Fremsat den 28. marts 2025 af social- og boligministeren (Sophie Hæstorp Andersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
adoptionsloven
(Udskydelse af solnedgangsklausul)
§ 1
I lov nr. 679 af 11. juni 2024 om ændring
af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne ved afvikling
af Danish International Adoption) foretages følgende
ændring:
1. I
§ 2, stk. 2, ændres
»1. juli 2025« til: »1. januar 2027«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den 16. januar 2024 offentliggjorde Danish International
Adoption (DIA) en meddelelse om, at organisationen ville foretage
en kontrolleret afvikling af sine aktiviteter i relation til
formidling af international adoption. DIA var på det
tidspunkt den eneste organisation i Danmark, der havde tilladelse
til at formidle international adoption.
Dette medførte behov for etablering af lovhjemmel til, at
Ankestyrelsen, der varetager en række opgaver i relation til
national og international adoption, i en periode midlertidigt ville
kunne varetage DIA's arbejde med formidling af international
adoption, såfremt DIA ikke kunne eller ville varetage sine
adoptionsformidlende opgaver.
Denne hjemmel blev etableret ved lov nr. 679 af 11. juni 2024 om
ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne
ved afvikling af Danish International Adoption). Det blev bestemt i
loven, at hjemlen til at overlade varetagelse af international
adoptionsformidling til Ankestyrelsen ophæves pr. 1. juli
2025.
Den 31. oktober 2024 afsluttede DIA sit arbejde som
adoptionsformidlende organisation. Som følge heraf
ændrede social- og boligministeren
adoptionsbekendtgørelsen sådan, at Ankestyrelsen
midlertidigt overtog DIA's opgaver med adoptionsformidling pr. 1.
november 2024.
Social- og Boligministeriet er i færd med at overveje,
hvordan den internationale adoptionsformidling til Danmark bedst
organiseres med henblik på at håndtere de udfordringer,
som international adoptionsformidling står over for i dag.
Indtil der er taget stilling til den fremtidige
tilrettelæggelse af international adoptionsformidling i
Danmark, og denne løsning er implementeret, er det
nødvendigt at sikre, at den gældende midlertidige
ordning kan fortsætte efter den 1. juli 2025.
Med lovforslaget foreslås det derfor at udskyde
ophævelsen af Ankestyrelsens hjemmel til at varetage opgaven
med international adoptionsformidling indtil den 1. januar 2027.
Dette vil betyde, at den nuværende midlertidige
adoptionsformidling vil kunne fortsætte indtil den 1. januar
2027, mens en løsning for den fremtidige adoptionsformidling
søges vedtaget og implementeret.
2. Udskydelse af ophævelsen af Ankestyrelsens
hjemmel til at varetage international
adoptionsformidling
2.1. Gældende ret
Efter § 30, stk. 1, i adoptionsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 775 af 7. august 2019, kan social- og
boligministeren give en privat organisation tilladelse til at yde
adoptionshjælp vedrørende børn, som ikke har
bopæl i Danmark, når organisationen opfylder
betingelserne i §§ 30 a og 30 b samt i de forskrifter,
der er fastsat i medfør af § 30 c (adoptionsformidlende
organisation). Bestemmelsen indebærer, at der alene kan
drives international adoptionsformidlende virksomhed i Danmark,
dvs. formidling i Danmark til adoption af børn, der ikke har
bopæl i Danmark, i privat regi efter tilladelse fra social-
og boligministeren. Bestemmelsen giver således ikke
ministeren hjemmel til at overlade international
adoptionsformidling til offentlige myndigheder.
International adoptionsformidling omfatter navnlig samarbejde
med udenlandske adoptionsorganisationer og myndigheder, vejledning
til adoptanter om valg af afgiverland (dvs. det land, hvor et barn
under 18 år har bopæl før adoptionen),
klargøring af adoptionsansøgernes sag til udsendelse
til det valgte afgiverland, udsendelse og løbende
opfølgning på sagens forløb og status i
udlandet.
Fra og med 2015 var Danish International Adoption (DIA) den
eneste adoptionsformidlende organisation i Danmark, der havde
tilladelse efter § 30, stk. 1, i adoptionsloven. Ud over selve
adoptionsformidlingen var DIA i kraft af sine
akkrediteringsvilkår pålagt at udføre andre
opgaver med nær forbindelse til adoptionsformidlingen. Det
drejede sig om afsendelse af opfølgningsrapporter til
afgiverlandene i de sager, hvor der er gennemført en
adoption af et udenlandsk barn til Danmark.
Herudover fulgte det af akkrediteringsvilkårene, at DIA
skulle varetage de opgaver vedrørende Post Adoption Service
(PAS-opgaver), som Danmark efter Haagerkonventionen af 29. maj 1993
om beskyttelse af børn og om samarbejde med hensyn til
internationale adoptioner (herefter Haageradoptionskonventionen) er
forpligtet til at varetage. Det drejer sig navnlig om
understøttelse af den adopteredes ret til kendskab til egen
historie, i form af at yde bistand i forbindelse med anmodning om
aktindsigt, tilbagerejser, kontakt til relevante aktører i
udlandet, kontakt til biologisk slægt m.v.
DIA meddelte den 16. januar 2024, at den ville foretage en
kontrolleret afvikling af sine adoptionsformidlende
aktiviteter.
Da der ikke var andre adoptionsformidlende organisationer i
Danmark, medførte denne meddelelse behov for at etablere
hjemmel til, at Ankestyrelsen, der varetager en række opgaver
i relation til national og international adoption, indtil videre
kunne varetage de opgaver, som en adoptionsformidlende organisation
med tilladelse efter § 30, stk. 1, i adoptionsloven skal
varetage.
Denne hjemmel blev etableret ved § 1 i lov nr. 679 af 11.
juni 2024 om ændring af adoptionsloven (Håndtering af
konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption),
hvorved der i adoptionsloven som § 30, stk. 3, blev indsat en
bestemmelse, hvorefter social- og boligministeren kan
fastsætte regler om at give Ankestyrelsen tilladelse til som
adoptionsformidlende organisation at yde adoptionshjælp
vedrørende børn, som ikke har bopæl i Danmark.
Social- og boligministeren kan endvidere fastsætte regler om
Ankestyrelsens adoptionsformidlende aktiviteter, om varetagelsen af
opgaver knyttet til adoptionsformidling, herunder bistand efter
adoption (Post Adoption Service), og om betaling og
opkrævning af gebyr for adoptionshjælp. §§ 31
b-31 f og 31 h-31 j finder ikke anvendelse for Ankestyrelsen som
adoptionsformidlende organisation.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L 187 som fremsat, side
6-7, at tilladelsen til Ankestyrelsen til at virke som
adoptionsformidlende organisation vil kunne begrænses
tidsmæssigt og til bestemte sager. Det var således
forventningen, at social- og boligministeren ville give tilladelse
til Ankestyrelsen til at virke som adoptionsformidlende
organisation fra det tidspunkt, hvor DIA måtte ophøre
med sin adoptionsformidlende virksomhed, indtil der er opnået
klarhed over den fremtidige tilrettelæggelse af international
adoption til Danmark. Muligheden for at give en sådan
tilladelse skulle alene anvendes, såfremt det var
nødvendigt. Tilladelsen forventedes endvidere
begrænset til alene at vedrøre verserende sager hos
DIA, dvs. sager hvor ansøgeren pr. 16. januar 2024 var
opført på ventelisten hos DIA til international
adoption, både sager, hvor der var sket matchning mellem et
udenlandsk barn og en adoptant, og sager, hvor der ikke var sket
matchning.
Videre fremgår det af bemærkningerne, at social- og
boligministeren blev bemyndiget til at fastsætte regler om
varetagelsen af opgaver knyttet til adoptionsformidling, herunder
fremsendelse af opfølgningsrapporter til afgiverlandene og
varetagelse af de PAS-opgaver, som DIA hidtil havde varetaget.
De almindelige regler i adoptionsloven vil finde anvendelse for
Ankestyrelsen som adoptionsformidlende organisation. Lovens §
30, stk. 3, 3. pkt., betyder dog, at lovens §§ 31 b-31 f
og 31 h-31 j ikke vil finde anvendelse i forhold til Ankestyrelsen
som adoptionsformidlende organisation. Det skyldes, at de
nævnte bestemmelser omhandler Ankestyrelsens tilsyn med den
adoptionsformidlende virksomhed, og det vil derfor ikke være
hensigtsmæssigt, at bestemmelserne finder anvendelse for
Ankestyrelsen som adoptionsformidlende organisation.
Samlet set sikrer § 30, stk. 3, i adoptionsloven
varetagelsen af presserende opgaver på området for
internationale adoptioner i perioden efter DIA's afvikling, og
indtil der er opnået klarhed over fremtiden for formidling af
internationale adoptioner til Danmark, og denne løsning er
implementeret.
Den 31. oktober 2024 afsluttede DIA sit arbejde som
adoptionsformidlende organisation. Som følge heraf
ændrede social- og boligministeren ved bekendtgørelse
nr. 1120 af 29. oktober 2024 om adoption reglerne om behandling af
sager om formidling af international adoption sådan, at
Ankestyrelsen midlertidigt overtog DIA's opgaver med
adoptionsformidling, herunder PAS-opgaverne, pr. 1. november 2024.
Disse regler er videreført i den gældende
adoptionsbekendtgørelse, jf. bekendtgørelse nr. 1755
af 30. december 2024.
I forbindelse med Ankestyrelsens overtagelse af
formidlingsopgaven iværksatte Social- og Boligministeriet et
intensiveret tilsyn hermed. Tilsynet er iværksat som en del
af Social- og Boligministeriets departementale tilsyn med de
underliggende myndigheders opgavevaretagelse og interne
administration.
Efter § 2, stk. 1, i nr. 679 af 11. juni 2024 om
ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne
ved afvikling af Danish International Adoption) trådte loven
i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Efter
bestemmelsens stk. 2 ophæves § 30, stk. 3, i
adoptionsloven den 1. juli 2025.
Bestemmelsen i § 2, stk. 2, er en såkaldt
solnedgangsklausul, og efter bemærkningerne til den er den
begrundet i, at § 30, stk. 3, i adoptionsloven alene har til
formål at udgøre et sikkerhedsnet for de verserende
sager, der var på DIA's venteliste pr. 16. januar 2024,
indtil der er identificeret løsninger med hensyn til den
fremtidige tilrettelæggelse af international adoption til
Danmark. Der henvises til Folketingstidende 2023-24, tillæg
A, L 187 som fremsat, side 7-8.
2.2. Social- og Boligministeriets overvejelser
Social- og Boligministeriet er i færd med at overveje,
hvordan den international adoptionsformidling til Danmark bedst
organiseres med henblik på at håndtere de udfordringer,
som international adoptionsformidling står over for i
dag.
Mens der tages stilling til den fremtidige
tilrettelæggelse af formidling af international adoption i
Danmark, er det nødvendigt at sikre, at den gældende
midlertidige ordning ikke bortfalder den 1. juli 2025 sådan,
at der dels fortsat kan formidles børn til de adoptanter,
der pr. 16. januar 2024 var opført på ventelisten hos
DIA, og dels at PAS-opgaverne fortsat vil kunne varetages. Den
aktuelle midlertidige varetagelse af international
adoptionsformidling bør således fortsætte indtil
den 1, januar 2027, mens en løsning for den fremtidige
adoptionsformidling søges vedtaget og implementeret.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at § 2, stk. 2, i lov nr. 679 af 11.
juni 2024 om ændring af adoptionsloven (Håndtering af
konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption)
ændres således, at Ankestyrelsens hjemmel til at
varetage opgaven med international adoptionsformidling først
ophæves den 1. januar 2027.
Forslaget vil betyde, at § 30, stk. 3, i adoptionsloven
ikke vil blive ophævet pr. 1. juli 2025, men først pr.
1. januar 2027. Dermed vil Ankestyrelsen midlertidigt skulle
fortsætte sit arbejde med international adoptionsformidling
indtil den 1. januar 2027, mens en løsning for den
fremtidige adoptionsformidling søges vedtaget og
implementeret.
Ankestyrelsens midlertidige arbejde med international
adoptionsformidling vil bortfalde inden den 1. januar 2027, hvis et
nyt system til formidling af international adoption i Danmark er
kommet på plads inden da.
Social- og Boligministeriet vil fortsat skulle føre
tilsyn med Ankestyrelsens varetagelse af formidlingsopgaven.
For nærmere om betydningen af forslaget henvises til
lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at lovforslaget vil medføre merudgifter
på 3,1 mio. kr. i 2025 (perioden 1. juli til 31. december) og
6,3 mio. kr. i 2026.
Merudgifterne vedrører for det første
ressourceforbrug, der ligger ud over de gebyrer, som adoptanterne
betaler for at søge om at få formidlet et udenlandsk
barn til adoption.
For det andet vedrører merudgifterne de opgaver, som
Ankestyrelsen vil skulle varetage i tilknytning til
adoptionsformidlingen. Det drejer sig for det første om
overholdelse af forpligtelsen til at sende
opfølgningsrapporter til de lande, som børn adopteres
fra. For det andet drejer det sig om overholdelse af forpligtelsen
til at yde Post Adoption Services, der navnlig består i
bistand til adopterede til at finde deres rødder.
Merudgifterne vedrørende 2025 finansieres ved
omprioritering inden for Social- og Boligministeriets ramme.
Merudgifterne vedrørende 2026 finansieres hovedsageligt
ved omprioritering af midler, der hidtil har været afsat til
international adoptionsformidling. De resterende merudgifter
på 2,8 mio. kr. for 2026 finansieres på finansloven for
2026.
Da lovforslaget alene vil medføre forlængelse af
den gældende midlertidige formidling af international
adoption, vil forslaget ikke have implementeringskonsekvenser for
de involverede myndigheder, og det vil heller ikke have
digitaliseringsrelaterede konsekvenser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. marts 2025
til den 25. marts 2025 (14 dage) været sendt i høring
hos nedenstående myndigheder og organisationer m.v.
Høringsperioden er forkortet på grund af lovforslagets
væsentlige og hastende karakter.
Adoption og Samfund, Adoption og Samfund Ungdom,
Adoptionsnævnet, Adoptionspolitisk Forum, Adoptionstrekanten,
Advokatsamfundet, Against Child Trafficking, Amnesty International,
Ankestyrelsen, Børnerådet, Danish Korean Rights Group
(DKRG), Danske Advokater, Danske Familieadvokater, Departementet
for Sociale Anliggender, Familier, Arbejdsmarked og
Indenrigsanliggender (Grønland), Familieretshuset, Familier
for Evigt - Bevar international adoption, Foreningen af Advokater
og Advokatfuldmægtige, Institut for Menneskerettigheder,
Justitsministeriet (Færøerne), Koreaklubben,
Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet),
Retspolitisk Forening, Rigsombudsmanden i Grønland, Syddansk
Universitet (Juridisk Institut), Tænketanken Adoption,
Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Universitet
(Juridisk Institut) og Åbenhed i Adoption.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Efter de gebyrer, som adoptanterne betaler
for at søge om at få formidlet et udenlandsk barn til
adoption, og omprioriteringer inden for Social- og
Boligministeriets ramme, herunder omprioritering af midler, der
hidtil har været afsat til international adoptionsformidling,
vil lovforslaget medføre merudgifter på 2,8 mio. kr. i
2026. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Ved § 1, nr. 1, i lov nr. 679 af 11. juni 2024 om
ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne
ved afvikling af Danish International Adoption), blev der i
adoptionsloven som § 30, stk. 3, indsat en bestemmelse,
hvorefter social- og boligministeren kan fastsætte regler om
at give Ankestyrelsen tilladelse til som adoptionsformidlende
organisation at yde adoptionshjælp vedrørende
børn, som ikke har bopæl i Danmark. Social- og
boligministeren kan endvidere fastsætte regler om
Ankestyrelsens adoptionsformidlende aktiviteter, om varetagelsen af
opgaver knyttet til adoptionsformidling, herunder bistand efter
adoption (Post Adoption Service), og om betaling og
opkrævning af gebyr for adoptionshjælp. §§ 31
b-31 f og 31 h-31 j finder ikke anvendelse for Ankestyrelsen som
adoptionsformidlende organisation.
Efter § 2, stk. 1, i lov nr. 679 af 11. juni 2024
trådte loven i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Efter bestemmelsens stk. 2 ophæves § 30,
stk. 3, i adoptionsloven den 1. juli 2025.
Efter bekendtgørelse nr. 1120 af 29. oktober 2024 om
adoption overtog Ankestyrelsen den internationale
adoptionsformidling, herunder PAS-opgaverne, pr. 1. november
2024.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.
Det foreslås, at i § 2, stk.
2, i lov om ændring af adoptionsloven
(Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish
International Adoption) ændres »1. juli 2025«
til: »1. januar 2027«.
Forslaget vil betyde, at § 30, stk. 3, i adoptionsloven
ikke vil blive ophævet pr. 1. juli 2025, men først pr.
1. januar 2027, medmindre Folketinget forinden beslutter at
forlænge gyldighedsperioden, eller et nyt system til
formidling af international adoption i Danmark er kommet på
plads. Dermed vil Ankestyrelsen skulle fortsætte sit arbejde
med international adoptionsformidling, herunder PAS-opgaverne,
efter den 1. juli 2025. Der vil således fortsat være
tale om en midlertidig ordning.
Forslaget vil ikke ændre de gældende rammer for den
midlertidige internationale adoptionsformidling. Dette vil bl.a.
betyde, at der fortsat kun vil blive formidlet børn fra
udlandet til adoption i Danmark til adoptanter, der pr. 16. januar
2024 var opført på ventelisten hos DIA. Der vil
således fortsat ikke blive optaget nye ansøgere til
international adoption.
Social- og Boligministeriet vil fortsat skulle føre
tilsyn med Ankestyrelsens varetagelse af formidlingsopgaven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
juli 2025.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland, men at loven ved kongelig
anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft for
Grønland.
Adoptionsloven gælder ikke for Grønland, men efter
lovens § 41 kan den sættes i kraft for Grønland,
hvilket er sket, jf. anordning nr. 410 af 21. april 2010 om
ikrafttræden for Grønland af forskellige love om
ændring af adoptionsloven.
Loven vil ikke kunne sættes i kraft for
Færøerne, da Færøerne har overtaget
sagsområdet person-, familie- og arveret, herunder
adoption.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 679 af 11. juni 2024 om
ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne
ved afvikling af Danish International Adoption) foretages
følgende ændring: | § 2 | | | | | | Stk. 1.
--- | | | Stk. 2. §
30, stk. 3, i adoptionsloven som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 1, ophæves den 1. juli 2025. | | 1. I § 2, stk. 2, ændres »1. juli
2025« til: »1. januar 2027«. |
|