Betænkning afgivet af
Grønlandsudvalget den 9. april 2025
1. Ændringsforslag
Social- og boligministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
stemmer imod de stillede ændringsforslag.
Borgernes Parti og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, som styrker retssikkerheden i
socialsager, der involverer grønlandske familier. Aktivister
og politikere i både Danmark og Grønland såvel
som juridiske og socialfaglige eksperter har gentagne gange
kritiseret, at brugen af psykologiske test, der ikke er
kulturtilpassede, indebærer en høj risiko for
diskrimination i socialsager. Det er derfor positivt, at Danmark og
Grønland nu er kommet til enighed om en fælles
løsning i form af en særlig enhed med ekspertise i
grønlandske forhold.
Naleraq
Naleraqs medlem af udvalget støtter
lovforslaget som et første skridt mod at styrke
retssikkerheden for grønlandske familier og anbragte
børn i Danmark. Naleraq er dog bekymrede over, at
Grønlands Selvstyre ikke har været
tilstrækkeligt inddraget i væsentlige aspekter af
lovens udformning.
Naleraq kræver, at VISO-enheden har
fast grønlandsk deltagelse i alle sager, der vedrører
grønlandske familier, og at der benyttes
grønlandsktalende eksperter i stedet for tolke, medmindre
det er strengt nødvendigt. Der er stort behov for, at
grønlandske fagfolk aktivt inddrages i arbejdet, og at de
får en central rolle i vurderingerne.
Naleraq forventer en årlig
orientering til Grønlandsudvalget og Socialudvalget om
lovens implementering og en evaluering af enheden efter 1 og 2
år for at sikre, at loven fungerer efter hensigten.
Naleraq insisterer på, at kommunerne
bruger VISO-enheden som krævet af loven, og at der er
konsekvenser for manglende overholdelse. Manglende anvendelse af
VISO-enheden bør betragtes som et lovbrud, og familier
bør have mulighed for oprejsning, hvis deres rettigheder
krænkes.
Naleraq ser dette som det rette skridt
fremad, men er under udvalgsbehandlingen blevet bekymrede for, om
loven vil blive tilstrækkeligt implementeret efter hensigten.
Derfor stemmer Naleraq for loven, men på betingelse af, at
social- og boligministeren vil sikre, at revidering af loven sker
efter 2 år for at sikre, at de nødvendige justeringer
bliver gennemført.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af social- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF):
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 171 b affattes stk. 1 således:
»Kommunalbestyrelsen skal i sager, hvor det
overvejes at anbringe et barn eller en ung uden for hjemmet, og
hvor der som led i en undersøgelse eller vurdering efter
§ 22, § 23, § 27, § 51, stk. 1, nr. 2, eller
§ 67, stk. 4, nr. 3, i denne lov eller efter § 31, §
32 eller § 34, stk. 2, nr. 4, i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet indgår en psykologisk undersøgelse
eller vurdering af et barn, en ung, en kommende forælder
eller en forældremyndighedsindehaver, som ellers kunne
være foretaget ved en standardiseret psykologisk test, i
stedet for en sådan test anmode den særlige enhed med
ekspertise i grønlandske sproglige og kulturelle forhold om
udredning efter § 166. 1. pkt. finder anvendelse i sager, hvor
et barn, en ung, en kommende forælder eller en
forældremyndighedsindehaver er født eller opvokset i
Grønland eller i øvrigt vurderes at have en tæt
tilknytning til grønlandsk sprog, grønlandsk kultur
og grønlandske værdier. Ved vurderingen efter 2. pkt.
skal der bl.a. lægges vægt på den enkeltes eller
familiens egen beskrivelse og opfattelse af tilknytningen. 1.-3.
pkt. finder tilsvarende anvendelse ved kommunalbestyrelsens
behandling af sager om adoption af et barn eller en ung.«
[Præcisering af
anvendelsesområdet, herunder at målgruppen også
omfatter personer, der i øvrigt vurderes at have en
tæt tilknytning til grønlandsk sprog og kultur og
grønlandske værdier]
2) I
den under nr. 1 foreslåede § 171 c affattes stk. 1 således:
»Kommunalbestyrelsen skal anmode den
særlige enhed med ekspertise i grønlandske sproglige
og kulturelle forhold om at gennemgå alle igangværende
anbringelser, der ikke er behandlet efter § 171 b, og hvor der
er eller må antages at have været anvendt en
standardiseret psykologisk test i forbindelse med
undersøgelser og vurderinger efter § 22, § 23,
§ 27, § 51, stk. 1, nr. 2, eller § 67, stk. 4, nr.
3, i denne lov, § 50, § 51, § 59, stk. 1, nr. 2,
eller § 68 a, stk. 4, nr. 3, i lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1089 af 16. august 2023, eller §
31, § 32 eller § 34, stk. 2, nr. 4, i lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet. 1. pkt. finder anvendelse
i sag, hvor et barn, en ung, en kommende forælder eller en
forældremyndighedsindehaver er født eller opvokset i
Grønland eller i øvrigt vurderes at have en tæt
tilknytning til grønlandsk sprog, grønlandsk kultur
og grønlandske værdier. Ved vurderingen efter 2. pkt.
skal der bl.a. lægges vægt på den enkeltes eller
familiens egen beskrivelse og opfattelse af
tilknytningen.«
[Præcisering af
anvendelsesområdet, herunder at målgruppen også
omfatter personer, der i øvrigt vurderes at have en
tæt tilknytning til grønlandsk sprog og kultur og
grønlandske værdier]
3) I
den under nr. 1 foreslåede § 171 c indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke:
»Stk. 2.
Finder den særlige enhed, at anvendelsen af en standardiseret
psykologisk test har ført til en misvisende vurdering, skal
den særlige enhed udarbejde en sammenfattende vurdering af
dette til brug for kommunalbestyrelsens eller
Ungdomskriminalitetsnævnets vurdering af, om sagen skal
genoptages.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 2]
4) I
den under nr. 1 foreslåede § 171 d ændres i stk. 3 »samt om« til:
»herunder krav til«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det, at der indsættes et nyt § 171 b,
stk. 1, i barnets lov, hvor det fastsættes, at
kommunalbestyrelsen skal anmode om bistand fra den særlige
enhed med ekspertise i grønlandske sproglige og kulturelle
forhold, når der er overvejelser om at anbringe et barn eller
en ung, der kommer fra en familie, hvor barnet, den unge, en
kommende forælder eller en forældremyndighedsindehaver
er født eller opvokset i Grønland. Med bestemmelsen
foreslås det, at enheden skal anvendes, når der som led
i en børnefaglig eller ungefaglig undersøgelse
vurderes at være behov for at få foretaget en
psykologisk undersøgelse eller vurdering efter barnets lov
eller lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Bistanden fra
enheden foreslås efter § 171 b, stk. 1, at omfatte den
del af den psykologiske undersøgelse eller vurdering, der
ellers kunne være foretaget ved brug af en standardiseret
psykologisk test.
Med ændringsforslaget foreslås
i 1. pkt. en præcisering af, at pligten til at anvende den
særlige enhed ud over ved undersøgelser eller
vurderinger efter §§ 22 og 27 eller § 51, stk. 1,
nr. 2, i barnets lov eller § 31 eller § 34, stk. 2, nr.
4, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, også vil
omfatte psykologiske undersøgelser og vurderinger, jf.
§ 23 eller § 67, stk. 4, nr. 3, i barnets lov eller
§ 32 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, der kan
indgå som en del af grundlaget for en afgørelse eller
indstilling om anbringelse efter barnets lov eller lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Anvendelsesområdet
for inddragelse af den særlige enhed vil fortsat være
afgrænset til sager, hvor kommunalbestyrelsen vurderer, at
der er behov for at foretage psykologiske vurderinger eller
undersøgelser som led i oplysningen af sagen og til de dele
af en psykologisk undersøgelse eller vurdering, som ellers
kunne være foretaget ved brug af en standardiseret
psykologisk test.
Det bemærkes, at psykologiske
undersøgelser eller vurderinger, der indgår i en
indstilling om afgørelse om permanent anbringelse, jf.
§ 67, stk. 4, nr. 1, i barnets lov, ligeledes vil være
omfattet af kravet om anvendelse af den særlige enhed, idet
sådanne undersøgelser og vurderinger vil skulle
foretages som led i børne- eller ungefaglige
undersøgelser, der vil være omfattet af enhedens
anvendelsesområde. Det vil være en forudsætning
herfor, at betingelserne for anvendelsen af den særlige enhed
i øvrigt er opfyldt.
Den foreslåede præcisering vil
indebære, at det som noget nyt vil fremgå udtrykkeligt
af det foreslåede § 171 b, stk. 1, i barnets lov, at
når der som led i en børnefaglig undersøgelse,
der gennemføres under ophold på en institution eller
indlæggelse på et sygehus, eller som indgår som
led i en indstilling om permanent anbringelse, udarbejdes
psykologiske vurderinger eller undersøgelser, vil de dele af
den psykologiske vurdering eller undersøgelse, der ellers
kunne foretages ved brug af standardiserede psykologiske test,
skulle gennemføres med bistand fra den særlige enhed
uden brug af standardiserede psykologiske test.
Kommunalbestyrelsen vil i alle
tilfælde i dialog med den særlige enhed skulle vurdere
og afklare, om der ud over enhedens bistand vil være behov
for, at kommunalbestyrelsen indhenter andre oplysninger eller
iværksætter supplerende undersøgelser eller
vurderinger som led i den samlede oplysning af sagen.
Den foreslåede præcisering vil
også omfatte tilfælde, hvor Ankestyrelsen af egen drift
træffer afgørelse efter § 151 i barnets lov om,
at kommunalbestyrelsen skal gennemføre en børnefaglig
undersøgelse efter § 23 i barnets lov under barnets
eller den unges ophold på en institution eller
indlæggelse på et sygehus. Den foreslåede
præcisering vil ligeledes omfatte de tilfælde, hvor
Ungdomskriminalitetsnævnet træffer afgørelse
efter § 32 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet,
for så vidt angår gennemførelse af en ungefaglig
undersøgelse under barnets eller den unges ophold på
en institution eller indlæggelse på et sygehus. Herved
sikres, at Ankestyrelsen, når der er åbenbar risiko for
alvorlig skade på et barns eller en ungs sundhed eller
udvikling, vil kunne sikre den fornødne oplysning af
forholdene som grundlag for overvejelser om anbringelse uden for
hjemmet.
Ankestyrelsen vil dog ikke med bestemmelsen
få adgang til at kunne træffe afgørelse om
anbringelse efter § 151, stk. 2 eller 3, i barnets lov, hvis
der i oplysningsgrundlaget for en sådan afgørelse
indgår psykologiske vurderinger eller undersøgelser,
hvor der er anvendt standardiserede psykologiske test af et barn,
en ung, en kommende forælder eller en
forældremyndighedsindehaver fra en familie med
grønlandsk baggrund.
Det bemærkes, at såvel
formanden for børne- og ungeudvalget som direktøren
for Ankestyrelsen fortsat vil kunne træffe foreløbige
afgørelser om anbringelse uden for hjemmet, jf. § 143 i
barnets lov, som af hensyn til barnets eller den unges
øjeblikkelige behov ikke kan afvente, at sagen behandles i
børne- og ungeudvalget, idet der ikke er forudsætning
om, at der ved sådanne afgørelser skal foreligge en
børnefaglig undersøgelse som grundlag for
afgørelsen.
Endelig bemærkes, at med
»overvejes at anbringe« sigtes der ikke kun til
situationer, hvor kommunalbestyrelsen overvejer at igangsætte
en anbringelsessag, men også situationer, hvor sagen er sat i
gang, herunder situationer hvor der er truffet en afgørelse
om anbringelse, der er indbragt for Ankestyrelsen eller domstolene.
§ 171 b vil således finde anvendelse, indtil
anbringelsesafgørelsen er endelig. De pågældende
myndigheder vil i sådanne tilfælde - ligesom i andre
tilfælde, hvor der opstår tvivl om oplysningsgrundlaget
- skulle vurdere, om der er grundlag for at træffe
afgørelse uden henvisning til de dele af
oplysningsgrundlaget, hvor der som led i vurderinger eller
undersøgelser er indgået brug af standardiserede
psykologiske test, eller om der er behov for at anmode
kommunalbestyrelsen om yderligere oplysninger, herunder med bistand
fra den særlige enhed med henblik på at sikre, at sagen
er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes
afgørelse i sagen.
