L 162 Forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte.

(Etablering af tilsyn og supplerende bestemmelser med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed).

Af: Kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M)
Udvalg: Kulturudvalget
Samling: 2024-25
Status: Fremsat

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 27-02-2025

Fremsættelse: 27-02-2025

Skriftlig fremsættelse (27. februar 2025)

20241_l162_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (27. februar 2025)

Kulturministeren (Jakob Engel-Schmidt):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte (Etablering af tilsyn og supplerende bestemmelser med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed).

(Lovforslag nr. L 162)

Lovforslaget har til formål at supplere to nye EU-forordninger: forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed. Forordningerne finder anvendelse i løbet af 2025 og gælder derefter direkte i dansk ret.

Den europæiske forordning om mediefrihed har som overordnet formål at sikre mediefrihed, mediepluralisme og redaktionel uafhængighed i EU. Det er vurderingen, at forordningen i høj grad følger, hvad der i forvejen gælder i Danmark, men samtidig medfører behov for supplerende nationale bestemmelser med henblik på at sikre efterlevelse af forordningens regler. Det gælder forordningens regler om medietjenesteudbydernes tilgængeliggørelse af oplysninger om ejerskab og indtægter for statslig reklame og indberetning af offentlige udgifter til statslig reklame, hvor der med lovforslaget lægges op til, at de nærmere procedurer fastsættes i en bekendtgørelse.

Det gælder desuden forordningens regler om, at der i national ret skal fastsættes regler, som muliggør en vurdering af mediemarkedsfusioner, som kan have en betydelig indvirkning på mediepluralismen og den redaktionelle uafhængighed. Af forordningen følger, at denne vurdering skal være forskellig fra de konkurrenceretlige vurderinger. Med lovforslaget lægges derfor op til, at Radio- og tv-nævnet - med mulighed for indhentelse af udtalelser fra Medienævnet - får kompetence til at foretage vurderinger og afgive udtalelser vedrørende fusioner for mediemarkedet. Det bemærkes, at der med dette lovforslag ikke foreslås ændringer i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens kompetencer.

Forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame har til formål at gøre det lettere for borgerne at genkende politiske reklamer, men regulerer ikke selve indholdet af politiske reklamer eller hvor og hvornår, de må vises. Forordningen forpligter bl.a. udgivere af politisk reklame til at sikre, at reklamen er mærket som politisk, og at en række gennemsigtighedskrav er opfyldt. Der lægges med lovforslaget op til, at de nærmere regler herfor skal kunne fastsættes i en bekendtgørelse.

Fælles for begge forordninger er, at de forpligter medlemsstaterne til at føre tilsyn med overholdelse af forordningerne, som med lovforslaget foreslås etableret i Radio- og tv-nævnet. Det foreslås videre at tilføre et ekstra medlem til Radio- og tv-nævnet, som skal repræsentere markedsføringsretlige kompetencer med henblik på at sikre, at nævnet opnår den nødvendige indsigt i og viden om markedsføringsretlige aspekter til at kunne føre tilsyn med forordning om gennemsigthed og målretning i forbindelse med politiske reklame. Det bemærkes, at forordningens bestemmelser om målretning i forbindelse med politisk reklame vurderes at høre under Datatilsynets kompetence, hvorfor lovforslaget ikke indeholder bestemmelser herom.

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2025.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.