Fremsat den 6. februar 2025 af kulturministeren (Jakob Engel-Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sikring af
kulturværdier i Danmark og om supplerende bestemmelser til
forordning om indførsel og import af kulturgenstande
(Ændring af reglerne om
tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for
overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser
om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
§ 1
I lov om sikring af kulturværdier i
Danmark og om supplerende bestemmelser til forordning om
indførsel og import af kulturgenstande, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1267 af 25. november 2024, foretages
følgende ændringer:
1. § 12 a,
stk. 1, affattes således:
»Den kompetente myndighed, jf. § 14 a,
stk. 1, vurderer efter anmodning fra told- og skatteforvaltningen
om genstande, der efter toldloven er udtaget til kontrol, er
omfattet af indførselsforbuddet i artikel 3, stk. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande, eller
af reglerne om importørerklæring og importlicens i
artikel 3, stk. 2, i forordningen.«
2. § 12 a,
stk. 2, 1. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»Politiet kan efter anmodning fra den
kompetente myndighed, jf. § 14 a, stk. 1, efter reglerne om
beslaglæggelse i retsplejelovens kapitel 74 beslaglægge
genstande, der vurderes at kunne være omfattet af forbuddet i
artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af
kulturgenstande eller af reglerne om importørerklæring
eller importlicens i artikel 3, stk. 2, i forordningen. Politiet
kan dog med henblik på efterfølgende vurdering fra den
kompetente myndighed foretage en beslaglæggelse på eget
initiativ, hvis formålet ellers ville forspildes.«
3. I
§ 13 indsættes efter stk. 3
som nye stykker:
»Stk. 4.
Med bøde straffes den, der indfører en
kulturgenstand, der er omfattet af reglerne om importlicens eller
importørerklæring, jf. artikel 3, stk. 2, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande, uden
importlicens eller importørerklæring, jf.
forordningens artikel 4 og 5.
Stk. 5. Med
bøde straffes den, der i en importørerklæring
eller ved ansøgning om en importlicens giver urigtige eller
vildledende oplysninger eller dokumentation, eller undlader at
fremlægge relevante oplysninger eller dokumentation af
betydning for sagen, som vedkommende er i besiddelse af, medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.«
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 6-8.
4. I
§ 13, stk. 4, der bliver stk. 6,
ændres »stk. 3« til: »stk. 3-5«.
5.
Efter § 14 indsættes i kapitel
5:
Ȥ 14 a.
Kulturministeren udpeger den kompetente myndighed i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande, jf.
forordningens artikel 4, stk. 11.
Stk. 2
Afgørelser om afslag på importlicens i henhold til
forordningens artikel 4, truffet af den kompetente myndighed, kan
ikke påklages til anden administrativ myndighed.«
§ 2
Loven træder i kraft den 28. juni 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Ændring af
reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.2. | Fastsættelse af
straf for undladelse af fremlæggelse af importlicens eller
importørerklæring samt for afgivelse af urigtige
oplysninger eller dokumentation i forbindelse hermed | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Kravet i art. 3, stk. 2, og sanktioner i
artikel 11 i forordningen om indførsel og import af
kulturgenstande | | | 2.2.3. | Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.3. | Kompetent myndighed i
henhold til forordningen | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Konsekvenser for
opfyldelse af FN's Verdensmål | 4. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Klimamæssige
konsekvenser | 8. | Miljø- og
naturmæssige konsekvenser | 9. | Forholdet til
EU-retten | 10. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 11. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af
17. april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande
etablerer fælles regler for handel med tredjelande for at
sikre en effektiv beskyttelse mod ulovlig handel med og tab eller
ødelæggelse af kulturgenstande, bevare menneskehedens
kulturarv og forhindre finansiering af terrorisme og hvidvask af
penge gennem salg af stjålne kulturgenstande til
købere i Unionen.
Med forordningen indførtes den 28. december 2020 et
generelt forbud mod indførsel af kulturgenstande til
Unionens toldområde, hvis genstandene er ulovligt er
eksporteret fra tredjelande. Lov nr. 899 af 21. juni 2022 om
ændring af lov om sikring af kulturværdier i Danmark
fastsætter sanktioner for overtrædelse heraf, ligesom
loven indførte en række supplerende bestemmelser om
håndhævelsen af forordningens forbud vedrørende
beslaglæggelse m.v.
Fra den 28. juni 2025 vil der ifølge forordningen
være krav om enten en importørerklæring eller en
egentlig importlicens ved indførsel i Unionen af visse
kategorier af kulturgenstande. I henhold til forordningens artikel
11 er det medlemsstaterne, der fastsætter sanktioner for
overtrædelse af disse regler.
Hensigten med lovforslaget er at fastlægge sådanne
sanktioner samt indføre og tilpasse øvrige
nødvendige bestemmelser med henblik på at
håndhæve forordnigens regler, i form af bestemmelser om
beslaglæggelse, om udpegning af kompetent myndighed og om
afskæring af klageadgang.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ændring af reglerne om tilbageholdelse og
beslaglæggelse
2.1.1. Gældende ret
Det følger af toldlovens § 10 a, at
Skatteforvaltningen foretager kontrol af, at der ikke ved
indførsel i, udførsel fra eller transit gennem det
danske toldområde sker overtrædelse af forbud mod
indførsel, udførsel eller transit, der er fastsat af
sikkerhedsmæssige, sundhedsmæssige, veterinære,
plantepatologiske, valutamæssige eller andre grunde.
Når Skatteforvaltningen udtager en vare til kontrol, kan
kontrollen dels bestå af en dokumentkontrol, dels af en
fysisk varekontrol. Mens kontrollen pågår, må
varen ikke fjernes fra det sted, hvor varen er frembudt, medmindre
Skatteforvaltningen giver tilladelse. Ved "frembudt" forstås,
at Skatteforvaltningen underrettes om, at varen er ankommet og
tilgængelig for toldkontrol, enten på et
sædvanligt toldsted eller et andet sted, der på
forhånd er anvist eller godkendt af Skatteforvaltningen.
Det følger af artikel 139, stk. 7, i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) Nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om
EU-toldkodeksen (herefter toldkodeksen), at en vare ikke må
fjernes fra frembydelsesstedet uden Skatteforvaltningens
tilladelse, indtil kontrollen er gennemført. Som et led i
kontrollen kan Skatteforvaltningen indhente faglig bistand og
udtalelser fra andre parter, f.eks. en anden kompetent myndighed.
Det er f.eks. relevant, hvis der er behov for at kvalificere varens
art for at afgøre, om varen er omfattet af et
indførselsforbud i medfør af lovgivningen på
den kompetente myndigheds ressortområde.
En fysisk varekontrol efter toldkodeksens artikel 188
gennemføres som hovedregel på det sted, hvor varen er
frembudt. Afhængig af varens art kan den fysiske varekontrol
gennemføres hos en kompetent myndighed med lagerfaciliteter
med særlige opbevaringsforhold, jf. også toldkodeksens
artikel 189. Det er relevant, hvis varen vil lide skade, hvis den
ikke opbevares under passende forhold, f.eks. med hensyn til
temperatur, lys eller luftfugtighed.
Når varekontrollen er gennemført, træffer
Skatteforvaltningen i overensstemmelse med toldkodeksens artikel
194 afgørelse om, hvorvidt varen kan frigives og dermed
overlades til importøren. Viser varekontrollen, at varen er
omfattet af et importforbud og derfor kræver en tilladelse
til import som ikke foreligger, kan varen ikke frigives til
importøren.
Finder Skatteforvaltningen i forbindelse med en toldkontrol en
vare, der ikke er frembudt og toldangivet, anses varen som
forsøgt indsmuglet. Når skyldige beløb, f.eks.
til told, bøde og sagsomkostninger, er betalt, udleveres
varer, der er taget i bevaring, under iagttagelse af de
gældende almindelige indførselsforskrifter til den,
hos hvem de er taget i bevaring eller beslaglagt, eller til en
anden, der godtgør at være berettiget til varerne, jf.
toldlovens § 83, stk. 3, 1. pkt. Når de nævnte
skyldige beløb er betalt, er der ikke efter toldloven
grundlag for fortsat at have varen i bevaring, uanset at det er
konstateret, at varen er omfattet af et importforbud eller en
importrestriktion.
Ved en ændring af loven, jf. lov nr. 899 af 21. juni 2022,
blev der i lov om sikring af kulturværdier i Danmark og om
supplerende bestemmelser til forordning om indførsel og
import af kulturgenstande (herefter kulturværdiloven) indsat
§ 12 a. Hensigten var at opnå sikkerhed for, at en
genstand, der var ulovligt udført fra sit oprindelsesland,
men blev indført i Danmark med en korrekt toldangivelse,
kunne tilbageholdes.
Det følger af kulturværdilovens § 12 a, stk.
1, at forsendelser, der vurderes at indeholde genstande, der er
omfattet af forbuddet i artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om
indførsel og import af kulturgenstande, kan tages i bevaring
af Skatteforvaltningen eller politiet, når de i henhold til
toldloven er frembudt korrekt, med henblik på at anmode
Kulturministeriet om at vurdere 1) hvilken del af den
pågældende forordnings bilag genstandene er omfattet
af, og 2) om genstandene er fjernet fra det lands område,
hvor de er skabt eller fundet, i strid med dette lands love og
bestemmelser.
Det følger af § 12 a, stk. 2, at Skatteforvaltningen
eller politiet under iagttagelse af reglerne om
beslaglæggelse i retsplejelovens kapitel 74 kan
beslaglægge forsendelser, der vurderes at indeholde genstande
omfattet af forbuddet i artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om
indførsel og import af kulturgenstande. Beslaglæggelse
kan ske med henblik på overdragelse efter
kulturværdilovens § 13 a, uanset at betingelserne i
retsplejelovens § 802, stk. 1, nr. 2, og § 803, stk. 1,
1. pkt., ikke er opfyldt.
Retsplejelovens kapitel 74 indeholder blandt andet §§
802, 803, 805 og 806. Efter retsplejelovens § 802, stk. 1, og
§ 803, stk. 1, 1. pkt., kan genstande beslaglægges, hvis
der med rimelig grund er mistanke om en lovovertrædelse, der
er undergivet offentlig påtale, og der er grund til at
antage, at genstanden kan tjene som bevis eller bør
konfiskeres, eller at genstanden ved lovovertrædelsen er
taget fra nogen, som kan kræve den tilbage.
Efter retsplejelovens § 805, stk. 1, må
beslaglæggelse ikke foretages, såfremt indgrebet
står i misforhold til sagens betydning og det tab eller den
ulempe, som indgrebet kan antages at medføre.
Efter retsplejelovens § 806, stk. 4, kan politiet
træffe beslutning om beslaglæggelse, hvis indgrebets
øjemed ville forspildes, hvis retskendelse skulle afventes.
Fremsætter den, mod hvem indgrebet retter sig, anmodning
herom, skal politiet snarest muligt og senest inden 24 timer
forelægge sagen for retten, der ved kendelse afgør, om
indgrebet kan godkendes.
Reglerne om beslaglæggelse er i retspraksis anvendt
analogt til beslaglæggelse af genstande til brug for
retssager i udlandet, jf. Højesterets kendelse af 9. maj
1972 i sag nr. 100/1972, offentliggjort i Ugeskrift for
Retsvæsen 1972, s. 600 f., og Vestre Landsrets kendelse af
26. oktober 1987 i sag nr. 6-S. 1754/1987, offentliggjort i
Ugeskrift for Retsvæsen 1988, s. 203 f. Det er en betingelse,
at beslaglæggelse ville kunne ske i en tilsvarende dansk
sag.
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Når en toldkontrol og eventuel opkrævning af told,
moms og afgifter er afsluttet, og der er truffet afgørelse
om, hvorvidt varen kan udleveres til importøren, er
Skatteforvaltningens opgave i forbindelse med indførslen af
varen afsluttet. Der er dermed ikke et toldmæssigt
formål med på dette tidspunkt at kunne tage en vare i
bevaring eller beslaglægge den.
Det er vurderingen, at Skatteforvaltningens mulighed for at
kunne tage en genstand i bevaring i medfør af
kulturværdilovens § 12 a, stk. 1, kan ophæves.
En vurdering af, hvorvidt en vare er omfattet af
indførselsforbuddet i artikel 3, stk. 1, eller kravene om
importlicens og importørerklæring i artikel 3, stk. 2,
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af
17. april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande
forudsætter en faglig ekspertise, som Skatteforvaltningen
ikke besidder. Det vurderes derfor fortsat nødvendigt, at
Skatteforvaltningen i forbindelse med gennemførelse af en
toldkontrol kan indhente faglig bistand fra Kulturministeriet til
brug for en vurdering af, hvorvidt en given vare er omfattet af
forordningen. Der ses derfor ikke at være et behov for en
særskilt hjemmel til at kunne tage varer i bevaring, mens
kontrollen gennemføres.
Det foreslås at affatte § 12 a, stk. 1,
således, at den kompetente myndighed efter anmodning fra
Skatteforvaltningen vurderer, om genstande, der efter toldloven er
udtaget til kontrol, er omfattet af indførselsforbuddet i
artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af
kulturgenstande, eller af reglerne om
importørerklæring og importlicens i artikel 3, stk. 2,
i samme forordning.
Der henvises til punkt 2.3 om den kompetente myndighed i henhold
til forordningen.
Med forslaget vil hjemlen i kulturværdiloven til, at
Skatteforvaltningen og politiet kan tage en vare i bevaring, blive
ophævet. Formålet med dette er at undgå tvivl om
hvilket hjemmelsgrundlag en vare er taget i bevaring efter,
så længe Skatteforvaltningen gennemfører en
varekontrol. Forslaget ændrer ikke ved beføjelser, som
Skatteforvaltningen har efter anden lovgivning, f.eks. toldloven og
toldkodeksen.
Forslaget vil medføre, at når Skatteforvaltningen i
forbindelse med en toldkontrol finder en vare, der kan være
omfattet af indførselsforbuddet i artikel 3, stk. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande, eller
af reglerne om importørerklæring og importlicens i
artikel 3, stk. 2, i forordningen, vil Skatteforvaltningen kunne
anmode den kompetente myndighed om faglig bistand til at vurdere,
om varen er omfattet af forordningen, og den kompetente myndighed
vil i bekræftende fald kunne anmode politet om at
beslaglægge varen. Det bemærkes, at den kompetente
myndigheds vurdering af, hvorvidt der skal anmodes om
beslaglæggelse, ikke er en afgørelse i
forvaltningslovens forstand.
Afklaringen af, om genstande er omfattet af forordningen eller
ej, har betydning for, hvad der efterfølgende sker med
genstanden.
Er varen ikke omfattet af forordningen, vil Skatteforvaltningen
gennemføre toldkontrollen efter toldlovgivningens
almindelige regler og udlevere varen til importøren,
såfremt der ikke i øvrigt er noget til hinder
herfor.
Er varen ifølge den kompetente myndigheds vurdering
omfattet af forordningen, vil det være op til den kompetente
myndighed at anmode politiet om at beslaglægge varen.
Såfremt en del af en forsendelse vurderes at være
ulovlig, og det ikke er muligt at adskille de formodet ulovlige
dele fra forsendelsens øvrige indhold, vil den kompetente
myndighed kunne anmode politiet om at beslaglægge hele
forsendelsen.
Det foreslås derfor, at politiet under iagttagelse af
reglerne om beslaglæggelse i retsplejelovens kapitel 74 efter
anmodning fra den kompetente myndighed vil kunne beslaglægge
genstande, der vurderes at kunne være omfattet af forbuddet i
artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af
kulturgenstande eller af reglerne om importørerklæring
eller importlicens i artikel 3, stk. 2 og 3, i samme
forordning.
Det foreslås, at Skatteforvaltningens
beslaglæggelseskompetence efter kulturværdiloven
ophæves, da beslaglæggelsen sker med henblik på
retsforfølgelse og evt. med henblik på overdragelse
til oprindelseslandet ved kulturministerens foranstaltning efter
lovens § 13 a, og at beslaglæggelsen dermed ikke
angår toldmæssige forhold.