Den foreslåede præcisering har
til formål at sikre tydelige rammer for, hvornår
kommunalbestyrelsen vil være forpligtet til at anmode om
bistand til udredning fra den særlige enhed.
Den foreslåede præcisering vil
ikke indebære en ændring af, at det er
kommunalbestyrelsen, som vil skulle indhente samtykke til
anvendelsen af den særlige enhed i sager omfattet af den
foreslåede præcisering, jf. lovforslagets § 171 d,
stk. 1 og 2.
I ændringsforslagets 2. pkt.
foreslås en nyaffattelse af beskrivelsen af målgruppen,
som vil være omfattet af anvendelsesområdet for
inddragelse af den særlige enhed. Det foreslås, at
målgruppen vil skulle omfatte familier, hvor barnet, den
unge, en kommende forælder eller en
forældremyndighedsindehaver er født eller opvokset i
Grønland. Dette er i overensstemmelse med det fremsatte
lovforslag. Det foreslås videre, at målgruppen
også vil omfatte familier, hvor barnet, den unge, den
kommende forælder eller forældremyndighedsindehaveren i
øvrigt vurderes at have en tæt tilknytning til
grønlandsk sprog, kultur og værdier.
Det foreslås videre med
ændringsforslagets 3. pkt., at der ved vurderingen efter 2.
pkt. bl.a. vil skulle lægges vægt på den enkeltes
eller familiens egen beskrivelse og opfattelse af
tilknytningen.
De foreslåede ændringer vil
indebære, at kommunalbestyrelsen også i tilfælde,
hvor hverken barnet, den unge, den kommende forælder eller
forældremyndighedsindehaveren er født eller opvokset i
Grønland, vil skulle anmode om bistand fra den særlige
enhed til at foretage psykologiske vurderinger og
undersøgelser, som ellers vil kunne foretages ved en
standardiseret psykologisk test, jf. 1. pkt., hvis der er tale om
familier, hvor barnet, den unge, den kommende forælder eller
forældremyndighedsindehaveren i øvrigt vurderes at
have en tæt tilknytning til grønlandsk sprog, kultur
og værdier. De foreslåede ændringer vil dermed
kunne indebære en mindre udvidelse af målgruppen for
anvendelsesområdet for inddragelse af den særlige
enhed, idet der kan være tilfælde, hvor personer er
vokset op i et grønlandsk miljø og dermed har
opnået en tæt tilknytning til grønlandsk sprog,
kultur og værdier, uden at de er født eller opvokset i
Grønland.
Det vil bero på en konkret vurdering,
om den pågældende person kan anses for at være
omfattet af det foreslåede krav til kommunalbestyrelsen om
inddragelse af den særlige enhed i visse sager om anbringelse
af et barn eller en ung. Ændringsforslaget vil ikke
indebære en ændring af, at det er VISO, der
træffer den endelige vurdering og afgørelse om
udredning, jf. § 168 i barnets lov. Ændringsforslaget
vil heller ikke indebære en ændring af, at VISO's
afgørelse om ydelser efter § 168 i barnets lov ikke kan
indbringes for en anden administrativ myndighed.
Forud for at kommunalbestyrelsen oversender
en anmodning om bistand til VISO, vil kommunalbestyrelsen skulle
foretage en indledende afklaring af, om der er tale om en familie
med grønlandsk baggrund. Kommunalbestyrelsen vil i en
sådan indledende afklaring, når der ikke er tale om en
familie, hvor barnet, den unge, en kommende forælder eller
forældremyndighedsindehaver er født eller opvokset i
Grønland, bl.a. skulle lægge vægt på
barnets, den unges, den kommende forælders eller
forældremyndighedsindehaverens egen opfattelse og beskrivelse
af tilknytningen til grønlandsk sprog og oprindelig
grønlandsk kultur og grønlandske værdier.
