Fremsat den 27. februar 2025 af kulturministeren (Jakob Engel-Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v.
(Ændring af udpegningsmodel for DR's
bestyrelse)
§ 1
I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1350 af 4. september 2020, som
ændret ved lov nr. 2212 af 29. december 2020, lov nr. 1595 af
28. december 2022, § 14 i lov nr. 615 af 11. juni 2024 og
§ 1 i lov nr. 675 af 11. juni 2024, foretages følgende
ændringer:
1. §
16 ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ 16 DR ledes af en
bestyrelse på 11 medlemmer, som beskikkes af
kulturministeren.
Stk. 2.
Kulturministeren udpeger 3 medlemmer, herunder formanden.
Stk. 3. De
fastansatte medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer og 2
suppleanter.
Stk. 4.
Folketingets 6 største partier på tidspunktet for
udpegningen vælger hver ét medlem til
udpegningsorganet, jf. § 16 a.
Stk. 5.
Kulturministeren udpeger bestyrelsens næstformand blandt de 6
medlemmer af bestyrelsen, som er udpeget af udpegningsorganet, jf.
§ 16 a.
§ 16 a. Kulturministeren
nedsætter et udpegningsorgan, som udpeger 6 medlemmer til
DR's bestyrelse. Udpegningsorganet nedsættes for 3 år
ad gangen.
Stk. 2.
Kulturministeriet sekretariatsbetjener udpegningsorganet.
Stk. 3.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
udpegningsorganet, herunder fastsætte en forretningsorden for
udpegningsorganet.
§ 16 b. Medlemmer af DR's
bestyrelse, jf. § 16, skal hver især besidde minimum
én af følgende kompetencer:
1) Viden om
medieudvikling, -distribution og brugervaner.
2) Viden om den
digitale og teknologiske udvikling.
3) Erfaring med
publicisme og indholdsproduktion fra større mediehuse eller
lignende.
4)
Forståelse for DR's public service-opgaver og forskellige
public service-målgrupper, herunder unge.
5) Indsigt i det
danske samfund, herunder i bredden af værdier og
befolkningsgrupper i samfundet.
6)
Forståelse for DR's interessentlandskab, herunder for det
politiske niveau.
7) Bred indsigt
i det danske kultur- og foreningsliv
8)
Bestyrelseserfaring fra større organisationer.
9)
Ledelseserfaring på højt niveau fra større
organisationer.
10) Erfaring med
strategiarbejde.
11) Erfaring med
økonomisk ledelse i større organisationer.
Stk. 2.
Bestyrelsen skal søges sammensat således, at
medlemmerne til sammen i væsentligt omfang besidder
kompetencerne i stk. 1.
Stk. 3.
Bestyrelsesformanden skal besidde følgende kompetencer:
1)
Topledelseserfaring fra større organisationer.
2)
Bestyrelseserfaring fra større organisationer.
3) Stor
personlig gennemslagskraft og stærke kommunikative evner.
4)
Forståelse for politiske processer samt erfaring med at
gå i dialog med interessenter, herunder politikere.
Stk. 4.
Medlemmer af eller kandidater til Folketinget, kommunalbestyrelser,
regionsråd eller Europa-Parlamentet kan ikke være
medlemmer af bestyrelsen.
§ 16 c. DR's bestyrelse, jf.
§ 16, foretager forud for udløbet af en
beskikkelsesperiode en evaluering af det aktuelle kompetencebehov i
bestyrelsen, som drøftes med kulturministeren og
udpegningsorganet. Denne evaluering skal suppleres af en ekstern
evaluering minimum hvert sjette år.
Stk. 2.
Beskikkelserne efter § 16, stk. 1, gælder for 3
år. Der er mulighed for genbeskikkelse. Beskikkelsesperioden
må dog ikke overstige 12 år.
Stk. 3.
Udtræder et medlem af bestyrelsen inden udløbet af
dennes beskikkelsesperiode, udpeges et nyt medlem for den
resterende del af beskikkelsesperioden.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2027.
Stk. 2. Beskikkelsen af
DR's bestyrelse af 13. december 2024 efter § 16 i lov om
radio- og fjernsynsvirksomhed m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 1350 af 4. september 2020, som ændret ved lov nr. 615 af
11. juni 2024, gælder til og med den 30. juni 2027.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | 2.1. | DR's bestyrelse | 2.1.1. | Gældende
ret | 2.1.2. | Kulturministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Klimamæssige
konsekvenser | 7. | Miljø- og
naturmæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget har til formål
at gennemføre en politisk aftale om en ny udpegningsmodel
for DR's bestyrelse, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne) indgik den 12. april 2024 med Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Radikale Venstre. Den politiske aftale bygger
på anbefalinger fra Udvalg om DR's bestyrelse fra januar
2024. Den nye udpegningsmodel skal sikre, at DR har en fagligt
stærk, uafhængig og folkeligt forankret bestyrelse med
de rette kompetencer til at lede DR.
Af aftalen følger bl.a., at
der ændres i måden, der udpeges til DR's bestyrelse,
herunder at der etableres et nyt udpegningsorgan, ligesom der
følger nye kompetencekrav til medlemmer af bestyrelsen og en
ændring af reglerne om beskikkelsesperiode og
genbeskikkelse.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. DR's bestyrelse
2.1.1. Gældende ret
§ 16 i lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v. indeholder regler om, hvordan DR's
bestyrelse skal udpeges og beskikkes.
Det følger af § 16,
stk. 1, at DR ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer, som
beskikkes af kulturministeren, hvoraf kulturministeren udpeger 3
medlemmer (herunder formanden), og de fastansatte medarbejdere i DR
udpeger 2 medlemmer og 2 suppleanter herfor. Derudover
følger det af bestemmelsen, at Folketingets 6 største
partier hver indstiller 2 kandidater, hvorefter kulturministeren og
de 6 partier i fællesskab blandt de indstillede i alt 12
kandidater udpeger de 6 resterende medlemmer. Kulturministeren
beskikker næstformanden blandt de 6 medlemmer, der er udpeget
af kulturministeren og de 6 partier.
Den gældende udpegningsmodel
blev fastsat med lov om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed (lov nr. 1549 af 18/12/2018), hvorefter
kulturministeren anmoder de 6 største partier i Folketinget
om hver at indstille 2 kandidater til DR's bestyrelse. Hermed
erstattedes den dagældende ordning, hvormed Folketingets 6
største partier udpegede 6 medlemmer til bestyrelsen.
Det fremgår af § 16,
stk. 2, at bestyrelsen skal søges sammensat, så den
samlede bestyrelse repræsenterer mediemæssig, kulturel,
ledelsesmæssig og erhvervsmæssig indsigt.
Det fremgår af § 16,
stk. 3 og 4, at medlemmer af eller kandidater til Folketinget,
regionsråd, Europa-Parlamentet eller kommunalbestyrelser ikke
kan være medlemmer af bestyrelsen. Det fremgår af
§ 16, stk. 5, at beskikkelserne til DR's bestyrelse
gælder for 4 år. Det fremgår endvidere, at der
alene én gang kan ske genbeskikkelse af
bestyrelsesmedlemmer, jf. § 16, stk. 1. Endelig fremgår
det af § 16, stk. 6, at der i tilfælde af udtræden
fra bestyrelsen udpeges et nyt medlem for den resterende del af
beskikkelsesperioden.
Med lov om ændring af lov om
radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. (lov nr. 1595 af 28/12/2022)
blev det fastsat som § 16, stk. 7, at uanset stk. 5
forlænges beskikkelsesperioden for bestyrelsen, som blev
beskikket i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. december
2022, med yderligere 2 år, således at
beskikkelsesperioden blev forlænget frem til 31. december
2024.
Forlængelsen af
beskikkelsesperioden skal ses i lyset af, at det i "Medieaftale for
2022-2025" blev aftalt at nedsætte et udvalg, der skulle
komme med forslag til en ny udpegningsmodel og sammensætning
af DR's bestyrelse, som skulle finde anvendelse ved udpegningen af
DR's bestyrelse ved årsskiftet 2024/2025.
2.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Med medieaftalen for 2023-2026:
"Samling om frie medier og stærkt dansk indhold" af 14. juni
2023 blev regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne),
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Dansk
Folkeparti enige om en række tiltag med hensyn til en
modernisering af DR's bestyrelse. Af aftalen fremgår bl.a.,
at DR skal have en stærk og uafhængig bestyrelse, som
understøtter udviklingen af DR som en moderne
medievirksomhed. Det fremgår endvidere, at der er igangsat et
udvalgsarbejde med henblik på at fremlægge forslag til
en ny sammensætning af DR's bestyrelse, som både sikrer
faglige kompetencer, uafhængighed og en folkelig forankring,
samt at udvalget afleverer en rapport til kulturministeren med
henblik på drøftelse med partierne i
medieforligskredsen.
Udvalgsarbejdet blev
færdiggjort i 2024 og dannede grundlag for politiske
drøftelser i forligskredsen bag "Medieaftale for 2023-2026".
Der blev den 12. april 2024 indgået en aftale mellem
regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten om en ny udpegningsmodel
for DR's bestyrelse, hvoraf følger, at ministeren udpeger 3
medlemmer (herunder formanden) og de fastansatte medarbejdere i DR
udpeger 2 medlemmer og 2 suppleanter herfor. Folketingets 6
største partier vælger hver et medlem til et
udpegningsorgan, der har til formål at udpege 6 medlemmer til
DR's bestyrelse.
Det er hensigten, at medlemmerne af
udpegningsorganet i fællesskab bliver enige om udpegningen af
6 medlemmer af bestyrelsen. Dette adskiller sig fra den
nuværende ordning, hvor Folketingets 6 største partier
hver for sig indstiller 2 kandidater, og ministeren udpeger
én af de indstillede kandidater fra hver af de seks
indstillende partier.
Forslaget om at benytte et
udpegningsorgan skal tilsikre, at der kan anlægges et
tværgående blik på sammensætningen af
medlemmer, som udpeges af Folketingets partier, og derigennem
tilsikre hensyn vedrørende alsidighed og den optimale
samlede kompetenceprofil i bestyrelsen.
Det foreslås samtidig, at der
fastsættes nye faglige kompetencekrav for medlemmer af
bestyrelsen, som skal lægges til grund for udpegningerne samt
særlige kompetencekrav til bestyrelsesformanden.
Kompetencekravene vil gælde både for medlemmer udpeget
af udpegningsorganet og af kulturministeren.
De foreslåede kompetencekrav
fremgår af den politiske aftale af 12. april indgået
mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) samt
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Radikale Venstre og tager
afsæt i anbefalingerne om nye kompetencekrav fra Udvalget om
DR's bestyrelse.
Med de foreslåede
kompetencekrav tilsigtes der både en hensyntagen til de
faglige og ledelsesmæssige kompetencer, som er
nødvendige for at drive DR, og samtidig afspejler kravene,
at DR som Danmarks samlede public service-medievirksomhed spiller
en særlig rolle og har et særligt ansvar for at
nå hele Danmarks befolkning med relevant medie- og
kulturindhold.
Kompetencekravene til
bestyrelsesmedlemmerne opdeles, jf. den politiske aftale af 12.
april, i tre kategorier: 1) medier, teknologi og brugervaner; 2)
folkelig forankring og forståelse for public service samt 3)
ledelseserfaring.
Således knytter der sig under
kategorien "Medier, teknologi og brugervaner" følgende
kompetencekrav: viden om medieudvikling, -distribution og
brugervaner; viden om den digitale og teknologiske udvikling og
erfaring med publicisme og indholdsproduktion fra større
mediehuse eller lignende.
Til kategorien "Folkelig
forankring, kultur og public service" knytter sig følgende
kompetencekrav: forståelse for DR's public service-opgaver og
forskellige public service-målgrupper, herunder unge; indsigt
i det danske samfund, herunder i bredden af værdier og
befolkningsgrupper i samfundet; forståelse for DR's
interessentlandskab, herunder for det politiske niveau og bred
indsigt i det danske kultur- og foreningsliv.
Til kategorien "Ledelse", knytter
sig følgende kompetencekrav: bestyrelseserfaring fra
større organisationer; ledelseserfaring på højt
niveau fra større organisationer, erfaring med
strategiarbejde og erfaring med økonomisk ledelse i
større organisationer.
Kompetencekravene skal
forstås sådan, at ikke alle kompetencer under de tre
kategorier skal være til stede hos en person, men
således at et udpeget medlem skal repræsentere mindst
én af de underliggende kompetencer inden for mindst
én af kategorierne.
Det er samtidig hensigten, at
bestyrelsen skal sammensættes således, at kompetencer
fra hver af kategorierne er repræsenteret, og at de i
lovforslaget oplistede kompetencer er bredt dækket i
sammensætningen af bestyrelsen.
Der gælder derudover
følgende kompetencekrav til bestyrelsesformanden:
topledelseserfaring fra større organisationer;
bestyrelseserfaring fra større organisationer, stor
personlig gennemslagskraft og stærke kommunikative evner og
forståelse for politiske processer samt erfaring med at
gå i dialog med interessenter, herunder politikere.
Derudover foreslås
beskikkelsesperioden nedsat fra 4 til 3 år med en maksimal
periode på 12 år, samt at der indføres
løbende evalueringer af, om bestyrelsen har de rette
kompetencer. De foreslåede bestemmelser angående
evaluering og beskikkelsesperiode følger ligeledes en
række af anbefalingerne fra Udvalget om DR's bestyrelse.
De forslåede ændringer
vil muliggøre en hyppigere vurdering, end tilfældet er
i dag, af, hvorvidt bestyrelsen besidder de ønskede
kompetencer, hvilket skal ses i lyset af de hurtigt skiftende
vilkår, som DR opererer under, og det deraf løbende
behov for at vurdere de eksisterede kompetencer i bestyrelsen i
forhold til, hvordan DR bedst muligt løser sin public
service-opgave.
Med den foreslåede
ændring om, at beskikkelsesperioden maksimalt kan være
på 12 år, gives der samtidig mulighed for, at
bestyrelsesmedlemmer kan sidde i længere tid end i dag,
hvormed der kan sikres kontinuitet i DR's bestyrelse.
Samlet set er hensigten med de
foreslåede ændringer af måden, DR's bestyrelse
udpeges på, at tilvejebringe en faglig og
ledelsesmæssig styrkelse af bestyrelsen, som modsvarer den
samfundsmæssige betydning, som DR har.
De eksisterende regler om, at
medlemmer af bestyrelsen ikke må være kandidater eller
medlemmer af Folketinget, kommunalbestyrelser, regionsråd
eller Europa-Parlamentet, foreslås videreført.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller implementeringsmæssige konsekvenser
for det offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget vurderes at være
i overensstemmelse med principperne i den europæiske
forordning om mediefrihed, hvoraf det blandt andet følger,
at medlemsstaterne skal sikre, at den øverste ledelse i
public service-medier er uafhængig, at udpegningsprocessen er
transparent, og at der lægges på forhånd
fastlagte kriterier til grund for udpegningen.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 3. december 2024 til den 8. januar 2025(28 dage)
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.: A4 Medier, Aller Media, Altinget,
Avisen.dk, Alrow Media, BEAM Audio Agency, Bauer Media, Berlingske
Media, Bonnier Publications, Bornholms Tidende, BT, Dagbladet
Børsen A/S, Danwatch, Det Nordjyske Mediehus, DK4, DR,
Ekstra Bladet, FBG Mediehus, Finans, Hovedstadens Mediehus A/S,
Information, JFM, JP/Politikens Hus A/S, Jyllands-Posten,
Kristeligt Dagblad, Mediegruppen A/S, Mediehusene Midtjylland,
Mediehuset København, Midtjyllands Ugeaviser A/S, Nordiske
Medier, Nordjyske Stiftstidende, Podimo, Politiken, POV
International, Radio IIII, Samvirke, Sjællandske Medier A/S,
Tech Media, Teknologiens Mediehus, TV 2 DANMARK A/S, TV 2/Bornholm,
TV 2/FYN, TV 2/Kosmopol, TV 2/Nord, TV 2/Øst, TV
2/Østjylland, TV Midt Vest, TV SYD, Watch Medier A/S,
Weekendavisen, Zetland, Århus Stiftstidende,
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder, Center for
Podcasting, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd,
Dansk Industri, Dansk Journalistforbund (DJ), Dansk
Markedsføring, Danske Advokater, Danske Annoncører og
Markedsførere (DAOM), Danske Forlag, Danske
Handicaporganisationer, Danske Lokalaviser, Danske
Mediedistributører, Danske Medier, Danske Regioner, DILEM
(Danske Idebaserede Lokale Elektroniske Medier), DMJX,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Folketinget,
Forbrugerrådet TÆNK, Foreningen af lokale,
fritstående, journalistiske internetmedier, IT-Branchen, KL
(Kommunernes Landsforening), Medienævnet, Medierådet
for Børn og Unge, Nye Medier, Pressenævnet,
Producentforeningen, Publicistklubben, Radio- og tv-nævnet,
Samarbejdsforum for danske Lytter- og Seerorganisationer, SAML
(Sammenslutningen af Medier i Lokalsamfundet).
10. Sammenfattende
skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vurderes at være i
overensstemmelse med principperne i den europæiske forordning
om mediefrihed. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af § 16,
stk. 1, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, at DR ledes af en
bestyrelse på 11 medlemmer, som beskikkes af
kulturministeren. Kulturministeren udpeger 3 medlemmer (herunder
formanden), og de fastansatte medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer
og 2 suppleanter herfor. Folketingets 6 største partier
indstiller hver 2 kandidater, som kulturministeren og partierne i
fællesskab skal vælge imellem med henblik på
udpegning af de 6 resterende medlemmer. Kulturministeren beskikker
næstformanden blandt de 6 medlemmer, der er udpeget af
kulturministeren og partierne.
Af § 16, stk. 2,
følger, at den samlede bestyrelse skal sammensættes,
så den repræsenterer mediemæssig, kulturel,
ledelsesmæssig og erhvervsmæssig indsigt.
Af § 16, stk. 3,
følger, at medlemmer af eller kandidater til Folketinget,
regionsråd eller Europa-Parlamentet ikke kan være
medlem af bestyrelsen.
Af § 16, stk. 4,
følger, at medlemmer af eller kandidater til
kommunalbestyrelser ikke kan være medlemmer af
bestyrelsen.
§ 16, stk. 5, foreskriver, at
beskikkelserne til bestyrelsen gælder for 4 år, og at
der alene kan ske genbeskikkelse af bestyrelsesmedlemmer én
gang.
Det følger af § 16,
stk. 6, at hvis et bestyrelsesmedlem udtræder, vil et nyt
medlem udpeges for den resterende del af beskikkelsesperioden.
Det følger af § 16,
stk. 7, at uanset stk. 5, forlænges beskikkelsesperioden for
bestyrelsen, der blev beskikket i perioden fra den 1. januar 2019
til den 31. december 2022 med yderligere 2 år.
Det foreslås i § 16, stk. 1, at DR ledes af en
bestyrelse på 11 medlemmer, som beskikkes af
kulturministeren.
Forslaget vil betyde, at DR fortsat
ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer, som beskikkes af
kulturministeren.
Det foreslås i § 16, stk. 2, at kulturministeren
udpeger 3 medlemmer, herunder formanden.
Forslaget vil medføre, at
kulturministeren fortsat vil skulle udpege 3 medlemmer af
bestyrelsen, herunder formanden.
Det foreslås i § 16, stk. 3, at de fastansatte
medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer og 2 suppleanter.
Forslaget vil betyde, at DR's
medarbejdere fortsat vil skulle udpege 2 medlemmer og 2
suppleanter.
Det foreslås i § 16, stk. 4, at Folketingets 6
største partier på tidspunktet for udpegningen
vælger hver ét medlem til udpegningsorganet jf. §
16 a.
Forslaget vil medføre, at
Folketingets 6 største partier vil skulle vælge et
medlem hver til et udpegningsorgan, jf. § 16 a.
Med de 6 største partier
forstås de 6 største partier baseret på den
aktuelle mandatfordeling på tidspunktet for
nedsættelsen af udpegningsorganet. Med ordningen vil det
være en forudsætning, at de 6 største partier
udpeger ét medlem per parti.
Dermed videreføres
gældende ret om, at indstillinger fra Folketingets partier
til DR's bestyrelse ikke sker med udgangspunkt i Folketingets
forretningsorden § 36, hvoraf følger, at Tingets
medlemmer deler sig i valggrupper, der udpeger de valgte efter
forholdstal.
Såfremt det 6. og 7.
største parti har lige mange mandater i Folketinget,
afgøres rækkefølgen af, hvilket parti der har
fået flest stemmer i forbindelse med det seneste
folketingsvalg, hvilket også følger af praksis i
dag.
Det foreslås i § 16, stk. 5, at kulturministeren
udpeger bestyrelsens næstformand blandt de 6 medlemmer af
bestyrelsen, som er udpeget af udpegningsorganet.
Forslaget vil betyde, at
kulturministeren skal udpege næstformanden blandt de 6
medlemmer, som er udpeget af udpegningsorganet. Hermed
videreføres gældende ret om, at kulturministeren
udpeger næstformanden blandt de medlemmer af bestyrelsen, som
er udpeget af Folketinget.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 16 a, at kulturministeren
nedsætter et udpegningsorgan, som udpeger 6 medlemmer til
DR's bestyrelse, og at udpegningsorganet nedsættes for 3
år ad gangen.
Forslaget vil medføre, at
kulturministeren nedsætter et udpegningsorgan, som udpeger 6
medlemmer til DR's bestyrelse.
Med et nyt udpegningsorgan vil
Folketingets partier ikke som i dag indstille kandidater hver for
sig til kulturministeren. Partierne vil i stedet vælge et
medlem hver til et udpegningsorgan, som udpeger 6 medlemmer til
bestyrelsen.
Forslaget vil medføre, at udpegningsorganet vil blive nedsat for 3
år ad gangen og vil på den måde følge den
foreslåede beskikkelsesperiode for bestyrelsen.
Efter den foreslåede § 16 a, stk. 2 vil Kulturministeriet
skulle sekretariatsbetjene udpegningsorganet.
Med den foreslåede ordning
vil Kulturministeriet have til opgave at tilrettelægge
arbejdet i udpegningsorganet, fx indkalde til møder i
udpegningsorganet.
Efter den foreslåede § 16 a, stk. 3 kan kulturministeren
fastsætte nærmere regler for udpegningsorganet,
herunder en forretningsorden for udpegningsorganet.
Den foreslåede ændring
vil medføre, at kulturministeren vil kunne fastsætte
nærmere regler for udpegningsorganet. Det er hensigten, at
bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om
den nærmere organisering af udpegningsorganet, herunder en
forretningsorden, hvori udpegningsorganets opgaver og arbejdsform
samt afvikling af møder i udpegningsorganet
fastlægges.
Det foreslås i § 16 b, at medlemmer, som er udpeget af
kulturministeren og udpegningsorganet, skal besidde minimum
én af kompetencerne oplistet i nr.
1-11.
1)
Viden om medieudvikling, -distribution og brugervaner.
2)
Viden om den digitale og teknologiske udvikling.
3)
Erfaring med publicisme og indholdsproduktion fra større
mediehuse eller lignende.
4)
Forståelse for DR's public service-opgaver og forskellige
public service-målgrupper, herunder unge.
5)
Indsigt i det danske samfund, herunder i bredden af værdier
og befolkningsgrupper i samfundet.
6)
Forståelse for DR's interessentlandskab, herunder for det
politiske niveau.
7) Bred
indsigt i det danske kultur- og foreningsliv.
8)
Bestyrelseserfaring fra større organisationer.
9)
Ledelseserfaring på højt niveau fra større
organisationer.
10)
Erfaring med strategiarbejde.
11)
Erfaring med økonomisk ledelse i større
organisationer.
Efter de foreslåede nr. 1 og 2 vil der gælde krav om
kompetencer vedrørende udviklingen inden for mediebranchen,
herunder om indsigt i, hvordan den digitale og teknologiske
udvikling påvirker måden, som medieindhold produceres,
distribueres og forbruges på.
Efter den foreslåede nr. 3 vil der gælde et krav om
publicistisk erfaring med at udgive medieindhold fra større
mediehuse eller lignende, hvorved der forstås
medieforetagender, forlag eller tilsvarende, som ikke er
enmandsvirksomheder, men landsdækkende foretagende med flere
ansatte.
Efter den foreslåede nr. 4 vil der gælde et krav om
forståelse for DR's public service-opgaver og forskellige
målgrupper, herunder unge, hvorved forstås kompetencer,
som angår viden om DR's public service-virksomhed, herunder
viden om de forskellige målgrupper, som DR er forpligtet til
at nå med public service-indhold.
Efter de foreslåede nr. 5-7
vil der gælde krav om indsigt i det danske samfund, herunder
i bredden af værdier og befolkningsgrupper i det danske
samfund, forståelse for DR's interessentlandskab, herunder
for det politiske niveau og bred indsigt i det danske kultur- og
foreningsliv. Hermed foreslås, at bestyrelsen skal besidde
kompetencer, der skal tilsikre, at der i DR's bestyrelse er en
folkelig forankring, og at der i bestyrelsens sammensætning
tages højde for DR's rolle som bredt favnende public
service-medievirksomhed og national kulturinstitution.
Efter de foreslåede nr. 8-11
vil der gælde krav om bestyrelseserfaring og ledelseserfaring
på højt niveau fra større organisationer,
erfaring med strategiarbejde og erfaring med økonomisk
ledelse i større organisationer, hvorved der forstås
organisationer af en størrelse og kompleksitet, som i visse,
men ikke nødvendigvis alle, forhold kan sammenlignes med
DR.
Hermed foreslås, at der skal gælde kompetencer, som
angår evnen til at understøtte den strategiske og
forretningsmæssige ledelse af DR som en moderne public
service-medievirksomhed, herunder erfaring med ledelse og
strategiarbejde i organisationer, der løbende må
tilpasse sig hurtigt skiftende vilkår.
Med § 16
b, stk. 2 foreslås det, at bestyrelsen skal
søges sammensat, således at medlemmerne til sammen i
væsentligt omfang besidder kompetencerne i stk. 1.
Efter det foreslåede skal
ministeren og udpegningsorganet tilstræbe, at de medlemmer,
der udpeges, dækker en væsentlig del af kompetencerne i
§ 16 b.
Med § 16 b, stk. 3
foreslås det, at der for bestyrelsesformanden gælder
følgende kompetencekrav:
1) Topledelseserfaring i
større organisationer.
2) Bestyrelseserfaring fra
større organisationer.