2.2. Fastsættelse af straf for undladelse af
fremlæggelse af importlicens eller
importørerklæring samt for afgivelse af urigtige
oplysninger eller dokumentation i forbindelse hermed
2.2.1. Gældende ret
Efter kulturværdilovens § 13, stk. 3 og 4, straffes
med bøde eller under skærpende omstændigheder
fængsel den, der overtræder forbuddet mod
indførsel af kulturgenstande, der er ulovligt udført
fra det land, hvor genstanden er skabt eller fundet, jf. artikel 3,
stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/880 af 17. april 2019. Dette forbud omfatter alle de typer af
kulturgenstande, der fremgår af forordningens bilag, del A.
Overtrædelse af reglerne om importlicens og
importørerklæring er ikke i sig selv omfattet af
kulturværdilovens nuværende strafbestemmelser.
Afhængig af de nærmere omstændigheder vil
overtrædelse af reglerne om importlicens og
importørerklæring kunne være omfattet af
bestemmelser i straffeloven.
Det følger af straffelovens § 163, at den, som i
øvrigt til brug i retsforhold, der vedkommer det offentlige,
skriftligt eller ved andet læsbart medie afgiver urigtig
erklæring eller bevidner noget, som den
pågældende ikke har viden om, straffes med bøde
eller fængsel indtil 4 måneder.
Det følger af straffelovens § 171, at den, der
gør brug af et falsk dokument til at skuffe i retsforhold,
straffes for dokumentfalsk.
Straffelovens § 163 vil efter omstændighederne kunne
finde anvendelse i den situation, hvor en importør angiver
urigtige oplysninger i en importørerklæring.
Straffelovens § 171, stk. 1, vil efter omstændighederne
kunne finde anvendelse ved brug af falske dokumenter som
dokumentation for oplysninger i importørerklæringen.
Straffelovens bestemmelser vil dog kun være anvendelige ved
forsætlige overtrædelser.
2.2.2. Kravet i art. 3, stk. 2, og sanktioner i artikel 11 i
forordningen om indførsel og import af kulturgenstande
Artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og
import af kulturgenstande fastlægger, at kulturgenstande, der
er omhandlet i forordningens bilag, del A, og som er fjernet fra
det lands område, hvor de er skabt eller fundet, i strid med
dette lands love og bestemmelser, ikke må indføres til
Unionens toldområde. Forordningens artikel 3, stk. 2,
fastsætter særlige procedurer for import af
særlige kategorier af kulturgenstande. Udgangspunktet er, at
disse særlige procedurer udspringer af den særlige
risiko for ulovlig handel, der er knyttet til genstande omfattet af
forordningens bilag, del B og C.
Forordningens bilag, del B, omfatter arkæologiske
genstande og dele af historiske og kunstneriske monumenter. Som
sådanne anses også liturgiske ikoner og statuer,
også selvom de oprindeligt har været
fritstående.
Indførelsen af den særlige procedure for
importlicens for disse kategorier af kulturgenstande må ses i
lyset af, at denne type genstande generelt i særlig grad er
udsat for ulovlig handel, bl.a. også fordi sådanne
genstande normalt ikke i nutiden er mulige at udføre lovligt
af deres oprindelseslande, og fordi denne type genstande i dag som
udgangspunkt er offentligt eje mange steder.
Reglerne må også ses i lyset af, at ulovlig handel
med denne type genstande ofte er ledsaget af særligt
betydelige skadevirkninger f.eks. ulovlige arkæologiske
udgravninger eller deciderede plyndringer. I en del lande, der er
vigtige fundsteder for kommercielt attraktive arkæologiske
genstande, kan den ulovlige handel ydermere bidrage til at
finansiere kriminelle organisationer eller terrorgrupper.
Sådanne genstande er også omfattet af forbuddet i
forordningens artikel 3, stk. 1, som omfatter alle kulturgenstande
(defineret ved bilagets del A). Det kan imidlertid være
vanskeligt at håndhæve dette forbud, da det kan
være vanskeligt at løfte et bevis for, at f.eks. en
arkæologisk genstand er ulovligt udført fra sit
oprindelsesland. Såvel oprindelseslandet som tidspunktet for
genstandens udførsel herfra kan være vanskelige for
myndighederne at fastslå.
Artikel 3, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og
import af kulturgenstande fastlægger, at visse
kulturgenstande kun må indføres i Unionen i
medfør af særlige regler, og med visse undtagelser i
medfør af forordningens artikel 3, stk. 4-5. Genstande, som
er omfattet af forordningens bilag, del B, kræver en
importlicens, mens genstande, som er omfattet af forordningens
bilag, del C, skal være ledsaget af en
importørerklæring. Disse krav træder i kraft d.
28. juni 2025. Importlicens udstedes efter ansøgning i det i
forordningens artikel 8 angivne system, som stilles til
rådighed af Kommissionen. Importørerklæring
indgives på forhånd af den, der indfører en
kulturgenstand omfattet af forordningens bilag, del C.
Erklæring indgives også i det i forordningens artikel 8
angivne system.
Forordningens bilag, del B, omfatter arkæologiske fund
samt dele af kunstneriske og historiske monumenter, der er mere end
250 år gamle. Genstande omfattet af forordningens bilag, del
B, kan fra 28. juni 2025 kun indføres på Unionens
område med en importlicens.
Forordningens bilag, del C, omfatter øvrige
kulturgenstande (den generelle afgrænsning af kulturgenstande
fastlægges i bilagets del A), som er mere end 200 år
gamle og har en markedsværdi på mere end 18.000 euro
pr. stk. Genstande omfattet af forordningens del C kan fra 28. juni
2025 kun indføres på Unionens område ved
fremlæggelse af en importørerklæring.
Kravet om importlicens og importørerklæring
omfatter, jf. forordningens artikel 3, stk. 4, ikke genstande, som
er returvarer, jf. artikel 203 i forordning (EU) nr. 952/2013,
genstande som indføres udelukkende med det formål at
sørge for sikker opbevaring hos en offentlig myndighed,
indtil de sikkert kan returneres, eller genstande, der
indføres midlertidigt til bl.a. videnskabelige,
bevaringsmæssige eller udstillingsmæssige formål
af institutioner, der er godkendt med henblik herpå af det
enkelte lands kompetente myndighed.
Kravet om importlicens omfatter, jf. forordningens artikel 3,
stk. 5, ikke genstande, der er indført under proceduren for
midlertidig import, jf. artikel 250 i forordningen (EU) nr.
952/2013, når de skal præsenteres på kommercielle
kunstmesser. De skal i stedet ledsages af en
importørerklæring, og vil senere skulle opnå
importlicens, hvis de i forlængelse af et salg skal
indføres permanent.
Reglerne om importlicens findes i forordningens artikel 4.
Reglerne for importørerklæringer findes i
forordningens artikel 5.
Forordningens artikel 11 pålægger medlemsstaterne at
fastsætte regler om sanktioner, der skal anvendes i
tilfælde af overtrædelse af bestemmelserne i
forordningen. Det anføres, at sanktionerne skal være
effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og
have afskrækkende virkning.
2.2.3. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det overordnede formål med de foreslåede
sanktionsbestemmelser er at forhindre indførsel af ulovligt
udførte kulturgenstande omfattet af forordningens bilag, del
B og C.
Sådanne genstande er også omfattet af forbuddet i
forordningens artikel 3, stk. 1, som omfatter alle kulturgenstande
(defineret ved bilagets del A). Det kan imidlertid være
vanskeligt at håndhæve dette forbud, da det kan
være vanskeligt at løfte et bevis for, at f.eks. en
arkæologisk genstand er ulovligt udført fra sit
oprindelsesland. Såvel oprindelseslandet som tidspunktet for
genstandens udførsel herfra kan være vanskelige for
myndighederne at fastslå.
