L 161 Forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.

(Ændring af udpegningsmodel for DR’s bestyrelse).

Af: Kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M)
Udvalg: Kulturudvalget
Samling: 2024-25
Status: Fremsat

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 27-02-2025

Fremsat: 27-02-2025

Fremsat den 27. februar 2025 af kulturministeren (Jakob Engel-Schmidt)

20241_l161_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 27. februar 2025 af kulturministeren (Jakob Engel-Schmidt)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.

(Ændring af udpegningsmodel for DR's bestyrelse)

§ 1

I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1350 af 4. september 2020, som ændret ved lov nr. 2212 af 29. december 2020, lov nr. 1595 af 28. december 2022, § 14 i lov nr. 615 af 11. juni 2024 og § 1 i lov nr. 675 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:

1. § 16 ophæves, og i stedet indsættes:

»§ 16 DR ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer, som beskikkes af kulturministeren.

Stk. 2. Kulturministeren udpeger 3 medlemmer, herunder formanden.

Stk. 3. De fastansatte medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer og 2 suppleanter.

Stk. 4. Folketingets 6 største partier på tidspunktet for udpegningen vælger hver ét medlem til udpegningsorganet, jf. § 16 a.

Stk. 5. Kulturministeren udpeger bestyrelsens næstformand blandt de 6 medlemmer af bestyrelsen, som er udpeget af udpegningsorganet, jf. § 16 a.

§ 16 a. Kulturministeren nedsætter et udpegningsorgan, som udpeger 6 medlemmer til DR's bestyrelse. Udpegningsorganet nedsættes for 3 år ad gangen.

Stk. 2. Kulturministeriet sekretariatsbetjener udpegningsorganet.

Stk. 3. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om udpegningsorganet, herunder fastsætte en forretningsorden for udpegningsorganet.

§ 16 b. Medlemmer af DR's bestyrelse, jf. § 16, skal hver især besidde minimum én af følgende kompetencer:

1) Viden om medieudvikling, -distribution og brugervaner.

2) Viden om den digitale og teknologiske udvikling.

3) Erfaring med publicisme og indholdsproduktion fra større mediehuse eller lignende.

4) Forståelse for DR's public service-opgaver og forskellige public service-målgrupper, herunder unge.

5) Indsigt i det danske samfund, herunder i bredden af værdier og befolkningsgrupper i samfundet.

6) Forståelse for DR's interessentlandskab, herunder for det politiske niveau.

7) Bred indsigt i det danske kultur- og foreningsliv

8) Bestyrelseserfaring fra større organisationer.

9) Ledelseserfaring på højt niveau fra større organisationer.

10) Erfaring med strategiarbejde.

11) Erfaring med økonomisk ledelse i større organisationer.

Stk. 2. Bestyrelsen skal søges sammensat således, at medlemmerne til sammen i væsentligt omfang besidder kompetencerne i stk. 1.

Stk. 3. Bestyrelsesformanden skal besidde følgende kompetencer:

1) Topledelseserfaring fra større organisationer.

2) Bestyrelseserfaring fra større organisationer.

3) Stor personlig gennemslagskraft og stærke kommunikative evner.

4) Forståelse for politiske processer samt erfaring med at gå i dialog med interessenter, herunder politikere.

Stk. 4. Medlemmer af eller kandidater til Folketinget, kommunalbestyrelser, regionsråd eller Europa-Parlamentet kan ikke være medlemmer af bestyrelsen.

§ 16 c. DR's bestyrelse, jf. § 16, foretager forud for udløbet af en beskikkelsesperiode en evaluering af det aktuelle kompetencebehov i bestyrelsen, som drøftes med kulturministeren og udpegningsorganet. Denne evaluering skal suppleres af en ekstern evaluering minimum hvert sjette år.

Stk. 2. Beskikkelserne efter § 16, stk. 1, gælder for 3 år. Der er mulighed for genbeskikkelse. Beskikkelsesperioden må dog ikke overstige 12 år.

Stk. 3. Udtræder et medlem af bestyrelsen inden udløbet af dennes beskikkelsesperiode, udpeges et nyt medlem for den resterende del af beskikkelsesperioden.«

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2027.

Stk. 2. Beskikkelsen af DR's bestyrelse af 13. december 2024 efter § 16 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1350 af 4. september 2020, som ændret ved lov nr. 615 af 11. juni 2024, gælder til og med den 30. juni 2027.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1.
Indledning
2.
Lovforslagets hovedpunkter
2.1.
DR's bestyrelse
2.1.1.
Gældende ret
2.1.2.
Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
6.
Klimamæssige konsekvenser
7.
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8.
Forholdet til EU-retten
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10.
Sammenfattende skema


1. Indledning

Lovforslaget har til formål at gennemføre en politisk aftale om en ny udpegningsmodel for DR's bestyrelse, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) indgik den 12. april 2024 med Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Radikale Venstre. Den politiske aftale bygger på anbefalinger fra Udvalg om DR's bestyrelse fra januar 2024. Den nye udpegningsmodel skal sikre, at DR har en fagligt stærk, uafhængig og folkeligt forankret bestyrelse med de rette kompetencer til at lede DR.

Af aftalen følger bl.a., at der ændres i måden, der udpeges til DR's bestyrelse, herunder at der etableres et nyt udpegningsorgan, ligesom der følger nye kompetencekrav til medlemmer af bestyrelsen og en ændring af reglerne om beskikkelsesperiode og genbeskikkelse.

2. Lovforslagets hovedpunkter

2.1. DR's bestyrelse

2.1.1. Gældende ret

§ 16 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. indeholder regler om, hvordan DR's bestyrelse skal udpeges og beskikkes.

Det følger af § 16, stk. 1, at DR ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer, som beskikkes af kulturministeren, hvoraf kulturministeren udpeger 3 medlemmer (herunder formanden), og de fastansatte medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer og 2 suppleanter herfor. Derudover følger det af bestemmelsen, at Folketingets 6 største partier hver indstiller 2 kandidater, hvorefter kulturministeren og de 6 partier i fællesskab blandt de indstillede i alt 12 kandidater udpeger de 6 resterende medlemmer. Kulturministeren beskikker næstformanden blandt de 6 medlemmer, der er udpeget af kulturministeren og de 6 partier.

Den gældende udpegningsmodel blev fastsat med lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed (lov nr. 1549 af 18/12/2018), hvorefter kulturministeren anmoder de 6 største partier i Folketinget om hver at indstille 2 kandidater til DR's bestyrelse. Hermed erstattedes den dagældende ordning, hvormed Folketingets 6 største partier udpegede 6 medlemmer til bestyrelsen.

Det fremgår af § 16, stk. 2, at bestyrelsen skal søges sammensat, så den samlede bestyrelse repræsenterer mediemæssig, kulturel, ledelsesmæssig og erhvervsmæssig indsigt.

Det fremgår af § 16, stk. 3 og 4, at medlemmer af eller kandidater til Folketinget, regionsråd, Europa-Parlamentet eller kommunalbestyrelser ikke kan være medlemmer af bestyrelsen. Det fremgår af § 16, stk. 5, at beskikkelserne til DR's bestyrelse gælder for 4 år. Det fremgår endvidere, at der alene én gang kan ske genbeskikkelse af bestyrelsesmedlemmer, jf. § 16, stk. 1. Endelig fremgår det af § 16, stk. 6, at der i tilfælde af udtræden fra bestyrelsen udpeges et nyt medlem for den resterende del af beskikkelsesperioden.

Med lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. (lov nr. 1595 af 28/12/2022) blev det fastsat som § 16, stk. 7, at uanset stk. 5 forlænges beskikkelsesperioden for bestyrelsen, som blev beskikket i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. december 2022, med yderligere 2 år, således at beskikkelsesperioden blev forlænget frem til 31. december 2024.

Forlængelsen af beskikkelsesperioden skal ses i lyset af, at det i "Medieaftale for 2022-2025" blev aftalt at nedsætte et udvalg, der skulle komme med forslag til en ny udpegningsmodel og sammensætning af DR's bestyrelse, som skulle finde anvendelse ved udpegningen af DR's bestyrelse ved årsskiftet 2024/2025.

2.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

Med medieaftalen for 2023-2026: "Samling om frie medier og stærkt dansk indhold" af 14. juni 2023 blev regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti enige om en række tiltag med hensyn til en modernisering af DR's bestyrelse. Af aftalen fremgår bl.a., at DR skal have en stærk og uafhængig bestyrelse, som understøtter udviklingen af DR som en moderne medievirksomhed. Det fremgår endvidere, at der er igangsat et udvalgsarbejde med henblik på at fremlægge forslag til en ny sammensætning af DR's bestyrelse, som både sikrer faglige kompetencer, uafhængighed og en folkelig forankring, samt at udvalget afleverer en rapport til kulturministeren med henblik på drøftelse med partierne i medieforligskredsen.

