Fremsat den 28. februar 2025 af Mikkel Bjørn (DF),
Alex Ahrendtsen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF), Peter Kofod (DF),
Morten Messerschmidt (DF),
Mette Thiesen (DF) og Nick Zimmermann (DF)
Forslag
til
Lov om fratagelse af dansk indfødsret for
Fasar Abrar Raja
§ 1. Fasar
Abrar Raja, bosiddende i Kongeriget Danmark, fratages dansk
indfødsret.
§ 2. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Baggrund
Det er forslagsstillernes opfattelse, at
indfødsretten er forankret i den »uforanderlige
retfærdighed«, som Hans Kongelige Højhed
Christian VII kodificerede ved indfødsretsforordningen af
15. januar 1776, og som er stadfæstet gentagne gange
såvel i junigrundlovens § 54 som i Danmarks Riges
Grundlov af 5. juni 1953, jf. § 44, stk. 1, hvorefter ingen
udlænding kan erholde indfødsret uden ved lov.
»Resten selv som Dragedukker/ Sig fra
Folket udelukker,/ Lyse selv sig ud af Æt/ Nægte selv
sig Indfødsret!« (N. F. S. Grundtvig,
»Folkeligheden«, i Danskeren, nr. 24, 1848).
Allerede på det første lovforslag
om indfødsrets meddelelse i Rigsdagens første
indfødsretsudvalg i 1850, hvor N. F. S. Grundtvig var
udvalgets første formand, blev de ti ansøgere af
indenrigsministeren anset for »et ikke ringe Antal
forskjellige Personer, med Hensyn til hvilke der muligt ville
være Anledning til at indhente specielle Oplysninger«
(Rigsdagstidende 1849-50, Folketingets forhandlinger, spalte
806).
Forslagsstillerne kan konstatere, at antallet
af personer, som der er anledning til at indhente specielle
oplysninger om, i langt højere grad i dag udgør et
ikke ringe antal forskellige personer. Eksempelvis fremsatte
daværende udlændinge- og integrationsminister Inger
Støjberg den 29. oktober 2015 lovforslag L 36 i
folketingsåret 2015-16 om indfødsrets meddelelse, hvor
ministeren foreslog Folketinget at meddele indfødsret til
hele 6.284 udlændinge og 4.210 bipersoner - i alt 10.494
udlændinge på et enkelt ud af i alt tre lovforslag om
indfødsrets meddelelse i blot én folketingssamling.
Det var en eksplosion, der var så voldsom, at det er
svært at finde ord for. Vi lader tallene tale for sig selv,
og konkluderer, at der alene i det seneste år er givet knapt
1.000 gange flere statsborgerskaber til udlændinge
sammenlignet med det antal, som blev tildelt på lovforslaget
i 1850.
Denne tendens, hvor flygtninge og indvandrere
ukritisk og med få krav gøres danske, har stået
på siden begyndelsen af 1980'erne. Det er også i denne
periode, at Fasar Abrar Rajas forældre er kommet til
Danmark.
Forholdet til grundloven
Efter grundlovens § 3 sættes der i
et vist omfang retlige grænser for lovgivningsmagtens adgang
til at regulere konkrete retsforhold. Efter
magtfordelingsprincippet i grundlovens § 3 bør der
efter omstændighederne udvises stor tilbageholdenhed med
lovgivning om enkelte fysiske eller juridiske personers forhold
(konkret eller »singulær« lovgivning).
Spørgsmål om dansk statsborger
ved lov (naturalisation) tilkommer efter grundlovens § 44,
stk. 1, Folketinget. Det fremmeste eksempel herpå er lov nr.
212 af 31. marts 2004 om meddelelse af dansk indfødsret til
Mary Elizabeth Donaldson, hvor der ved lov blev meddelt dansk
statsborgerskab til et udenlandsk individ uden nogen
foregående prøver eller krav. Alle partier undtagen
Enhedslisten stemte for.
Grundlovens § 44, stk. 1, regulerer
imidlertid ikke eksplicit spørgsmålet om fratagelse af
indfødsret.
Folketinget har tidligere taget konkret
stilling til et lovforslag om fratagelse af en enkeltpersons danske
indfødsret. Der henvises herved til Forslag til Lov om
Lensgreve Schimmelmanns Statsborgerret og Ejendom (Rigsdagstidende
1947-48, tillæg A, spalte 3475 f).
