Fremsat den 2. oktober 2024 af klima-,
energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)
Forslag
til
Lov om ændring af olieberedskabslov
(Hjemmel til gebyrfinansiering af tilsyn og
myndighedsopgaver efter olieberedskabsordningen og justering af
bødeniveau for overtrædelse af lagringspligten
m.v.)
§ 1
I olieberedskabslov, lov nr. 354 af 24. april
2012, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 15 indsættes i kapitel
6:
Ȥ 15 a. Klima-, energi-
og forsyningsministeren kan udveksle oplysninger om internationale
lagerdækningsaftaler med andre EU-medlemsstater og
Europa-Kommissionen.«
2.
Efter kapitel 8 indsættes:
»Kapitel 8 a
Gebyrer
§ 18 a. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om betaling af
gebyrer til dækning af omkostninger for varetagelse af
opgaver i henhold til denne lov eller regler udstedt i
medfør heraf, herunder regler om opkrævning, renter
m.v.«
3. I
§ 20, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »§ 10, stk. 1 og 3«:
», herunder udveksling af oplysninger om internationale
lagerdækningsaftaler efter § 15 a«.
4. I
§ 20, stk. 2, indsættes
efter »administration af lagerdækningsaftaler«:
», herunder udveksling af oplysninger om internationale
lagerdækningsaftaler«.
5. I
§ 23, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »§ 6, stk. 1, eller«:
»undlader«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Indholdsfortegnelse | 1. Indledning | 2. Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. Gebyrordning | | | 2.1.1. Gældende ret | | | 2.1.2. Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets overvejelser | | | 2.1.3. Den foreslåede ordning | | 2.2 Udveksling af oplysninger med andre
EU-medlemsstater og EU-Kommissionen | | | 2.2.1. Gældende ret | | | 2.2.2. Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets overvejelser | | | 2.2.3. Den foreslåede ordning | | 2.3. Vejledning om
bødestørrelser | | | 2.3.1. Gældende ret | | | 2.3.2. Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets overvejelser | | | 2.3.3. Den foreslåede ordning | 3. Konsekvenser for den centrale
lagerenhed | 4. Forholdet til
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven | 5. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 6. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 7. Administrative konsekvenser for
borgerne | 8. Klimamæssige konsekvenser | 9. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 10. Forholdet til EU-retten | 11. Hørte myndigheder og
organisationer m.v. | 12. Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
Der findes i Danmark en
olieberedskabsordning, der skal sikre et beredskab over for
forsyningsafbrydelser eller risiko herfor på
olieområdet, herunder hold af beredskabslagre af råolie
og olieprodukter, samt indsamling af data om olieforhold i Danmark.
Ordningen er reguleret i olieberedskabsloven og underliggende
bekendtgørelser. Formålet med ordningen er, at der
holdes et olieberedskabslager, der kan frigives i tilfælde af
en større forsyningsafbrydelse. En større
forsyningsafbrydelse er et relativt begreb, der skal anvendes
situationsbestemt, men som eksempel kan nævnes, at Danmark
har frigivet olie i forbindelse med den første Kuwaitkrig i
1991 og i forbindelse med Katrina-orkanen i USA i 2005.
Lovforslagets hovedformål er
at indføre en gebyrordning, der skal finansiere
Energistyrelsens tilsyn og myndighedsopgaver, der knytter sig til
oplysnings- og lagringspligten i olieberedskabsordningen. Gebyrerne
skal pålægges de oplysnings- og lagringspligtige
virksomheder samt den centrale lagerenhed, Danske
Olieberedskabslagre (FDO).
Olieberedskabsordningen udspringer
af Rådets direktiv 2009/119/EF af 14. september 2009 om
forpligtelse for medlemsstaterne til at holde minimumslagre af
råolie og/eller olieprodukter og blev implementeret ved
olieberedskabslov i 2012. I Danmark holder man på
nuværende tidspunkt et beredskabslager, der svarer til 81
dages forbrug.
FDO er udpeget central lagerenhed
og varetager 70 pct. af lagringsforpligtelsen, mens resten holdes
af lagringspligtige virksomheder. Den centrale lagerenhed er en
organisation, der ikke har fortjeneste som målsætning,
og som handler i almenhedens interesse. Den betragtes ikke som
økonomisk aktør, og dens vigtigste formål er at
erhverve, holde og sælge beredskabslagre. FDO er udpeget af
klima-, energi- og forsyningsministeren.
Energistyrelsen varetager en
række myndighedsopgaver i relation til ordningen, herunder
tilsyn med lagrings- og oplysningspligten for virksomheder, der er
omfattet af reglerne samt den centrale lagerenhed. Disse opgaver
har hidtil været finansieret via Energistyrelsens bevilling
på finansloven.
Lovforslaget skal, ved at
pålægge de oplysnings- og lagringspligtige virksomheder
samt den centrale lagerenhed gebyrer, sikre ensretning i
finansieringen på Energistyrelsens område, hvor det er
udgangspunktet, at udgifter til tilsyn og myndighedsbehandling
afholdes af de aktører, der føres tilsyn med.
Eksempelvis er tilsyn med beredskabskrav på el- og
gasområdet gebyrfinansieret i dag.
Herudover indeholder lovforslaget
regler, der skal give klima-, energi- og forsyningsministeren
hjemmel til at udveksle oplysninger med Europa-Kommissionen om
internationale lagerdækningsaftaler, hvilket skal gøre
det lettere og mere sikkert at godkende internationale
lagerdækningsaftaler og føre tilsyn hermed.
Endelig indeholder lovforslaget en
sproglig justering af straffebestemmelsen om manglende opfyldelse
af lagringspligt. Formålet med ændringen er at give
mulighed for at justere i bemærkningerne til bestemmelsen,
således at det kommer til at fremgå tydeligt, at
bødestraf efter bestemmelsen skal afspejle den besparelse,
som virksomheden har eller har kunnet opnå ved at
overtræde reglerne.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gebyrordning
2.1.1. Gældende ret
Energistyrelsen varetager en
række tilsyns- og myndighedsopgaver i forbindelse med
olieberedskabsordningen, der er fastsat i olieberedskabsloven og
bekendtgørelser udstedt i medfør heraf, f.eks.
fastsættelse af lagringspligt, tilsyn med at lagrings- og
oplysningspligt overholdes, håndhævelse i form af
bødeforelæg mv. Energistyrelsen varetager disse
opgaver efter delegation fra klima-, energi- og
forsyningsministeren.
Der findes ikke i dag hjemmel i
olieberedskabsloven til at opkræve gebyr for Energistyrelsens
udgifter til tilsyn og myndighedsbehandling i henhold til loven og
bekendtgørelser udstedt i medfør heraf. Udgiften
finansieres således i dag via Energistyrelsens bevilling
på finansloven.
Der findes regler om
gebyrfinansiering af Energistyrelsens udgifter til tilsyn og
myndighedsbehandling i en række andre love på Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriets område, f.eks. lov om
elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1248 af 24. oktober
2023 om elforsyning, og lov om gasforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1100 af 16. august 2023 om
gasforsyning.
2.1.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
overvejelser
Indførelse af en
gebyrordning på olieberedskabsområdet vil skabe
parallelitet med, hvad der i dag er gældende i forhold til
tilsyn med beredskabskrav på el- og gasområdet, og hvad
der i almindelighed er gældende på Energistyrelsens
område, hvor de regulerede virksomheder betaler gebyr for
tilsyn og myndighedsbehandling.
Energistyrelsen fører tilsyn
med, at oplysnings- og lagringspligten overholdes. Virksomheder med
en positiv lagringspligt er både oplysnings- og
lagringspligtige, mens virksomheder med en lagringspligt sat til 0
(nullagringspligtige) som udgangspunkt alene er omfattet af
oplysningspligten. Herudover fører Energistyrelsen tilsyn
med, at den centrale lagerenhed opfylder udpegningsvilkårene
og de krav, der stilles til den centrale lagerenhed i loven. I
Danmark er Danske Olieberedskabslagre (FDO) udpeget som central
lagerenhed.
Herudover varetager Energistyrelsen
myndighedsopgaver i forbindelse med bl.a. fastsættelse og
indtræden af lagringspligt, bødeforelæg og
konkrete ansøgningssager, som eksempelvis
dispensationsansøgninger og godkendelse af internationale
lagerdækningsaftaler, hvor FDO er part.
På den baggrund
foreslås, at der etableres hjemmel til, at Energistyrelsens
udgifter til tilsyn og myndighedsopgaver i medfør af
olieberedskabsloven gebyrfinansieres af de virksomheder, der er
oplysnings- og lagringspligtige i henhold til denne lov og
underliggende bekendtgørelser samt den udpegede centrale
lagerenhed (FDO). Den centrale lagerenhed holder 70 pct. af
lagringsforpligtelsen for de lagringspligtige virksomheder.
Det foreslås, at hjemlen til
gebyrordningen fastsættes som en bemyndigelsesbestemmelse,
således at gebyrerne kan fastsættes administrativt ved
bekendtgørelse. Den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse indeholder tillige hjemmel til, at klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
opkrævning, renter mv. Det er hensigten at udstede en
bekendtgørelse, der kan træde i kraft samtidig med
lovens ikrafttræden.
Det er hensigten, at hjemlen
også skal omfatte omkostninger til opgaver, der er omfattet
af loven i fremtiden, eksempelvis ved senere
lovændringer.
2.1.3. Den foreslåede
ordning
Med lovforslaget foreslås, at
Energistyrelsens udgifter til tilsyn og myndighedsopgaver i henhold
til olieberedskabsloven og underliggende bekendtgørelser
fremover gebyrfinansieres af de oplysnings- og lagringspligtige
virksomheder samt den udpegede centrale lagerenhed.
Lagringspligten fastsættes og
pålægges årligt og er afhængig af den
enkelte virksomheds import af olie eller produktion samt salg til
slutbrugere. Derfor kan det variere fra år til år, om
en virksomhed er lagrings- og/eller oplysningspligtig - og med hvor
stor en lagringspligt - og dermed underlagt regulering og
gebyrordningen. Dog viser tidligere år, at det er en relativt
fast, mindre gruppe af lagringspligtige virksomheder, som hvert
lagerår holder en større mængde af den samlede
lagringspligt.
Virksomheder, der ikke indgår
i olieberedskabsordningen, skal ikke indgå i gebyrordningen.
Det vil være virksomheder, der kun udlejer lagerkapacitet for
råolie eller olieprodukter eller øvrige virksomheder
med betydning for den danske olieforsyning. Disse virksomheder skal
efter anmodning afgive oplysninger til klima-, energi- og
forsyningsministeren (i praksis Energistyrelsen), jf.
olieberedskabslovens § 14, stk. 2 og 3, men indgår ikke
i olieberedskabsordningen og deres data anvendes alene til at
validere de lagrings- og oplysningspligtige virksomheders data.
Derfor vil disse virksomheder ikke skulle indgå i
gebyrordningen og udgifterne i den forbindelse vil blive fordelt
på de virksomheder, der indgår i ordningen.
Det foreslås, at
gebyrordningen kommer til at bestå af to dele. Dels et
generelt grundbeløb, der pålægges alle
oplysnings- og lagringspligtige virksomheder samt den centrale
lagerenhed. Dels et aktivitetsbaseret gebyr for konkrete
ansøgningssager, der pålægges den virksomhed
henholdsvis den centrale lagerenhed, der ansøger.
Det er hensigten med forslaget, at
det generelle grundbeløb skal finansiere Energistyrelsens
udgifter til tilsyn og tilsynsrelaterede aktiviteter samt generelle
myndighedsopgaver knyttet til administration af
olieberedskabsordningen. Grundbeløbet vil bl.a. skulle
dække udgifter til fysiske tilsyn, skrivebordstilsyn,
sagsbehandling af tilsynsmateriale, uddannelse af personale,
oplæring af nyt personale, rejseudgifter, behandling af
revisorerklæringer, opretholdelse af fortegnelse over
lagringspligtige virksomheder, tilsyn i forhold til den centrale
lagerenhed, herunder tilsyn med at udpegningsvilkårene
efterleves, samt udgifter i forhold til indtræden og
fastsættelse af lagringspligt. Gebyret vil også omfatte
ressourcer til behandling af bødesager, både hvor der
udstedes administrative bødeforelæg og hvor sagerne
anmeldes til politiet, f.eks. til forberedelse af sagen.
Da virksomheder med en høj
lagringspligt og den udpegede centrale lagerenhed vil skulle
modtage mere tilsyn og dermed generere en større del af
udgifterne end virksomheder med en lav lagringspligt eller
virksomheder, der kun er oplysningspligtige, foreslås det, at
grundbeløbet fastsættes således, at udgifterne
fordeles forholdsmæssigt på virksomhederne omfattet af
beredskabsordningen og den centrale lagerenhed.
Det foreslås, at der
indsættes en bemyndigelse til, at de nærmere kriterier
for fordelingen og beløb kan fastsættes ved
bekendtgørelse. Udgangspunktet vil være, at de
virksomheder, der generer de største udgifter hos
Energistyrelsen tilsvarende er de virksomheder, der finansierer
størstedelen af udgifterne. Det forventes at indføre
en fordelingsnøgle, der tager afsæt i fem niveauer,
hvor størrelsen af en virksomheds lagringspligt er
afgørende for, hvilket niveau virksomheden indplaceres i.
Virksomheder i et højere niveau pålægges et
højere gebyr end virksomheder i et lavere niveau.
Virksomheder, der kun er omfattet af oplysningspligten, vil ligge i
det laveste niveau. Der anvendes en tilsvarende metode, hvor
gebyret differentieres, for gebyrer for tilsyn med beredskabskrav
på el- og gasområdet.
Ved eventuelle senere
ændringer i modellen, vil udgangspunktet om, at de
virksomheder, der genererer de største udgifter hos
Energistyrelsen, tilsvarende er de virksomheder, der finansierer
størstedelen af udgifterne, fastholdes.
Ud over det generelle
grundbeløb foreslås det, at der pålægges
de oplysnings- og lagringspligtige virksomheder et
aktivitetsbaseret gebyr for behandling af de ansøgninger,
som de sender til Energistyrelsen. Der kan eventuelt
fastsættes et fast gebyr for de sagstyper, hvor sagerne er
meget ens og sagsbehandlingstid mv. ikke afviger væsentligt
fra sag til sag. Det er hensigten, at det aktivitetsbaserede gebyr
skal pålægges virksomheder for f.eks. dispensationer,
ansøgninger om tilladelse til at fortsætte sin status
som lagringspligtig virksomhed, ansøgninger om ophør
af lagringspligt før tid, godkendelse af
råolieproducerende virksomheders aftaler om opdeling af
lagerbeholdning, og godkendelse af internationale
lagerdækningsaftaler, hvor FDO er part.
Gebyrerne skal balancere over en
4-årig periode i overensstemmelse med Finansministeriets
Budgetvejledning.
Det er hensigten, at gebyrordningen
udmøntes ved bekendtgørelse, der skal træde i
kraft samtidig med loven.
2.2. Udveksling af oplysninger med andre EU-medlemsstater
og Europa-Kommissionen
2.2.1. Gældende ret
Der findes ikke i dag hjemmel i
olieberedskabsloven til at udveksle oplysninger med andre
EU-medlemsstater og Europa-Kommissionen i forbindelse med
internationale lagerdækningsaftaler.
Formålet med lov om
olieberedskab er at sikre et beredskab over for
forsyningsafbrydelser eller risiko herfor på
olieområdet, herunder hold af beredskabslagre af råolie
og olieprodukter, samt indsamling af data om olieforhold i Danmark.
Forpligtelsen til at holde beredskabslagre er pålagt
virksomheder, som efter lovens § 6, stk. 1, nr. 1-3, er
lagringspligtige, dvs. virksomheder som producerer eller importerer
råolie eller olieprodukter af en vis mængde.
Beredskabslagrenes størrelse
er beregnet med udgangspunkt i det nationale forbrug og
fastsættes én gang årligt. Den enkelte
virksomheds lagringspligt beregnes i forlængelse heraf
årligt på baggrund af virksomhedens salg til slutbrug i
det forudgående kalenderår. Den centrale lagerenhed
(Danske Olieberedskabslagre, FDO) er delegeret 70 pct. af
virksomhedernes lagringspligt, og holder således
størstedelen af beredskabslagrene. Reglerne om
lagringspligtens størrelse og den centrale lagerenheds
dækning af lagringspligt følger af regler i kapitel 5
og 7 i bekendtgørelse nr. 1340 af 10. december 2014 om
lagringspligt m.v. for olie.
Efter olieberedskabslovens §
10, stk. 1, kan en international lagerdækningsaftale
indgås mellem en lagringspligtig virksomhed eller den
centrale lagerenhed og en udenlandsk virksomhed eller udenlandsk
central lagerenhed i en anden EU-medlemsstat. Ved at indgå en
international lagerdækningsaftale kan en virksomheds
overskydende lagre medregnes til opfyldelse af lagringspligten hos
den anden part. Der er tale om en såkaldt fordring på
olien. Aftalen skal være godkendt af de to medlemslandes
myndigheder. Bestemmelsen gennemfører artikel 8, stk. 1,
litra c og d, i Rådets direktiv 2009/119/EF af 14. september
2009 om forpligtelse for medlemsstaterne til at holde minimumslagre
af råolie og/eller olieprodukter, hvorefter lagringspligtige
virksomheder skal have mulighed for at delegere dele af
forpligtelsen til andre aktører, når en række
betingelser er opfyldt.
Det følger af lovens
almindelige bemærkninger, jf. Folketingstidende 2011-12,
tillæg A, L 83 som fremsat, side 18, at
lagerdækningsaftaler er en supplerende mulighed for
virksomhederne til at opfylde deres lagringspligt ved brug af en
markedsmekanisme. Aftalerne kan ikke videredelegeres af
virksomheder, som har indgået en sådan aftale. En
virksomhed, som yder lagerdækning til en anden virksomhed,
kan kun gøre dette ved brug af egne lagre og kun under
forudsætning af, at der er overskud af lagrene efter
opfyldelse af virksomhedens egen lagringspligt. Det følger
af bemærkninger til lovens § 10, stk. 1, jf.
Folketingstidende 2011-12, tillæg A, L 83 som fremsat, side
31-32, at en international lagerdækningsaftale også kan
anvendes, når en virksomhed ønsker at bruge egne
lagerbeholdninger i en EU-medlemsstat til at dække egen
lagringspligt i en anden medlemsstat.
Efter olieberedskabslovens §
10, stk. 2, er klima-, energi- og bygningsministeren (nu klima-,
energi- og forsyningsministeren) bemyndiget til at indgå
aftaler med myndigheder i udlandet om procedurer m.v. for
godkendelse og administration af internationale
lagerdækningsaftaler. Reglerne herom er udmøntet i
§ 32 i bekendtgørelse nr. 1340 af 10. december 2014 om
lagringspligt m.v. for olie. Efter bekendtgørelsens §
32, stk. 3, kan en international lagerdækningsaftale kun
indgås med en udenlandsk part i et land, hvormed Danmark har
indgået aftale efter olieberedskabslovens § 10, stk.
2.
Danmark har indgået aftale
med ni EU-lande, såkaldte MoUer (Memorandum of
Understanding). De ni lande er Belgien, Estland, Finland,
Nederlandene, Irland, Italien, Letland, Sverige og Tyskland. Den
seneste MoU er indgået med Belgien i 2023. Herudover er der
også indgået MoU med to lande uden for EU, New Zealand
og Australien, hvor udenlandske virksomheder fra disse lande kan
købe lagerdækning i Danmark ved indgåelse af en
international lagerdækningsaftale. Omvendt kan
lagringspligtige virksomheder i Danmark ikke købe
lagerdækning i disse lande, da der er krav om at
beredskabslagrene skal være placeret inden for EU.
Lagringspligtige virksomheder kan således indgå
internationale lagerdækningsaftaler med virksomheder eller
centrale lagerenheder i de ni EU-lande, når betingelserne for
indgåelse af lagerdækningsaftalen i øvrigt er
opfyldt, herunder om rettidig ansøgning og godkendelse fra
begge landes myndigheder.
Varetagelse af opgaven med
administration af internationale lagerdækningsaftaler efter
lovens § 10, stk. 1, og regler fastsat i medfør af
olieberedskabslovens § 10, stk. 5, er delegeret til den
centrale lagerenhed (FDO) i § 9, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 1359 af 5. december 2013 om delegation af
administrative opgaver efter olieberedskabsloven til den centrale
lagerenhed. Opgaven er delegeret med hjemmel i olieberedskabslovens
§ 20, stk. 1, nr. 3. Lovens § 20 indeholder bemyndigelse
til, at klima-, energi- og bygningsministeren (nu klima-, energi-
og forsyningsministeren) på nærmere angivne
vilkår kan delegere administrationen af visse nærmere
definerede opgaver til den centrale lagerenhed. Er den centrale
lagerenhed part i en international lagerdækningsaftale skal
Energistyrelsen godkende aftalen for at den har virkning.
Den centrale lagerenhed har
udviklet IT-systemet Oildata til at varetage den delegerede opgave
med bl.a. virksomhedernes oplysningspligt og opgaven med
administration af lagerdækningsaftaler. En lagringspligtig
virksomhed anmelder en international lagerdækningsaftale til
FDO via Oildata enten en måned eller 14 dage, inden aftalen
træder i kraft. Fristen kan variere, da der er indgået
forskellige aftaler om frister i de enkelte MoUer.
Kravene til internationale
lagerdækningsaftaler følger af §§ 32 og 33 i
bekendtgørelse nr. 1340 af 10. december 2014 om
lagringspligt m.v. for olie. Ansøgningen skal bl.a.
indeholde oplysninger om parterne, lagerlokation, produktkategori
og de berørte lande. Endvidere skal ansøgningen
indeholde en bekræftelse af, at lagerdækningsaftalen
mellem den dækkende part og den dækkede part indeholder
bestemmelser, som sikrer, at den dækkende part påtager
sig at holde lagerbeholdningen som aftalt i hele aftaleperioden, at
lagerbeholdningen til enhver tid vil være til rådighed
og fysisk tilgængelig, og at forpligtelsen til at holde
lagerbeholdningen ikke videredelegeres til andre parter, og at den
dækkede part har ret til at købe lagerbeholdningen
på ethvert tidspunkt i aftaleperioden til en pris og på
vilkår i øvrigt, som er fastsat i
lagerdækningsaftalen. Kravene til aftalen skal være
opfyldt, ellers har aftalen ikke virkning.
Europa-Kommissionen har udviklet
IT-systemet XEOS (Cross border Emergency Oil Stocks Application).
Arbejdet med XEOS-systemet er en udløber af
Europa-Kommissionens evaluering af Rådets direktiv
2009/119/EF af 14. september 2009 om forpligtelse for
medlemsstaterne til at holde minimumslagre af råolie og/eller
olieprodukter, hvor Europa-Kommissionen bl.a. igangsatte en
undersøgelse af mulighederne for et
fælleseuropæisk IT-system til håndtering og
monitorering af internationale lagerdækningsaftaler for at
opnå øget harmonisering og gennemsigtighed.
XEOS er udviklet i samarbejde med
repræsentanter fra en række medlemslandes myndigheder
og centrale lagerenheder i en arbejdsgruppe med dansk deltagelse
fra Energistyrelsen og den danske centrale lagerenhed (FDO).
Herudover har bl.a. Bulgarien, Belgien, Holland, Italien og Sverige
deltaget i arbejdsgruppen. Der udvikles fortsat på
XEOS-systemet med mindre justeringer og tilføjelser på
baggrund af ønsker og bidrag fra medlemslande, som har taget
systemet i brug, og der afholdes løbende test og
workshops.
Systemet kan anvendes af
medlemslandenes myndigheder og centrale lagerenheder til
registrering og godkendelse af internationale
lagerdækningsaftaler. Systemet vil også kunne anvendes
til nationale lagerdækningsaftaler. XEOS som et fælles
system til håndtering af disse aftaler skal forebygge, at den
samme oliemængde, som aftalen vedrører, bliver solgt
mere end én gang, hvilket potentielt kan udgøre en
risiko for olieforsyningssikkerheden i EU.
XEOS er en dedikeret platform til
håndtering af godkendelsesprocedurer for
grænseoverskridende olielagre, dvs. internationale
lagerdækningsaftaler på EU's område. Platformen
vil give ét centralt sted at indsende anmodning om
tilladelse til at holde lagre i andre medlemsstater, og giver de
kompetente myndigheder i de relevante medlemsstater mulighed for at
verificere oplysninger, kommunikere med hinanden og med
operatørerne samt godkende sådanne transaktioner. Med
XEOS opbygges der desuden et datasæt over alle olielagre i
EU, hvor der kan holdes beredskabslagre. Det enkelte medlemsland
vil have ansvar for at holde oplysninger opdateret om
lagerlokationer placeret på deres territorie.
Det er for nuværende
frivilligt at anvende XEOS.
2.2.2. Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets overvejelser
Danmark har sammen med en
række andre medlemslande endnu ikke taget XEOS i brug. Dette
skyldes, at det er vurderet, at der ikke er den fornødne
hjemmel til at udveksle oplysninger med Europa-Kommissionen i den
nuværende olieberedskabslovgivning.
Oildata har en række
funktioner og anvendes bl.a. ved godkendelse af internationale
lagerdækningsaftaler, men systemet er begrænset til
anvendelse af forpligtede aktører i Danmark, og bruges ikke
af udenlandske myndigheder eller centrale lagerenheder, medmindre
disse har lagre placeret i Danmark. Når en international
lagerdækningsaftale skal godkendes af modpartens myndighed,
foregår dette således ikke i Oildata, hvilket kan
medføre en række udfordringer i forhold til f.eks.
kontaktpunkt hos den udenlandske myndighed, rettidig godkendelse af
aftalen m.v.
FDO har som følge af visse
udfordringer med godkendelse af aftalerne udtrykt ønske om
et system, der kan sikre bedre kontrol med internationale
lagerdækningsaftaler, men som samtidigt ikke medfører
en større administrativ byrde i form af dobbeltregistrering
af data, da FDO i dag benytter Oildata, og aftalerne også
fortsat vil skulle registreres i dette system. XEOS giver mulighed
for at registrere både nationale og internationale
lagerdækningsaftaler. På baggrund heraf har FDO
udtrykt, at en anvendelse af XEOS for nuværende bør
begrænses til internationale lageraftaler, hvis opgaven skal
varetages af FDO.
