L 169 Forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning. (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet).

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2024-25
Status: Fremsat

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 12-03-2025

Fremsættelse: 12-03-2025

Skriftlig fremsættelse (12. marts 2025)

20241_l169_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (12. marts 2025)

Klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet)

(Lovforslag nr. L 169)

Lovforslaget følger op på aftalen mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre om finansloven for 2025. Lovforslaget har til formål at fokusere og reducere Forsyningstilsynets tilsyn med fjernvarmesektoren og dermed bidrage til en reduktion i antallet af statslige årsværk. Det forventes, at lovforslaget vil medføre hurtigere og mere effektiv sagsbehandling i Forsyningstilsynet, samt at afgørelser vil få større aktualitet og tilsynsmæssig effekt.

Med lovforslaget foreslås det, at Forsyningstilsynet får mulighed for at prioritere og bortprioritere i, hvilke tilsynssager på fjernvarmeområdet, som skal behandles. Forsyningstilsynet får hermed mulighed for at prioritere ud fra ressourcehensyn og tilsynsmæssig effekt, samt afvise at behandle alle eller nogle af de rejste forhold i sagen på ethvert tidspunkt i sagsbehandlingen.

Det foreslås også at indføre en tidsmæssig grænse på 5 år for, hvor langt tilbage i tid Forsyningstilsynet vil skulle undersøge og evt. træffe afgørelse i en tilsynssag på fjernvarmeområdet. Der er i dag ikke en tidsmæssig grænse for, hvor langt tilbage i tid Forsyningstilsynet kan eller skal undersøge og vurdere forhold, som indbringes for eller rejses af Forsyningstilsynet. Det foreslås, at Forsyningstilsynet vil kunne udvide perioden, hvis der foreligger særlige tilfælde, fx af hensyn til en væsentlig tilsynsmæssig effekt.

Endelig foreslås det at ophæve Forsyningstilsynets pligt til at forhandle med fjernvarmeselskaber om, hvordan et forhold, der er vurderet urimeligt eller ulovligt efter varmeforsyningsloven, kan bringes til ophør, inden Forsyningstilsynet vil kunne give fjernvarmeselskabet pålæg om ændring.

Ændringerne vedrører også tilsynet med CO2-fangst i det omfang, det reguleres i varmeforsyningsloven.

Lovforslaget vurderes samlet set at bidrage til en besparelse på 2,1 mio. kr. årligt, svarende til 2 årsværk. Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske konsekvenser for staten, fordi besparelserne modsvares af en tilsvarende reduktion i Forsyningstilsynets gebyropkrævning hos varmeforsyningsvirksomhederne.

Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. juli 2025.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.