Skriftlig fremsættelse (9. april
2025)
Skatteministeren
(Rasmus Stoklund):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
minimumsbeskatningsloven, selskabsskatteloven, skattekontrolloven
og forskellige andre love (Tilpasning til administrative
retningslinjer om minimumsbeskatningsreglerne, lempelse af reglerne
om transfer pricing dokumentation, aflønning af
kvalificerede distributører i visse lande, og justering af
reglerne om omkvalifikation af transparente enheder,
begrænset skattepligt af renter og indeholdelse af renteskat
og royaltyskat, international sambeskatning og oplysningspligt
m.v.)
(Lovforslag nr. L 194)
Formålet med lovforslaget er for det
første at gennemføre OECD's administrative
retningslinjer fra juni 2024 og januar 2025 vedrørende
minimumsbeskatningsreglerne. Disse retningslinjer stiller krav til
de nationale gennemførelsesregler, som på visse
punkter vurderes at burde fremgå af minimumsbeskatningslovens
ordlyd. Derudover foreslås en række ændringer af
minimumsbeskatningsloven og selskabsskattelovens regler om
international sambeskatning med henblik på, at samspillet
mellem de to regelsæt ikke medfører utilsigtede
skattemæssige konsekvenser.
Der foreslås desuden en række
lempelser vedrørende afgrænsningen af de
skattepligtige, der har pligt til at udarbejde transfer pricing
dokumentation, og afgrænsningen af de kontrollerede
transaktioner, der skal udarbejdes dokumentation for.
Ændringerne, der tilsigter at sikre, at der ikke stilles krav
om udarbejdelse af transfer pricing dokumentation, hvor risikoen
for fejl eller aggressiv skatteplanlægning er minimal,
vurderes at medføre væsentlige administrative
lempelser, navnlig for mindre og mellemstore virksomheder.
Der foreslås desuden regler, der
tager højde for OECD's rapport fra februar 2024
(beløb B rapporten) om forenkling af fastsættelsen af
armslængdepriser på visse distributionstransaktioner,
særligt i såkaldte lavkapacitetslande. Det
foreslås, at det almindelige armslængdeprincip
fraviges, når et dansk selskab har kontrollerede
transaktioner med en kvalificeret distributør i lande, som
har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark og har valgt den
forenklede tilgang.
Lovforslaget følger derudover op
på en early warning fra Skattestyrelsen om manglende hjemmel
til indeholdelse af renteskat. For at imødegå
skatteplanlægning foreslås det, at selskabsskattelovens
regler om begrænset skattepligt af renter af kontrolleret
gæld skal finde anvendelse, når det selskab, der
betaler renterne, er et udenlandsk selskab, der er begrænset
skattepligtigt af indtægter fra fast ejendom i Danmark, og
renterne er allokeret til den faste ejendom. Der foreslås
yderligere ændringer af reglerne om indeholdelsespligt af
renteskat og royaltyskat med henblik på at sikre, at der sker
indeholdelse af royaltyskat og renteskat.
Der foreslås tillige justeringer af
selskabsskattelovens § 2 C om omkvalifikation af
transparente enheder med henblik på at hindre, at det ved
brug af transparente enheder udnyttes, at enhederne kvalificeres
forskelligt i forskellige lande, så enhedernes indkomst helt
eller delvist undtages fra beskatning.
For at tage højde for den seneste
opdatering af EU's sortliste over skattely foreslås desuden
en ændring af listen over lande omfattet af reglerne om
defensive foranstaltninger.
Endeligt foreslås en ændring af
lov om kollektiv forvaltning af ophavsret for at skabe hjemmel til,
at kulturministeren kan bemyndige Copydan Verdens TV til at
varetage udbetaling af statsligt tilskud til rettighedshavere som
følge af, at forvaltningsorganisationer fremadrettet skal
pålægge moms, når de meddeler licenser til
ophavsretsbeskyttede værker, jf. lov nr. 1695 af 30. december
2024.
Ændringerne af
minimumsbeskatningsloven foreslås indført med virkning
for regnskabsår, der påbegyndes den 31. december 2023
eller senere, hvilket svarer til den dato, hvorfra
minimumsbeskatningsreglerne i øvrigt har virkning.
Lovforslaget er omfattet af de fælles
ikrafttrædelsesdatoer.
Da lovforslaget bl.a. gennemfører
administrative retningslinjer fra OECD, der blev offentliggjort den
18. februar 2025, fremsættes det af hensyn til bl.a. en
sædvanlig høringsproces vedrørende disse
ændringer først efter den 1. april 2025. Lovforslaget
ønskes vedtaget i indeværende folketingsår.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling