Fremsat den 27. februar 2025 af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Udvidelse af ordning om tilskud til
tandpleje for udvalgte patientgrupper)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1015 af 5. september 2024, som ændret senest ved lov nr.
1673 af 30. december 2024, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 166, stk. 1, indsættes som
nr. 7-9:
»7)
Patienter, der er i fast behandling med psykofarmaka af typen
tricykliske antidepressiva, hvor behandlingen har varet i seks
måneder eller mere.
8) Patienter med
en svær psykisk lidelse, der er i fast behandling med
psykofarmaka, hvor behandlingen har varet i seks måneder
eller mere.
9) Patienter med
refluks efter operation med hel eller delvis fjernelse af
lukkemusklen mellem spiserør og mavesæk.«
2. I
§ 166, stk. 4, ændres
»nr. 4, 5 eller 6« til: »nr. 4, 5, 6, 7 eller
8«.
3. I
§ 166 indsættes efter stk. 4
som nyt stykke:
»Stk. 5.
Patienter omfattet af stk. 1, nr. 9, skal ved ansøgning om
almindelig forebyggende og behandlende tandpleje have betydelige
dokumenterede tandproblemer.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og
7.
4. I
§ 259 ændres »§
166, stk. 1, 2 og 5« til: »§ 166, stk. 1, 2 og
6«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 2. Loven, som
affattet i denne lovs § 1, nr. 1-3, finder ikke anvendelse
på ansøgninger indgivet før lovens
ikrafttræden. For sådanne ansøgninger finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 3. Regler udstedt i
medfør af § 166, stk. 6, i sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1015 af 5. september 2024, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler
udstedt i medfør af § 166, stk. 7, i sundhedsloven, jf.
denne lovs § 1, nr. 3.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne)
besluttede med Sundhedspakken fra maj 2023 og som en del af
Kræftplan V at afsætte midler til at udvide og forenkle
ordningen, som giver visse patientgrupper adgang til at søge
et særligt tilskud til tandpleje efter sundhedslovens §
166. Med aftalerne blev der afsat 50 mio. kr. i 2024 og 100 mio.
kr. varigt fra 2025 og frem.
Den 25. januar 2024 indgik regeringen en bred politisk aftale
med alle Folketingets partier om en udvidelse og forenkling af
ordningen om tilskud til tandpleje efter sundhedslovens § 166.
Den 4. juni 2024 vedtog Folketinget lov om ændring af
sundhedsloven (Udvidelse af ordningen om tilskud til tandpleje for
udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for
Færøerne). Lovændringen trådte i kraft den
1. juli 2024. Derfor kunne flere patienter fra den 1. juli 2024
få tilskud til tandpleje efter ordningen. Med
lovændringen blev ordningen ligeledes forenklet, så det
ud fra et patientperspektiv blev nemmere at få tilskud til
tandpleje.
Regeringen og aftalekredsen var enige om, at hvis der var
yderligere midler tilbage fra rammen, skulle midlerne prioriteres
til en yderligere udvidelse af ordningen. I så fald ville
Sundhedsstyrelsen få til opgave at foretage en
afdækning af, om der kan laves en relevant afgrænsning
af patientgrupper, der på grund af medicinsk behandling med
psykofarmaka får betydelige tandproblemer og som følge
deraf har store udgifter til tandpleje. Regeringen kunne
efterfølgende konstatere, at der er frie midler til en
yderligere udvidelse af ordningen.
Sundhedsstyrelsen har også lavet en vurdering af, om en
række patientgrupper, der blev fremhævet i den
offentlige høring i forbindelse med ovennævnte
lovforslag, bør få adgang til tilskud efter
ordningen.
Regeringen har derfor den 1. november 2024 indgået en bred
politisk aftale med alle Folketingets partier om en yderligere
udvidelse af patientgruppen, der kan søge om tilskud efter
ordningen. Aftalepartierne er enige om, i overensstemmelse med
Sundhedsstyrelsens anbefalinger, at udvide ordningen med en
række nye patientgrupper, der som følge af deres
sygdom eller sygdomsbehandling har et særligt behov for
tandpleje. Ordningen skal kompensere patienterne for de merudgifter
til tandpleje, som de pågældende har som følge
af deres sygdom eller sygdomsbehandling i forhold til den
øvrige befolkning.
Formålet med lovforslaget er således at implementere
den politiske aftale fra den 1. november 2024 om den yderligere
udvidelse af ordningen om tilskud til tandpleje for visse
patientgrupper.
2. Udvidelse
af ordning om tilskud til tandpleje for visse
patientgrupper
2.1. Gældende ret
Det fremgår af sundhedslovens
§ 166, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1015 af 5.
september 2024, at regionsrådet yder et særligt tilskud
til almindelig forebyggende og behandlende tandpleje til
følgende patientgrupper:
1) Patienter, der
på grund af kræft har fået strålebehandling
i hoved- eller halsregionen.
2) Patienter, der
på grund af blodkræft har modtaget
helkropsbestråling forud for allogen
knoglemarvstransplantation.
3) Patienter, der
på grund af knoglemarvstransplantation har udviklet kronisk
graft versus host-sygdom (GvHD).
4) Patienter, der
er diagnosticeret med Sjögrens syndrom.
5) Patienter, der
på grund af kræft har fået kemoterapi,
immunterapi eller hormon- og antihormonbehandling.
6) Patienter, der
på grund af sygdom i skjoldbruskkirtlen har modtaget
behandling med radioaktivt jod.
Tilsvarende fremgår det af sundhedslovens § 166, stk.
2, at regionsrådet yder et særligt tilskud til
almindelig forebyggende og behandlende tandpleje til patienter, der
på grund af medfødte sjældne sygdomme har
betydelige dokumenterede tandproblemer.
For de omfattede patientgrupper i ordningen skal en række
dokumentationskrav være opfyldt for at kunne få tilskud
efter ordningen.
Patienter omfattet af stk. 1, nr. 2 eller 3, skal ved
ansøgning om almindelig forebyggende og behandlende
tandpleje kunne påvise nedsat spytsekretion, jf.
sundhedslovens § 166, stk. 3. Patienter omfattet af stk. 1,
nr. 4, 5 eller 6, skal ved ansøgning om almindelig
forebyggende og behandlende tandpleje have betydelige dokumenterede
tandproblemer og kunne påvise nedsat spytsekretion, jf.
sundhedslovens § 166, stk. 4.
Derudover fremgår det af sundhedslovens § 166, stk.
5, at regionsrådet yder et særligt tilskud til
patienter efter stk. 1 og 2, der ansøger om tilskud til
særligt kostbare behandlinger grundet betydelig dokumenteret
oral funktionsnedsættelse som følge af sygdommen eller
sygdomsbehandlingen.
Det følger af sundhedslovens 166, stk. 6, at indenrigs-
og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler for
støtte til de i stk. 1 og 2 nævnte patientgrupper,
herunder for størrelsen af patientens maksimale egenbetaling
i praksistandplejen. Bestemmelsen er udmøntet i kapitel 8 i
bekendtgørelse nr. 871 af 26. juni 2024 om tandpleje
(herefter tandplejebekendtgørelsen).
Tandplejebekendtgørelsens § 26, stk. 1, § 27,
stk. 2, § 28, stk. 2 og 3, samt § 29 stk. 2,
fastsætter nærmere regler for de dokumentationskrav,
som skal være opfyldt for at kunne få tilskud efter
ordningen med undtagelse af de særlige kostbare
behandlingsydelser.
Patienter, der er visiteret til det særlige
tandplejetilskud, skal kunne dokumentere en egenbetaling, der
overstiger 2.200 kr. årligt (grundbeløb pr. 1. januar
2024), jf. tandplejebekendtgørelsens § 26, stk. 5,
§ 27, stk. 6, § 28, stk. 7, og § 29, stk. 4. Det er
gennemgående for alle omfattede patientgrupper, at det er
patienten selv, der med bistand fra egen tandlæge,
ansøger om det særlige tandplejetilskud.
Tandplejebekendtgørelsens § 26, stk. 3 og 4, §
27, stk. 4 og 5, § 28, stk. 5 og 6, § 29, stk. 5 og 6,
fastsætter nærmere regler om, at påbegyndelsen af
særligt kostbare behandlinger grundet betydelig dokumenteret
oral funktionsnedsættelse som følge af sygdommen eller
sygdomsbehandlingen først kan ske, når
regionsrådet har godkendt behandlingsforslaget samt det af
tandlægen afgivne behandlingstilbud. Regionsrådet kan
fastsætte hvilke ydelser, der er omfattet af
tilskudsbevillingen uden forhåndsgodkendelse.
Sundhedsstyrelsens vejledning "Den Regionale Tandpleje:
Vejledning for omfanget af og kravene til den regionale tandpleje"
udfolder bestemmelserne i sundhedslovens § 166 og i
tandplejebekendtgørelsen.
2.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser
Med Aftale om udvidelse og forenkling af ordningen om tilskud
til tandpleje til visse patientgrupper fra den 25. januar 2024 blev
regeringen og aftalekredsen enige om, at hvis der var yderligere
midler fra Sundhedspakken efter den første udvidelse af
ordningen, skulle midlerne prioriteres til en yderligere udvidelse
af ordningen. I så fald ville Sundhedsstyrelsen få til
opgave at foretage en afdækning af, om der kan laves en
relevant afgrænsning af patientgrupper, der på grund af
medicinsk behandling med psykofarmaka får betydelige
tandproblemer og som følge deraf har store udgifter til
tandpleje. Regeringen kunne efterfølgende konstatere, at der
er frie midler til en yderligere udvidelse af ordningen.
Sundhedsstyrelsen har også lavet en vurdering af, om en
række patientgrupper, der blev fremhævet i den
offentlige høring i forbindelse med lov om ændring af
sundhedsloven (Udvidelse af ordningen om tilskud til tandpleje for
udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for
Færøerne), bør få adgang til tilskud
efter ordningen.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har på den baggrund
indhentet faglige anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen til en
yderligere udvidelse af ordningen. Regeringen har på baggrund
af Sundhedsstyrelsens anbefalinger indgået en politisk aftale
med alle Folketingets partier om en yderligere udvidelse af
ordningen, så flere patientgrupper kan få tilskud til
tandpleje gennem ordningen. Aftalepartierne er enige om, i
overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens anbefalinger, at udvide
ordningen med en række nye patientgrupper, som på grund
af deres sygdom eller sygdomsbehandling har et særligt behov
for tandbehandling.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der i sundhedslovens § 166, stk. 1,
indsættes nr. 7, 8 og 9, så en række yderligere
patientgrupper, der som følge af deres sygdom eller
sygdomsbehandling har et særligt behov for tandbehandling,
kan søge om det særlige tilskud til tandpleje.
Det foreslås, i overensstemmelse
med Sundhedsstyrelsens anbefalinger og den politiske aftale af den
1. november 2024, at ordningen udvides med følgende
patientgrupper:
- Patienter, der er
i fast behandling med psykofarmaka af typen tricykliske
antidepressiva, hvor behandlingen har varet i seks måneder
eller mere.
- Patienter med en
svær psykisk lidelse, der er i fast behandling med
psykofarmaka, hvor behandlingen har været i seks
måneder eller mere.
- Patienter med
refluks efter operation med hel eller delvis fjernelse af
lukkemusklen mellem spiserør og mavesæk.
Forslaget vil betyde, at tre nye patientgrupper kompenseres for
de merudgifter til tandpleje, som de pågældende har som
følge af deres sygdom eller sygdomsbehandling i forhold til
den øvrige befolkning.
Med lov nr. 649 af 11. juni 2024 om ændring af
sundhedsloven (Udvidelse af ordningen om tilskud til tandpleje for
udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for
Færøerne), der trådte i kraft den 1. juli 2024,
blev ordningen i sundhedslovens § 166 forenklet, så det
ud fra et patientperspektiv blev nemmere at få tilskud til
tandpleje.
Aftalepartierne er på baggrund af Sundhedsstyrelsens
anbefalinger enige om, at der for de nye patientgrupper i den
foreslåede ordning skal være tilsvarende enkle
visitationskriterier.
Det vil betyde, at patienter i fast behandling med psykofarmaka
af typen tricykliske antidepressiva og patienter med en svær
psykisk lidelse, der er i fast behandling med psykofarmaka, ved
ansøgning om almindelig forebyggende og behandlende
tandpleje skal have betydelige dokumenterede tandproblemer og kunne
påvise nedsat spytsekretion.
Patienter med refluks efter operation med hel eller delvis
fjernelse af lukkemusklen mellem spiserør og mavesæk
skal ved ansøgning om almindelig forebyggende og behandlende
tandpleje have betydelige dokumenterede tandproblemer.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
Lovforslaget forventes at medføre positive konsekvenser
for verdensmålet "Sundhed og trivsel" (verdensmål 3) og
"Mindre ulighed" (verdensmål 10), idet en udvidelse af den
gældende ordning i sundhedslovens § 166 forventes at
øge tandsundheden for en række patientgrupper, samt
kompensere patienterne for de merudgifter til tandpleje, som de
pågældende har i forhold til den øvrige
befolkning som følge af deres sygdom eller
sygdomsbehandling. Det forventes således også, at
lovforslaget vil have positive konsekvenser for delmål 3.8 om
universel sundhedsdækning, herunder beskyttelse mod
økonomiske risici.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser for regionerne, idet der med Sundhedspakken fra maj
2023 og med Kræftplan V blev afsat 50 mio. kr. i 2024 og 100
mio. kr. varigt fra 2025 til regionernes udgifter til tandpleje i
forbindelse med udvidelsen og forenklingen af ordningen. Den
yderligere udvidelse af ordningen forventes at træde i kraft
den 1. juli 2025. Lovforslaget udmønter en delmængde
af de samlede afsatte midler fra Sundhedspakken. Med lovforslaget
udmøntes 35,5 mio. kr. i 2025 og 47 mio. kr. i 2026 og
varigt.
Lovforslaget vurderes samtidig at have negative
implementeringskonsekvenser for regionerne, da lovændringen
medfører, at en række nye patientgrupper får
mulighed for at søge tilskud til tandpleje, hvilket
øger patientpopulationen og det forventede antal
ansøgninger om tilskud efter ordningen. Med lovforslaget
indføres ikke nye eller andre dokumentationskrav end dem,
der allerede indgår i den eksisterende ordning.
Lovforslaget har ikke konsekvenser for stat og kommuner.
Lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar
lovgivning.
Det bemærkes, at lovforslaget er i overensstemmelse med
princip nr. 1, der tilsiger, at lovgivningen bør være
enkel og klar, så den er let at forstå for borgeren.
Det bliver i lovforslaget fastsat, hvilke patientgrupper der vil
være omfattet af ordningen, samt hvilke visitationskriterier
der vil gælde for de enkelte patientgrupper, hvilket
forventes at skabe klarhed om den enkeltes retstilling.
Det vurderes, at princip nr. 2 om at muliggøre digital
kommunikation ikke er relevant for lovforslaget, da der med
lovforslaget ikke ændres på de allerede eksisterende
regler om myndigheders anvendelse af digital kommunikation med
borgerne.
Det vurderes, at princip nr. 3 om at muliggøre automatisk
sagsbehandling ikke er relevant for lovforslaget, da visitationen
til ordningen forudsætter et fagprofessionelt
skøn.
Det vurderes, at lovforslaget er i overensstemmelse med princip
nr. 4 om sammenhæng på tværs af den offentlige
sektor og understøtter effektiv offentlig service, da det
vil være muligt at anvende allerede eksisterende it-systemer
til kommunikation og overførsel af relevant information
mellem relevant fagperson og bevilgende myndighed.
Det vurderes, at lovforslaget følger princip nr. 5 og 6
om tryg og sikker databehandling og anvendelse af offentlig
infrastruktur, da der ikke ændres på de allerede
eksisterende regler for datahåndtering.
Det vurderes slutteligt, at lovforslaget lever op til princip
nr. 7 om forebyggelse af snyd, idet lovforslaget ikke åbner
for nye muligheder for snyd.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
De erhvervsøkonomiske konsekvenser som følge af
ændringerne i sundhedslovens § 166 forventes at
være positive. Ændringerne i ordningen indebærer
en udvidelse af antallet af patienter, der kan søge om det
særlige tilskud til tandpleje, og det forventes, at forbruget
af ydelser blandt disse patienter vil stige som følge af, at
patienterne vil få dækket en del af egenbetalingen i
voksentandplejen hos privatpraktiserende tandlæger og
tandplejere.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige
konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 6. december
2024 til den 13. januar 2025 (39 dage) været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Aarhus Universitet, Institut for Odontologi og Oral Sundhed,
Advokatrådet, Ansatte Tandlægers Organisation, Bedre
Psykiatri, Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri,
Dansk Kirurgisk Selskab, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk
Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren, Dansk Selskab for Oral og
Maxillofacial Kirurgi, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk
Selskab for Tand-, Mund- og Kæbekirurgi, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Dansk
Tandsundhed, Dansk Psykiatrisk Selskab, Danske
Handicaporganisationer, Danske Dental Laboratorier, Danske
Patienter, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Tandplejere,
Danske Ældreråd, Datatilsynet, De Offentlige
Tandlæger, Det Centrale Handicapråd,
Diabetesforeningen, FH, FOA, Fólkaheilsustýrið,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af
Specialtandlæger i Ortodonti, Færøernes
Landsstyre, Gigtforeningen, Grønlands Selvstyre,
Hjerteforeningen, Heilsumálaráðið, HK,
Institut for Menneskerettigheder, KL, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse,
Københavns Universitet, Netværket for Hals- og
mundhulekræft Odontologisk Institut, Landsforeningen af
Kliniske Tandteknikere, Lægeforeningen, Patienterstatningen,
Patientforeningen i Danmark, Praktiserende Lægers
Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation,
Psykiatrifonden, Rigsombudsmanden på Færøerne,
Rigsombudsmanden på Grønland, SIND - Landsforeningen
for psykisk sundhed, Sundhed Danmark, Tandlægeforeningen,
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, Yngre Læger og
Ældre Sagen.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser for regionerne idet der med
Sundhedspakken fra maj 2023 og med Kræftplan V blev afsat 50
mio. kr. i 2024 og 100 mio. kr. varigt fra 2025 til regionernes
udgifter til tandpleje i forbindelse med udvidelsen og forenklingen
af ordningen. Lovforslaget udmønter en delmængde af de
samlede afsatte midler fra Sundhedspakken. Med lovforslaget
udmøntes 35,5 mio. kr. i 2025 og 47 mio. kr. i 2026 og
varigt. Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for stat og kommuner. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes at have negative
implementeringskonsekvenser for regionerne, da lovforslaget
medfører, at flere patienter får mulighed for at
søge om tilskud til tandpleje efter ordningen. Lovforslaget har ingen
implementeringskonsekvenser for stat og kommuner. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Lovforslaget forventes at have positive
økonomiske konsekvenser for de praktiserende tandlæger
og praktiserende tandplejere, da der forventes en stigning i
patienternes forbrug af tandplejeydelser som følge af det
øgede tilskud til egenbetalingen i voksentandplejen. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af sundhedslovens
§ 166, at regionsrådet yder et særligt tilskud til
almindelig forebyggende og behandlende tandpleje til
følgende patientgrupper:
1) Patienter, der
på grund af kræft har fået strålebehandling
i hoved- eller halsregionen.
2) Patienter, der
på grund af blodkræft har modtaget
helkropsbestråling forud for allogen
knoglemarvstransplantation.
3) Patienter, der
på grund af knoglemarvstransplantation har udviklet kronisk
graft versus host-sygdom (GvHD).
4) Patienter, der
er diagnosticeret med Sjögrens syndrom.
5) Patienter, der
på grund af kræft har fået kemoterapi,
immunterapi eller hormon- og antihormonbehandling.
6) Patienter, der
på grund af sygdom i skjoldbruskkirtlen har modtaget
behandling med radioaktivt jod.
Derudover fremgår det af sundhedslovens § 166, stk.
5, at regionsrådet yder et særligt tilskud til
patienter efter stk. 1 og 2, der ansøger om tilskud til
særligt kostbare behandlinger grundet betydelig dokumenteret
oral funktionsnedsættelse som følge af sygdommen eller
sygdomsbehandlingen.
Det følger af sundhedslovens 166, stk. 6, at indenrigs-
og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler for
støtte til de i stk. 1 og 2 nævnte patientgrupper,
herunder for størrelsen af patientens maksimale egenbetaling
i praksistandplejen. Bestemmelsen er udmøntet i kapitel 8 i
bekendtgørelse nr. 871 af 26. juni 2024 om tandpleje
(herefter tandplejebekendtgørelsen).
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i de almindelige
bemærkninger.
Det foreslås, at der i § 166,
stk. 1, i sundhedsloven indsættes nr. 7, 8 og 9,
så en række yderligere patientgrupper også kan
søge om det særlige tilskud til tandpleje.
Forslaget vil indebære, at ordningen vil blive udvidet med
en række nye patientgrupper, som på grund af deres
sygdom eller sygdomsbehandling kan udvikle betydelige tandproblemer
eller betydelig oral funktionsnedsættelse og derfor kan have
et særligt behov for tandbehandling. Udvidelsen af ordningen
med de foreslåede patientgrupper vil følge
Sundhedsstyrelsens anbefalinger og den politiske aftale, der blev
indgået den 1. november 2024.
Det foreslås, at det i nr. 7
fastsættes, at ordningen omfatter patienter, der er i fast
behandling med psykofarmaka af typen tricykliske antidepressiva,
hvor behandlingen har varet i seks måneder eller mere.
Forslaget vil indebære, at disse patienter vil skulle
være i fast behandling med psykofarmaka af typen tricykliske
antidepressiva. Med fast behandling menes dagligt indtag eller
depotbehandling, hvor behandlingen har varet i seks måneder
eller mere.
Det foreslås, at det i nr. 8
fastsættes, at ordningen omfatter patienter med en svær
psykisk lidelse, der er i fast behandling med psykofarmaka, hvor
behandlingen har varet i seks måneder eller mere.
Forslaget vil indebære, at disse patienter vil skulle have
en svær psykisk lidelse og være i fast behandling med
psykofarmaka. En svær psykisk lidelse kan f.eks. være
på grund af diagnoserne skizofreni, skizoaffektiv psykose og
skizotypisk sindslidelse, bipolar lidelse eller svær
depression. Patienter med en svær psykisk lidelse på
grund af andre diagnoser vil også kunne være omfattet
af den foreslåede § 166, stk. 1, nr. 8. Med fast
behandling menes dagligt indtag eller depotbehandling, hvor
behandlingen har varet i seks måneder eller mere.
Det foreslås, at det i nr. 9
fastsættes, at ordningen omfatter patienter med refluks efter
operation med hel eller delvis fjernelse af lukkemusklen mellem
spiserør og mavesæk.
Forslaget vil indebære, at patienter, jf. den
foreslåede § 166, stk. 1, nr. 7-9, også kan
søge om tilskud til særligt kostbare
behandlingsydelser grundet betydelig dokumentet oral
funktionsnedsættelse, jf. den foreslåede § 166,
stk. 6.
Tilskud til tandbevarende protese/opbygning af tand eller
protetisk rehabilitering af tandtab kan fx være særlige
kostbare behandlingsydelser. Kriterierne for betydelig oral
funktionsnedsættelse er defineret i Sundhedsstyrelsens
vejledning "Den regionale tandpleje: Vejledning for omfanget af og
kravene til den regionale tandpleje" og vil blive opdateret i
forhold til de nye patientgrupper, jf. den foreslåede §
166, stk. 1, nr. 7-9.
Patienter som får tilskud til særligt kostbare
behandlinger grundet betydelig dokumenteret oral
funktionsnedsættelse, vil også ved ansøgning
kunne få tilskud til almindelig forebyggende og behandlende
tandpleje.
Forslaget vil indebære, at regionen også afholder
udgifter forbundet med tandpleje til patientgrupperne omfattet af
den foreslåede § 166, stk. 1, nr. 7-9, samt udgifter til
særligt kostbare behandlinger, der tilbydes efter den
foreslåede stk. 6. Dette er også udgifter, der afholdes
af regionen i dag, jf. den gældende § 166 i
sundhedsloven.
De nærmere regler for tilskud i den foreslåede
§ 1, nr. 1, vil blive fastsat ved en ændring af
bekendtgørelse nr. 871 af 26. juni 2024 om tandpleje
(tandplejebekendtgørelsen). Sundhedsstyrelsen vil i
medhør af det i foreslåede § 1, nr. 1, og
ændringerne af tandplejebekendtgørelsen opdatere
vejledningen om "Den regionale tandpleje: Vejledning af og kravene
til den regionale tandpleje".
Til nr. 2
Patienter omfattet af § 166, stk. 1, nr. 4, 5 eller 6, skal
ved ansøgning om almindelig forebyggende og behandlende
tandpleje have betydelige dokumenterede tandproblemer og kunne
påvise nedsat spytsekretion, jf. sundhedslovens § 166,
stk. 4.
Det foreslås i § 166,
stk. 4, at »nr. 4, 5 eller
6« ændres til »nr. 4, 5, 6, 7 eller 8«.
Forslaget vil indebære, at patienter omfattet af den
foreslåede § 166, stk. 1, nr. 7 og 8 ved
ansøgning om almindelig forebyggende og behandlende
tandpleje skal have betydelige dokumenterede tandproblemer og kunne
påvise nedsat spytsekretion.
Kravet om betydelige dokumenterede tandproblemer og påvist
nedsat spytsekretion skyldes, at der er forskel på
patienternes risiko for at udvikle betydelige tandproblemer. Det
vil sige, at det ikke er alle patienter i den foreslåede
§ 166, stk. 1, nr. 7 og 8, der vil opleve at få
tandproblemer som følge af deres sygdom eller
sygdomsbehandling. Til brug for ansøgningen til regionen,
vil patienterne ved hjælp af dokumentation af
behandlingsbehovet fra egen tandlæge, derfor skulle
påvise, at vedkommende har betydelige tandproblemer. Samtidig
vil regionen, i forbindelse med visitationen ind i ordningen,
foretage en objektiv spytsekretionsmåling.
En spytsekretionsmåling kan påvise, om patienten har
nedsat spytsekretion i forbindelse med ansøgningen om
tilskud efter ordningen. Nedsat spytsekretion øger bl.a.
risikoen for udvikling af karies, der ubehandlet kan føre
til betydelige tandproblemer eller betydelig oral
funktionsnedsættelse.
Spytsekretionsmålinger udføres allerede i dag af
regionen for flere patientgrupper i den gældende ordning. Det
er Sundhedsstyrelsens vurdering, at en spytsekretionsmåling
er ukompliceret og kan foretages af medarbejdere efter kort
oplæring i udførelse og arbejdsgang.
For patientgrupperne i den foreslåede § 166, stk. 1,
nr. 7 og 8, vil regionerne have mulighed for at tidsbegrænse
tilskudsbevillingen. Det skyldes, at bivirkninger med nedsat
spytsekretion ud fra erfaring fra klinisk praksis skønnes at
ophøre efter endt behandling med lægemidlet.
Tilføjelsen af to patientgrupper til sundhedslovens
§ 166, stk. 4, jf. den foreslåede § 1, nr. 2, vil
medføre, at bekendtgørelse nr. 871 af 26. juni 2024
om tandpleje (tandplejebekendtgørelsen) vil blive opdateret,
herunder blandt andet i forhold til regionernes mulighed for at
tidsbegrænse tilskudsbevillingen for de to nye
patientgrupper.
Kriterierne for betydelige dokumenterede tandproblemer er
defineret i Sundhedsstyrelsens vejledning "Den regionale tandpleje:
Vejledning for omfanget af og kravene til den regionale tandpleje"
og vil blive opdateret i forhold til de to nye patientgrupper.
Til nr. 3
Patienter omfattet af § 166, stk. 1, nr. 2 eller 3, skal
ved ansøgning om almindelig forebyggende og behandlende
tandpleje kunne påvise nedsat spytsekretion, jf.
sundhedslovens § 166, stk. 3. Patienter omfattet af stk. 1,
nr. 4, 5 eller 6, skal ved ansøgning om almindelig
forebyggende og behandlende tandpleje have betydelige dokumenterede
tandproblemer og kunne påvise nedsat spytsekretion, jf.
sundhedslovens § 166, stk. 4.
Det foreslås, at der i §
166 indsættes et nyt stk.
5, hvorefter patienter omfattet af stk. 1, nr. 9, ved
ansøgning om almindelig forebyggende og behandlende
tandpleje skal have betydelige dokumenterede tandproblemer.
Patienter med refluks efter operation med hel eller delvis
fjernelse af lukkemusklen mellem spiserør og mavesæk,
jf. den foreslåede § 166, stk. 1, nr. 9, har typisk ikke
nedsat spytsekretion og vil derfor ikke kunne omfattes af
eksisterende visitationskriterier efter den gældende §
166 i sundhedsloven.
Kravet om betydelige dokumenterede tandproblemer skyldes, at der
er forskel på patienternes risiko for at udvikle betydelige
tandproblemer. Det vil sige, at det ikke er alle patienter i den
foreslåede § 166, stk. 1, nr. 9, der vil opleve at
få tandproblemer som følge af deres sygdom eller
sygdomsbehandling. Til brug for ansøgningen til regionen,
vil patienterne ved hjælp af dokumentation af
behandlingsbehovet fra egen tandlæge, derfor skulle
påvise, at vedkommende har betydelige tandproblemer.
Kriterierne for betydelige dokumenterede tandproblemer er
defineret i Sundhedsstyrelsens vejledning "Den regionale tandpleje:
Vejledning for omfanget af og kravene til den regionale tandpleje"
og vil blive opdateret i forhold til den nye patientgruppe, jf. den
foreslåede § 166, stk. 1, nr. 9.
Tilføjelsen af patientgruppen til sundhedslovens §
166, stk. 5, jf. den foreslåede § 1, nr. 3, vil
medføre, at bekendtgørelse nr. 871 af 26. juni 2024
om tandpleje (tandplejebekendtgørelsen) vil blive opdateret
i forhold til den nye patientgruppe.
Til nr. 4
Det følger af sundhedslovens § 259, at
bopælsregionen afholder udgiften forbundet med tandpleje
efter sundhedslovens § 162, stk. 1 og 3, § 163 og §
166, stk. 1, 2 og 5.
Det foreslås i § 259, at
»§ 166, stk. 1, 2 og 5« ændres til:
»§ 166, stk. 1, 2 og 6«.
Forslaget er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 3, hvor
der i § 166 indsættes et nyt stk. 5, og som konsekvens
heraf bliver stk. 5 herefter stk. 6.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 1. juli 2025.
Det foreslås i stk. 2, at
loven ikke skal finde anvendelse på ansøgninger
indgivet før lovens ikrafttræden, idet det
foreslås, at sådanne ansøgninger skal behandles
efter de hidtil gældende regler.
Patienter, som f.eks. ikke har ansøgt tidligere eller som
har fået afslag på en ansøgning, kan sende en ny
ansøgning til regionen med henblik på en vurdering
efter de nye regler.
Det foreslås i stk. 3, at
regler udstedt i medfør af § 166, stk. 6, i
sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1015 af 5.
september 2024, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af regler udstedt i medfør af § 166,
stk. 7, i sundhedsloven, jf. denne lovs § 1, nr. 3.
Det følger af sundhedslovens § 278, stk. 1, at
sundhedsloven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Det følger dog af sundhedslovens § 278, stk. 2, at
sundhedslovens §§ 5 og 6, kapitel 4-9, §§
61-63, kapitel 61 og 66-68, §§ 266-268, § 271, stk.
1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, og §§ 272, 273 og 276 ved
kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Det følger videre af sundhedslovens § 278, stk. 3,
at sundhedslovens kapitel 12 og kapitel 54-57 ved kongelig
anordning kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de særlige
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Ændringerne af sundhedslovens §§ 166 og 259, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, er ikke omfattet af de
bestemmelser, der efter sundhedslovens § 278, stk. 2 og 3, kan
sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Det vil betyde, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i
kraft for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1015 af 5. september 2024, som
ændret senest ved lov nr. 1673 af 30. december 2024,
foretages følgende ændringer: | | | | § 166.
Regionsrådet yder et særligt tilskud til almindelig
forebyggende og behandlende tandpleje til følgende
patientgrupper: 1) Patienter, der på grund af
kræft har fået strålebehandling i hoved- eller
halsregionen. 2) Patienter, der på grund af
blodkræft har modtaget helkropsbestråling forud for
allogen knoglemarvstransplantation. 3) Patienter, der på grund af
knoglemarvstransplantation har udviklet kronisk Graft versus Host
Disease (GvHD). 4) Patienter, der er diagnosticeret med
Sjögrens syndrom. 5) Patienter, der på grund af
kræft har fået kemoterapi, immunterapi eller hormon- og
antihormonbehandling. 6) Patienter, der på grund af sygdom
i skjoldbruskkirtlen har modtaget behandling med radioaktivt
jod. | | 1. I § 166,
stk. 1, indsættes som nr. 7-9: »7) Patienter, der er i fast
behandling med psykofarmaka af typen tricykliske antidepressiva,
hvor behandlingen har varet i seks måneder eller mere. 8) Patienter med en svær psykisk
lidelse, der er i fast behandling med psykofarmaka, hvor
behandlingen har været i seks måneder eller mere. 9) Patienter med refluks efter operation
med hel eller delvis fjernelse af lukkemusklen mellem
spiserør og mavesæk.« | Stk. 4.
Patienter omfattet af stk. 1, nr. 4, 5 eller 6, skal ved
ansøgning om almindelig forebyggende og behandlende
tandpleje have betydelige dokumenterede tandproblemer og kunne
påvise nedsat spytsekretion. | | 2. I § 166, stk.
4, ændres »nr. 4, 5 eller 6« til:
»nr. 4, 5, 6, 7 eller 8«. | | | 3. I § 166 indsættes efter stk. 4 som
nyt stykke: »Stk. 5.
Patienter omfattet af stk. 1, nr. 9 skal ved ansøgning om
almindelig forebyggende og behandlende tandpleje have betydelige
dokumenterede tandproblemer.« Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og
7. | Stk. 5.
Regionsrådet yder et særligt tilskud til patienter
efter stk. 1 og 2, der ansøger om tilskud til særligt
kostbare behandlinger grundet betydelig dokumenteret oral
funktionsnedsættelse som følge af sygdommen eller
sygdomsbehandlingen. | | | Stk. 6.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler for støtte til de i stk. 1 og 2 nævnte
patientgrupper, herunder for størrelsen af patientens
maksimale egenbetaling i praksistandplejen. | | | §
259. Bopælsregionen afholder udgifter forbundet med
tandpleje efter § 162, stk. 1 og 3, § 163 og § 166,
stk. 1, 2 og 5. | | 4. I § 259 ændres »§ 166,
stk. 1, 2 og 5« til: »§ 166, stk. 1, 2 og
6« |
|