Udvalgsarbejdet blev færdiggjort i 2024 og dannede grundlag for politiske drøftelser i forligskredsen bag "Medieaftale for 2023-2026". Der blev den 12. april 2024 indgået en aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten om en ny udpegningsmodel for DR's bestyrelse, hvoraf følger, at ministeren udpeger 3 medlemmer (herunder formanden) og de fastansatte medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer og 2 suppleanter herfor. Folketingets 6 største partier vælger hver et medlem til et udpegningsorgan, der har til formål at udpege 6 medlemmer til DR's bestyrelse.

Det er hensigten, at medlemmerne af udpegningsorganet i fællesskab bliver enige om udpegningen af 6 medlemmer af bestyrelsen. Dette adskiller sig fra den nuværende ordning, hvor Folketingets 6 største partier hver for sig indstiller 2 kandidater, og ministeren udpeger én af de indstillede kandidater fra hver af de seks indstillende partier.

Forslaget om at benytte et udpegningsorgan skal tilsikre, at der kan anlægges et tværgående blik på sammensætningen af medlemmer, som udpeges af Folketingets partier, og derigennem tilsikre hensyn vedrørende alsidighed og den optimale samlede kompetenceprofil i bestyrelsen.

Det foreslås samtidig, at der fastsættes nye faglige kompetencekrav for medlemmer af bestyrelsen, som skal lægges til grund for udpegningerne samt særlige kompetencekrav til bestyrelsesformanden. Kompetencekravene vil gælde både for medlemmer udpeget af udpegningsorganet og af kulturministeren.

De foreslåede kompetencekrav fremgår af den politiske aftale af 12. april indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) samt Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Radikale Venstre og tager afsæt i anbefalingerne om nye kompetencekrav fra Udvalget om DR's bestyrelse.

Med de foreslåede kompetencekrav tilsigtes der både en hensyntagen til de faglige og ledelsesmæssige kompetencer, som er nødvendige for at drive DR, og samtidig afspejler kravene, at DR som Danmarks samlede public service-medievirksomhed spiller en særlig rolle og har et særligt ansvar for at nå hele Danmarks befolkning med relevant medie- og kulturindhold.

Kompetencekravene til bestyrelsesmedlemmerne opdeles, jf. den politiske aftale af 12. april, i tre kategorier: 1) medier, teknologi og brugervaner; 2) folkelig forankring og forståelse for public service samt 3) ledelseserfaring.

Således knytter der sig under kategorien "Medier, teknologi og brugervaner" følgende kompetencekrav: viden om medieudvikling, -distribution og brugervaner; viden om den digitale og teknologiske udvikling og erfaring med publicisme og indholdsproduktion fra større mediehuse eller lignende.

Til kategorien "Folkelig forankring, kultur og public service" knytter sig følgende kompetencekrav: forståelse for DR's public service-opgaver og forskellige public service-målgrupper, herunder unge; indsigt i det danske samfund, herunder i bredden af værdier og befolkningsgrupper i samfundet; forståelse for DR's interessentlandskab, herunder for det politiske niveau og bred indsigt i det danske kultur- og foreningsliv.

Til kategorien "Ledelse", knytter sig følgende kompetencekrav: bestyrelseserfaring fra større organisationer; ledelseserfaring på højt niveau fra større organisationer, erfaring med strategiarbejde og erfaring med økonomisk ledelse i større organisationer.

Kompetencekravene skal forstås sådan, at ikke alle kompetencer under de tre kategorier skal være til stede hos en person, men således at et udpeget medlem skal repræsentere mindst én af de underliggende kompetencer inden for mindst én af kategorierne.

Det er samtidig hensigten, at bestyrelsen skal sammensættes således, at kompetencer fra hver af kategorierne er repræsenteret, og at de i lovforslaget oplistede kompetencer er bredt dækket i sammensætningen af bestyrelsen.

Der gælder derudover følgende kompetencekrav til bestyrelsesformanden: topledelseserfaring fra større organisationer; bestyrelseserfaring fra større organisationer, stor personlig gennemslagskraft og stærke kommunikative evner og forståelse for politiske processer samt erfaring med at gå i dialog med interessenter, herunder politikere.

Derudover foreslås beskikkelsesperioden nedsat fra 4 til 3 år med en maksimal periode på 12 år, samt at der indføres løbende evalueringer af, om bestyrelsen har de rette kompetencer. De foreslåede bestemmelser angående evaluering og beskikkelsesperiode følger ligeledes en række af anbefalingerne fra Udvalget om DR's bestyrelse.

De forslåede ændringer vil muliggøre en hyppigere vurdering, end tilfældet er i dag, af, hvorvidt bestyrelsen besidder de ønskede kompetencer, hvilket skal ses i lyset af de hurtigt skiftende vilkår, som DR opererer under, og det deraf løbende behov for at vurdere de eksisterede kompetencer i bestyrelsen i forhold til, hvordan DR bedst muligt løser sin public service-opgave.

Med den foreslåede ændring om, at beskikkelsesperioden maksimalt kan være på 12 år, gives der samtidig mulighed for, at bestyrelsesmedlemmer kan sidde i længere tid end i dag, hvormed der kan sikres kontinuitet i DR's bestyrelse.

Samlet set er hensigten med de foreslåede ændringer af måden, DR's bestyrelse udpeges på, at tilvejebringe en faglig og ledelsesmæssig styrkelse af bestyrelsen, som modsvarer den samfundsmæssige betydning, som DR har.

De eksisterende regler om, at medlemmer af bestyrelsen ikke må være kandidater eller medlemmer af Folketinget, kommunalbestyrelser, regionsråd eller Europa-Parlamentet, foreslås videreført.

3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige

Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.

6. Klimamæssige konsekvenser

Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.

7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser

Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.

8. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med principperne i den europæiske forordning om mediefrihed, hvoraf det blandt andet følger, at medlemsstaterne skal sikre, at den øverste ledelse i public service-medier er uafhængig, at udpegningsprocessen er transparent, og at der lægges på forhånd fastlagte kriterier til grund for udpegningen.

9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 3. december 2024 til den 8. januar 2025(28 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: A4 Medier, Aller Media, Altinget, Avisen.dk, Alrow Media, BEAM Audio Agency, Bauer Media, Berlingske Media, Bonnier Publications, Bornholms Tidende, BT, Dagbladet Børsen A/S, Danwatch, Det Nordjyske Mediehus, DK4, DR, Ekstra Bladet, FBG Mediehus, Finans, Hovedstadens Mediehus A/S, Information, JFM, JP/Politikens Hus A/S, Jyllands-Posten, Kristeligt Dagblad, Mediegruppen A/S, Mediehusene Midtjylland, Mediehuset København, Midtjyllands Ugeaviser A/S, Nordiske Medier, Nordjyske Stiftstidende, Podimo, Politiken, POV International, Radio IIII, Samvirke, Sjællandske Medier A/S, Tech Media, Teknologiens Mediehus, TV 2 DANMARK A/S, TV 2/Bornholm, TV 2/FYN, TV 2/Kosmopol, TV 2/Nord, TV 2/Øst, TV 2/Østjylland, TV Midt Vest, TV SYD, Watch Medier A/S, Weekendavisen, Zetland, Århus Stiftstidende, Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder, Center for Podcasting, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Industri, Dansk Journalistforbund (DJ), Dansk Markedsføring, Danske Advokater, Danske Annoncører og Markedsførere (DAOM), Danske Forlag, Danske Handicaporganisationer, Danske Lokalaviser, Danske Mediedistributører, Danske Medier, Danske Regioner, DILEM (Danske Idebaserede Lokale Elektroniske Medier), DMJX, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Folketinget, Forbrugerrådet TÆNK, Foreningen af lokale, fritstående, journalistiske internetmedier, IT-Branchen, KL (Kommunernes Landsforening), Medienævnet, Medierådet for Børn og Unge, Nye Medier, Pressenævnet, Producentforeningen, Publicistklubben, Radio- og tv-nævnet, Samarbejdsforum for danske Lytter- og Seerorganisationer, SAML (Sammenslutningen af Medier i Lokalsamfundet).

10. Sammenfattende skema

 
Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med principperne i den europæiske forordning om mediefrihed.
Er i strid med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant omfang også gælder ved implementering af ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X)
Ja
Nej
X


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Det følger af § 16, stk. 1, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, at DR ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer, som beskikkes af kulturministeren. Kulturministeren udpeger 3 medlemmer (herunder formanden), og de fastansatte medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer og 2 suppleanter herfor. Folketingets 6 største partier indstiller hver 2 kandidater, som kulturministeren og partierne i fællesskab skal vælge imellem med henblik på udpegning af de 6 resterende medlemmer. Kulturministeren beskikker næstformanden blandt de 6 medlemmer, der er udpeget af kulturministeren og partierne.

Af § 16, stk. 2, følger, at den samlede bestyrelse skal sammensættes, så den repræsenterer mediemæssig, kulturel, ledelsesmæssig og erhvervsmæssig indsigt.

Af § 16, stk. 3, følger, at medlemmer af eller kandidater til Folketinget, regionsråd eller Europa-Parlamentet ikke kan være medlem af bestyrelsen.

Af § 16, stk. 4, følger, at medlemmer af eller kandidater til kommunalbestyrelser ikke kan være medlemmer af bestyrelsen.

§ 16, stk. 5, foreskriver, at beskikkelserne til bestyrelsen gælder for 4 år, og at der alene kan ske genbeskikkelse af bestyrelsesmedlemmer én gang.

Det følger af § 16, stk. 6, at hvis et bestyrelsesmedlem udtræder, vil et nyt medlem udpeges for den resterende del af beskikkelsesperioden.

Det følger af § 16, stk. 7, at uanset stk. 5, forlænges beskikkelsesperioden for bestyrelsen, der blev beskikket i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. december 2022 med yderligere 2 år.

Det foreslås i § 16, stk. 1, at DR ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer, som beskikkes af kulturministeren.

Forslaget vil betyde, at DR fortsat ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer, som beskikkes af kulturministeren.

Det foreslås i § 16, stk. 2, at kulturministeren udpeger 3 medlemmer, herunder formanden.

Forslaget vil medføre, at kulturministeren fortsat vil skulle udpege 3 medlemmer af bestyrelsen, herunder formanden.

Det foreslås i § 16, stk. 3, at de fastansatte medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer og 2 suppleanter.

Forslaget vil betyde, at DR's medarbejdere fortsat vil skulle udpege 2 medlemmer og 2 suppleanter.

Det foreslås i § 16, stk. 4, at Folketingets 6 største partier på tidspunktet for udpegningen vælger hver ét medlem til udpegningsorganet jf. § 16 a.

Forslaget vil medføre, at Folketingets 6 største partier vil skulle vælge et medlem hver til et udpegningsorgan, jf. § 16 a.

Med de 6 største partier forstås de 6 største partier baseret på den aktuelle mandatfordeling på tidspunktet for nedsættelsen af udpegningsorganet. Med ordningen vil det være en forudsætning, at de 6 største partier udpeger ét medlem per parti.

Dermed videreføres gældende ret om, at indstillinger fra Folketingets partier til DR's bestyrelse ikke sker med udgangspunkt i Folketingets forretningsorden § 36, hvoraf følger, at Tingets medlemmer deler sig i valggrupper, der udpeger de valgte efter forholdstal.

Såfremt det 6. og 7. største parti har lige mange mandater i Folketinget, afgøres rækkefølgen af, hvilket parti der har fået flest stemmer i forbindelse med det seneste folketingsvalg, hvilket også følger af praksis i dag.

Det foreslås i § 16, stk. 5, at kulturministeren udpeger bestyrelsens næstformand blandt de 6 medlemmer af bestyrelsen, som er udpeget af udpegningsorganet.

Forslaget vil betyde, at kulturministeren skal udpege næstformanden blandt de 6 medlemmer, som er udpeget af udpegningsorganet. Hermed videreføres gældende ret om, at kulturministeren udpeger næstformanden blandt de medlemmer af bestyrelsen, som er udpeget af Folketinget.

Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Det foreslås i § 16 a, at kulturministeren nedsætter et udpegningsorgan, som udpeger 6 medlemmer til DR's bestyrelse, og at udpegningsorganet nedsættes for 3 år ad gangen.

Forslaget vil medføre, at kulturministeren nedsætter et udpegningsorgan, som udpeger 6 medlemmer til DR's bestyrelse.

Med et nyt udpegningsorgan vil Folketingets partier ikke som i dag indstille kandidater hver for sig til kulturministeren. Partierne vil i stedet vælge et medlem hver til et udpegningsorgan, som udpeger 6 medlemmer til bestyrelsen.

Forslaget vil medføre, at udpegningsorganet vil blive nedsat for 3 år ad gangen og vil på den måde følge den foreslåede beskikkelsesperiode for bestyrelsen.

Efter den foreslåede § 16 a, stk. 2 vil Kulturministeriet skulle sekretariatsbetjene udpegningsorganet.