I 1946 blev lensgreve Schimmelmann af
Højesteret idømt 4 års fængsel for
landsforræderi under den tyske besættelse. I
tillæg til de 4 års fængsel skulle Schimmelmann,
der var en af landets største jordbesiddere, aflevere
halvdelen af sin formue til statskassen. Efter Danmarks
Kommunistiske Partis opfattelse var den idømte straf for
mild, og partiet fremsatte derfor lovforslag om, at grev
Schimmelmanns straf skulle skærpes ved at fratage ham hele
hans formue. Det skulle ske, ved at Schimmelmann ved lov skulle
fratages sit danske statsborgerskab, hvorefter han ville falde ind
under en særlig lov om konfiskation af tysk ejendom
(»Dansk Statsret«, 4. udgave, Jens Peter Christensen
m.fl., 2024, side 164).
Det er derfor forslagsstillernes vurdering, at
lovforslaget ikke rejser spørgsmål i forhold til
grundlovens § 3.
Europarådets konvention af 6.
november 1997 om statsborgerret
(statsborgerretskonventionen)
Det følger af konventionens artikel 7,
stk. 1, litra b, at fortabelse kan ske i tilfælde af
erhvervelse af statsborgerret i den kontraherende stat gennem
bedragerisk handlemåde, urigtige oplysninger eller fortielse
af relevante forhold fra ansøgerens side. Det følger
af statsborgerretskonventionens artikel 7, stk. 3, at en stats
nationale lovgivning ikke må indeholde bestemmelser om, at
statsborgerretten fortabes, hvis den pågældende person
derved bliver statsløs, dog med undtagelse af de i stk. 1,
litra b, omhandlede tilfælde om erhvervelse af statsborgerret
i den kontraherende stat gennem bedragerisk handlemåde,
urigtige oplysninger eller fortielse af relevante forhold fra
ansøgerens side.
Det er ikke forslagsstillernes opfattelse, at
Fasar Abrar Raja ville blive statsløs ved en fratagelse af
sin danske indfødsret, idet han, hvis ikke han allerede har
pakistansk indfødsret, under alle omstændigheder har
ret til pakistansk indfødsret.
FN's konvention af 1961 om
begrænsning af statsløshed
(statsløsekonventionen)
Det lægges til grund, at Fasar Abrar
Raja har ret til pakistansk statsborgerskab i henhold til
pakistansk lov (jus sanguinis), idet hans forældre var eller
stadig er pakistanske statsborgere, hvorfor det dermed lægges
til grund, at han ikke ville blive statsløs uden dansk
indfødsret. Det følger af
statsløsekonventionens artikel 8, stk. 1 og 2, litra b, at
en kontraherende stat ikke må fratage nogen person
statsborgerretten, hvis en sådan fratagelse vil gøre
den pågældende statsløs, dog således at en
person uanset bestemmelsen i stk. 1, kan fratages
statsborgerretten, hvor statsborgerretten er opnået ved
urigtige anbringender eller svig.
Forslagsstillerne mener ikke, at konventionen
finder anvendelse.
Økonomiske og administrative
konsekvenser m.v.
Forslaget har positive konsekvenser for
statens finanser.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til
§1
Fasar Abrar Raja er bl.a. dømt for
vold, våbenbesiddelse, trusler og narkosmugling. Han er eller
har været sigtet i sager om momssvindel og anden
økonomisk kriminalitet. Kilder fortæller til
dagspressen, at han har været involveret i salg af narkotika
siden 1990'erne. Fasar har erhvervet dansk statsborgerskab ved
erklæring med virkning fra 1997.
Fasar Abrar Raja har været tilknyttet
forskellige rockergrupperinger såsom Bandidos og Hells
Angels.
Fasar Abrar Raja er tilkendt
førtidspension.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at Fasar
Abrar Raja taler pakistansk. Det er uvist, om Fasar Abrar Raja
allerede besidder pakistansk indfødsret og officielle
rejsedokumenter. Det er forslagsstillernes overbevisning, at Fasar
Abrar Raja under alle omstændigheder har ret til pakistansk
indfødsret efter gældende pakistansk lov (»Learn
about Immigration to Pakistan, Eligibility, and guidelines«,
dgip.gov.pk/immigration).
Ifølge dagspressen bor hans hustru og
datter i Skotland, hvilket yderligere understreger, at Fasar Abrar
Raja ikke har nogen væsentlige livsinteresser i Danmark.
På baggrund af ovenstående
oplysninger mener forslagsstillerne, at det er åbenlyst, at
Fasar Abrar Raja ikke er faldet til i Danmark og ikke trives her,
ligesom Danmark ingen gavn har af Fasar Abrar Raja.
Forslagsstillerne mener derfor, at det er i
alles interesse at fratage Fasar Abrar Raja hans danske
indfødsret.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Den pågældende person, der efter
§ 1 fratages sin danske indfødsret, vil af
udlændinge- og integrationsministeren umiddelbart herefter
blive meddelt om fratagelsen. Fratagelsen af dansk
indfødsret gælder fra dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.