L 194 Forslag til lov om ændring af minimumsbeskatningsloven, selskabsskatteloven, skattekontrolloven og forskellige andre love.

(Tilpasning til administrative retningslinjer om minimumsbeskatningsreglerne, lempelse af reglerne om transfer pricing dokumentation, aflønning af kvalificerede distributører i visse lande, og justering af reglerne om omkvalifikation af transparente enheder, begrænset skattepligt af renter og indeholdelse af renteskat og royaltyskat, international sambeskatning og oplysningspligt m.v.).

Af: Skatteminister Rasmus Stoklund (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2024-25
Status: Fremsat

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 09-04-2025

Fremsættelse: 09-04-2025

Skriftlig fremsættelse (9. april 2025)

20241_l194_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (9. april 2025)

Skatteministeren (Rasmus Stoklund):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af minimumsbeskatningsloven, selskabsskatteloven, skattekontrolloven og forskellige andre love (Tilpasning til administrative retningslinjer om minimumsbeskatningsreglerne, lempelse af reglerne om transfer pricing dokumentation, aflønning af kvalificerede distributører i visse lande, og justering af reglerne om omkvalifikation af transparente enheder, begrænset skattepligt af renter og indeholdelse af renteskat og royaltyskat, international sambeskatning og oplysningspligt m.v.)

(Lovforslag nr. L 194)

Formålet med lovforslaget er for det første at gennemføre OECD's administrative retningslinjer fra juni 2024 og januar 2025 vedrørende minimumsbeskatningsreglerne. Disse retningslinjer stiller krav til de nationale gennemførelsesregler, som på visse punkter vurderes at burde fremgå af minimumsbeskatningslovens ordlyd. Derudover foreslås en række ændringer af minimumsbeskatningsloven og selska‍bsskattelovens regler om international sambeskatning med henblik på, at samspillet mellem de to regelsæt ikke medfører utilsigtede skattemæssige konsekvenser.

Der foreslås desuden en række lempelser vedrørende afgrænsningen af de skattepligtige, der har pligt til at udarbejde transfer pricing dokumentation, og afgrænsningen af de kontrollerede transaktioner, der skal udarbejdes dokumentation for. Ændringerne, der tilsigter at sikre, at der ikke stilles krav om udarbejdelse af transfer pricing dokumentation, hvor risikoen for fejl eller aggressiv skatteplanlægning er minimal, vurderes at medføre væsentlige administrative lempelser, navnlig for mindre og mellemstore virksomheder.

Der foreslås desuden regler, der tager højde for OECD's rapport fra februar 2024 (beløb B rapporten) om forenkling af fastsættelsen af armslængdepriser på visse distributionstransaktioner, særligt i såkaldte lavkapacitetslande. Det foreslås, at det almindelige armslængdeprincip fraviges, når et dansk selskab har kontrollerede transaktioner med en kvalificeret distributør i lande, som har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark og har valgt den forenklede tilgang.

Lovforslaget følger derudover op på en early warning fra Skattestyrelsen om manglende hjemmel til indeholdelse af renteskat. For at imødegå skatteplanlægning foreslås det, at selskabsskattelovens regler om begrænset skattepligt af renter af kontrolleret gæld skal finde anvendelse, når det selskab, der betaler renterne, er et udenlandsk selskab, der er begrænset skattepligtigt af indtægter fra fast ejendom i Danmark, og renterne er allokeret til den faste ejendom. Der foreslås yderligere ændringer af reglerne om indeholdelsespligt af renteskat og royaltyskat med henblik på at sikre, at der sker indeholdelse af royaltyskat og renteskat.

Der foreslås tillige justeringer af selskabsskattelovens § ‍2 ‍C om omkvalifikation af transparente enheder med henblik på at hindre, at det ved brug af transparente enheder udnyttes, at enhederne kvalificeres forskelligt i forskellige lande, så enhedernes indkomst helt eller delvist undtages fra beskatning.

For at tage højde for den seneste opdatering af EU's sortliste over skattely foreslås desuden en ændring af listen over lande omfattet af reglerne om defensive foranstaltninger.

Endeligt foreslås en ændring af lov om kollektiv forvaltning af ophavsret for at skabe hjemmel til, at kulturministeren kan bemyndige Copydan Verdens TV til at varetage udbetaling af statsligt tilskud til rettighedshavere som følge af, at forvaltningsorganisationer fremadrettet skal pålægge moms, når de meddeler licenser til ophavsretsbeskyttede værker, jf. lov nr. 1695 af 30. december 2024.

Ændringerne af minimumsbeskatningsloven foreslås indført med virkning for regnskabsår, der påbegyndes den 31. december 2023 eller senere, hvilket svarer til den dato, hvorfra minimumsbeskatningsreglerne i øvrigt har virkning.

Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer.

Da lovforslaget bl.a. gennemfører administrative retningslinjer fra OECD, der blev offentliggjort den 18. februar 2025, fremsættes det af hensyn til bl.a. en sædvanlig høringsproces vedrørende disse ændringer først efter den 1. april 2025. Lovforslaget ønskes vedtaget i indeværende folketingsår.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling