L 155 Lov om ændring af budgetloven

(Forbud mod finansiering af offentlige driftsudgifter med EU-gældsætning).

Udvalg: Finansudvalget
Samling: 2024-25
Status: Fremsat

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 26-02-2025

Fremsat: 26-02-2025

Fremsat den 26. februar 2025 af Peter Kofod (DF), Alex Ahrendtsen (DF), Mikkel Bjørn (DF), Pia Kjærsgaard (DF), Morten Messerschmidt (DF), Mette Thiesen (DF) og Nick Zimmermann (DF)

20241_l155_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 26. februar 2025 af Peter Kofod (DF), Alex Ahrendtsen (DF), Mikkel Bjørn (DF), Pia Kjærsgaard (DF), Morten Messerschmidt (DF), Mette Thiesen (DF) og Nick Zimmermann (DF)

Forslag

til

Lov om ændring af budgetloven

(Forbud mod finansiering af offentlige driftsudgifter med EU-gældsætning)

§ 1

I budgetloven, lov nr. 547 af 18. juni 2012, som ændret ved lov nr. 886 af 18. juni 2022, foretages følgende ændring:

1. Efter § 6 indsættes:

»§ 6 a. Offentlige driftsudgifter må ikke finansieres ved optagelse af gæld gennem Den Europæiske Union eller dens institutioner.«

§ 2

Loven træder i kraft den 1. juli 2025.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Formålet med lovforslaget er at sikre, at Danmarks offentlige driftsudgifter ikke finansieres gennem gæld optaget via Den Europæiske Union (EU) eller dens institutioner. Dette skal understøtte en ansvarlig og bæredygtig finanspolitik og bevare den nationale suverænitet over finansielle beslutninger.

2. Lovforslagets baggrund

Danmark har traditionelt ført en forsigtig finanspolitik med fokus på at undgå unødig gældsætning. Med de seneste initiativer inden for EU, hvor fælles gældsoptagelse er blevet anvendt til forskellige formål, er det vigtigt at fastsætte klare nationale retningslinjer for, hvordan sådanne midler kan anvendes. Dette lovforslag præciserer, at gæld optaget gennem EU ikke må anvendes til at finansiere løbende driftsudgifter i den offentlige sektor i Danmark.

3. Lovforslagets indhold

Lovforslaget indebærer en ændring af budgetloven, hvor der indsættes en ny bestemmelse, § 6 a, hvormed det sikres, at midler fra gæld optaget via EU udelukkende kan anvendes til investeringer og andre formål, der ikke vedrører løbende driftsudgifter.

4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige

Lovforslaget vurderes ikke isoleret set at have direkte økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser af betydning for det offentlige.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

6. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.

7. Klimamæssige konsekvenser

Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.

8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser

Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.

9. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget vurderes at være foreneligt med EU-retten, da det vedrører nationalt interne finansielle dispositioner og ikke påvirker Danmarks forpligtelser i henhold til EU-traktaterne.

10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Lovforslaget sendes i høring umiddelbart efter fremsættelsen i Folketinget hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Danmarks Nationalbank, Danske Regioner, Formandskabet for De Økonomiske Råd, Kommunernes Landsforening og Rigsrevisionen.

11. Sammenfattende skema

 
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Forslaget vurderes at være foreneligt med EU-retten.
Er i strid med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end minimumskrav i EU-regulering (sæt X)
Ja
Nej
X


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Med denne bestemmelse indsættes en ny § 6 a i budgetloven, der fastslår, at offentlige driftsudgifter ikke må finansieres ved optagelse af gæld gennem EU eller dens institutioner. Formålet er at sikre, at Danmark ikke anvender fælles europæisk gældsætning til at dække løbende driftsudgifter, men i stedet forbeholder sådanne midler til investeringer og andre ikkedriftsrelaterede formål.

Til § 2

Bestemmelsen angiver lovens ikrafttrædelsesdato til den 1. juli 2025, hvilket giver de relevante myndigheder tid til at implementere de nødvendige procedurer for at sikre overholdelse af den nye bestemmelse.

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet budgetloven ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft på Færøerne og Grønland.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
  
§ 1
I budgetloven, lov nr. 547 af 18. juni 2012, som ændret ved lov nr. 886 af 18. juni 2022, foretages følgende ændring:
  
1. Efter § 6 indsættes:
»§ 6 a. Offentlige driftsudgifter må ikke finansieres ved optagelse af gæld gennem Den Europæiske Union eller dens institutioner.«
   
   


Skriftlig fremsættelse

Peter Kofod (DF):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Lov om ændring af budgetloven (Forbud mod finansiering af offentlige driftsudgifter med EU-gældsætning).

(Lovforslag nr. L 155)

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.