Skriftlig fremsættelse (27. februar
2025)
Miljøministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
lov om ændring af lov om beskyttelse
af havmiljøet og lov om maritim fysisk (etablering af
Havnaturfonden og mulighed for midlertidig dispensation fra
havplanen m.v.)
(Lovforslag nr. L 159)
Lovforslaget har to formål. Dels at
muliggøre etableringen af Havnaturfonden iht. Aftale om Etablering af Havnaturfonden af 27.
juni 2024 (S, V, M, SF, KF, EL og RV), og dels at præcisere
reglerne for anvendelse af Danmarks Havplan.
Det danske havmiljø er mange steder
i ringe tilstand, hvilket har medført, at livet i havet
flere steder gradvist uddør. De ringe betingelser for dyre-
og planteliv er til væsentlig ulempe for særligt den
marine biodiversitet, men udfordrer også fremtiden for f.eks.
fiskerierhvervet i Danmark. Samtidig er det væsentligt for
både havmiljøet og de danske klimamål, at der
tilvejebringes de bedst mulige forudsætninger for at sikre
sameksistens mellem udbygningen af vedvarende energi på havet
og miljø- og naturhensyn.
Med dette lovforslag foreslås en
ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet, som har
til formål at etablere Havnaturfonden i henhold til de
aftalte principper om Havnaturfondens formål, forankring og
indsatser, der er fastsat i Aftale om
etablering af Havnaturfonden, som regeringen indgik med
Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten
og Radikale Venstre den 27. juni 2024.
Havnaturfonden foreslås etableret som
et sekretariat i Miljøstyrelsen, og altså ikke som en
fond i traditionel forstand. Havnaturfonden vil efter forslaget
skulle udføre følgende opgaver: a)
naturgenopretningsprojekter på havet, b) evidensbaseret
forskning, c) vidensopbygning om sameksistens mellem udbygningen af
VE og natur- og miljøhensyn på havet, d)
kortlægning af potentielle genopretningsområder i det
danske havareal og e) udvikle digital infrastruktur til
miljødata samt et værktøj til at
gennemføre økosystemanalyse.
Efter forslaget skal disse opgaver
udføres så omkostningseffektivt som muligt, herunder
med fokus på langvarig effekt og effektevaluering, så
der sikres en løbende forbedring af videns- og
datagrundlaget. Derudover skal aftalekredsen bag Aftale om etablering af Havnaturfonden
konsulteres før der træffes afgørelse om
Havnaturfondens indsatser.
Det foreslås videre, at der
nedsættes et rådgivende udvalg til Havnaturfonden, som
skal rådgive Havnaturfonden og komme med forslag til
naturgenopretnings- og kortlægningsprojekter. Det
rådgivende udvalg skal bestå af repræsentanter
fra relevante forskningsinstitutioner, NGO'er og
erhvervsorganisationer.
Endelig foreslås lov om maritim
fysisk planlægning, der hører til erhvervsministerens
ressort, ændret. Der foreslås to ændringer. Den
første ændring har til formål at
smidiggøre processen for midlertidige arealanvendelser
på havet til forskning, udvikling eller test med henblik
på grønne løsninger. Det foreslås at
indføre en mulighed for dispensation til midlertidige og
ikke-kommercielle testprojekter. Dispensationen kan gives op til 4
år. Der er i lovforslaget opstillet en række
betingelser for at opnå dispensation, herunder til at
testprojekterne ikke har væsentlige påvirkninger
på havmiljøet.
Den anden ændring tydeliggør,
at offentlige myndigheder har en ret og pligt til at afslå en
ansøgning om tilladelse til anlæg eller
arealanvendelse, hvis ansøgningen er i strid med havplanen.
Ændringen skal sikre, at havplanen forbliver et
helhedsorienteret og langsigtet styringsværktøj.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.