Kommunalbestyrelsen vil ligeledes kunne
inddrage og lægge vægt på andre familiemedlemmers
opfattelse og beskrivelse af tilknytningen. Det vil f.eks. kunne
være relevant i forhold til at belyse forholdene for et yngre
barn. Kommunens indledende afklaring af, om der i øvrigt kan
være tale om en familie med tæt tilknytning til
grønlandsk sprog og kultur og grønlandske
værdier, vil dermed skulle foretages i dialog med barnet, den
unge, den kommende forælder eller
forældremyndighedsindehaveren og eventuelt anden familie.
Kommunalbestyrelsen vil kunne inddrage viden fra fagpersoner eller
andre, som har viden om barnets, den unges, den kommende
forælders, forældremyndighedsindehaverens eller
familiens forhold. Kommunalbestyrelsen vil ligeledes kunne inddrage
den særlige enhed i den indledende afklaring af, om der kan
være tale om en familie omfattet af målgruppen for
bestemmelsen.
VISO's vurdering vil skulle foretages
på baggrund af de af kommunen fremsendte sagsoplysninger ud
fra samme overvejelser og med inddragelse af barnet, den unge, den
kommende forælder eller forældremyndighedsindehaveren
og eventuelle andre relevante parter i fornødent omfang.
VISO vil dermed i afgørelsen bl.a. skulle lægge
vægt på barnets, den unges, den kommende
forælders eller forældremyndighedsindehaverens egen
opfattelse og beskrivelse af tilknytningen til grønlandsk
sprog, kultur og værdier. Der vil også, f.eks. hvis der
er tale om yngre børn, kunne lægges vægt
på andre familiemedlemmers opfattelse og beskrivelse af
tilknytningen. VISO vil endvidere kunne inddrage andre oplysninger
i sagen og dialogen med kommunalbestyrelsen og den eller de
pågældende borgere, inden VISO træffer
afgørelse om bistand fra den særlige enhed.
Kommunalbestyrelsen bør være
særlig opmærksom på behovet for at vurdere, om
grønlandske børn, unge, kommende forældre eller
forældremyndighedsindehavere, der selv henvender sig om
bistand fra enheden, kan være omfattet af målgruppen
for udredning i VISO.
De med ændringsforslaget
foreslåede bestemmelser i § 171 b, stk. 1, 2. og 3.
pkt., i barnets lov om fastlæggelse af, hvornår der er
tale om en grønlandsk familie, vil alene gælde for
anvendelsesområdet for § 171 b i barnets lov.
Ændringsforslaget har til
formål også at sikre adgang til udredning fra den
særlige enhed for børn, unge, kommende forældre
og forældremyndighedsindehavere, der har en tæt
tilknytning til grønlandsk sprog og kultur og
grønlandske værdier, men som ikke er født eller
opvokset i Grønland. Ændringsforslaget har dermed
også til formål at sikre, at tilbuddet om udredning i
den særlige enhed også i disse tilfælde vil
skulle træde i stedet for brug af standardiserede
psykologiske test, idet sådanne test ikke er tilpasset
grønlandsk sprog og kultur og der derfor er risiko for, at
resultaterne af sådanne test ikke vil give en retvisende
beskrivelse af barnets eller den unges udfordringer eller den
kommende forælders eller forældremyndighedsindehavers
kompetencer til at varetage omsorgen for barnet eller den unge.
Baggrunden for de foreslåede
ændringer i 2. og 3. pkt. er således - i
overensstemmelse med intentionen i lovforslaget - et ønske
om dels at sikre retssikkerheden i de mest indgribende sager
på børneområdet, dels at sikre, at der ikke
utilsigtet sker forskelsbehandling ved psykologiske
undersøgelser og vurderinger af børn og unge og af
forældrekompetence i grønlandske familier på
grund af manglende viden eller inddragelse af fornøden
ekspertise om grønlandske forhold.
Det er i den forbindelse vurderingen, at
der henset til den særlige situation,
grønlændere i Danmark befinder sig i, herunder de
historiske omstændigheder, der gør sig gældende
i forhold til grønlændere i Danmark, inden for
rammerne af Danmarks internationale forpligtelser vil kunne
indføres en ordning, hvor brugen af standardiserede
psykologiske test, der ikke er tilpasset grønlandsk sprog og
kultur, erstattes af andre former for undersøgelser og
vurderinger, der er målrettet sager i grønlandske
familier. Det forudsættes i den forbindelse, at det på
anden vis vil være muligt at foretage et tilstrækkelig
og kvalificeret undersøgelse i de konkrete sager.
Ændringsforslaget vil ikke
indebære en ændring af, at udredningen fra den
særlige enhed skal sammenfattes i en konklusion, som skal
indgå som en del af grundlaget for kommunalbestyrelsens,
børne- og ungeudvalgets eller
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse.
Ændringsforslaget vil dermed heller
ikke indebære en ændring af, at det fortsat er
kommunalbestyrelsen, børne- og ungeudvalget eller
Ungdomskriminalitetsnævnet, der vil skulle træffe de
fornødne afgørelser om hjælp og støtte
efter henholdsvis barnets lov eller lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet på baggrund af den samlede
helhedsorienterede børnefaglige eller ungefaglige
undersøgelse.
Endelig foreslås det i
ændringsforslagets 4. pkt., at reglerne i 1.-3. pkt.
tilsvarende finder anvendelse ved kommunalbestyrelsens behandling
af sager om adoption af et barn eller en ung.
Forslaget vil dreje sig om situationer,
hvor kommunalbestyrelsen overvejer, om det vil være bedst for
et barn eller en ung at vokse op i en ny familie, fordi
forældrene er ude af stand til at tage sig af barnet eller
den unge. Vurderer kommunalbestyrelsen, at adoption vil være
bedst for barnet eller den unge, at barnets eller den unges
forældre ikke vil give samtykke til adoptionen efter § 7
i adoptionsloven, og at adoptionen vil kunne gennemføres
uden samtykke efter § 9, stk. 2-4, i adoptionsloven, kan
kommunalbestyrelsen efter § 70 i barnets lov indstille til
børne- og ungeudvalget, at barnet eller den unge adopteres
uden samtykke.
I så fald vil indstillingen efter
§ 70, stk. 2, i barnets lov bl.a. skulle indeholde
børnefaglige undersøgelser m.v. efter §§ 20
eller 26 i barnets lov eller efter § 31 i lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Foretages disse
undersøgelser med henblik på adoption, vil det
foreslåede 4. pkt. betyde, at de foreslåede 1.-3. pkt.
vil finde anvendelse, hvis der som led i undersøgelsen
foretages psykologiske undersøgelser eller vurderinger, der
ellers kunne være foretaget ved en standardiseret psykologisk
test.
Forslaget har til formål at
tydeliggøre, at pligten til at anvende den særlige
enhed også omfatter undersøgelser m.v., der
indgår i en indstilling om adoption efter § 70 i barnets
lov.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det, at der indsættes et nyt § 171 c,
stk. 1, i barnets lov, hvor det fastsættes, at
kommunalbestyrelsen skal anmode den særlige enhed om bistand
til gennemgang af igangværende anbringelser i familier, hvor
et barn, en ung, en kommende forælder eller en
forældremyndighedsindehaver er født eller opvokset i
Grønland, og hvor der er eller må antages at have
været anvendt en standardiseret psykologisk test i
forbindelse med undersøgelser eller vurderinger efter
nærmere angivne bestemmelser i barnets lov eller lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Hvis den særlige
enhed finder, at anvendelsen af en standardiseret psykologisk test
har ført til en misvisende vurdering, skal den særlige
enhed udarbejde en sammenfattende vurdering til brug for
kommunalbestyrelsens eller Ungdomskriminalitetsnævnets
vurdering af, om afgørelsen om anbringelse skal
genoptages.
Med ændringsforslaget foreslås
anvendelsesområdet for § 171 c, stk. 1, præciseret
i 1. pkt., så det fremgår udtrykkeligt, at
kommunalbestyrelsen vil skulle anmode den særlige enhed med
ekspertise i grønlandske sproglige og kulturelle forhold om
at gennemgå alle igangværende anbringelser, der ikke er
behandlet efter den foreslåede § 171 b, hvor der er
eller må antages at have været anvendt en
standardiseret psykologisk test i forbindelse med
undersøgelser og vurderinger efter §§ 22, 23 og
27, § 51, stk. 1, nr. 2, eller § 67, stk. 4, nr. 3, i
barnets lov, §§ 50 og 51, § 59, stk. 1, nr. 2, eller
§ 68 a, stk. 4, nr. 3, i lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1089 af 16. august 2023, eller
§§ 31 og 32 eller § 34, stk. 2, nr. 4, i lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Det vil hermed
fremgå udtrykkeligt, at kommunalbestyrelsen også vil
skulle anmode om gennemgang af sager, der opfylder betingelsen om,
at der er eller kan have været anvendt en standardiseret
psykologisk test i psykologiske undersøgelser eller
vurderinger, der er foretaget efter § 23 i barnets lov, eller
som indgår i indstillinger om permanent anbringelse efter
§ 67, stk. 4, nr. 3, i barnets lov eller efter de tilsvarende
tidligere gældende bestemmelser i § 51 eller § 68
a, stk. 4, nr. 3, i lov om social service eller efter § 32 i
lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Det bemærkes,
at psykologiske undersøgelser og vurderinger, der er
indgået som led i en indstilling om afgørelse om
permanent anbringelse, jf. § 67, stk. 4, nr. 1, i barnets lov
eller efter den tidligere gældende § 68 a, stk. 4, nr.
1, i lov om social service, ligeledes vil være omfattet af
kravet om anvendelse af den særlige enhed, hvis betingelserne
herfor i øvrigt er opfyldt.
Forslaget vil ikke indebære en
ændring af, at den særlige enheds gennemgang af sager
alene omfatter den del af undersøgelsen eller vurderingen,
hvor der er eller kan være indgået brug af
standardiserede psykologiske test, eller en ændring af, at
der alene kan anmodes om bistand til gennemgang af
igangværende anbringelser.
Forslaget vil heller ikke indebære en
ændring af, at kommunalbestyrelsen som udgangspunkt skal
indhente samtykke, jf. de ved lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslåede § 171 d, stk. 1 og 2, i barnets lov.
I ændringsforslagets 2. pkt.
foreslås en nyaffattelse af beskrivelsen af målgruppen,
som vil være omfattet af anvendelsesområdet for
inddragelse af bistand fra den særlige enhed. Det
foreslås, at målgruppen vil skulle omfatte familier,
hvor barnet, den unge, en kommende forælder eller en
forældremyndighedsindehaver er født eller opvokset i
Grønland. Dette er i overensstemmelse med det fremsatte
lovforslag. Det foreslås videre, at målgruppen
også vil omfatte familier, hvor barnet, den unge, den
kommende forælder eller forældremyndighedsindehaver i
øvrigt vurderes at have en tæt tilknytning til
grønlandsk sprog, kultur og værdier.
Det foreslås videre med
ændringsforslagets 3. pkt., at der ved vurderingen efter 2.
pkt. bl.a. vil skulle lægges vægt på den enkeltes
eller familiens egen beskrivelse og opfattelse af
tilknytningen.
Om betydningen af de foreslåede 2. og
3. pkt. henvises til bemærkningerne til de ved
ændringsforslagets nr. 1 foreslåede tilsvarende
bestemmelser i § 171 b, stk. 1, 2. og 3. pkt.
Det bemærkes, at den ved lovforslaget
foreslåede bestemmelse i § 171 c, 2. pkt., om
situationer, hvor anvendelsen af en standardiseret psykologisk test
har ført til en misvisende vurdering, foreslås indsat
i bestemmelsen som et nyt stk. 2, jf. ændringsforslag nr.
3.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det, at der indsættes en ny § 171 c i
barnets lov, hvor det i stk. 1 fastsættes, at
kommunalbestyrelsen skal anmode den særlige enhed om bistand
til gennemgang af igangværende anbringelser i familier, hvor
et barn, en ung, en kommende forælder eller en
forældremyndighedsindehaver er født eller opvokset i
Grønland, og hvor der er eller må antages at have
været anvendt en standardiseret psykologisk test i
forbindelse med undersøgelser eller vurderinger efter
nærmere angivne bestemmelser i barnets lov eller lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Hvis den særlige
enhed finder, at anvendelsen af en standardiseret psykologisk test
har ført til en misvisende vurdering, skal den særlige
enhed udarbejde en sammenfattende vurdering til brug for
kommunalbestyrelsens eller Ungdomskriminalitetsnævnets
vurdering af, om afgørelsen om anbringelse skal
genoptages.
Med ændringsforslaget foreslås
indsat et nyt stk. 2 i den foreslåede § 171 c om, at
finder den særlige enhed, at anvendelsen af en standardiseret
psykologisk test har ført til en misvisende vurdering, vil
den særlige enhed skulle udarbejde en sammenfattende
vurdering af dette til brug for kommunalbestyrelsens eller
Ungdomskriminalitetsnævnets vurdering af, om sagen skal
genoptages. Den foreslåede ændring er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 2, og der er ikke tilsigtet
indholdsmæssige ændringer i forhold til lovforslagets
§ 171 c, stk. 1, 2. pkt.
Den foreslåede ændring vil
indebære, at når den særlige enhed finder, at
anvendelsen af en standardiseret psykologisk test har ført
til en misvisende vurdering i sagen, skal den særlige enhed
udarbejde en sammenfattende vurdering af dette til brug for den
ansvarlige myndigheds vurdering af sagen.
Det vil således være op til den
ansvarlige myndighed at foretage en konkret vurdering af, om der i
den enkelte sag er tale om nye oplysninger af betydning for sagen,
og om sagen derfor skal genoptages. Hvis det vurderes, at sagen
skal genoptages, vil der herefter i praksis skulle træffes de
fornødne afgørelser om udfaldet af denne vurdering.
Det vil afhængigt af forholdene i sagen eksempelvis kunne
være en afgørelse om iværksættelse af en
ny børnefaglig undersøgelse, om hjemgivelse barnet
eller den unge eller iværksættelse eller ændring
af indsatser eller forhold under anbringelsen, herunder
samvær. Afgørelser om sådanne indsatser m.v. vil
kunne påklages efter reglerne herom i barnets lov og lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Træffes der alene
afgørelse om, at sagen skal genoptages, eller om, at sagen
ikke skalgenoptages, vil en sådan afgørelse kunne
indbringes for Ankestyrelsen efter de gældende regler herom i
barnets lov eller lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det, at der indsættes en ny § 171 d i
barnets lov, hvor social- og boligministeren i stk. 3 bemyndiges
til at fastsætte nærmere regler om behandlingen af
sager efter §§ 171 b og 171 c og om sammensætning
m.v. af den særlige enhed med ekspertise i grønlandske
sproglige og kulturelle forhold samt om enhedens viden og
kompetencer i forhold til tværkulturel psykologi og
grønlandsk sprog og kultur.
Med ændringsforslaget foreslås
indsat en sproglig præcisering, så det
tydeliggøres, at der er tale om, at social- og
boligministeren kan fastsætte krav til enhedens viden og
kompetencer i forhold til tværkulturel psykologi og
grønlandsk sprog og kultur.
Ændringsforslaget indebærer
ikke indholdsmæssige ændringer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. februar
2025 og var til 1. behandling den 28. februar 2025. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Grønlandsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og boligministeren sendte den 3. februar 2025 dette udkast til
udvalget, jf. GRU alm. del - bilag 59. Den 26. februar 2025 sendte
social- og boligministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
43 spørgsmål til social- og boligministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret med undtagelse af
spørgsmål 43, som udvalget forventer besvaret inden 2.
behandling af lovforslaget.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Astrid Krag (S) Bjarne Laustsen (S) Flemming Møller
Mortensen (S) Kim Aas (S) Thorkild Holmboe-Hay (S) Thomas Jensen
(S) Louise Elholm (V) Nanna W. Gotfredsen (M) Henrik Rejnholt
Andersen (M) Jon Stephensen (UFG) Aki-Matilda Høegh-Dam (N)
nfmd. Aaja Chemnitz (IA) fmd. Anna Falkenberg (SP) Kenneth
Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Mads Fuglede (DD)
Carsten Bach (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus
Jarlov (KF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Alex Ahrendtsen (DF)
Karsten Hønge (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Trine
Pertou Mach (EL) Søren Søndergaard (EL) Katrine
Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)
Borgernes Parti og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |