Fremsat den 9. april 2025 af beskæftigelsesministeren Ane Halsboe-Jørgensen
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsmiljø
(Ophævelse af Arbejdstilsynets
særlige tavshedspligt ved samtykke)
§ 1
I lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16. november 2021, som
ændret senest ved lov nr. 629 af 11. juni 2024, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 79, stk. 2, indsættes
efter »klage«: »over arbejdsmiljøet, jf.
dog stk. 3«.
2. I
§ 79 indsættes som stk. 3, 4 og 5:
»Stk. 3.
Enhver, der klager over arbejdsmiljøet til Arbejdstilsynet,
kan give samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige
tavshedspligt efter stk. 2 ophæves, jf. dog stk. 4.
Stk. 4. Et
samtykke efter stk. 3 kan ikke gives af en person under 18
år.
Stk. 5. Et
samtykke efter stk. 3 skal som udgangspunkt gives digitalt.
Samtykket kan ikke tilbagekaldes.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Ophævelse af Arbejdstilsynets
særlige tavshedspligt ved samtykke | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser | | 2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Forholdet til databeskyttelsesforordningen
og databeskyttelsesloven | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klimamæssige konsekvenser | 8. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Regeringen finder, at det skal være muligt for enhver, der
klager over arbejdsmiljøforhold til Arbejdstilsynet, at give
samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt om
arbejdsmiljøklager ophæves. Dermed bliver det muligt
for Arbejdstilsynet at anvende indholdet af en
arbejdsmiljøklage, herunder fotos og videooptagelser af
formodede lovovertrædelser, som et led i at oplyse og
dokumentere overtrædelser af arbejdsmiljøloven.
2. Ophævelse af
Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt ved
samtykke
2.1.
Gældende ret
Det fremgår af § 79, stk. 2, i lov om
arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16.
november 2021, at Arbejdstilsynet ikke over for arbejdsgiveren
eller andre må oplyse, at Arbejdstilsynet har modtaget en
klage.
Ifølge bemærkningerne til § 79, stk. 2, er
§ 79, stk. 2, en særlig tavshedspligtbestemmelse, som
udvider den almindelige tavshedspligt efter forvaltningsloven og
straffeloven. Bestemmelsen er en videreførelse af en
tilsynssvarende bestemmelse i § 50, stk. 2, i den tidligere
gældende lov nr. 226 af 11. juli 1954 om almindelig
arbejderbeskyttelse. Heraf fremgik det, at arbejderen eller dennes
tillidsmænd havde fri adgang til at gøre anmeldelse
til Arbejdstilsynet, og at sådanne anmeldelser skulle
betragtes som strengt fortrolige. § 50, stk. 2, blev
indsat for at bringe loven i overensstemmelse med artikel 15 i ILO
konvention nr. 81 om arbejdstilsyn inden for industri og handel,
jf. Folketingstidende 2009-2010 tillæg A, L126 som
fremsat, s. 12.
Tavshedspligten efter § 79, stk. 2, har til formål at
beskytte en ansat, som klager til Arbejdstilsynet over
arbejdsmiljøforhold mod, at Arbejdstilsynet videregiver
oplysninger om klagen til arbejdsgiveren eller andre. Bestemmelsen
har således til formål at sikre den ansattes anonymitet
for at beskytte den ansatte mod eventuelle
ansættelsesmæssige konsekvenser eller andre
repressalier fra arbejdsgiveren foranlediget af en klage til
Arbejdstilsynet.
Bestemmelsen i § 79, stk. 2, indeholder en beskyttelse mod
videregivelse af oplysninger om klagens indhold, oplysninger
som identificerer klageren, oplysninger om, at der er klaget, og
oplysninger om, at et tilsynsbesøg foretages på
baggrund af en klage.
I relation til almindelige tilsynsopgaver betyder bestemmelsen,
at Arbejdstilsynets medarbejdere ikke må oplyse, om et
tilsynsbesøg foretages som følge af en klage, eller
at Arbejdstilsynet har modtaget en klage.
Bestemmelsen har tillige betydning for adgangen til aktindsigt
efter forvaltningsloven og offentlighedsloven, idet adgangen til
aktindsigt begrænses.
Arbejdstilsynet har en fast praksis for at administerere §
79, stk. 2, således, at Arbejdstilsynet heller ikke
videregiver oplysninger om arbejdsmiljøklager modtaget fra
andre end ansatte, f.eks. private borgere. Det sker for at sikre en
effektiv beskyttelse af de ansatte, herunder at arbejdsgiveren ikke
ud fra Arbejdstilsynets oplysninger og sammenhængen i
øvrigt bliver i stand til at udlede, hvornår
Arbejdstilsynet kommer på baggrund af en klage fra en ansat,
en privat borger m.v. eller uden en forudgående klage.
Efter gældende ret er der ingen undtagelser til den
absolutte tavshedspligt efter § 79, stk. 2.
Offentlige ansattes almindelige tavshedspligt følger af
§§ 152-152 f, i straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1145 af 5. november 2024, og §
27, i forvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 433 af
22. april 2014.
Det fremgår af § 152, stk. 1, i straffeloven, at den,
som virker eller har virket i offentlig tjeneste eller hverv, og
som uberettiget videregiver eller udnytter fortrolige oplysninger,
hvortil den pågældende i den forbindelse har fået
kendskab, straffes med bøde eller fængsel indtil 6
måneder.
Det fremgår endvidere af § 152, stk. 3, i
straffeloven, at en oplysning er fortrolig, når den ved lov
eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som sådan, eller
når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde
den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller
private interesser.
Det fremgår af § 79, stk. 1, i lov om
arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16.
november 2021, at myndigheder og personer, der udøver
opgaver efter arbejdsmiljølovens §§ 13 c-14 a og
kapitel 11, 12 og 13-14, samt enhver, der i øvrigt yder
bistand hertil, er underkastet reglerne om tavshedspligt efter
straffelovens §§ 152-152 e. Straffelovens § 152 f
finder ligeledes anvendelse.
2.2.
Beskæftigelsesministeriets overvejelser
En klage over arbejdsmiljøet indeholder oplysninger om,
hvordan klageren oplever arbejdsmiljøet på et konkret
arbejdssted. Herudover kan en klage over arbejdsmiljøet
indeholde materialer såsom fotos og videooptagelser.
Der kan dermed være tale om oplysninger og materialer, som
kan bidrage til at oplyse en sag med henblik på
Arbejdstilsynets vurdering af, om en virksomhed har overtrådt
arbejdsmiljøloven og skal modtage en reaktion fra
Arbejdstilsynet.
Den absolutte tavshedspligt efter § 79, stk. 2, betyder
imidlertid, at Arbejdstilsynet på et tilsynsbesøg ikke
må forelægge indholdet af klagen for arbejdsgiveren
eller de ansatte. Tavshedspligten betyder også, at
Arbejdstilsynet ikke kan anvende indholdet af klagen, herunder
fotos og videooptagelser, som en del af dokumentationsgrundlaget
for en eventuel myndighedsafgørelse om overtrædelse af
arbejdsmiljøloven, idet Arbejdstilsynet herved ville
afsløre at have modtaget en klage samt indholdet af
klagen.
Arbejdstilsynet oplever i praksis tilfælde, hvor
Arbejdstilsynet ikke har mulighed for at oplyse en sag
tilstrækkeligt til at kunne konstatere en overtrædelse
af arbejdsmiljøloven, selvom indholdet af en klage over
arbejdsmiljøet giver Arbejdstilsynet en konkret mistanke om
en eller flere overtrædelser af arbejdsmiljøloven. Det
kan f.eks. være i en situation, hvor Arbejdstilsynet modtager
en klage, der indeholder en videooptagelse af ulovligt
asbestarbejde, f.eks. højtryksspuling af et asbesttag, som
arbejdsmiljølovgivningen forbyder, men hvor arbejdet med
asbest er afsluttet, når Arbejdstilsynet kommer på
tilsynsbesøg. Er arbejdet afsluttet på tidspunktet for
tilsynsbesøget, kan Arbejdstilsynet typisk kun gøre
sig få eller slet ingen iagttagelser af
arbejdsmiljøforholdene på arbejdsstedet. Det er heller
ikke altid muligt efterfølgende at indhente
tilstrækkelige oplysninger fra arbejdsgiveren og de ansatte
til at kunne vurdere, om der er sket en overtrædelse af
arbejdsmiljøloven. Blandt andet i disse situationer vil det
kunne bidrage til Arbejdstilsynets sagsoplysning, at
Arbejdstilsynet har mulighed for at forelægge indholdet af en
arbejdsmiljøklage for arbejdsgiveren og de ansatte, med
henblik på en dialog om det udførte arbejde, ligesom
det vil styrke Arbejdstilsynets muligheder for at kunne reagere
over for en eventuel overtrædelse af
arbejdsmiljøloven, at indholdet af en klage kan anvendes som
en del af et samlet dokumentationsgrundlag for en
myndighedsafgørelse om overtrædelse af
arbejdsmiljøloven.