Med den foreslåede ordning vil Kulturministeriet have til opgave at tilrettelægge arbejdet i udpegningsorganet, fx indkalde til møder i udpegningsorganet.

Efter den foreslåede § 16 a, stk. 3 kan kulturministeren fastsætte nærmere regler for udpegningsorganet, herunder en forretningsorden for udpegningsorganet.

Den foreslåede ændring vil medføre, at kulturministeren vil kunne fastsætte nærmere regler for udpegningsorganet. Det er hensigten, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om den nærmere organisering af udpegningsorganet, herunder en forretningsorden, hvori udpegningsorganets opgaver og arbejdsform samt afvikling af møder i udpegningsorganet fastlægges.

Det foreslås i § 16 b, at medlemmer, som er udpeget af kulturministeren og udpegningsorganet, skal besidde minimum én af kompetencerne oplistet i nr. 1-11.

1) Viden om medieudvikling, -distribution og brugervaner.

2) Viden om den digitale og teknologiske udvikling.

3) Erfaring med publicisme og indholdsproduktion fra større mediehuse eller lignende.

4) Forståelse for DR's public service-opgaver og forskellige public service-målgrupper, herunder unge.

5) Indsigt i det danske samfund, herunder i bredden af værdier og befolkningsgrupper i samfundet.

6) Forståelse for DR's interessentlandskab, herunder for det politiske niveau.

7) Bred indsigt i det danske kultur- og foreningsliv.

8) Bestyrelseserfaring fra større organisationer.

9) Ledelseserfaring på højt niveau fra større organisationer.

10) Erfaring med strategiarbejde.

11) Erfaring med økonomisk ledelse i større organisationer.

Efter de foreslåede nr. 1 og 2 vil der gælde krav om kompetencer vedrørende udviklingen inden for mediebranchen, herunder om indsigt i, hvordan den digitale og teknologiske udvikling påvirker måden, som medieindhold produceres, distribueres og forbruges på.

Efter den foreslåede nr. 3 vil der gælde et krav om publicistisk erfaring med at udgive medieindhold fra større mediehuse eller lignende, hvorved der forstås medieforetagender, forlag eller tilsvarende, som ikke er enmandsvirksomheder, men landsdækkende foretagende med flere ansatte.

Efter den foreslåede nr. 4 vil der gælde et krav om forståelse for DR's public service-opgaver og forskellige målgrupper, herunder unge, hvorved forstås kompetencer, som angår viden om DR's public service-virksomhed, herunder viden om de forskellige målgrupper, som DR er forpligtet til at nå med public service-indhold.

Efter de foreslåede nr. 5-7 vil der gælde krav om indsigt i det danske samfund, herunder i bredden af værdier og befolkningsgrupper i det danske samfund, forståelse for DR's interessentlandskab, herunder for det politiske niveau og bred indsigt i det danske kultur- og foreningsliv. Hermed foreslås, at bestyrelsen skal besidde kompetencer, der skal tilsikre, at der i DR's bestyrelse er en folkelig forankring, og at der i bestyrelsens sammensætning tages højde for DR's rolle som bredt favnende public service-medievirksomhed og national kulturinstitution.

Efter de foreslåede nr. 8-11 vil der gælde krav om bestyrelseserfaring og ledelseserfaring på højt niveau fra større organisationer, erfaring med strategiarbejde og erfaring med økonomisk ledelse i større organisationer, hvorved der forstås organisationer af en størrelse og kompleksitet, som i visse, men ikke nødvendigvis alle, forhold kan sammenlignes med DR.

Hermed foreslås, at der skal gælde kompetencer, som angår evnen til at understøtte den strategiske og forretningsmæssige ledelse af DR som en moderne public service-medievirksomhed, herunder erfaring med ledelse og strategiarbejde i organisationer, der løbende må tilpasse sig hurtigt skiftende vilkår.

Med § 16 b, stk. 2 foreslås det, at bestyrelsen skal søges sammensat, således at medlemmerne til sammen i væsentligt omfang besidder kompetencerne i stk. 1.

Efter det foreslåede skal ministeren og udpegningsorganet tilstræbe, at de medlemmer, der udpeges, dækker en væsentlig del af kompetencerne i § 16 b.

Med § 16 b, stk. 3 foreslås det, at der for bestyrelsesformanden gælder følgende kompetencekrav:

1) Topledelseserfaring i større organisationer.

2) Bestyrelseserfaring fra større organisationer.

3) Stor personlig gennemslagskraft og stærke kommunikative evner.

4) Forståelse for politiske processer samt erfaring med at gå i dialog med interessenter, herunder politikere.

Efter det foreslåede vil der gælde nye kompetencekrav for bestyrelsesformanden. Der vil blive stillet krav til bestyrelsesformandens ledelseserfaring, herunder at bestyrelsesformanden skal have erfaring med både topledelse og bestyrelseserfaring fra større organisationer, som på væsentlige områder, fx størrelse og økonomi, kan sammenlignes med DR, samt have stor personlig gennemslagskraft og stærke kommunikative evner. Derudover vil en fremtidig bestyrelsesformand skulle have forståelse for politiske processer samt erfaring med at gå i dialog med interessenter, herunder politikere.

Med § 16 b, stk. 4,foreslås det, at de nuværende regler, jf. stk. 4 og 5 om, at medlemmer af eller kandidater til Folketinget, kommunalbestyrelser, regionsråd eller Europa-Parlamentet ikke kan være medlemmer af bestyrelsen, videreføres.

Med § 16 c foreslås det, at forud for udløbet af en beskikkelsesperiode, foretager den siddende bestyrelse en evaluering af det aktuelle kompetencebehov i bestyrelsen, som drøftes med ministeren og udpegningsorganet. Denne evaluering skal suppleres af en ekstern evaluering minimum hvert sjette år.

Efter den foreslåede ordning vil de aktuelle kompetencebehov løbende skulle evalueres. Evalueringen vil skulle drøftes med ministeren og udpegningsorganet og danne udgangspunkt for henholdsvis ministerens og udpegningsorganets udpegninger til bestyrelsen ved udløbet af medlemmernes beskikkelsesperiode hvert tredje år. Bestyrelsens evaluering vil skulle suppleres af en ekstern evaluering hvert sjette år, som initieres af DR's bestyrelse, og som ligeledes vil blive præsenteret for ministeren og udpegningsorganet. Således foreslås det, at der inden udløbet af hver anden beskikkelsesperiode vil blive foretaget en vurdering af det akutelle kompetencebehov af en ekstern aktør med ekspertise inden for fx ledelse, organisation og rekruttering.

Det foreslås med § 16 c, stk. 2, at beskikkelserne gælder for 3 år, og at der er mulighed for genbeskikkelse, samt at beskikkelsesperioden ikke må overstige 12 år.

Efter det foreslåede vil beskikkelsesperioden blive sat ned fra 4 til 3 år, og den nuværende regel om, at genbeskikkelse kun kan ske én gang, vil blive ophævet. I stedet vil bestyrelsesmedlemmer efter den foreslåede ordning højest kunne sidde i bestyrelsen i 12 år.

Det foreslås med § 16 c, stk. 3, at i tilfælde af et bestyrelsesmedlems udtræden udpeges et nyt medlem for den resterende del af beskikkelsesperioden.

Med forslaget vil den gældende stk. 6 om, at der i tilfælde af udtræden udpeges et nyt medlem for den resterende del af beskikkelsesperioden, blive videreført. Den foreslåede ændring af udpegningen til bestyrelsen i den foreslåede § 16, stk. 4 vil medføre, at såfremt et medlem af bestyrelsen, der er udpeget af udpegningsorganet, udtræder i løbet af beskikkelsesperioden, vil det være udpegningsorganet, der vil skulle udpege et nyt medlem, og såfremt det er et medlem udpeget af kulturministeren, vil det være kulturministeren, der vil skulle udpege et nyt medlem.

Til § 2

Det foreslås med § 2, stk. 1, at loven træder i kraft den 1. januar 2027.

Det foreslås med § 2, stk. 2, at for DR's bestyrelse, der blev beskikket den 13. december 2024, gælder beskikkelsesperioden til og med den 30. juni 2027.

Forslaget vil medføre, at beskikkelsesperioden for DR's nuværende bestyrelse vil blive afkortet fra 4 år, som fastsat i den gældende § 16, stk. 5, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1350 af 4. september 2020, til 2 år og 6 måneder.

Formålet med bestemmelsen er at sikre, at DR's bestyrelse kan beskikkes efter den nye ordning, som foreslås i § 1, fra den 1. juli 2027.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
  
§ 1
I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1350 af 4. september 2020, som ændret ved lov nr. 2212 af 29. december 2020, lov nr. 1595 af 28. december 2022, § 14 i lov nr. 615 af 11. juni 2024 og § 1 i lov nr. 675 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:
§ 16. DR ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer, som beskikkes af kulturministeren. Kulturministeren udpeger 3 medlemmer (herunder formanden), og de fastansatte medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer og 2 suppleanter herfor. Folketingets seks største partier på tidspunktet for udpegningen indstiller hver 2 kandidater, som kulturministeren og partierne i fællesskab skal vælge imellem med henblik på udpegning af de 6 resterende medlemmer. Kulturministeren beskikker næstformanden blandt de 6 medlemmer, der er udpeget af kulturministeren og partierne.
Stk. 2. Bestyrelsen skal søges sammensat, så den samlede bestyrelse repræsenterer mediemæssig, kulturel, ledelsesmæssig og erhvervsmæssig indsigt.
Stk. 3. Medlemmer af eller kandidater til Folketinget, regionsråd eller Europa-Parlamentet kan ikke være medlemmer af bestyrelsen.
Stk. 4. Medlemmer af eller kandidater til kommunalbestyrelser kan ikke være medlemmer af bestyrelsen.
 
1. § 16 affattes således:
»§ 16. DR ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer, som beskikkes af kulturministeren.
Stk. 2. Kulturministeren udpeger 3 medlemmer, herunder formanden.
Stk. 3. De fastansatte medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer og 2 suppleanter.
Stk. 4. Folketingets 6 største partier på tidspunktet for udpegningen vælger hver ét medlem til udpegningsorganet, jf. § 16 a.
Stk. 5. Kulturministeren udpeger bestyrelsens næstformand blandt de 6 medlemmer af bestyrelsen, som er udpeget af udpegningsorganet, jf. § 16 a.
§ 16 a. Kulturministeren nedsætter et udpegningsorgan, som udpeger 6 medlemmer til DR's bestyrelse. Udpegningsorganet nedsættes for 3 år ad gangen.
Stk. 2. Kulturministeriet sekretariatsbetjener udpegningsorganet.
Stk. 3. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om udpegningsorganet, herunder fastsætte en forretningsorden for udpegningsorganet.
§ 16 b. Medlemmer af DR's bestyrelse, jf. § 16, skal hver især besidde minimum én af følgende kompetencer:
1) Viden om medieudvikling, -distribution og brugervaner.
2) Viden om den digitale og teknologiske udvikling.
3) Erfaring med publicisme og indholdsproduktion fra større mediehuse eller lignende.
4) Forståelse for DR's public service-opgaver og forskellige public service-målgrupper, herunder unge.
5) Indsigt i det danske samfund, herunder i bredden af værdier og befolkningsgrupper i samfundet.
6) Forståelse for DR's interessentlandskab, herunder for det politiske niveau.
7) Bred indsigt i det danske kultur- og foreningsliv
8) Bestyrelseserfaring fra større organisationer.
9) Ledelseserfaring på højt niveau fra større organisationer.
10) Erfaring med strategiarbejde.
11) Erfaring med økonomisk ledelse i større organisationer.
Stk. 2. Bestyrelsen skal søges sammensat således, at medlemmerne til sammen i væsentligt omfang besidder kompetencerne i stk.1.
Stk. 3. Bestyrelsesformanden skal besidde følgende kompetencer:
1) Topledelseserfaring fra større organisationer.
2) Bestyrelseserfaring fra større organisationer.
3) Stor personlig gennemslagskraft og stærke kommunikative evner.
4) Forståelse for politiske processer samt erfaring med at gå i dialog med interessenter, herunder politikere.
Stk. 4. Medlemmer af eller kandidater til Folketinget, kommunalbestyrelser, regionsråd eller Europa-Parlamentet kan ikke være medlemmer af bestyrelsen.
§ 16 c. DR's bestyrelse, jf. § 16, foretager forud for udløbet af en beskikkelsesperiode en evaluering af det aktuelle kompetencebehov i bestyrelsen, som drøftes med kulturministeren og udpegningsorganet. Denne evaluering skal suppleres af en ekstern evaluering minimum hvert sjette år.
Stk. 2. Beskikkelserne efter § 16, stk. 1, gælder for 3 år. Der er mulighed for genbeskikkelse. Beskikkelsesperioden må dog ikke overstige 12 år.
Stk. 3. Udtræder et medlem af bestyrelsen inden udløbet af dennes beskikkelsesperiode, udpeges et nyt medlem for den resterende del af beskikkelsesperioden.«