Fremsat den 6. februar 2025 af ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri (Jacob Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af
dyrevelfærdsloven
(Grænseværdier for
dødelighed og særlige rådgivningsbesøg
ved dødelighed i besætninger, uddannelseskrav for
medarbejdere samt takstændring)
§ 1
I dyrevelfærdsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 33 af 14. januar 2025, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 2 indsættes:
»Kapitel 2 a
Grænseværdier for dødelighed og
særlige rådgivningsbesøg ved dødelighed i
besætninger med landbrugsdyr
§ 15 a. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om
grænseværdier for dødelighed i besætninger
med landbrugsdyr.
Stk. 2.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at den
besætningsansvarlige skal rekvirere særlige
rådgivningsbesøg, der kan bidrage til at nedbringe
dødeligheden i besætningen, herunder regler om
indhold, omfang og hyppighed af rådgivningen samt om
udarbejdelse, opbevaring og fremvisning af besøgsrapporter.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, hvem der kan
udføre særlige rådgivningsbesøg.
§ 15 b. Ministeren kan
indhente og sammenstille oplysninger om dødelighed i
besætninger med landbrugsdyr til brug for fastsættelse
af regler om grænseværdier og regler om særlige
rådgivningsbesøg, jf. § 15 a.«
2. I
§ 21, stk. 3, udgår
»nr. 2-6,«.
3. I
§ 43, stk. 4, ændres
»33 kr.« til: »64 kr.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. Indledning | 2. Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. Særlige
rådgivningsbesøg ved dødelighed i
besætninger med landbrugsdyr | | | 2.1.1. Gældende ret | | | 2.1.2. Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.2. Uddannelseskrav hos medarbejdere i
landbrugsbesætninger | | | 2.2.1. Gældende ret | | | 2.2.2. Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.3. Bestemmelse om betaling af
omkostninger til stikprøvekontrol ved pålæsning
og aflæsning af dyr samt dybdegående kontroller i
forbindelse med udførsel af levende dyr | | | 2.3.1. Gældende ret | | | 2.3.2. Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris overvejelser og den foreslåede
ordning | 3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. Klimamæssige konsekvenser | 7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. Forholdet til EU-retten | 9. Hørte myndigheder og
organisationer m.v. | 10. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at forbedre
dyrevelfærden ved at etablere bemyndigelser til at
fastsætte grænseværdier for dødelighed og
krav om særlige rådgivningsbesøg i
besætninger med høj dødelighed og
uddannelseskrav for medarbejdere i besætninger med
landbrugsdyr. Lovforslaget har endvidere til formål at
hæve taksten for stikprøvekontrol ved
pålæsning og aflæsning i forbindelse med
transport af levende dyr og dybdegående kontrol i forbindelse
med udførsel af levende dyr for at sikre balance mellem
indtægter og udgifter.
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) indgik
den 9. februar 2024 aftale om dyrevelfærd 2024-2027 ("Sammen
om Dyrene") (herefter benævnt aftalen) med Socialistisk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet. Aftalen indeholder i alt
31 konkrete initiativer, der skal sikre bedre
dyrevelfærd.
Formålet med lovforslaget er at udmønte to af
initiativerne i aftalen, der kræver lovændring. Det
drejer sig om initiativ nr. 14 om uddannelseskrav for medarbejdere
i sobesætninger og initiativ nr. 18 om indsats for
højere sooverlevelse. De foreslåede bemyndigelser er
ikke afgrænset hertil og vil tillige kunne anvendes til at
fastsætte regler om grænseværdier og regler om
særlige rådgivningsbesøg samt uddannelseskrav i
relation til besætninger med andre landbrugsdyr.
Med lovforslaget indføres bemyndigelser, som kan bidrage
til at nedbringe dødeligheden i besætninger med
landbrugsdyr, i første omgang i sobesætninger. Det
foreslås bl.a., at der kan fastsættes regler om
grænseværdier for dødelighed i besætninger
med landbrugsdyr, samt krav til den besætningsansvarlige om
at søge uvildig rådgivning, hvis dødeligheden i
besætningen overskrider en fastsat grænseværdi
for en bestemt periode.
Forslaget indeholder desuden en bemyndigelseshjemmel til
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til at kunne
fastsætte nærmere regler om at indhente og sammenstille
oplysninger om dødelighed i en besætning med
landbrugsdyr.
Endelig udvider lovforslaget uddannelseskravet i loven til
også at omfatte medarbejdere, der beskæftiger sig med
besætninger med landbrugsdyr frem for alene de
besætningsansvarlige. Lovforslaget har til hensigt i
første omgang at blive anvendt til at fastsætte
uddannelseskrav for medarbejdere i sobesætninger med henblik
på at fremme pattegrise- og sooverlevelse.
Udover udmøntningen af de to initiativer i aftalen
foreslås det at hæve taksten for
stikprøvekontrol ved pålæsning og
aflæsning i forbindelse med transport af levende dyr og
dybdegående kontrol i forbindelse med udførsel af
levende dyr for at sikre balance mellem indtægter og
udgifter. Taksten har i 2024 været midlertidigt nedsat for at
afvikle overskud på ordningen, og der er derfor behov for at
hæve taksten.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Særlige rådgivningsbesøg ved
dødelighed i besætninger med landbrugsdyr
2.1.1. Gældende ret
Der findes i dag ikke regler i dyrevelfærdsloven om en
grænseværdi for dødelighed i besætninger
med landbrugsdyr og i den forbindelse mulighed for at
indføre konkrete tiltag, der skal bidrage til at nedbringe
dødeligheden i forhold til en grænseværdi.
2.1.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
overvejelser og den foreslåede ordning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) indgik
den 9. februar 2024 aftale om dyrevelfærd 2024-2027 ("Sammen
om Dyrene") (herefter benævnt aftalen) med Socialistisk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet. Aftalen indeholder i alt
31 konkrete initiativer, der skal sikre bedre
dyrevelfærd.
Aftalens initiativ nr. 18 indeholder et initiativ om indsats for
højere sooverlevelse.
Sodødeligheden, som omfatter aflivede og selvdøde
dyr, har været stigende over en årrække og er i
2022 opgjort til 16,5 pct. i gennemsnit ifølge SEGES
Innovation. Det fremgår af aftalen, at aftalepartierne er
enige om at fastsætte krav om, at den
besætningsansvarlige løbende skal holde sig opdateret
om sodødeligheden i besætningerne. Det fremgår
endvidere, at hvis dødeligheden i besætningen
overstiger grænseværdien for sodødelighed over
en periode på fire måneder, skal den
besætningsansvarlige indhente et ekstra
rådgivningsbesøg inden for 30 dage og
efterfølgende hver fjerde måned, indtil
besætningens sodødelighed er under den fastsatte
grænseværdi.
For at udmønte initiativ nr. 18 i aftalen om indsats for
højere sooverlevelse er der behov for at tilvejebringe en
hjemmel, som giver ministeren mulighed for at fastsætte en
grænseværdi for f.eks. sodødelighed,
fastsætte regler om at indhente og sammenstille oplysninger
om bl.a. sodødelighed samt krav til den
besætningsansvarlige om at indhente
rådgivningsbesøg, der kan medvirke til at sænke
sodødeligheden, når den overskrider en nærmere
fastsat grænseværdi. Bemyndigelsen som foreslået
vil tillige kunne anvendes til at fastsætte regler om
grænseværdier og regler om særlige
rådgivningsbesøg i relation til besætninger med
andre landbrugsdyr end sobesætninger, hvor dødelighed
ses som et problem.
Det foreslås derfor at indsætte et kapitel 2 a i
dyrevelfærdsloven om grænseværdier for
dødelighed og særlige rådgivningsbesøg
ved dødelighed i besætninger med landbrugsdyr. Det
foreslåede kapitel indeholder § 15 a, stk. 1, hvorefter
ministeren kan fastsætte regler om grænseværdier
for dødeligheden i besætninger med landbrugsdyr.
Herudover foreslås det i § 15 a, stk. 2, at
ministeren endvidere skal kunne fastsætte krav til den
besætningsansvarlige om at rekvirere særlige
rådgivningsbesøg, der kan bidrage til at nedbringe
dødeligheden i besætningen, herunder regler om
indhold, omfang og hyppighed af rådgivningen samt om
udarbejdelse, opbevaring og fremvisning af besøgsrapporter.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, hvem der kan
udføre særlige rådgivningsbesøg.
Det vil afhænge af forholdene i den enkelte
besætning med landbrugsdyr, hvilke tiltag der skal
iværksættes for at nedbringe dødeligheden,
f.eks. forbedret management, herunder øget fokus på
klovbeskæring, nedbringelse af aggression mellem søer
i flok m.v.
Endelig foreslås det i § 15 b, at ministeren kan
indhente og sammenstille oplysninger om dødelighed i
besætninger med landbrugsdyr til brug for fastsættelse
af regler om grænseværdier og regler om særlige
rådgivningsbesøg.
De foreslåede bemyndigelser kan udmøntes i
bekendtgørelse, der kan fastsætte en
grænseværdi for, hvornår dødeligheden i
besætninger med landbrugsdyr ikke længere er
acceptabel. Endvidere vil der kunne stilles krav til den enkelte
besætningsansvarlige om at indhente uvildig rådgivning,
hvis grænseværdien for dødelighed i en
nærmere fastsat periode, f.eks. to til fire måneder,
overskrides. Det påhviler den besætningsansvarlige at
indhente rådgivning, indtil dødeligheden er
nedbragt.
I forbindelse med udmøntning af den foreslåede
bemyndigelse i en bekendtgørelse forventes
sodødeligheden at blive udregnet på baggrund af
døde søer, der leveres til destruktion.
Sodødeligheden for den enkelte besætning forventes
vist på Landbrugsindberetning.dk, som er en statslig
it-løsning, hvor landbrugere og besætningsejere kan se
og indberette oplysninger om deres besætninger.
Det vil ved Fødevarestyrelsens ordinære
dyrevelfærdskontrol blive kontrolleret, om der er rekvireret
særlige rådgivningsbesøg i de situationer, hvor
der i en kommende bekendtgørelse er krav om dette.
2.2. Uddannelseskrav hos medarbejdere i besætninger
med landbrugsdyr
2.2.1. Gældende ret
Det følger af dyrevelfærdslovens § 21, stk. 1,
at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om uddannelseskrav i forhold til
dyrevelfærd for personer, som er ansvarlige for 1)
landbrugsmæssigt hold af dyr, 2) erhvervsmæssig handel
med dyr, 3) erhvervsmæssigt opdræt af dyr, 4) drift af
dyrepensioner, 5) drift af dyreinternater eller 6) formidling af
dyr. Af § 21, stk. 2, følger, at ministeren kan
fastsætte regler om godkendelse af uddannelseskurser,
uddannelsers indhold og varighed, krav til undervisere, eksamen og
opnåelse af kursusbevis for gennemført uddannelse samt
udformning af kursusbeviser.
I medfør af dyrevelfærdslovens § 21, stk. 1 og
2, er der fastsat regler for uddannelse i forbindelse med hold af
landbrugsdyr. Der er med hjemmel heri udstedt en
bekendtgørelse om uddannelseskrav for den
besætningsansvarlige for landbrugsmæssigt hold af
grise, malkekvæg og æglæggende høner.
Endvidere er der bl.a. fastsat bestemmelser om uddannelse m.v. i
forbindelse med hold af slagtekyllinger i en bekendtgørelse
om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af
slagtekyllinger og rugeægsproduktion til produktion af
slagtekyllinger samt om uddannelse ved hold af slagtekyllinger.
Det fremgår af dyrevelfærdslovens § 21, stk. 3,
at ministeren kan fastsætte regler om uddannelseskrav i
forhold til dyrevelfærd for personer, som er tilknyttet de i
dyrevelfærdslovens § 21, stk. 1, nr. 2-6, nævnte
virksomheder uden at være ansvarlige for driften, men som
håndterer dyr eller yder rådgivning om hold af dyr i
virksomhederne.
Af bemærkningerne til forslaget til den gældende
dyrevelfærdslov, jf. Folketingstidende 2019-20, tillæg
A, L 80 som fremsat, side 112-113, fremgår det, at hensigten
med § 21, stk. 1, nr. 1, er at fastsætte uddannelseskrav
for personer, som er ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af
dyr. Dette kan være ejeren eller den person, som ejeren har
udpeget til at varetage det daglige ansvar for pasning af dyrene i
en besætning.
Dyrevelfærdsloven indeholder ikke hjemmel til at udstede
regler om uddannelseskrav for medarbejdere i besætninger med
landbrugsdyr.
2.2.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
overvejelser og den foreslåede ordning
For at udmønte initiativ nr. 14 i aftalen om
uddannelseskrav for medarbejdere i sobesætninger er der behov
for at ændre dyrevelfærdslovens § 21, stk. 3.
Baggrunden for initiativet er, at der er stor variation i
pattegrise- og sodødeligheden blandt danske
besætninger. Øget viden og forståelse for
dyrevelfærd kan opnås gennem uddannelse og vurderes
bl.a. at kunne bidrage til at nedbringe pattegrise- og
sodødeligheden. Det fremgår af aftalen, at der skal
indføres et krav om uddannelse af alle medarbejdere
tilknyttet sobesætninger med mere end 10 søer som
supplement til det eksisterende uddannelseskrav for
besætningsansvarlige.
Det foreslås, at henvisningen til nr. 2-6 i § 21,
stk. 3, udgår, så der ligeledes kan fastsættes
uddannelseskrav i forhold til dyrevelfærd for personer, som
er tilknyttet virksomheder med landbrugsmæssigt hold af dyr,
men ikke ansvarlige, jf. § 21, stk. 1.
Bemyndigelsen påtænkes først og fremmest
udmøntet i regler i en bekendtgørelse for så
vidt angår uddannelseskrav hos medarbejdere tilknyttet
sobesætninger som opfølgning på
dyrevelfærdsaftalens initiativ nr. 14. Meget små
besætninger, som må antages at have karakter af
hobbyhold eller selskabsgrise, omfattes således i
første omgang ikke af uddannelseskravet.
Det vil ved Fødevarestyrelsens ordinære
dyrevelfærdskontrol blive kontrolleret, om medarbejderne i
sobesætningerne har den uddannelse, som fastlægges i en
kommende bekendtgørelse.
Bemyndigelsen vil tillige kunne anvendes til at fastsætte
regler om uddannelseskrav i relation til besætninger med
andre landbrugsdyr end sobesætninger.
2.3. Bestemmelse om betaling af omkostninger til
stikprøvekontrol ved pålæsning og
aflæsning af dyr samt dybdegående kontroller i
forbindelse med udførsel af levende dyr
2.3.1. Gældende ret
Det følger af dyrevelfærdslovens § 43, stk. 4,
at virksomheder, som beskæftiger sig med sammenbringning, og
besætningsejere m.v., som opkræves gebyr for syn af dyr
ved udførsel, jf. bekendtgørelse om betaling for
kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v., betaler et
beløb på 33 kr. pr. kvarters faktureret kontroltid i
forbindelse med syn af dyr til finansiering af omkostninger til
stikprøvekontrol ved pålæsning og
aflæsning af dyr samt dybdegående kontroller i
forbindelse med udførsel af levende dyr.
Taksten i § 43, stk. 4, for stikprøvekontrol ved
pålæsning og aflæsning i forbindelse med
transport af levende dyr og dybdegående kontrol i forbindelse
med udførsel af levende dyr er i 2024 på 33 kr.
Taksten blev med lov nr. 1547 af 12. december 2023 om ændring
af lov om hold af dyr, dyrevelfærdsloven, lov om
dyrlæger, lov om dyreforsøg og lov om foderstoffer
nedsat fra 1. januar 2024, idet der skulle afvikles et overskud
på ordningen.
Det følger af § 43, stk. 7, at beløbene i
§ 43, stk. 4, årligt pr. 1. januar bliver pris- og
lønreguleret med den sats for det generelle pris- og
lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet. Det
regulerede beløb afrundes til nærmeste hele
kronebeløb og offentliggøres ved
bekendtgørelse. Den regulerede takst fremgår af den
til enhver tid gældende bekendtgørelse om betaling for
kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. Taksten
fremgår aktuelt af § 12 i bekendtgørelse nr. 1718
af 30. december 2024 om betaling for kontrol af fødevarer,
foder og levende dyr m.v. Taksten er 34 kr. fra 1. januar 2025.