Beskæftigelsesministeriet finder derfor, at
arbejdsmiljøloven bør indeholde en mulighed for, at
enhver, der klager over arbejdsmiljøet til Arbejdstilsynet,
frivilligt kan give samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige
tavshedspligt ophæves. Det er
Beskæftigelsesministeriets vurdering, at klagere, der er
fyldt 18 år, vil kunne overskue de mulige konsekvenser af en
ophævelse af den særlige tavshedspligt, og selv vil
være i stand til at tage stilling til, om vedkommende
ønsker at opretholde klagens fortrolighed eller ej. Klageren
vil forud for sit valg skulle informeres om, hvad en
ophævelse af tavshedspligten indebærer.
Formålet med en lovændring er at skabe en mere
hensigtsmæssig balance mellem på den ene side hensynet
til at beskytte en ansat mod en risiko for
ansættelsesmæssige konsekvenser eller andre
repressalier fra arbejdsgiveren foranlediget af en klage til
Arbejdstilsynet, og på den anden side hensynet til, at
Arbejdstilsynet får bedre muligheder for at kunne reagere
over for overtrædelser af arbejdsmiljøloven, herunder
også alvorlige overtrædelser.
Beskæftigelsesministeriet finder, at en undtagelse fra
hovedreglen om at behandle klager med absolut fortrolighed, vil
være i overensstemmelse med artikel 15 i ILO konvention nr.
81, idet det fremgår af ILO's gældende Guidelines on general principles of labour
inspection fra 2022, at der på nationalt niveau kan
lovgives om undtagelser fra kravet om at behandle klager over
arbejdsmiljøet med absolut fortrolighed.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at det præciseres i § 79, stk. 2,
vedrørende Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt, at
bestemmelsen alene gælder for klager over
arbejdsmiljøet, således at det tydeliggøres, at
bestemmelsen ikke gælder for f.eks. klager over
afgørelser fra Arbejdstilsynet. Dette er en klarificering af
allerede gældende ret.
Det foreslås endvidere, at der indsættes en ny
bestemmelse i § 79, stk. 3, hvorefter enhver, der klager over
arbejdsmiljøet til Arbejdstilsynet, får mulighed for
at give samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige
tavshedspligt efter § 79, stk. 2, ophæves.
Et samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt
efter § 79, stk. 2, ophæves, kan kun gives i forhold til
den aktuelle arbejdsmiljøklage og gælder således
ikke for klagerens eventuelle tidligere eller fremtidige klager
over arbejdsmiljøet.
Den foreslåede lovændring indebærer, at alle,
der klager over arbejdsmiljøet til Arbejdstilsynet,
får mulighed for at give samtykke til, at Arbejdstilsynets
særlige tavshedspligt efter § 79, stk. 2, ophæves.
Klageren kan være en fysisk person, f.eks. en ansat eller en
privat borger, men klageren kan også være en
virksomhed, en forening eller anden juridisk person. Den
foreslåede bestemmelse i § 79, stk. 3, henviser dog til
den foreslåede bestemmelse i § 79, stk. 4, hvoraf det
fremgår, at et samtykke efter stk. 3 ikke kan gives af en
person under 18 år.
En klager kan alene give samtykke til ophævelse af
tavshedspligten for så vidt angår klagerens egen
klage over arbejdsmiljøet. Modtager Arbejdstilsynet en klage
over arbejdsmiljøet fra flere klagere, der klager i
forening, vil en ophævelse af Arbejdstilsynets tavshedspligt
efter § 79, stk. 2, kræve, at alle disse klagere afgiver
samtykke til ophævelse af klagens fortrolighed.
Forslaget indebærer endvidere, at et samtykke til, at
Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt efter § 79, stk.
2, ophæves, skal gives på et informeret grundlag. Det
betyder, at klageren, der overvejer at give afkald på klagens
fortrolighed, af Arbejdstilsynet skal informeres om, hvad en
ophævelse af tavshedspligten nærmere indebærer,
herunder hvad Arbejdstilsynet kan anvende klagen til, og at
Arbejdstilsynet kan videregive oplysninger om
arbejdsmiljøklagen til arbejdsgiveren og andre. Klageren
skal også informeres om, at samtykket ikke kan
tilbagekaldes.
Ved en ophævelse af Arbejdstilsynets særlige
tavshedspligt efter § 79, stk. 2, må Arbejdstilsynet
videregive oplysninger om klagen til arbejdsgiveren og andre,
herunder oplysninger om, at Arbejdstilsynet har modtaget en klage,
hvem der har klaget, indholdet af klagen, og at Arbejdstilsynet
kommer på tilsynsbesøg på baggrund af en klage,
under forudsætning af, at videregivelsen af specifikke
oplysninger ikke er i modstrid med lovgivning om myndigheders og
offentlig ansattes videregivelse af oplysninger.