3) Stor personlig gennemslagskraft
og stærke kommunikative evner.
4) Forståelse for politiske
processer samt erfaring med at gå i dialog med interessenter,
herunder politikere.
Efter det foreslåede vil der
gælde nye kompetencekrav for bestyrelsesformanden. Der vil
blive stillet krav til bestyrelsesformandens ledelseserfaring,
herunder at bestyrelsesformanden skal have erfaring med både
topledelse og bestyrelseserfaring fra større organisationer,
som på væsentlige områder, fx størrelse og
økonomi, kan sammenlignes med DR, samt have stor personlig
gennemslagskraft og stærke kommunikative evner. Derudover vil
en fremtidig bestyrelsesformand skulle have forståelse for
politiske processer samt erfaring med at gå i dialog med
interessenter, herunder politikere.
Med § 16 b, stk.
4,foreslås det, at de nuværende regler, jf. stk.
4 og 5 om, at medlemmer af eller kandidater til Folketinget,
kommunalbestyrelser, regionsråd eller Europa-Parlamentet ikke
kan være medlemmer af bestyrelsen, videreføres.
Med § 16 c foreslås det,
at forud for udløbet af en beskikkelsesperiode, foretager
den siddende bestyrelse en evaluering af det aktuelle
kompetencebehov i bestyrelsen, som drøftes med ministeren og
udpegningsorganet. Denne evaluering skal suppleres af en ekstern
evaluering minimum hvert sjette år.
Efter den foreslåede ordning vil de aktuelle
kompetencebehov løbende skulle evalueres. Evalueringen vil
skulle drøftes med ministeren og udpegningsorganet og danne
udgangspunkt for henholdsvis ministerens og udpegningsorganets
udpegninger til bestyrelsen ved udløbet af medlemmernes
beskikkelsesperiode hvert tredje år. Bestyrelsens evaluering
vil skulle suppleres af en ekstern evaluering hvert sjette
år, som initieres af DR's bestyrelse, og som ligeledes vil
blive præsenteret for ministeren og udpegningsorganet.
Således foreslås det, at der inden udløbet af
hver anden beskikkelsesperiode vil blive foretaget en vurdering af
det akutelle kompetencebehov af en ekstern aktør med
ekspertise inden for fx ledelse, organisation og rekruttering.
Det foreslås med § 16 c, stk.
2, at beskikkelserne gælder for 3 år, og at der
er mulighed for genbeskikkelse, samt at beskikkelsesperioden ikke
må overstige 12 år.
Efter det foreslåede vil
beskikkelsesperioden blive sat ned fra 4 til 3 år, og den
nuværende regel om, at genbeskikkelse kun kan ske én
gang, vil blive ophævet. I stedet vil bestyrelsesmedlemmer
efter den foreslåede ordning højest kunne sidde i
bestyrelsen i 12 år.
Det foreslås med § 16 c, stk. 3, at i tilfælde af
et bestyrelsesmedlems udtræden udpeges et nyt medlem for den
resterende del af beskikkelsesperioden.
Med forslaget vil den
gældende stk. 6 om, at der i tilfælde af udtræden
udpeges et nyt medlem for den resterende del af
beskikkelsesperioden, blive videreført. Den foreslåede
ændring af udpegningen til bestyrelsen i den foreslåede
§ 16, stk. 4 vil medføre, at såfremt et medlem af
bestyrelsen, der er udpeget af udpegningsorganet, udtræder i
løbet af beskikkelsesperioden, vil det være
udpegningsorganet, der vil skulle udpege et nyt medlem, og
såfremt det er et medlem udpeget af kulturministeren, vil det
være kulturministeren, der vil skulle udpege et nyt
medlem.
Til §
2
Det foreslås med § 2,
stk. 1, at loven træder i kraft
den 1. januar 2027.
Det foreslås med § 2, stk.
2, at for DR's bestyrelse, der blev beskikket den 13.
december 2024, gælder beskikkelsesperioden til og med den 30.
juni 2027.
Forslaget vil medføre, at beskikkelsesperioden for DR's
nuværende bestyrelse vil blive afkortet fra 4 år, som
fastsat i den gældende § 16, stk. 5, i lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1350 af
4. september 2020, til 2 år og 6 måneder.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at DR's bestyrelse
kan beskikkes efter den nye ordning, som foreslås i § 1,
fra den 1. juli 2027.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1350 af 4. september 2020,
som ændret ved lov nr. 2212 af 29. december 2020, lov nr.
1595 af 28. december 2022, § 14 i lov nr. 615 af 11. juni 2024
og § 1 i lov nr. 675 af 11. juni 2024, foretages
følgende ændringer: | § 16. DR
ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer, som beskikkes af
kulturministeren. Kulturministeren udpeger 3 medlemmer (herunder
formanden), og de fastansatte medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer
og 2 suppleanter herfor. Folketingets seks største partier
på tidspunktet for udpegningen indstiller hver 2 kandidater,
som kulturministeren og partierne i fællesskab skal
vælge imellem med henblik på udpegning af de 6
resterende medlemmer. Kulturministeren beskikker
næstformanden blandt de 6 medlemmer, der er udpeget af
kulturministeren og partierne. Stk. 2.
Bestyrelsen skal søges sammensat, så den samlede
bestyrelse repræsenterer mediemæssig, kulturel,
ledelsesmæssig og erhvervsmæssig indsigt. Stk. 3.
Medlemmer af eller kandidater til Folketinget, regionsråd
eller Europa-Parlamentet kan ikke være medlemmer af
bestyrelsen. Stk. 4. Medlemmer af eller kandidater til
kommunalbestyrelser kan ikke være medlemmer af
bestyrelsen. | | 1. § 16
affattes således: »§
16. DR ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer, som
beskikkes af kulturministeren. Stk. 2.
Kulturministeren udpeger 3 medlemmer, herunder formanden. Stk. 3. De
fastansatte medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer og 2
suppleanter. Stk. 4.
Folketingets 6 største partier på tidspunktet for
udpegningen vælger hver ét medlem til
udpegningsorganet, jf. § 16 a. Stk. 5.
Kulturministeren udpeger bestyrelsens næstformand blandt de 6
medlemmer af bestyrelsen, som er udpeget af udpegningsorganet, jf.
§ 16 a. § 16 a.
Kulturministeren nedsætter et udpegningsorgan, som udpeger 6
medlemmer til DR's bestyrelse. Udpegningsorganet nedsættes
for 3 år ad gangen. Stk. 2.
Kulturministeriet sekretariatsbetjener udpegningsorganet. Stk. 3.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
udpegningsorganet, herunder fastsætte en forretningsorden for
udpegningsorganet. § 16 b.
Medlemmer af DR's bestyrelse, jf. § 16, skal hver især
besidde minimum én af følgende kompetencer: 1) Viden om medieudvikling, -distribution
og brugervaner. 2) Viden om den digitale og teknologiske
udvikling. 3) Erfaring med publicisme og
indholdsproduktion fra større mediehuse eller
lignende. 4) Forståelse for DR's public
service-opgaver og forskellige public service-målgrupper,
herunder unge. 5) Indsigt i det danske samfund, herunder
i bredden af værdier og befolkningsgrupper i samfundet. 6) Forståelse for DR's
interessentlandskab, herunder for det politiske niveau. 7) Bred indsigt i det danske kultur- og
foreningsliv 8) Bestyrelseserfaring fra større
organisationer. 9) Ledelseserfaring på højt
niveau fra større organisationer. 10) Erfaring med strategiarbejde. 11) Erfaring med økonomisk ledelse
i større organisationer. Stk. 2.
Bestyrelsen skal søges sammensat således, at
medlemmerne til sammen i væsentligt omfang besidder
kompetencerne i stk.1. Stk. 3.
Bestyrelsesformanden skal besidde følgende
kompetencer: 1) Topledelseserfaring fra større
organisationer. 2) Bestyrelseserfaring fra større
organisationer. 3) Stor personlig gennemslagskraft og
stærke kommunikative evner. 4) Forståelse for politiske
processer samt erfaring med at gå i dialog med interessenter,
herunder politikere. Stk. 4.
Medlemmer af eller kandidater til Folketinget, kommunalbestyrelser,
regionsråd eller Europa-Parlamentet kan ikke være
medlemmer af bestyrelsen. § 16 c.
DR's bestyrelse, jf. § 16, foretager forud for udløbet
af en beskikkelsesperiode en evaluering af det aktuelle
kompetencebehov i bestyrelsen, som drøftes med
kulturministeren og udpegningsorganet. Denne evaluering skal
suppleres af en ekstern evaluering minimum hvert sjette
år. Stk. 2.
Beskikkelserne efter § 16, stk. 1, gælder for 3
år. Der er mulighed for genbeskikkelse. Beskikkelsesperioden
må dog ikke overstige 12 år. Stk. 3.
Udtræder et medlem af bestyrelsen inden udløbet af
dennes beskikkelsesperiode, udpeges et nyt medlem for den
resterende del af beskikkelsesperioden.« |
|