2.3.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
overvejelser og den foreslåede ordning
Taksten for finansiering af Fødevarestyrelsens
omkostninger til stikprøvekontrol ved pålæsning
og aflæsning af dyr samt dybdegående kontroller i
forbindelse med udførsel af levende dyr er fastsat direkte i
dyrevelfærdslovens § 43, stk. 4. Forhøjelse af
taksten med henblik på at skabe balance mellem
kontroludgifter og de opkrævede betalinger skal ske ved
lovændring.
Taksten blev med lov nr. 1547 af 12. december 2023 om
ændring af lov om hold af dyr, dyrevelfærdsloven, lov
om dyrlæger, lov om dyreforsøg og lov om foderstoffer
nedsat fra 1. januar 2024, idet der skulle afvikles et overskud
på ordningen. Der er behov for at hæve taksten igen for
at sikre balance på ordningen.
Taksten i dyrevelfærdslovens § 43, stk. 4,
foreslås derfor hævet til 64 kr. Taksten er beregnet
så der budgetteres med akkumuleret balance ultimo 2027.
Den foreslåede takst er pris- og lønreguleret i
prisniveau 2025, jf. § 47, stk. 7.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslagets § 1, nr. 1, om indsats ved høj
dødelighed i besætninger med landbrugsdyr og nr. 2, om
uddannelseskrav for medarbejdere tilknyttet besætninger med
landbrugsdyr er bemyndigelsesbestemmelser og har derfor ikke i sig
selv økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner.
Ved udmøntning i bekendtgørelse forventes
forslagets § 1, nr. 1, imidlertid at have økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for staten, men ikke
for kommuner og regioner.
Ved udmøntning i bekendtgørelse af forslagets
§ 1, nr. 2, forventes begrænsede økonomiske
konsekvenser for staten, men ingen økonomiske konsekvenser
for kommuner og regioner.
I forbindelse med udmøntning af forslagets bemyndigelser
vil der blive foretaget en nærmere vurdering af de
økonomiske og administrative konsekvenser.
Det er ikke muligt på forhånd at vurdere
implementeringsomkostningerne for den fremtidige indhentning og
sammenstilling af oplysninger om dødelighed i
besætninger, herunder om det vil kræve en tilpasning af
eksisterende it-systemer. Sodødeligheden for en
besætning forventes vist på Landbrugsindberetning.dk,
som er en it-løsning, hvor landbrugere og
besætningsejere kan se og indberette oplysninger om deres
besætninger.
Lovforslaget vurderes at efterleve principperne i den politiske
aftale om digitaliseringsklar lovgivning i det omfang, at
principperne er relevante.
Lovforslaget vurderes således at være i
overensstemmelse med princip nr. 3 om at muliggøre
automatisk sagsbehandling. De foreslåede bemyndigelser er
formuleret teknologineutralt. Ministeriet vurderer endvidere, at
lovforslaget er i overensstemmelse med princip nr. 4 om
sammenhæng på tværs - ensartede begreber og
genbrug af data, idet lovforslaget understøtter, at
eksisterende data kan anvendes med henblik på sammenstille
oplysninger om dødelighed i en besætning.
Ministeriet vurderer endvidere, at lovforslaget er i
overensstemmelse med princip nr. 7 om forebyggelse af fejl og snyd,
idet det ved Fødevarestyrelsens ordinære
dyrevelfærdskontrol vil blive kontrolleret, om der er
rekvireret særlige rådgivningsbesøg i de
situationer, hvor der i en kommende bekendtgørelse er krav
om dette.
I forhold til kontrol med uddannelseskrav vil det ved
Fødevarestyrelsens ordinære dyrevelfærdskontrol
blive kontrolleret, om medarbejderne i sobesætningerne har
den uddannelse, som fastlægges i en kommende
bekendtgørelse, og der forventes på den baggrund ikke
ændrede arbejdsgange for det offentlige.
Lovforslagets § 1, nr. 3, har ingen økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for stat, kommuner
og regioner, fordi udgifterne til kontrol finansieres af de
opkrævede beløb. Lovforslagets § 1, nr. 3,
medfører ikke behov for it-anskaffelser eller tilpasning af
eksisterende it-systemer. Lovforslaget følger principperne
for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Ved udmøntning af bemyndigelserne i lovforslagets §
1, nr. 1 og 2, i bekendtgørelse forventes økonomiske
og i mindre grad administrative konsekvenser.
De administrative konsekvenser består i, at ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri bemyndiges til, jf. den
foreslåede § 15 a, at fastsætte regler for
særlige rådgivningsbesøg i besætninger med
landbrugsdyr med henblik på bl.a. at fremme dyrenes
overlevelse, samt at give ministeren bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om uddannelseskrav hos
medarbejdere tilknyttet landbrugsbesætninger, jf. den
foreslåede § 21, stk. 3.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens
Område for Bedre Regulering (OBR), som har vurderet, at
lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, har administrative konsekvenser
i form af omkostninger for erhvervslivet.
Bemyndigelserne forventes at medføre administrative
konsekvenser for erhvervslivet i form af omkostninger ved
rådgivningsbesøg samt uddannelse. OBR har noteret, at
det på nuværende tidspunkt ikke er muligt endeligt at
vurdere de erhvervsøkonomiske konsekvenser, og at disse vil
skulle opgøres, når bemyndigelsen i lovforslaget
udmøntes.
OBR har i den forbindelse bemærket, at lovforslaget giver
hjemmel til at udstede bekendtgørelser, som indebærer
administrative konsekvenser for erhvervslivet, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1 og 2.
I forbindelse med udmøntning af forslagets bemyndigelser
vil der blive foretaget en nærmere vurdering af de
økonomiske og administrative konsekvenser.
