Skriftlig fremsættelse (26. februar
2025)
Beskæftigelsesministeren (Ane
Halsboe-Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og barselsloven (Udvidet ret
til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse
for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde
barselsdagpenge)
(Lovforslag nr. L 150)
Lovforslaget følger op på
aftale om iværksætterpakken af 21. juni 2024 om at
sikre markant bedre vilkår og et milliardløft til
dansk iværksætteri indgået mellem regeringen, DD,
LA, KF, RV og DF.
Parterne bag aftalen er enige om, at udvide
dagpengeretten for nystartede iværksættere, og at
indføre en bagatelgrænse for arbejde på
3½ timer pr. uge under barsel for selvstændige,
så de har mulighed for at løse helt basale opgaver i
virksomheden under barslen.
Med lovforslaget foreslås
gennemført en udvidet ret til dagpenge for nystartede
iværksættere, som kan anvende lønindkomst i de
forudgående 12 måneder før opstart af virksomhed
til at optjene dagpengeret og få beregnet dagpengesatsen. Det
er en betingelse, at virksomheden lukker inden for det tredje og
femte år efter virksomhedens opstart, og at virksomheden
gennem sin levetid har haft en samlet omsætning eller har
fået en kapitaltilførsel på 500.000 kr.
Endvidere foreslås det, at der
indføres en bagatelgrænse for arbejde på
3½ timer pr. uge under barsel for selvstændige,
så de har mulighed for at løse helt basale opgaver i
virksomheden under barslen.
De samlede økonomiske konsekvenser
af forslaget om at udvide dagpengeretten for
iværksættere skønnes at medføre
offentlige merudgifter efter skat, tilbageløb og
adfærd på 13,5 mio. kr. i 2026, 14,1 mio. kr. i 2027,
15,0 mio. kr. i 2028 og 15,8 mio. kr. varigt.
Lovforslagets element om at indføre
en bagatelgrænse for arbejde i den selvstændige
virksomhed samtidig med modtagelse af fulde barselsdagpenge
skønnes ikke at medføre offentlige merudgifter til
barselsdagpenge, da forslaget ikke ændrer ved, hvor meget
barsel den enkelte selvstændige samlet set har ret til at
holde.
Der pågår afklaring af
eventuelle udgifter i forbindelse med implementering og
løbende administration i Udbetaling Danmark, som bl.a. vil
afhænge af, om ordningen skal følge og administreres
efter de EU-retlige regler for de minimis-ordningen for
statsstøtte.
Spørgsmålet om
statsstøtte er endnu ikke afklaret, men udmøntningen
af lovforslagets initiativer vil ske inden for rammerne af de
EU-retlige statsstøtteregler.
Det foreslås, at lovforslaget vil
træde i kraft den 1. januar 2026 dog således, at
beskæftigelse i orlovsperioder ved barsel vil træde i
kraft den 5. januar 2026.
Forslaget betyder, at ophør med
selvstændig virksomhed, der er omfattet af forslaget fra og
med den 1. januar 2026, vil være omfattet af ordningen, og at
orlovsperioder, som afholdes fra og med den 5. januar 2026, vil
være omfattet af ordningen, uanset barnets
fødselstidspunkt.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.