Fremsat den 27. februar 2025 af miljøministeren (Magnus Heunicke)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse1)
(Præcisering af
anvendelsesområde for udvidet producentansvar for elektrisk
og elektronisk udstyr)
§ 1
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1093 af 11. oktober 2024, som
ændret bl.a. ved lov nr. 1468 af 10. december 2024, § 1
i lov nr. 1683 af 30. december 2024 og senest ved lov nr. 1684 af
30. december 2024, foretages følgende ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel ændres
»og dele af« til: »dele af«, og efter
»EU-Tidende 2019, nr. L 155, side 1« indsættes:
», og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2024/884 af 13. marts 2024 om ændring af direktiv 2012/19/EU
om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), EU-Tidende
2024, L af 19. marts 2024«.
2. I
§ 9 j, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »efter den 31. december 2005«.
3. I
§ 9 j, stk. 1, indsættes
efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter regler om, fra hvilket
tidspunkt de forskellige produkttyper, som udgør elektrisk
og elektronisk udstyr, er omfattet af stk. 1.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
4. I
§ 9 l, stk. 1, indsættes
efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter regler om, at bestemte
produkttyper, som udgør elektrisk og elektronisk udstyr,
ikke er omfattet af stk. 1.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
5. I
§ 9 n,
stk. 4, ændres »§ 9 l, stk. 3 og 4«
til: »§ 9 l, stk. 4 og 5«.
6. I
§ 9 ø, stk. 1, nr. 1, og § 110,
stk. 1, nr. 1, ændres
»§ 9 j, stk. 5« til: »§ 9 j, stk.
6«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 2. Regler udstedt i
medfør af § 9 j, stk. 2-4, og § 9 l, stk. 2-4, i
lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr.
1093 af 11. oktober 2024, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af regler udstedt i
medfør af § 9 j, stk. 3-5, og § 9 l, stk. 3-5, i
lov om miljøbeskyttelse, jf. denne lovs § 1, nr. 3 og
4.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Præcisering af
anvendelsesområdet for udvidet producentansvar for elektrisk
og elektronisk udstyr (WEEE) i overensstemmelse med
2024-ændringsdirektivet | | 3.1. | Gældende
ret | | | 3.1.1. | Håndterings- og
finansieringspligten (§ 9 j, stk. 1) | | | 3.1.2. | Historisk
affald | | | 3.1.3. | Mærkningspligten (§ 9 n, stk. 2, 2.
pkt.) | | | 3.1.4. | Elektronikaffaldsbekendtgørelsen | | 3.2. | 2012-direktivet og
2024-ændringsdirektivet (WEEE) | | | 3.2.1. | 2012-direktivet | | | 3.2.2. | 2024-ændringsdirektivet | | 3.3. | Miljø- og
Ligestillingsministeriets overvejelser | | 3.4. | Den foreslåede
ordning | 4. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Klimamæssige
konsekvenser | 8. | Miljø- og
naturmæssige konsekvenser | 9. | Forholdet til
EU-retten | 10. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 11. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at ændre de danske
regler om udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk
udstyr (WEEE) i miljøbeskyttelseslovens kapitel 2 c med
henblik på at implementere Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2024/884 om ændring af direktiv
2012/19/EU om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE)
(2024-ændringsdirektivet). 2024-ændringsdirektivet skal
implementeres inden 9. oktober 2025.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/19/EU af 4.
juli 2012 om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE)
(2012-direktivet), som 2024-ændringsdirektivet ændrer,
indeholder bestemmelser om, at medlemsstaterne skal indføre
særlige ordninger, der sigter mod nyttiggørelse og
genbrug af elektrisk og elektronisk affald. Således skal
medlemslandene bl.a. sikre, at producenterne og importørerne
under anvendelse af de bedste behandlings-, nyttiggørelses-
og genvindingsteknikker etablerer ordninger til behandling af
affald af elektrisk og elektronisk udstyr, samt at brugere af
elektrisk og elektronisk udstyr i private husholdninger får
de nødvendige oplysninger om ordningerne. Producenter og
importørerne pålægges herved et ansvar for
finansiering og håndtering af affald fra elektrisk og
elektronisk udstyr (udvidet producentansvar).
Direktivet er siden 2005 implementeret i dansk ret i
miljøbeskyttelseslovens §§ 9 i-9 o og 9 y-9
å, suppleret af bekendtgørelse nr. 1566 af 19.
december 2022 om at bringe elektrisk og elektronisk udstyr i
omsætning samt håndtering af affald af sådant
udstyr (elektronikaffaldsbekendtgørelsen).
Med lovforslaget foreslås, at der indsættes to nye
bemyndigelsesbestemmelser i henholdsvis §§ 9 j og 9 l.
Indsættelsen af bemyndigelsesbestemmelserne og
udmøntningen heraf gør det muligt at foretage de
nødvendige ændringer af de danske regler for at bringe
implementeringen af udvidet producentansvar for elektrisk og
elektronisk udstyr i overensstemmelse med
2024-ændringsdirektivet.
Lovforslaget skal således tilvejebringe en hjemmel til, at
miljøministeren kan fastsætte regler, der
præciserer, fra hvilket tidspunkt producenterne af
forskelligt elektrisk og elektronisk udstyr er forpligtede til at
finansiere håndteringen af affaldet fra deres produkter. Det
er hensigten med bemyndigelsen i § 9 j, at tidspunktet for,
hvornår finansieringspligten finder anvendelse, skal
differentieres i forhold til, hvornår det respektive
elektriske og elektroniske udstyr er blevet omfattet af
direktivernes anvendelsesområde.
Derudover skal lovforslaget med den foreslåede
bemyndigelse i § 9 l begrænse forpligtelsen i
forbindelse med historisk affald, sådan at forpligtelsen ikke
finder anvendelse for producenter af fotovoltaiske paneler og
udstyr, der er blevet tilføjet til anvendelsesområdet
i forbindelse med, at der blev indført »åbent
anvendelsesområde« fra 15. august 2018. Historisk
affald er ifølge direktiverne affald fra elektrisk og
elektronisk udstyr, der er bragt i omsætning senest 13.
august 2005, og som er blevet til affald efter den 13. august 2005.
Åbent anvendelsesområde medfører, at listen over
elektrisk og elektronisk udstyr omfattet af direktivet er
ikke-udtømmende.
Den nærmere udmøntning af de foreslåede
bemyndigelser vil ske ved udstedelse af en ny udgave af
elektronikaffaldsbekendtgørelsen, der i forvejen supplerer
miljøbeskyttelseslovens bestemmelser vedrørende
producentansvaret for elektrisk og elektronisk udstyr.
2. Baggrund
2012-direktivet, som 2024-ændringsdirektivet ændrer,
er en omarbejdning af det oprindelige WEEE-direktiv:
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/96/EF af 27.
januar 2003 om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE),
ændret af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/108/EF af 8. december 2003 (2003-direktivet).
Direktivernes anvendelsesområde er med tiden blevet
udvidet. Det oprindelige anvendelsesområde fra
2003-direktivet fandt anvendelse fra 2003-direktivets
ikrafttrædelse. Med 2012-direktivet blev
anvendelsesområdet udvidet til også at omfatte
fotovoltaiske paneler med virkning fra den 13. august 2012.
Derudover åbnede 2012-direktivet for, at flere produkttyper
kunne omfattes af direktivets anvendelsesområde, betegnet
»åbent anvendelsesområde«, således at
disse produkttyper fra den 15. august 2018 ville blive omfattet af
direktivets forpligtelser.
2024-ændringsdirektivet blev vedtaget på baggrund af
EU-Domstolens dom af 25. januar 2022 i sag C-181/20. I dommen blev
artikel 13, stk. 1, i 2012-direktivet erklæret delvis
ugyldig, da bestemmelsen havde virkning med tilbagevirkende kraft i
strid med det EU-retlige retssikkerhedsprincip. Ifølge
retssikkerhedsprincippet skal retsregler være klare,
præcise og forudsigelige i deres retsvirkninger, især
når de kan have bebyrdende virkninger for personer og
virksomheder. Det betyder, at retsregler ikke kan anvendes med
tilbagevirkende kraft, dvs. på situationer, der ligger forud
for ikrafttrædelsen, jf. præmis 47.
Problemet i forhold til art. 13, stk. 1, var, at bestemmelsen
fastsatte, at producenterne skulle påtage sig finansieringen
af omkostningerne ved indsamling, behandling, nyttiggørelse
og miljørigtig bortskaffelse af affald fra elektrisk og
elektronisk udstyr, der var bragt i omsætning efter den 13.
august 2005, og at bestemmelsens ordlyd ikke var blevet
ændret, selvom anvendelsesområdet var blevet udvidet
som beskrevet ovenfor. Bestemmelsen havde derfor også
virkning for fotovoltaiske paneler, uanset at fotovoltaiske paneler
først var blevet omfattet af anvendelsesområdet fra
den 13. august 2012 ved vedtagelsen af 2012-direktivet. Producenter
af fotovoltaiske paneler var derfor forpligtet til at betale for
udstyr, som de havde bragt i omsætning før 13. august
2012, dvs. før fotovoltaiske paneler var blevet omfattet af
anvendelsesområdet, hvilket EU-Domstolen fandt var
uretmæssig virkning med tilbagevirkende kraft.
Formålet med 2024-ændringsdirektivet er at bringe
2012-direktivets artikel 13, stk. 1, i overensstemmelse med
EU-Domstolens dom, sådan at det forhindres, at bestemmelsen
kan have uretmæssig virkning med tilbagevirkende kraft.
Samtidig er det formålet med 2024-ændringsdirektivet
at bringe 2012-direktivets øvrige bestemmelser, der kan
sammenlignes med artikel 13, stk. 1, i overensstemmelse med
hensynet bag EU-Domstolens dom om, at der i direktivet ikke skal
være bestemmelser, der er i modstrid med
retssikkerhedsprincippet. Behovet for en ændring gælder
således ikke kun bestemmelsen om fotovoltaiske paneler fra
andre brugere end private husholdninger (erhverv), som var det
konkrete tilfælde i EU-Domstolens sag, men også for
bestemmelser om fotovoltaiske paneler fra private husholdninger,
samt for bestemmelser om elektrisk og elektronisk udstyr
tilhørende det åbne anvendelsesområde fra
både private husholdninger og andre brugere end private
husholdninger, som først blev omfattet af
anvendelsesområdet fra den 15. august 2018. EU-Domstolens dom
medfører også, at producenterne ikke skal
pålægges finansieringsforpligtelser med tilbagevirkende
kraft for så vidt angår historisk affald fra elektrisk
og elektronisk udstyr.
Endelig har 2024-ændringsdirektivet til formål at
ajourføre henvisningen til den europæiske standard EN
50419, der blev vedtaget af Cenelec (European Committee for
Electrotechnical Standardisation) i marts 2006.
Ajourføringen sker ved, at der henvises til den reviderede
udgave af standarden, som blev vedtaget i 2022.
3. Præcisering af anvendelsesområdet for
udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE)
i overensstemmelse med 2024-ændringsdirektivet
3.1. Gældende ret
Miljøbeskyttelseslovens §§ 9 i - 9 o og 9 y-9
å fastsætter, at producenter af elektrisk og
elektronisk udstyr bærer ansvaret for at foranstalte
tilbagetagning samt særskilt håndtering af affaldet fra
elektrisk og elektronisk udstyr (udvidet producentansvar).
Som en del af producentansvaret følger også en
finansieringspligt i forbindelse med håndteringen af affald
fra elektrisk og elektronisk udstyr, der bringes i omsætning,
jf. § 9 j, stk. 1 (3.1.1 nedenfor), og i forbindelse med
håndteringen af historisk affald fra elektrisk og elektronisk
udstyr, der tidligere er bragt i omsætning, jf. § 9 l,
stk. 1 (3.1.2 nedenfor). Desuden følger en
mærkningspligt i forbindelse med elektrisk og elektronisk
udstyr, der bringes i omsætning, jf. § 9 n, stk. 2
(3.1.3 nedenfor).
Bestemmelserne om producentansvar for elektrisk og elektronisk
udstyr i miljøbeskyttelsesloven suppleres af
elektronikaffaldsbekendtgørelsen, der fastsætter
nærmere regler for det udvidede producentansvar for elektrisk
og elektronisk udstyr (3.1.4 nedenfor).
Elektronikaffaldsbekendtgørelsen fastsætter
miljøbeskyttelseslovens definitioner og
anvendelsesområde, jf. nærmere 3.1.4. Fotovoltaiske
paneler og åbent anvendelsesområde blev indsat ved
bekendtgørelse nr. 130 af 6. februar 2014 om at bringe
elektrisk og elektronisk udstyr i omsætning samt
håndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr, som
trådte i kraft den 14. februar 2014.
3.1.1. Håndterings- og finansieringspligten (§ 9
j, stk. 1)
Miljøbeskyttelseslovens § 9 j, stk. 1, blev
indført ved lov nr. 385 af 25. maj 2005 om ændring af
lov om miljøbeskyttelse (Producentansvar for elektronikskrot
m.v.). Loven trådte i kraft den 1. juni 2005.
Det fremgår af § 9 j, stk. 1, i
miljøbeskyttelsesloven, at producenter og importører
for egen regning skal foranstalte tilbagetagning samt
særskilt håndtering af affald af elektrisk og
elektronisk udstyr, som er markedsført af producenten eller
importøren efter den 31. december 2005.
Bestemmelsen gennemfører dele af 2003-direktivet.
Pligten efter § 9 j, stk. 1, omfatter elektrisk og
elektronisk udstyr, som er markedsført af producenten eller
importøren efter den 31. december 2005. Pligten kan opfyldes
gennem hel eller delvis tilbagetagning af tilsvarende udstyr fra
andre producenter eller importører. Ifølge
bemærkningerne til bestemmelsen gælder pligten, uanset
om affaldet stammer fra husholdninger eller erhverv, jf.
Folketingstidende, 2004-05, tillæg A, s. 18.
3.1.2 Historisk affald
Miljøbeskyttelseslovens § 9 l, stk. 1, blev
indført ved lov nr. 385 af 25. maj 2005, der trådte i
kraft 1. juni 2005. Bestemmelsen er efterfølgende blevet
ændret i 2006 og 2008.
Det fremgår af § 9 l, stk. 1, at for elektrisk og
elektronisk affald fra husholdninger, som leveres til
affaldshåndtering den 1. januar 2006 eller senere, og som er
markedsført inden denne dato, skal producenter og
importører forholdsmæssigt i forhold til deres
markedsandel for egen regning foranstalte tilbagetagning samt
særskilt håndtering.
Bestemmelsen gennemfører dele af 2003-direktivet.
2003-direktivet og 2012-direktivet skelner mellem historisk
affald og nyt affald. Ved historisk affald forstås affald af
elektrisk og elektronisk udstyr, der er markedsført senest
den 13. august 2005, og som er blevet til affald efter den 13.
august 2005. Miljøbeskyttelseslovens § 9 l, stk. 1,
følger direktivets skelnen mellem historisk affald og nyt
affald. Bestemmelsen fastslår en håndterings- og
finansieringspligt for historisk elektrisk og elektronisk udstyr,
der er markedsført senest den 31. december 2005, men som er
blevet til affald, der skal håndteres, efter den 31. december
2005, jf. de specielle bemærkninger til lov nr. 385 af 25.
maj 2005, jf. Folketingstidende, 2004-05, tillæg A, s. 19.
Datoforskydelsen fra den 13. august 2005, som direktivet angiver,
til den 31. december 2005, som fremgår af de specielle
bemærkninger, skyldes, at implementeringen af 2003-direktivet
i sin tid blev forsinket. Datoangivelsen i § 9 l, stk. 1,
»den 1. januar 2006 eller senere« stemmer overens med
bemærkningernes datoangivelse »efter den 31. december
2005«.
§ 9 l, stk. 1, regulerer kun historisk affald fra private
husholdninger. Miljøbeskyttelsesloven indeholder ikke
bestemmelser om producenters finansiering af historisk affald fra
erhverv. Det fremgår af bemærkningerne til
bestemmelsen, at finansieringen af historisk affald fra erhverv vil
følge principperne i de almindelige affaldsregler, dvs. at
sidste bruger (affaldsproducenten) som udgangspunkt betaler, jf.
Folketingstidende, 2004-05, tillæg A, side 12.
De nærmere regler om historisk affald fra erhverv
fremgår af elektronikaffaldsbekendtgørelsen, jf. pkt.
3.1.4.
3.1.3. Mærkningspligten (§ 9 n, stk. 2, 2.
pkt.)
Miljøbeskyttelseslovens § 9 n, stk. 2, blev
først indført som § 9 o, stk. 2, ved lov nr. 385
af 25. maj 2005. Ved lov nr. 508 af 7. juni 2006 om ændring
af lov om miljøbeskyttelse (Producentansvar for person- og
varebiler) blev bestemmelsen ændret til § 9 n, stk.
2.
Formålet med bestemmelsen er at tilvejebringe en hjemmel
til implementering af dele af 2003-direktivets artikel 11 (svarende
til artikel 15, stk. 2, i 2012-direktivet).
Det fremgår af § 9 n, stk. 2, 2. pkt., i
miljøbeskyttelsesloven, at miljøministeren bemyndiges
til at fastsætte regler om, at producenter og
importører skal mærke elektrisk og elektronisk udstyr,
som er omfattet af producentansvaret. Det fremgår af
bemærkninger til bestemmelsen, at mærkningspligten
gælder udstyr, der markedsføres efter den 13. august
2005, og at udstyret entydigt skal mærkes, således at
den oprindelige producent kan identificeres og det fremgår,
at udstyret er markedsført efter denne dato, jf.
Folketingstidende, 2004-05, tillæg A, side 21.
De nærmere regler om mærkningspligten for elektrisk
og elektronisk udstyr anvendt i erhverv og privat husholdning
fremgår af elektronikaffaldsbekendtgørelsen, jf. pkt.
3.1.4.
3.1.4. Elektronikaffaldsbekendtgørelsen
Bekendtgørelse nr. 1566 af 19. december 2022 om at bringe
elektrisk og elektronisk udstyr i omsætning samt
håndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr
(elektronikaffaldsbekendtgørelsen) er udstedt med hjemmel i
bl.a. miljøbeskyttelseslovens § 9 j, stk. 2-5, § 9
l, stk. 2-4, § 9 n, stk. 1-5, og § 44, stk. 1.
Bekendtgørelsen supplerer miljøbeskyttelseslovens
§§ 9 i-9 o og 9 y-9 å med nærmere regulering
af det udvidede producentansvar for elektrisk og elektronisk
udstyr.
Anvendelsesområdet for miljøbeskyttelseslovens
kapitel 2 c om udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk
udstyr blev oprindeligt reguleret af miljøbeskyttelseslovens
§ 9 i, stk. 1, indført ved lov nr. 385 af 25. maj 2005.
Formålet med bestemmelsen var at gennemføre dele af
artikel 2 og 3 i 2003-direktivet (svarende til dele af artikel 2 og
3 i 2012-direktivet).
Ved implementeringen af 2012-direktivet blev § 9 i, stk. 1,
af lovtekniske grunde og hensynet til læsevenligheden fjernet
fra miljøbeskyttelsesloven, jf. Folketingstidende,
2013-2014, tillæg A, L 73 som fremsat, side 9. § 9 i,
stk. 1, udgik således, og anvendelsesområdet
fremgår i stedet af elektronikaffaldsbekendtgørelsens
§§ 1 og 2, som suppleres af § 3, der afgrænser
centrale definitioner for reguleringen, herunder elektrisk og
elektronisk udstyr, jf. § 3, nr. 11.
Bekendtgørelsens § 1, stk. 1, fastslår, at
anvendelsesområdet omfatter alt elektrisk og elektronisk
udstyr.
Elektrisk og elektronisk udstyr er defineret i § 3, nr. 11.
Det fremgår af bestemmelsen, at elektrisk og elektronisk
udstyr er udstyr, der opfylder to betingelser, som følger af
bestemmelsens litra a og b. Ifølge litra a er den
første betingelse, at der skal være tale om udstyr,
som er afhængigt af elektrisk strøm eller et
elektromagnetisk felt for at kunne fungere korrekt, og udstyr til
produktion, transmission og måling af elektriske
strømme og elektromagnetiske felter. Ifølge litra b
er den anden betingelse, at der skal være tale om udstyr, som
er omfattet af bekendtgørelsens bilag 1, og som er bestemt
til brug ved en spænding på højst 1.000 volt for
vekselstrøms vedkommende og højst 1.500 volt for
jævnstrøms vedkommende.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 1, stk. 2,
at alt elektrisk og elektronisk udstyr klassificeres under
kategorierne i bekendtgørelsens bilag 1, og at
bekendtgørelsens bilag 2 indeholder en
ikke-udtømmende liste over elektrisk og elektronisk udstyr,
som henhører under kategorierne i bilag 1 (åbent
anvendelsesområde).
Anvendelsesområdet afgrænses af § 1, stk. 3,
der angiver en række undtagelser til
anvendelsesområdet.
Det er Dansk Producentansvar (DPA), der administrerer reglerne
om producentansvar for bl.a. elektrisk og elektronisk udstyr og har
kompetence til at træffe afgørelser vedrørende
anvendelsesområdet, jf. bekendtgørelsens §
10.
Historisk affald fra erhverv reguleres af
bekendtgørelsens § 36. Det fremgår af
bestemmelsen, at slutbrugere af elektrisk og elektronisk udstyr fra
erhverv, der er bragt i omsætning før den 1. april
2006, skal foranstalte affald af udstyret særskilt
håndteret og aflevere affaldet til en af de i § 24, stk.
