Fremsat den 10. april 2025 af justitsministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven
(Genetisk slægtsforskning som
efterforskningsmiddel i politiet)
§ 1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1160 af 5. november 2024, som senest ændret § 8 i
lov nr. 1687 af 30. december 2024, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 754 e indsættes i kapitel 68:
Ȥ 754 f. Politiet kan
til brug for efterforskningen af en lovovertrædelse
sammenligne oplysninger om dna fra et dna-spor med oplysninger fra
en dna-baseret slægtsforskningsdatabase, hvis
1) der er
bestemte grunde til at antage, at dna-sporet stammer fra
gerningspersonen,
2)
efterforskningen angår en overtrædelse af straffelovens
§§ 114-114 j, 216, § 225, jf. § 216, § 237
eller en overtrædelse af straffeloven af særdeles
alvorlig karakter, og
3)
efterforskningsskridtet må antages at være af
afgørende betydning for efterforskningen.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Indførelse af
genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i dansk
politi | | 2.1. | Gældende
ret | | | 2.1.1. | Politiloven | | | 2.1.2. | Retsplejeloven | | | 2.1.3. | Lov om Det Centrale
Dnaprofilregister og Det Centrale
Fingeraftryksregister | | | 2.1.4. | Politiets behandling
af personoplysninger til retshåndhævende
formål | | 2.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | 2.3. | Den foreslåede
ordning | | | 2.3.1. | Genetisk
slægtsforskning | | | 2.3.2. | Betingelserne for at
kunne anvende genetisk slægtsforskning | | | | 2.3.2.1. | Bestemte grunde til
at antage, at dna-sporet stammer fra gerningspersonen | | | | 2.3.2.2. | Kriminalitetens
alvor | | | | 2.3.2.3. | Efterforskningsskridtet må antages at
være af afgørende betydning for
efterforskningen | 3. | Forholdet til
retshåndhævelsesloven | 4. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Klimamæssige
konsekvenser | 8. | Miljø- og
naturmæssige konsekvenser | 9. | Forholdet til
EU-retten | 10. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 11. | Sammenfattende
skema | | | | | | | | | | |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne)
ønsker, at politiet skal benytte de værktøjer
til opklaring af sager, som nye metoder, teknologier mv. giver
mulighed for. Det omfatter også muligheden for at sammenligne
oplysninger om dna fra et dna-spor med oplysninger fra en
dna-baseret slægtsforskningsdatabase (genetisk
slægtsforskning). Dette skal være med til at sikre, at
flere gerningspersoner bliver draget til ansvar for deres alvorlige
forbrydelser.
Det Centrale Dna-profilregister (dna-profilregisteret) fungerer
som centralt redskab for politiet i forbindelse med efterforskning,
herunder til at fastslå en persons identitet, udelukke
mistænkte og identificere gerningspersoner til forbrydelser.
Registeret er af afgørende betydning for politiets
muligheder for at efterforske og opklare kriminalitet.
Formålet med at søge i dna-profilregisteret er at
finde personer, hvis dna-profiler allerede er registreret i
dna-profilregisteret. Samtidig vil politiet på baggrund af et
dna-spor fra en uidentificeret gerningsperson kunne søge
efter slægtsrelationer til den pågældende
(slægtskabssøgning) blandt eksisterende personprofiler
i politiets dna-profilregister. Et "hit" i dna-profilregisteret
kræver, at politiet tidligere har registreret dna-oplysninger
fra en sigtet eller dømt person af relevans. Hvis den
formodede gerningsperson eller en slægtsrelation til denne
ikke tidligere er dømt eller sigtet, vil der ikke være
registrerede oplysninger om den pågældende, og politiet
vil således ikke kunne fremsøge den
pågældende eller dennes slægtninge i politiets
eget dna-register. Det er således ikke altid tilfældet,
at dna-profilregistreret indeholder de fornødne oplysninger
til at identificere en mulig gerningsperson til et strafbart
forhold.
Erfaringer fra udlandet har imidlertid vist, at genetisk
slægtsforskning ved brug af en dna-baseret
slægtsforskningsdatabase kan være et effektivt redskab
til at opklare meget alvorlige forbrydelser, som ikke har kunnet
opklares ved brug af andre efterforskningsmetoder, herunder ved at
søge i politiets eget dna-register. Genetisk
slægtsforskning er således bl.a. set anvendt i USA ved
brug af kommercielle slægtsforskningsdatabaser, ligesom
metoden i 2020 blev anvendt i forbindelse med et pilotprojekt i
Sverige til brug for opklaringen af et 16 år gammelt
dobbeltdrab.
Der blev den 20. juni 2022 stillet et borgerforslag om, at dansk
politi skal kunne bruge genetisk slægtsforskning ved brug af
en dna-baseret slægtsforskningsdatabase (alternativt ved
oprettelsen af en dansk statslig samtykkebaseret database, hvor
borgere bosiddende i Danmark frivilligt registrerer deres dna) i
efterforskning af drab og grov personfarlig kriminalitet.
Borgerforslaget rundede 50.000 støtter i september 2022 og
blev i starten af 2023 fremsat som beslutningsforslag nr. B 15
(uændret genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B
10, folketingsåret 2022-23, 1. samling). Beslutningsforslaget
blev vedtaget af regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne) og Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne,
Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og
Nye Borgerlige.
Det er i den forbindelse centralt for regeringen, at politiets
anvendelse af genetisk slægtsforskning ved brug af en
dna-baseret slægtsforskningsdatabase er reguleret af en
særskilt retlig ramme, som sikrer, at det kun sker i sager,
hvor den samfundsmæssige interesse i at anvende oplysninger
fra en kommerciel dna-baseret slægtsforskningsdatabase
overstiger hensynet til privatlivets fred.
Lovforslaget har på denne baggrund til formål at
tilvejebringe en særskilt retlig ramme for politiets brug af
genetisk slægtsforskning ved brug af en dna-baseret
slægtsforskningsdatabase som et efterforskningsmiddel i dansk
politi.
Der lægges konkret op til, at der i retsplejeloven
indsættes en ny bestemmelse, hvorefter politiets brug af
genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel
reguleres.
Ved genetisk slægtsforskning forstås i denne
sammenhæng sammenligning af oplysninger om dna fra et
dna-spor med oplysninger fra en dna-baseret
slægtsforskningsdatabase. Det er ikke hensigten med
lovforslaget at regulere politiets adgang til at foretage
sammenligning af oplysninger om dna fra et dna-spor med oplysninger
fra politiets eget registre eller andre landes tilsvarende
registre. Denne form for sammenligning reguleres i stedet af de
generelle regler, herunder reglerne i politiloven og
retshåndhævelsesloven.
2. Indførelse af genetisk slægtsforskning
som efterforskningsmiddel i politiet
2.1. Gældende ret
2.1.1. Politiloven
Lov om politiets virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr.
1270 af 29. november 2019 med senere ændringer (politiloven),
er lovgrundlaget for dansk politis virksomhed, og politiet er i
medfør af politiloven pålagt en række opgaver,
herunder at efterforske og forfølge strafbare forhold, jf.
politilovens § 2, nr. 3. Bestemmelsen henviser til politiets
virksomhed inden for strafferetsplejen, der er nærmere
reguleret i retsplejeloven.
Varetagelsen af politiets opgaver forudsætter, at politiet
indsamler, videregiver, anvender, analyserer mv. oplysninger -
herunder i vidt omfang personoplysninger - om bl.a. mistænkte
og ofre. Dette er navnlig tilfældet inden for
strafferetsplejen, hvor der systematisk indsamles og behandles
bl.a. følsomme personoplysninger om de berørte
personer i forbindelse med den strafferetlige efterforskning og
eventuelle efterfølgende strafforfølgning ved
domstolene.
Politiloven suppleres af regler i den øvrige lovgivning,
herunder navnlig retsplejeloven, ligesom lov om
retshåndhævende myndigheders behandling af
personoplysninger regulerer rammerne for bl.a. politiets behandling
af personoplysninger til
retshåndhævelsesformål.
2.1.2. Retsplejeloven
Politiets opgave med at efterforske og forfølge strafbare
forhold er genstand for udførlig regulering i
retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1160 af 5.
november 2024 med senere ændringer. Retsplejeloven
fastsætter bl.a. rammerne for, hvordan og under hvilke
omstændigheder politiet må foretage konkrete indgreb
over for borgerne som led i strafferetlig forfølgning.
Retsplejelovens kapitel 67 og 68 indeholder almindelige
bestemmelser om politiets efterforskning og regler om
afhøringer og særlige efterforskningsskridt. Det
fremgår bl.a. af lovens § 743, at politiets
efterforskning har til formål at klarlægge, om
betingelserne for at pålægge strafansvar eller anden
strafferetlig retsfølge er til stede, og at tilvejebringe
oplysninger til brug for sagens afgørelse samt forberede
sagens behandling ved retten. Retsplejeloven indeholder desuden
regler om straffeprocessuelle tvangsindgreb, der kan
iværksættes af politiet, eventuelt efter rettens
kendelse, i forbindelse med efterforskning af strafbare forhold.
Disse efterforskningsmidler medfører i vidt omfang
behandling af personoplysninger om f.eks. mistænkte og
ofre.
Retsplejelovens kapitel 72 vedrører legemsindgreb.
Reglerne giver politiet hjemmel til mod sigtede eller andre at
foretage besigtigelse af legemets ydre, optagelse af fotografier,
aftryk og lignende af legemets ydre samt visitation af det
tøj, som den pågældende er iført
(legemsbesigtigelse) samt nærmere undersøgelse af
legemet, herunder af dets hulrum, udtagelse af spyt- eller
blodprøver eller andre tilsvarende prøver,
røntgenundersøgelse eller lignende
(legemsundersøgelse).
Politiets sikring af eksempelvis fingeraftryk samt blod- og
spytspor, der ikke involverer besigtigelse eller
undersøgelse af et legeme, er ikke reguleret i
retsplejeloven. Sikring af sådanne spor fra eksempelvis et
gerningssted er ikke reguleret af retsplejelovens regler, medmindre
de indebærer eksempelvis beslaglæggelse eller
ransagning.
Retsplejeloven indeholder ikke i dag bestemmelser, som
fastsætter en særskilt retlige ramme for politiets
anvendelse af genetisk slægtsforskning som
efterforskningsmiddel.
2.1.3. Lov
om Det Centrale Dnaprofilregister og Det Centrale
Fingeraftryksregister
Det Centrale Dna-profilregister (dna-profilregisteret) fungerer
som centralt redskab for politiet i forbindelse med efterforskning
af konkrete straffesager, herunder til at fastslå en persons
identitet, udelukke mistænkte og identificere
gerningspersoner til forbrydelser.
Folketinget vedtog den 21. juni 2022 lov nr. 873 om Det Centrale
Dna-profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister. Loven,
der bl.a. havde til formål at fastsætte en fælles
lovgivningsmæssig ramme for både Det Centrale
Dna-profilregister (dna-profilregisteret) og Det Centrale
Fingeraftryksregister (fingeraftryksregisteret), indeholder
nærmere regler for optagelse og sletning af dna-profiler og
fingeraftryk i dna-profilregisteret og fingeraftryksregisteret.
Lov nr. 873 af 21. juni 2022 om Det Centrale Dna-profilregister
og Det Centrale Fingeraftryksregister er delvist sat i kraft ved
bekendtgørelse nr. 1250 af 5. september 2022 om
ikrafttræden af visse bestemmelser i lov om Det Centrale
Dna-profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister. Idet
loven kun delvist er sat i kraft, er optagelse og sletning af
dna-profiler og fingeraftryk i dna-profilregisteret og
fingeraftryksregisteret dels reguleret af lov nr. 873 af 21. juni
2022, dels af lov nr. 434 af 31. maj 2000 med senere
ændringer.
Det følger af lov om Det Centrale Dnaprofilregister
og Det Centrale Fingeraftryksregister § 5, at registrene ud
over fingeraftryk og dna-profiler må indeholde oplysninger af
betydning for registrenes praktiske anvendelse og førelse,
herunder identifikationsoplysninger i tilknytning til de
registrerede oplysninger. Det kan bl.a. omfatte den registreredes
navn, adresse, cpr-nummer, nationalitet, sagens fakta og
afgørelser mv.
2.1.4. Politiets behandling af personoplysninger til
retshåndhævende formål
Lov om retshåndhævende myndigheders behandling af
personoplysninger, jf. lov nr. 410 af 27. april 2017
(retshåndhævelsesloven) med senere ændringer,
fastsætter rammerne for retshåndhævende
myndigheders behandling af personoplysninger, når
behandlingen foretages med henblik på at forebygge,
efterforske, afsløre eller retsforfølge strafbare
handlinger eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner.
Retshåndhævelsesloven gælder således for
bl.a. politiets behandling af oplysninger om mistænkte og
sigtede i forbindelse med strafferetlig efterforskning.
Retshåndhævelsesloven gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2016/680/EU af 27.
april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
kompetente myndigheders behandling af personoplysninger med henblik
på at forebygge, efterforske, afsløre eller
retsforfølge strafbare handlinger eller fuldbyrde
strafferetlige sanktioner og om fri udveksling af sådanne
oplysninger og om ophævelse af Rådets
rammeafgørelse 2008/977/RIA
(retshåndhævelsesdirektivet).
Efter retshåndhævelseslovens § 10, stk. 2,
må politiet behandle personoplysninger om genetiske data,
når behandlingen af oplysningerne er strengt
nødvendig, og behandlingen sker af hensyn til bl.a. at
forebygge, efterforske, afsløre eller retsforfølge
strafbare handlinger, herunder for at beskytte den registreredes
eller en anden fysisk persons vitale interesser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 om forholdet til
databeskyttelseslovgivningen.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Erfaringer fra udlandet har vist, at genetisk
slægtsforskning ved brug af en dna-baseret
slægtsforskningsdatabase kan være et effektivt redskab
til at opklare meget alvorlige forbrydelser, som ikke har kunnet
opklares ved brug af andre efterforskningsmetoder.
Regeringen ønsker, at politiet skal benytte de
værktøjer til opklaring af sager, som nye metoder,
teknologier mv. giver mulighed for. Det omfatter også
muligheden for at kunne afsøge alle relevante muligheder for
at sammenligne oplysninger om dna fra et dna-spor med oplysninger
fra en dna-baseret slægtsforskningsdatabase (genetisk
slægtsforskning). Dette skal være med til at sikre, at
flere gerningspersoner bliver draget til ansvar for deres alvorlige
forbrydelser.
Efter retshåndhævelseslovens § 10, stk. 2,
må politiet behandle personoplysninger om genetiske data,
når behandlingen af oplysningerne er strengt
nødvendig, og behandlingen sker af hensyn til bl.a. at
forebygge, efterforske, afsløre eller retsforfølge
strafbare handlinger, herunder for at beskytte den registreredes
eller en anden fysisk persons vitale interesser.
Det er Justitsministeriets vurdering, at politiet, såfremt
de øvrige bestemmelser i retshåndhævelsesloven
er iagttaget, efter gældende ret kan anvende genetisk
slægtsforskning ved brug af en dna-baseret
slægtsforskningsdatabase i efterforskning af strafbare
forhold.
Det er dog Justitsministeriets vurdering, at der bør
indføres et særskilt retligt grundlag for politiets
anvendelse af genetisk slægtsforskning ved brug af en
dna-baseret slægtsforskningsdatabase.
Brugen af genetisk slægtsforskning ved brug af en
dna-baseret slægtsforskningsdatabase skal anvendes i sager,
hvor politiet - selv om der er fundet dna-spor på
gerningsstedet - ikke kan komme videre med efterforskningen, f.eks.
fordi den mistænkte gerningsperson eller dennes
nærtstående slægtninge ikke er registreret i
politiets eget dna-register. Det skal samtidig sikres, at der er en
særskilt retlig ramme, der sikrer, at efterforskningsskridtet
anvendes i de sager, hvor den samfundsmæssige interesse i at
anvende genetisk slægtsforskning ved brug af en dna-baseret
slægtsforskningsdatabase overstiger hensyn til privatlivets
fred.
Der lægges på den baggrund op til, at der
indsættes en ny bestemmelse i retsplejeloven, der regulerer
politiets sammenligning af oplysninger om dna fra et dna-spor med
oplysninger fra en dna-baseret slægtsforskningsdatabase som
et efterforskningsmiddel i dansk politi.
2.3. Den
foreslåede ordning
2.3.1. Genetisk slægtsforskning
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i
retsplejelovens § 754 f, som giver politiet mulighed for under
visse nærmere omstændigheder at sammenligne oplysninger
om dna fra et dna-spor med oplysninger fra en dna-baseret
slægtsforskningsdatabase i forbindelse med efterforskningen
af nogle af de mest alvorlige forbrydelser, herunder terror,
voldtægt og drab.
Brugen af genetisk slægtsforskning vil ske som led i en
verserende efterforskning, og der vil således være tale
om et efterforskningsskridt inden for strafferetsplejen.
Genetisk slægtsforskning er en metode inden for
slægtsforskning, hvor dna-analyser anvendes til at
fastslå slægtskab mellem enkeltpersoner. Metoden
indebærer, at en person får lavet en dna-analyse, og
resultatet lægges i en dna-baseret
slægtsforskningsdatabase, hvor det sammenlignes med
resultater fra andre brugere af databasen. Metoden anvendes bl.a.
af privatpersoner, som ønsker at finde ukendte
slægtninge.
Politiets forventede brug af genetisk slægtsforskning vil
kunne beskrives som inddelt i fire faser.
I første fase (dna-analysen) udarbejdes der en
dna-analyse af et biologisk spor (dna-spor), hvis der er bestemte
grunde til at antage at dna-sporet stammer fra den uidentificerede
gerningsperson. Det er således en forudsætning for at
kunne anvende genetisk slægtsforskning som
efterforskningsmetode, at der findes et dna-spor i
efterforskningen, som er af tilstrækkelig mængde, og
som har den fornødne kvalitet til, at der kan udarbejdes en
dna-analyse. Dna-analysen udarbejdes af Retsgenetisk Afdeling under
Retsmedicinsk Institut ved Københavns Universitet. Gennem
analysen opnås et detaljeret dna-resultat (sporprofil), idet
der ud fra analysen bl.a. kan udledes oplysninger om en persons
genetiske karakteristika, arveanlæg mv. Analysen adskiller
sig derved fra de dna-profiler, som politiet registrerer i
dna-profilregisteret, og den dna-profil, der udarbejdes til brug
for genetisk slægtsforskning, vil derfor ikke kunne
indlæses og sammenlignes med de dna-profiler, der registreres
i politiets eget dna-profilregister.
I anden fase (sammenligning i en slægtsforskningsdatabase)
søges sporprofilen op imod andre dna-profiler i en
dna-baseret slægtsforskningsdatabase. Politiet vil få
adgang til oplysninger om, hvorvidt gerningspersonens dna-profil
har et match i databasen og almindelige personoplysninger (navn
mv.) om de udfundne slægtsrelationer, men vil ikke i
øvrigt få adgang til oplysninger om brugerne af
databasen.
For at kunne anvende slægtsforskningsmetoden er det
på nuværende tidspunkt nødvendigt, at der
overføres sporprofiler til kommercielle dna-baserede
slægtsforskningsdatabaser i USA. Det skyldes, at disse
databaser tillader søgninger som led i efterforskning af
strafbare forhold (bl.a. sager med uopklarede drab).
Overførelsen vil f.eks. kunne ske ved, at anklagemyndigheden
sender en retshjælpsanmodning til myndighederne i USA.
I tredje fase (traditionel slægtsforskning) bearbejder
politiet de match, som er fundet ved sammenligning af data i
slægtsforskningsdatabasen. Politiets videre bearbejdning af
data sker gennem traditionelle slægtsforskningsmetoder med
henblik på at kortlægge slægtsrelationer tilbage
i tid og forsøge at finde fælles forfædre til
matchene for derefter at udarbejde et stamtræ frem til
nutiden. Slægtsforskningsmetoden vil således kunne
berøre mange personer. Kortlægningen vil bl.a. ske ved
brug af traditionelle hjælpemidler til slægtsforskning,
f.eks. søgninger i kirkebøger og andre offentligt
tilgængelige arkivalier, navnlig fra Rigsarkivet.
Formålet med kortlægningen er at få en
begrænset liste over personer, der har en relevant
slægtsrelation med de match, som er fundet via
slægtsforskningsdatabasen, og som derfor vil være
relevante for politiet at undersøge videre i deres
efterforskning. Det bemærkes, at politiet i forhold til dette
arbejde eventuelt kan lade sig bistå af en ekstern
slægtsforsker.
I fjerde fase (identifikation af en mulig gerningsperson) vil
politiet på baggrund af resultaterne fra
slægtsforskningen arbejde videre med traditionelle
efterforskningsmetoder med henblik på at kunne nå frem
til identifikation af en mulig gerningsperson. Hvis politiets
efterforskning fører til identifikation af en mulig
gerningsperson, vil politiet i medfør af retsplejelovens
regler kunne tage en dna-prøve (referenceprøve) fra
vedkommende og sammenligne resultatet med dna-sporet (sporprofilen)
fra gerningsstedet. Dette sker ved anvendelse af dna-metoder, som
politiet har adgang til i forbindelse med efterforskning af
straffesager. Det vil - på samme måde som i andre
straffesager - i givet fald være et match mellem disse
dna-profiler, der sammen med de øvrige sagsoplysninger vil
kunne anvendes som bevis i en straffesag mod den
pågældende.
Det skal bemærkes, at såfremt sammenligning i
slægtsforskningsdatabasen (anden fase) ikke blot
medfører et match med slægtninge, men med den
formodede gerningsperson, kan politiet også anvende disse
oplysninger i den videre efterforskning og identifikation af
gerningspersonen.
2.3.2. Betingelserne for at kunne anvende genetisk
slægtsforskning
2.3.2.1. Bestemte grunde til at antage, at dna-sporet stammer
fra gerningspersonen
Det vil efter forslaget være en betingelse for, at
politiet kan anvende genetisk slægtsforskning som led i en
efterforskning af et strafbart forhold, at der er bestemte grunde
til at antage, at dna-sporet stammer fra gerningspersonen.
Det er i denne forbindelse en forudsætning, at der er
fundet et biologisk spor, og at der foreligger sådanne
faktiske omstændigheder, at der er konkrete og rimelige
grunde, som peger på, at dna-sporet stammer fra
gerningspersonen bag den alvorlige forbrydelse.
2.3.2.2. Kriminalitetens alvor
Der lægges med lovforslaget op til, at politiets
anvendelse af genetisk slægtsforskning som led i en
efterforskning kun kan finde sted i forhold til efterforskning af
terror, voldtægt, drab eller en overtrædelse af
straffeloven af særdeles alvorlig karakter.
Anvendelsesområdet for politiets brug af genetisk
slægtsforskning foreslås således begrænset
til ganske få meget alvorlige forbrydelser, hvor
offentlighedens interesse i en effektiv
kriminalitetsbekæmpelse vurderes at veje tungere end det
indgreb i privatlivets fred, som metoden indebærer for den
enkelte.
Der lægges på den baggrund op til, at politiet kan
anvende genetisk slægtsforskning til brug for
efterforskningen af en overtrædelse af straffelovens
§§ 114-114 j, 216, § 225, jf. § 216 og §
237.
Der lægges endvidere op til, at politiet kan anvende
genetisk slægtsforskning til brug for efterforskningen af en
overtrædelse af straffeloven af særdeles alvorlig
karakter.
Afgrænsningen af anvendelsesområdet har til
formål at sikre, at politiet har mulighed for at bruge
genetisk slægtsforskning i de sager, hvor der er tale om en
meget alvorlig forbrydelse, og hvor offentlighedens interesse i en
effektiv kriminalitetsbekæmpelse vurderes at veje tungere end
det indgreb i privatlivets fred, som metoden indebærer for
den enkelte.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at der kan forekomme
sager, der ikke angår straffelovens §§114-114 j,
216, § 225, jf. § 216 og § 237, men hvor de konkrete
omstændigheder i sagen tilsiger, at politiet skal kunne bruge
genetisk slægtsforskning som led i efterforskningen.
Hvorvidt efterforskningen angår en overtrædelse af
straffeloven af særdeles alvorlig karakter beror på en
konkret vurdering af en sags faktiske omstændigheder. Dette
kan efter omstændighederne omfatte brandstiftelse efter
straffelovens § 180 (med en strafferamme på indtil
livstid), vold med døden til følge efter
straffelovens § 246 (med en strafferamme på 10 år)
og røveri af særligt grov beskaffenhed efter
straffelovens § 288, stk. 2 (med en strafferamme på 10
år).
Der er ikke tale om en udtømmende opregning, men idet der
skal være tale om kriminalitet af særdeles alvorlig
karakter, forudsættes det, at der skal være tale om en
overtrædelse af straffeloven med en strafferamme på
mindst 8 års fængsel. Det forudsættes endvidere,
at der som altovervejende udgangspunkt er tale om personfarlig
kriminalitet.
Derudover kan der ved vurderingen af, om der er tale om
kriminalitet af særdeles alvorlig karakter, bl.a.
lægges vægt på, om den pågældende er
mistænkt for flere lovovertrædelser, og om der vurderes
at foreligge en gentagelsesrisiko. Der kan også lægges
vægt på, om gerningen er særligt planlagt eller
udført som led i omfattende eller organiseret kriminalitet,
og om gerningspersonen har udvist særlig
hensynsløshed.
2.3.2.3. Efterforskningsskridtet må antages at
være af afgørende betydning for
efterforskningen
Der lægges desuden op til, at politiet kun kan anvende
genetisk slægtsforskning ved brug af en dna-baseret
slægtsforskningsdatabase, hvis det vurderes at være af
afgørende betydning for efterforskningen.