Stigningen i taksten for finansiering af
Fødevarestyrelsens omkostninger til stikprøvekontrol
ved pålæsning og aflæsning af dyr samt
dybdegående kontroller i forbindelse med udførsel af
levende dyr, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, forventes at
medføre en merbetaling på 3,5 mio. kr. årligt
for erhvervet. OBR har vurderet, at lovforslagets § 1, nr. 3,
ikke medfører administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vurderer
endelig, at Innovations- og Iværksættertjekket ikke er
relevant for de foreslåede ændringer i
lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Det fremgår af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2017/625 af 15. marts 2017 om offentlig kontrol og
andre officielle aktiviteter med henblik på at sikre
anvendelsen af fødevare- og foderstoflovgivningen og
reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed og
plantebeskyttelsesmidler, om ændring af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 999/2001, (EF) nr. 396/2005,
(EF) nr. 1069/2009, (EF) nr. 1107/2009, (EU) nr. 1151/2012, (EU)
nr. 652/2014, (EU) 2016/429 og (EU) 2016/2031, Rådets
forordning (EF) nr. 1/2005 og (EF) nr. 1099/2009 samt Rådets
direktiv 98/58/EF, 1999/74/EF, 2007/43/EF, 2008/119/EF og
2008/120/EF og om ophævelse af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 854/2004 og (EF) nr. 882/2004,
Rådets direktiv 89/608/EØF, 89/662/ EØF,
90/425/EØF, 91/496/EØF, 96/23/EF, 96/93/EF og
97/78/EF og Rådets afgørelse 92/438/EØF
(forordningen om offentlig kontrol) (herefter kontrolforordningen),
at gebyrer og afgifter bør dække, men ikke overstige
de kompetente myndigheders omkostninger, herunder indirekte
omkostninger, ved offentlig kontrol. De betalingsordninger, som er
omhandlet i lovforslaget, er omfattet af kontrolforordningen. De
øvrige elementer i lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslagets § 1, nr. 1 og 2 samt § 2
har i perioden fra den 1. oktober 2024 til den 28. oktober 2024 (28
dage) været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v. Endvidere har udkast til
lovforslagets § 1, nr. 3, været sendt i høring i
samme kreds i perioden fra 19. december 2024 til 8. januar 2025 (21
dage):
A/S Mortalin, Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening,
Alternativfondet, ANIMA, Anticimex A/S, Applia,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Astma-Allergi
Forbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark, Bech Food -
DinFødevarekonsulent, Biodynamisk Forbrugersammenslutning,
Boesen Food Consulting, Brancheforeningen for farmaceutiske
industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for Kaffe og The,
Brancheforeningen for Lægemiddelvirksomheder i Danmark (LIF),
Bryggeriforeningen, Bureau Veritas - filial af Bureau Veritas
Frankrig, Center for Miljø og Toksologi på DHI Vand -
Miljø - Sundhed, Certificerende organers forum (COF), Comida
Fødevarerådgivning, Coop Danmark, Dacopa, DAKA,
DAKOFO, DANAK, Danish Agro, Danish Seafood Association (DSA),
Danmarks Apotekerforening, Danmarks Biavlerforening, Danmarks
civile Hundeførerforening (DcH), Danmarks Farve- og
Lakindustri, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Jægerforbund,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Restauranter og Cafeer,
Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk
Akvakultur, Dansk Akvarieunion, Dansk Erhverv (høring),
Dansk Fåreavl, Dansk Galop, Dansk Gede Union, Dansk
Hunderegister, Dansk Industri, Dansk Kennel Klub, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Planteværn, Dansk Rideforbund,
Dansk Skalddyrcenter, Dansk Terrier Klub, Dansk Transport og
Logistik (DTL), Dansk Travsports Centralforbund, Dansk
Træforening, Dansk Veterinær Konsortium-KU, Danske
Advokater, Danske Erhvervsakademier, Danske Fugleforeninger, Danske
Kartofler, Danske Lammeproducenter, Danske Mink, Danske Regioner,
Danske Slagtermestre, Danske Speditører, Danske
Svineproducenter, Danske Universiteter, Danske
Ørredsøer, DAZA (Danske Zoologiske Haver og
Akvarier), DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug,
De Samvirkende Købmænd, Den Danske Brancheorganisation
for Vitalmidler, Den Danske Dyrlægeforening (DDD), Det Danske
Fjerkræråd (JNL), Det Dyreetiske Råd, Det
Veterinære Sundhedsråd, DI Fødevarer, DI Handel,
Diabetesforeningen, DinSmiley, DTU-Fødevareinstituttet,
Dyrefondet, Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse,
Dyrenes Velfærd, Dyreværnsorganisationernes
Samarbejdsorganisation (doso), E-Branchekoden ApS, ECSCOM/Kim
Iversen, EFSA - Effektiv Food Safety Advise, EMCON, ERFA-gruppen
for Helsekostbranchen, eSmiley, Eurofins Milk Testing Denmark A/S,
Eurofins Miljø A/S, Eurofins Steins Laboratorium A/S, Faglig
Fælles Forbund 3F, Fair Dog, Fairtrade Mærket, Felis
Danica, Fokus på Dyr, Food Consult, Nordic, Food Diagnostics
A/S, Foodcare, FoodEfficiency, Forbrugerrådet Tænk,
Force Technology, Foreningen af Tilsynsfunktionærer,
Foreningen Eksotiske Pattedyr, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug
(biodynamisk), Foreningen Frit Fjerkræ, Foreningen
Muslingeerhvervet (FME), Frie Bønder Levende Land, FS-C.dk
(Food Safety Consult), Fødevare og Egenkontrol,
Fødevaredanmark, FødevareExperten,
Fødevarekonsulenten v/Jytte Høyrup, Fødevarer
til Medicinske Formål (FMF), Gigtforeningen, Greenpeace
Danmark, Grøn Hverdag, Hatting-KS A/S, Haveselskabet,
HELSAM, Helsebranchens Leverandørforening, Hestens
Værn, Hjerteforeningen, Horesta, Højmarkslaboratoriet
A/S, International Transport Danmark, ISI Food Protection,
Kantineledernes Landsklub, Kelsen Group, KGH CUSTOMS SERVICES
Danmark, KGH CUSTOMS SERVICES Sverige, Kliniske Diætister,
Kopenhagen fur, Kommunernes Landsforening, Kosmetik- og
hygiejnebranchen, Kost & Ernæringsforbundet, Kost, Motion
& Sund fornuft (KMS), Kraftvaerk Foodtech ApS, Kræftens
Bekæmpelse Høring, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen
Forsøgsdyrenes Værn, Landsforeningen Komitéen
mod Dyreforsøg, Landskontoret for Heste, Lolex ApS, Marine
Ingredients, Mejeriforeningen (ddb), Møllers
Fødevarerådgivning, Nemhygiejne, Ninkovich Consult
ApS, NOAHs Sekretariat (noah), NOPALAX, Nordic Petfood Association
(NPFA), Nyt Hesteliv, Nærbutikkernes Landsforening, OASA,
Ostehandlerforeningen for Danmark, Pernod Ricard Denmark,
Plantebranchen, Plastindustrien i Danmark, QFish/Foreningen af
Fiskeauktioner og Samlecentraler i Danmark, Quality Consulting
Denmark, Rådet for Bedre Hygiejne, Salling Group, SAMMARK,
SEDAN, SEGES, SGS Analytics Denmark A/S, Sills & Løndal
Rådgivning ApS, Smiley-One, SPF-Danmark, Statens
Seruminstitut, Stop Spild Af Mad, Sundhedsrådet, Teknologisk
Institut, Tænketanken Frej, VAREFAKTA, Videncenter For
Svineproduktion, VikingGenetics, ViNordic - Veterinary Industry
Nordic, World Animal Protection Danmark, WWF Verdensnaturfonden og
Økologisk Landsforening.
Den forkortede høringsperiode for så vidt
angår lovforslagets § 1, nr. 3, skyldes dels behov for
afklaring af finansieringsmulighederne og dels, at der har
været tale om en selvstændig, supplerende høring
af et forslag, der indgår i nærværende forslag
til ændring af dyrevelfærdsloven, hvis øvrige
indhold har været i forudgående høring.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Stigningen i taksten i
dyrevelfærdslovens § 43, stk. 4, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 3, forventes at betyde, at der opkræves en
merbetaling på 3,5 mio. kr. årligt. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | De administrative konsekvenser i form af
omkostninger for erhvervslivet vurderes foreløbigt ikke at
overstige bagatelgrænsen for forelæggelse for
regeringens Økonomiudvalg på fire mio. kr., hvorfor de
ikke kvantificeres nærmere. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslagets § 1, nr. 3, om
ændring af takst vurderes at være i overensstemmelse
med EU-rettens regler om offentlig kontrol og andre officielle
aktiviteter (forordningen om offentlig kontrol). De øvrige
elementer i lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Der er i den nuværende regulering ikke hjemmel til at
fastsætte krav i forhold til dødelighed i
besætninger med landbrugsdyr.
Det foreslås, at der indsættes et nyt kapitel 2 a, med overskriften "Grænseværdier for dødelighed og
særlige rådgivningsbesøg ved dødelighed i
besætninger med landbrugsdyr", der indeholder §
15 a og § 15 b.
Efter den foreslåede § 15
a, stk. 1, kan ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætte regler om
grænseværdier for dødelighed i besætninger
med landbrugsdyr.
Ved "grænseværdi for
dødelighed" forstås den grænse, hvor
dødeligheden i en besætning har nået en
højde, hvor den ikke længere er acceptabel.
Den foreslåede § 15 a, stk. 1, forventes i
første omgang at blive anvendt til at fastsætte en
grænseværdi for dødelighed i
sobesætninger.
Sodødeligheden, som omfatter aflivede og selvdøde
dyr, har været stigende over en årrække og er i
2022 opgjort til 16,5 pct. i gennemsnit ifølge SEGES
Innovation. Det fremgår af aftalen, at aftalepartierne er
enige om at fastsætte krav om, at den
besætningsansvarlige løbende skal holde sig opdateret
om sodødeligheden i besætningerne.
Sodødeligheden forventes at blive udregnet på
baggrund af antal døde søer, der leveres til
destruktion.
Efter den foreslåede § 15
a, stk. 2, kan ministeren
endvidere fastsætte regler om, at den
besætningsansvarlige skal rekvirere særlige
rådgivningsbesøg, der kan bidrage til at nedbringe
dødeligheden i besætningen, herunder regler om
indhold, omfang og hyppighed af rådgivningen samt om
udarbejdelse, opbevaring og fremvisning af besøgsrapporter.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, hvem der kan
udføre særlige rådgivningsbesøg.
Den besætningsansvarlige er ejeren eller den person, som
ejeren har udpeget til at varetage det daglige ansvar for pasning
af dyrene i en besætning.
Det forudsættes, at der fastsættes regler om, at den
besætningsansvarlige således vil skulle rekvirere et
særligt rådgivningsbesøg, der skal foretages af
en dyrlæge eller fagkonsulent, som skal være en person
med naturvidenskabelig eller landbrugsfaglig uddannelse, som ikke
er besætningsdyrlægen eller tilknyttet samme praksis,
så der kommer en uvildig vurdering af forholdene i
besætningen. Det skal bidrage til at sikre, at
rådgivningen udelukkende har fokus på dødelighed
og ikke inddrager øvrige aspekter, som
besætningsdyrlægen løbende skal forholde sig
til.
Den foreslåede bemyndigelse giver endvidere mulighed for
at fastsætte krav om, at besætningen efter et
nærmere fastsat antal måneder, f.eks. to til fire
måneder, skal rekvirere et nyt rådgivningsbesøg,
indtil dødeligheden i besætningen kommer under
grænseværdien.
Kravet om særlige rådgivningsbesøg har til
formål at bidrage til at nedbringe dødeligheden i
besætninger, når dødeligheden i en nærmere
fastsat periode overstiger grænseværdien, og indtil
dødeligheden er nedbragt. Det afhænger af forholdene i
den enkelte besætning med landbrugsdyr, hvilke tiltag der
skal iværksættes for at nedbringe dødeligheden,
f.eks. forbedret management, herunder øget fokus på
klovbeskæring, nedbringelse af aggression mellem søer
i flok m.v.
Det vil ved Fødevarestyrelsens ordinære
dyrevelfærdskontrol blive kontrolleret, om der er rekvireret
særlige rådgivningsbesøg i de situationer, hvor
der i en kommende bekendtgørelse er krav om dette.
Med den foreslåede § 15
b, kan ministeren indhente og sammenstille oplysninger om
dødelighed i besætninger med landbrugsdyr til brug for
fastsættelse af regler om grænseværdier og regler
om særlige rådgivningsbesøg, jf. § 15
a.
Indhentning og sammenstilling forventes foretaget af
Fødevarestyrelsen og vil ske via det til enhver tid
tilgængelige relevante datasystem. Fremvisning af relevante
oplysninger om dødelighed i den enkelte besætning
forventes at ske gennem Landbrugsindberetning.dk.
Den besætningsansvarlige forventes derefter at hente
oplysninger om besætningens sodødelighed på
Landbrugsindberetning.dk, hvor den besætningsansvarlige selv
vil kunne ajourføre sig med besætningens aktuelle
status.
Manglende overholdelse vil blive sanktioneret i medfør af
en kommende bekendtgørelse, jf. dyrevelfærdslovens
§ 58, stk. 8, hvoraf fremgår, at i forskrifter, der
udfærdiges efter loven, kan der fastsættes straf af
bøde eller fængsel indtil 4 måneder for
overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 21, stk. 1, i
dyrevelfærdsloven, at ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om uddannelseskrav i
forhold til dyrevelfærd for personer, som er ansvarlige for
1) landbrugsmæssigt hold af dyr, 2) erhvervsmæssig
handel med dyr, 3) erhvervsmæssigt opdræt af dyr, 4)
drift af dyrepensioner, 5) drift af dyreinternater eller 6)
formidling af dyr.
Endvidere fremgår det af § 21, stk. 3, at ministeren
kan fastsætte regler om uddannelseskrav i forhold til
dyrevelfærd for personer, som er tilknyttet de i stk. 1, nr.
2-6, nævnte virksomheder uden at være ansvarlige for
driften, men som håndterer dyr eller yder rådgivning om
hold af dyr i virksomhederne.
Der er i dag ikke hjemmel til at fastsætte regler om
uddannelse for medarbejdere i sobesætninger.
Det foreslås, at henvisningen til nr. 2-6 i § 21, stk. 3, udgår, så der
også kan fastsættes uddannelseskrav i forhold til
dyrevelfærd for medarbejdere i virksomheder med
landbrugsmæssigt hold af dyr.
Den foreslåede ændring vil medføre, at der
tilvejebringes hjemmel for ministeren til at fastsætte
nærmere regler om uddannelseskrav for medarbejdere i
besætninger med landbrugsdyr. Den foreslåede
bemyndigelseshjemmel omfatter alle landbrugsmæssige
dyrehold.
Forslaget har i første omgang til formål at
øge medarbejdernes viden og forståelse for
dyrevelfærd med henblik på at fremme pattegrise- og
sooverlevelse.
Det er Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
vurdering, at kompetence og viden om faktorer, der påvirker
sodødelighed, kan opnås gennem uddannelse. Uddannelsen
for medarbejdere tilknyttet sobesætninger foreslås at
gælde besætninger med landbrugsmæssigt
sohold.
Bemyndigelsen påtænkes først og fremmest
udmøntet i regler i en bekendtgørelse for så
vidt angår uddannelseskrav hos medarbejdere tilknyttet
sobesætninger som opfølgning på
dyrevelfærdsaftalens initiativ nr. 14.
Uddannelsen skal især fokusere på de
managementmæssige forhold, der har betydning for so- og
pattegriseoverlevelse, herunder elementer såsom forebyggelse,
tidlig erkendelse og behandling af lemme- og klovlidelser hos
søer og gylte, betydningen af faringsovervågning,
viden om normal og unormal adfærd, fokus på
søers og pattegrises forskellige temperaturbehov,
betydningen af gode gris-menneske relationer med henblik på
rolig omgang med grisene, huldvurdering og betydningen heraf,
fodringens betydning for forebyggelse af mavesår hos
søer, kuldudjævning, forhold, der kan begrænse
flytning af pattegrise, herunder behov for supplerende mælk
og tidlig tildeling af fast foder til pattegrise samt tiltag for at
minimere aggression mellem søer i flok.
Uddannelseskravet for medarbejdere i sobesætninger kan
opfyldes af den landmandsuddannelse, der udbydes af
landbrugsskolerne, forudsat at landmandsuddannelsen har
tilstrækkelig fokus på faktorer, der har betydning for
so- og pattegriseoverlevelse.
Det vil også være muligt at opfylde
uddannelseskravet gennem en anden uddannelse end
landbrugsuddannelsen, hvis uddannelsen har tilstrækkelig
fokus på faktorer, der har betydning for so- og
pattegriseoverlevelse. En sådan anden uddannelse kan
være kortere end uddannelsen for den
besætningsansvarlige, da denne anden uddannelse alene vil
skulle omfatte søer og pattegrise. Uddannelse for den
besætningsansvarlige for landbrugsmæssigt hold af grise
har en varighed af minimum 35 timer, eksklusive pauser. Denne
uddannelse for besætningsansvarlige udbydes af private
aktører. Det forudsættes, at den anden uddannelse for
medarbejdere ligeledes skal udbydes af private aktører
på linje med det, der gælder for uddannelsen for den
besætningsansvarlige, hvor Fødevarestyrelsen godkender
uddannelsen.
Det vil ved Fødevarestyrelsens ordinære
dyrevelfærdskontrol blive kontrolleret, om medarbejderne i
sobesætningerne har den uddannelse, som fastlægges i en
kommende bekendtgørelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af dyrevelfærdslovens § 43, stk. 4,
at virksomheder, som beskæftiger sig med sammenbringning, og
besætningsejere m.v., som opkræves gebyr for syn af dyr
ved udførsel, jf. bekendtgørelse om betaling for
kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v., betaler et
beløb på 33 kr. pr. kvarters faktureret kontroltid i
forbindelse med syn af dyr til finansiering af omkostninger til
stikprøvekontrol ved pålæsning og
aflæsning af dyr samt dybdegående kontroller i
forbindelse med udførsel af levende dyr.
Det følger af § 43, stk. 7, at beløbene i
§ 43, stk. 4, årligt pr. 1. januar bliver pris- og
lønreguleret med den sats for det generelle pris- og
lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet. Det
regulerede beløb afrundes til nærmeste hele
kronebeløb og offentliggøres ved
bekendtgørelse. Den regulerede takst fremgår af den
til enhver tid gældende bekendtgørelse om betaling for
kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. Taksten
fremgår aktuelt af § 12 i bekendtgørelse nr. 1718
af 30. december 2024 om betaling for kontrol af fødevarer,
foder og levende dyr m.v. Taksten er 34 kr. fra 1. januar 2025.
Den gældende takst dækker ikke udgifterne til
kontrollen, og det er derfor nødvendigt at hæve
taksten med henblik på at tilstræbe balance på
ordningen over tid.
Det foreslås på den baggrund, at taksten i
dyrevelfærdslovens § 43, stk.
4, ændres fra 33 kr. til 64 kr. Den foreslåede
takst er pris- og lønreguleret i prisniveau 2025, jf. §
43, stk. 7. Det foreslåede indebærer, at virksomheder,
som beskæftiger sig med sammenbringning, og
besætningsejere m.v., som opkræves gebyr for syn af dyr
ved udførsel, skal betale 64 kr. pr. kvarters faktureret
kontroltid i forbindelse med syn af dyr til finansiering af
omkostninger til stikprøvekontrol ved pålæsning
og aflæsning af dyr samt dybdegående kontroller i
forbindelse med udførsel af levende dyr.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
juli 2025.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og
Grønland og vil heller ikke kunne sættes i kraft for
Færøerne og Grønland, da
dyrevelfærdsloven ikke gælder for Færøerne
og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I dyrevelfærdsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 33 af 14. januar 2025, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
kapitel 2 indsættes: | | | | | | »Kapitel 2 a | | | | | | Grænseværdier for dødelighed og
særlige rådgivningsbesøg ved dødelighed i
besætninger med landbrugsdyr | | | | | | § 15 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan endvidere
fastsætte regler om grænseværdier for
dødelighed i besætninger med landbrugsdyr. | | | Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om, at den
besætningsansvarlige skal rekvirere særlige
rådgivningsbesøg, der kan bidrage til at nedbringe
dødeligheden i besætningen, herunder regler om
indhold, omfang og hyppighed af rådgivningen samt om
udarbejdelse, opbevaring og fremvisning af besøgsrapporter.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, hvem der kan
udføre særlige rådgivningsbesøg. | | | | | | § 15 b.
Ministeren kan indhente og sammenstille oplysninger om
dødelighed i besætninger med landbrugsdyr til brug for
fastsættelse af regler om grænseværdier og regler
om særlige rådgivningsbesøg.« | §
21. | | | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om uddannelseskrav i forhold
til dyrevelfærd for personer, som er tilknyttet de i stk. 1,
nr. 2-6, nævnte virksomheder uden at være ansvarlige
for driften, men som håndterer dyr eller yder
rådgivning om hold af dyr i virksomhederne. | | 2. I § 21, stk. 3, udgår »nr.
2-6,«. | | | | § 43.
--- | | | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3.
--- | | | Stk. 4.
Virksomheder, som beskæftiger sig med sammenbringning, og
besætningsejere m.v., som opkræves gebyr for syn af dyr
ved udførsel, jf. bekendtgørelse om betaling for
kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v., betaler et
beløb på 33 kr. pr. kvarters faktureret kontroltid i
forbindelse med syn af dyr til finansiering af omkostninger til
stikprøvekontrol ved pålæsning og
aflæsning af dyr samt dybdegående kontroller i
forbindelse med udførsel af levende dyr. | | 3. I § 43, stk. 4, ændres »33
kr.« til: »64 kr.« |
|