Skriftlig fremsættelse (9. april
2025)
Erhvervsministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Det Centrale Virksomhedsregister, selskabsloven og forskellige
andre love (Begrænsning af adgangen til oplysninger om reelle
ejere som følge af 6. hvidvaskdirektiv)
(Lovforslag nr. L 192)
Lovforslaget har til formål at
implementere den del af 6. hvidvaskdirektiv, der vedrører
adgangen til registeret over reelle ejere. Formålet er at
begrænse adgangen til oplysninger om reelle ejere for at
sikre en tilstrækkelig beskyttelse af personoplysninger og
ret til respekt for privatliv, samtidig med at der fortsat sikres
transparens i ejeroplysningerne for at forebygge hvidvask og
terrorfinansiering. 6. hvidvaskdirektiv blev vedtaget den 31. maj
2024. Der har derfor været mindre end et år til at
afklare, hvordan adgangen til oplysningerne om reelle ejere bedst
kan skærmes for den brede offentlighed, og hvilke enheder der
fortsat skal have adgang til oplysningerne. Derfor har det ikke
været muligt at fremsætte lovforslaget tidligere. Som
følge af 6. hvidvaskdirektivs implementeringsfrist den 10.
juli 2025 er det ikke muligt at fremsætte til næste
folketingssamling.
Lovforslaget vil begrænse
offentlighedens adgang til oplysninger om reelle ejere, så
kun kompetente myndigheder, forpligtede enheder og personer med
legitim interesse er adgangsberettiget. Med lovforslaget bemyndiges
Erhvervsstyrelsen til at fastsætte regler om, hvem der anses
for at være kompetente myndigheder, forpligtede enheder eller
personer med legitim interesse og betingelser for at få
adgang.
Lovforslaget giver mulighed for, at en reel
ejer kan anmode om en fortegnelse over personer med legitim
interesse, der har tilgået oplysninger om den reelle ejer.
Med lovforslaget får Erhvervsstyrelsen mulighed for at
udføre både registreringskontrol og
efterfølgende kontrol, der skal sikre, at kun
adgangsberettigede tilgår oplysningerne om reelle ejere. En
anmodning om adgang vil kunne afslås eller senere
tilbagekaldes, hvis betingelserne for adgangen ikke er opfyldt.
Desuden vil en brugers adgang kunne lukkes i tilfælde af
misbrug.
Herudover indfører lovforslaget
mulighed for bødestraf ved videregivelse af oplysninger om
reelle ejere til ikke-adgangsberettigede eller
offentliggørelse af oplysningerne.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.