Ved et samtykke efter den foreslåede bestemmelse i
forslagets § 79, stk. 3, gives der alene samtykke til, at
Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt efter
arbejdsmiljølovens § 79, stk. 2, ophæves. Der kan
ikke efter bestemmelsen gives samtykke til, at den almindelige
tavshedspligt efter straffelovens §§ 152-152 f og
forvaltningslovens § 27 ophæves. Det betyder, at
Arbejdstilsynet ikke uberettiget må videregive fortrolige
oplysninger, som defineret i straffelovens § 152, stk. 3,
heller ikke for så vidt angår oplysninger i
arbejdsmiljøklager, hvor den særlige tavshedspligt
efter arbejdsmiljølovens § 79, stk. 2, er
ophævet.
Arbejdstilsynets videregivelse af oplysninger, som er omfattet
af den almindelige tavshedspligt, kan efter en konkret vurdering
være berettiget, hvis videregivelsen er nødvendig af
hensyn til Arbejdstilsynets myndighedsudøvelse efter
arbejdsmiljøloven. Det betyder f.eks., at Arbejdstilsynet
berettiget kan videregive oplysninger om ansattes helbredsforhold
eller mulige strafbare forhold til den virksomhed,
arbejdsmiljøklagen vedrører, når det efter en
konkret vurdering må anses nødvendigt for at oplyse
sagen, gennemføre partshøring, jf. forvaltningslovens
§ 19, eller udfærdige en fyldestgørende
begrundelse for en afgørelse til virksomheden, jf.
forvaltningslovens § 24.
Et samtykke til ophævelse af den særlige
tavshedspligt efter § 79, stk. 2, indebærer endvidere,
at Arbejdstilsynet skal behandle anmodninger om aktindsigt i
arbejdsmiljøklagen efter de almindelige regler om aktindsigt
i offentlighedsloven og forvaltningsloven.
Det foreslås desuden, at der indsættes en ny
bestemmelse i § 79, stk. 4, hvorefter unge under 18 år
er afskåret fra muligheden for at give samtykke til, at
tavshedspligten efter § 79, stk. 2, ophæves. Baggrunden
for den foreslåede begrænsning i personkredsen, der kan
give samtykke er, at klager bør have en vis alder og
modenhed for, at det kan forventes, at vedkommende kan overskue
mulige konsekvenser af et samtykke efter § 79, stk. 3.
Det foreslås endvidere, at der indsættes en ny
bestemmelse i § 79, stk. 5, hvorefter et samtykke efter stk. 3
som udgangspunkt skal gives digitalt. Samtykket kan ikke
tilbagekaldes.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at et samtykke
til, at Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt efter §
79, stk. 2, ophæves, som udgangspunkt skal gives digitalt og
således ikke mundtligt eller på anden skriftlig
vis.
Ved »digitalt« efter § 79, stk. 5, skal
forstås, at klageren via en digital løsning, som
Arbejdstilsynet vil stille til rådighed, vil få
mulighed for at give samtykke til, at Arbejdstilsynets
særlige tavshedspligt efter § 79, stk. 2,
ophæves.
For borgere, der er undtaget fra kravet om digital
selvbetjening, eller for borgere, der i øvrigt ikke må
forventes at kunne anvende digital selvbetjening på grund af
særlige forhold, vil Arbejdstilsynet tilbyde et alternativ
til digital selvbetjening.
Den foreslåede bestemmelse indebærer endvidere, at
et afgivet samtykke ikke kan tilbagekaldes. Baggrunden for den
foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med
Arbejdstilsynets mulighed for at kunne administrere
samtykkeordningen i praksis.
3. Forholdet til
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger er omfattet af
reglerne i databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven.
Et samtykke efter den foreslåede bestemmelse i forslagets
§ 79, stk. 3, er ikke et samtykke til at behandle
personoplysninger efter databeskyttelsesreglerne, men alene et
samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt efter
arbejdsmiljølovens § 79, stk. 2, ophæves.
Er tavshedspligten efter arbejdsmiljølovens § 79,
stk. 2, ophævet ved klagers samtykke, kan Arbejdstilsynet
videregive personoplysninger i en arbejdsmiljøklage efter
gældende regler i arbejdsmiljøloven inden for rammerne
af databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Med den foreslåede bestemmelse i forslagets § 79,
stk. 3, vil Arbejdstilsynet, når den særlige
tavshedspligt efter § 79, stk. 2, er ophævet ved klagers
samtykke, efter en konkret vurdering kunne videregive ikke
følsomme personoplysninger i en arbejdsmiljøklage om
eksempelvis klagerens navn, stilling, arbejdsområde og
arbejdsopgaver til den virksomhed, arbejdsmiljøklagen
vedrører.
Er den særlige tavshedspligt efter § 79, stk. 2,
ophævet ved samtykke, vil Arbejdstilsynet ligeledes efter en
konkret vurdering kunne videregive personoplysninger om mulige
strafbare forhold i en arbejdsmiljøklage til den virksomhed,
arbejdsmiljøklagen vedrører. Et eksempel kan
være, at Arbejdstilsynet på et tilsynsbesøg
forelægger arbejdsgiveren et foto eller en videooptagelse af
en genkendelig ansat i virksomheden, der udfører arbejde,
som muligvis kan være en strafbar overtrædelse af
arbejdsmiljøloven.
Arbejdstilsynet vil også i konkrete tilfælde kunne
videregive følsomme personoplysninger i en
arbejdsmiljøklage om eksempelvis helbredsoplysninger, der
kan have en sammenhæng med arbejdsmiljøet på
arbejdspladsen, til den virksomhed, arbejdsmiljøklagen
vedrører.
Behandling af personoplysninger er lovlig, hvis én af
betingelserne i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1,
litra a-f, er opfyldt, herunder hvis behandling er nødvendig
af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse
eller som led i myndighedsudøvelse (litra e).
Behandling i medfør af databeskyttelsesforordningens
artikel 6, stk. 1, litra e, skal have et såkaldt supplerende
retsgrundlag, som forpligter eller berettiger myndigheden til at
udføre en bestemt myndighedsopgave. Det følger af
forordningens artikel 6, stk. 3.
Hvad angår personoplysninger om strafbare forhold
følger det af databeskyttelsesforordningens artikel 10, at
behandling af personoplysninger vedrørende straffedomme og
lovovertrædelser på grundlag af artikel 6, stk. 1, kun
må foretages, hvis behandlingen har hjemmel i EU-retten eller
medlemsstaternes nationale ret, som giver passende garantier for
registreredes rettigheder og frihedsrettigheder. Det følger
af databeskyttelseslovens § 8, stk. 1, at der må
behandles oplysninger om strafbare forhold, når det er
nødvendigt for varetagelsen af myndighedens opgaver. Af
databeskyttelseslovens § 8, stk. 2, nr. 3, følger det
endvidere, at videregivelse af oplysninger om strafbare forhold
må ske, hvis videregivelsen er nødvendig for
udførelsen af en myndigheds virksomhed eller
påkrævet for en afgørelse, som myndigheden
skal træffe.
For så vidt angår følsomme personoplysninger
følger det af databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk.
2, litra g, at der må behandles følsomme
personoplysninger, såfremt behandlingen er nødvendig
af hensyn til væsentlige samfundsinteresser på grundlag
af EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret og
står i rimeligt forhold til det mål, der
forfølges, respekterer det væsentligste indhold af
retten til databeskyttelse og sikrer passende og specifikke
foranstaltninger til beskyttelse af den registreredes
grundlæggende rettigheder.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at
videregivelse af personoplysninger i en arbejdsmiljøklage
til den virksomhed, arbejdsmiljøklagen vedrører,
efter en konkret vurdering kan være nødvendig for, at
Arbejdstilsynet kan oplyse og dokumentere en overtrædelse af
arbejdsmiljøloven som et led i Arbejdstilsynets
myndighedsopgave med at påse, at arbejdsmiljøloven og
de forskrifter, der gives med hjemmel i arbejdsmiljøloven,
overholdes, jf. arbejdsmiljølovens § 72, stk. 1, nr.
7.
Arbejdsmiljølovens § 72, stk. 1, nr. 7, udgør
således det supplerende retsgrundlag for behandling i
medfør af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1,
litra e.
Beskæftigelsesministeriet vurderer, at Arbejdstilsynets
videregivelse af personoplysninger om mulige strafbare forhold i en
arbejdsmiljøklage til den virksomhed,
arbejdsmiljøklagen vedrører, kan ske i medfør
af databeskyttelseslovens § 8, stk. 2, nr. 3, i det omfang, at
videregivelsen er nødvendig for, at Arbejdstilsynet kan
oplyse og dokumentere en eventuel overtrædelse af
arbejdsmiljøloven med henblik på, at Arbejdstilsynet
kan reagere over for denne overtrædelse.
