Skriftlig fremsættelse (26. februar
2025)
Beskæftigelsesministeren (Ane
Halsboe-Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social pension, lov om arbejdsskadesikring og lov om afgift af
bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og af
arbejdsulykkeserstatninger m.v. (Regulering af folkepensionsalderen
og ændring af revisionsbestemmelse m.v.)
(Lovforslag nr. L 149)
Efter lov om social pension skal
beskæftigelsesministeren i 2025 fremsætte lovforslag om
regulering af folkepensionsalderen.
Det foreslås derfor, i
overensstemmelse med lovens reguleringsprincipper, at
folkepensionsalderen fastsættes til 70 år for alle, der
er født efter den 31. december 1970. Det vil sige for alle
personer, der fylder 69 år i 2040 eller senere. Samtidig
foreslås det, at lovens revisionsbestemmelse ændres
således, at næste lovforslag om regulering af
folkepensionsalderen skal fremsættes i 2030.
De gældende bestemmelser i lov om
social pension om regulering af folkepensionsalderen blev
indført som et led i udmøntningen af den politiske
aftale af 20. juni 2006 om en velfærdsreform.
Derudover indeholder lovforslaget en
ændring af arbejdsskadesikringsloven, der medfører, at
erstatningsperioden for ulykker, der er sket før 2004, og
erhvervssygdomme, der blev anmeldt før 2005, forlænges
svarende til forhøjelsen af pensionsalderen. Ændringen
foreslås, da tilskadekomne og efterladte efter
arbejdsskadelovgivningen fra før 2004/2005 alene får
udbetalt erstatning til det fyldte 69. år.
Endeligt er det med reguleringen af
folkepensionsalderen nødvendigt at lave en nyaffattelse af
bilag 1 til arbejdsskadeafgiftsloven, så den tager
højde for regulering i hensættelsesfaktorerne.
Hensættelsesfaktorerne bruges til at opgøre
værdien af de løbende erstatninger for at kunne
opgøre beregningsgrundlaget for opkrævning af
arbejdsskadeafgifter.
Reguleringen af folkepensionsalderen
skønnes samlet set at medføre positive strukturelle
virkninger for erhvervslivet m.v. Det er allerede indregnet i
vurderingen af de offentlige finansers holdbarhed, at
folkepensionsalderen vil blive reguleret i overensstemmelse med de
aftalte principper. Det skønnes, at fremtidige
levetidsindekseringer af folkepensionsalderen fra 2040 og frem
bidrager til en styrkelse af den finanspolitiske holdbarhed med i
størrelsesorden 84 mia. kr. (2025-niveau).
Ifølge lov om arbejdsskadessikring
tilkendes erstatning for tab af erhvervsevne frem til
folkepensionsalderen. Den foreslåede forhøjelse af
folkepensionsalderen skønnes at medføre en samlet
fremadrettet merudgift på ca. 300 mio. kr. årligt for
arbejdsgiverne (både private og offentlige) til
arbejdsskadeerstatninger inkl. arbejdsskadeafgift og
arbejdsmiljøbidrag, når ændringen er fuldt
indfaset i 2041.
Konsekvensændringen i
arbejdsskadesikringsloven skønnes at medføre
merudgift til erstatning for arbejdsgiverne (både private og
offentlige) på ca. 1,6 mia. kr. i 2026 (eksl. administrative
udgifter). Det skyldes, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal
genoptage eller genberegne tidligere afgjorte sager frem til 2026
med henblik på tildeling af et års yderligere
erstatning.
Derudover forventes der at være
afledte implementeringsmæssige konsekvenser for
arbejdsskadeerstatningsområdet som følge af
genoptagelse og udmåling af yderligere erstatning i tidligere
afgjorte arbejdsskadeerstatningssager, der skal behandles af
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i 2026.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft den 31. december 2025.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.