På den baggrund vurderes det,
at der er behov for en hjemmel, der sikrer at klima-, energi-, og
forsyningsministeren kan udveksle oplysninger med andre
EU-medlemsstater og Europa-Kommissionen om internationale
lagerdækningsaftaler, så Danmark får mulighed for
at deltage i anvendelse af XEOS-applikationen til registrering og
godkendelse af internationale lagerdækningsaftaler. Systemet
er i dag frivilligt at anvende, men det vurderes, at deltagelse vil
medføre en række fordele. XEOS kan bl.a. gøre
det mere sikkert og lettere for medlemsstaterne at godkende
internationale lagerdækningsaftaler, og kan gøre
tilsynet med lagringspligten mere effektiv, hvor en del af
forpligtelsen opfyldes ved lagre i andre EU-medlemsstater.
2.2.3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at der
etableres hjemmel i olieberedskabsloven til at klima-, energi-, og
forsyningsministeren kan udveksle oplysninger med andre
EU-medlemsstater og Europa-Kommissionen om internationale
lagerdækningsaftaler, så Danmark kan deltage i
anvendelse af XEOS-applikationen til registrering og godkendelse af
internationale lagerdækningsaftaler.
Det foreslås, at kompetencen
til at udveksle oplysninger med andre EU-medlemsstater og
EU-kommissionen bliver delegeret til Danske Olieberedskabslagre
(FDO) som central lagerenhed for så vidt angår
internationale lagerdækningsaftaler, som de ikke selv er part
i. Dette foreslås ved en ændring af lovens § 20,
stk. 1, nr. 3. Som anført er FDO i dag delegeret kompetencen
til at administrere og godkende nationale og internationale
lagerdækningsaftaler, medmindre FDO selv er part. Denne
opgave varetages med IT-systemet Oildata, som er udviklet af FDO.
Når FDO er part i en international lagerdækningsaftale,
er det hensigten, at Energistyrelsen skal foretage godkendelse af
aftalen i XEOS-applikationen, som det i forvejen er i dag,
når aftalen skal godkendes i Oildata.
I forbindelse med godkendelsen af
internationale lagerdækningsaftaler i dag i Oildata, kan FDO
anmode om at modtage den internationale lagerdækningsaftale i
sin helhed, og hvor FDO selv er part i en international
lagerdækningsaftale, kan Energistyrelsen anmode om at modtage
lagerdækningsaftalen i sin helhed. I det nuværende
godkendelsessystem bliver selve lagerdækningsaftalen ikke
lagt i Oildata, hverken forud for en ansøgning eller ved
godkendelse af aftalen. Det forventes heller ikke fremover, at
aftalen skal lægges i XEOS.
Den gældende § 20
indeholder i stk. 2 en bemyndigelse til, at klima-, energi- og
bygningsministeren (nu klima-, energi- og forsyningsministeren) kan
fastsætte regler om bl.a. den centrale lagerenheds
administration af lagerdækningsaftaler. Da det er hensigten,
at kompetencen i den foreslåede § 15 a delegeres til
FDO, foreslås det samtidig at tilføje udveksling af
oplysninger om internationale lagerdækningsaftaler til den
gældende bemyndigelse. Klima-, energi- og
forsyningsministeren har delegeret kompetencen til at
fastsætte regler efter bemyndigelsen til Energistyrelsen ved
bekendtgørelse nr. 910 af 26. juni 2024 om Energistyrelsens
opgaver og beføjelser. Bemyndigelsen er udmøntet ved
bekendtgørelse nr. 1359 af 5. december 2013 om delegation af
administrative opgaver efter olieberedskabsloven til den centrale
lagerenhed.
Det er hensigten, at adgang og brug
af XEOS-applikationen begrænses til henholdsvis FDO og
Energistyrelsen, da det alene vil være en myndighedsopgave at
anvende XEOS-applikationen. De lagringspligtige virksomheder
fortsætter med at anmelde internationale
lagerdækningsaftaler i Oildata som hidtil.
Det er endvidere hensigten, at brug
af XEOS-applikationen begrænses til brug ved registrering og
godkendelse af internationale lagerdækningsaftaler, da
Oildata i dag allerede benyttes til registrering af oplysninger,
herunder registrering af nationale lagerdækningsaftaler. Der
vurderes ikke at være fordele ved at benytte XEOS til
nationale lagerdækningsaftaler, og det kan medføre en
øget arbejdsbyrde for FDO, som skal foretage
dobbeltregistrering af oplysninger i henholdsvis Oildata og
XEOS.
Det bemærkes, at udvekslingen
vil ske under iagttagelse af reglerne i
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, hvor disse
er relevante. Der vil hovedsagligt ikke skulle lægges
personoplysninger i XEOS, men som led i indberetning af
konktaktpunkt hos virksomheden, vil navn, mailadresse og lignende
kunne fremgå.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger i pkt. 4.
2.3. Vejledning om bødeniveau ved undladelse af at
opfylde lagringspligt
2.3.1. Gældende ret
Det følger af den
gældende olieberedskabslovs § 23, stk. 1, nr. 1, at den
der undlader at opfylde sin lagringspligt efter § 6, stk. 1,
eller undlader at opfylde forpligtelser modtaget ved delegation
eller lagerdækningsaftale efter §§ 9 og 10 straffes
med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter
anden lovgivning.
Bestemmelsen sikrer efterlevelse af
artikel 21 i Rådets direktiv 2009/119/EF af 14. september
2009 om forpligtelse for medlemsstaterne til at holde minimumslagre
af råolie og/eller olieprodukter. Det følger af
artikel 21, at medlemsstaterne skal fastsætte sanktioner for
overtrædelse af de nationale
gennemførelsesbestemmelser for direktivet, der er effektive,
står i rimeligt forhold til overtrædelsen og har en
afskrækkende virkning. Bestemmelsen er indført den 31.
maj 2012 med olieberedskabslovens ikrafttrædelse, og der er
ikke foretaget senere ændringer heraf.
Der er ikke i de almindelige
bemærkningerne til olieberedskabsloven beskrevet
nærmere overvejelser specifikt om udmåling af
bødestraffen for overtrædelse af reglerne om
lagringspligtens opfyldelse, men det følger af
bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende
2011-12, tillæg A, L 83 som fremsat, side 63-64, at det
vurderes nødvendigt, at undladelse af opfyldelse af
lagringspligten straffes med bøde, da lagringspligten er af
væsentlig betydning for olieberedskabet.
I lovens § 23, stk. 1, nr.
3-4, fastsættes endvidere bødestraf for afgivelse af
urigtige oplysninger og afgivelse af ikke-rettidige oplysninger
efter lovens § 14, stk. 1-3 og stk. 5. Det er forudsat i
bemærkningerne til den bestemmelse, jf. Folketingstidende
2011-12, tillæg A, L 83 som fremsat side 22, at det
tilsigtes, at straffen for overtrædelse af reglerne om
oplysningspligt som udgangspunkt bliver 5.000 kr. i
førstegangstilfælde, og i gentagelsestilfælde
markant større end 5.000 kr.
I praksis ses der et
bødeniveau for overtrædelse af oplysningspligten
på 5.000 kr. i førstegangstilfælde og 10.000 kr.
i gentagelsestilfælde. Overtrædelse af
oplysningspligten er omfattet af reglerne om administrative
bødeforelæg. Klima-, energi- og forsyningsministerens
mulighed for at udstede bødeforelæg er delegeret til
Energistyrelsen.
Der er ikke hjemmel i
olieberedskabsloven til at give administrative
bødeforelæg ved overtrædelse af lagringspligten,
og der er ikke fastsat nærmere regler om takster for eller
procentuelt beregnede bøder baseret på den
mængde, som den manglende overholdelse af lagringspligten
vedrører. Hvis det konstateres, at en lagringspligtig
virksomhed efter Energistyrelsens opfattelse undlader at opfylde
lagringspligten efter § 6, stk. 1, eller
lagerdækningsaftale efter §§ 9 og 10, anmelder
Energistyrelsen den lagringspligtige virksomhed til politiet.
Erfaringen i praksis siden 2012 viser, at bødeniveauet for
overtrædelse af de dele af olieberedskabsloven som er
sanktioneret ved bøde, er nogenlunde ens på
tværs af de forskellige overtrædelser med mindre
variationer, og bødeniveauet ligger tæt på det,
som ses ved Energistyrelsens praksis i sager om overtrædelse
af oplysningspligten, dvs. et niveau på ca. 5.000-10.000 kr.
I enkelte sager om manglende overholdelse af lagringspligten ses
dog et højere bødeniveau.
Siden 2012 har Energistyrelsen
politianmeldt fem lagringspligtige virksomheder for
overtrædelse af lagringspligten. Energistyrelsen har
første gang anmeldt en virksomhed for overtrædelse af
lagringspligten i 2013 og senest i 2022. I fire tilfælde er
sagerne afsluttet med virksomhedens vedtagelse af
bødeforelæg, og i en sag er der afsagt dom over
virksomheden hos byretten. Der ses i sagerne et større
spænd i de oliemængder, som overtrædelserne
vedrører, hvor én virksomhed har vedtaget en
bøde på 10.000 kr. for manglende dækning af en
lagringspligt på 44 m3 gas/dieselolie. I den modsatte ende
har en virksomhed vedtaget en bøde på 40.000 kr. for
manglende dækning af en lagringspligt på 79.707 m3
jetbrændstof, hvor underdækningen vedrørte en
lagerdækningsaftale, hvori virksomheden havde påtaget
sig at yde dækning for en anden lagringspligtig virksomhed
ved at sælge en fordring på olie. I forbindelse med
sagens videre behandling hos politi- og anklagemyndigheden blev
Energistyrelsen bedt om at foretage en beregning af den besparelse,
der var opnået ved at undlade at holde den aftalte
mængde i lagerdækningsaftalen, hvor det for den
pågældende måned og olieprodukt blev beregnet til
en besparelse på omkring 900.000 kr.
I de andre sager om manglende
overholdelse af lagringspligten har en virksomhed vedtaget et
bødeforelæg på 5.000 kr. for en manglende
lagerdækning i en måned på 116 m3 benzin, en
virksomhed har vedtaget et bødeforelæg på 20.000
kr. for manglende lagerdækning på 1.300 m3
jetbrændstof i en periode på 6 måneder, og i
sagen hvor der er afsagt dom i byretten, er en virksomhed
idømt en bøde på 100.000 kr. for manglende
lagerdækning på 2.438-2.662 m3 jetbrændstof i en
periode på 9 måneder.
2.3.2. Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets overvejelser
Som anført ovenfor i pkt.
2.3.1., viser gennemgangen af hidtidig praksis i sager om manglende
overholdelse af lagringspligten, at der ikke er en klar
sammenhæng mellem størrelsen på
underdækning af lagringspligten, dvs. hvor store
oliemængder en lagringspligtig virksomhed har undladt at
holde, og udmålingen af bødestraffen. Praksis viser
også, at udmåling af bødestraffen ikke
nødvendigvis afspejler den besparelse en virksomhed har
opnået ved at undlade at opfylde sin lagringspligt, og at
udmåling af strafniveauet er tættere på
udmålingen ved overtrædelse af andre dele af
olieberedskabsloven, som også er sanktioneret med
bødestraf. Disse overtrædelser omfatter bl.a.
overtrædelse af olieberedskabsloven og underliggende
bekendtgørelsers regler om oplysningspligt samt
overtrædelse af regler om afgivelse af revisorerklæring
og underretning om import. Det vurderes, at
bødestrafudmålingen i den nuværende praksis er
mindre hensigtsmæssig, da manglende opfyldelse af
lagringspligten er en mere alvorlig overtrædelse end f.eks.
manglende opfyldelse af oplysningspligten. Lagringspligten er af
væsentlig betydning for olieberedskabet, og i tilfælde
af en større forsyningsafbrydelse er det afgørende,
at de korrekte mængder af beredskabslagre reelt er til stede
og fysisk tilgængelige, ellers vil beredskabet ikke kunne
opretholdes i tilstrækkeligt omfang.
Det er Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets opfattelse, at straffen skal stå i et
rimeligt forhold til den pågældende overtrædelse.
Bøder skal i overensstemmelse hermed have en sådan
størrelse, at de er egnede til effektivt at få
virksomhederne til at efterleve reglerne, og at det ikke
økonomisk kan betale sig at overtræde dem. De
virksomheder, der overholder reglerne, må ikke stilles
økonomisk dårligere end de virksomheder, der ikke
lever op til reglerne om lagringspligt. Det er et vigtigt element
for at sikre effektiv håndhævelse af reglerne, at
overtrædelse og straf hænger sammen, hvilket tillige er
fastslået i direktivets artikel 21, som er implementeret med
den gældende lovs § 23, stk. 1, nr. 1, om at sanktioner
skal stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen og
have en afskrækkende virkning.
På den baggrund er det
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at det er
nødvendigt at foretage en tilføjelse til
bemærkningerne, så det gøres tydeligere, at
bødeniveauet ved manglende overholdelse af lagringspligten
som minimum svarer til den besparelse, virksomhederne har eller har
kunnet opnået ved ikke at overholde reglerne.
2.3.3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at der
foretages en sproglig ændring af lovteksten i
olieberedskabsloven § 23, stk. 1, nr. 1, som har til
formål at forbedre bestemmelsens ordlyd ved at gøre
den mere klar. Det primære formål er dog ved samme
lejlighed at angive nærmere vejledning om strafniveauet for
overtrædelse af § 23, stk. 1, nr. 1.
Med lovforslaget foreslås
det, at stramme bødeniveauet, således at straffen i
medfør af olieberedskabslovens § 23, stk. 1, nr. 1,
fastættes med hensyntagen til den egentlige besparelse, som
den lagringspligtige virksomhed har opnået ved sin manglende
opfyldelse af lagringspligten. Det er Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets opfattelse, at målsætningen for
strafudmålingen bør være, at den
økonomiske sanktion fastsættes således, at den
ud fra specialpræventive og generalpræventive hensyn
fjerner et incitament til at overtræde lovgivningen for at
opnå besparelser på bekostning af olieberedskabet.
På den baggrund foreslås, at der foretages en
tilføjelse til bemærkningerne om strafniveauet,
således at der ikke kan være et økonomisk
incitament til ikke at overholde lagringspligten.
Fastsættelse af straffens
størrelse vil bero på domstolenes konkrete vurdering
af samtlige sagens omstændigheder i det enkelte
tilfælde. Den angivne bødestørrelse vil kunne
fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den
konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder efter de almindelige regler i straffelovens
10. kapitel.
3. Konsekvenser for den centrale lagerenhed
Den centrale lagerenhed er en
organisation, der ikke har fortjeneste som målsætning,
og som handler i almenhedens interesse. Den betragtes ikke som
økonomisk aktør, og dens vigtigste formål er at
erhverve, holde og sælge beredskabslagre. Den udpegede
centrale lagerenhed, Danske Olieberedskabslagre (FDO) er en
selvejende institution uden kommercielt sigte og
pålægges som følge af lovforslaget et gebyr, som
vurderes at udgøre ca. 590.000 kr. - 960.000 kr.
årligt. Estimatet er behæftet med væsentlig
usikkerhed. FDO har mulighed for at finansiere det gebyr, der
pålægges dem, ved at opkræve et vederlag hos de
virksomheder, som de holder olie for.
Klima-, energi- og
forsyningsministerens beføjelse til at udveksle oplysninger
med andre EU-medlemsstater og Europa-Kommissionen forventes
delegeret til FDO. Opgaven vurderes indtil videre kun at
medføre mindre ekstra administrativt arbejde for FDO.
4. Forholdet til
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
Lovforslagets § 1, nr. 1, indeholder forslag til en ny
§ 15 a, hvorefter klima-, energi- og forsyningsministeren kan
udveksle oplysninger om internationale lagerdækningsaftaler
med andre EU-medlemsstater og Europa-Kommissionen.
Europa-Kommissionen har udviklet IT-systemet XEOS (Cross border
Emergency Oil Stocks Application), der er et
fælleseuropæisk it-system til håndtering og
monitorering af internationale lagerdækningsaftaler. Systemet
kan anvendes af medlemsstaternes myndigheder og centrale
lagerenheder til registrering og godkendelse af internationale
lagerdækningsaftaler. I Danmark godkendes og monitoreres
internationale lagerdækningsaftaler af den centrale
lagerenhed (Danske Olieberedskabslagre, FDO). Hvor FDO selv er part
i lagerdækningsaftalen, godkendes aftalen af
Energistyrelsen.
De oplysninger, der skal lægges i IT-systemet, kan
eksempelvis være parterne i den internationale
lagerdækningsaftale, kontaktpunkt, lagerlokation,
produktkategori- og mængde, tidsperiode for aftalen og de
berørte lande m.v. Selve aftalen vil ikke skulle
lægges i systemet. Der vil hovedsageligt ikke være tale
om personoplysninger, men der skal opgives kontaktoplysninger hos
virksomhederne, og her vil navn, mailadresse og lignende kunne
fremgå.
Oplysningerne vil kunne tilgås af Europa-Kommissionen,
myndigheder, centrale lagerenheder og lagringspligtige virksomheder
i andre EU-medlemsstater afhængigt af, hvem de enkelte
EU-medlemsstater vælger, der skal have adgang til
systemet.
Da der er tale om lagringspligtige virksomheder, der
kræver olieimport i en vis størrelse, vil
enkeltmandvirksomheder typisk ikke være omfattet af
reglen.
Databeskyttelsesforordningen indeholder et nationalt
råderum til at supplere databeskyttelsesforordningens
bestemmelser om behandling af personoplysninger.
