Betænkning afgivet af Forsvars-,
Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget den 10. april 2025
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til
lovforslaget. Ministeren for samfundssikkerhed og beredskab har
stillet ændringsforslag nr. 1-3 og 5-8, og Liberal Alliances
medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 4.
2. Indstilling
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ministeren for
samfundssikkerhed og beredskab, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 1 ændres »stk. 2-4 og
6« til: »stk. 2-5 og 7«.
[Korrigering af henvisning]
2)
Efter stk 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 4.
Loven finder ikke anvendelse på offentlige
forvaltningsenheder, som udfører deres aktiviteter inden for
national sikkerhed, offentlig sikkerhed, forsvar eller
retshåndhævelse, herunder forebyggelse, efterforskning,
afsløring og retsforfølgning af strafbare
handlinger.«
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 5-7.
[Undtagelse af offentlige
forvaltningsenheder, der udfører aktiviteter inden for
national sikkerhed, offentlig sikkerhed, forsvar eller
retshåndhævelse]
3) I
stk. 4, som bliver stk. 5,
indsættes i 2. pkt. efter
»eller leverer«: »udelukkende«.
[Indsættelse af manglende
ord]
Til § 3
Af et mindretal
(LA), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
4)
Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:
»21)
Ledelsesorganet:
a) For
virksomheder omfattet af selskabsloven er ledelsesorganet
i) bestyrelsen i
selskaber, der har en direktion og en bestyrelse,
ii) direktionen
i selskaber, der alene har en direktion, og
iii) direktionen
i selskaber, der både har en direktion og et
tilsynsråd.
b) For
virksomheder omfattet af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder
er ledelsesorganet
i) bestyrelsen i
selskaber, der har en direktion og en bestyrelse,
ii) direktionen
i selskaber, der alene har en direktion, og
iii) for de
selskaber, der hverken har en bestyrelse eller en direktion, det
ledelsesorgan, der har en kompetence, der svarer til den
almindelige opfattelse af den kompetence, der tilkommer en
bestyrelse eller en direktion.
c) For
offentlige myndigheder er ledelsesorganet den øverste
administrative ledelse i myndigheden.«
Nr. 21-34 bliver herefter nr. 22-35.
[Definition af ledelsesorgan]
Til § 4
Af ministeren for
samfundssikkerhed og beredskab, tiltrådt af udvalget:
5) I
stk. 1, nr. 1, ændres »mere
end 250 personer« til: »250 personer eller
derover«.
[Sproglig korrigering]
6) I
stk. 2, nr. 1, ændres »mere
end 50 personer« til: »50 personer eller
derover«.
[Sproglig korrigering]
Til § 5
7) I
stk. 1, nr. 1, ændres »mere
end 50 personer« til: »50 personer eller
derover«.
[Sproglig ændring]
8) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
Uanset stk. 1, nr. 1 og 2, anses tillidstjenesteudbydere, der ikke
opfylder kriterierne for at være væsentlige enheder,
for at være vigtige enheder.«
[Præcisering af
anvendelsesområdet for tillidstjenesteudbydere]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring har til
formål at konsekvensrette henvisningen i § 1, stk. 1,
som følge af ministeren for samfundssikkerhed og beredskabs
ændringsforslag nr. 2 til forslag til lov om foranstaltninger
til sikring af et højt cybersikkerhedsniveau (NIS 2-loven)
(L 141) af 8. april 2025.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring har til
formål at implementere NIS 2-direktivets artikel 2, stk. 7,
hvorefter direktivet ikke finder anvendelse på offentlige
forvaltningsenheder, der udfører deres aktiviteter inden for
national sikkerhed, offentlig sikkerhed, forsvar eller
retshåndhævelse, herunder forebyggelse, efterforskning,
afsløring og retsforfølgning af strafbare
handlinger.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring har til
formål at korrigere den foreslåede bestemmelse, hvori
ordet udelukkende fejlagtigt ikke fremgik.
Til nr. 4
Det foreslås med
ændringsforslaget, at der indsættes en ny
definitionsbestemmelse i lovforslagets § 3, der definerer et
ledelsesorgan.
Som det fremgår af lovforslagets
punkt 3.2.4, skal begrebet ledelsesorgan i lovforslaget
forstås i overensstemmelse med definitionerne af henholdsvis
det centrale ledelsesorgan i § 5, nr. 4, i lov om aktie- og
anpartsselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 1168 af 1.
september 2023 (selskabsloven), og ledelsen i § 4 a, nr. 2, i
lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 249 af 1. februar 2021
(LEV-loven).
Det foreslås i litra a, at for
virksomheder omfattet af lov om aktie- og anpartsselskaber er
ledelsesorganet bestyrelsen i selskaber, der har en direktion og en
bestyrelse, direktionen i selskaber, der alene har en direktion, og
direktionen i selskaber, der både har en direktion og et
tilsynsråd. Den foreslåede bestemmelse svarer til
definitionen af det centrale ledelsesorgan i § 5, nr. 4, i lov
om aktie- og anpartsselskaber og skal fortolkes i overensstemmelse
hermed.
Det foreslås i litra b, at for
virksomheder omfattet af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder
er ledelsesorganet bestyrelsen i selskaber, der har en direktion og
en bestyrelse, direktionen i selskaber, der alene har en direktion,
og for de selskaber, der hverken har en bestyrelse eller en
direktion, det ledelsesorgan, der har en kompetence, der svarer til
den almindelige opfattelse af den kompetence, der tilkommer en
bestyrelse eller en direktion. Den foreslåede bestemmelse
svarer til definitionen af ledelsesorganer i lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder og bemærkningerne hertil.
Det foreslås i litra c, at for
offentlige myndigheder er ledelsesorganet den øverste
administrative ledelse i myndigheden. I offentlige myndigheder vil
ledelsesorganet således være direktionen for
myndigheden eller et andet ledelsesorgan på tilsvarende
niveau. Den foreslåede ændring vil ikke medføre
materielle ændringer i lovforslaget.
Til nr. 5-7
De foreslåede ændringer har til
formål at præcisere lovforslagets
størrelseskrav, således at det klart fremgår, at
selve tærskelværdien skal medregnes.
Til nr. 8
Det fremgår af lovforslagets punkt
3.1.3, at visse enheder vil blive omfattet af lovforslagets
anvendelsesområde uanset størrelse, herunder bl.a.
tillidstjenesteudbydere. Dette betyder, at tillidstjenesteudbydere,
der ikke opfylder størrelseskravet for at være
væsentlige enheder, anses som vigtige enheder uanset deres
størrelse.
Den foreslåede ændring har til
formål at præcisere anvendelsesområdet og
medfører ikke materielle ændringer i lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. februar
2025 og var til 1. behandling den 26. februar 2025. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Forsvars-,
Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
forsvarsministeren sendte den 5. juli 2024 dette udkast til
udvalget, jf. FOU alm. del - bilag 207, folketingsåret
2023-24. Den 6. februar 2025 sendte ministeren for
samfundssikkerhed og beredskab høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Teknisk gennemgang
Ministeren for samfundssikkerhed og
beredskab afholdt den 20. februar 2025 en teknisk gennemgang af
lovforslaget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
10 spørgsmål til ministeren for samfundssikkerhed og
beredskab til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Benny Engelbrecht (S) Bjarne
Laustsen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Jesper Petersen (S)
Kasper Roug (S) Mogens Jensen (S) Flemming Møller Mortensen
(S) Simon Kollerup (S) Christian Friis Bach (V) Hans Andersen (V)
Peter Juel-Jensen (V) nfmd. Hans
Christian Schmidt (V) Peter Have (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
Aaja Chemnitz (IA) Lise Bech (DD) Søren Espersen (DD)
Carsten Bach (LA) Alexander Ryle (LA) Rasmus Jarlov (KF) fmd. Mai Mercado (KF) Mads Fuglede (DD)
Alex Ahrendtsen (DF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten
Hønge (SF) Trine Pertou Mach (EL) Søren
Søndergaard (EL) Stinus Lindgreen (RV) Sascha Faxe (ALT)
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen,
Naleraq, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |