L 14 Forslag til lov om indkvartering af ansatte.

Af: Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2024-25
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 20-11-2024

Afgivet: 20-11-2024

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 20. november 2024

20241_l14_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 20. november 2024

1. Ændringsforslag

Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, og beskæftigelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 2.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, DD, SF, M, EL, DF, RV og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af Det Konservative Folkeparti stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Det Konservative Folkeparti

Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget finder kravene til en tjenestebolig som fastsat i lovforslaget for rimelige. Imidlertid kan KF ikke støtte lovforslaget, da det sætter princippet om boligens ukrænkelighed, jf. grundlovens § 72, ud af spil. Med den foreslåede lov får Arbejdstilsynet nemlig ret til uden retskendelse at lave husundersøgelser, kræve dokumentation og lave fotografiske optagelser i folks private hjem. Dermed bliver de ansattes grundlovssikrede rettigheder sat ud af spillet for at tilgodese det offentliges behov for kontrol. Det forringer folks retssikkerhed og boligens ukrænkelighed, hver gang der indføres ny hjemmel til indtrængen uden retskendelse. Det er meget indgribende og krænkende for folk, at vildfremmede mennesker tiltvinger sig adgang til ens private bolig. KF mener heller ikke, at det er nødvendigt her. KF har derfor stillet et ændringsforslag, der giver den enkelte mulighed for at sige nej til Arbejdstilsynet, når dette ønsker at foretage en husundersøgelse, hvis man ikke ønsker at åbne døren herfor. Derved skal Arbejdstilsynet rekvirere en retskendelse, hvis Arbejdstilsynet alligevel ønsker adgang til at kontrollere boligen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 5

Af et mindretal (KF), tiltrådt af et mindretal (LA):

1) Stk. 2 affattes således:

»Stk. 2. Arbejdstilsynet har med forudgående retskendelse mod behørig legitimation til enhver tid adgang til den bolig, som en arbejdsgiver stiller til rådighed for en eller flere ansatte, i det omfang det er påkrævet, for at Arbejdstilsynet kan føre tilsyn efter § 4. Politiet yder om fornødent bistand hertil. Arbejdstilsynet har herudover alene adgang til den bolig, som en arbejdsgiver stiller til rådighed for en eller flere ansatte, uden forudgående retskendelse, hvis der foreligger frivillig accept fra de ansatte, som er indkvarteret i boligen, og eventuelle øvrige beboere af boligen.«

[Arbejdstilsynet får alene adgang til boliger med retskendelse eller med frivillig accept fra de ansatte og eventuelle andre beboere af boligen]

Til § 14

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af udvalget:

2) I det under nr. 3 foreslåede § 9, stk. 1, nr. 15, udgår », som arbejdsgivere stiller til rådighed for ansatte«.

[Lovteknisk ændring]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det følger af det fremsatte lovforslags § 5, stk. 2, at Arbejdstilsynet uden retskendelse mod behørig legitimation til enhver tid har adgang til den bolig, som en arbejdsgiver stiller til rådighed for en eller flere ansatte, i det omfang, det er påkrævet, for at Arbejdstilsynet kan føre tilsyn efter § 4.

Det foreslås med dette ændringsforslag, at Arbejdstilsynet kun med forudgående retskendelse kan få adgang til boliger, som arbejdsgiver stiller til rådighed for ansatte, og i det omfang det er påkrævet, for at Arbejdstilsynet kan føre tilsyn efter § 4. Det foreslås herudover, at Arbejdstilsynet alene har adgang til boliger, som arbejdsgiver stiller til rådighed for en eller flere ansatte, uden forudgående retskendelse, hvis der foreligger frivillig accept fra de ansatte, som er indkvarteret i boligen, og eventuelle øvrige beboere af boligen.

Ændringsforslaget medfører, at Arbejdstilsynet kun har adgang til boligen med forudgående retskendelse, eller i det omfang der foreligger frivillig accept fra de ansatte, som er indkvarteret i boligen, og fra eventuelle andre beboere af boligen.

Ændringsforslaget sikrer, at såvel ansatte som eventuelle andre beboere af boligen skal give frivillig accept til, at Arbejdstilsynet får adgang til deres bolig, hvis der ikke foreligger forudgående retskendelse om adgang til boligen.

Til nr. 2

Der er tale om en lovteknisk ændring af sproglig karakter. I forbindelse med at lovforslaget har fået ny titel, var en del af den tidligere titel ved en fejl ikke udgået af bestemmelsen.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2024 og var til 1. behandling den 10. oktober 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 13. juni 2024 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 189, folketingsåret 2023-24. Den 2. oktober 2024 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene, et høringsnotat og en ligestillingsvurdering til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Bjarne Laustsen (S) Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Thorkild Holmboe-Hay (S) Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) fmd. Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V) Hans Andersen (V) Kim Valentin (V) nfmd. Karin Liltorp (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF) Dennis Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Carl Valentin (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)24
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)15
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)13
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)6