Fremsat den 6. februar 2025 af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Indførelse af en ny
forsøgsordning med medicintilskud på baggrund af en
forhandlet fortrolig pris)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1015 af 5. september 2024, som ændret senest i lov nr.
1673 af 30. december 2024, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 152 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5. I
perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 30. juni 2028 kan
Lægemiddelstyrelsen træffe afgørelse om
meddelelse af tilskud efter §§ 144 og 145 på
baggrund af en forhandlet fortrolig pris. Hele den forhandlede
fortrolige prisreduktion betales af virksomheden og tilfalder
regionerne.«
2. I
§ 154 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om ansøgningsproceduren og meddelelse af tilskud
på baggrund af en forhandlet fortrolig pris efter § 152,
stk. 5. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter endvidere
regler om regionernes indberetninger til Sundhedsdatastyrelsen
vedrørende lægemidler, for hvilke der er truffet
afgørelse om meddelelse af tilskud på baggrund af en
forhandlet fortrolig pris efter § 152, stk. 5.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Indførelse af en ny
forsøgsordning med medicintilskud på baggrund af en
forhandlet fortrolig pris | 2.1. | Gældende ret | 2.1.1. | Regler for tilskud | 2.1.2. | Regler om prisfastsættelse og
substitution | 2.2. | Indenrigs- og Sundhedsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.2.1. | Afgørelse om tilskud på
baggrund af en forhandlet fortrolig pris | 2.2.2. | Administration af prisens
fortrolighed | 2.2.3. | Bortfald af tilskud og ordningens
afgrænsning | 3. | Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klimamæssige konsekvenser | 8. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Danske
Regioner indgik den 1. juni 2024 "Aftale om
regionernes økonomi for 2025". Det fremgår af
aftalen, at det i en afgrænset periode på 3 år
skal være muligt at forhandle fortrolige priser på
udvalgte lægemidler i forbindelse med vurdering af
tilskud.
Formålet med dette lovforslag er at muliggøre, at
der i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 30. juni 2028
kan gives tilskud til udvalgte lægemidler på baggrund
af en forhandlet fortrolig pris. Differencen mellem den forhandlede
pris og den officielle listepris vil blive betalt til regionerne af
de lægemiddelvirksomheder, som indgår aftale om en
forhandlet fortrolig pris.
Med forslaget vil borgerne fortsat skulle betale og få
beregnet tilskud på apoteket på baggrund af den
officielle listepris.
Det aftales i forbindelse med de årlige
økonomiforhandlinger, hvordan den besparelse, borgerne ville
have opnået, hvis de havde betalt og fået beregnet
tilskud på baggrund af den forhandlede fortrolige pris frem
for den officielle listepris, skal udmøntes i
sundhedsvæsenet.
De forhandlede fortrolige priser medfører således
ikke i sig selv en direkte besparelse for den enkelte borger.
Lovforslaget muliggør imidlertid, at der gives tilskud til
lægemidler, der ellers ikke ville leve op til kriterierne
herfor, samtidig med at eksisterende tilskud ikke skal bortfalde
alene som følge af, at der forhandles en fortrolig pris
på andre lægemidler.
Der er med forslaget lagt op til, at virksomhederne ikke kan
hæve de officielle listepriser i forbindelse med forhandling
af en fortrolig pris, ligesom der med den foreslåede ordning
er et forstærket incitament for virksomhederne til at
sætte en lav officiel listepris til gavn for den enkelte
borger.
2. Indførelse af en ny forsøgsordning med
medicintilskud på baggrund af en forhandlet fortrolig
pris
2.1. Gældende ret
2.1.1. Regler for tilskud
Reglerne for tilskud til lægemidler er fastsat i
sundhedslovens afsnit X. Det primære formål med
tilskudssystemet er at yde offentligt tilskud til
lægemiddelbehandling. Tilskudssystemet har
også til formål at sikre en hensigtsmæssig
anvendelse af regionernes udgifter til tilskudsmedicin samt at
understøtte rationel brug af lægemidler.
Det fremgår af sundhedslovens § 144, stk. 1, at der
ydes tilskud til køb af receptpligtige lægemidler, som
af Lægemiddelstyrelsen er meddelt generelt tilskud. Efter
stk. 2 kan tilskuddet til receptpligtige lægemidler efter
stk. 1 være betinget af, at lægemidlet ordineres med
henblik på behandling af bestemte sygdomme eller
persongrupper (generelt klausuleret tilskud). Efter stk. 3 er
tilskud for håndkøbslægemidler betinget af, at
lægemidlet ordineres på recept med henblik på
behandling af bestemte sygdomme eller persongrupper fastsat af
Lægemiddelstyrelsen (generelt klausuleret tilskud). Efter
stk. 4, omfatter bestemmelsen i stk. 1 ikke generelt tilskud til
vacciner, hvis formål er forebyggelse af sygdom hos raske
personer.
Det er Lægemiddelstyrelsen, der afgør, om et
lægemiddel skal have generelt tilskud ud fra en vurdering af,
om det opfylder kriterierne for tildeling af tilskud. Kriterierne
for tildeling af tilskud er med hjemmel i bl.a. sundhedslovens
§ 154, stk. 1 og 2, fastsat i bekendtgørelse nr. 728 af
30. maj 2022 om medicintilskud.
Efter bekendtgørelsens § 1,
stk. 2, lægger Lægemiddelstyrelsen vægt på,
at
1) lægemidlet
har en sikker og værdifuld terapeutisk effekt på en
velafgrænset indikation, og
2) at
lægemidlets pris står i rimeligt forhold til dets
behandlingsmæssige værdi.
Det følger af
bekendtgørelsens § 1, stk. 3, at med mindre
særlige forhold gør sig gældende, ydes der ikke
generelt tilskud til et lægemiddel, hvis
1.
iværksættelse af behandling med lægemidlet
kræver særlig undersøgelse og
diagnosticering,
2. der er
nærliggende risiko for, at lægemidlet vil blive anvendt
uden for den godkendte indikation,
3. lægemidlet
udelukkende eller overvejende anvendes til formål, hvortil
der ikke med rimelighed kan forventes tilskud fra
regionsrådet,
4.
lægemidlets effekt ikke er klinisk dokumenteret,
5. der er risiko
for, at lægemidlet anvendes som førstevalg, uanset
dette efter Lægemiddelstyrelsens vurdering ikke bør
være tilfældet,
6. det er
uafklaret, om eller hvornår lægemidlet skal anvendes
som førstevalg,
7. der er
nærliggende risiko for, at lægemidlet gøres til
genstand for misbrug,
8. lægemidlet
hovedsageligt anvendes i sygehusbehandling, eller
9. lægemidlet
på grund af en særlig lægemiddelform ikke kan
indtages af patienten selv.
Det fremgår af sundhedslovens § 152, at
Lægemiddelstyrelsens afgørelse om meddelelse af
generelt tilskud til et receptpligtigt lægemiddel
træffes efter ansøgning fra den virksomhed, der
bringer lægemidlet på markedet i Danmark. Kravene til
indholdet af ansøgningen er med hjemmel i sundhedslovens
§ 154, stk. 1, fastsat i bekendtgørelse nr. 727 af 30.
maj 2022 om ansøgning om medicintilskud. Heraf følger
bl.a., at hvis virksomheden ansøger om generelt klausuleret
tilskud, skal et forslag til klausul anføres.
Når virksomheder ansøger Lægemiddelstyrelsen
om generelt tilskud eller generelt klausuleret tilskud til et
lægemiddel, angiver virksomheden i ansøgningen
lægemidlets forbrugerpris eksklusive recepturgebyr.
Forbrugerprisen er den pris, som lægemidlet sælges til
på apotekerne.
Efter stk. 4 kan Lægemiddelstyrelsen i særlige
tilfælde meddele tilskud til et lægemiddel uden
ansøgning fra den virksomhed, der har bragt lægemidlet
på markedet i Danmark. Efter regler fastsat i medfør
af sundhedslovens § 154, stk. 2, foretager
Lægemiddelstyrelsen periodiske revurderinger af
lægemidlers tilskudsstatus med henblik på at sikre, at
lægemidler med generelt tilskud opfylder de kriterier, der
gælder for at få generelt tilskud, og omvendt at
lægemidler uden generelt tilskud ikke opfylder disse
kriterier. Revurderingen gennemføres for et eller flere
terapiområder ad gangen. Priserne, der lægges til grund
for revurderingen, beregnes typisk over 6 prisperioder.
Efter de gældende regler, jf. bekendtgørelse nr.
728 af 30. maj 2022 §§ 4 og 5 samt vejledning nr. 9154 af
9. marts 2018, revurderer Lægemiddelstyrelsen periodisk
lægemidlers tilskudsstatus. Revurderingen gennemføres
for at sikre, at der gives generelt tilskud eller generelt
klausuleret tilskud til lægemidler, der opfylder kriterierne
for at oppebære tilskud, og at lægemidler, der ikke
opfylder kriterierne for at oppebære tilskud, ikke har
generelt tilskud.
Derudover kan lægen ansøge om forskellige former
for individuelle tilskud til den enkelte borger, jf. §§
145, 148 og 151.
Det fremgår af sundhedslovens § 145, at
Lægemiddelstyrelsen i særlige tilfælde kan
bestemme, at der ydes tilskud til køb af et
lægemiddel, der ordineres på recept til en bestemt
patient (enkelttilskud), uanset at lægemidlet ikke er meddelt
generelt tilskud efter § 144.
Efter stk. 2 omfatter bestemmelsen i stk. 1 ikke enkelttilskud
til vacciner, hvis formål er forebyggelse af sygdom hos raske
personer.
Når Lægemiddelstyrelsen træffer
afgørelse om, at der efter sundhedslovens § 145
(enkelttilskud) skal ydes tilskud til en bestemt borger til et
bestemt lægemiddel, som ikke er meddelt generelt tilskud
efter sundhedslovens § 144, vurderer
Lægemiddelstyrelsen, om lægemidlet har en særlig
behandlingsmæssig betydning for borgeren, som står i
rimeligt forhold til lægemidlets pris samt om andre
rationelle behandlingsmetoder i det konkrete tilfælde er
fundet utilstrækkelige, ikke tolereres eller er
uhensigtsmæssige.
Hvis lægemidlet har generelt tilskud, ydes der automatisk
tilskud til lægemidlet ved borgerens køb af det
ordinerede lægemiddel på apoteket. Hvis
lægemidlet har generelt klausuleret tilskud, får
borgeren automatisk tilskud, hvis lægen ved ordination af
lægemidlet har tilkendegivet på ordinationen, at
borgeren opfylder tilskudsklausulen. Hvis borgeren har fået
bevilget enkelttilskud i henhold til sundhedslovens § 145,
ydes der automatisk tilskud til køb af lægemidlet
på samme måde som ved generelle tilskud.
Efter de gældende regler i sundhedslovens § 146, stk.
1, afhænger tilskuddets størrelse af borgerens samlede
udgifter til køb af lægemidler med tilskud per
tilskudsår. Beløbsgrænserne for tilskuddets
størrelse er fastlagt i § 146 og reguleres én
gang årligt efter satsreguleringsprocenten, jf. § 149
a.
I 2025 udgør den maksimale egenbetaling for
tilskudsberettiget medicin 4.735 kr. Den maksimale egenbetaling er
ens for borgere under og over 18 år. Medicintilskuddet
fratrækkes i ekspeditionsøjeblikket på
apotekerne i forbindelse med, at borgeren køber medicin med
tilskud. Regionerne afregner efterfølgende tilskuddets
størrelse med apoteket, dvs. at det er regionerne, der
afholder udgifterne til tilskud til tilskudsberettigede
lægemidler.
Efter sundhedslovens § 146, stk. 2,
er patienter over 18 år i 2025 ikke berettiget til tilskud
til udgifter under 1.110 kr. Tilskuddets andel er:
- 50 pct. for
udgifter mellem 1.110 kr. og 1.865 kr.
- 75 pct. for
udgifter mellem 1.865 kr. og 4.055 kr.
- 85 pct. for
udgifter mellem 4.055 kr. og 21.298 kr.
- 100 pct. for
udgifter over 22.055 kr.
Efter sundhedslovens § 146, stk. 3,
er tilskuddets andel for borgere under 18 år i 2025:
- 60 pct. for
udgifter under 1.865 kr.
- 75 pct. for
udgifter mellem 1.865 kr. og 4.055 kr.
- 85 pct. for
udgifter mellem 4.055 kr. og 26.998 kr.
- 100 pct. for
udgifter over 26.998 kr.
Det fremgår af sundhedslovens § 146, stk. 4, at for
borgere, der fylder 18 år, gælder
tilskudsgrænserne efter § 146, stk. 3, indtil
tilskudsperioden udløber.
Det fremgår af § 2, stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 728 af 30. maj 2022 om medicintilskud, at
Lægemiddelstyrelsen i perioden fra den 1. maj 2022 til og med
den 30. april 2026 efter ansøgning fra en virksomhed kan
træffe afgørelse om meddelelse af generelt klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling.
Generelt klausuleret tilskud på vilkår om
risikodeling betyder, at det offentlige sundhedsvæsen
dækker udgifterne til tilskud til et nærmere bestemt
antal borgere, der vurderes at opfylde tilskudsklausulen, og hvor
den behandlingsmæssige værdi vurderes at stå i
rimeligt forhold til prisen, mens virksomhederne dækker
regionernes udgifter til tilskud til det antal borgere, der
overstiger målpopulationen.
2.1.2. Regler om prisfastsættelse og substitution
Reglerne for priser på lægemidler er fastsat i
kapitel 10 i lov om lægemidler, jf. lovbekendtgørelse
nr. 339 af 15. marts 2023 med senere ændringer.
Virksomheder, der bringer et apoteksforbeholdt lægemiddel
på markedet i Danmark, fastsætter frit prisen
herpå. Det gøres i medfør af § 77 i lov om
lægemidler ved, at virksomheden anmelder
apoteksindkøbsprisen, eller ændringer heri, på
det pågældende lægemiddel opgjort på
pakningsniveau til Lægemiddelstyrelsen, senest 14 dage
før prisen skal træde i kraft.
Det følger af § 79 i lov om lægemidler, at
Lægemiddelstyrelsens behandling af de indmeldte
apoteksindkøbspriser ikke forudsætter en godkendelse
heraf. Lægemiddelstyrelsen offentliggør oplysningerne
i Medicinpriser, herunder også tilskudsprisen.
Det fremgår af lov om lægemidlers § 81, at
Lægemiddelstyrelsen underretter apotekerne om de
markedsførte lægemidlers pakningsstørrelser og
forbrugerpris i Medicinpriser.
Det fremgår af sundhedslovens § 150, stk. 2, at
Lægemiddelstyrelsen kan inddele lægemidler, som
anvendes på samme indikation, og som har
behandlingsmæssig sammenlignelig virkning, i tilskudsgrupper,
med henblik på at fastsætte samme tilskudspris for de
pågældende lægemidler. I sundhedslovens §
150, stk. 3, fremgår det desuden, at tilskudsprisen
udgør den laveste forbrugerpris i tilskudsgruppen.
Eftersom forbrugerpriserne kan skifte hver 14. dag, jf. lov om
lægemidlers § 77, kan tilskudsprisen, ligeledes skifte
alt afhængig af, hvilket lægemiddel i tilskudsgruppen,
der i den givne periode har den indmeldte laveste
forbrugerpris.
Der kan være tilfælde, hvor en
lægemiddelpakning i en periode ikke kan leveres i
tilstrækkeligt omfang. Det fremgår af § 6 i
bekendtgørelse nr. 993 af den 28. juni 2023 om Medicinpriser
og leveringsforhold m.v., at Lægemiddelstyrelsen vil undlade
at medtage oplysninger om lægemiddelpakningen, hvis
Lægemiddelstyrelsen vurderer, at lægemiddelpakningen
vil komme til at danne grundlag for tilskudsprisen i en
tilskudsgruppe. Således beregnes tilskudsprisen altid
på baggrund af den billigste tilgængelige
lægemiddelpakning.
Det følger af § 62, stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 1703 af 8. december 2023 om recepter og dosisdispensering af
lægemidler, at apoteket skal udlevere det billigste
lægemiddel i gruppen af apoteksforbeholdte lægemidler.
