Skriftlig fremsættelse (2. oktober
2024)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
olieberedskabslov (Hjemmel til gebyrfinansiering af tilsyn og
myndighedsopgaver efter olieberedskabsordningen og justering af
bødeniveau for overtrædelse af lagringspligten
m.v.)
(Lovforslag nr. L 19)
Lovforslagets hovedformål er at
indføre hjemmel til en gebyrordning, der skal finansiere
Energistyrelsens tilsyn og myndighedsopgaver relateret til
olieberedskabsordningen. Olieberedskabsordningen er reguleret i
olieberedskabsloven og underliggende bekendtgørelser og
sikrer, at der holdes et olieberedskabslager, der kan frigives i
tilfælde af en større forsyningsafbrydelse.
I Danmark holder man på
nuværende tidspunkt olieberedskabslagre svarende til 81 dages
forbrug. Danske Olieberedskabslagre (FDO) er udpeget som central
lagerenhed og varetager 70 pct. af lagerforpligtelsen, mens resten
holdes af lagringspligtige virksomheder. Gebyrerne skal
pålægges både de oplysnings- og lagringspligtige
virksomheder og FDO. Det er hensigten, at de virksomheder, der
genererer de største udgifter hos Energistyrelsen,
tilsvarende er de virksomheder, der skal finansiere
størstedelen af udgifterne.
Lovforslaget skal sikre ensretning i
finansieringen på Energistyrelsens område, hvor det er
udgangspunktet, at udgifter til tilsyn og myndighedsopgaver
afholdes af de aktører, der føres tilsyn med.
Eksempelvis er tilsyn med beredskabskrav på el- og
gasområdet gebyrfinansieret i dag.
Herudover skal lovforslaget sikre hjemmel
til, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan udveksle
oplysninger med Europa-Kommissionen og andre EU-lande om
internationale lagerdækningsaftaler, hvilket skal gøre
det lettere og mere sikkert at godkende internationale
lagerdækningsaftaler og føre tilsyn hermed.
Europa-Kommissionen har udviklet IT-systemet XEOS (EU Cross Border
Emergency Oil Stocks Applications), der kan anvendes af myndigheder
og centrale lagerenheder, når de godkender og fører
tilsyn med internationale lagerdækningsaftaler. De
oplysninger, der vil skulle lægges ind i XEOS, kan bl.a.
være oplysninger om parterne, lagerlokation og
produktkategori. I praksis er det hensigten at delegere kompetencen
til FDO, da det i dag er dem, der godkender internationale
lagerdækningsaftaler, som de ikke selv er part i.
Endelig indeholder lovforslaget en
tilføjelse til bemærkningerne til
straffebestemmelserne om manglende overholdelse af lagringspligten.
Bødestørrelsen for overtrædelse af bestemmelsen
ligger i dag på et niveau, der betyder, at den besparelse,
virksomhederne kan opnå ved ikke at opfylde deres
lagringspligt, er større end den bøde, de får
for at overtræde reglerne. Med tilføjelsen vil det
således fremgå tydeligt, at bødestraf efter
bestemmelsen skal afspejle den besparelse, som virksomheden har
eller har kunnet opnå ved at overtræde reglerne.
De økonomiske konsekvenser af
gebyrordningen vurderes at udgøre under 4 mio. kr. for
erhvervslivet og under 1 mio. kr. for den centrale lagerenhed, som
er en selvejende institution uden kommercielt sigte.
Gebyrindtægterne vurderes samlet at udgøre mellem 3,6
mio. kr. og 4,6 mio. kr. Dette estimat er behæftet med
væsentlig usikkerhed.
Lovforslaget er omfattet af de fælles
ikrafttrædelsesdatoer og foreslås derfor at træde
i kraft d. 1. januar 2025. I samme anledning skal jeg anmode om, at
lovforslaget vedtages senest 4 uger før
ikrafttrædelsesdatoen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.