1, nr. 1, 2 og 4, i bekendtgørelse nr. 938 af 22. juni 2020
om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v.,
nævnte genanvendelsesanlæg, behandlingsanlæg
eller indsamlingsvirksomheder. Den rette henvisning er i dag §
27, nr. 1, 2 og 4 i bekendtgørelse nr. 539 af 28. maj 2024
om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v.
Datoangivelsen den 1. april 2006 er identisk med
ikrafttrædelsesdatoen for bekendtgørelse nr. 664 af
27. juni 2005 om håndtering af affald af elektrisk og
elektronisk udstyr, som implementerede 2003-direktivet. Kravene til
den særskilte håndtering fremgår af kapitel 11.
Hvis slutbrugeren køber nyt udstyr til brug for erhverv, kan
slutbrugeren uden at betale omkostningerne herved aflevere
historisk affald til producenten, hvis det nye udstyr erstatter det
udstyr, som er bragt i omsætning før den 1. april
2006, og har samme formål, jf. stk. 2. Dette kan dog fraviges
ved aftale, jf. stk. 3.
Producenternes informations- og oplysningspligt for elektrisk og
elektronisk udstyr, som fremgår af
miljøbeskyttelseslovens § 9 n, stk. 1 og 2, reguleres
nærmere i bekendtgørelsens kapitel 14, herunder §
54, der udmønter producenternes mærkningspligt med
hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 9 n, stk. 2.
Bekendtgørelsens § 54 bestemmer, at producenter skal
mærke elektrisk og elektronisk udstyr, der er bragt i
omsætning efter den 13. august 2005, sådan at
mærkningen er i overensstemmelse med bekendtgørelsens
bilag 5, der gengiver et specifikt piktogram. Mærkningen kan
også fremgå af udstyrets emballage, hvis udstyrets
størrelse eller funktion gør det nødvendigt. I
så fald skal mærkningen suppleres af et optryk i
brugsanvisningen og på garantibeviset. Mærkningen skal
specificere, at udstyret er bragt i omsætning efter den 13.
august 2005. Det anbefales, at mærkningen udføres i
overensstemmelse med den europæiske standard DS/EN 50419. I
forlængelse heraf bør producenten og den præcise
dato for, hvornår udstyret er bragt i omsætning,
gengives.
3.2. 2012-direktivet og 2024-ændringsdirektivet
(WEEE)
2024-ændringsdirektivet, som lovforslaget har til hensigt
at implementere, er vedtaget den 13. marts 2024 og foranlediget af,
at EU-Domstolen i dom af 25. januar 2022 i sag C-181/20
erklærede art. 13, stk. 1, i 2012-direktivet, delvis ugyldig.
Begrundelsen for dommens udfald var, at bestemmelsen pålagde
producenter at finansiere omkostningerne ved håndteringen af
affald fra fotovoltaiske paneler, der var bragt i omsætning
mellem den 13. august 2005 og den 13. august 2012, selvom
fotovoltaiske paneler først var blevet omfattet af
bestemmelsens anvendelsesområde fra den 13. august 2012.
Bestemmelsen havde således virkning med tilbagevirkende kraft
i strid med det EU-retlige retssikkerhedsprincip.
I 2024-ændringsdirektivet foretages en række
ændringer i 2012-direktivet med henblik på at bringe
direktivets bestemmelser i overensstemmelse med ovennævnte
dom.
3.2.1. 2012-direktivet
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/19/EU af 4.
juli 2012 om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE)
(2012-direktivet), som ændres af
2024-ændringsdirektivet, er en omarbejdning af det
oprindelige 2003-direktiv.
2012-direktivet forpligter medlemsstaterne til at indføre
udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr, jf.
pkt. 1, herunder en finansieringspligt i forbindelse med
affaldshåndtering i artikel 12 og 13, samt en
mærkningspligt i artikel 14 og 15.
Anvendelsesområdet for direktivet fremgår af artikel
2, der suppleres af artikel 3, der afgrænser centrale
definitioner for reguleringen, herunder definitionen af elektrisk
og elektronisk udstyr (EEE) i stk. 1, litra a.
Artikel 2, stk. 1, fastslår, at direktivet finder
anvendelse på elektrisk og elektronisk udstyr, som
fremgår af direktivets bilag I-IV, fordelt således, at
(a) direktivet finder anvendelse på elektrisk og elektronisk
udstyr, som fremgår af bilag I-II, i perioden fra 13. august
2012 til 14. august 2018 (overgangsperiode), og at (b) direktivet
finder anvendelse på elektrisk og elektronisk udstyr, som
fremgår af bilag III-IV fra 15. august 2018 (åbent
anvendelsesområde).
Bilag I opstiller en række kategorier, som det elektriske
og elektroniske udstyr, der er omfattet, henhører under, og
bilag II indeholder en vejledende liste over elektrisk og
elektronisk udstyr, som henhører under bilag I.
Fotovoltaiske paneler fremgår af bilag I-II, hvilket ikke var
tilfældet i de tilsvarende bilag i 2003-direktivet.
Fotovoltaiske paneler er altså blevet omfattet af
anvendelsesområdet med 2012-direktivet gældende fra 13.
august 2012, jf. artikel 2, stk. 1, litra a, og bilag I-II, og
anvendelsesområdet er således blevet udvidet i forhold
til anvendelsesområdet for 2003-direktivet.
Bilag III opstiller en række kategorier, som alt elektrisk
og elektronisk udstyr klassificeres under. Bilag IV indeholder en
ikke-udtømmende liste over elektrisk og elektronisk udstyr,
som henhører under kategorierne i bilag III. Bilag IV
adskiller sig fra bilag II ved at eksplicitere, at listen er
ikke-udtømmende (åbent anvendelsesområde). I
bilag II er listen angivet som vejledende. Anvendelsesområdet
er altså blevet et åbent anvendelsesområde ved
2012-direktivet gældende fra 15. august 2018, jf. artikel 2,
stk. 1, litra b, og anvendelsesområdet er dermed blevet
udvidet yderligere i forhold til de tidligere
anvendelsesområder.
Elektrisk og elektronisk udstyr er defineret i artikel 3, stk.
1, litra a, som udstyr, der er afhængigt af elektrisk
strøm eller et elektromagnetisk felt for at kunne fungere
korrekt, og udstyr til produktion, transmission og måling af
elektriske strømme og elektromagnetiske felter, som er
bestemt til brug ved en spænding på højst 1000
volt for vekselstrøms vedkommende og 15.000 volt for
jævnstrøms vedkommende.
Ifølge artikel 12, stk. 1, skal medlemsstaterne sikre, at
producenterne mindst sørger for finansiering af indsamling,
behandling, nyttiggørelse og miljørigtig
bortskaffelse af affald fra EEE (WEEE) fra private husholdninger,
som er afleveret til indsamlingsanlæg. Det fremgår af
artikel 12, stk. 3, at forpligtelsen efter stk. 1 gælder for
udstyr, der er bragt i omsætning efter den 13. august 2005,
og at producenterne kan vælge at opfylde forpligtelsen efter
stk. 1 enten individuelt eller ved at deltage i en kollektiv
ordning.
Ifølge artikel 12, stk. 4, skal ansvaret for at
finansiere omkostningerne ved håndteringen af affald fra
elektriske og elektroniske produkter, der er bragt i
omsætning senest den 13. august 2005, varetages gennem en
eller flere ordninger. Alle producenter, der er på markedet,
når de respektive omkostninger påløber, skal
bidrage forholdsmæssigt, f.eks. i forhold til deres
markedsandel per type produkt. Elektriske og elektroniske
produkter, der er bragt i omsætning senest den 13. august
2005, er i bestemmelsen eksplicit markeret som »historisk
affald«.
Ifølge artikel 13, stk. 1, første afsnit, skal
medlemsstaterne sikre, at producenterne sørger for
finansiering af omkostningerne ved indsamling, behandling,
nyttiggørelse og miljørigtig bortskaffelse af affald
fra andre brugere end private husholdninger af elektriske og
elektroniske produkter, der bringes i omsætning efter den 13.
august 2005. Andre brugere end private husholdninger omfatter
handel, industri, institutioner og andre kilder (erhverv), jf.
artikel 3, stk. 1, litra h.
Det fremgår af artikel 13, stk. 1, andet afsnit, at hvis
historisk affald erstattes af tilsvarende nye produkter eller
produkter, som tjener samme formål, så skal
producenterne af disse produkter sørge for finansiering af
omkostningerne ved affaldshåndteringen, på det
tidspunkt hvor produkterne leveres. Medlemsstaterne har dog
mulighed for at fastsætte, at andre brugere end private
husholdninger kan gøres helt eller delvis ansvarlige for
denne finansiering. Artikel 13, stk. 1, tredje afsnit, bestemmer,
at finansieringen af omkostningerne i forbindelse med andet
historisk affald end det, der fremgår af bestemmelsens andet
afsnit, påhviler andre brugere end private husholdninger.
Ifølge artikel 14 og 15 skal medlemsstaterne
pålægge producenterne en oplysningspligt over for
brugerne og til brug for behandlingsanlæg, herunder
pålægge producenterne en mærkningspligt.
Det fremgår af artikel 14, stk. 4, at medlemsstaterne skal
sikre, at producenterne på passende måde - fortrinsvis
i overensstemmelse med den europæiske standard EN 50419 -
skal mærke elektriske og elektroniske produkter, som bringes
i omsætning, med et specifikt piktogram, som fremgår af
direktivets bilag IX. Af artikel 15, stk. 2, fremgår det
yderligere, at medlemsstaterne med henblik på entydigt at
kunne fastslå tidspunkter for, hvornår EEE er bragt i
omsætning, skal sikre, at en særlig mærkning
på EEE specificerer, at det pågældende EEE er
bragt i omsætning efter den 13. august 2005. Der henvises
desuden til den europæiske Standard EN 50419.
3.2.2. 2024-ændringsdirektivet
2024-ændringsdirektivet har til formål at bringe
2012-direktivet i overensstemmelse med EU-Domstolens dom af 25.
januar 2022 i sag C-181/20, sådan at det forhindres, at
bestemmelserne har uretmæssig virkning med tilbagevirkende
kraft. Ændringsdirektivet er optaget som bilag til dette
lovforslag.
2024-ændringsdirektivet medfører ændringer i
artikel 13, stk. 1, samt i en række andre af direktivets
bestemmelser. Reguleringen i disse øvrige bestemmelser kan
sammenlignes med reguleringen som følge af artikel 13, stk.
1, og har konsekvenser for bl.a. producenter af fotovoltaiske
paneler, som EU-Domstolens dom, hvor artikel 13, stk. 1, blev
erklæret delvis ugyldig, konkret vedrørte.
Bestemmelserne skal således ændres i overensstemmelse
med dommens underliggende hensyn om at forhindre virkning med
tilbagevirkende kraft.
2024-ændringsdirektivet ændrer derfor også i
artikel 12, stk. 1 og 3, vedrørende elektrisk og elektronisk
affald fra private husholdninger, artikel 12, stk. 4, og artikel
13, stk. 1, andet og tredje afsnit, vedrørende historisk
affald og artikel 15, stk. 2, vedrørende
mærkningspligten.
2024-ændringsdirektivet indsætter i artikel 12, stk.
1, artikel 13, stk. 1, og artikel 15, stk. 2, en differentiering
af, hvornår de forskellige elektriske og elektroniske
produkttyper er omfattet af finansieringspligten og
mærkningspligten.
Differentieringen afspejler, at anvendelsesområdet er
blevet udvidet i tre trin. Første trin refererer til
2012-direktivets bilag I-II, med undtagelse af fotovoltaiske
paneler. Dette stemmer overens med det oprindelige
anvendelsesområde gældende fra 13. august 2005, jf.
2003-direktivet, artikel 2, stk. 1, bilag 1A og 1B. Andet trin
tilføjer fotovoltaiske paneler til anvendelsesområdet
gældende fra 13. august 2012, jf. 2012-direktivet, artikel 2,
stk. 1, litra a, bilag I-II. Tredje trin tilføjer et
åbent anvendelsesområde gældende fra 15. august
2018, jf. 2012-direktivet, artikel 2, stk. 1, litra b, bilag
III-IV.
Ifølge 2024-ændringsdirektivet indtræder
finansieringspligten og mærkningspligten således,
afhængigt af hvornår den elektriske og elektroniske
produkttype er blevet omfattet af direktivernes
anvendelsesområde, og hvornår det konkrete udstyr er
blevet bragt i omsætning.
2024-ændringsdirektivet præciserer desuden i artikel
12, stk. 4, og artikel 13, stk. 1, andet og tredje afsnit, hvilke
elektrisk og elektronisk udstyr der pålægges en
finansieringspligt i forbindelse med historisk affald fra private
husholdninger og andre brugere end private husholdninger (herunder
erhverv). Præciseringen sker ved hjælp af en henvisning
til 2012-direktivets bilag I-II, jf. artikel 2, stk. 1, litra a,
med fremhævelse af, at fotovoltaiske paneler er undtaget. Det
betyder, at kun producenter af elektrisk og elektronisk udstyr, der
er omfattet af det oprindelige 2003-direktiv, er omfattet af
finansieringspligten i forbindelse med historisk affald.
Endelig opdaterer 2024-ændringsdirektivet henvisningen til
det europæiske standardmærke i forbindelse med
elektrisk og elektronisk udstyr, sådan at der fremover
henvises til EN 50419:2022, jf. artikel 14, stk. 4.
3.3. Miljø- og Ligestillingsministeriets
overvejelser
Det følger af 2024-ændringsdirektivet, at der skal
differentieres mellem tidspunktet for, hvornår de forskellige
elektriske og elektroniske produkttyper, særligt
fotovoltaiske paneler og produkter omfattet af åbent
anvendelsesområde, er omfattet af finansieringspligten og
mærkningspligten, sådan at det fremgår af
miljøbeskyttelseslovens §§ 9 j, 9 l og 9 n og
udmøntningen i elektronikaffaldsbekendtgørelsen, at
fotovoltaiske paneler blev omfattet af WEEE-direktiverne fra den
13. august 2012, og at anvendelsesområdet blev et åbent
anvendelsesområde fra 15. august 2018.
Differentieringen af, hvornår de forskellige elektriske og
elektroniske produkttyper er omfattet af finansieringspligten og
mærkningspligten, genfindes ikke i de gældende
bestemmelser, dvs. hverken i miljøbeskyttelseslovens §
9 j, stk. 1, § 9 l, stk. 1, og § 9 n, stk. 2, eller i
elektronikaffaldsbekendtgørelsens § 54.
Miljø- og Ligestillingsministeriet vurderer på den
baggrund, at det er nødvendigt at lade datoen »efter
den 31. december 2005« i § 9 j, stk. 1, 1. pkt.,
udgå og indsætte en bemyndigelsesbestemmelse som et nyt
stykke 2, der vil give ministeren bemyndigelse til at
indføre den nødvendige differentiering, for at bringe
anvendelsesområdet i overensstemmelse med
2024-ændringsdirektivet.
Miljø- og Ligestillingsministeriet vurderer desuden, at
det er nødvendigt, at indsætte en
bemyndigelsesbestemmelse i § 9 l som et nyt stykke 2, der vil
gøre det muligt at undtage bestemte produkttyper, som
udgør elektrisk og elektronisk udstyr, fra forpligtelsen i
forbindelse med historisk affald fra private husholdninger.
Miljø- og Ligestillingsministeriet vurderer endvidere, at
fotovoltaiske paneler og elektrisk og elektronisk udstyr
tilføjet under det åbne anvendelsesområde skal
undtages fra elektronikaffaldsbekendtgørelsens § 36,
stk. 2, for at bringe anvendelsesområdet i overensstemmelse
med 2024-ændringsdirektivet.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker
desuden, at der, for så vidt angår
mærkningspligten, findes hjemmel i den gældende
bemyndigelse i § 9 n, stk. 2, 2. pkt., til, at ministeren kan
indføre den nødvendige differentiering af
anvendelsesområdet i overensstemmelse med
2024-ændringsdirektivet. Ministeren kan derudover opdatere
henvisningen til det europæiske standardmærke, i
forbindelse med elektrisk og elektronisk udstyr, sådan at der
fremover henvises til EN 50419:2022.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker
endvidere, at ministeriet i forbindelse med EU-Domstolens dom af
25. januar 2022 i sag C-181/20 og den efterfølgende
vedtagelse af 2024-ændringsdirektivet den 13. marts 2024 blev
opmærksom på, at ministeriet ikke har haft en korrekt
forståelse af dele af 2003-direktivets
anvendelsesområde for fotovoltaiske paneler og
»åbent anvendelsesområde«. Ministeriet har
således tidligere fortolket 2003-direktivets
anvendelsesområde som et åbent anvendelsesområde,
som bl.a. omfattede fotovoltaiske paneler.
Det står imidlertid efter EU-Domstolens dom og vedtagelsen
af 2024-ændringsdirektivet klart for ministeriet, at
fotovoltaiske paneler først er blevet omfattet af
WEEE-direktivernes anvendelsesområde fra den 13. august 2012,
jf. 2012-direktivet, artikel 2, stk. 1, litra a, bilag I-II, og at
anvendelsesområdet har omfattet et åbent
anvendelsesområde fra den 15. august 2018, jf.
2012-direktivet, artikel 2, stk. 1, litra b, bilag III-IV. Da
WEEE-direktiverne er direktivnært implementeret i dansk ret,
konstaterer ministeriet, at fotovoltaiske paneler og et åbent
anvendelsesområde først er implementeret i dansk ret
og dermed omfattet af det udvidede producentansvar fra henholdsvis
den 13. august 2012 og den 15. august 2018, jf.
bekendtgørelse nr. 130 af 6. februar 2014, § 1 og
§ 3, nr. 10, bilag 1 og 2.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker i
forlængelse heraf, at det ikke kan udelukkes, at der i
perioden fra 31. december 2005 til 13. august 2012 har været
producenter af fotovoltaiske paneler, som har finansieret
affaldshåndteringen af elektrisk og elektronisk udstyr,
selvom de ikke var forpligtet hertil. Miljø- og
Ligestillingsministeriet har imidlertid ikke nærmere kunnet
kvantificere sådanne eventuelle producenter, idet der ikke
foreligger data for fotovoltaiske paneler fra før 2014, hvor
fotovoltaiske paneler fik sin egen kategori, jf. § 12, stk. 6,
i bekendtgørelse nr. 130 af 6. februar 2014.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker
desuden, at ministeriet ikke er bekendt med, at der er blevet
pålagt nogen producenter et faktisk producentansvar
før den 15. august 2018 for produkter omfattet af
åbent anvendelsesområde.
3.4. Den
foreslåede ordning
Den foreslåede ordning vil medføre, at
bestemmelserne om udvidet producentansvar for elektrisk og
elektronisk udstyr i miljøbeskyttelsesloven og
elektronikaffaldsbekendtgørelsen tilpasses med henblik
på at implementere 2024-ændringsdirektivet og
forhindre, at bestemmelserne kan have virkning med tilbagevirkende
kraft i strid med det EU-retlige retssikkerhedsprincip.
Det foreslås således, at den specifikke dato for,
hvornår elektrisk og elektronisk udstyr er omfattet af
finansieringspligten, skal udgå af § 9 j, stk. 1, og at
der som et nyt § 9 j, stk. 2, skal indsættes en
bemyndigelse, hvorefter miljøministeren vil kunne
fastsætte regler om, fra hvilket tidspunkt de forskellige
produkttyper af elektrisk og elektronisk udstyr er omfattet af
finansieringspligten efter stk. 1. Det forudsættes, at der
fastsættes regler, som afspejler, at fotovoltaiske paneler
blev omfattet af WEEE-direktiverne fra den 13. august 2012, og at
anvendelsesområdet blev et åbent
anvendelsesområde fra 15. august 2018. Reglerne forventes
udmøntet i elektronikaffaldsbekendtgørelsen.
Endelig foreslås det, at der indsættes en
bemyndigelsesbestemmelse som et nyt stk. 2 i § 9 l, hvorefter
miljøministeren fastsætter regler om, at bestemte
produkttyper af elektrisk og elektronisk udstyr ikke er omfattet af
forpligtelsen forbundet med historisk affald fra private
husholdninger. Det forudsættes, at der fastsættes
regler, som afspejler, at forpligtelsen efter stk. 1 forbundet med
historisk affald fra private husholdninger ikke gælder for
fotovoltaiske paneler eller elektrisk og elektronisk udstyr
tilføjet under det åbne anvendelsesområde fra
15. august 2018. Det bemærkes, at regler om
begrænsningen af anvendelsesområdet for bestemmelsen
til bestemte produkttyper af elektrisk og elektronisk udstyr
forventes udmøntet i
elektronikaffaldsbekendtgørelsen.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for hverken staten,
regionerne eller kommunerne.
Det vurderes samtidig, at lovforslaget efterlever de syv
principper for digitaliseringsklar lovgivning, jf.
Digitaliseringsstyrelsens vejledning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker, at det
ikke kan udelukkes, at der i perioden fra 13. december 2005 til 13.
august 2012 har været producenter af fotovoltaiske paneler,
som har finansieret affaldshåndteringen af elektrisk og
elektronisk udstyr, selvom de ikke var forpligtet hertil.
Miljø- og Ligestillingsministeriet har imidlertid ikke
nærmere kunnet kvantificere sådanne eventuelle
producenter, idet der ikke foreligger data for fotovoltaiske
paneler fra før 2014, hvor fotovoltaiske paneler fik sin
egen kategori, jf. bekendtgørelse nr. 130 af 6. februar
2014, § 12, stk. 6.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker
desuden, at ministeriet ikke er bekendt med, at der er blevet
pålagt nogen producenter et faktisk producentansvar
før den 15. august 2018 for produkter omfattet af
åbent anvendelsesområde.
Innovations- og iværksættertjekket vurderes ikke at
være relevant for lovforslaget.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Formålet med lovforslaget er at implementere
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2024/884 om
ændring af direktiv 2012/19/EU om affald af elektrisk og
elektronisk udstyr (WEEE).
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 22. november
2024 til den 20. december 2024 (28 dage) været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
3F, 92-gruppen Forum for bæredygtig udvikling,
Advokatsamfundet, Affalds- og Ressourceindustrien (ARI), APPLIA,
Arbejderbevægelsens Erhvervsrådssekretariat,
Autoriserede Kølefirmaers Brancheforening, Brancheforeningen
af Danske Distributionsvirksomheder, Brancheforeningen
Cirkulær, Branchefællesskab for IT, tele, elektronik og
kommunikationsvirksomheder (ITEK), Centralorganisationen af
industriansatte i Danmark (CO - Industri), Centralorganisationernes
Fællesudvalg (CFU), CONCITO, DAKOFA, Danmarks Aktive
Forbrugere, Danmarks Fotohandlerforening (DFF), Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Affaldsforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Detail, Dansk Erhverv, Dansk
Erhvervsfremme, Dansk Indkøbs- og Logistikforum (DILF),
Dansk Industri, Dansk Køleforening, Dansk
Maskinhandlerforening (DM), Dansk Metal, Dansk
Miljøteknologi, Dansk Producentansvar, Dansk Transport og
Logistik (DTL), Danske Advokater, Danske Regioner, Danske Revisorer
- FSR, DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Det
Økologiske Råd, DTU, Elretur, ERP Denmark ApS,
European Recycling Platform (ERP), FABA, Fagligt Fælles
Forbund 3F, Forbrugerrådet, Forening for Distance og
Internethandel (FDIH), Foreningen af danske producenter og
importører af tørbatterier (Batteriforeningen),
Foreningen af Fabrikanter og Importører af Elektriske
Belysningsarmaturer (FABA), Foreningen af miljø, plan og
naturmedarbejdere i det offentlige (Envina), Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Foreningen til Indsamling af
Blyakkumulatorer i Danmark (Returbat), Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), Genvindingsindustrien, Green Network,
Greenpeace, Danmark, Grøn Hverdag, HK-Kommunal
Miljøudvalg, Håndværksrådet,
Ingeniørforeningen i Danmark, International Transport
Danmark (ITD), IT-Branchen, KL (kommunernes landsforening),
Kommunalteknisk Chefforening, Kølebranchens
Miljøordning, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Metalforeningen, Miljømærkning Danmark, Miljø-
og Fødevareklagenævnet, NOAH, Plastindustrien, Recipo
A/S, RENE, Rigsrevisionen, Rådet for grøn omstilling,
Teknikentreprenøren (TE), Dansk VVS, TEKNIQ
Installatørernes organisation,
Varmepumpefabrikantforeningen, Vinduesindustrien, VVS og
El-tekniske leverandørers brancheforening (VELTEK), WWF
Verdensnaturfonden og Økologisk Landsforening.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget implementerer
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2024/884 om
ændring af direktiv 2012/19/EU om affald af elektrisk og
elektronisk udstyr (WEEE). | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Den gældende fodnote til titlen til
miljøbeskyttelsesloven indeholder en opregning af de
EU-direktiver, som miljøbeskyttelsesloven helt eller delvist
gennemfører.
Det foreslås, at fodnoten
ændres, så det kommer til at fremgå, at loven
implementerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2024/884 af 13. marts 2024 om ændring af direktiv 2012/19/EU
om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), EU-Tidende
2024, L af 19. marts 2024.
Til nr. 2
Det fremgår af § 9 j, stk. 1, i
miljøbeskyttelsesloven, at producenter og importører
for egen regning skal foranstalte tilbagetagning og særskilt
håndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr, som
er markedsført af producenten eller importøren efter
den 31. december 2005. Pligten gælder, uanset om affaldet
stammer fra husholdninger eller erhverv.
Det foreslås i § 9 j, stk. 1, 1.
pkt., at tidspunktet »efter den 31. december
2005« udgår.
Med forslaget udgår datoen den 31. december 2005.
Ændringen vil indebære, at tidspunktet for,
hvornår elektrisk og elektronisk udstyr er omfattet af
forpligtelsen efter stk. 1, ikke vil være fastsat i
miljøbeskyttelsesloven. Ændringen skal ses i
sammenhæng med indsættelsen af
bemyndigelsesbestemmelsen i stk. 2.
Til nr. 3
Det fremgår af § 9 j, stk. 1, i
miljøbeskyttelsesloven, at producenter og importører
for egen regning skal foranstalte tilbagetagning og særskilt
håndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr, som
er markedsført af producenten eller importøren efter
den 31. december 2005. Pligten gælder, uanset om affaldet
stammer fra husholdninger eller erhverv.
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 2 i § 9 j, hvorefter miljøministeren
fastsætter regler om, fra hvilket tidspunkt de forskellige
produkttyper, som udgør elektrisk og elektronisk udstyr, er
omfattet af stk. 1. Ændringen skal ses i sammenhæng med
ændringen i stk. 1.
Det forudsættes, at der vil blive fastsat regler i
overensstemmelse med 2024-ændringsdirektivets artikel 1, pkt.
2, litra a og b, og pkt. 3, første afsnit, der ændrer
2012-direktivets artikel 12, stk. 1 og 3, og artikel 13, stk. 1, og
som differentierer tidspunktet for, hvornår forskellige
produkttyper af elektrisk og elektronisk udstyr er omfattet af
bestemmelserne. Reglerne skal afspejle, at fotovoltaiske paneler
blev omfattet af WEEE-direktiverne fra den 13. august 2012, og at
anvendelsesområdet blev et åbent
anvendelsesområde fra 15. august 2018.
Den forudsatte udmøntning vil indebære, at
tidspunktet for, hvornår produkttyper af elektrisk og
elektronisk udstyr er omfattet af forpligtelsen efter § 9 j,
stk. 1, vil blive differentieret og dermed afspejle, at
anvendelsesområdet for 2003-direktivet er blevet udvidet,
samt at fotovoltaiske paneler blev omfattet af 2012-direktivet fra
den 13. august 2012, og at anvendelsesområdet i
2012-direktivet blev et åbent anvendelsesområde fra 15.
august 2018.
Til nr. 4
Det fremgår af § 9 l, stk. 1, at for elektrisk og
elektronisk affald fra husholdninger, som leveres til
affaldshåndtering den 1. januar 2006 eller senere, og som er
markedsført inden denne dato, skal producenter og
importører forholdsmæssigt i forhold til deres
markedsandel for egen regning foranstalte tilbagetagning samt
særskilt håndtering.
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 2 i § 9 l, hvorefter
miljøministeren fastsætter regler om, at bestemte
produkttyper, som udgør elektrisk og elektronisk udstyr,
ikke er omfattet af stk. 1.
Det forudsættes, at der vil blive fastsat regler i
overensstemmelse med 2024-ændringsdirektivets artikel 1, pkt.
2, litra c, der ændrer 2012-direktivets artikel 12, stk. 4,
og som undtager bestemte produkttyper fra bestemmelsen i
forbindelse med historisk affald. Reglerne skal afspejle, at
forpligtelsen efter stk. 1 forbundet med historisk affald fra
private husholdninger ikke gælder for fotovoltaiske paneler
eller elektrisk og elektronisk udstyr tilføjet under det
åbne anvendelsesområde fra 15. august 2018. Det
bemærkes, at reglerne forventes udmøntet i
elektronikaffaldsbekendtgørelsen.
Den forudsatte udmøntning vil indebære, at
fotovoltaiske paneler, som er tilføjet til
anvendelsesområdet fra den 13. august 2012, og elektrisk og
elektronisk udstyr, som er tilføjet til
anvendelsesområdet under det åbne
anvendelsesområde fra 15. august 2018, vil være
undtaget fra forpligtelsen efter stk. 1 forbundet med historisk
affald fra private husholdninger.
Til nr. 5-6
§ 9 n, stk. 4, henviser til § 9 l, stk. 4 og 5.
Som konsekvens af indsættelsen af et nyt stk. 2 i § 9
l foreslås det, at der i § 9 n,
stk. 4, henvises til § 9 l, stk. 4 og 5, i stedet for
§ 9 l, stk. 3 og 4.
§ 9 ø, stk. 1, nr. 1, og § 110, stk. 1, nr. 1,
henviser til § 9 j, stk. 5.
Som konsekvens af indsættelsen af et nyt stk. 2 i § 9
j foreslås det, at der i § 9
ø, stk. 1, nr. 1, og § 110,
stk. 1, nr. 1, henvises til § 9 j, stk. 6, i stedet for
§ 9 j, stk. 5.
Der er tale om konsekvensændringer.
Til §
2
Det foreslås med stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 1. juli 2025.
Det foreslås med stk. 2, at
regler udstedt i medfør af § 9 j, stk. 2-4, og § 9
l, stk. 2-4, i miljøbeskyttelsesloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1093 af 11. oktober 2024, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler
udstedt i medfør af § 9 j, stk. 3-5, og § 9 l,
stk. 3-5, i miljøbeskyttelsesloven, jf. denne lovs § 1,
nr. 3 og 4.
Den foreslåede bestemmelse skal sikre, at gældende
regler, som er udstedt i medfør af regler i
miljøbeskyttelsesloven, og som rykker som følge af,
at forudgående stykker ophæves eller nye
indsættes ved denne lov, opretholdes, indtil de ophæves
eller afløses af forskrifter fastsat i medfør af
bestemmelser i miljøbeskyttelsesloven, der er indsat eller
ændret ved denne lov.