Det er endvidere Beskæftigelsesministeriets vurdering, at
en videregivelse af følsomme personoplysninger i en
arbejdsmiljøklage til den virksomhed,
arbejdsmiljøklagen vedrører, kan ske i medfør
af databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra g, jf.
artikel 6, stk. 1, litra e, når det vurderes
nødvendigt og proportionelt for, at Arbejdstilsynet kan
påse, at arbejdsmiljøloven og de forskrifter, der
gives med hjemmel i arbejdsmiljøloven, overholdes, jf.
arbejdsmiljølovens § 72, stk. 1, nr. 7.
Beskæftigelsesministeriet skal afslutningsvis
bemærke, at det forudsættes, at de øvrige
bestemmelser i databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven, herunder de grundlæggende principper i
databeskyttelsesforordningens artikel 5, også iagttages,
når der behandles personoplysninger i medfør af
de foreslåede bestemmelser.
4. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
Følgende principper for digitaliseringsklar lovgivning er
iagttaget:
1) Enkle og klare regler,
2) digital kommunikation og
5) Tryg og sikker datahåndtering.
Lovforslaget lever op til princippet om enkle og klare regler,
eftersom regler og begreber er formuleret på en klar, enkel,
entydig og konsistent måde. Der skelnes klart mellem
hovedregel og undtagelser. Det fremgår endvidere tydeligt,
hvilke aktører bestemmelsen retter sig mod.
Lovforslaget lever op til princippet om digital kommunikation,
idet lovforslaget understøtter digital kommunikation mellem
Arbejdstilsynet og borgere og virksomheder. Den foreslåede
bestemmelse i § 79, stk. 5, hvorefter et samtykke efter stk. 3
som udgangspunkt skal gives digitalt, følger konceptet fra
modellen i de fire bølgelove om obligatorisk digital
selvbetjening, jf. lov nr. 558 af 18. juni 2012, lov nr. 662 af 12.
juni 2013, lov nr. 552 af 2. juni 2014 og lov nr. 742 af 1. juni
2015. Det betyder, at Arbejdstilsynet vil tilbyde et alternativ til
kravet om digitalt samtykke til borgere, der er undtaget fra
obligatorisk digital selvbetjening, eller til borgere, der i
øvrigt ikke må forventes at kunne anvende digital
selvbetjening på grund af særlige forhold. Den
foreslåede bestemmelse i § 79, stk. 5, er desuden
teknologineutral, og tager således højde for en
fremtidig teknologisk udvikling.
Lovforlaget lever også op til princippet om tryg og sikker
datahåndtering, eftersom der er indtænkt en sikker og
tryg datahåndtering i forbindelse med Arbejdstilsynets
modtagelse af data fra en klager, der giver samtykke til, at
Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt efter
arbejdsmiljølovens § 79, stk. 2, ophæves.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at medføre administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre klimamæssige
konsekvenser.
8. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 17. januar 2025
til den 14. februar 2025 (29 dage) været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Arbejdsmiljørådet,
Arbejdsmiljøklagenævnet, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Akademikerne, Dansk Arbejdsgiverforening,
Lederne, KL, Danske Regioner, Medarbejder- og Kompetencestyrelsen,
Business Danmark, Danmarks Frie Fagforening, Kooperationen, Frie
(Frie Funktionærer), KA (Kristelig Arbejdsgiverforening),
Kristelig Fagbevægelse (Krifa), Gartneri-, Land- og
Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A), Det Faglige Hus, Datatilsynet,
AM-PRO, Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR),
Advokatrådet, Landbrug og Fødevarer, Finans Danmark,
Forsikring og Pension og Digitaliseringsstyrelsen.
| | 11. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Ingen | | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Ingen | | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | | Ingen | | Ingen | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | | Ingen | | Ingen | | Administrative konsekvenser for
borgerne | | Ingen | | Ingen | | Klimamæssige konsekvenser | | Ingen | | Ingen | | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | | Ingen | | Ingen | | Forholdet til EU-retten | | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | Er i strid med de 5 principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af ikke
erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | | Ja | | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det fremgår af § 79, stk. 2, i lov om
arbejdsmiljø, at Arbejdstilsynet ikke over for
arbejdsgiveren eller andre må oplyse, at Arbejdstilsynet har
modtaget en klage.
Det foreslås, at der i § 79, stk. 2, efter »klage«
indsættes »over arbejdsmiljøet, jf. dog stk.
3«.
Det foreslåede vil indebære en præcisering,
hvorefter Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt efter
bestemmelsen kun vedrører klager over arbejdsmiljøet
og ikke andre klager, f.eks. klager over afgørelser fra
Arbejdstilsynet. Præciseringen medfører ikke
ændringer af gældende ret og praksis.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med § 1,
nr. 2, hvori der i § 79, stk. 3, indsættes en undtagelse
til Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt efter stk. 2.
Til nr.
2
Det fremgår af § 79, stk. 2, i lov om
arbejdsmiljø, at Arbejdstilsynet ikke over for
arbejdsgiveren eller andre må oplyse, at Arbejdstilsynet har
modtaget en klage.
Det foreslås, at der i §
79 indsættes et stk. 3,
hvorefter enhver, der klager over arbejdsmiljøet til
Arbejdstilsynet, kan give samtykke til, at Arbejdstilsynets
særlige tavshedspligt efter stk. 2 ophæves, jf. dog
stk. 4.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at enhver,
der klager over arbejdsmiljøet til Arbejdstilsynet,
får mulighed for at give samtykke til, at klagens
fortrolighed ophæves.
Et samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt
efter § 79, stk. 2, ophæves, kan kun gives i forhold til
den aktuelle arbejdsmiljøklage og vil således ikke
gælde for klagerens eventuelle tidligere eller fremtidige
klager over arbejdsmiljøet.
Den foreslåede bestemmelse i § 79, stk. 3, vil
indebære, at alle, der klager over arbejdsmiljøet til
Arbejdstilsynet, får mulighed for at give samtykke. Klageren
kan være en fysisk person, f.eks. en ansat eller en privat
borger, men klageren kan også være en virksomhed, en
forening eller anden juridisk person. Den foreslåede
bestemmelse henleder dog opmærksomheden på, at der i
forslagets § 79, stk. 4, er en indskrænkelse af
personkredsen, der vil få mulighed for at give samtykke efter
bestemmelsen.
En klager vil alene kunne give samtykke til ophævelse af
tavshedspligten for så vidt angår klagerens egen klage
over arbejdsmiljøet. Modtager Arbejdstilsynet en klage over
arbejdsmiljøet fra flere klagere, der klager i forening, vil
en ophævelse af Arbejdstilsynets tavshedspligt efter §
79, stk. 2, kræve, at alle disse klagere afgiver samtykke til
ophævelse af klagens fortrolighed.
Klageren, der overvejer at give samtykke til, at
Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt efter § 79, stk.
2, ophæves, vil skulle informeres af Arbejdstilsynet om, hvad
en ophævelse af tavshedspligten nærmere
indebærer, herunder hvad Arbejdstilsynet kan anvende klagen
til, og at Arbejdstilsynet kan videregive oplysninger om
arbejdsmiljøklagen til arbejdsgiveren og andre. Klageren
skal også informeres om, at samtykket ikke kan tilbagekaldes.
Denne information skal gives forud for afgivelsen af samtykket,
således at samtykket gives på et informeret grundlag.
Informationen er en forudsætning for, at der kan gives
samtykke.
Hvis der gives samtykke til ophævelse af Arbejdstilsynets
særlige tavshedspligt efter § 79, stk. 2, må
Arbejdstilsynet videregive oplysninger om klagen til arbejdsgiveren
og andre, herunder oplysninger om, at Arbejdstilsynet har modtaget
en klage, hvem der har klaget, indholdet af klagen, og at
Arbejdstilsynet kommer på tilsynsbesøg på
baggrund af en klage, under forudsætning af, at
videregivelsen af specifikke oplysninger ikke er i modstrid med
lovgivning om myndigheders og offentlig ansattes videregivelse af
oplysninger.
Ved et samtykke efter den foreslåede bestemmelse i
forslagets § 79, stk. 3, gives der alene samtykke til, at
Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt efter
arbejdsmiljølovens § 79, stk. 2, ophæves. Der kan
ikke efter bestemmelsen gives samtykke til, at den almindelige
tavshedspligt efter straffelovens §§ 152-152 f og
forvaltningslovens § 27 ophæves. Det betyder, at
Arbejdstilsynet ikke uberettiget må videregive fortrolige
oplysninger, som defineret i straffelovens § 152, stk. 3,
heller ikke for så vidt angår oplysninger i
arbejdsmiljøklager, hvor den særlige tavshedspligt
efter arbejdsmiljølovens § 79, stk. 2, er
ophævet.
Arbejdstilsynets videregivelse af oplysninger, som er omfattet
af den almindelige tavshedspligt, kan efter en konkret vurdering
være berettiget, hvis videregivelsen er nødvendig af
hensyn til Arbejdstilsynets myndighedsudøvelse efter
arbejdsmiljøloven. Det betyder f.eks., at Arbejdstilsynet
berettiget kan videregive oplysninger om ansattes helbredsforhold
eller mulige strafbare forhold til den virksomhed,
arbejdsmiljøklagen vedrører, når det efter en
konkret vurdering må anses nødvendigt for at oplyse
sagen, gennemføre partshøring, jf. forvaltningslovens
§ 19, eller udfærdige en fyldestgørende
begrundelse for en afgørelse til virksomheden, jf.
forvaltningslovens § 24.
Et samtykke til ophævelse af den særlige
tavshedspligt efter § 79, stk. 2, indebærer endvidere,
at Arbejdstilsynet skal behandle anmodninger om aktindsigt i
arbejdsmiljøklagen efter de almindelige regler om aktindsigt
i offentlighedsloven og forvaltningsloven.
Det foreslås, at der i §
79 indsættes et stk. 4,
hvoraf det følger, at et samtykke efter stk. 3 ikke kan
gives af en person under 18 år.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det er
en betingelse for, at en person kan give samtykke efter § 79,
stk. 3, at personen er fyldt 18 år på tidspunktet, hvor
personen giver samtykket.
Baggrunden for bestemmelsen er, at klager bør have en vis
alder og modenhed for, at det kan forventes, at vedkommende kan
overskue mulige konsekvenser af et samtykke efter § 79, stk.
3. Dermed fastholdes den nuværende beskyttelse af klager,
når der er tale om personer under 18 år.
Det foreslås, at der i §
79 indsættes et stk. 5,
hvoraf det følger, at et samtykke efter stk. 3 som
udgangspunkt skal gives digitalt. Samtykket kan ikke
tilbagekaldes.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at et
samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt efter
§ 79, stk. 2, ophæves, som udgangspunkt skal gives
digitalt og således ikke mundtligt eller på anden
skriftlig vis.
Ved »digitalt« i den foreslåede bestemmelse
forstås, at klageren via en digital løsning, som
Arbejdstilsynet vil stille til rådighed, vil få
mulighed for at give samtykke til, at Arbejdstilsynets
særlige tavshedspligt efter § 79, stk. 2,
ophæves.
For borgere, der er undtaget fra obligatorisk digital
selvbetjening, eller for borgere, der i øvrigt ikke må
forventes at kunne anvende digital selvbetjening på grund af
særlige forhold, vil Arbejdstilsynet tilbyde et alternativ
til digital selvbetjening i lighed med det koncept, der bl.a. er
indført med de fire bølgelove om obligatorisk digital
selvbetjening, jf. lov nr. 558 af 18. juni 2012, lov nr. 662 af 12.
juni 2013, lov nr. 552 af 2. juni 2014 og lov nr. 742 af 1. juni
2015. Disse borgere vil ved henvendelse til Arbejdstilsynet,
få mulighed for at give samtykke, enten mundtligt eller
skriftligt, afhængigt af den enkelte borgers behov.
Den foreslåede bestemmelse vil endvidere indebære,
at en klager, der har givet samtykke til, at Arbejdstilsynets
særlige tavshedspligt efter stk. 2 ophæves, ikke kan
tilbagekalde sit samtykke. Det betyder, at et afgivet samtykke,
modtaget af Arbejdstilsynet, ikke kan tilbagekaldes.
Baggrunden for bestemmelsen skal ses i sammenhæng med
Arbejdstilsynets mulighed for at kunne administrere
samtykkeordningen i praksis.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2025.
Arbejdsmiljøloven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, jf.
arbejdsmiljølovens § 90, og derfor gælder denne
lov heller ikke for Færøerne og Grønland og kan
heller ikke sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16. november 2021, som
ændret senest ved lov nr. 629 af 11. juni 2024, foretages
følgende ændringer: | | | | § 79.
--- | | | Stk. 2.
Arbejdstilsynet må ikke over for arbejdsgiveren eller andre
oplyse, at Arbejdstilsynet har modtaget en klage. | | 1. I § 79, stk. 2, indsættes efter
»klage«: »over arbejdsmiljøet, jf. dog
stk. 3«. | | | | | | 2. I § 79 indsættes som stk. 3, 4 og 5: »Stk.
3. Enhver, der klager over arbejdsmiljøet til
Arbejdstilsynet, kan give samtykke til, at Arbejdstilsynets
særlige tavshedspligt efter stk. 2 ophæves, jf. dog
stk. 4. Stk. 4. Et
samtykke efter stk. 3 kan ikke gives af en person under 18
år. Stk. 5. Et
samtykke efter stk. 3 skal som udgangspunkt gives digitalt.
Samtykket kan ikke tilbagekaldes.« | | | | | | | | | | | | |
|