalforsorgens økonomi 2022-2025. Som det bl.a.
fremgår af flerårsaftalen, vil aftalepartierne
iværksætte en række initiativer for at styrke
sikkerheden i landets fængsler og arrester samt sætte
ind over for de mest udfordrende og farlige indsatte. Lovforslaget
indeholder derfor for det første
en række ændringer af straffuldbyrdelsesloven, der er
nødvendige for gennemførelsen af et initiativ om
styrkelse af indsatsen over for terrordømte og
radikaliserede indsatte under varetægtsfængsling og
afsoning, som navnlig skal understøtte etableringen af en
vurderingsafdeling til terrordømte og en specialiseret
afdeling for særligt farlige terrordømte og
radikaliserede indsatte.
Det er vigtigt for regeringen, at der
tilvejebringes yderligere redskaber, der er nødvendige for
kriminalforsorgens efterretnings- og sikkerhedsarbejde.
Lovforslaget indeholder derfor for det
andet forslag om at ændre straffuldbyrdelsesloven,
således at kriminalforsorgen får mulighed for at optage
foto af indsattes brevveksling samt af breve og andre optegnelser
fundet i indsattes besiddelse, når fotografering er
nødvendig af hensyn til orden og sikkerhed i
fængslerne, af hensyn til kriminalforsorgens indsats mod
radikalisering og ekstremisme eller for at forebygge kriminalitet.
Optagelse af foto af brevenes indhold har det sigte at
effektivisere kriminalforsorgens eksisterende efterretnings- og
sikkerhedsarbejde, idet fotooptagelse frem for udarbejdelse af
notater eller rapporter bidrager til en mere professionel,
kvalificeret og fyldestgørende dokumentation af oplysninger,
der giver anledning til f.eks. bekymring.
Derudover foreslås for det tredje en udvidelse af
kriminalforsorgens mulighed for behandling af personoplysninger om
indsatte og andre personer, således at kriminalforsorgen
bl.a. kan behandle oplysninger om personer, som indsatte ikke har
direkte kontakt til, hvis det vurderes nødvendigt af ordens-
eller sikkerhedsmæssige hensyn, af hensyn til
kriminalforsorgens indsats mod radikalisering og ekstremisme eller
af hensyn til at bekæmpe og forebygge kriminalitet.
Ændringen indebærer bl.a., at kriminalforsorgen
får hjemmel til at anvende fiktive profiler på sociale
medieplatforme med henblik på bl.a. at få kendskab til
eller verificere oplysninger af betydning for kriminalforsorgens
efterretnings- og sikkerhedsarbejde.
Lovforslaget indeholder for det fjerde en ændring af reglerne
om udstationering af udvisningsdømte indsatte med henblik
på at sikre en mere effektiv sagsbehandling i
kriminalforsorgen af sager om udstationering af
udvisningsdømte udlændinge. Det forslåede
indebærer, at udvisningsdømte fremover skal indgive
ansøgning om udstationering, og at kriminalforsorgen derfor
ikke skal tage sager op af egen drift, som de er forpligtet til i
dag. Der ændres ikke på mulighederne for
udstationering.
Lovforslaget indeholder for det femte en sproglig præcisering
af straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 1, § 65, stk. 1,
og § 66, stk. 1, om at anvendelse af magt, håndjern samt
sikringscelle og fiksering over for indsatte skal være
strengt nødvendig, således at bestemmelsernes ordlyd
bringes i overensstemmelse med de formuleringer, der anvendes i Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis.
Ændringerne er alene af sproglig karakter og medfører
ikke ændringer af retstilstanden.
Derudover indeholder lovforslaget for det sjette en ændring af
straffuldbyrdelsesloven, der har til formål at sikre, at
udenlandske skyldnere oplever en konsekvens af bl.a.
færdselsrelaterede lovovertrædelser i Danmark.
Ændringen medfører, at politiet ikke vil være
forpligtet til at oversende ubetalte bødekrav til
inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden i de
tilfælde, hvor inddrivelse i Danmark ikke er mulig. Dette
muliggør, at der kan ske anmodning om fuldbyrdelse af
bødekravet hos de kompetente myndigheder i skyldners
hjemland, og at de udenlandske skyldnere således oplever en
konsekvens af deres lovovertrædelse i Danmark.
Lovforslaget indeholder for det syvende ændringer af lov om
samarbejde med Finland, Island, Norge og Sverige angående
fuldbyrdelse af straf m.v. Det foreslås at tilvejebringe
bemyndigelse til at fastsætte regler om afskæring af
klageadgang for visse afgørelser efter lov om samarbejde med
Finland, Island, Norge og Sverige angående fuldbyrdelse af
straf m.v., med henblik på at kunne ensrette reglerne for
klageadgange om fuldbyrdelse af straf.
Endelig har lovforslaget til formål
at indføre tiltag på offererstatningsområdet,
som skal medvirke til at lette sagsbehandlingen af
offererstatningssager og regressager.
Det foreslås således for det ottende, at Erstatningsnævnet
til brug for behandlingen af ansøgninger i medfør af
offererstatningsloven får en videre terminaladgang til
nødvendige skatteoplysninger hos Skatteforvaltningen. En
sådan adgang vil lette sagsgangen hos nævnet og
smidiggøre ansøgningsprocessen for skadelidte.
Herudover foreslås det, at Erstatningsnævnet får
mulighed for at dække udgifter, som forældre eller
værger har afholdt i anledning af en sag på vegne af
f.eks. en mindreårig. Dette skal ses i lyset af, at det som
udgangspunkt er forældre eller værger, der antager en
advokat på vegne af den mindreårige, og som derfor
hæfter for udgiften hertil. Endvidere foreslås det, at
statens krav mod skadevolder tidligst forrentes, når kravet
er overdraget til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden.
Dette skal bidrage til at lette den administrative byrde og sikre
en smidig og effektiv tilrettelæggelse af sagsgangen i
behandlingen af regressager.
Fremsættelsen er blevet forsinket
bl.a. som følge af opfølgningen på
høringssvarene om udvidelse af lovforslaget, således
at der foreslås præciseringer i
straffuldbyrdelseslovens § 65, stk. 1, og § 66, stk. 1,
svarende til den præcisering, der foreslås i lovens
§ 62, stk. 1.
Lovforslaget indeholder flere initiativer
til styrkelse af indsatsen over for radikalisering og ekstremisme i
kriminalforsorgens institutioner, herunder bl.a. en ordning til et
nyt og mere fleksibelt sikkerhedsregime, hvor der med lovforslaget
etableres hjemmel til en vurderingsafdeling for placering af de
terrordømte og radikaliserede. Vurderingsafdelingen er
delvist taget i brug af kriminalforsorgen, men for at få sin
fulde virkning er der behov for de med lovforslaget
foreslåede ændringer af straffuldbyrdelsesloven. Det er
således væsentligt for kriminalforsorgens indsats mod
radikalisering og ekstremisme, at det fremsatte lovforslag
behandles i indeværende folketingsår.
Loven foreslås at træde i kraft
den 1. juli 2025.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.