Heri ligger bl.a., at der skal være en vis grund til at
forvente, at anvendelsen af genetisk slægtsforskning ved brug
af en dna-baseret slægtsforskningsdatabase vil medføre
afgørende resultater for efterforskningen i den forstand, at
efterforskningen bringes videre. Det er ikke et krav, at genetisk
slægtsforskning ved brug af en dna-baseret
slægtsforskningsdatabase skal anses for det eneste mulige
efterforskningsskridt, men andre efterforskningsskridt skal i
relevant omfang være afsøgt.
3. Forholdet
til retshåndhævelsesloven
Den foreslåede ordning indebærer, at bl.a. politiet
og Retsgenetisk Afdeling under Retsmedicinsk Institut ved
Københavns Universitet behandler almindelige og
følsomme personoplysninger, herunder genetisk data. Der
henvises til beskrivelsen i pkt. 2.3.1. af politiets forventede
brug af genetisk slægtsforskning som inddelt i fire
faser.
Politiets behandling af personoplysninger efter den
foreslåede bestemmelse i retsplejelovens § 754 f vil
skulle ske i overensstemmelse med
retshåndhævelsesdirektivet og
retshåndhævelsesloven.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at politiets behandling
af personoplysninger efter den foreslåede bestemmelse i
retsplejelovens § 754 f vil være i overensstemmelse med
§§ 9 og 10 i retshåndhævelsesloven, idet
behandlingen af personoplysninger i medfør af den
foreslåede bestemmelse må anses for at være
strengt nødvendig og vil ske med henblik på at
efterforske strafbare handlinger.
Politiet vil i hvert enkelt tilfælde skulle vurdere, om
der er bestemte grunde for at antage, at dna-sporet stammer fra den
uidentificerede gerningsperson, og om efterforskningsskridtet
må antages at være af afgørende betydning.
Spørgsmålet om, hvordan oplysningerne fra
dna-sporet kan overføres til en dna-baseret
slægtsforskningsdatabase i et tredjeland, reguleres forsat
alene af reglerne i retshåndhævelsesloven.
Hvis der ved anvendelsen af en dna-baseret
slægtsforskningsdatabase overføres spor-profiler
(personoplysninger) til lande uden for EU og EØS
(tredjelande), skal der være et overførselsgrundlag
efter retshåndhævelseslovens afsnit VII. Det
forudsættes, at det nødvendige
overførselsgrundlag er til stede, inden der som led i
ordningen overføres personoplysninger til et tredjeland.
Eksempelvis vil personoplysninger på baggrund af en
international retshjælpsanmodning til det amerikanske
justitsministerium og efter en konkret vurdering kunne
overføres til myndighederne i USA, inden for rammerne af
retshåndhævelseslovens § 35, stk. 1, nr. 4. Efter
denne bestemmelse kan personoplysninger overføres i
enkeltsager med henblik på retshåndhævende
formål.
Der er herved navnlig lagt vægt på, at politiets
anvendelse af genetisk slægtsforskning ved brug af en
dna-baseret slægtsforskningsdatabase ikke er udgangspunktet,
men alene er forbeholdt sager om terror, voldtægt, drab og
overtrædelser af straffeloven af særdeles alvorlig
karakter, samt at det forudsættes at være et
efterforskningsskridt, der kun anvendes, hvor det er
nødvendigt for efterforskningen af de strafbare handlinger,
og hvor det således ikke vurderes relevant at anvende andre
efterforskningsskridt. Endvidere er der lagt vægt på,
at der skal være bestemte grunde for at antage, at
dna-sporet, der danner grundlag for de oplysninger, der videregives
om den formodede gerningspersonens dna-profil, stammer fra den
uidentificeret formodet gerningsperson til forbrydelsen.
Det forudsættes, at politiet, inden overførsel
sker, har vurderet, at hensynet til den registreredes rettigheder
(den potentielle gerningsperson), jf.
retshåndhævelseslovens § 35, stk. 2, ikke
går forud for den samfundsmæssige interesse i
overførslen. Dette må - navnlig henset til de
alvorlige kriminalitetsformer, som efterforskningsskridtet er
begrænset til - forventes som udgangspunkt ikke at være
tilfældet.
Hvis der findes match ved sammenligning med data i
slægtsforskningsdatabasen, vil politiet bearbejde matchene
gennem traditionelle slægtsforskningsmetoder med henblik
på at kortlægge slægtsrelationer tilbage i tid og
finde fælles forfædre til matchene for derefter at
udarbejde et stamtræ frem til nutiden. I tilfælde af,
at en slægtsforsker bistår politiet, forudsættes
det med den forslåede bestemmelse i retsplejelovens §
754 f, at der vil skulle indgås en databehandleraftale mellem
politiet og slægtsforskeren, som indebærer, at
slægtsforskeren udelukkende må behandle
personoplysninger efter instruks fra politiet.
Det forudsættes, at slægtsforskerens behandling af
personoplysninger ikke vil omfatte dna-oplysninger eller andre
følsomme personoplysninger. Endvidere forudsættes det,
at slægtsforskeren vil have tavshedspligt med hensyn til de
oplysninger, som vedkommende i den forbindelse har fået
kendskab til, ligesom slægtsforskeren vil skulle
sikkerhedsgodkendes, og den pågældendes adgang til
politiets systemer mv. eventuelt vil skulle begrænses
på baggrund af en vurdering af, om adgang til systemerne er
nødvendige for den pågældende arbejdsopgave.
Straffelovens §§ 152 og 152 c-f vil således kunne
finde anvendelse, hvilket indebærer, at enhver uberettiget
videregivelse eller udnyttelse af oplysningerne vil kunne straffes
med bøde eller fængsel indtil 6 måneder og under
særligt skærpende omstændigheder med
fængsel indtil 2 år.
Det bemærkes endvidere, at de øvrige bestemmelser i
retshåndhævelsesloven skal iagttages, herunder de
grundlæggende principper i retshåndhævelseslovens
§ 4, reglerne om konsekvensanalyse i
retshåndhævelseslovens § 25 og reglerne om
behandlingssikkerhed i retshåndhævelseslovens §
27. Det indebærer bl.a., at omfanget af de personoplysninger,
som overføres til brug for genetisk slægtsforskning,
ikke må omfatte mere, end hvad der kræves for at kunne
opfylde formålet med ordningen.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Indførslen af muligheden for brug af genetisk
slægtsforskning vurderes ikke i sig selv at have direkte
økonomiske konsekvenser, idet udgifterne vil afhænge
af anvendelsesgraden af værktøjet. Eventuelle
merudgifter afholdes inden for myndighedernes økonomiske
rammer.
Det vurderes, at lovforslaget følger de syv principper om
digitaliseringsklar lovgivning, herunder princip 5 om tryg og
sikker datahåndtering, da det foreslåede vurderes at
være i overensstemmelse med
retshåndhævelsesloven.
Lovforslaget har ingen implementeringskonsekvenser.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. marts til den
2. april (28 dage) været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og
Handelsretten, Aarhus Universitet (Juridisk Institut),
Akademikerne, Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty
International, AmiAmi, Center mod Menneskehandel, Center for
Voldtægtsofre i København, Aarhus, Odense, Aalborg,
Herning, Kolding, Hillerød, Holbæk og Nykøbing
Falster, Copenhagen Business School (CBS) - CBS LAW, Danmarks
Jurist- og Økonomforbund, Danmarks Ve-teraner, Danner,
Danske Advokater, Dansk Detail, Dansk Erhverv, Dansk Kvindesamfund,
Danske Regioner, Dansk Røde Kors, Dansk Selskab for
Retsmedicin, Dansk Socialrådgiverforening, Dataetisk
råd, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Helsinki-Komité for Menne-skerettigheder, Det
Kriminalpræventive Råd, DI, Direktoratet for
Krimi-nalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes
Tjeneste-mandsforening, Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Foreningen af Of-fentlige Anklagere, Fængselsforbundet,
Gadejuristen, HK Landsklubben Danmarks Domstole, HK Landsklubben
Politiet og Anklagemyndigheden, Hjælp Voldsofre, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, Joan-Søstrene, KFUKs sociale
arbejde, Kommunernes Landsforening (KL), Kompetence-center
Prostitution, Kraka, Kriminalforsorgsforeningen, Kvinderådet,
Kvinfo, Københavns Retshjælp, Københavns
Universitet (Det Juridiske Fakultet), Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen for Voldsramte Kvinder,
Landsforeningen KRIM, Landsorganisationen af Kvindekrisecentre
(LOKK), Landsorganisationen mod seksuelle overgreb, Lev Uden Vold,
Offerrådgivningen i Danmark, Politidirektørforeningen,
Politiforbundet, Reden i København, Aarhus, Odense og
Aalborg, Reden International, Retspolitisk Forening, Rådet
for Digital Sikkerhed, Samtlige byretter, Seksualpolitisk Forum,
Sexarbejdernes Interesseorganisation, Syddansk Universitet (Det
Samfundsvidenskabelige Fakultet), Ålborg Universitet
(Juridisk Institut).
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Indførslen af muligheden for brug af
genetisk slægtsforskning vurderes ikke i sig selv at have
direkte økonomiske konsekvenser, idet udgifterne vil
afhænge af anvendelsesgraden af værktøjet.
Eventuelle merudgifter afholdes inden for myndighedernes
økonomiske rammer. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Politiets anvendelse af genetisk slægtsforskning som led i
efterforskningen er i dag ikke særskilt reguleret i
lovgivningen.
Politiet kan efter retshåndhævelseslovens § 10,
stk. 2, behandle personoplysninger om genetiske data, når
behandlingen af oplysningerne er strengt nødvendig, og
behandlingen sker af hensyn til bl.a. at forebygge, efterforske,
afsløre eller retsforfølge strafbare handlinger,
herunder for at beskytte den registreredes eller en anden fysisk
persons vitale interesser.
Det foreslås, at der i retsplejeloven indsættes en
ny bestemmelse i § 754 f,
hvorefter politiet til brug for efterforskningen af et strafbart
forhold vil kunne sammenligne oplysninger om dna fra et dna-spor
med oplysninger i en dna-baseret slægtsforskningsdatabase,
hvis betingelserne i 1-3 er opfyldt.
Med bestemmelsen lægges der op til, at tre betingelser vil
skulle være opfyldt for, at politiet kan anvende genetisk
slægtsforskning som led i efterforskning af strafbare
forhold.
Det foreslås i nummer 1, at
der vil skulle foreligge bestemte grunde til at antage, at
dna-sporet stammer fra gerningspersonen.
Det vil i den forbindelse en forudsætning, at der er
fundet et biologiske spor - eksempelvis hår, blod eller
sæd. Det vil ikke nødvendigvis være en
forudsætning, at det pågældende spor er fundet
direkte på gerningsstedet.
Derudover vil det være en forudsætning, at der er
bestemte grunde til at antage, at det pågældende
biologiske spor stammer fra gerningspersonen, og ikke fra
forurettede eller vidner mv. Dette vil sige, at der vil skulle
foreligge sådanne faktiske omstændigheder, der
godtgør, at der er konkrete og rimelige grunde, som peger
på, at dna-sporet stammer fra gerningspersonen til den
alvorlige forbrydelse.
Betingelsen vil i almindelighed forudsættes at være
opfyldt, hvis det pågældende spor er fundet f.eks.
på et gerningsvåben eller på forurettede, og det
kan udelukkes, at sporet stammer fra forurettede. Det
bemærkes, at betingelsen i det foreslåede om at der
skal være bestemte grunde til at antag vil skulle
forstås på samme måde som den tilsvarende
betingelse i retsplejelovens § 781, stk.1, nr. 1.
Det foreslås i nummer 2, at
politiet vil kunne anvende genetisk slægtsforskning til
opklaring af terror (§§ 114-114 j), voldtægt
(§ 216 og § 225, jf. § 216), drab (§ 237) eller
en overtrædelse af straffeloven af særdeles alvorlig
karakter.
Dette vil også gælde, når efterforskningen
angår efterforskning af forsøg og medvirken, jf.
straffelovens §§ 21 og 23, af de nævnte
lovovertrædelser.
Hvorvidt en lovovertrædelse vil kunne karakteriseres som
værende kriminalitet af særdeles alvorlig karakter
beror på en konkret vurdering af en sags faktiske
omstændigheder. Dette vil efter omstændighederne kunne
omfatte brandstiftelse efter straffelovens § 180 (med en
strafferamme på indtil livstid), vold med døden til
følge efter straffelovens § 246 (med en strafferamme
på 10 år) og røveri af særligt grov
beskaffenhed efter straffeloven § 288, stk. 2 (med en
strafferamme på 10 år).
Der er ikke tale om en udtømmende opregning, men idet der
vil skulle være tale om kriminalitet af særdeles
alvorlig karakter, forudsættes det, at der vil skulle
være tale om en overtrædelse med en strafferamme
på mindst 8 år. Det forudsættes endvidere, at der
som altovervejende udgangspunkt vil skulle være tale om
personfarlig kriminalitet.
Derudover vil der ved vurderingen af, om der er tale om
kriminalitet af særdeles alvorlig karakter bl.a. skulle
lægges vægt på, om den pågældende er
mistænkt for flere lovovertrædelser, og om der vurderes
at foreligge en gentagelsesrisiko. Der vil også kunne
lægges vægt på, om gerningen er særligt
planlagt eller udført som led i omfattende eller organiseret
kriminalitet, og om gerningspersonen har udvist særlig
hensynsløshed.
Det foreslås i nummer 3, at
efterforskningsskridtet vil antages, at skulle være af
afgørende betydning for efterforskningen. Heri vil bl.a.,
ligge at der ville skulle være en vis grund til at forvente,
at anvendelsen af genetisk slægtsforskning vil medføre
afgørende resultater for efterforskningen i den forstand, at
efterforskningen bringes videre.
Det vil derimod ikke være et krav, at anvendelsen af
genetisk slægtsforskning vil skulle anses for det eneste
mulige efterforskningsskridt, men andre efterforskningsskridt vil i
relevant omfang skulle være afsøgt. Anvendelsen af
genetisk slægtsforskning vil således også kunne
anvendes af politiet i tilfælde, hvor der eksisterer andre
efterforskningsskridt, som dog f.eks. bliver betragtet som usikre,
uforholdsmæssigt besværlige eller
uforholdsmæssigt ressourcekrævende, m.v.
Det bemærkes, at betingelsen i det foreslåede om at
skulle være af afgørende betydning vil skulle
forstås på samme måde som den tilsvarende
betingelse i retsplejelovens § 781, stk.1, nr. 2.
Det bemærkes, at bestemmelsen ikke vil være
territorielt afgrænset i forhold til placeringen af de
kommercielle dna-baserede slægtsforskningsdatabaser.
Det bemærkes desuden, at retten i medfør af
retsplejelovens § 746, stk. 1, kan afgøre tvistigheder
om lovligheden af politiets efterforskningsskridt, som
indebærer brugen af genetisk slægtsforskning.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2025.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og
Grønland. Det skyldes, at der for Færøerne og
Grønland gælder særlige retsplejelove.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1160 af 5. november 2024, som senest
ændret ved § 8 i lov nr. 1687 af 30. december 2024,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 754 e. indsættes i kapitel 68: »§ 754
f. Politiet kan til brug for efterforskningen af en
lovovertrædelse sammenligne oplysninger om dna fra et
dna-spor med oplysninger fra en dna-baseret
slægtsforskningsdatabase, hvis 1) der er bestemte
grunde til at antage at dna-sporet stammer fra
gerningspersonen, 2) efterforskningen
angår en overtrædelse af straffelovens §§
114-114 j, 216, § 225, jf. § 216, § 237, eller en
overtrædelse af straffeloven af særdeles alvorlig
karakter og 3)
efterforskningsskridtet må antages at være af
afgørende betydning for efterforskningen.« | | | |
|