Skriftlig fremsættelse (9. april
2025)
Beskæftigelsesministeren (Ane
Halsboe-Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsmiljø (Ophævelse af Arbejdstilsynets
særlige tavshedspligt ved samtykke)
(Lovforslag nr. L 190)
Arbejdstilsynet skal have bedre muligheder
for at kunne reagere over for virksomheder, der overtræder
arbejdsmiljøloven og udsætter deres ansatte for fare.
Efter omstændighederne kan det være vanskeligt for
Arbejdstilsynet at dokumentere
arbejdsmiljøovertrædelser i sager, hvor
Arbejdstilsynet ikke selv har mulighed for at iagttage arbejdet,
fordi arbejdet ikke bliver udført, når Arbejdstilsynet
er på tilsynsbesøg. Med de nuværende regler ser
vi desværre sager, hvor Arbejdstilsynet ikke har mulighed for
at oplyse en sag tilstrækkeligt til at kunne dokumentere en
arbejdsmiljøovertrædelse, selvom en
arbejdsmiljøklage til Arbejdstilsynet indeholdende f.eks.
fotos eller videoer, giver Arbejdstilsynet en klar indikation af,
at der er sket en alvorlig overtrædelse af
arbejdsmiljøloven.
Det var f.eks. tilfældet i en sag fra
2023, hvor Arbejdstilsynet modtog en arbejdsmiljøklage
indeholdende en videooptagelse af formodet ulovligt asbestarbejde i
et villakvarter, men hvor Arbejdstilsynet på grund af sin
absolutte tavshedspligt om arbejdsmiljøklager, ikke
måtte forelægge videooptagelsen for arbejdsgiveren som
et led i at oplyse sagen, selvom klageren var indforstået med
det.
Det skyldes, at Arbejdstilsynet efter
arbejdsmiljøloven har en særlig tavshedspligt om
arbejdsmiljøklager, der betyder, at Arbejdstilsynet
aldrig over for arbejdsgiveren eller andre må afsløre,
at Arbejdstilsynet har modtaget en klage over
arbejdsmiljøet. Det betyder, at Arbejdstilsynet kun må
bruge en arbejdsmiljøklage til internt brug.
Lovforslaget indeholder en mulighed for, at
enhver, der klager over arbejdsmiljøet til Arbejdstilsynet,
frivilligt kan give samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige
tavshedspligt om arbejdsmiljøklagen ophæves. Klageren
har fortsat mulighed for at opretholde Arbejdstilsynets absolutte
tavshedspligt om arbejdsmiljøklagen.
Muligheden for at give samtykke vil ikke
gælde for personer under 18 år.
Formålet med lovforslaget er, at
Arbejdstilsynet også skal kunne anvende oplysninger i en
arbejdsmiljøklage, herunder fotos og videoer, som et led i
at oplyse og dokumentere en overtrædelse af
arbejdsmiljøloven, når klageren frivilligt har givet
sit samtykke hertil. I vurderingen af, om der er sket en
overtrædelse af arbejdsmiljøloven, skal der foretages
en helhedsvurdering af alle relevante oplysninger i en sag.
Særligt i forhold til
Arbejdstilsynets tilsyn med asbest, har det vist sig
nødvendigt at tage nye værktøjer i brug for at
afsløre ulovligt asbestarbejde, da dette arbejde ofte
foregår i det skjulte. Den sene fremsættelse af
lovforslaget begrundes med, at Arbejdstilsynet hurtigst muligt har
brug for bedre muligheder for at kunne reagere over for alvorlige
overtrædelser af arbejdsmiljøloven. Derfor
ønskes lovforslaget gennemført i
indeværende folketingsår.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. juli 2025.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.