Skriftlig fremsættelse (26. marts
2025)
Skatteministeren
(Rasmus Stoklund):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Lov om ændring af
ejendomsskatteloven, ejendomsvurderingsloven og forskellige andre
love (Alternativer til anvendelse af ejendomsværdier til
beskatningsformål for landbrugs- og skovejendomme samt
erhvervsejendomme, grundskyld og dækningsafgift i visse
udstykningstilfælde m.v.)
(Lovforslag nr. L 177)
Ved indførelsen af
ejendomsvurderingsloven pr. 1. januar 2018 blev ansættelsen
af løbende ejendomsværdier for landbrugs- og
skovejendomme samt visse erhvervsejendomme, der ikke er
dækningsafgiftspligtige eller har en boligdel, afskaffet med
den begrundelse, at ejendomsværdien ikke dannede grundlag for
den løbende ejendomsbeskatning af disse ejendomme. Med
henblik på at forenkle vurderingsprocesserne og gøre
ejendomsbeskatningen mere enkel og gennemskuelig blev
ansættelsen af løbende ejendomsværdier for
erhvervsejendomme afskaffet helt pr. 1. marts 2021.
Afskaffelsen medførte en række
afledte konsekvenser i skattelovgivningen, hvor
ejendomsværdien eller en fordeling heraf anvendes til
beskatningsformål. Som en midlertidig ordning anvendes
ejendomsværdien eller en fordeling heraf i de
videreførte vurderinger fra det gamle vurderingssystem til
beskatningsformål for disse ejendomme. Lovforslaget har til
formål at indføre permanente alternativer til
anvendelsen af løbende ejendomsværdier i
skattelovgivningen, hvor ejendomsværdien eller en fordeling
heraf bliver anvendt til beskatningsformål. Det
foreslås desuden at indføre et retskrav på at
anvende en ad hoc indhentet ejendomsvurdering til brug for bo- og
gaveafgiftsberegning i familiehandler.
Lovforslaget har endvidere til formål
at indføre særlige regler om grundskyld og
dækningsafgift i visse udstykningstilfælde. Reglerne
sikrer samlet set, at skattepligten af en udstykket byggegrund i op
til 2 år pålægges den, der udstykker grunden. Det
vil forebygge, at en boligejer efterlades med den samlede
skattebetaling for den grund, hvor også vedkommendes naboer
bor.
Som følge af en række sager i
2024 foreslås desuden en særlig eftergivelses- og
tilbagebetalingsordning ved efterreguleringer af grundskyld for
skatteårene 2021 til 2023.
Foruden mindre justeringer, herunder til
stigningsbegrænsningsordningen for dækningsafgift,
foreslås endelig at justere tilbagebetalingsordningen vedr.
for meget betalt ejendomsskat i årene 2011-2020 med det
formål at løse en problemstilling for en
afgrænset gruppe af boligejere, som ikke har fået
få tilbud om kompensation for visse indkomstår. Med
forslaget vil Vurderingsstyrelsen få mulighed for at give
berørte boligejere et nyt tilbud om kompensation.
Det foreslås, at loven skal
træde i kraft den 1. juli 2025, og at størstedelen af
lovforslagets bestemmelser skal have virkning fra den 1. januar
2026. Lovforslagets bestemmelser om bl.a. en justering af
tilbagebetalingsordningen foreslås dog tillagt virkning
tilbage i tid, så de berørte boligejere kan få
berigtiget allerede beregnede og for små
kompensationsbeløb. Bestemmelserne er alene til gunst for
boligejerne.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.