Det er på den baggrund, at det blev vurderet
nødvendigt i forordningen at fastsætte nærmere
bestemmelser om, at det er den, der ønsker at indføre
en arkæologisk genstand, der tilstrækkeligt skal
dokumentere, at genstanden er lovligt udført fra sit
oprindelsesland, jf. bl.a. forordningens artikel 4, stk. 7, litra
d, hvor det fastslås, at en ansøgning om importlicens
altid skal afslås, hvis myndighederne i oprindelseslandet har
rejst krav om tilbagelevering. Dette må igen ses i lyset af
de meget alvorlige skadevirkninger af ulovlig handel med genstande
omfattet af forordningens bilag, del B.
Dette taler for, at det må anses for en alvorlig forseelse
at unddrage genstande fra proceduren for importlicens, eller at
opnå importlicens ved at udelade relevante oplysninger eller
fremsætte urigtige oplysninger eller dokumentation, uanset om
der i øvrigt kan løftes en bevisbyrde for, at en
genstand er ulovligt udført fra sit oprindelsesland i
henhold til forordningens artikel 3, stk. 1.
Det er på den baggrund Kulturministeriets vurdering, at
strafferammerne for overtrædelse af reglerne om importlicens
bør være de samme som for overtrædelse af selve
forbuddet mod indførsel af ulovligt udførte
kulturgenstande i forordningens artikel 3, stk. 1, dvs. bøde
eller under skærpende omstændigheder fængsel op
til 2 år. Skærpende omstændigheder skal
forstås på samme måde som i gældende lov,
dvs. at overtrædelsen er begået forsætligt eller
groft uagtsomt, og der er opnået en økonomisk vinding
eller der er andre omstændigheder, der kan sidestilles
hermed.
Samtidig er det nødvendigt, at der kan straffes for
uagtsomme overtrædelser, for at bestemmelsen kan anvendes til
at håndhæve en forpligtelse til at udvise
tilstrækkelig omhu. Uanset, at eksisterende strafbestemmelser
allerede ville kunne anvendes på visse overtrædelser af
forordningens regler om importlicens og
importørerklæring, med straframme op til bøde
og evt. fængsel i 4 måneder, vurderer Kulturministeriet
derfor, at der er behov for en særskilt strafbestemmelse i
kulturværdiloven. I visse tilfælde vil
overtrædelse af forordningens regler dog også kunne
udgøre dokumentfalsk i henhold til straffelovens
§§ 171 og 172, der i særligt grove tilfælde
hjemler straf ind til 6 års fængsel.
Forordningens bilag, del C, omfatter kulturgenstande (i henhold
til bilagets del A), som er mere end 200 år gamle og har en
markedsværdi på mere end 18.000 euro pr. stk.
Afgræsningen må ses i lyset af behovet for at
underlægge genstande, der er i særlig høj risiko
for ulovlig handel, og som samtidig har stor betydning for
oprindelseslandets kulturarv, en særlig procedure, samtidig
med, at der er behov for at afveje dette mod ulempen for borgerne
og ressourceforbruget hos myndighederne. Forordningens skelnen
mellem de to redskaber, importlicens og
importørerklæring, må endvidere efter
Kulturministeriets opfattelse ses som en afspejling af, at
genstande omfattet af forordningens bilag, del C, som udgangspunkt
i mindre grad end genstande omfattet forordningen bilag, del B, er
omfattet af risiko for ulovlig handel.
Det må dog samtidig understreges, at også reglerne
om importørerklæringer i højere grad
pålægger den, der indfører en kulturgenstand,
ansvaret for at sikre sig den nødvendige dokumentation for,
at en genstand er lovligt udført fra sit oprindelsesland.
Sanktionerne for at unddrage genstande fra proceduren eller
fremlægge urigtige oplysninger og dokumentation i forbindelse
med importørerklæringer i skærpende
tilfælde bør derfor være alvorlige, uanset om
der samtidig kan løftes en bevisbyrde for en
overtrædelse af selve forbuddet mod indførelse af
ulovligt udførte kulturgenstande.
Det er på den baggrund Kulturministeriets vurdering, at
straframmerne for overtrædelse af reglerne om
importørerklæring også bør være de
samme som for overtrædelse af selve forbuddet mod
indførsel af ulovligt udførte kulturgenstande, dvs.
bøde eller under skærpende omstændigheder
fængsel indtil 2 år. Samtidig er det nødvendigt,
at der kan straffes for uagtsomme overtrædelser, for at
bestemmelsen kan anvendes til at håndhæve en
forpligtelse til at udvise tilstrækkelig omhu. Straffelovens
regler hjemler heller ikke straf for at indføre en genstand
i landet uden at fremlægge licens. Forpligtelsen til at
afdække, om en genstand er omfattet af dette krav
påhviler som udgangspunkt den, der indfører den.
Uanset, at visse eksisterende strafbestemmelser evt. ville kunne
anvendes i visse tilfælde, med straframme op til bøde
og evt. fængsel i 4 måneder, vurderer Kulturministeriet
derfor, at der er behov for en særskilt strafbestemmelse i
kulturværdiloven.
Det er hensigten, at den foreslåede § 13, stk. 4 og
5, også finder anvendelse på uagtsom overtrædelse
af forordningens regler. Det forudsættes således, at
den der indfører en kulturgenstand omfattet af reglerne
udviser rimelig omhu i at sikre sig, at afgivne oplysninger er
korrekte og rimelig omhu i at vurdere, om en genstand, som man
ønsker at indføre, er omfattet af reglerne.
Såfremt forordningens regler overtrædes, men hvor der
ud fra en konkret vurdering er udvist tilstrækkelig omhu,
må dette anses for at ligge under den nedre grænse for
strafbare overtrædelser, idet dette vil falde uden for, hvad
der kan tilregnes gerningsmande som uagtsomt. Vurderingen af,
hvorvidt der er udvist tilstrækkelig omhu foretages som
hovedregel i praksis af den kompetente myndighed forud for
politianmeldelse af et forhold.
I visse tilfælde kan man desuden have erhvervet en
arkæologisk genstand under omstændigheder eller til en
pris, der gør det naturligt at antage, at der er ikke er
tale om en arkæologisk genstand, eller man kan have erhvervet
en genstand, som det fremstår unaturligt at betegne som en
arkæologisk genstand omfattet af reglerne, men hvor det
efterfølgende ved toldkontrol konstateres, at der faktisk er
tale om en arkæologisk genstand. Der kan f.eks. være
tale om billige souvenirs, der fremstår uægte. Her
må forholdet tilsvarende siges at lægge under den nedre
grænse for strafbare overtrædelser, idet dette vil
falde uden for, hvad der kan tilregnes gerningsmanden som uagtsomt,
med mindre der er særligt grundlag for at antage, at den, der
indfører genstanden, havde viden eller mistanke om, at der
var tale om en reel arkæologisk genstand. Også her
foretages vurderingen som udgangspunkt af den kompetente myndighed
forud for politianmeldelse.
Det samme gør sig gældende for kravet om
importørerklæringer for andre typer kulturgenstande,
der er mere end 200 år gamle og har en værdi på
over 18.000 euro stykket. Her vil den, der indfører en
genstand, normalt kunne antage uden yderligere undersøgelse,
at en genstand, man nyligt har erhvervet, faktisk har den
markedsværdi, man har erhvervet den til, og såfremt det
alligevel ved en nærmere undersøgelse fra den
kompetente myndighed skulle vise sig ikke at være
tilfældet, vil det igen kunne siges at ligge under den nedre
grænse for strafbare overtrædelser, idet dette vil
falde uden for, hvad der kan tilregnes gerningsmanden som
uagtsomt.
Vurderingen heraf vil dog skulle foretages konkret. Det vil
eksempelvis tale imod at anse forholdet for under den nedre
grænse for straf, hvis forhold taler for at den, der
indfører genstanden rent faktisk er vidende om, at
genstanden har en højere markedsværdi, end vedkommende
har betalt for den, f.eks. hvis køberen, i modsætning
til sælger, kan sandsynliggøres at have gennemskuet,
at et maleri er af en kendt kunstner.
Den foreslåede strafferamme i skærpelsesbestemmelsen
er fastsat ud fra en betragtning om, at den ulovlige
udførsel af kulturgenstande, som den foreliggende
lovændring har til hensigt at bremse, ofte indebærer
alvorlig ødelæggelse af kulturarven. Indførsel
af genstande kan have baggrund i ulovlige udgravninger af
arkæologiske lokaliteter eller deciderede plyndringer af
historiske og religiøse monumenter, ofte ledsaget af
væsentlig ødelæggelse af kulturarven.
