Skriftlig fremsættelse (26. februar
2025)
Erhvervsministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
markedsføring, lov om forbrugeraftaler og
forbrugerklageloven (Gennemførelse af direktiv om styrkelse
af forbrugernes rolle i den grønne omstilling og
effektivisering af det offentlige forbrugerklagesystem)
(Lovforslag nr. L 147)
De danske forbrugere har de seneste
år oplevet en stigning i virksomheders brug af såkaldt
greenwashing, altså vildledende grønne udsagn.
Derudover mangler forbrugerne bedre oplysninger om produkters
holdbarhed og mulighed for reparation. Det gør det
svært for forbrugerne at bidrage aktivt til den grønne
omstilling og et mindre miljøbelastende forbrug, som er en
vigtig dagsorden og en prioritet for regeringen.
Lovforslaget har til formål at
gennemføre direktiv om styrkelse af forbrugernes rolle i den
grønne omstilling. Hensigten med lovforslaget er, at
forbrugerne får pålidelige oplysninger om produkters
miljøvirkning, holdbarhed og reparationsmuligheder, og at de
kan have tillid til de miljøoplysninger, der er til
rådighed og dermed træffe beslutninger på et
bedre oplyst grundlag. Dette skal styrke forbrugerbeskyttelsen for
de danske forbrugere og bidrage til mindre miljøbelastande
forbrugsmønstre.
Det foreslås at tilføje nye
former for handelspraksis til markedsføringsloven, som altid
anses for at være vildledende og dermed ulovlige. Derudover
stilles der strenge krav til dokumentationen af grønne
udsagn som fx "bæredygtig", "ansvarlig" og "CO2-neutral". Det
foreslås også, at der tilføjes nye krav til de
oplysninger, som erhvervsdrivende skal give til forbrugerne ved
indgåelse af visse forbrugeraftaler, fx oplysninger om varers
reparationsmuligheder og holdbarhed.
Som et yderligere tiltag for at styrke
forbrugerbeskyttelsen indeholder lovforslaget også mindre
ændringer af forbrugerklageloven. Ændringerne skal
bidrage til en fortsat smidig, hurtig og effektiv sagsbehandling og
drift af forbrugerklagesystemet.
Ændringerne foreslås på
baggrund af samfundsudviklingen og de erfaringer, der er gjort med
forbrugerklageloven, siden den trådte i kraft i 2015 og skal
understøtte et tidssvarende og effektivt
forbrugerklagesystem til gavn for både forbrugerne og
erhvervslivet.
Det foreslås at udvide kompetencen
for sekretariaterne for godkendte private
tvistløsningsorganer, så sekretariaterne på
tvistløsningsorganernes vegne kan træffe
afgørelse om afvisning af en klage. Det foreslås
også, at det bliver muligt at sambehandle ensartede klager,
og at der indsættes en frist for forbrugerens anmodning om
genoptagelse.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.