De ændringer i miljøbeskyttelsesloven, der
foreslås med denne lov, vil ikke gælde for
Færøerne og Grønland, da
miljøbeskyttelsesloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 118, og heller ikke kan
sættes i kraft for Færøerne eller
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1093 af 11. oktober 2024, som
ændret bl.a. ved lov nr. 1468 af 10. december 2024, § 1
i lov nr. 1683 af 30. december 2024 og senest ved lov nr. 1684 af
30. december 2024, foretages følgende ændringer: | | | | Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet, EU-Tidende 2012, nr. L 26, side 1, dele af
Rådets direktiv 91/676/EØF af 12. december 1991 om
beskyttelse af vand mod forurening forårsaget af nitrater,
der stammer fra landbruget, EF-Tidende 1991, nr. L 375, side 1, som
ændret senest ved Rådets direktiv 2006/105/EF af 20.
november 2006, EU-Tidende 2006, nr. L 363, side 368, dele af
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring
af naturtyper samt vilde dyr og planter (habitatdirektivet),
EF-Tidende 1992, nr. L 206, side 7, som ændret senest ved
Rådets direktiv 2006/105/EF af 20. november 2006 om
tilpasning af direktiv 73/239/EØF, 74/557/EØF og
2002/83/EF vedrørende miljø på grund af
Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse, EU-Tidende 2006,
nr. L 363, side 368, dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 94/62/EF af 20. december 1994 om emballage og
emballageaffald, EF-Tidende 1994, nr. L 365, side 10, som
ændret senest ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2018/852/EU af 30. maj 2018 om ændring af direktiv
94/62/EF om emballage og emballageaffald, EU-Tidende 2018, nr. L
150, side 141, dele af Rådets direktiv 1999/31/EF af 26.
april 1999 om deponering af affald, EF-Tidende 1999, nr. L 182,
side 1, som ændret senest ved Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1137/2008 af 22. oktober 2008 om
tilpasning til Rådets afgørelse 1999/468/EF af visse
retsakter, der er omfattet af proceduren i traktatens artikel 251,
for så vidt angår forskriftsproceduren med kontrol,
EU-Tidende 2008, nr. L 311, side 1, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/53/EF af 18. september 2000 om
udrangerede køretøjer, EF-Tidende 2000, nr. L 269,
side 34, som ændret senest ved Kommissionens direktiv
2011/37/EU af 30. marts 2011 om ændring af bilag II til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF om
udrangerede køretøjer, EU-Tidende 2011, nr. L 85,
side 3, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme
for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
(vandrammedirektivet), EF-Tidende 2000, nr. L 327, side 1, som
ændret senest ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2008/105/EF af 16. december 2008 om
miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken, om
ændring og senere ophævelse af Rådets direktiv
82/176/EØF, 83/513/EØF, 84/156/EØF,
84/491/EØF og 86/280/EØF og om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/96/EF af 27.
januar 2003 om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE),
EU-Tidende 2003, nr. L 37, side 24, som ændret senest ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/112/EF af 16.
december 2008 om ændring af Rådets direktiv
76/768/EØF, 88/378/EØF, 1999/13/EF og direktiv
2000/53/EF, 2002/96/EF og Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2004/42/EF med henblik på at tilpasse disse til
forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering, mærkning og
emballering af stoffer og blandinger, EU-Tidende 2008, nr. L 345,
side 68, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/108/EF af 8. december 2003 om ændring af direktiv
2002/96/EF om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE),
EU-Tidende 2003, nr. L 345, side 106¸ dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/35/EF af 21.
april 2004 om miljøansvar for så vidt angår
forebyggelse og afhjælpning af miljøskader, EU-Tidende
2004, nr. L 143, side 56, som ændret senest ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/31/EF af 23.
april 2009 om geologisk lagring af kuldioxid og om ændring af
Rådets direktiv 85/337/EØF, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/60/EF, 2001/80/EF, 2004/35/EF,
2006/12/EF, 2008/1/EF og forordning (EF) nr. 1013/2006, EU-Tidende
2009, nr. L 140, side 114, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/21/EF af 15. marts 2006 om
håndtering af affald fra udvindingsindustrien og om
ændring af direktiv 2004/35/EF, EU-Tidende 2006, nr. L 102,
side 15, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 596/2009 af 18. juni 2009 om tilpasning til
Rådets afgørelse 1999/468/EF af visse retsakter, der
er omfattet af proceduren i traktatens artikel 251, for så
vidt angår forskriftsproceduren med kontrol, EU-Tidende 2009,
nr. L 188, side 14, dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/66/EF af 6. september 2006 om batterier og
akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer samt om
ophævelse af direktiv 91/157/EØF, EU-Tidende 2006, nr.
L 266, side 1, som ændret senest ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/103/EF af 19. november 2008 om
ændring af direktiv 2006/66/EF om batterier og akkumulatorer
og udtjente batterier og akkumulatorer, for så vidt
angår markedsføring af batterier og akkumulatorer,
EU-Tidende 2008, nr. L 327, side 7, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/98/EF af 19. november 2008 om affald og
om ophævelse af visse direktiver, EU-Tidende 2008, nr. L 312,
side 3, som ændret senest ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2018/851/EU af 30. maj 2018 om ændring
af direktiv 2008/98/EF om affald, EU-Tidende 2018, nr. L 150, side
109, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/123/EF af 12. december 2006 om tjenesteydelser i det indre
marked, EU-Tidende 2006, nr. L 376, side 36, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/128/EF af 21.
oktober 2009 om en ramme for Fællesskabets indsats for en
bæredygtig anvendelse af pesticider, EU-Tidende 2009, nr. L
309, side 71, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle,
EU-Tidende 2010, nr. L 20, side 7, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2010/75/EU af 24. november 2010 om
industrielle emissioner, EU-Tidende 2010, nr. L 334, side 17, dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/18/EU af 4.
juli 2012 om kontrol med risikoen for større uheld med
farlige stoffer og om ændring og efterfølgende
ophævelse af Rådets direktiv 96/82/EF, EU-Tidende 2012,
nr. L 197, side 1, dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2012/19/EU af 4. juli 2012 om affald af elektrisk og
elektronisk udstyr (WEEE), EU-Tidende 2012, nr. L 197, side 38,
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/2193/EU
af 25. november 2015 om begrænsning af visse luftforurenende
emissioner fra mellemstore fyringsanlæg, EU-Tidende 2015, nr.
L 313, side 1, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2019/904/EU af 5. juni 2019 om reduktion af visse
plastprodukters miljøpåvirkning, EU-Tidende 2019, nr.
L 155, side 1. | | 1. I fodnoten til lovens titel ændres
»og dele af« til »dele af«, og efter
»EU-Tidende 2019, nr. L 155, side 1« indsættes
», og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2024/884 af 13. marts 2024 om ændring af direktiv 2012/19/EU
om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), EU-Tidende
2024, L af 19. marts 2024.« | | | | § 9 j.
Producenter og importører skal for egen regning foranstalte
tilbagetagning samt særskilt håndtering af affald af
elektrisk og elektronisk udstyr, som er markedsført af
producenten eller importøren efter den 31. december 2005,
medmindre der er fastsat andre regler i medfør af § 44
og § 45, stk. 2. Denne forpligtelse kan også opfyldes
gennem tilbagetagning samt genanvendelse eller særlig
håndtering af samme mængde af tilsvarende udstyr
markedsført i Danmark af andre producenter eller
importører. | | 2. I § 9 j, stk. 1, 1. pkt., udgår
»efter den 31. december 2005«. 3. I § 9 j, stk. 1, indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke: »Stk.
2. Ministeren fastsætter regler om, fra hvilket
tidspunkt de forskellige produkttyper, som udgør elektrisk
og elektronisk udstyr, er omfattet af stk. 1.« | Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter nærmere regler om
producenters og importørers pligt til at sikre
særskilt håndtering, herunder pligt til at sikre
opfyldelse af nærmere fastsatte mål for
håndtering, af affald af elektrisk og elektronisk
udstyr. | | Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6. | Stk. 3.
Miljøministeren fastsætter regler om, hvorledes
markedsførte mængder, jf. stk. 1, opgøres, og
om procedurer for tilbagebetaling til producenterne og
importørerne, når elektrisk og elektronisk udstyr til
brug for husholdninger overføres for at blive
markedsført uden for Danmark. | | | Stk. 4.
Miljøministeren kan fastsætte regler om en
tildelingsordning for affald af elektrisk og elektronisk udstyr fra
husholdninger omfattet af stk. 1 og § 9 l, stk. 1, herunder om
den geografiske fordeling mellem producenter og importører,
tidsfrister for afhentning og udveksling af beholdere i forbindelse
med afhentningen af det tildelte affald m.v. | | | Stk. 5. Danske
eksportører, der sælger elektrisk eller elektronisk
udstyr i andre EU-medlemsstater ved hjælp af fjernsalg, skal
udnævne en repræsentant i den pågældende
medlemsstat med ansvar for overholdelse af eksportørens
forpligtigelser i henhold til den pågældende
medlemsstats regler om gennemførelsen af direktiv om affald
af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE). Udnævnelsen af
repræsentanten skal ske ved skriftlig fuldmagt. | | | | | | § 9 l. For
elektrisk og elektronisk affald fra husholdninger, som leveres til
affaldshåndtering den 1. januar 2006 eller senere, og som er
markedsført inden denne dato, skal producenter og
importører forholdsmæssigt i forhold til deres
markedsandel for egen regning foranstalte tilbagetagning samt
særskilt håndtering, medmindre der er fastsat andre
regler i medfør af § 44 og § 45, stk. 2. | | 4. I § 9 l, stk. 1, indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke: »Stk.
2. Ministeren fastsætter regler om, at bestemte
produkttyper, som udgør elektrisk og elektronisk udstyr,
ikke er omfattet af stk. 1.« | Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter regler om, hvorledes
markedsandelen fastsættes, herunder hvordan markedsandelen
beregnes på grundlag af de mængder, der er registreret
i producentregisteret nævnt i § 9 æ. | | Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. | Stk. 3.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
producenter og importører skal redegøre for,
hvorledes de har opfyldt deres forpligtelse efter stk. 1, samt
regler om, at redegørelsen skal ske over for ministeren,
den, ministeren bemyndiger hertil eller det i § 9 æ
nævnte producentregister. | | | Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om, at ministeren eller den,
ministeren bemyndiger hertil, i særlige tilfælde kan
dispensere fra pligten til for egen regning at foranstalte
tilbagetagning samt særskilt håndtering af affald af
elektriske og elektroniske produkter. | | | | | | § 9 n | | | Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om producenters og
importørers pligt til at tilvejebringe og give oplysninger
og dokumentation af enhver art om etablerede
tilbagetagningsordninger til brug for kontrollen med overholdelse
af reglerne i § 9 j, § 9 l, stk. 1, samt regler fastsat i
medfør af stk. 1-3, § 9 k, § 9 l, stk. 3 og 4,
§ 9 æ og § 9 å, stk. 2 og 3. | | 5. I §
9 n, stk. 4, ændres »§
9 l, stk. 3 og 4« til: »§ 9 l, stk. 4 og
5«. | | | | § 9 ø.
Miljøministeren kan til en privat organisation, jf. stk. 2,
henlægge kompetencen til at a) administrere
tildelingsordninger efter § 9 h, stk. 5, § 9 j, stk. 5,
§ 9 p, stk. 5, § 9 r, stk. 1, § 9 s, stk. 5, §
9 u, stk. 7, og § 9 w, stk. 4, | | 6. I § 9 ø, stk. 1, nr. 1, ændres »§ 9 j, stk.
5« til: »§ 9 j, stk. 6«. | | | | § 110.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning, straffes med bøde den, der a) overtræder
§ 9 j, stk. 5, § 15 b, stk. 1, 2 eller 3, § 17 a,
stk. 1, § 19, stk. 1 eller 2 § 20, § 21 b, § 21
c, stk. 1-3, § 22, § 23, § 27, stk. 1 eller 2,
§ 28, stk. 4, § 43, § 45, stk. 3, § 50, stk. 1,
§ 50 a, stk. 1 eller 2, § 51 a, stk. 1-3, § 72 a
eller § 89 c, | | 6. I § 110, stk. 1, nr. 1, ændres »§ 9 j, stk.
5« til »§ 9 j, stk. 6«. |
|
Bilag 2
EUROPA-PARLAMENTETS OG
RÅDETS DIREKTIV (EU) 2024/884 af 13. marts 2024 om
ændring af direktiv 2012/19/EU om affald af elektrisk og
elektronisk udstyr (WEEE) (EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
HAR -
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde, særlig artikel 192, stk. 1,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt
til de nationale parlamenter, under henvisning til udtalelse fra
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg1),
efter høring af Regionsudvalget,
efter den almindelige lovgivningsprocedure2), og
ud fra følgende betragtninger:
1)
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2012/19/EU3) trådte
i kraft den 13. august 2012 og erstattede Europa- Parlamentets og
Rådets direktiv 2002/96/EF4).
2) Fotovoltaiske
paneler, som ikke var omfattet af direktiv 2002/96/EF, omfattedes
af anvendelsesområdet for direktiv 2012/19/EU fra den 13.
august 2012, i kraft af at de blev tilføjet til kategori 4 i
bilag I og II, som omhandlet i artikel 2, stk. 1, litra a), i
direktiv 2012/19/EU.
3) I henhold til
artikel 13, stk. 1, i direktiv 2012/19/EU skal medlemsstaterne
sikre, at producenter af elektrisk og elektronisk udstyr (EEE)
bærer omkostningerne ved indsamling, behandling,
nyttiggørelse og miljørigtig bortskaffelse af affald
af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE) fra andre brugere end
private husholdninger, hvis disse produkter er bragt i
omsætning efter den 13. august 2005.
4) Den 25. januar
2022 erklærede Den Europæiske Unions Domstol (herefter
»Domstolen«) i sin dom i sag C-181/205) artikel 13,
stk. 1, i direktiv 2012/19/EU for ugyldig, for så vidt som
den vedrører fotovoltaiske paneler, der blev bragt i
omsætning mellem den 13. august 2005 og den 13. august 2012,
på grund af uberettiget tilbagevirkende kraft. Domstolen
anførte, at EU-lovgivningen forud for vedtagelsen af
direktiv 2012/19/EU overlod det til medlemsstaterne at vælge,
om omkostningerne ved håndtering af affald fra fotovoltaiske
paneler skulle afholdes af nuværende eller tidligere
affaldsindehavere eller af producenten eller distributøren
af de fotovoltaiske paneler, i henhold til artikel 14 i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EF6).
Efterfølgende indførte EU-lovgiveren i artikel 13,
stk. 1, i direktiv 2012/19/EU en regel, hvorefter disse
omkostninger i alle medlemsstater skal afholdes af producenterne,
herunder i forbindelse med produkter, som producenterne allerede
havde markedsført på et tidspunkt, hvor direktiv
2008/98/EF var trådt i kraft. Domstolen fastslog, at denne
regel må anses for at finde anvendelse med tilbagevirkende
kraft og derfor kan være i strid med
retssikkerhedsprincippet, og at en sådan tilbagevirkende
kraft ugyldiggør den for så vidt angår
fotovoltaiske paneler, der er bragt i omsætning før
ikrafttrædelsen af direktiv 2012/19/EU.
5) Domstolen
fastslog også i sin dom, at den omstændighed, at en
medlemsstat har vedtaget en lovgivning, der er i strid med et
EU-direktiv, inden vedtagelsen af dette direktiv, ikke i sig selv
udgør en tilsidesættelse af EU-retten, eftersom
gennemførelsen af det i direktivet foreskrevne mål
ikke kan anses for at være kompromitteret i alvorlig grad,
før dette er en del af Unionens retsorden.
6) Domstolens dom
indebærer direkte, at artikel 13, stk. 1, i direktiv
2012/19/EU bør ændres, således at den ikke
finder anvendelse på affald af fotovoltaiske paneler fra
andre brugere end private husholdninger, der blev bragt i
omsætning mellem den 13. august 2005 og den 13. august 2012.
I lyset af de betragtninger, der er anført i Domstolens dom,
er det desuden nødvendigt at ændre direktiv 2012/19/EU
også for så vidt angår finansiering i forbindelse
med affald af fotovoltaiske paneler fra private husholdninger, som
artikel 12 i direktiv 2012/19/EU finder anvendelse på, og i
forbindelse med andet EEE, for så vidt angår affald
både fra private husholdninger og fra andre brugere end
private husholdninger, hvor situationen kan sammenlignes med
situationen for fotovoltaiske paneler.
7) Artikel 2, stk.
1, litra b), i direktiv 2012/19/EU udvider fra den 15. august 2018
direktivets anvendelsesområde til at omfatte alt EEE. Ligesom
for fotovoltaiske paneler havde EEE, som ikke var omfattet af
anvendelsesområdet for direktiv 2012/19/EU i henhold til
direktivets artikel 2, stk. 1, litra a), men som blev omfattet af
dets anvendelsesområde fra den 15. august 2018 i henhold til
direktivets artikel 2, stk. 1, litra b), (Ȍbent
anvendelsesområde«-EEE), tidligere heller ikke
været omfattet af anvendelsesområdet for direktiv
2002/96/EF. Derfor var det forud for vedtagelsen af direktiv
2012/19/EU overladt til medlemsstaterne at beslutte, i
medfør af artikel 14 i direktiv 2008/98/EF, om
omkostningerne ved håndtering af affald fra det
pågældende EEE skulle afholdes af nuværende eller
tidligere affaldsindehavere eller af producenten eller
distributøren af udstyret. Det ville derfor være i
strid med retssikkerhedsprincippet at anvende artikel 13, stk. 1, i
direktiv 2012/19/EU på »åbent
anvendelsesområde«-EEE af de grunde, der er
anført i Domstolens dom. Da direktiv 2012/19/EU først
omfatter »åbent anvendelsesområde«-EEE fra
den 15. august 2018, bør artikel 13, stk. 1, ændres,
således at den ikke finder anvendelse på
»åbent anvendelsesområde«-EEE, der bringes
i omsætning mellem den 13. august 2005 og den 15. august
2018.
8) Som en
afspejling af artikel 13, stk. 1, i direktiv 2012/19/EU, som finder
anvendelse på andre brugere end private husholdninger,
pålægger nævnte direktivs artikel 12, stk. 1,
sammenholdt med dets artikel 12, stk. 3, producenterne at
finansiere omkostningerne ved indsamling, behandling,
nyttiggørelse og miljørigtig bortskaffelse af WEEE
fra private husholdninger for så vidt angår produkter,
der bringes i omsætning efter den 13. august 2005. Af de
grunde, der er anført i Domstolens dom, vil disse
bestemmelser, for så vidt som de finder anvendelse på
finansiering af affaldshåndteringen for fotovoltaiske
paneler, der er bragt i omsætning mellem den 13. august 2005
og den 13. august 2012, og for Ȍbent
anvendelsesområde«-EEE, der er bragt i omsætning
mellem den 13. august 2005 og den 15. august 2018, ligeledes finde
anvendelse med tilbagevirkende kraft på en måde, der er
i strid med retssikker hedsprincippet. Artikel 12 i direktiv
2012/19/EU bør derfor ændres således, at den
hverken finder anvendelse på fotovoltaiske paneler, der er
bragt i omsætning mellem den 13. august 2005 og den 13.
august 2012, eller på »åbent
anvendelsesområde«-EEE, der er bragt i omsætning
mellem den 13. august 2005 og den 15. august 2018.
9) Direktiv
2012/19/EU supplerer direktiv 2008/98/EF, som er en af de generelle
retsakter om affaldshåndtering i Unionen. Artikel 8 og 14 i
direktiv 2008/98/EF bør derfor finde anvendelse på
håndteringen af affald fra fotovoltaiske paneler og affald
fra »åbent anvendelsesområde«-EEE, i den
periode, hvor fotovoltaiske paneler og Ȍbent
anvendelsesområde«-EEE ikke er omfattede af
anvendelsesområdet for direktiv 2012/19/EU i medfør af
nærværende direktivs ændringer til artikel 12 og
13 i direktiv 2012/19/EU.
10) I henhold til
artikel 14, stk. 4, og artikel 15, stk. 2, i direktiv 2012/19/EU
skal EEE, der er bragt i omsætning, mærkes, fortrinsvis
i overensstemmelse med den europæiske standard EN 50419, der
blev vedtaget af Cenelec i marts 2006. Denne standard er blevet
revideret for at ajourføre henvisningerne i den til direktiv
2012/19/EU. Henvisningen til standarden i nævnte artikler
bør derfor ajourføres således, at den henviser
til den reviderede udgave af den europæiske standard EN
50419, som blev vedtaget af Cenelec i juli 2022.
11) Med henblik
på entydigt at kunne fastslå tidspunktet for,
hvornår EEE er bragt i omsætning, fastsættes det
i artikel 15, stk. 2, i direktiv 2012/19/EU, at medlemsstaterne
skal sikre, at en særlig mærkning på EEE
specificerer, at det pågældende EEE er bragt i
omsætning efter den 13. august 2005. Som følge af
ændringerne af artikel 12 og 13 bør artikel 15, stk.
2, konsekvensændres for så vidt angår
fotovoltaiske paneler og Ȍbent
anvendelsesområde«-EEE, således at det
præciseres, at mærkningsforpligtelsen først
finder anvendelse fra den 13. august 2012 for så vidt
angår fotovoltaiske paneler og først fra den 15.
august 2018 for så vidt angår »åbent
anvendelsesområde«-EEE.
12) For at
opretholde retssikkerhedsprincippet i forbindelse med fremtidige
revisioner af direktiv 2012/19/EU er det vigtigt at være
særlig opmærksom på at forhindre vedtagelsen af
enhver bestemmelse, der potentielt kan have uberettiget
tilbagevirkende kraft. Endvidere er det nødvendigt at skabe
klarhed og forudsigelighed for EEE- producenter med hensyn til de
driftsvilkår, der var i kraft, da deres produkter blev bragt
i omsætning. Den tilgang bidrager til at undgå risikoen
for at pådrage sig uforudsigelige omkostninger i forbindelse
med fremtidig håndtering af WEEE. Desuden er det vigtigt, at
sådanne revisioner overholder affaldshierarkiet som fastsat i
artikel 4 i direktiv 2008/98/EF.
13) I henhold til
den fælles politiske erklæring af 28. september 2011
fra medlemsstaterne og Kommissionen om forklarende dokumenter7) har
medlemsstaterne forpligtet sig til i tilfælde, hvor det er
berettiget, at lade meddelelsen af
gennemførelsesforanstaltninger ledsage af et eller flere
dokumenter, der forklarer forholdet mellem et direktivs bestanddele
og de tilsvarende dele i de nationale
gennemførelsesinstrumenter. I forbindelse med dette direktiv
finder lovgiver, at fremsendelse af sådanne dokumenter er
berettiget.