Strafferammen er endvidere fastsat ud fra hensynet til, at
overtrædelse af reglerne om importlicens reelt må
betegnes som svarende til en overtrædelse af det almindelige
indførselsforbud, men uden at bevisbyrden for det
almindelige indførselsforbud kan løftes. Det
følger af forordningen, at det kun skal være lovligt
at indføre arkæologiske genstande, såfremt det
kan dokumenteres, at de er lovligt udført fra deres
oprindelsesland (eller det land, hvor de senest har opholdt sig i
fem år, såfremt oprindelseslandet ikke kan
fastslås pålideligt eller genstanden er udført
før 24. april 1972). Baggrunden herfor er, at det kan
være meget vanskeligt at bevise, at en arkæologisk
genstand faktisk er udført ulovligt af sit oprindelsesland,
og at dem der handler med arkæologiske genstande kunne
udnytte dette faktum, hvis ikke man indfører de
særlige regler. De særlige regler træder
således i mange tilfælde i stedet for det almindelige
indførselsforbud, og bør have samme straframme.
Det bemærkes, at gerningsforholdet anses for fuldbyrdet, i
det øjeblik en genstand indføres i Danmark, ikke
først når denne har passeret toldkontrollen. Hvis
indførsel af en genstand i strid med reglerne f.eks.
konstateres i tolden i en lufthavn, straffes den, der har
indført den, for at have overtrådt reglerne, og ikke
kun for forsøg på overtrædelse af reglerne.
Med lovforslaget foreslås det således på
baggrund af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af
kulturgenstande, jf. punkt 2.2.2, at fastsatte
sanktionsbestemmelser for indførsel af kulturgenstande i
strid med reglerne i forordningen om importlicens eller
importørerklæring, jf. forordningens artikel 4 og 5.
Det foreslås at gøre det strafbart at undlade at
fremlægge en importlicens eller en
importørerklæring over for toldmyndighederne,
når en sådan efter forordningen er
påkrævet. Det foreslås ligeledes at gøre
det strafbart at give urigtige oplysninger eller urigtig
dokumentation i forbindelse med ansøgning om en importlicens
eller afgivelse af en importørerklæring, herunder
også at give vildledende oplysninger eller dokumentation,
eller at undlade at fremlægge oplysninger eller
dokumentation, som man er i besiddelse af, og som man ved eller
burde vide kunne tale imod, at genstandene er lovligt udført
fra deres oprindelsesland.
2.3. Kompetent
myndighed i henhold til forordningen
2.3.1. Gældende ret
Ordningen vedrørende ansøgning om importlicenser
findes ikke i dag. Det bemærkes, at lov om sikring af
kulturværdier i Danmark og om supplerende bestemmelser til
forordning om indførsel og import af kulturgenstande
indeholder en ordning vedrørende eksporttilladelser, som
søges hos Kulturværdiudvalget. I henhold til lovens
§ 14 kan Kulturværdiudvalgets afgørelser om
eksporttilladelse ikke indbringes for anden administrativ
myndighed.
2.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det følger af forordningens artikel 2, nr. 5, at den
kompetente myndighed er den myndighed, som medlemsstaten har
udpeget til at udstede importlicenser. Forordningen
fastlægger ikke retningslinjer for udpegning af denne
myndighed, og det er derfor Kulturministeriets vurdering, at der
skal etableres lovhjemmel til at udpege denne myndighed. Den
kompetente myndigheds afgørelser om tildeling af
importlicens kræver faglige vurderinger for så vidt
angår kulturgenstandes art og oprindelse, og kræver
dermed kulturfaglig ekspertise. Det foreslås derfor, at
hjemlen til at udpege denne myndighed tillægges
kulturministeren.
Det er hensigten, at det vil være Nationalmuseet, der
udpeges som kompetent myndighed, da Nationalmuseet er Danmarks
hovedmuseum på det arkæologiske område og
ordningen om importlicenser specifikt omfatter arkæologiske
genstande. Skulle senere erfaringer med ordningen medføre,
at det vurderes mest hensigtsmæssigt at overdrage opgaven,
eller dele af den, til en anden institution, vurderes det dog mest
hensigtsmæssigt, at dette kan ske uden ny lovgivning.
Kompetencen til at udpege den kompetente myndighed foreslås
på denne baggrund tildelt til kulturministeren.
Den kompetente myndighed skal således tage stilling til
ansøgninger om importlicens i henhold til forordningens
artikel 4. Dette er den eneste type afgørelse, den
kompetente myndighed vil skulle træffe. Ansøger skal
tilvejebringe dokumentation af relevant art for, at en genstand er
udført fra det land, hvor den er skabt eller fundet, i
overensstemmelse med dette lands love og bestemmelser. Alternativt
kan der tilvejebringes dokumentation for, at genstanden er
udført fra det land, hvor den senest har befundet sig i en
periode på mere end fem år - og hvor opbevaringen skete
med henblik på andet end midlertidig brug, transit, reeksport
eller omladning - hvis det land, hvor kulturgenstanden er skabt
eller fundet ikke kan fastslås pålideligt eller
genstanden er udført herfra før d. 24. april
1972.
Stillingtagen til ansøgningerne vil kræve en
nærmere faglig vurdering af dokumentationens
pålidelighed og af forhold relateret til genstandenes
nærmere karakter - f.eks. deres sandsynlige alder og
oprindelsessted og fundsted, deres sjældenhed og
sandsynligheden for, at forskellige typer oplysninger om proveniens
faktisk ville være til stede.
Som udgangspunkt vil den kompetente myndigheds afgørelser
om udstedelse af importlicens være omfattet af almindelig
ulovbestemt rekursadgang, hvorefter en afgørelse truffet af
en underordnet myndighed kan påklages til en overordnet
myndighed.
Det er dog Kulturministeriets vurdering, at ministeriet ikke i
praksis vil have forudsætningerne for at tage kvalificeret
stilling til den kompetente myndigheds vurderinger. Det ville
kræve en faglig indsigt i vurdering af arkæologiske
genstandes sandsynlige alder og oprindelsessted og af hvilke
proveniensoplysninger, der typisk foreligger om genstande.
Kulturministeriet er ikke i besiddelse af en sådan faglig
indsigt. På den baggrund foreslås det, at
Kulturministeriet ikke fungerer som rekursinstans.
Udover at behandle ansøgninger om importlicenser
bistår den kompetente myndighed også
Skatteforvaltningen ved vurdering af, om genstande kan være
indført i strid med forordningens regler, og anmoder i givet
fald politiet om beslaglæggelse af genstande med henblik
på videre efterforskning. Den kompetente myndigheds
vurderinger heraf er ikke afgørelser i forvaltningslovens
forstand.
3. Konsekvenser for opfyldelse af FN's
verdensmål
Lovforslaget vurderes at kunne have en positiv betydning for
opfyldelsen af delmål 11.4, Indsatsen for at beskytte og
bevare verdens kultur- og naturarv skal styrkes. Ulovlig handel med
kulturarv er en markant årsag til ødelæggelse af
verdens kulturarv, da ulovligt handlede genstande ofte erhverves
ved ulovlige arkæologiske udgravninger eller plyndring af
monumenter. Bekæmpelsen af denne handel bidrager
således til at beskytte og bevare kulturarven på
verdensplan.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser for kommuner og regioner.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for kommuner og regioner.
Lovforslaget vurderes at medføre begrænsede
merudgifter for myndighederne i straffesagskæden, som kan
håndteres inden for myndighedernes eksisterende
økonomiske rammer.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke
relevante for lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget gennemfører Danmarks forpligtelse til at
fastsætte regler om straf for overtrædelse af regler i
artikel 3, stk. 2, artikel 4 og artikel 5 i Europa-Parlamentets og
rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om
indførsel og import af kulturgenstande, samt Danmarks
forpligtelse til at gennemføre nødvendige
foranstaltninger ved indførsel af kulturgenstande i strid
med dette forbud.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 5. december 2024
til den 8. januar 2025 (34 dage) været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Auktionslederforeningen, Blue Shield
Danmark, Bruun Rasmussens Auktioner, Dansk Kunst og
Antikvitetshandler Union, Danske Advokater, Danske Gallerier,
Danske Universiteter, Dansk Institut for Internationale Studier,
Davids Samling, Den Danske Antikvarboghandlerforening, Den Danske
Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd, Foreningen
af Kunsthaller i Danmark, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Forbrugerrådet, Glyptoteket, ICOM Danmark, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KAD Kunst, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Lauritz.com,
Organisationen Danske Museer, Retspolitisk Forening, Sotheby's
København, Statens Naturhistoriske Museum og UNESCOs
Nationalkommission.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget gennemfører Danmarks
forpligtelse til at fastsætte regler om straf for
overtrædelse af regler i artikel 3, stk. 2, artikel 4 og
artikel 5 i Europa-Parlamentets og rådets forordning (EU)
2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af
kulturgenstande, samt Danmarks forpligtelse til at
gennemføre nødvendige foranstaltninger ved
indførsel af kulturgenstande i strid med dette forbud. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af kulturværdilovens § 12 a, stk.
1, at forsendelser, der vurderes at indeholde genstande, der er
omfattet af forbuddet i artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om
indførsel og import af kulturgenstande, kan tages i bevaring
af Skatteforvaltningen eller politiet, når de i henhold til
toldloven er frembudt korrekt, med henblik på at anmode
Kulturministeriet om at vurdere, hvilken del af den
pågældende forordnings bilag genstandene er omfattet
af, og om genstandene er fjernet fra det lands område, hvor
de er skabt eller fundet, i strid med dette lands love og
bestemmelser.
Det foreslås, at § 12 a, stk.
1, affattes således, at den kompetente myndighed efter
anmodning fra Skatteforvaltningen vurderer, om genstande, der efter
toldloven er udtaget til kontrol, er omfattet af
indførselsforbuddet i artikel 3, stk. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande, eller
af reglerne om importørerklæring og importlicens i
artikel 3, stk. 2, i forordningen.
Det foreslåede vil medføre,
at Skatteforvaltningen kan anmode den kompetente myndighed, jf.
punkt 2.3 ovenfor, om at vurdere, om genstande, der er udtaget til
kontrol, er omfattet af indførselsforbuddet, der
følger af den nævnte forordning. Skatteforvaltningens
kontrol kan f.eks. ske efter toldlovens § 10 a, der bl.a. skal
imødegå overtrædelse af forbud mod
indførsel og udførsel. Den kompetente myndighed vil
f.eks. kunne vurdere følgende:
- Hvilken del af
den pågældende forordnings bilag genstandene er
omfattet af.
- Om genstandene er
fjernet fra det lands område, hvor de er skabt eller fundet,
i strid med dette lands love og bestemmelser.
- Om genstandene er
omfattet af reglerne om importlicens eller
importørerklæring.
- Om der er afgivet
urigtige oplysninger eller urigtig dokumentation i forbindelse med
importørerklæringen vedrørende genstanden eller
i ansøgningen om importlicens vedrørende
genstanden.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af kulturværdilovens § 12 a, stk.
2, 1. pkt., at Skatteforvaltningen eller politiet - under
iagttagelse af reglerne om beslaglæggelse i retsplejelovens
kapitel 74 - kan beslaglægge forsendelser, der vurderes at
indeholde genstande omfattet af forbuddet i artikel 3, stk. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande.
Det foreslås, at § 12 a, stk. 2, 1. pkt.,
ophæves, og at der i stedet indsættes to nye
punktummer.
Det foreslås i § 12 a, stk. 2, 1. pkt, at politiet efter anmodning fra den
kompetente myndighed og under iagttagelse af reglerne om
beslaglæggelse i retsplejelovens kapitel 74 kan
beslaglægge genstande, der vurderes at kunne være
omfattet af forbuddet i artikel 3, stk. 1, i Europa- Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om
indførsel og import af kulturgenstande eller af reglerne om
importørerklæring eller importlicens i artikel 3, stk.
2, i samme forordning.
Det foreslåede vil medføre, at det fremover er
politiet, der kan foretage beslaglæggelsen, hvis den
kompetente myndighed har anmodet om det. Skatteforvaltningen vil
kunne beslaglægge genstandene efter toldlovens regler, i det
omfang beslaglæggelse f.eks. sker til sikkerhed for betaling
af told, moms og eventuelle afgifter.
Der henvises til punkt 2.3 om den kompetente myndighed i henhold
til forordningen.
En beslaglæggelse vil alene angå den del af en
forsendelse, der formodes at være ulovlig, hvis alene en del
af forsendelsen formodes at være ulovlig, og det er muligt at
adskille de formodet ulovlige dele fra forsendelsens øvrige
indhold. Hvis det ikke er muligt, vil beslaglæggelsen
angå hele forsendelsen.
Henvisningen til retsplejelovens kapitel 74 indebærer
bl.a., at afgørelse om beslaglæggelse træffes af
retten, med mindre indgrebets øjemed ville forspildes, hvis
retskendelse skulle afventes, jf. lovens § 806, stk. 1, 2 og
4. Tilsvarende kan der fremsættes begæring for retten
om hel eller delvis ophævelse af beslaglæggelsen, jf.
retsplejelovens § 807 c. Henvisningen til retsplejelovens
kapitel 74 indebærer endvidere, at der eksempelvis vil kunne
ske beslaglæggelse af en kulturgenstand, hvis den, der har
rådighed over genstanden, med rimelig grund er mistænkt
for en overtrædelse af forbuddet i forordningens artikel 3,
stk. 1, jf. retsplejelovens § 802, stk. 1, nr. 1. Tilsvarende
vil der kunne ske beslaglæggelse af en kulturgenstand, som en
person, der ikke er mistænkt, har rådighed over, hvis
der grund til at antage, at der er tale om en overtrædelse af
forbuddet i forordningens artikel 3, stk. 1, jf. retsplejelovens
§ 803, stk. 1, 1. pkt.
Den foreslåede bestemmelse udelukker ikke, at der tillige
kan ske beslaglæggelse i det omfang, det i øvrigt
følger af retsplejelovens regler, eksempelvis
beslaglæggelse med henblik på sikring af bevis,
såfremt betingelserne herfor er opfyldt.
Det foreslås i § 12 a, stk. 2, 2. pkt., at politiet dog med henblik på
efterfølgende vurdering fra den kompetente myndighed kan
foretage en beslaglæggelse på eget initiativ, hvis
formålet ellers ville forspildes. Beslaglæggelse sker
også i disse tilfælde under iagttagelse af reglerne i
retsplejelovens kapitel 74.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at selvom
den kompetente myndighed ikke har anmodet politiet om det, kan
politiet beslaglægge genstande, der vurderes at kunne
være omfattet af forbuddet i artikel 3, stk. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande eller
af reglerne om importørerklæring eller importlicens i
artikel 3, stk. 2, i samme forordning. Den foreslåede
bestemmelse er begrænset til de tilfælde, hvor
afventningen af en anmodning fra den kompetente myndighed vil
medføre, at formålet med beslaglæggelsen ellers
forspildes. I sådanne situationer vil politiet efter
beslaglæggelsen skulle forelægge genstandene for den
kompetente myndighed til vurdering af, om genstandene er omfattet
af forbuddet i artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om
indførsel og import af kulturgenstande eller af reglerne om
importørerklæring eller importlicens i artikel 3, stk.
2, i samme forordning.
Bestemmelsen vil f.eks. kunne anvendes i forbindelse med, at
politiet i forbindelse med ransagning af et varelager ved mistanke
om salg af stjålne varer finder varer, der måske ikke
er stjålne, men som udviser tegn på at være
blevet indført uden overholdelse af forordningens
regler.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
I gældende ret findes der ikke en bestemmelse om straf for
overtrædelse af reglerne om importlicenser og
importørerklæringer i artikel 3, stk. 2, litra a og b,
i Europa-Parlamentets og rådets forordning (EU) 2019/880 af
17. april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande.
Afhængig af de nærmere omstændigheder vil
overtrædelse af reglerne om importlicens og
importørerklæring kunne være omfattet af
bestemmelser i straffelovens § 163 og § 171.
Straffelovens bestemmelser vil dog kun være anvendelige for
så vidt at overtrædelsen af reglerne sker
forsætligt.
Det foreslås, at der i lovens § 13 indsættes et
nyt stk. 4 og 5 om straf for overtrædelse af reglerne i
artikel 3, stk. 2, litra a og b i Europa-Parlamentets og
rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om
indførsel og import af kulturgenstande.
I det foreslåede stk. 4
fastlægges det, at med bøde straffes den, der
indfører en kulturgenstand, der er omfattet af reglerne om
importlicens eller importørerklæring, jf. artikel 3,
stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af
kulturgenstande, uden importlicens eller
importørerklæring, jf. forordningens artikel 4 og
5.
I det foreslåede stk. 5
fastlægges det, at med bøde straffes den, der i en
importørerklæring eller ved ansøgning om en
importlicens giver urigtige eller vildledende oplysninger eller
dokumentation, eller undlader at fremlægge relevante
oplysninger eller dokumentation af betydning for sagen, som
vedkommende er i besiddelse af, medmindre højere straf er
forskyldt efter anden lovgivning
Bestemmelsen vil også kunne omfatte den, der undlader at
fremlægge oplysninger eller dokumentation, som vedkommende er
i besiddelse af, og som vedkommende ved eller burde vide kunne tale
imod, at genstandene er lovligt udført fra deres
oprindelsesland.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der kan
pålægges bødestraf uanset, at
overtrædelsen af forbuddet alene kan tilregnes
gerningspersonen som uagtsomt.
Det følger af forordningens artikel 11, at sanktionen
skal stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen. I
lyset heraf vurderer Kulturministeriet, at der kan være en
række tilfælde, hvor der ikke bør
pålægges straf for overtrædelse af forbuddet.
Dette kan være under hensyn til overtrædelser af
bagatelagtig karakter eller i tilfælde, hvor
overtrædelsen ikke kan tilregnes den pågældende
som forsætlig eller uagtsom.
I forhold til spørgsmålet om overtrædelser af
bagatelagtig karakter, så kan der være tilfælde,
hvor en genstand teknisk set er en arkæologisk genstand, men
er af så almindelig og anonym karakter, at det ikke kan
forventes, at gerningspersonen har opfattet den som en genstand,
der kunne være omfattet af indførselsregler. F.eks.
kan genstande som muslingeskaller fra bopladser eller flintafslag
efter forordningens definition være arkæologiske
genstande. I forhold til overtrædelser, der ikke kan
tilregnes den pågældende som forsætlig eller
uagtsom, kan man f.eks. have erhvervet en arkæologisk
genstand under omstændigheder eller til en pris, der
gør det naturligt at antage, at der er ikke er tale om en
arkæologisk genstand, eller man kan have erhvervet en
genstand, som det fremstår unaturligt at betegne som en
arkæologisk genstand omfattet af reglerne, men hvor det
efterfølgende ved toldkontrol konstateres, at der faktisk er
tale om en arkæologisk genstand. Der kan f.eks. være
tale om billige souvenirs, der fremstår uægte. Her
må forholdet anses for at lægge under den nedre
grænse for strafbare overtrædelser, medmindre der er
særligt grundlag for at antage, at den, der indfører
genstanden, havde viden eller mistanke om, at der var tale om en
reel arkæologisk genstand. Også her foretages
vurderingen som udgangspunkt af den kompetente myndighed forud for
politianmeldelse.
Det samme gør sig f.eks. gældende for kravet om
importørerklæringer for andre typer kulturgenstande,
der er mere end 200 år gamle og har en værdi på
over 18.000 euro stykket. Her vil den, der indfører en
genstand, normalt kunne antage uden yderligere undersøgelse,
at en genstand, man nyligt har erhvervet, faktisk har den
markedsværdi, man har erhvervet den til, og såfremt det
alligevel ved en nærmere undersøgelse fra den
kompetente myndighed skulle vise sig ikke at være
tilfældet, vil det igen kunne siges at ligge under den nedre
grænse for strafbare overtrædelser.
Vurderingen heraf vil dog skulle foretages konkret. Det vil
eksempelvis tale imod at anse forholdet for under den nedre
grænse for straf, hvis forhold taler for at den, der
indfører genstanden rent faktisk er vidende om, at
genstanden har en højere markedsværdi, end han har
betalt for den, f.eks. hvis køberen, i modsætning til
sælger, kan sandsynliggøres at have gennemskuet, at et
maleri er af en kendt kunstner.
Der kan endvidere være tilfælde, hvor en
overtrædelse ikke kan tilregnes den, der indfører en
genstand, som forsætlig eller uagtsom. Det er således
ikke hensigten, at der pålægges bødestraf, hvis
gerningspersonen ikke har haft en rimelig mulighed for at
gennemskue, at en genstand er omfattet af reglerne eller at en
oplysning er forkert, f.eks. fordi vedkommende har erhvervet
genstanden fra en handlende, der har præsenteret
dokumentation for genstandens proveniens, der er urigtig, men
måtte forekomme troværdig. Ved proveniens forstås
genstandens oprindelse og historik, i form af hvem der har ejet den
og hvor den har befundet sig
Som udgangspunkt bør bødeniveauet svare til
værdien af den eller de ulovligt indførte genstande,
svarende til den allerede eksisterende strafbestemmelse vedr. de
allerede gældende dele af forordningen. Fastsættelsen
af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige
omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau vil kunne
fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i den
konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens 10. kapitel.
Der henvises i øvrigt til punkt. 2.2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
I gældende ret findes der ikke en bestemmelse om
strafskærpelse for overtrædelse af reglerne om
importlicenser og importørerklæringer, som de
følger af artikel 3, stk. 2, litra a og b, samt artikel 4 og
5 i Europa-Parlamentets og rådets forordning (EU) 2019/880 af
17. april 2019 om indførsel og import af
kulturgenstande.
Det foreslås, at der i lovens § 13, stk. 4, som bliver stk. 6, indsættes en
henvisning til den foreslåede § 13, stk. 4 og 5, om
straf for overtrædelse af reglerne i artikel 3, stk. 2, litra
a og b samt artikel 4 og 5 i Europa-Parlamentets og rådets
forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og
import af kulturgenstande, således at
skærpelsesbestemmelsen også kommer til at omfatte
reglerne om importlicenser og importørerklæringer.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at straffen
efter det foreslåede stk. 4 og 5 kan stige til fængsel
i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået
forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der 1) ved
overtrædelsen er opnået eller tilsigtet en
økonomisk fordel for den pågældende selv eller
andre, herunder ved besparelser, eller 2) hvis der foreligger
skærpende omstændigheder, der kan sidestilles med nr.
1. Her sigtes til, at en person erhverver en kulturgenstand i
udlandet og forsætligt eller groft uagtsomt søger at
indføre den i Danmark med henblik på at lade den
indgå i sin personlige samling eller lignende. Det er dog
alene hensigten, at dette motiv for indførsel skal
sidestilles med økonomisk vinding, når
kulturgenstanden har stor værdi eller sjældenhed. Alle
genstande under bilagets del C må anses for sådanne,
mens genstande under bilagets del B som udgangspunkt kan anses for
sådanne, hvis de i en dansk kontekst ville have været
danefæ.
Det bemærkes, at henvisningen til det foreslåede
stk. 4 og 5 vil indebære, at der kan idømmes
fængselsstraf for groft uagtsomme overtrædelser af
forordningens artikel 3, stk. 2. Givet sjældenheden af de
genstande, der typisk vil være omfattet af reglerne om
importlicens og importørerklæring, må der
foreligge en særlig forpligtelse til at udvise stor
agtpågivenhed ved erhvervelse og indførsel.
Kulturministeriet finder det derfor rimeligt, at groft uagtsomme
overtrædelser ligesom forsætlige overtrædelser
skal kunne medføre fængselsstraf. Der tænkes her
navnlig på sager, hvor professionelle handlende med
kulturgenstande groft tilsidesætter pligten til at udvise
rimelig omhu, f.eks. ved at undlade at kontrollere
proveniensoplysninger, som åbenlyst fremstår
tvivlsomme.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens 10. kapitel.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Ordningen om importlicenser til arkæologiske genstande er
ny, og der findes på nuværende tidspunkt ikke en
kompetent myndighed med beføjelse til at udstede
importlicenser.
Kompetente myndigheder er efter Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om
indførsel og import af kulturgenstande artikel 2, nr. 5,
defineret som de offentlige myndigheder, medlemsstaterne har
udpeget til at udstede importlicenser.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 14 a vedr. udpegning af kompetent
myndighed i henhold til forordningen.
Det foreslås i stk. 1, at
kulturministeren udpeger den kompetente myndighed i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande, jf.
forordningens artikel 4, stk. 11.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
kulturministeren får mulighed for at udpege en kompetent
myndighed i henhold til forordningen, som besidder de
nødvendige faglige kompetencer til at behandle
ansøgninger vedr. importlicens til arkæologiske
genstande.
Da opgaven primært vedrører udstedelse af
importlicens for arkæologiske genstande, forventes
Nationalmuseet, der er Danmarks arkæologiske hovedmuseum, at
blive udpeget som kompetent myndighed. Hvis erfaringerne skulle
vise det relevant, vil kulturministeren i medfør af den
foreslåede bestemmelse kunne udpege en ny kompetent myndighed
uden fornyet lovgivningsarbejde.
I gældende ret er ikke fastsat bestemmelser om klageadgang
for de afgørelser, som den kompetente myndighed under
Kulturministeriet, vil komme til at træffe om
ansøgning om importlicenser i henhold til artikel 4 i
Europa-Parlamentets og rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande. Disse
afgørelser vil derfor efter den almindelige
retsgrundsætning om rekurs kunne påklages til
Kulturministeriet.
Det foreslås i stk. 2, at
afgørelser om afslag på importlicens i henhold til
forordningens artikel 4, truffet af den kompetente myndighed, ikke
kan påklages til anden administrativ myndighed.
Med den foreslåede bestemmelse vil afgørelser om
ansøgninger om importlicenser til genstande omfattet af
forordningens bilag, del B, som er den type ansøgninger den
kompetente myndighed vil skulle behandle, ikke kunne påklages
til Kulturministeriet. Afgørelsen vil kunne indbringes for
domstolene i henhold til grundlovens § 63.
Den kompetente myndigheds stillingtagen til ansøgninger
vil - navnlig i tilfælde, hvor der er risiko for afslag, hvor
der typisk ikke vil foreligge formelle tilladelser fra
oprindelseslandet - bestå i stillingtagen til forskellig
dokumentation for genstandens proveniens, og ofte argumenter for,
at genstandens oprindelsesland ikke kan fastslås
pålideligt, og der derfor ikke kan tilvejebringes
dokumentation for lovlig eksport herfra. Det kræver betydelig
faglig indsigt at tage stilling til disse argumenter, og
Kulturministeriet vurderer derfor ikke, at ministeriet som
rekursmyndighed i praksis ville have forudsætninger for at
tage kvalificeret stilling til den kompetente myndigheds
vurderinger.
Der ses heller ikke nogen hensigtsmæssige muligheder for
at henvise klagebehandling til et nævn. Der er ikke noget
eksisterende klagenævn, der er i besiddelse af
ovennævnte faglige indsigt, og givet ordningens forventet
beskedne omfang vil det ikke være hensigtsmæssigt at
oprette et særligt klagenævn hertil.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.3.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 28. juni
2025, samtidig med at forordningens regler om importlicenser og
importørerklæringer træder i kraft.
Der kan kun straffes for overtrædelser af forordningen,
der begås efter lovens ikrafttræden.
Lov om sikring af kulturværdier i Danmark gælder
ikke for Færøerne og Grønland, jf. lovens
§ 16, ligesom loven ikke indeholder hjemmel til at sætte
loven i kraft for Færøerne og Grønland. Denne
ændringslov gælder på den baggrund ikke for
Færøerne og Grønland og kan ikke sættes i
kraft for Færøerne og Færøerne.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | § 12 a
Forsendelser, der vurderes at indeholde genstande, der er omfattet
af forbuddet i artikel 3, stk. 1, i Eu- ropa-Parlamentets og
Rådets for- ordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om
indførsel og import af kulturgenstande, kan tages i beva-
ring af told- og skatteforvaltningen eller politiet, når de i
henhold til toldloven er frembudt korrekt, med henblik på at
anmode Kulturmini- steriet om at vurdere, 1) hvilken del af den
pågældende forordnings bilag genstandene er omfattet
af, og 2) om genstandene er fjernet fra det
lands område, hvor de er skabt eller fundet, i strid med
dette lands love og bestemmelser. Stk. 2.
Told- og skatteforvaltnin- gen eller politiet kan under iagtta-
gelse af reglerne om beslaglæg- gelse i retsplejelovens
kapitel 74 beslaglægge forsendelser, der vur- deres at
indeholde genstande om- fattet af forbuddet i artikel 3, stk. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande. §
13. --- Stk. 1-3.
--- Stk. 4.
Straffen efter stk. 3 kan stige til fængsel i indtil 2
år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt
eller ved grov uagtsomhed, og hvis 1) der ved overtrædelsen er
opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den
pågældende selv eller an- dre, herunder ved
besparelser, eller 2) der foreligger skærpende om-
stændigheder, der kan sidestillesmed nr. 1. | | § 1 I lov om sikring af kulturværdier
i Danmark og om supplerende bestemmelser til forordning om
indførsel og import af kulturgenstande, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1267 af 25. november 2024, foretages
følgende ændringer: 1. § 12 a, stk. 1, affattes
således: »Den kompetente myndighed, jf.
§ 14 a, stk. 1, vurderer efter anmodning fra told- og
skatteforvaltningen om genstande, der efter toldloven er udtaget
til kontrol, er omfattet af indførselsforbuddet i artikel 3,
stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af
kulturgenstande, eller af reglerne om
importørerklæring og importlicens i artikel 3, stk. 2,
i forordningen.« 2. § 12 a, stk. 2, 1. pkt., ophæves,
og i stedet indsættes: »Politiet kan efter anmodning fra
den kompetente myndighed, jf. § 14 a, stk. 1, efter reglerne
om beslaglæggelse i retsplejelovens kapitel 74
beslaglægge genstande, der vurderes at kunne være
omfattet af forbuddet i artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om
indførsel og import af kulturgenstande eller af reglerne om
importørerklæring eller importlicens i artikel 3, stk.
2, i forordningen. Politiet kan dog med henblik på
efterfølgende vurdering fra den kompetente myndighed
foretage en beslaglæggelse på eget initiativ, hvis
formålet ellers ville forspildes.« 3. I § 13 indsættes efter stk. 3 som
nye stykker: »Stk.
4. Med bøde straffes den, der indfører en
kulturgenstand, der er omfattet af reglerne om importlicens eller
importørerklæring, jf. artikel 3, stk. 2, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande, uden
importlicens eller importørerklæring, jf.
forordningens artikel 4 og 5. Stk. 5. Med
bøde straffes den, der i en importørerklæring
eller ved ansøgning om en importlicens giver urigtige eller
vildledende oplysninger eller dokumentation, eller undlader at
fremlægge relevante oplysninger eller dokumentation af
betydning for sagen, som vedkommende er i besiddelse af, medmindre
højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning.« Stk. 4-6 bliver herefter stk. 6-8. 4. I § 13, stk. 4, der bliver stk. 6,
ændres »stk. 3« til: »stk.
3-5«. 5. Efter
§ 14 indsættes i kapitel
5: Ȥ 14
a. Kulturministeren udpeger den kompetente myndighed i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af
kulturgenstande, jf. forordningens artikel 4, stk. 11. Stk. 2.
Afgørelser om afslag på importlicens i henhold til
forordningens artikel 4, truffet af den kompetente myndighed, kan
ikke påklages til anden administrativ myndighed.« |
|