For så vidt angår almindelige personoplysninger
følger det af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk.
2 og 3, at der er mulighed for at opretholde og indføre mere
specifikke bestemmelser for at tilpasse anvendelsen af dele af
artikel 6, stk. 1. Det gælder bl.a. artikel 6, stk. 1, litra
e, hvorefter behandling af almindelige personoplysninger kan ske,
hvis det er nødvendigt af hensyn til udførelse af en
opgave i samfundets interesse, eller som henhører under
offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har
fået pålagt.
Det er vurderingen, at behandlingen af almindelige
personoplysninger efter den foreslåede bestemmelse i
forslagets § 1, nr. 1, kan ske i medfør af
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, jf. stk.
2 og 3, idet godkendelse af internationale
lagerdækningsaftaler er et nødvendigt led i
administrationen af olieberedskabsordningen, som er pålagt en
offentlig myndighed i olieberedskabsloven. Selve
olieberedskabsordningen vurderes endvidere at være i
samfundets interesse.
Reglerne om godkendelse af internationale
lagerdækningsaftaler bygger på EU-regler (Rådets
direktiv 2009/119/EF af 14. september 2009 om forpligtelse for
medlemsstaterne til at holde minimumslagre af råolie og/eller
olieprodukter), ligesom IT-systemet, XEOS, der ønskes
anvendt, er udviklet af Europa-Kommissionen. På den baggrund
vurderes reguleringen at være nødvendig og
proportionel.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal afslutningsvis
bemærke, at det forudsættes, at de øvrige
bestemmelser i databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven, herunder de grundlæggende principper i
databeskyttelsesforordningens artikel 5 også iagttages,
når der behandles personoplysninger i medfør af den
foreslåede bestemmelse.
5. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Energistyrelsen vil med gebyrordningen få dækket
sine udgifter til tilsyn og myndighedsopgaver i relation til
olieberedskabsordningen. Lovforslaget vurderes dermed at få
positive økonomiske konsekvenser for staten, der
anslås at udgøre 3,6 mio. kr. - 4,8 mio. kr. Estimatet
er behæftet med væsentlig usikkerhed.
Lovforslaget forventes at
medføre minimale implementeringskonsekvenser i form af
Energistyrelsens administration af gebyrordningen.
Lovforslaget vurderes ikke at have
IT-relaterede omstillings- eller driftskonsekvenser, og der vil
ikke være behov for IT-systemudvikling eller ændring af
eksisterende systemer.
Der er taget højde for
principperne for digitaliseringsklar lovgivning i det omfang, det
har været relevant i forhold til lovforslaget, særligt
princippet om enkle og klare regler. Lovforslaget er primært
bemyndigelsesbestemmelser, og ved udmøntningen af
bestemmelserne vil der tages højde for principperne for
digitaliseringsklar lovgivning i det omfang, det er relevant.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for hverken
regioner eller kommuner.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslagets gebyrordning
forventes at få økonomiske konsekvenser for de
virksomheder, der er lagrings- og oplysningspligtige i henhold til
olieberedskabsloven. Konsekvenserne vurderes at være under 4
mio. kr. og kvantificeres dermed ikke.
De øvrige dele af
lovforslaget forventes ikke at medføre økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet, fordi de
oplysninger, som klima-, energi- og forsyningsministeren med
lovforslaget bemyndiges til at udveksle med andre EU-medlemsstater
og Europa-Kommissionen, forventes at være de samme
oplysninger, som virksomhederne allerede i dag er forpligtet til at
indberette til den centrale lagerenhed.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at
medføre administrative konsekvenser for borgerne.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige
konsekvenser.
9. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- eller
naturmæssige konsekvenser.
10. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder hjemmel til
at klima-, energi- og forsyningsministeren kan udveksle oplysninger
med andre EU-medlemsstater og Europa-Kommissionen i Kommissionens
IT-system, XEOS (EU Cross Border Emergency Oil Stocks
Applications). Det er ikke en EU-retlig forpligtelse at anvende
systemet, men det vurderes hensigtsmæssigt, at Danmark kan
indgå i systemet, da dette vil gøre det lettere at
godkende og føre tilsyn med internationale
lagerdækningsaftaler.
11. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslaget har i
perioden fra den 30. maj 2024 til den 28. juni 2024 (29 dage)
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
92-Gruppen, ADB (Association Dansk Biobrændsel), Andel,
Ankenævnet på Energiområdet, Aramco Trading
Limited, Arcturus Sp.z.o.o., Biobrændselsforeningen, Biofuel
Express A/S, BlueNord Energy Denmark A/S, BP Aviation A/S, BP Oil
International Limited, Brancheforeningen Dansk Luftfart,
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brintbranchen, Business
Danmark, Business Region MidtVest (BRMV), Centrica Energy Trading
A/S, CEPOS, Cevea, CO-industri, Concito, Copenhagen Infrastructure
Partners, Copenhagen Merchants, COWI, Crossbridge Energy
Fredericia, Daka ecoMotion A/S, DAKOFA, Dana Petroleum, DANAK (Den
Danske Akkrediterings- og Metrologifond), Dan-balt Tanklager A/S,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Tekniske Universitet (DTU), Danoil Exploration A/S, Dansk
Affaldsforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Biotek,
Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Facilities Management (DFM),
Dansk Fjernvarme, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Industri,
Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Maskinhandlerforening, Dansk
Metal, Dansk Methanolforening, Dansk Miljøteknologi, Dansk
Shell A/S, Dansk Told- og Skatteforbund, Dansk Transport og
Logistik (DLTL), Dansk Varefakta Nævn, Danske Advokater,
Danske Bygningscenter, Danske Commodities A/S, Danske
Energiforbrugere (DENFO), Danske Havne, Danske Maritime, Danske
Regioner, Danske Vandværker, Datatilsynet, DCC Energi
Naturgas, Decentral Energi, DI, Dommerfuldmægtigforeningen,
Drivkraft Danmark, DTU - Myndighedsbetjening, EBO Consult A/S,
EmballageIndustrien, Emmelev A/S, Energi Danmark, Energi- og
Bygningsrådgivning A/S (EBAS), Energiforum Danmark,
Energiklagenævnet, Energinet, Energisammenslutningen,
Energycluster, Equinor ASA, Esso Norge AS, European Energy,
Everfuel, Evida, EWE Energie AG, ExxonMobil Asia Pacific Private
Ltd., FDO (Danske Olieberedskabslagre), Fonden Kraka,
Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Danske
Skatteankenævn, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører (FRI), Foreningen Biogasbranchen, Foreningen
Danske Revisorer, Forsyningstilsynet, Fredericia Kommune, FSE, FSR
Danske revisorer, GAFSAM, Go´on Gruppen A/S, GRAKOM, Green
Power Denmark, Greenpeace, Grundfos, GTS (Godkendt Teknologisk
service), Gunvor S. A, H2 Energy Esbjerg, Havarikommissionen for
Offshore Olie- og Gasaktiviteter, Hulgaard advokater, IBIS, Ineos
Danmark, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut for
produktudvikling (IPU), Intelligent Energi, Inter Terminals,
Investering Danmark, IT-Branchen, Justitia, Kalundborg Kommune,
Kalundborg Refinery A/S, Kjærgaard A/S, Klimarådet,
Kommunernes Landsforening, Kraka, Københavns Kommune,
Københavns Kommune - Teknik- og Miljøforvaltningen,
Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsbyggefonden, LCA
Center, Lederne Søfart, Ledernes Hovedorganisation,
Macquarie Commodities Trading SA, Malik Energy A/S, Mercuria Energy
Trading SA, Musket Europe Sarl, Mærsk Drilling, Maabjerg
Energy Center - MEC, Nationalt Center for Miljø og Energi,
Nature Energy, NetVarme, Niras, NOAH Energi og Klima, Nordisk
Energirådgivning ApS, Nordsøfonden, Noreco,
Nævnenes Hus, OK a.m.b.a., Olie Gas Danmark, Otto Kjær,
Peninsula Trading Limited, Plan og Projekt, Planenergi,
Plastindustrien, Plesner Advokatpartnerselskab, Q8 Danmark A/S,
Rambøll, Ren Energi Oplysning (REO), Rødovre Kommune,
Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for
grøn omstilling, Samtank A/S, SAS Oil Denmark A/S, SEGES,
Serviceforbundet, Shell International Trading and Shipping Company
Limited, Shell Trading Rotterdam, SMVdanmark, Spirit Energy, Spyker
Energy ApS, Stena Oil AB, Synergi, TEKNIQ Arbejdsgiverne,
Teknologisk Institut, TotalEnergies Danmark A/S, TOTSA
TotalEnergies Trading S. A., Trafigura Pte Ltd, T-REGS, Unimot
Paliwa Sp. Z.o.o., Unioil Supply A/S, Uno-X Mobility Danmark A/S,
VELTEK, Vestforbrænding, Vitol S. A., Wintershall Nordszee B.
V., Ørsted, Aalborg Portland A/S, Aalborg Universitet og
Aarhus Universitet.
12. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ja, som følge af gebyrordningen
vurderes lovforslaget at medføre positive konsekvenser for
staten, da Energistyrelsens tilsyn og myndighedsopgaver i
forbindelse med olieberedskabsordningen estimeres finansieret i
størrelsesordenen 3,6 mio. kr. - 4,8 mio. kr. Estimatet er behæftet med
væsentlig usikkerhed. Ingen konsekvenser for regioner eller
kommuner. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ja, minimale omkostninger for
Energistyrelsen. Ingen konsekvenser for regioner og
kommuner. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen. | Ja, men under 4 mio. kr. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder hjemmel til, at
klima-, energi- og forsyningsministeren kan udveksle oplysninger
med andre EU-medlemsstater og Europa-Kommissionen i Kommissionens
IT-system, XEOS (EU Cross Border Emergency Oil Stocks
Applications). Det er ikke en EU-retlig forpligtelse at anvende
systemet. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Den gældende
olieberedskabslov § 10, stk. 1 og 2, indeholder regler om
indgåelse af internationale lagerdækningsaftaler.
Det fremgår af § 10,
stk. 1, at en international lagerdækningsaftale kan
indgås mellem en lagringspligtig virksomhed eller den
centrale lagerenhed og en udenlandsk virksomhed eller en udenlandsk
central lagerenhed. Efter en sådan aftale kan overskydende
lagre hos den ene part medregnes til opfyldelse af lagringspligt
hos den anden part. En sådan aftale kan også
indgås, når en virksomhed vil bruge egne
lagerbeholdninger i en EU-medlemsstat til at dække egen
lagringspligt i en anden EU-medlemsstat. Aftalen skal være
godkendt af de to medlemsstaters myndigheder. Aftalen og
ændringer eller forlængelser heraf har ikke virkning
uden denne godkendelse.
Herudover fastslår § 10,
stk. 2, at klima-, energi- og bygningsministeren (nu klima-,
energi- og forsyningsministeren) kan indgå aftaler med
myndigheder i udlandet om procedurer m.v. for godkendelse og
administration i øvrigt af internationale
lagerdækningsaftaler, jf. stk. 1.
Det foreslås, at der
indsættes en ny § 15 a,
hvorefter klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne
udveksle oplysninger om internationale lagerdækningsaftaler
med andre EU-medlemsstater og Europa-Kommissionen. Forslaget skal
sikre, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan udveksle
oplysninger som led i administrationen af de internationale
lagerdækningsaftaler. Det er hensigten, at udvekslingen skal
ske gennem IT-systemet XEOS (Cross border Emergency Oil Stocks
Application), som Europa-Kommissionen har udviklet til
formålet. Systemet kan anvendes af medlemslandenes
myndigheder og centrale lagerenheder til registrering og
godkendelse af bl.a. internationale lagerdækningsaftaler. I
dansk kontekst er det alene hensigten at anvende systemet til
udveksling af oplysninger i forbindelse med administration af
internationale lagerdækningsaftaler.
De oplysninger, der skal
lægges i systemet, kan eksempelvis være parterne i den
internationale lagerdækningsaftale, kontaktpunkt,
lagerlokation, produktkategori- og mængde, tidsperiode for
aftalen og de berørte lande m.v. Selve aftalen vil ikke
skulle lægges i systemet. Der vil ikke være tale om
yderligere oplysninger i forhold til de oplysninger, som
virksomhederne allerede i dag indgiver i Oildata. Oildata er det
system, som den centrale lagerenhed anvender til bl.a.
administration af lagerdækningsaftaler.
Det bemærkes, at udvekslingen
vil ske under iagttagelse af reglerne i
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, hvor disse
er relevante. Der vil hovedsagligt ikke være tale om
personoplysninger, men ved kontaktoplysninger hos virksomhederne,
vil navne, mailadresse og lignende kunne fremgå.
Det er hensigten, at
beføjelsen skal delegeres til den centrale lagerenhed
(Danske Olieberedskabslagre), jf. forslagets § 1, nr. 3. I
forhold til internationale lagerdækningsaftaler, hvor den
centrale lagerenhed er part, vil det være Energistyrelsen,
der efter delegation fra klima-, energi- og forsyningsministeren,
vil skulle anvende systemet.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger pkt. 2.2. og pkt. 4.
Til nr. 2
Olieberedskabsloven indeholder ikke
i dag hjemmel til at gebyrfinansiere de omkostninger, der er
forbundet med tilsyn og myndighedsopgaver i forhold til
olieberedskabsordningen i loven og bekendtgørelser udstedt i
medfør heraf.
Det foreslås derfor at
indsætte en ny § 18 a. Den
foreslåede bestemmelse giver klima-, energi- og
forsyningsministeren hjemmel til at fastsætte regler om
betaling af gebyrer til dækning af omkostninger for
varetagelse af opgaver i henhold til loven eller regler udstedt i
medfør heraf, herunder regler om opkrævning, renter
mv.
Bestemmelsen vil give klima-,
energi- og forsyningsministeren hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om gebyrordningen.
Det er hensigten at udmønte
bemyndigelsen i en bekendtgørelse, der pålægger
de oplysnings- og lagringspligtige virksomheder samt den centrale
lagerenhed (Danske Olieberedskabslagre, FDO) et gebyr, der skal
dække Energistyrelsens udgifter til tilsyn og
myndighedsopgaver. Virksomheder, der pålægges at
fremsende oplysninger til Energistyrelsen efter lovens § 14,
stk. 2 og stk. 3, pålægges ikke gebyr.
Det er hensigten, at gebyrordningen
skal være todelt. Dels ved et generelt grundbeløb, der
pålægges alle oplysnings- og lagringspligtige
virksomheder samt den centrale lagerenhed. Dels ved et
aktivitetsbaseret gebyr for konkrete ansøgningssager, der
pålægges den virksomhed henholdsvis den centrale
lagerenhed, der ansøger.
Det er hensigten, at det generelle
grundbeløb skal finansiere Energistyrelsens udgifter til
tilsyn og tilsynsrelaterede aktiviteter samt generelle
myndighedsopgaver knyttet til administration af
olieberedskabsordningen. Grundbeløbet vil f.eks. skulle
dække udgifter til fysiske tilsyn, skrivebordstilsyn,
uddannelse af personale, oplæring af nyt personale,
behandling af revisorerklæringer, opretholdelse af
fortegnelse over lagringspligtige virksomheder, tilsyn i forhold
til den centrale lagerenhed, herunder tilsyn med efterlevelse af
udpegningsvilkår, samt udgifter i forhold til indtræden
og fastsættelse af lagringspligt. Gebyret vil også
omfatte ressourcer til behandling af bødesager, både
hvor der udstedes administrative bødeforelæg og hvor
sagerne anmeldes til politiet.
Det aktivitetsbaserede gebyr skal
dække Energistyrelsens udgifter i forbindelse med konkrete
ansøgningssager og pålægges den virksomhed eller
den centrale lagerenhed, der ansøger. Gebyret vil f.eks.
skulle pålægges ved dispensationsansøgninger,
ansøgninger om tilladelse til at fortsætte sin status
som lagringspligtig virksomhed, ansøgninger om ophør
af lagringspligt før tid, godkendelse af
råolieproducerende virksomheders aftaler om opdeling af
lagerbeholdning og godkendelse af internationale
lagerdækningsaftaler, hvor Danske Olieberedskabslagre (FDO)
er part. Der kan eventuelt fastsættes et fast gebyr for de
sagstyper, hvor sagerne er meget ens og sagsbehandlingstid m.v.
ikke afviger væsentligt fra sag til sag.
For grundbeløbet er det som
udgangspunkt hensigten at indføre en fordelingsnøgle,
der tager afsæt i fem niveauer, hvor størrelsen af en
virksomheds lagringspligt er afgørende for, hvilket niveau
virksomheden indplaceres i. Virksomheder med en høj
lagringspligt placeres i et højere niveau og
pålægges et højere gebyr end virksomheder med en
mindre lagringspligt, der placeres i et lavere niveau.
Virksomheder, der kun er omfattet af oplysningspligten, vil ligge i
det laveste niveau.
Udgangspunktet for gebyrmodellen
vil altid være, at de virksomheder, der genererer de
største udgifter hos Energistyrelsen, f.eks. på grund
af større tilsynsbehov, tilsvarende er de virksomheder, der
finansierer størstedelen af udgifterne.
Det foreslås endvidere, at
hjemlen også vil kunne anvendes til at fastsætte regler
om gebyrfinansiering af opgaver, som ikke varetages efter loven i
dag. Det kan være opgaver, der følger af fremtidige
lovændringer.
Det foreslås, at gebyrerne
skal balancere over en 4-årig periode i overensstemmelse med
Finansministeriets Budgetvejledning.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger pkt. 2.1.
