Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 20. november 2024
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 1, og
beskæftigelsesministeren har stillet ændringsforslag
nr. 2.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, SF, M, EL, DF, RV og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med det af
ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme
imod det af Det Konservative Folkeparti stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget finder kravene til en tjenestebolig som fastsat i
lovforslaget for rimelige. Imidlertid kan KF ikke støtte
lovforslaget, da det sætter princippet om boligens
ukrænkelighed, jf. grundlovens § 72, ud af spil. Med den
foreslåede lov får Arbejdstilsynet nemlig ret til uden
retskendelse at lave husundersøgelser, kræve
dokumentation og lave fotografiske optagelser i folks private hjem.
Dermed bliver de ansattes grundlovssikrede rettigheder sat ud af
spillet for at tilgodese det offentliges behov for kontrol. Det
forringer folks retssikkerhed og boligens ukrænkelighed, hver
gang der indføres ny hjemmel til indtrængen uden
retskendelse. Det er meget indgribende og krænkende for folk,
at vildfremmede mennesker tiltvinger sig adgang til ens private
bolig. KF mener heller ikke, at det er nødvendigt her. KF
har derfor stillet et ændringsforslag, der giver den enkelte
mulighed for at sige nej til Arbejdstilsynet, når dette
ønsker at foretage en husundersøgelse, hvis man ikke
ønsker at åbne døren herfor. Derved skal
Arbejdstilsynet rekvirere en retskendelse, hvis Arbejdstilsynet
alligevel ønsker adgang til at kontrollere boligen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 5
Af et mindretal
(KF), tiltrådt af et mindretal
(LA):
1) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Arbejdstilsynet har med forudgående retskendelse mod
behørig legitimation til enhver tid adgang til den bolig,
som en arbejdsgiver stiller til rådighed for en eller flere
ansatte, i det omfang det er påkrævet, for at
Arbejdstilsynet kan føre tilsyn efter § 4. Politiet
yder om fornødent bistand hertil. Arbejdstilsynet har
herudover alene adgang til den bolig, som en arbejdsgiver stiller
til rådighed for en eller flere ansatte, uden
forudgående retskendelse, hvis der foreligger frivillig
accept fra de ansatte, som er indkvarteret i boligen, og eventuelle
øvrige beboere af boligen.«
[Arbejdstilsynet får alene
adgang til boliger med retskendelse eller med frivillig accept fra
de ansatte og eventuelle andre beboere af boligen]
Til § 14
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) I
det under nr. 3 foreslåede § 9, stk. 1, nr. 15, udgår
», som arbejdsgivere stiller til rådighed for
ansatte«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af det fremsatte
lovforslags § 5, stk. 2, at Arbejdstilsynet uden retskendelse
mod behørig legitimation til enhver tid har adgang til den
bolig, som en arbejdsgiver stiller til rådighed for en eller
flere ansatte, i det omfang, det er påkrævet, for at
Arbejdstilsynet kan føre tilsyn efter § 4.
Det foreslås med dette
ændringsforslag, at Arbejdstilsynet kun med forudgående
retskendelse kan få adgang til boliger, som arbejdsgiver
stiller til rådighed for ansatte, og i det omfang det er
påkrævet, for at Arbejdstilsynet kan føre tilsyn
efter § 4. Det foreslås herudover, at Arbejdstilsynet
alene har adgang til boliger, som arbejdsgiver stiller til
rådighed for en eller flere ansatte, uden forudgående
retskendelse, hvis der foreligger frivillig accept fra de ansatte,
som er indkvarteret i boligen, og eventuelle øvrige beboere
af boligen.
Ændringsforslaget medfører, at
Arbejdstilsynet kun har adgang til boligen med forudgående
retskendelse, eller i det omfang der foreligger frivillig accept
fra de ansatte, som er indkvarteret i boligen, og fra eventuelle
andre beboere af boligen.
Ændringsforslaget sikrer, at
såvel ansatte som eventuelle andre beboere af boligen skal
give frivillig accept til, at Arbejdstilsynet får adgang til
deres bolig, hvis der ikke foreligger forudgående
retskendelse om adgang til boligen.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk ændring
af sproglig karakter. I forbindelse med at lovforslaget har
fået ny titel, var en del af den tidligere titel ved en fejl
ikke udgået af bestemmelsen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober
2024 og var til 1. behandling den 10. oktober 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 13. juni 2024 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 189,
folketingsåret 2023-24. Den 2. oktober 2024 sendte
beskæftigelsesministeren høringssvarene, et
høringsnotat og en ligestillingsvurdering til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjarne Laustsen (S) Bjørn
Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug
(S) Thorkild Holmboe-Hay (S) Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S)
Thomas Skriver Jensen (S) fmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V) Hans Andersen (V)
Kim Valentin (V) nfmd. Karin
Liltorp (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD) Betina
Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen
(LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF) Dennis
Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF)
Carl Valentin (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez
(EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |