Fremsat den 9. april 2025 af skatteministeren (Rasmus Stoklund)
Forslag
til
Lov om ændring af afskrivningsloven og
pensionsafkastbeskatningsloven
(Midlertidig forhøjelse af
afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
§ 1
I afskrivningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 242 af 18. februar 2021, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 672 af 19. april 2021 og
senest ved § 1 i lov nr. 1472 af 10. december 2024, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 5 D indsættes:
Ȥ 5 E. Den
skattepligtige kan i stedet for at afskrive efter § 5
vælge at afskrive udgifter til anskaffelse af nye
driftsmidler, som udelukkende benyttes erhvervsmæssigt,
på en særskilt saldo, hvor anskaffelsessummen
indgår med 108 pct., jf. dog stk. 2, 3, 5 og 7. Ved nye
driftsmidler forstås driftsmidler, der anskaffes af den
skattepligtige som fabriksnye.
Stk. 2. Det er
en betingelse for afskrivning efter stk. 1, at anskaffelsessummen
som nævnt i stk. 1 ikke fradrages (straksafskrives) efter
§ 6, stk. 1.
Stk. 3. Stk. 1
finder ikke anvendelse for udgifter til anskaffelse af personbiler,
skibe og software eller for udgifter til anskaffelse af
driftsmidler, der via egen energiforsyning drives eller kan drives
af fossile brændsler.
Stk. 4.
Indkomstårets afskrivninger efter stk. 1 foretages på
grundlag af den afskrivningsberettigede saldoværdi ved
indkomstårets udgang. Denne værdi opgøres som
saldoværdien ved indkomstårets begyndelse med
tillæg af 108 pct. af anskaffelsessummen for driftsmidler,
der er anskaffet i indkomståret, jf. dog stk. 7, og med
fradrag af 108 pct. af salgssummen for driftsmidler, der er solgt
og leveret i indkomstårets løb, og som indgik på
den særskilte saldo med 108 pct. af anskaffelsessummen.
Saldoværdien ved indkomstårets begyndelse udgør
det beløb, hvortil driftsmidler anskaffet i tidligere
indkomstår er nedbragt ved afskrivninger efter stk.
1.
Stk. 5.
Afskrivning efter stk. 1 kan højst udgøre 25 pct. af
den afskrivningsberettigede saldoværdi efter stk. 4.
Stk. 6. §
5, stk. 4-6, og § 5 A finder tilsvarende anvendelse for
driftsmidler omfattet af stk. 1.
Stk. 7. Stk. 1
finder alene anvendelse for driftsmidler, der er anskaffet i
perioden fra og med den 1. januar 2025 til og med den 31. december
2026. Den afskrivningsberettigede saldoværdi efter stk. 4
lægges sammen med saldoværdien efter § 5 ved
udgangen af indkomståret 2030. Den derved fremkomne samlede
saldoværdi behandles fra og med indkomståret 2031 efter
§ 5.«
2. I
§ 8, stk. 1 og 2, og § 9, stk. 1,
4. pkt., ændres »og § 5 D, stk. 4«
til: »§ 5 D, stk. 4, og § 5 E, stk. 4«.
3. I
§ 9, stk. 3, indsættes efter
»§ 5 D, stk. 6,«: »§ 5 E, stk.
6,«.
§ 2
I pensionsafkastbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 12 af 6. januar 2023, som ændret
ved § 350 i lov nr. 718 af 13. juni 2023 og § 5 i lov nr.
1176 af 19. november 2024, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 18, stk. 5, indsættes
efter 3. pkt. som nyt punktum:
»Afståelsessummen for driftsmidler omfattet af
afskrivningslovens § 5 E forhøjes ikke med 8 pct., jf.
afskrivningslovens § 5 E, stk. 4.«
2. I
§ 18, stk. 5, indsættes
efter 4. pkt., der bliver 5. pkt., som nyt punktum:
»For
driftsmidler omfattet af afskrivningslovens § 5 E
opgøres en skatteforpligtelse svarende til
skatteværdien af 8 pct. af afståelsessummen efter 4.
pkt.«
3. I
§ 18, stk. 5, 7. pkt., der bliver
9. pkt., indsættes efter »Skatteforpligtelsen«:
»efter 5. pkt.«
4. I
§ 18 stk. 5, indsættes som
10. pkt.:
»Skatteforpligtelsen efter 6. pkt. bortfalder den 1. januar
2031.«
§ 3
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Midlertidig forhøjelse af
afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Skatteministeriets overvejelser | | 2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | | 3.1. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | | 3.2. | Implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
Lovforslaget følger op på Aftale om udformningen af
grønt investeringsvindue af 30. januar 2025 mellem
regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne)
Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Radikale Venstre. Aftalen udmønter dele af Aftale om
Grøn skattereform for industri mv. af 24. juni 2022 mellem
den daværende regering (Socialdemokratiet) og Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative
Folkeparti.
For yderligere at fremme erhvervslivets investeringer i de
afgørende grønne driftsmidler foreslås et
investeringsvindue med øget afskrivningsret. Det
foreslås, at virksomheder skal kunne afskrive på 108
pct. af anskaffelsessummen ved anskaffelse af nye driftsmidler i
perioden fra og med den 1. januar 2025 til og med 31. december
2026. Investeringsvinduet omfatter dog ikke personbiler, skibe,
software og driftsmidler, der via egen energiforsyning drives eller
kan drives af fossile brændsler.
2. Midlertidig
forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye
driftsmidler
2.1. Gældende ret
Driftsmidler, som en skattepligtig udelukkende benytter
erhvervsmæssigt, afskrives som udgangspunkt på en
samlet saldo for den enkelte virksomhed. Denne metode kaldes
saldometoden.
Efter saldometoden foretages indkomstårets afskrivninger
på grundlag af den afskrivningsberettigede saldoværdi
ved indkomstårets udgang.
Saldoværdien ved indkomstårets udgang opgøres
som saldoværdien ved indkomstårets begyndelse med
tillæg af anskaffelsessummen for driftsmidler, der er
anskaffet i indkomståret, og med fradrag af salgssummen for
driftsmidler, der er solgt og leveret i indkomståret.
Den årlige afskrivning kan højst udgøre 25
pct. af den afskrivningsberettigede saldoværdi.
I stedet for at afskrive efter saldometoden kan virksomheden
vælge at straksafskrive hele anskaffelsessummen for:
1) Driftsmidler, hvis fysiske levealder må antages ikke at
overstige 3 år.
2) Driftsmidler med en anskaffelsessum på 34.400 kr.
(2025-niveau) eller derunder.
3) Driftsmidler og skibe til forsøgs- og
forskningsvirksomhed.
Der gælder særlige regler om afskrivning af
infrastrukturanlæg og en række andre driftsmidler med
lang levetid. For disse aktiver er afskrivningssatserne mindre end
25 pct.
Det er som udgangspunkt 100 pct. af anskaffelsessummen, der
danner grundlag for skattemæssige afskrivninger og for
straksfradrag. For så vidt angår driftsmidler til
forsøgs- og forskningsvirksomhed gælder det dog, at
anskaffelsessummen som udgangspunkt forhøjes, så
afskrivningsgrundlaget udgør 108 pct. af anskaffelsessummen
for driftsmidler, der anskaffes i indkomstårene 2023-2025,
114 pct. for indkomståret 2026, 116 pct. for
indkomståret 2027 og fra og med indkomståret 2028
udgør afskrivningsgrundlaget 120 pct. af
anskaffelsessummen.
2.2. Skatteministeriets overvejelser
Det indgår i Aftale om Grøn skattereform for
industri mv. af 24. juni 2022, at der skal indføres et
grønt investeringsvindue, der skal gøre det
attraktivt for virksomhederne at omstille sig ved at foretage nye
investeringer i de afgørende nye grønne
produktionsaktiver.
Baseret på erfaringerne fra det tidligere
investeringsvindue og de administrative hensyn hos både
virksomhederne og skattemyndighederne, tager det nye
investeringsvindue udgangspunkt i en bred afgrænsning i
lighed med det tidligere investeringsvindue. Dette indebærer,
at afskrivningsgrundlaget forøges for investeringer i
driftsmidler (f.eks. maskiner, inventar m.v.) med undtagelse af
personbiler, skibe og software samt driftsmidler, der via egen
energiforsyning drives eller kan drives af fossile
brændsler.
I modsætning til det tidligere investeringsvindue er
aftalepartierne bag Aftale om udformningen af grønt
investeringsvindue af 30. januar 2025 bl.a. enige om at
ekskludere alle driftsmidler, der via egen energiforsyning drives
eller kan drives af fossile brændsler, da der bl.a. ses en
stor udvikling i udbuddet af eldrevne driftsmidler. Således
undtages investeringer i driftsmidler som lastbiler, traktorer m.v.
drevet af fossile brændsler fra den forøgede
afskrivningsret. Det er vurderingen, at denne afgrænsning
fremmer virksomhedernes muligheder for at omstille sig og foretage
nye investeringer i grønne driftsmidler.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at indføre et nyt midlertidigt
investeringsvindue, så selvstændigt erhvervsdrivende og
selskaber får mulighed for at vælge at afskrive
på 108 pct. af anskaffelsessummen for fabriksnye
driftsmidler, som er anskaffet i perioden fra og med den 1. januar
2025 til og med 31. december 2026. Det er en betingelse, at
driftsmidlet udelukkende benyttes erhvervsmæssigt.
Afskrivningerne foretages på en særskilt saldo.
Der kan afskrives med op til 25 pct. om året på det
forhøjede afskrivningsgrundlag svarende til den
gældende afskrivningssats for almindelige driftsmidler.
Investeringer, der vælges straksafskrevet efter
gældende regler, f.eks. småaktiver, omfattes ikke af
forslaget. Investeringer i driftsmidler og skibe til
forsøgs- og forskningsvirksomhed m.v. omfattet af
afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3, som vælges
afskrevet efter den foreslåede § 5 E, indgår med
anskaffelsessummen efter den foreslåede § 5 E.
Anskaffelse af personbiler og skibe foreslås ikke omfattet
af det forhøjede afskrivningsgrundlag. Personbiler defineres
som biler, der er indrettet til befordring af højst 9
personer, føreren medregnet. Skibe kan ikke opnå et
forhøjet afskrivningsgrundlag, uanset skibets
størrelse.
For at bidrage til at fremme den grønne omstilling
foreslås det, at adgangen til forøgede afskrivninger
ikke omfatter driftsmidler, der via egen energiforsyning drives
eller kan drives af fossile brændsler. Det betyder bl.a., at
investeringer i driftsmidler som lastbiler, traktorer mv.
drevet af fossile brændsler også undtages fra den
forøgede afskrivningsret. Dette adskiller sig fra det
tidligere investeringsvindue, som var gældende fra og med den
23. november 2020 indtil udgangen af 2022. Dette vindue omfattede
ikke maskiner drevet af fossile brændsler, med den undtagelse
at investeringer i køretøjer, bortset fra
personbiler, forsynet med nummerplader var omfattet af den
forøgede afskrivningsret.
Bortset fra personbiler, omfattes køretøjer, der
ikke drives af fossile brændsler, af de foreslåede
regler. En virksomhed, der anskaffer en eldreven varebil i
perioden, kan derfor anvende det forhøjede
afskrivningsgrundlag på anskaffelsessummen for bilen.
Det foreslås, at anskaffelsessummer til software ikke
omfattes af investeringsvinduet. Det har til og med den 31.
december 2024 været muligt at straksafskrive
anskaffelsessummer for bl.a. software. Denne mulighed blev dog med
lov nr. 1472 af 10. december 2024 afskaffet med virkning for
software anskaffet den 1. januar 2025 eller senere.
Ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte har i
rapporten »Fremtidens erhvervsstøtte:
Kortlægning, principper og sanering« af 19. februar
2024 anbefalet at afskaffe muligheden for at straksafskrive
på edb-software. Ekspertgruppen har bl.a. anført, at
der ikke kan peges på positive afledte virkninger for andre
end den virksomhed, der anskaffer software, og at der ikke ses at
være grund til at give særskilt støtte til
softwareinvesteringer. Software anskaffet den 1. januar 2025 eller
senere kan derfor alene afskrives efter afskrivningslovens § 5
med højst 25 pct. efter saldoprincippet.
I tidligere investeringsvinduer kunne investeringer i software,
der vælges straksafskrevet, ikke vælges afskrevet med
det forhøjede afskrivningsgrundlag i
investeringsvinduet.
Forslaget omfatter heller ikke investeringer, der efter
gældende regler kun kan afskrives med en lavere sats end 25
pct., f.eks. investeringer i infrastrukturanlæg m.v. og visse
andre driftsmidler med lang levetid, herunder aktiver i forbindelse
med indvindingsvirksomhed og aktiver til fremstilling af varme og
el med en kapacitet på over 1 MW.
Det foreslås ved opgørelsen af saldoværdien,
at salgssummen for driftsmidler forhøjes med 8 pct., hvor
der ved anskaffelsen er lagt 8 pct. til anskaffelsessummen. Hermed
hindres det, at driftsmidler udelukkende anskaffes for at
opnå et forhøjet afskrivningsgrundlag, hvorefter
driftsmidlet videresælges, så der opnås et
kunstigt skattemæssigt tab.
For at undgå misbrug bl.a. ved koncerninterne
overdragelser (bytte) af brugte driftsmidler omfatter
investeringsvinduet alene fabriksnye driftsmidler.
Muligheden for at anvende et forhøjet
afskrivningsgrundlag skal efter forslaget kun gælde for
driftsmidler anskaffet fra og med den 1. januar 2025 til og med den
31. december 2026. Ved udgangen af indkomståret 2030 skal den
afskrivningsberettigede saldoværdi for driftsmidler, hvis
afskrivningsgrundlag er blevet forhøjet, efter forslaget
lægges sammen med saldoværdien for driftsmidler, der er
afskrevet efter den gældende almindelige saldometode. Den
derved fremkomne samlede saldoværdi skal fra og med
indkomståret 2031 indgå på den almindelige
driftsmiddelsaldo.
Sammenlægningen indebærer, at ved afståelse i
indkomståret 2031 eller senere skal salgssummen ikke
længere fragå med 108 pct., men alene med 100 pct. som
normalt, selv om driftsmidlerne ved erhvervelsen fik et
forhøjet afskrivningsgrundlag på 108 pct. Det svarer
til den ordning, der gjaldt for det investeringsvindue, der var
gældende fra og med den 23. november 2020 til og med den 31.
december 2022.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Det foreslås at forhøje afskrivningsgrundlaget
midlertidigt med 8 pct. til 108 pct. for investeringer i nye
driftsmidler foretaget i perioden fra og med den 1. januar 2025 til
og med den 31. december 2026. Investeringsvinduet omfatter
driftsmidler, der efter gældende regler afskrives med 25 pct.
Personbiler, skibe, software og driftsmidler der via egen
energiforsyning drives eller kan drives af fossile brændsler,
omfattes ikke af investeringsvinduet.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at
investeringsvinduet vil omfatte investeringer med en samlet
anskaffelsessum på ca. 50 mia. kr. i hvert af årene
2025 og 2026. Hertil kommer, at investeringer for i alt ca. 5 mia.
kr. skønnes at ville blive fremrykket fra
efterfølgende år. Det er desuden lagt
beregningsteknisk til grund, at virksomhederne vil kunne udnytte
2/3 af det forhøjede afskrivningsgrundlag. Det
forudsættes, at de resterende fradrag ikke udnyttes, f.eks.
fordi virksomheden går konkurs, inden den kan nå at
udnytte fradraget fuldt ud, eller fordi den ikke opnår en
skattepligtig indkomst i Danmark af en størrelse, der giver
mulighed for at udnytte fradraget fuldt ud.
Det forhøjede afskrivningsgrundlag skønnes med
usikkerhed at medføre et umiddelbart mindreprovenu på
ca. 140 mio. kr. i 2025 stigende til ca. 240 mio. kr. i 2026,
hvorefter mindreprovenuet gradvist aftager. Det svarer til et
mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca.
220 mio. kr. i 2025 og ca. 370 mio. kr. i 2026.
| Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
ved indførelse af midlertidigt
investeringsvindue | Mio. kr. (2025-niveau) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | Varigt | Finansår 2025 | Umiddelbar virkning | -140 | -240 | -170 | -130 | -90 | -70 | -10 | -140 | Virkning efter tilbageløb | -120 | -200 | -150 | -110 | -80 | -60 | -10 | - | Virkning efter tilbageløb | -220 | -370 | -180 | -130 | -90 | -70 | -10 | - | Umiddelbar virkning for
kommuneskatten | -20 | -40 | -30 | -20 | -10 | -10 | 0 | - | |
|
Investeringsvinduet skønnes at medføre et
mindreprovenu for kommunerne på ca. 20 mio. kr. for 2025 med
afregning i 2028, ca. 40 mio. kr. for 2026 med afregning i 2029 og
for ca. 30 mio. kr. i 2027 med afregning i 2030. Varigt
skønnes ikke noget nævneværdigt mindreprovenu
for kommunerne.
Herudover får kommunerne færre skatteindtægter
fra beskatningen af virksomhedsindkomst fra personligt ejede
virksomheder. Effekten heraf vurderes dog at være
begrænset og lader sig ikke kvantificere.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser
for regionerne.
Investeringsvinduet vil styrke virksomhedernes incitament til at
investere i de omfattede aktiver. Det vil have en positiv effekt
på beskæftigelsen og samfundsøkonomien i
perioden, hvor vinduet er i kraft. En del af denne positive effekt
på samfundsøkonomien skyldes, at investeringer
fremrykkes fra efterfølgende år, hvor vinduet
således vil have en negativ konjunktureffekt.
Investeringsvinduet vurderes ikke at have samfundsøkonomiske
effekter på lidt længere sigt.
3.2. Implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes isoleret set at medføre
administrative omkostninger i Skatteforvaltningen på 0,2 mio.
kr. i 2025, 1,1 mio. kr. årligt i 2026-2027 og 0,4 mio. kr. i
2028 til kommunikation og kontrol. Lovforslaget vurderes ikke at
have konsekvenser for kommuner og regioner.
Det er vurderingen, at lovforslaget er udarbejdet i
overensstemmelse med de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning.
Der er med den foreslåede indførelse af
investeringsvinduet med forøget afskrivningsadgang tale om
indførelse af regler, der nogenlunde svarer til reglerne om
det tidligere midlertidige investeringsvindue, der var
gældende fra og med den 23. november 2020 til og med den 31.
december 2022.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vil øge virksomhedernes afkast efter skat af
investeringer i de omfattede aktiver, indtil de er fuldt
afskrevet.
Lovforslaget indebærer begrænsede administrative
konsekvenser for erhvervslivet, der skal føre en
særskilt saldo med de driftsmidler, hvor
afskrivningsgrundlaget vælges forhøjet i henhold til
forslaget.
Lovforslaget har været til udtalelse hos
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering, der vurderer,
at lovforslaget ikke i øvrigt medfører administrative
omkostninger for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indebærer ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes at have begrænsede, men
positive, klimamæssige konsekvenser, idet investeringsvinduet
foreslås ikke at finde anvendelse ved anskaffelse af
driftsmidler, der drives af fossile brændsler. Virksomhederne
vil således med skattelempelsen få mulighed for at
investere i energieffektiviseringer, der mindsker deres
udledninger.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget skønnes at have begrænsede, men
positive, miljø- og naturmæssige konsekvenser, idet
investeringsvinduet foreslås ikke at finde anvendelse ved
anskaffelse af driftsmidler, der drives af fossile brændsler.
Virksomhederne vil således med skattelempelsen få
mulighed for at investere i energieffektiviseringer, der mindsker
deres udledninger.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 30. januar 2025
til den 27. februar 2025 (28 dage) været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
3F, Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, ATP, Bilfærgernes Rederiforening, Borger-
og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, Brancheforeningen
for Aktive Ejere i Danmark, CEPOS, Create Denmark (forening -
kunstneres rettigheder på det digitale marked), Danmarks
Idrætsforbund, Danmarks Skibskredit, Dansk
Aktionærforening, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk
Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk
Iværksætterforening, Dansk Metal, Dansk Musiker
Forbund, Dansk Offshore, Dansk Skovforening, Dansk
Solcelleforening, Danske Advokater, Danske Havne, Danske Rederier,
Danske Vandværker, DANVA, Den Danske
Fondsmæglerforening, DI, Digitaliseringsstyrelsen,
EjendomDanmark, Energy Innovation Cluster, Erhvervsstyrelsen -
Område for Bedre Regulering (OBR), Finans Danmark, Finans og
Leasing, Finanstilsynet, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen
til Søfartens Fremme, Forsikring & Pension, FSR - danske
revisorer, Green Power Denmark, HORESTA, Ingeniørforeningen
i Danmark, Investering Danmark, Justitia, Kapitalmarked Danmark,
Kraka, Landbrug & Fødevarer, Landsskatteretten, Lokale
Pengeinstitutter, Mellemfolkeligt Samvirke, Nasdaq OMX Copenhagen
A/S, Nationalbanken, Nordsøfonden, Oxfam IBIS, SEGES
Innovation P/S, Skatteankeforvaltningen, SMVdanmark og SRF
Skattefaglig Forening.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget skønnes at
medføre et umiddelbart mindreprovenu i 2025 på ca. 140
mio. kr. stigende til ca. 240 mio. kr., hvorefter mindreprovenuet
gradvist aftager. Investeringsvinduet skønnes at
medføre et mindreprovenu for kommunerne på ca. 20 mio.
kr. for 2025 med afregning i 2028, ca. 40 mio. kr. for 2026 med
afregning i 2029 og for ca. 30 mio. kr. i 2027 med afregning i
2030. Varigt skønnes ikke noget nævneværdigt
mindreprovenu for kommunerne. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes isoleret set at
medføre administrative omkostninger i Skatteforvaltningen
på 0,2 mio. kr. i 2025, 1,1 mio. kr. årligt i 2026-2027
og 0,4 mio. kr. i 2028 til kommunikation og kontrol. Lovforslaget
vurderes ikke at have konsekvenser for kommuner og regioner. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Forslaget om et midlertidigt
investeringsvindue vil øge afkastet efter skat af
investeringer i de omfattede aktiver, mens vinduet er i
kraft. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Forslaget indebærer begrænsede
administrative konsekvenser for erhvervslivet, der skal føre
en særskilt saldo med de driftsmidler, hvor
afskrivningsgrundlaget vælges forhøjet i henhold til
forslaget. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Forslaget skønnes at have
begrænsede, men positive, klima- miljø- og
naturmæssige konsekvenser, idet investeringsvinduet ikke
finder anvendelse ved anskaffelse af driftsmidler, der drives af
fossile brændsler. Virksomhederne vil således med
skattelempelsen få mulighed for at investere i
energieffektiviseringer, der mindsker deres udledninger. | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget om et investeringsvindue,
indeholder ingen EU-retlige aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter gældende regler i afskrivningslovens § 6 kan
der foretages skattemæssige afskrivninger på grundlag
af 100 pct. af anskaffelsessummen for driftsmidler, der udelukkende
benyttes erhvervsmæssigt.
Driftsmidlerne afskrives som udgangspunkt på en samlet
saldo for den enkelte virksomhed. Denne metode kaldes saldometoden.
Efter saldometoden foretages indkomstårets afskrivninger
på grundlag af den afskrivningsberettigede saldoværdi
ved indkomstårets udgang. Saldoværdien ved
indkomstårets udgang opgøres som saldoværdien
ved indkomstårets begyndelse med tillæg af
anskaffelsessummen for driftsmidler, der er anskaffet i
indkomståret, og med fradrag af salgssummen for driftsmidler,
der er solgt og leveret i indkomståret.
Den årlige afskrivning for almindelige driftsmidler kan
højst udgøre 25 pct. af den afskrivningsberettigede
saldoværdi.
Udgangspunktet om, at det er 100 pct. af anskaffelsessummen, der
danner grundlag for skattemæssige afskrivninger og for
straksfradrag, er fraveget for så vidt angår
driftsmidler til forsøgs- og forskningsvirksomhed, jf.
afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3, hvor anskaffelsessummen
er forhøjet.
Der gælder særlige regler om en lavere
afskrivningssats end 25 pct. for bl.a. infrastrukturanlæg og
en række andre driftsmidler med lang levetid, jf.
afskrivningslovens § 5 C.
Afskrivningssatsen er 15 pct. for en række driftsmidler,
jf. afskrivningslovens § 5 C, stk. 4, 1. pkt. Det gælder
bl.a. for visse skibe med en bruttotonnage på 20 t eller
derover, for luftfartøjer og rullende jernbanemateriel, for
borerigge, produktionsplatforme og andre anlæg til indvinding
m.v. af olie og gas, for faste anlæg til fremstilling af
varme og el med en kapacitet på over 1 MW, for anlæg
til indvinding af vand til almene vandforsyninger, og for
spildevandsanlæg. Disse driftsmidler skal føres
på en særskilt saldo jf. afskrivningslovens § 5 C,
stk. 1.
Afskrivningssatsen er 7 pct. for en række
infrastrukturanlæg, jf. afskrivningslovens § 5 C, stk.
4, 2. pkt. Det gælder anlæg til transport, lagring og
distribution m.v. af el, vand, varme, olie, gas og spildevand,
anlæg til transmission af radio-, tv- og telekommunikation,
samt fast jernbanemateriel. Disse driftsmidler skal ligeledes
føres på en særskilt saldo jf.
afskrivningslovens § 5 C, stk. 2.