Til nr. 3
Det følger af den
gældende olieberedskabslov § 20, stk. 1, at klima-,
energi- og bygningsministeren (nu klima-, energi- og
forsyningsministeren) på nærmere angivne vilkår
kan bemyndige den centrale lagerenhed til at varetage
administrative opgaver vedrørende 1) anmodning om og
modtagelse og behandling af oplysninger efter lovens § 14,
stk. 1-3, samt forberedende kontrol af lagringspligt m.m. baseret
herpå, 2) føring af fortegnelser over beredskabslagre
og specifikke lagre efter lovens § 15 og, 3) administration af
lagerdækningsaftaler efter lovens § 10, stk. 1 og 3.
Klima-, energi- og
forsyningsministeren har ved bekendtgørelse nr. 1359 af 5.
december 2013 om delegation af administrative opgaver efter
olieberedskabsloven til den centrale lagerenhed bemyndiget den
centrale lagerenhed (Danske Olieberedskabslagre, FDO) til at
varetage administrative opgaver vedrørende alle tre forhold.
Dog ikke vedrørende internationale
lagerdækningsaftaler, hvor den centrale lagerenhed selv er
part.
Det foreslås, at der i lovens
§ 20, stk. 1, nr. 3,
tilføjes »udveksling af oplysninger om internationale
lagerdækningsaftaler efter den foreslåede § 15
a«, således at ministeren vil kunne delegere
beføjelsen til den centrale lagerenhed.
Forslaget skal ses i
sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 1, hvorefter der
foreslås en ny § 15 a, der skal give ministeren hjemmel
til at udveksle oplysninger om internationale
lagerdækningsaftaler med andre EU-medlemsstater og
Europa-Kommissionen.
Det foreslåede
indebærer, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil
kunne delegere beføjelsen til at udveksle oplysninger om
internationale lagerdækningsaftaler med andre
EU-medlemsstater og Europa-Kommissionen til den centrale
lagerenhed.
Det er hensigten, at hjemlen til at
udveksle oplysninger efter den foreslåede § 15 a vil
blive delegeret til den centrale lagerenhed som led i den generelle
administration af lagerdækningsaftaler, der i dag er
delegeret til og varetages af den centrale lagerenhed. Der henvises
til bemærkningerne til pkt. 2.2.
Det er hensigten, at delegationen
af beføjelsen i den foreslåede § 15 a skal ske
ved en ændring af bekendtgørelse nr. 1359 af 5.
december 2013 om delegation af administrative opgaver efter
olieberedskabsloven til den centrale lagerenhed.
Til nr. 4
Ifølge den gældende
olieberedskabslovs § 20, stk. 2, kan klima-, energi- og
bygningsministeren (nu klima-, energi- og forsyningsministeren)
fastsætte regler om den centrale lagerenheds anmodning om og
modtagelse og behandling af oplysninger efter § 20, stk. 1,
nr. 1, forberedende kontrol af lagringspligt m.m. efter § 20,
stk. 1, nr. 1, etablering og føring af fortegnelser efter
§ 20, stk. 1, nr. 2, administration af
lagerdækningsaftaler efter stk. 1, nr. 3, og tavshedspligt om
modtagne oplysninger.
Bemyndigelsen er udmøntet
ved bekendtgørelse nr. 1359 af 5. december 2013 om
delegation af administrative opgaver efter olieberedskabsloven til
den centrale lagerenhed og bekendtgørelse nr.1340 af 10.
december 2014 om lagringspligt m.v. for olie.
Som en konsekvens af
ændringen i forslagets § 1, nr. 3, foreslås det,
at der i lovens § 20, stk. 2,
indsættes efter »administration af
lagerdækningsaftaler«: », herunder udveksling af
oplysninger om internationale
lagerdækningsaftaler«.
Det foreslåede vil
indebære, at bemyndigelsen i § 20, stk. 2, udvides til
også at omfatte udveksling af oplysninger om internationale
lagerdækningsaftaler efter den foreslåede § 15 a,
således at klima-, energi- og forsyningsministeren tillige
kan fastsætte regler om den centrale lagerenheds (Danske
olieberedskabslagre, FDO) udveksling af oplysninger om
internationale lagerdækningsaftaler med andre EU-medlemslande
og Europa-Kommissionen.
Det er hensigten, at
beføjelsen vil blive delegeret til Energistyrelsen, da den
gældende beføjelse i § 20, stk. 2, allerede er
delegeret til Energistyrelsen ved bekendtgørelse nr. 910 af
26. juni 2024 om Energistyrelsens opgaver og beføjelser.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 1, nr. 3.
Til nr. 5
Det fremgår af den
gældende bestemmelse i olieberedskabslovens § 23, stk.
1, nr. 1, at medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den, der undlader at opfylde
lagringspligt efter § 6, stk. 1, eller at opfylde
forpligtelser modtaget ved delegation eller
lagerdækningsaftale efter §§ 9 og 10.
Det foreslås i § 23, stk. 1, nr. 1, at indsætte
»undlader« efter »§ 6, stk. 1,
eller«.
Det foreslåede
indebærer en sproglig forbedring af bestemmelsen. Derudover
giver ændringen samtidig mulighed for at angive nærmere
retningslinjer for bødeniveauet ved overtrædelse af
olieberedskabslovens § 23, stk. 1, nr. 1.
Det forudsættes med
bestemmelsen, at bødeniveauet fremover som minimum vil
afspejle den besparelse, der kan opnås ved ikke at opfylde
sin lagringspligt, således at strafbestemmelsen får den
ønskede præventive effekt.
Det foreslås, at
udmåling af bødeniveau vil tage udgangspunkt i
virksomhedens opnåede besparelse ved manglende overholdelse
af lagringspligten. Til brug for vurderingen af den opnåede
besparelse kan aktuelle priser på tidspunktet for den
manglende lagerdækning for det pågældende
olieprodukt (eller flere olieprodukter) eller råolie, som
overtrædelsen vedrører, danne grundlag for en
vejledende beregning. Sker den manglende opfyldelse i forbindelse
med en national lagerdækningsaftale, kan der indhentes
aktuelle priser på dækning i de forskellige kategorier
for råolie og olieprodukter for disse aftaler.
Fastsættelse af straffens
størrelse vil bero på domstolenes konkrete vurdering
af samtlige af sagens omstændigheder i det enkelte
tilfælde. Den angivne bødestørrelse vil kunne
fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den
konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder efter de almindelige regler i straffelovens
10. kapitel.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger i pkt. 2.3.
Til §
2
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. januar 2025 i overensstemmelse med
reglerne om de fælles ikrafttrædelsesdatoer.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland og kan ikke sættes i kraft for
Færøerne eller Grønland, idet hovedloven ikke
gælder for Færøerne og Grønland og heller
ikke kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I olieberedskabslov, lov nr. 354 af 24.
april 2012, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 15 indsættes i kapitel
6: | | | Ȥ 15
a. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan udveksle
oplysninger om internationale lagerdækningsaftaler med andre
EU-medlemsstater og Europa-Kommissionen.« | | | | | | 2. Efter
kapitel 8 indsættes: | | | »Kapitel 8 a | | | Gebyrer | | | § 18 a.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
om betaling af gebyrer til dækning af omkostninger for
varetagelse af opgaver i henhold til denne lov eller regler udstedt
i medfør heraf, herunder regler om opkrævning, renter
m.v.« | | | | § 20. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan på nærmere angivne
vilkår bemyndige den centrale lagerenhed til at varetage
administrative opgaver vedrørende | | | 1) --- | | | 2) --- | | 3. I § 20, stk. 1, nr. 3, indsættes
efter »§ 10, stk. 1 og 3«: », herunder
udveksling af oplysninger om internationale
lagerdækningsaftaler efter § 15 a«. | 3) administration af lagerdækningsaftaler
efter § 10, stk. 1 og 3. | | | | | §20.
--- | | | Stk. 2. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om den
centrale lagerenheds anmodning om og modtagelse og behandling af
oplysninger efter stk. 1, nr. 1, forberedende kontrol af
lagringspligt m.m. efter stk. 1, nr. 1, etablering og føring
af fortegnelser efter stk. 1, nr. 2, administration af
lagerdækningsaftaler efter stk. 1, nr. 3, og tavshedspligt om
modtagne oplysninger. | | 4. I § 20, stk. 2, indsættes efter
»administration af lagerdækningsaftaler«:
», herunder udveksling af oplysninger om internationale
lagerdækningsaftaler«. | | | | § 23.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes med bøde den, der | | | 1) undlader at opfylde lagringspligt efter §
6, stk. 1, eller at opfylde forpligtelser modtaget ved delegation
eller lagerdækningsaftale efter §§ 9 og 10, | | 5. I § 23, stk. 1, nr. 1, indsættes
efter »§ 6, stk. 1, eller«:
»undlader«. | 2) --- | | | 3) --- | | | 4) --- | | | 5) --- | | | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3.
--- | | | | | |
|