14) Uforsvarlig
behandling af affald fra fotovoltaiske paneler og fra
»åbent anvendelsesområde«-EEE
medfører betydelige negative virkninger for sundheden og
miljøet. Det er derfor vigtigt at sikre, at affald fra
fotovoltaiske paneler behandles korrekt, og at affald fra
fotovoltaiske paneler nyttiggøres bedst muligt. Uden at det
berører de ændringer af de finansielle forpligtelser,
der er nødvendige for at dække indsamling og
behandling af affald fra fotovoltaiske paneler, der er bragt i
omsætning inden den 13. august 2012, og fra
»åbent anvendelsesområde«-EEE, der er bragt
i omsætning inden den 15. august 2018, og som blev
indført ved dette direktiv, er det vigtigt, at medlemsstater
sikrer en miljømæssigt forsvarlig håndtering af
relateret WEEE. Medlemsstaterne kan tilskynde producenterne gennem
disses individuelle eller kollektive ordninger for udvidet
producentansvar til at behørigt indsamle og behandle det
relaterede historiske affald fra fotovoltaiske paneler og fra
»åbent anvendelsesområde«-EEE korrekt.
15) I forbindelse
med revisionen af direktiv 2012/19/EU og for at rette op på
dets mangler, er det afgørende at sikre, at omkostningerne
til håndtering af WEEE ikke overføres i
uforholdsmæssig grad til forbrugerne eller borgerne. Dette
omfatter hensyntagen til »forureneren
betaler«-princippet, adressering af potentielle bestemmelser
vedrørende WEEE-indsamlingsmål og overholdelse af
affaldshierarkiet som fastsat i artikel 4 i direktiv
2008/98/EF.
16) Målene
for dette direktiv kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af
medlemsstaterne men kan på grund af dets omfang og virkninger
bedre nås på EU-plan; Unionen kan derfor vedtage
foranstaltninger i overensstemmelse med nærhedsprincippet,
jf. artikel 5 i traktaten om Den Europæiske Union. I
overensstemmelse med proportionalitets princippet, jf.
nævnte artikel, går dette direktiv ikke videre, end
hvad der er nødvendigt for at nå disse mål -
VEDTAGET DETTE DIREKTIV:
Artikel
1
Ændring af
direktiv 2012/19/EU
I direktiv 2012/19/EU foretages følgende
ændringer:
1) Følgende artikel indsættes:
»Artikel 24a
Revision
1. Senest den 31. december 2026 vurderer
Kommissionen behovet for en revision af dette direktiv og
forelægger, hvis det er relevant, et lovgivningsmæssigt
forslag i denne henseende, ledsaget af en grundig
socioøkonomisk og miljømæssig
konsekvensanalyse.
2. I den i stk. 1 omhandlede konsekvensanalyse
overvejer Kommissionen navnlig behovet for:
a) bestemmelser, som specifikt sikrer, at
retssikkerhedsprincippet overholdes, og at der ikke findes nogen
uberettiget tilbagevirkende kraft i nogen medlemsstat
b) bestemmelser, der sikrer gennemførelsen
af affaldshierarkiet som fastsat i artikel 4 i direktiv
2008/98/EF
c) bestemmelser, der sikrer, at borgere og
forbrugere ikke pålægges uforholdsmæssigt store
omkostninger, i overensstemmelse med »forureneren
betaler«-princippet
d) bestemmelser, der sikrer fuld
gennemførelse og håndhævelse af dette direktiv,
navnlig med hensyn til passende indsamlingsmål samt med
hensyn til forebyggelse af ulovlig handel med WEEE
e) oprettelsen af en ny EEE-kategori for
»fotovoltaiske paneler« i henhold til dette direktiv
med henblik på at adskille fotovoltaiske paneler fra den
eksisterende EEE-kategori 4, »stort udstyr«, jf. bilag
III og IV, og beregningen af indsamlingsmålene, på
grundlag af hvor meget affald fra fotovoltaiske paneler der kan
indsamles baseret på deres forventede levetid snarere end
på mængden af produkter, der er bragt i
omsætning
f) indførelsen af en mekanisme, der sikrer,
at fremtidige omkostninger til indsamling, behandling,
nyttiggørelse og miljørigtig bortskaffelse af affald
fra fotovoltaiske paneler fra både private husholdninger og
andre brugere end private husholdninger vil blive dækket
økonomisk i tilfælde af producentens konkurs eller
afvikling.«
2) I artikel 12 foretages følgende ændringer:
a) Stk. 1 affattes således:
»1. Medlemsstaterne sikrer, at
producenterne mindst sørger for finansiering af indsamling,
behandling, nyttiggørelse og miljørigtig
bortskaffelse af WEEE fra private husholdninger, afleveret til
indsamlingsanlæg, jf. artikel 5, stk. 2, for
følgende:
a) for WEEE fra EEE som omhandlet i artikel 2, stk.
1, litra a), bortset fra fotovoltaiske paneler, hvor sådant
EEE er bragt i omsætning efter den 13. august 2005
b) for WEEE fra fotovoltaiske paneler, hvor
sådanne fotovoltaiske paneler er bragt i omsætning fra
den 13. august 2012, og
c) for WEEE fra EEE som omhandlet i artikel 2, stk.
1, litra b), og som ikke er omfattet af anvendelsesområdet
for artikel 2, stk. 1, litra a), hvor sådant EEE er bragt i
omsætning fra den 15. august 2018.«
b) Stk. 3, første afsnit, affattes
således:
»3. Hver enkelt producent er ansvarlig for at
finansiere de processer, der er omhandlet i stk. 1
vedrørende affald fra producentens egne produkter.
Producenten kan vælge at opfylde denne forpligtelse enten
individuelt eller ved at deltage i en kollektiv ordning.«
c) Stk. 4 affattes således:
»4. Ansvaret for at finansiere omkostningerne
ved håndteringen af WEEE fra de i artikel 2, stk. 1, litra
a), omhandlede produkter, bortset fra fotovoltaiske paneler, der er
bragt i omsætning senest den 13. august 2005
(»historisk affald«), varetages gennem en eller flere
ordninger, som alle de producenter, der er på markedet,
når de respektive omkostninger påløber, bidrager
forholdsmæssigt til, f.eks. i forhold til deres markedsandel
per type udstyr.«
3) Artikel 13, stk. 1, affattes således:
»1. Medlemsstaterne sikrer, at producenterne
sørger for finansiering af omkostningerne ved indsamling,
behandling, nyttiggørelse og miljørigtig
bortskaffelse af WEEE fra andre brugere end private husholdninger
for følgende:
a) for WEEE fra EEE som omhandlet i artikel 2, stk.
1, litra a), bortset fra fotovoltaiske paneler, hvor sådant
EEE er bragt i omsætning efter den 13. august 2005
b) for WEEE fra fotovoltaiske paneler, hvor
sådanne fotovoltaiske paneler er bragt i omsætning fra
den 13. august 2012, og
c) for WEEE fra EEE som omhandlet i artikel 2, stk.
1, litra b), og som ikke er omfattet af anvendelsesområdet
for artikel 2, stk. 1, litra a), hvor sådant EEE er bragt i
omsætning fra den 15. august 2018.
For historisk affald fra EEE som omhandlet i
artikel 2, stk. 1, litra a), bortset fra fotovoltaiske paneler, som
erstattes af nye tilsvarende produkter eller af nye produkter, som
tjener samme formål, påhviler finansieringen af
omkostningerne producenterne af disse produkter på det
tidspunkt, hvor produkterne leveres. Alternativt kan
medlemsstaterne fastsætte, at andre brugere end private
husholdninger gøres helt eller delvis ansvarlige for denne
finansiering.
For andet historisk affald fra EEE som omhandlet i
artikel 2, stk. 1, litra a), bortset fra fotovoltaiske paneler,
påhviler finansieringen af omkostningerne de andre brugere
end private husholdninger.«
4) Artikel 14, stk. 4, affattes således:
»4. Med henblik på at minimere
bortskaffelse af WEEE som usorteret husholdningsaffald og at lette
særskilt indsamling heraf sikrer medlemsstaterne, at
producenterne på passende måde - fortrinsvis i
overensstemmelse med den europæiske standard EN 50419:2022 -
mærker EEE, som bringes i omsætning, med piktogrammet
som vist i bilag IX. Piktogrammet kan anbringes på emballage
for EEE samt på brugsvejledningen og garantibeviset, hvis
dette undtagelsesvis er nødvendigt som følge af
produktets størrelse eller funktion.«
5) Artikel 15, stk. 2, affattes således:
»2. Med henblik på entydigt at kunne
fastslå tidspunktet for, hvornår EEE er bragt i
omsætning, skal medlemsstaterne sikre, at en særlig
mærkning på EEE specificerer, at det
pågældende EEE er bragt i omsætning efter den 13.
august 2005. Den europæiske standard EN 50419:2022 anvendes
fortrinsvis til dette formål.
For fotovoltaiske paneler finder den forpligtelse,
der er omhandlet i nærværende stykkes første
afsnit, kun anvendelse på fotovoltaiske paneler, der bringes
i omsætning fra den 13. august 2012.
For EEE, der er omhandlet i artikel 2, stk. 1,
litra b), og som ikke er omfattet af anvendelsesområdet for
artikel 2, stk. 1, litra a), finder den forpligtelse, der er
omhandlet i nærværende stykkes første afsnit,
kun anvendelse på EEE, der bringes i omsætning fra den
15. august 2018.«
Artikel
2
Gennemførelse
1. Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og
administrative bestemmelser i kraft for at efterkomme dette
direktiv senest den 9. oktober 2025. De underretter straks
Kommissionen herom.
Disse love og bestemmelser skal ved vedtagelsen indeholde en
henvisning til dette direktiv eller skal ved
offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning.
Medlemsstaterne fastsætter de nærmere regler for
henvisningen.
2. Medlemsstaterne meddeler Kommissionen teksten til de
vigtigste nationale love og bestemmelser, som de udsteder på
det område, der er omfattet af dette direktiv.
Artikel
3
Ikrafttræden
Dette direktiv træder i kraft på tyvendedagen efter
offentliggørelsen i Den
Europæiske Unions Tidende.
Artikel
4
Adressater
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Strasbourg, den 13. marts 2024.
| | På
Europa-Parlamentets vegne | På Rådets
vegne | R. METSOLA | H. LAHBIB | Formand | Formand |
|
Officielle noter
1)
Loven gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2024/884 af 13. marts 2024 om ændring af
direktiv 2012/19/EU om affald af elektrisk og elektronisk udstyr
(WEEE), EU-Tidende 2024, L af 19. marts 2024.
1)
EUT C 184 af 25. maj 2023, s. 102.
2)
Europa-Parlamentets holdning af 6. februar 2024 (endnu ikke
offentliggjort i EUT) og Rådets afgørelse af
4.3.2024.
3)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/19/EU af 4. juli
2012 om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE) (EUT L 197
af 24.7.2012, s. 38).
4)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/96/EF af 27.
januar 2003 om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE)
(EUT L 37 af 13.2.2003, s. 24).
5)
Domstolens dom (Store Afdeling) af 25. januar 2022, VYSOČINA
WIND a.s. mod Česká republika - Ministerstvo
životního prostředí, C-181/20,
ECLI:EU:C:2022:51.
6)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EF af 19.
november 2008 om affald og om ophævelse af visse direktiver
(EUT L 312 af 22.11.2008, s. 3).
7)
EUT C 369 af 17.12.2011, s. 14.