Efter gældende regler afskrives vindmøller med en
kapacitet på 1 MW eller mindre som almindelige driftsmidler
med den normale sats på 25 pct. efter afskrivningslovens
§ 5. Vindmøller med en kapacitet på over 1 MW
afskrives efter afskrivningslovens § 5 C, stk. 1, nr. 4, med
en sats på 15 pct, jf. stk. 4, 1. pkt.
Efter de gældende regler i afskrivningslovens § 5,
stk. 4, kan selskaber m.v. ikke foretage skattemæssige
afskrivninger på driftsmidler, der udlejes (såkaldte
udlejningsdriftsmidler) i anskaffelsesåret eller
indkomståret efter anskaffelsesåret. I stedet kan op
til 50 pct. af anskaffelsessummen for udlejningsdriftsmidlerne
afskrives i året efter anskaffelsen. Den del af
anskaffelsessummen, der ikke er afskrevet, tillægges den
almindelige driftsmiddelsaldo i det andet indkomstår efter
anskaffelsen.
Skatteforvaltningen kan dog meddele dispensation herfor,
så udlejningsdriftsmidlerne allerede kan afskrives i
anskaffelsesåret, som almindelige driftsmidler, jf.
afskrivningslovens § 5, stk. 6.
Efter den gældende affattelse af afskrivningslovens §
5 D kan der foretages afskrivning på 116 pct. af
anskaffelsessummen for nye driftsmidler, der blev anskaffet i
perioden fra og med den 23. november 2020 til og med den 31.
december 2022. Det forhøjede afskrivningsgrundlag omfatter
ikke udgifter til anskaffelse af personbiler og skibe, eller
driftsmidler der via egen energiforsyning drives eller kan drives
af fossile brændsler, med undtagelse af andre
køretøjer end personbiler, når
køretøjet er registreret i
køretøjsregistreret mv. Anskaffelsessummen for
driftsmidlerne skal indgå på en særskilt saldo,
hvorpå der kan afskrives med op til 25 pct.
Den afskrivningsberettigede saldoværdi på den
særlige saldo skal ved udgangen af indkomståret 2026
lægges sammen med saldoværdien på den almindelige
saldo efter afskrivningslovens § 5, således at den
samlede saldoværdi fra og med indkomståret 2027
behandles efter de almindelige regler for saldoafskrivninger i
§ 5.
Det foreslås i afskrivningsloven efter § 5 D at
indsætte en ny paragraf, § 5
E Indholdsmæssigt svarer den foreslåede
bestemmelse i afskrivningslovens § 5 E i vidt omfang til
bestemmelsen i afskrivningslovens § 5 D.
Det foreslås i stk. 1, 1.
pkt., at den skattepligtige i stedet for at afskrive efter
§ 5 kan vælge at afskrive udgifter til anskaffelse af
nye driftsmidler, som udelukkende benyttes erhvervsmæssigt,
på en særskilt saldo, hvor anskaffelsessummen
indgår med 108 pct. af anskaffelsessummen, jf. dog stk. 2, 3,
5 og 7.
Det vil sige, at det vil være en forudsætning for at
kunne vælge at anvende den foreslåede regel om et
forhøjet afskrivningsgrundlag med 8 pct. ud over det
almindelige afskrivningsgrundlag, at aktivet ville kunne afskrives
efter § 5. Det indebærer, at forslaget om et ekstra
afskrivningsgrundlag ikke omfatter afskrivning på
infrastrukturanlæg og andre driftsmidler med lang levetid,
jf. afskrivningslovens § 5 C.
Det indebærer også, at driftsmidler til f.eks.
indvindingsvirksomhed kun kan vælges afskrevet på det
forhøjede afskrivningsgrundlag, hvis driftsmidlet ville
kunne afskrives efter § 5.
Efter forslaget kan den skattepligtige ikke anvende reglerne i
både § 5 om almindelige afskrivninger og den
foreslåede § 5 E om forhøjet
afskrivningsgrundlag, idet den skattepligtige efter det
foreslåede § 5 E, stk. 1, kan vælge at afskrive
108 pct. af anskaffelsessummen »i stedet for« at
afskrive efter § 5. Dermed fravælger den skattepligtige
afskrivning efter § 5 ved at vælge afskrivning efter
§ 5 E.
Det foreslås i stk. 1, 2.
pkt., at ved nye driftsmidler forstås driftsmidler,
der er anskaffet af den skattepligtige som fabriksnye.
Der skal dermed være tale om driftsmidler, der ikke
tidligere har indgået i en igangværende virksomhed.
Baggrunden for at stille denne betingelse er at forhindre
omgåelse derved, at f.eks. to virksomheder bytter aktiver,
eller at koncerner flytter rundt på aktiver mellem koncernens
selskaber for derved at opnå forhøjet
afskrivningsgrundlag på allerede erhvervede aktiver.
Der skal være tale om driftsmidler, som udelukkende
anvendes erhvervsmæssigt. Driftsmidler, der både
anvendes erhvervsmæssigt og privat af den erhvervsdrivende
(blandede driftsmidler), er dermed ikke omfattet af forslaget om et
forhøjet afskrivningsgrundlag.
Det foreslås i stk. 2, at det
er en betingelse for afskrivning efter stk. 1, at
anskaffelsessummen som nævnt i stk. 1 ikke straksafskrives
efter § 6, stk. 1.
Det vil indebære, at den skattepligtige skal vælge,
om driftsmidlet ønskes straksafskrevet efter
afskrivningslovens § 6 på grundlag af 100 pct. af
anskaffelsessummen (for driftsmidler til forsøgs- og
forskningsvirksomhed dog på grundlag af anskaffelsessummen
opgjort efter afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3), eller om
driftsmidlet ønskes omfattet af den foreslåede §
5 E, så der kan afskrives på grundlag af 108 pct. af
anskaffelsessummen.
Ved anskaffelse af driftsmidler og skibe til forsøgs- og
forskningsvirksomhed, der er omfattet af afskrivningslovens §
6, stk. 1, nr. 3, der vælges afskrevet efter den
foreslåede § 5 E, indgår anskaffelsessummen med
100 pct., og der kan således afskrives 108 pct. af
anskaffelsessummen.
Det foreslås i stk. 3, at stk.
1, ikke finder anvendelse for udgifter til anskaffelse af
personbiler, skibe og software eller
for udgifter til anskaffelse af driftsmidler, der via egen
energiforsyning drives eller kan drives af fossile
brændsler.
Ved personbiler forstås biler, der er indrettet til
befordring af højst 9 personer, føreren medregnet. En
virksomhed, der anskaffer en varebil i perioden, vil derfor efter
forslaget, i det omfang bilen lever op til de øvrige
betingelser i den foreslåede § 5 E, kunne anvende det
forhøjede afskrivningsgrundlag på anskaffelsessummen
for bilen, da der ikke er tale om en personbil. Skibe vil efter
forslaget ikke kunne opnå et forhøjet
afskrivningsgrundlag, uanset skibets størrelse. Software er
den overordnede betegnelse for den information, der indgår i
og styrer et edb-system, herunder programmer og data, der anvendes
af det pågældende system, og som ikke er en del af
edb-systemets maskinel, jf. bemærkningerne til
afskrivningslovens § 2, jf. Folketingstidende 1997-98, 2.
samling, tillæg A, side 2503. Software vil efter forslaget
ikke kunne opnå et forhøjet afskrivningsgrundlag.
Ved fossile brændsler forstås kul, koks, petrokoks,
naturgas, flydende petroleumsgas og fossile olieprodukter.
Petrokoks (petroleumskoks) er et fast brændsel og produceres
som biprodukt ved olieraffinering. Petroleumsgas, der også
benævnes flaskegas eller LPG (Liquefied Petroleum Gas), er en
blanding af propan og butan, som opbevares og fragtes i
trykflasker. Naturgas omfatter også LNG (Liquified Natural
Gas), der er naturgas (metan), som i stedet for at blive
distribueret via gasinfrastruktur bliver frosset ned til omkring
-162 grader Celsius og bliver fragtet i tankskibe i flydende form.
Fossile olieprodukter er tung fuelolie, gasolie,
spildolie, fyringsolie, diesel og benzin.
Nogle driftsmidler har flere indbyggede energikilder, f.eks.
både et batteri og en tank til brændstof. I så
fald vil der efter forslaget være tale om et driftsmiddel,
der ikke omfattes af investeringsvinduet, jf. ordlyden
»drives eller kan drives« af fossile
brændsler.
Andre driftsmidler har ingen indbygget energikilde, men
tilsluttes en ekstern energikilde som f.eks. elnettet eller en
dieselgenerator. Ved anskaffelse af sådan et driftsmiddel vil
der efter forslaget være adgang til forhøjet
anskaffelsessum. Det vil derimod ikke være tilfældet
for dieselgeneratoren, da den drives af fossile
brændsler.
Ved anskaffelse af eksempelvis en kran, en stampemaskine eller
en motorsav med indbygget motor og brændstoftank til benzin
eller diesel vil der således efter forslaget ikke være
adgang til at forhøje den skattemæssige
anskaffelsessum.
At driftsmidler skal drives af egen energiforsyning
indebærer, at driftsmidler, der alene kan drives via ekstern
energiforsyning, efter forslaget vil være omfattet af
investeringsvinduet. Det kan f.eks. være en
industristøvsuger, et transportbånd eller en motorsav,
der skal tilsluttes elnettet eller en dieselgenerator for at
fungere.
Det foreslås i stk. 4, at
indkomstårets afskrivninger efter stk. 1, foretages på
grundlag af den afskrivningsberettigede saldoværdi ved
indkomstårets udgang. Det foreslås i 2. pkt. at værdien opgøres som
saldoværdien ved indkomstårets begyndelse med
tillæg af 108 pct. af anskaffelsessummen for driftsmidler,
der er anskaffet i indkomståret, jf. dog stk. 7, og med
fradrag af 108 pct. af salgssummen for driftsmidler, der er solgt
og leveret i indkomstårets løb, og som indgik på
den særskilte saldo med 108 pct. af anskaffelsessummen. Det
foreslås i 3. pkt., at
saldoværdien ved indkomstårets begyndelse
udgør det beløb, hvortil driftsmidler anskaffet i
tidligere indkomstår er nedbragt ved afskrivninger efter
stk. 1.
Denne metode svarer til den almindelige afskrivningsmetode for
driftsmidler efter afskrivningslovens § 5 tilpasset
afskrivningerne på det forhøjede grundlag.
Det vil således efter forslaget ikke kun være
anskaffelsessummen ved erhvervelsen, der tillægges 8 pct. I
forbindelse med salg af driftsmidler, der har opnået
forhøjet afskrivningsgrundlag, vil afståelsessummen
efter forslaget ligeledes skulle forhøjes med 8 pct. Hermed
genbeskattes de forhøjede afskrivninger. Det skal forhindre
udnyttelse derved, at der anskaffes driftsmidler, som hurtigt
sælges igen, alene med henblik på at opnå et
forhøjet afskrivningsgrundlag.
Det foreslås i stk. 5, at
afskrivning efter stk. 1 højst kan udgøre 25 pct. af
den afskrivningsberettigede saldoværdi efter stk. 4.
Satsen på 25 pct. svarer til satsen for afskrivning
på den almindelige driftsmiddelsaldo efter afskrivningslovens
§ 5.
Det foreslås i stk. 6, at
§ 5, stk. 4-6, og § 5 A finder tilsvarende anvendelse for
driftsmidler omfattet af stk. 1.
Det indebærer, at adgangen til at afskrive på
driftsmidler med 108 pct. af anskaffelsessummen, jf. det
foreslåede § 5 E, stk. 1, også skal gælde
for udgifter til anskaffelse af udlejningsdriftsmidler omfattet af
afskrivningslovens § 5, stk. 4, om udskydelse af
begyndelsestidspunktet for afskrivning til året efter
anskaffelsesåret.
Disse udlejningsdriftsmidler skal dog som hidtil ikke kunne
afskrives allerede i anskaffelsesåret. I indkomståret
efter anskaffelsesåret vil der fortsat kunne afskrives
på udlejningsdriftsmidlerne med indtil 50 pct., men efter
forslaget i forhold til 108 pct. af anskaffelsessummen, dvs. med
indtil 54 pct. af anskaffelsessummen. Den uafskrevne del af
udlejningsdriftsmidlernes anskaffelsessum vil i det andet
indkomstår efter anskaffelsen skulle tillægges den
særlige saldo efter den foreslåede § 5 E.
Eksempel: Et selskab med kalenderårsregnskab anskaffer i
2025 et udlejningsdriftsmiddel for 100.000 kr. Selskabet kan ikke
afskrive på driftsmidlet i 2025, jf. afskrivningslovens
§ 5, stk. 4, om udlejningsdriftsmidler. I 2026 vil selskabet
kunne afskrive med indtil 50 pct. af anskaffelsessummen efter den
gældende § 5, stk. 4, i afskrivningsloven. Efter
forslaget vil selskabet i 2026 kunne afskrive på
udlejningsdriftsmidlet i forhold til en anskaffelsessum på
108.000 kr., så der i 2026 kan afskrives med 54.000 kr. (50
pct. af 108 pct. af 100.000 kr.). I 2027 skal den uafskrevne andel
af anskaffelsessummen dvs. 54.000 kr. (108.000 - 54.000 kr.)
føres som tillæg på den særlige saldo
efter den foreslåede § 5 E, hvorpå der kan
afskrives med de sædvanlige 25 pct.
Hvis Skatteforvaltningen meddeler dispensation efter
afskrivningslovens § 5, stk. 6, således at
udlejningsdriftsmidlerne allerede kan afskrives i
anskaffelsesåret, vil 108 pct. af anskaffelsessummen for
udlejningsdriftsmidlerne dog efter forslaget allerede i
anskaffelsesåret kunne tillægges den særlige
saldo efter det foreslåede § 5 E, stk. 1, og dermed
behandles på samme måde som almindelige driftsmidler
med forhøjet afskrivningsgrundlag.
Efter afskrivningslovens § 5, stk. 5, skal fortjeneste
eller tab på et udlejningsdriftsmiddel, der sælges i
anskaffelsesåret eller indkomståret efter
anskaffelsesåret fradrages henholdsvis medregnes i den
afskrivningsberettigede saldoværdi for det indkomstår,
hvor salget finder sted. Den foreslåede henvisning i § 5
E, stk. 6, til § 5, stk. 5, indebærer, at det efter
forslaget er den særlige § 5 E-saldo, der skal
reguleres, hvis den skattepligtige ønsker det
pågældende udlejningsdriftsmiddel omfattet af den
foreslåede § 5 E.
Efter de gældende regler i afskrivningslovens § 5 A
kan en skattepligtig, der har solgt et driftsmiddel med almindeligt
afskrivningsgrundlag efter § 5 med tab, fradrage tabet i det
indkomstår, hvori driftsmidlet er solgt. Med den
foreslåede bestemmelse i stk. 6, vil denne regel også
finder anvendelse for driftsmidler med forhøjet
afskrivningsgrundlag, hvis disse sælges med tab.
Det foreslås i stk. 7, 1.
pkt., at stk. 1 alene finder anvendelse for driftsmidler,
der er anskaffet i perioden fra og med den 1. januar 2025 til og
med den 31. december 2026.
Det betyder at, adgangen til forhøjet anskaffelsessum
efter det foreslåede stk. 1, alene skal finde anvendelse for
driftsmidler, der er anskaffet i perioden fra og med den 1. januar
2025 til og med den 31. december 2026.
Ved vurderingen af, hvornår et driftsmiddel anses for
anskaffet, gælder reglerne i afskrivningslovens § 3.
Driftsmidler anses herefter for anskaffet, når driftsmidlet
er leveret til en igangværende virksomhed bestemt til at
indgå i virksomhedens drift og færdiggjort i et
sådant omfang, at det kan indgå i driften.
Tilfælde, hvor der er indgået aftale om køb af
et driftsmiddel før 1. januar 2025 vil således ikke
indebære, at driftsmidlet ikke kan anses for anskaffet i
henhold til afskrivningslovens § 3 i perioden omfattet af
investeringsvinduet.
Det foreslås endvidere i stk. 7, 2.
pkt., at den afskrivningsberettigede saldoværdi efter
stk. 4, lægges sammen med saldoværdien efter § 5
ved udgangen af indkomståret 2030. Det foreslås i 3. pkt., at den derved fremkomne samlede
saldoværdi behandles fra og med indkomståret 2031 efter
§ 5.
Sammenlægningen indebærer efter forslaget, at
afståelsessummen for driftsmidler med et forhøjet
afskrivningsgrundlag ikke længere skal fragå med 108
pct., men med 100 pct. som normalt, når salget sker i
indkomståret 2031 eller senere.
Til nr. 2
Bestemmelsen i afskrivningslovens § 8 vedrører
behandlingen af en negativ saldo. Den negative saldo
fremkommer som følge af, at salgssummerne for
indkomstårets solgte driftsmidler overstiger den positive
værdi på driftsmiddelsaldoen. En sådan negativ
saldo repræsenterer en fortjeneste. Efter afskrivningslovens
§ 8, stk. 1, skal den negative saldo således udlignes
ved anskaffelser eller medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst for det følgende år.
I de gældende bestemmelser i afskrivningslovens § 8,
stk. 1, er der henvist til afskrivningslovens § 5 D.
Det foreslås, at afskrivningslovens § 8, stk. 1, ændres »og
§ 5 D, stk. 4« til: »§ 5 D, stk. 4, og §
5 E, stk. 4«
Det betyder, at reglen i afskrivningslovens § 8, stk. 1, om
udligning af en negativ saldo også skal finde anvendelse for
driftsmidler, der vælges afskrevet efter den foreslåede
§ 5 E i afskrivningsloven.
Efter afskrivningslovens § 8, stk. 2, kan den
skattepligtige ved opgørelsen af, om der foreligger en
negativ saldo, foretage opgørelsen på grundlag af
summen af saldiene efter § 5 eller § 5 D.
Det foreslås, at i afskrivningslovens § 8, stk. 2, ændres »og
§ 5 D, stk. 4 « til: »§ 5 D, stk. 4, og
§ 5 E, stk. 4«
Det betyder, at den skattepligtige ved opgørelsen af
summen af saldiene efter § 8, stk. 2, kan vælge at
foretage opgørelsen på grundlag af summen af saldiene
efter § 5, stk. 2, § 5 D, stk. 4 og den foreslåede
§ 5 E, stk. 4.
Bestemmelsen i afskrivningslovens § 9 vedrører
muligheden for at afskrive m.v. på driftsmidler og skibe i
forbindelse med virksomhedsafståelse eller -ophør.
Fortjeneste eller tab ved salg af virksomheden skal således
opgøres efter afskrivningslovens § 9.
Ved opgørelsen af saldoværdien efter § 9, stk.
1, kan den skattepligtige vælge at foretage opgørelsen
på grundlag af summen af saldoværdierne efter § 5,
stk. 2, og § 5 D, stk. 4.
Det forhold, at der vil skulle føres en særskilt
saldo med forhøjet afskrivningsgrundlag efter den
foreslåede § 5 E, medfører, at der i forbindelse
med salg af virksomheden vil skulle foretages to selvstændige
opgørelser, nemlig efter denne særskilte saldo og
efter den almindelige driftsmiddelsaldo.
Hvis virksomheden ønskes overdraget med
skattemæssig succession, indebærer det, at overdrageren
ikke beskattes af fortjenesten ved overdragelsen, men at
erhververen indtræder i overdragerens sted og dermed
overtager overdragerens skatteforpligtelse. Succession
forudsætter, at der er en fortjeneste at succedere i. Hvis
den ene saldo overdrages med tab, er konsekvensen således, at
succession i denne saldo er udelukket, selv om der samlet set er
tale om en fortjeneste.
Det foreslås, at i afskrivningslovens § 9, skt. 1,
4. pkt., ændres »og § 5 D, stk. 4«
til: »§ 5 D, stk. 4, og § 5 E, stk. 4«.
Det betyder, at den skattepligtige i forbindelse med
opgørelsen af saldoværdien efter § 9, stk. 1, 4.
pkt., også skal kunne vælge at omfatte den
foreslåede § 5 E. Den skattepligtige kan således
vælge at foretage opgørelsen af, om der foreligger
fortjeneste eller tab, på grundlag af summen af
saldoværdierne efter § 5, stk. 2, § 5 D, stk. 4, og
den foreslåede § 5 E, stk. 4.
Til nr. 3
I forbindelse med opgørelsen af gevinst og tab ved salg
af virksomheden skal der efter afskrivningslovens § 9, stk. 3,
foretages fradrag for eventuelle anskaffelsessummer, som ikke fuldt
ud er fradraget i den skattepligtige indkomst, og som ikke i
forvejen er medregnet på saldoen, fordi der er tale om
udlejningsdriftsmidler, der ikke kan afskrives i
anskaffelsesåret, jf. afskrivningslovens § 5, stk. 4,
jf. § 5 D, stk. 6, og § 6, stk. 3.
Det foreslås, at i afskrivningslovens
§ 9, stk. 3, efter »§ 5 D, stk. 6,«
indsættes »§ 5 E, stk. 6,«.
Dette betyder, at også en eventuel uafskrevet del af
anskaffelsessummen for udlejningsdriftsmidler, der omfattes af den
foreslåede § 5 E, efter forslaget vil kunne fradrages i
den skattepligtige indkomst i forbindelse med
virksomhedsophør.
Til §
2
Til nr. 1
Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 1 og 2,
kan der foretages forskellige former for omstruktureringer af
pensionsinstitutter, uden at den overdragende institution
afståelsesbeskattes ved overdragelsen, mens den modtagende
institution indtræder (succederer) i den overdragende
institutions skattemæssige stilling.
Det følger dog af pensionsafkastbeskatningslovens §
18, stk. 5, at hvis den overdragende institution er skattepligtig
efter pensionsafkastbeskatningslovens § 7 (en pensionskasse
m.v.), og den fortsættende institution er skattepligtig efter
pensionsafkastbeskatningslovens § 8 (et livsforsikringsselskab
m.v.), kan der kun succederes i værdier, der indgår i
opgørelsen af beskatningsgrundlaget for den
fortsættende institution. Aktiver og passiver i den
overdragende institution, hvori der ikke succederes, anses for
afstået til handelsværdien af den overdragende
institution.
Pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 5, indeholder i
3. og 4. pkt. bestemmelser om, at afståelsessummen for
driftsmidler omfattet af afskrivningslovens § 5 D ikke
forhøjes med 16 pct., jf. afskrivningslovens § 5 D,
stk. 4, samt at der for disse driftsmidler opgøres en
skatteforpligtelse svarende til skatteværdien af 16 pct. af
afståelsessummen efter 3. pkt., beregnet med
pensionsafkastskattesatsen, jf. pensionsafkastbeskatningslovens
§ 2, dvs. 15,3 pct. Det fremgår desuden af bestemmelsens
7. pkt., at skatteforpligtelsen bortfalder den 1. januar 2027.
Bestemmelsen blev indsat i forbindelse med skærpelse af
reglerne om skattefri omstruktureringer mellem en pensionskasse
m.v. og et livsforsikringsselskab i pensionsafkastbeskatningslovens
§ 18 ved lov nr. 1883 af 29 december 2015, hvorefter der kun
kan ske succession i værdier, der indgår i
opgørelsen af beskatningsgrundlaget for den
fortsættende institution, for at sikre, at
afståelsessummen for driftsmidler omfattet af den
daværende afskrivningslovs § 5 D ikke i disse
tilfælde forhøjes med det forhøjede
afskrivningsgrundlag i afskrivningslovens § 5 D, stk. 4. Denne
undtagelse er siden videreført i efterfølgende
ændringer af afskrivningslovens § 5 D.
Det foreslås således, at der i pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk.
5, indsættes efter 3. pkt. som nyt punktum. :
»Afståelsessummen for driftsmidler omfattet af
afskrivningslovens § 5 E forhøjes ikke med 8 pct., jf.
afskrivningslovens § 5 E, stk. 4.«
Den foreslåede ændring er en konsekvens af den
foreslåede indsættelse af afskrivningslovens § 5
E, jf. lovforslagets § 1, nr. 1. Den foreslåede
bestemmelse i afskrivningslovens § 5 E svarer med enkelte
undtagelser, indholdsmæssigt til bestemmelsen i
afskrivningslovens § 5 D, konsekvensændringen vil
medfører, at pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk.
5, tilsvarende vil omfatte den foreslåede indsættelse
af afskrivningslovens § 5 E, stk. 4.
For omdannelser m.v. fra en pensionskasse m.v. til et
livsforsikringsselskab efter pensionsafkastbeskatningslovens §
18 foreslås det således, at afståelsessummen for
driftsmidler omfattet af den foreslåede bestemmelse i
afskrivningslovens § 5 E, jf. lovforslagets § 1, nr. 1,
ikke forhøjes med 8 pct. efter det foreslåede § 5
E, stk. 4, i afskrivningsloven. Dette svarer til den gældende
bestemmelse i forhold til det forhøjede afskrivningsgrundlag
i afskrivningslovens § 5 D, stk. 4.
Ved den foreslåede undtagelse i
pensionsafkastbeskatningsloven fra de almindelige regler i
afskrivningslovens § 5 E om forhøjelse af
afståelsessummen ved afståelse, er der henset til, at
der ved omdannelser m.v. fra en pensionskasse til et
livsforsikringsselskab som udgangspunkt ikke foretages den form for
afståelse af aktiver, der søges undgået med den
foreslåede værnsregel i afskrivningslovens § 5 E,
stk. 4. Hertil kommer, at der ved omdannelser m.v. fra en
pensionskasse m.v. til et livsforsikringsselskab ikke er mulighed
for at succedere i den særlige afskrivningssaldo efter den
foreslåede § 5 E i afskrivningsloven i modsætning
til ved omstruktureringer, hvor der ikke skiftes beskatningsform
efter pensionsafkastbeskatningsloven.
Til nr. 2
For at en pensionskasse m.v., der omdannes til et
livsforsikringsselskab efter pensionsafkastbeskatningslovens §
18, ikke ved anskaffelse af driftsmidler omfattet af
afskrivningslovens § 5 D, kan undgå beskatning efter
værnsreglen i § 5 D, stk. 4, hvis driftsmidlet er
afstået efter omdannelsen, men før den 1. januar 2027,
skal der opgøres en skatteforpligtelse svarende til, hvad
afskrivningslovens § 5 D ville have medført af
merbeskatning, hvis forhøjelsen af afståelsessummen
efter § 5 D, stk. 4, havde fundet anvendelse ved omdannelsen
m.v. til et livsforsikringsselskab. Denne skatteforpligtelse skal
medregnes til pensionsafkastskatten for livsforsikringsselskabet
for det indkomstår, hvor driftsmidlet afstås.
Det foreslås, at i pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 5, indsættes efter 4.
pkt., der bliver 5. pkt., som nyt punktum. : »For
driftsmidler omfattet af afskrivningslovens § 5 E
opgøres en skatteforpligtelse svarende til
skatteværdien af 8 pct. af afståelsessummen efter 4.
pkt.«
For at undgå misbrug ved, at driftsmidler udelukkende
anskaffes for at opnå en forhøjelse af
afskrivningsgrundlaget efter den foreslåede § 5 E i
afskrivningsloven og derefter solgt, er der samtidig i
afskrivningslovens § 5 E, stk. 4, foreslået en
værnsregel om, at afståelsessummen også skal
forhøjes med 8 pct. ved afståelser til og med 31.
december 2031, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Denne bestemmelse foreslås ikke at gælde ved
omdannelse af en pensionskasse m.v. til et livsforsikringsselskab,
jf. lovforslagets § 2, nr. 1.
Det foreslås i stedet, at der skal opgøres en
skatteforpligtelse svarende til, hvad den foreslåede
bestemmelse i afskrivningslovens § 5 E, stk. 4, ville have
medført af merbeskatning, hvis den havde fundet anvendelse
ved omdannelsen m.v. til et livsforsikringsselskab, og at denne
skatteforpligtelse medregnes til pensionsafkastskatten for
livsforsikringsselskabet for det indkomstår, hvor
driftsmidlet afstås.
Det foreslås således, at
pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 5, også skal
gælde for anskaffelse af driftsmidler omfattet af den
foreslåede bestemmelse i afskrivningslovens § 5 E,
således at en pensionskasse m.v., der omdannes m.v. til et
livsforsikringsselskab efter pensionsafkastbeskatningslovens §
18, ikke kan undgå beskatning efter den foreslåede
værnsregel i § 5 E, stk. 4, i afskrivningsloven, hvis
det afstår driftsmidlet efter omdannelsen, men før den
1. januar 2031.
Det foreslåede 10. pkt. i pensionsafkastbeskatningslovens
§ 18, stk. 5, jf. lovforslagets § 2, nr. 4, vil
indebære, at den i forbindelse med omdannelsen m.v. opgjorte
skatteforpligtelse for driftsmidler omfattet af afskrivningslovens
§ 5 E bortfalder den 1. januar 2031.
Til nr. 3
For at en pensionskasse m.v., der omdannes til et
livsforsikringsselskab efter pensionsafkastbeskatningslovens §
18, ikke ved anskaffelse af driftsmidler omfattet af
afskrivningslovens § 5 D, kan undgå beskatning efter
værnsreglen i § 5 D, stk. 4, hvis driftsmidlet er
afstået efter omdannelsen, men før den 1. januar 2027,
skal der opgøres en skatteforpligtelse svarende til, hvad
afskrivningslovens § 5 D ville have medført af
merbeskatning, hvis forhøjelsen af afståelsessummen
efter § 5 D, stk. 4, havde fundet anvendelse ved omdannelsen
m.v. til et livsforsikringsselskab. Denne skatteforpligtelse skal
medregnes til pensionsafkastskatten for livsforsikringsselskabet,
for det indkomstår, hvor driftsmidlet afstås.
Det foreslås, at i pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 5, 7. pkt., der bliver 9.
pkt., indsættes efter »skatteforpligtelsen«:
»efter 5. pkt.«
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 2, nr. 2, hvorved der foreslås indsat
nyt 4. pkt. i pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk.
5.
Den foreslåede ændring i lovforslagets § 2, nr.
2, hvorved der foreslås indsat et nyt 4. pkt. i
pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 5, vil
indebære, at der vil være to forskellige tidspunkter
for bortfald af den i forbindelse med omdannelsen m.v. opgjorte
skatteforpligtelse for driftsmidler med forhøjet
afskrivningsgrundlag, afhængig af om de
pågældende driftsmidler er omfattet af
afskrivningslovens § 5 D eller § 5 E.
Med den foreslåede indsættelse af en henvisning til
5. pkt., i § 18, stk. 5, 7. pkt., der bliver 9. pkt., vil
tidspunktet for, hvornår skatteforpligtelsen i forbindelse
med afståelse af driftsmidler omfattet af afskrivningslovens
§ 5 D bortfalder, fremgå entydigt.
Pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 5, vil herefter
foruden at fastsætte, at skatteforpligtelsen efter 5. pkt.
for driftsmidler omfattet af afskrivningslovens § 5 D
bortfalder den 1. januar 2027, også fastsætte, at for
driftsmidler omfattet af afskrivningslovens § 5 E bortfalder
skatteforpligtelsen efter 6. pkt. den 1. januar 2031, jf.
lovforslagets § 2, nr. 4.
Til nr. 4
For at en pensionskasse m.v., der omdannes til et
livsforsikringsselskab efter pensionsafkastbeskatningslovens §
18, ikke ved anskaffelse af driftsmidler omfattet af
afskrivningslovens § 5 D, kan undgå beskatning efter
værnsreglen i § 5 D, stk. 4, hvis driftsmidlet er
afstået efter omdannelsen, men før den 1. januar 2027,
skal der opgøres en skatteforpligtelse svarende til, hvad
afskrivningslovens § 5 D ville have medført af
merbeskatning, hvis forhøjelsen af afståelsessummen
efter § 5 D, stk. 4, havde fundet anvendelse ved omdannelsen
m.v. til et livsforsikringsselskab. Denne skatteforpligtelse skal
medregnes til pensionsafkastskatten for livsforsikringsselskabet
for det indkomstår, hvor driftsmidlet afstås.
Det foreslås, at i pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 5, indsættes som 10.
pkt. »Skatteforpligtelsen efter 6. pkt. bortfalder den 1.
januar 2031«.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 2, nr. 2 og 3, hvorved der foreslås
indsat nyt 4. henholdsvis et nyt 6. pkt. i
pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 5. De
foreslåede ændringer vil indebære, at der vil
være to forskellige tidspunkter for bortfald af den i
forbindelse med omdannelsen m.v. opgjorte skatteforpligtelse for
driftsmidler med forhøjet afskrivningsgrundlag,
afhængig af om de pågældende driftsmidler er
omfattet af afskrivningslovens § 5 D eller § 5 E.
Med den foreslåede indsættelse af en henvisning til
6. pkt., i § 18, stk. 5, 10. pkt., vil tidspunktet for,
hvornår skatteforpligtelsen i forbindelse med afståelse
af driftsmidler omfattet af afskrivningslovens § 5 E
bortfalder, fremgå entydigt.
Pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 5, vil herefter
foruden at fastsætte, at skatteforpligtelsen efter 5. pkt.
for driftsmidler omfattet af afskrivningslovens § 5 D
bortfalder den 1. januar 2027, også fastsætte, at for
driftsmidler omfattet af afskrivningslovens § 5 E bortfalder
skatteforpligtelsen efter 6. pkt. den 1. januar 2031, jf. det
foreslåede 10. pkt.
Til §
3
Det foreslås, at loven skal træde i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Baggrunden herfor, er at
lovforslaget skal have virkning fra den 1. januar 2025 og derfor
bør træde i kraft hurtigst muligt efter
vedtagelsen.
Der er i øvrigt en afvigelse fra det sædvanlige
princip om at erhvervsrettede love som udgangspunkt bør
træde i kraft den 1. januar eller den 1. juli. Baggrunden for
den foreslåede afvigelse fra de fælles
ikrafttrædelsesdatoer er, at det foreslåede
investeringsvindue, jf. lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås at have virkning allerede fra den 1. januar
2025.
Med forslaget om at loven allerede træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende, får virksomhederne
bedre mulighed for at indrette sig efter de foreslåede regler
i forbindelse med opgørelsen af den skattepligtige indkomst
for 2024 med hensyn til fremadforskudte indkomstår.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at
forhøjelsen af afskrivningsgrundlaget til 108 pct., jf. den
foreslåede § 5 E i afskrivningsloven, har virkning
på nye driftsmidler, der anskaffes i perioden fra og med den
1. januar 2025 til og med den 31. december 2026.
Der er alene tale om begunstigende ændringer.
Loven gælder hverken for Færøerne og
Grønland, fordi de love, der foreslås ændret,
ikke gælder for Færøerne eller Grønland
og ikke indeholder hjemmel til at sætte lovene i kraft for
Færøerne eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I afskrivningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 242 af 18. februar 2021, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 672 af 19. april 2021 og
senest ved § 1 i lov nr. 1472 af 10. december 2024, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 5 D indsættes: | | | »§ 5 E.
Den skattepligtige kan i stedet for at afskrive efter § 5
vælge at afskrive udgifter til anskaffelse af nye
driftsmidler, som udelukkende benyttes erhvervsmæssigt,
på en særskilt saldo, hvor anskaffelsessummen
indgår med 108 pct., jf. dog stk. 2, 3, 5 og 7. Ved nye
driftsmidler forstås driftsmidler, der anskaffes af den
skattepligtige som fabriksnye. | | | Stk. 2. Det er
en betingelse for afskrivning efter stk. 1, at anskaffelsessummen
som nævnt i stk. 1 ikke fradrages (straksafskrives) efter
§ 6, stk. 1. | | | Stk. 3. Stk. 1
finder ikke anvendelse for udgifter til anskaffelse af personbiler,
skibe og software eller for udgifter til anskaffelse af
driftsmidler, der via egen energiforsyning drives eller kan drives
af fossile brændsler. | | | Stk. 4.
Indkomstårets afskrivninger efter stk. 1 foretages på
grundlag af den afskrivningsberettigede saldoværdi ved
indkomstårets udgang. Denne værdi opgøres som
saldoværdien ved indkomstårets begyndelse med
tillæg af 108 pct. af anskaffelsessummen for driftsmidler,
der er anskaffet i indkomståret, jf. dog stk. 7, og med
fradrag af 108 pct. af salgssummen for driftsmidler, der er solgt
og leveret i indkomstårets løb, og som indgik
på den særskilte saldo med 108 pct. af
anskaffelsessummen. Saldoværdien ved indkomstårets
begyndelse udgør det beløb, hvortil driftsmidler
anskaffet i tidligere indkomstår er nedbragt ved
afskrivninger efter stk. 1. | | | Stk. 5.
Afskrivning efter stk. 1 kan højst udgøre 25 pct. af
den afskrivningsberettigede saldoværdi efter stk. 4. | | | Stk. 6. §
5, stk. 4-6, og § 5 A finder tilsvarende anvendelse for
driftsmidler omfattet af stk. 1. | | | Stk. 7. Stk. 1
finder alene anvendelse for driftsmidler, der er anskaffet i
perioden fra og med den 1. januar 2025 til og med den 31. december
2026. Den afskrivningsberettigede saldoværdi efter stk. 4
lægges sammen med saldoværdien efter § 5 ved
udgangen af indkomståret 2030. Den derved fremkomne samlede
saldoværdi behandles fra og med indkomståret 2031 efter
§ 5.« | | | | § 8. I det
omfang en negativ saldo, der er fremkommet som følge af, at
salgssummer m.v. skal fradrages i afskrivningsgrundlaget, jf.
§ 5, stk. 2, og § 5 D, stk. 4, ikke medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst for det
indkomstår, hvori den er opstået, skal den udlignes ved
anskaffelser eller medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst for det følgende
indkomstår. | | 2. I § 8, stk. 1, ændres »og
§ 5 D, stk. 4,« til: »§ 5 D, stk. 4, og
§ 5 E, stk. 4,«. | Stk. 2. Ved
opgørelsen af saldoen som nævnt i stk. 1 kan den
skattepligtige vælge at foretage opgørelsen på
grundlag af summen af saldiene efter § 5, stk. 2, og § 5
D, stk. 4. | | 3. I § 8, stk. 2, ændres »og
§ 5 D, stk. 4.« til: »§ 5 D, stk. 4, og
§ 5 E, stk. 4.« | Stk.
3. --- | | | | | | § 9. I det
indkomstår, hvori en virksomhed sælges eller i
øvrigt ophører (ophørsåret), kan der
ikke afskrives eller straksafskrives på driftsmidler eller
skibe omfattet af dette kapitel. Fortjeneste eller tab medregnes
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for
ophørsåret og opgøres som forskellen mellem
på den ene side salgssummen for de i ophørsåret
solgte driftsmidler og skibe, herunder salgssummen for
straksafskrevne driftsmidler og skibe, og på den anden side
saldoværdien ved ophørsårets begyndelse med
tillæg af beløb, der i ophørsåret er
anvendt til nyanskaffelser. Såfremt saldoværdien ved
ophørsårets begyndelse er negativ, opgøres
fortjeneste eller tab som forskellen mellem på den ene side
salgssummerne med tillæg af et positivt beløb lig den
negative saldo og på den anden side udgifterne til
nyanskaffelser i ophørsåret. Ved opgørelsen af
saldoværdien som nævnt i 2. og 3. pkt. kan den
skattepligtige vælge at foretage opgørelsen på
grundlag af summen af saldoværdierne efter § 5, stk. 2,
og § 5 D, stk. 4. | | 4. I § 9, stk. 1, 4. pkt., ændres
»og § 5 D, stk. 4.« til: »§ 5 D, stk.
4, og § 5 E, stk. 4.« | Stk.
2. --- | | | Stk. 3. I de i
stk. 1 nævnte salgssummer fradrages eventuelle
anskaffelsessummer, der som følge af reglerne i § 5,
stk. 4, jf. § 5 D, stk. 6, og § 6, stk. 3, ikke fuldt ud
er fradraget i den skattepligtige indkomst, og som ikke i forvejen
er medregnet i saldoen. | | 5. I § 9, stk. 3, ændres »og
§ 6, stk. 3« til: »§ 5 E, stk. 6, og §
6, stk. 3«. | Stk.
4. --- | | | | | | | | § 2 | | | | | | I pensionsafkastbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 12 af 6. januar 2023, som ændret
ved § 350 i lov nr. 718 af 13. juni 2023 og § 5 i lov nr.
1176 af 19. november 2024, foretages følgende
ændringer: | | | | §
18. --- | | | Stk.
2-4. --- | | | Stk. 5. Er den
overdragende institution skattepligtig efter | | 1. I § 18, stk. 5, indsættes efter 3.
pkt. som nyt punktum: | § 7 og den fortsættende
institution skattepligtig efter § 8, kan der kun succederes
efter stk. 2 i værdier, der indgår i opgørelsen
af beskatningsgrundlaget for den fortsættende institution.
Aktiver og passiver i den overdragende institution, | | »Afståelsessummen for
driftsmidler omfattet af afskrivningslovens § 5 E
forhøjes ikke med 8 pct., jf. afskrivningslovens § 5 E,
stk. 4.« | hvori der ikke succederes efter 1. pkt.,
anses for afstået til handelsværdien af
den overdragende institution. Afståelses- | | 2. I § 18, stk. 5, indsættes efter 4.
pkt., der bliver 5. pkt., som nyt punktum: | summen for driftsmidler omfattet af
afskrivningslovens § 5 D forhøjes ikke med 16
pct., jf. afskrivningslovens § 5 D, stk. 4. For
driftsmidler omfattet af afskrivningslovens | | »For driftsmidler omfattet af
afskrivningslovens § 5 E opgøres en skatteforpligtelse
svarende til skatteværdien af 8 pct. af
afståelsessummen efter 4. pkt.« | § 5 D opgøres en
skatteforpligtelse svarende til skatteværdien af 16 pct. af
afståelsessummen efter 3. pkt. Skatteværdien beregnes
med den skatteprocent, der i henhold til § 2
gælder | | 3. I § 18, stk. 5, 7. pkt., der bliver 9.
pkt., indsættes efter »skatteforpligtelsen«:
»efter 5. pkt.« | for det indkomstår,
hvor omdannelsen m.v. har
virkning. | | 4. I § 18 stk. 5, indsættes som 10. pkt.: | Skatteforpligtelsen medregnes i skatten
for det indkomstår, hvor driftsmidlet afstås.
Skatteforpligtelsen bortfalder den 1. januar 2027. | | »Skatteforpligtelsen efter 6. pkt.
bortfalder den 1. januar 2031.« | Stk.
6-7. --- | | |
|