Dette kan dog afviges, jf. § 62, stk. 6, hvis medicinbrugeren
forlanger at få udleveret det anviste lægemiddel, eller
hvis receptudstederen udtrykkeligt har anført på
recepten, at der ikke må ske substitution.
2.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Danske
Regioner er med "Aftale om regionernes økonomi for 2025" af
1. juni 2024 enige om at indføre en treårig
forsøgsordning, hvor der kan forhandles om fortrolige priser
som en del af medicintilskudssystemet.
Det foreslås derfor at indføre en mulighed for, at
Lægemiddelstyrelsen i perioden 1. juli 2025 til og med 30.
juni 2028 kan meddele tilskud på baggrund af en forhandlet
fortrolig pris.
Med begrebet "fortrolig pris" forstås et fortroligt loft
over den officielle listepris samt en fortrolig rabat. Den
fortrolige pris beregnes på baggrund af de to elementer.
Det forventes på baggrund af den indgåede aftale, at
regionernes indkøbsorganisation af lægemidler, Amgros
I/S, forhandler fortrolige priser inden for tre afgrænsede
situationer i forbindelse med en tilskudsvurdering; ved 1) nye,
dyre lægemidler, hvor der ansøges om generelt tilskud
eller generelt klausuleret tilskud, 2) lægemidler, hvor
Lægemiddelstyrelsen foretager en revurdering af
tilskudsstatus, og 3) lægemidler, hvor behandlingen af et
sygdomsområde besluttes udlagt fra sygehus- til
praksissektoren.
Ved nye, dyre lægemidler forstås lægemidler
uden substituerbar generisk eller biosimilær konkurrence, som
er relativt nyligt lanceret på det danske marked og ikke
inden for en nærmere fremtid står til at blive udsat
for konkurrence af substituerbare generiske eller biosimilære
lægemidler. Et nyt, dyrt lægemiddel kan således
også være et lægemiddel, som en virksomhed
genansøger om generelt tilskud til, efter at der tidligere
er givet afslag, eller et lægemiddel, hvor virksomheden
ønsker at opnå en bredere tilskudsklausul.
Det vil være muligt for alle virksomheder, der er omfattet
af en revurdering, at forhandle om en fortrolig pris. Det
gælder uagtet prisen på lægemidlet på det
pågældende tidspunkt eller patientpopulationens
størrelse. Der bør som udgangspunkt ikke forhandles
om fortrolige priser for lægemidler, der undergår
revurdering af tilskud, hvor der allerede er substituerbar generisk
eller biosimilær konkurrence.
Det skal være muligt at indgå en aftale om en
fortrolig pris på enkelte lægemidler i forbindelse med
en revurdering, så længe alle virksomheder, der er
omfattet af revurderingen, har haft mulighed for forhandling,
såfremt de i øvrigt lever op til betingelserne herfor.
En forhandling af fortrolige priser ifm. en revurdering af tilskud
skal dermed ikke være afhængig af, at der indgås
en aftale om en fortrolig pris for alle lægemidler, der er en
del af revurderingen.
Af hensyn til at minimere behandlingsskift for patienterne, skal
eksisterende tilskud ikke bortfalde i forbindelse med en
revurdering alene som følge af, at der forhandles en
fortrolig pris på andre lægemidler. Hvis listeprisen
på lægemidler, hvor der indgås aftale om en
forhandlet fortrolig pris, er lavere end listeprisen på
lægemidler med eksisterende tilskud, kan tilskuddet dog
bortfalde eller ændres, jf. gældende regler.
Lægemidler, der besluttes udlagt fra sygehusene til
praksissektoren, vil blive vurderet i forbindelse med en
ansøgning om generelt tilskud eller generelt klausuleret
tilskud, indgå i en revurdering eller blive vurderet i
forbindelse med en sag, som tages op af Lægemiddelstyrelsen
af egen drift i medfør af den gældende § 152,
stk. 4.
Det forventes, at Amgros I/S indgår aftale om en fortrolig
pris, så der ydes tilskud på baggrund heraf i
forbindelse med 3-5 tilskudsprocesser årligt. Med
"tilskudsprocesser" forstås enten behandling af en
ansøgning om generelt tilskud eller generelt klausuleret
tilskud til et enkelt lægemiddel, en revurdering af tilskud
til eller udlægning af en gruppe af lægemidler.
Det forudsættes med lovforslaget, at indenrigs- og
sundhedsministeren i medfør af den gældende
bemyndigelsesbestemmelse i sundhedslovens § 154, stk. 1,
fastsætter nærmere regler for kravene til
ansøgninger om tilskud til lægemidler på
baggrund af en fortrolig pris.
Det forventes, at indenrigs- og sundhedsministeren i
medfør af den foreslåede § 154, stk. 4,
bemyndiger Lægemiddelstyrelsen til at fastsætte
tidsfrister for virksomhedernes tilkendegivelse over for Amgros I/S
om ønske om forhandling af en fortrolig pris og
virksomhedens indmelding af den forhandlede fortrolige pris samt
evt. aftalt klausul til Lægemiddelstyrelsen for
lægemidler, der undergår revurderinger. Tidsfristerne
fastsættes med henblik på at sikre en smidig og
gennemsigtig proces for forhandlingerne og fremdrift i sager om
revurdering af lægemidlers tilskudsstatus.
2.2.1. Afgørelse om tilskud på baggrund af en
forhandlet fortrolig pris
Med den foreslåede ordning vil det fortsat være
Lægemiddelstyrelsen, der træffer afgørelse om
meddelelse af tilskud ud fra en vurdering af, om lægemidlet
(for så vidt angår generelt tilskud og generelt
klausuleret tilskud) eller borgeren (for så vidt
angår enkelttilskud) opfylder kriterierne for tilskud.
Med den foreslåede ordning bemyndiges
Lægemiddelstyrelsen i perioden 1. juli 2025 til og med den
30. juni 2028 til at meddele generelt tilskud eller generelt
klausuleret tilskud til et lægemiddel på baggrund af en
fortrolig pris på lægemidlet samt at bevilge
enkelttilskud til en borgers køb af et lægemiddel
på baggrund af en fortrolig pris på
lægemidlet.
Den forbrugerpris, som borgeren betaler for lægemidlet
på apoteket vil fortsat være beregnet på baggrund
af den forbrugerpris, som virksomheden indberetter til
Lægemiddelstyrelsen i medfør af lægemiddellovens
§ 77.
Det foreslås, at indenrigs- og sundhedsministeren
bemyndiges til at fastsætte regler for
ansøgningsproceduren for og meddelelse af tilskud på
baggrund af en forhandlet fortrolig pris. Den nærmere proces
vil blive fastlagt under hensyntagen til at skabe den bedst mulige
forhandlingsposition over for virksomhederne, samtidig med at der
sikres mest mulig gennemsigtighed i processerne.
Amgros I/S forestår forhandlingerne af en fortrolig pris
på lægemidlet med den virksomhed, der bringer
lægemidlet på markedet i Danmark. Det er frivilligt for
virksomheden at indgå i forhandlingerne om en fortrolig pris.
Amgros I/S indleder kun forhandlinger for lægemidler, der
vurderes at falde inden for forsøgsordningens
afgrænsning.
Det er regionerne, der vurderer, om der skal indgås en
aftale mellem Amgros I/S og virksomheden om en fortrolig pris.
Hvis der indgås en aftale, skal virksomheden videregive
den fortrolige pris til Lægemiddelstyrelsen med henblik
på, at den kan indgå i den endelige
tilskudsvurdering.
Virksomheden videregiver samtidig oplysninger om eventuelle
kontraktbetingelser af relevans for Lægemiddelstyrelsens
afgørelse om tilskud, eksempelvis til tilskudsklausulens
størrelse eller kriterier for enkelttilskud. Hvis
Lægemiddelstyrelsen vurderer, at den forhandlede fortrolige
pris ikke giver anledning til, at der kan meddeles tilskud på
de aftalte kriterier, kan Lægemiddelstyrelsen træffe
afgørelse om meddelelse af tilskud på baggrund af den
forbrugerpris, der sædvanligvis lægges til grund, jf.
sundhedslovens § 152, stk. 1.
Hvis der ikke indgås en aftale, vil virksomheden ikke
kunne videresende en fortrolig pris til Lægemiddelstyrelsen.
Lægemiddelstyrelsen kan i det tilfælde træffe
afgørelse om meddelelse af tilskud på baggrund af den
forbrugerpris, der sædvanligvis lægges til grund.
I regionernes vurdering inddrages, hvis det er relevant, en
vurdering af en eventuelt økonomisk betinget risiko for
anvendelse uden for den meddelte tilskudsklausul.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil ved bekendtgørelse
fastsætte regler om, at Lægemiddelstyrelsen ikke skal
undlade at meddele generelt tilskud til et lægemiddel
på baggrund af en forhandlet fortrolig pris, selvom det
vurderes, at der er økonomisk betinget risiko for, at
lægemidlet anvendes som førstevalg, uanset dette efter
Lægemiddelstyrelsens vurdering ikke bør være
tilfældet.
Det nuværende tilskudssystem understøtter rationel
brug af lægemidler ved at give tilskud til lægemidler,
hvor den behandlingsmæssige værdi står i rimeligt
forhold til prisen for regioner og borgere samlet.
Med forslaget vil Lægemiddelstyrelsen alene tage stilling
til, om den behandlingsmæssige værdi står i
rimeligt forhold til prisen for regionerne, fordi borgeren vil
købe lægemidlet til den officielle listepris, der ikke
nødvendigvis står i rimeligt forhold til
lægemidlets behandlingsmæssige værdi.
Afgørelser om tilskud efter den foreslåede ordning
kan påklages inden for de samme frister, som gælder for
de øvrige tilskud efter sundhedslovens afsnit X. Det vil
således også være muligt at påklage
afgørelser efter forsøgsperiodens udløb.
2.2.2. Administration af prisens fortrolighed
Den forhandlede fortrolige pris offentliggøres ikke i
Medicinpriser.dk og holdes dermed også fortrolig over for
apoteker og borgere. Det indebærer, at apoteket sælger
lægemidlet til borgeren til den officielle listepris
(forbrugerprisen), og at borgerens tilskud beregnes på
baggrund af denne. Samtidig vil apotekernes opgavevaretagelse ske
på baggrund af den officielle listepris.
Som det er tilfældet med andre lægemidler, vil
borgeren på apoteket få tilbudt det lægemiddel i
en substitutionsgruppe, der har den laveste officielle listepris,
jf. § 62 i bekendtgørelse nr. 1703 af 8. december 2023
om recepter og dosisdispensering af lægemidler. Det
muliggør, at der kan konkurreres på samme vilkår
som hidtil.
Herved sikres det, at borgerne også fremover vil have
adgang til lægemidlet med den laveste officielle listepris i
substitutionsgruppen. Samtidig muliggør ordningen, at nogle
borgere vil kunne få tilskud til køb af
lægemidler, der ikke ville have kunnet få tilskud, hvis
der ikke kunne forhandles om en fortrolig pris som en del af
tilskudsvurderingen.
Den virksomhed, der bringer et lægemiddel på
markedet i Danmark og indgår aftale om en fortrolig pris,
skal fortsat indmelde den officielle listepris til
Lægemiddelstyrelsen, jf. § 77 i lov om lægemidler.
Lægemiddelstyrelsen offentliggør den indmeldte
officielle listepris i Medicinpriser.dk, jf. § 82 i lov om
lægemidler. Det forventes, at indenrigs- og
sundhedsministeren i medfør af § 82, stk. 2, nr. 1, i
lov om lægemidler vil fastsætte regler om, at
Lægemiddelstyrelsen offentliggør, at der er givet
tilskud på baggrund af en forhandlet fortrolig pris.
Det forventes desuden, at indenrigs- og sundhedsministeren i
medfør af den foreslåede § 154, stk. 4,
fastsætter regler, der gør det muligt for
Sundhedsdatastyrelsen at modtage de fornødne data til brug
for opgørelser af lægemiddelforbrug mv. Regionerne kan
lade andre institutioner foretage indberetningen for sig,
eksempelvis Amgros I/S eller andre. Sundhedsdatastyrelsen skal i
forbindelse med videregivelse af opgørelser af
lægemiddelforbrug m.v. være opmærksom på og
bevare den særlige fortrolighed, der er i relation til de
fortrolige priser.
Differencen mellem den officielle listepris og den forhandlede
fortrolige pris på alle solgte lægemiddelpakninger af
det pågældende lægemiddel, herunder
parallelimporterede og -distribuerede lægemidler,
tilbagebetales af den virksomhed, der har indgået aftalen om
den fortrolige pris, til regionerne. Det kan dog indgå som et
element i forhandlingerne mellem virksomheden og Amgros I/S, at
virksomheden kun skal lave en delvis tilbagebetaling for solgte
pakninger fra parallelimportører og -distributører.
Der sker alene tilbagebetaling for pakninger, som er solgt på
apoteket med tilskud.
Det foreslås, at den samlede rabat betales af virksomheden
til regionerne. Det aftales i forbindelse med de årlige
økonomiforhandlinger, hvordan den besparelse, borgerne ville
have opnået, hvis de havde betalt og fået beregnet
tilskud på baggrund af den forhandlede fortrolige pris frem
for den officielle listepris, skal udmøntes i
sundhedsvæsenet.
I tilfælde hvor den virksomhed, der har indgået
aftale om en fortrolig pris, ikke kan forsyne markedet,
tilbagebetaler virksomheden differencen til regionerne på
baggrund af den officielle listepris for tilgængelige
lægemidler op til det forhandlede fortrolige prisloft over
den officielle listepris.
De frivilligt indgåede prisloftaftaler for
primærsektoren påvirkes ikke af ordningen. Eftersom den
officielle listepris er den, som borgere betaler på apoteket
og den, der beregnes tilskud på baggrund af, skal eventuelle
prisloftaftaler stadig overholdes uanset, at der er indgået
en aftale om en fortrolig pris. Det forhandlede fortrolige loft
over den officielle listepris vil dermed benyttes som prisloft.
2.2.3. Bortfald af tilskud og ordningens afgrænsning
Det foreslås, at muligheden for forhandling af fortrolige
priser indføres i en afgrænset periode på 3
år, således at Lægemiddelstyrelsen kun i en
afgrænset periode fra 1. juli 2025 til og med 30. juni 2028
kan træffe afgørelse om meddelelse af generelt tilskud
eller generelt klausuleret tilskud på baggrund af en
forhandlet fortrolig pris.
Tilskud, der er meddelt på betingelse af en forhandlet
fortrolig pris, bortfalder ikke ved periodens udløb med
mindre andet er angivet i afgørelsen. Meddelte tilskud vil
dog kunne tilbagekaldes jf. regler fastsat i medfør af
sundhedslovens § 154, stk. 1, eller revurderes, jf. § 4,
stk. 1, i bekendtgørelse nr. 728 af 30. maj 2022, på
et senere tidspunkt, f.eks. som følge af, at aftalen om en
forhandlet fortrolig pris udløber, at der laves en
revurdering af tilskudsstatus for lægemiddelgruppen eller
andet. Meddelte tilskud vil desuden kunne blive tilbagekaldt, hvis
den indgåede aftale mellem Amgros I/S og virksomheden
ophører eksempelvis som følge af
kontraktudløb, misligholdelse, at virksomheden går
konkurs eller andet.
Med den foreslåede ordning lægges der ikke op til,
at det skal være muligt at forhandle om en fortrolig pris som
en del af forsøgsordningen med risikodeling i
tilskudssystemet, jf. sundhedslovens § 152 a. Baggrunden
herfor er bl.a., at ansøgningsfristen for
risikodelingsordningen er udløbet, og de to ordninger har
forskellige udløbsdatoer og forskellige kriterier for
afgørelser om tilskud.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil frem mod udløbet af
forsøgsordningen lave en erfaringsopsamling, herunder i
forhold til de patientrettede konsekvenser samt effekten for
regionernes tilskudsudgifter. Finansministeriet, Danske Regioner og
andre relevante aktører vil blive inddraget i processen.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
Med den foreslåede ordning ændres ikke på de
gældende regler om substitution af lægemidler. Dermed
sikres det, at borgerne ikke betaler en højere pris for
lægemidlet, idet de også fremover vil have adgang til
lægemidlet med den laveste pris i substitutionsgruppen.
Samtidig muliggør ordningen, at der kan ydes tilskud til
lægemidler, som der ikke var blevet ydet tilskud til, hvis
der ikke var indgået en aftale om en fortrolig pris.
Ved udlægning af behandling fra sygehus- til
praksissektoren vil borgere dog overgå fra at modtage
lægemidler gratis på sygehusene til at have en vis
egenbetaling i praksissektoren, jf. gældende
medicintilskudsgrænser.
Forslaget vurderes overordnet set at understøtte
delmål nr. 3.8 om universel sundhedsdækning
positivt.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har til formål at bidrage til at sikre en
bedre styring og et mere rationelt medicinforbrug, jf. Aftale om regionernes økonomi for 2025
af 1. juni 2024. Det er ikke muligt at estimere
besparelsespotentialet forud for implementeringen af ordningen,
idet det afhænger af udfaldet af de konkrete forhandlinger,
og hvilke nye lægemidler der ansøges om tilskud til i
forsøgsperioden.
Samlet set vurderes den foreslåede ordning at være
økonomisk fordelagtig for regionerne, idet det er
regionerne, der vurderer, om der skal indgås en aftale mellem
Amgros I/S og virksomheden om en fortrolig pris. Lovforslaget har
ikke i øvrigt økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
Det vurderes, at implementeringen af den foreslåede
mulighed for at forhandle fortrolige priser i tilskudssystemet vil
have implementeringsmæssige konsekvenser i
Lægemiddelstyrelsen og Sundhedsdatastyrelsen til
administration af de tilskud, der meddeles på baggrund af en
fortrolig pris. Det vurderes, at administrationen kan varetages
inden for myndighedernes eksisterende økonomiske ramme.
Den foreslåede ordning vil samtidig have
implementeringsmæssige konsekvenser i regionerne og Amgros
I/S i form af forhandling og administration af de kontrakter, der
ligger til grund for den forhandlede fortrolige pris. Udgifterne
hertil afholdes inden for regionernes eksisterende
økonomiske ramme.
Det vurderes, at lovforslaget ikke er relevant for
digitaliseringsklar lovgivning, da det ikke involverer
IT-tilpasninger, og det bemærkes, at bestemmelserne i
lovforslaget er udarbejdet så enkelt og klart som muligt.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vil have potentielle positive økonomiske
konsekvenser for de virksomheder, som af Lægemiddelstyrelsen
får en begunstigende afgørelse om tilskud på
betingelse af en forhandlet fortrolig pris. Det er frivilligt for
virksomhederne at indgå i forhandling om en fortrolig
pris ifm. tilskudsprocessen.
En aftale om en fortrolig pris vil både have direkte
positive økonomiske konsekvenser for virksomheden i form af,
at der bliver givet tilskud til lægemidler, der ellers ikke
ville få det, og indirekte positive økonomiske
konsekvenser i form af, at den, som følge af at den
forhandlede pris er fortrolig, ikke samtidig stiller sig
dårligere i forhold til deres afsætningsmuligheder i
udlandet.
Det vurderes, at en aftale om en fortrolig pris vil have
negative økonomiske konsekvenser for virksomheden, som skal
dække for risikoen for solgte pakninger af
parallelimporterede/-distribuerede lægemidler. Det
bemærkes i den forbindelse, at det er frivilligt for
virksomheden at indgå aftale om en forhandlet fortrolig
pris.
Derudover vil det have en administrativ konsekvens for
virksomheder, der indgår i forhandlinger om en fortrolig pris
både i forbindelse med selve forhandlingen og efterlevelse af
aftalen efterfølgende.
Der lægges med den foreslåede ordning op til, at
muligheden for at forhandle fortrolige priser skal tilbydes
til alle lægemidler, der indgår i en revurdering af
tilskuddet på et lægemiddelområde, så alle
virksomheder stilles lige.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vurderer, at lovforslaget ikke
vil påvirke virksomheders og iværksætteres
mulighed for at teste, udvikle og anvende nye teknologier og
innovation, jf. innovations- og iværksættertjekket for
erhvervsrettet regulering.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Der er fastsat visse generelle regler for proceduren for
fastsættelse af regler om medicinpriser i direktiv
89/105/EØF af 21. december 1988 om gennemsigtighed i
prisbestemmelserne for lægemidler til mennesker og disse
lægemidlers inddragelse under de nationale
sygesikringsordninger (EF-Tidende L 040 af 11. februar 1989),
herunder krav der skal sikre, at alle berørte parter kan
kontrollere, at de nationale foranstaltninger ikke udgør
kvantitative import- og eksportrestriktioner eller foranstaltninger
med tilsvarende virkning. Artikel 6 i direktivet fastlægger
proceduren for behandlingen af ansøgninger om generelt
tilskud eller generelt klausuleret tilskud.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets vurdering, at
indførelse af mulighed for at forhandle fortrolige priser
som en del af tilskudssystemet er omfattet af direktivet.
Det fremgår af direktivets artikel 11, 2. pkt., at
medlemsstaterne straks skal underrette Kommissionen om
ændringer i reglerne vedrørende lægemidlernes
inddragelse under de nationale sygesikringsordninger m.v.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil i overensstemmelse hermed
orientere Kommissionen om de foreslåede ændringer.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets vurdering, at
indførelse af mulighed for at forhandle fortrolige priser
som en del af tilskudssystemet er forenelig med EU-retten.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 15. november
2024 til den 13. december 2024 (29 dage) været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Amgros I/S, Astma-Allergi Danmark, Bedre
Psykiatri, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Lungeforening, Dansk
Dermatologisk Selskab (DDS), Dansk Erhverv, Dansk Farmaceutisk
Industri a/s, Dansk Farmaceutisk Selskab, Dansk Fertilitetsselskab
(DFS), Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri (DI), Dansk
Neurologisk Selskab (DNS), Dansk Psykiatrisk Selskab (DPS), Dansk
Psykoterapeutforening, Dansk Pædiatrisk Selskab (DPS), Dansk
Selskab for Almen Medicin (DSAM), Dansk Selskab for Palliativ
Medicin (DSPaM), Dansk Selskab for Patientsikkerhed (PS! ), Dansk
Sygepleje Selskab (DASYS), Dansk Sygeplejeråd (DSR), Danske
Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer (DH), Danske
Patienter, Danske Regioner, Danske Seniorer, Dansk
Ældreråd, Datatilsynet, Depressionsforeningen, Det
Centrale Handicapråd (DCH), Diabetesforeningen,
Epilepsiforeningen, Farmakonomforeningen, Forbrugerrådet
TÆNK, Foreningen for Parallelimportører af Medicin
(FPM), Færøernes landsstyre, Gigtforeningen,
Hjernesagen, Hjerneskadeforeningen, Hjerteforeningen,
Jordemoderforeningen, Industriforening for Generiske og
Biosimilære Lægemidler (IGL), Kommunernes Landsforening
(KL), Kristelig Lægeforening (KLF), Kræftens
Bekæmpelse, Københavns Universitet, Landsforeningen
mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS), LAP - Landsforeningen af
nuværende og tidligere psykiatribrugere, Lev - livet med
udviklingshandicap, Lægeforeningen,
Lægemiddelindustriforeningen (Lif), Muskelsvindfonden, Nomeco
A/S, Naalakkersuisut (Grønlands landsstyre), Organisationen
af Lægevidenskabelige Selskaber (LVS), Osteoporoseforeningen
- landsforeningen mod knogleskørhed, Patienterstatningen,
Patientforeningen, Pharmadanmark, Praktiserende Lægers
Organisation (PLO), Psoriasisforeningen, Psykiatrifonden, Roskilde
Universitet, Scleroseforeningen, SIND - Landsforeningen for psykisk
sundhed, Tjellesen Max Jenne A/S, VIVE - Det Nationale Forsknings-
og Analysecenter for Velfærd, Yngre Læger, Ældre
Sagen, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Samlet set vurderes den foreslåede
ordning at være økonomisk fordelagtig for regionerne.
Det er ikke muligt at estimere potentialet forud for
implementeringen af ordningen, idet det afhænger af udfaldet
af de konkrete forhandlinger, og hvilke nye lægemidler der
ansøges om tilskud til i forsøgsperioden. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Det vurderes, at implementeringen af
den foreslåede ordning vil have implementeringsmæssige
konsekvenser i Lægemiddelstyrelsen og Sundhedsdatastyrelsen
til administration af de tilskud, der meddeles på baggrund af
en fortrolig pris. Den foreslåede ordning vil have
implementeringsmæssige konsekvenser i regionerne og Amgros
I/S i form af forhandling og administration af de indgåede
aftaler. | Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v. | Det vurderes, at en aftale om en fortrolig
pris vil både have direkte økonomiske konsekvenser for
virksomheden i form af, at der bliver givet tilskud til
lægemidler, der normalt ikke ville få det, og indirekte
økonomiske konsekvenser i form af, at den, som følge
af at den forhandlede pris er fortrolig, ikke samtidig stiller sig
dårligere i forhold til deres afsætningsmuligheder i
udlandet. | Det vurderes, at en aftale om en fortrolig
pris vil have økonomiske konsekvenser for virksomheden,
som skal dække for risikoen for solgte pakninger af
parallelimporterede/-distribuerede lægemidler. Det
bemærkes i den forbindelse, at det er frivilligt for
virksomheden at indgå aftale om en forhandlet fortrolig
pris. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Hvis virksomheden indgår aftale om en
forhandlet fortrolig pris, vil det være forbundet med en
administrativ byrde. Det bemærkes, at det er frivilligt for
virksomheden at indgå aftale om en forhandlet fortrolig
pris. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget er omfattet af direktiv
89/105/EØF af 21. december 1988 om gennemsigtighed i
prisbestemmelserne for lægemidler til mennesker og disse
lægemidlers inddragelse under de nationale
sygesikringsordninger. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter sundhedslovens § 144, stk. 1, ydes der tilskud til
køb af receptpligtige lægemidler, som
Lægemiddelstyrelsen har meddelt generelt tilskud. Tilskuddet
til receptpligtige lægemidler kan være betinget af, at
lægemidlet ordineres med henblik på behandling af
bestemte sygdomme eller persongrupper (generelt klausuleret
tilskud), jf. § 144, stk. 2. For
håndkøbslægemidler er tilskud betinget af, at
lægemidlet ordineres på recept med henblik på
behandling af bestemte sygdomme eller persongrupper fastsat af
Lægemiddelstyrelsen (generelt klausuleret tilskud), jf.
§ 144, stk. 3.
Efter sundhedslovens § 145, stk. 1, kan
Lægemiddelstyrelsen i særlige tilfælde bestemme,
at der ydes tilskud til køb af et lægemiddel, der
ordineres på recept til en bestemt patient (enkelttilskud),
uanset at lægemidlet ikke er meddelt tilskud efter §
144.
De gældende bestemmelser i sundhedslovens §§
144, stk. 1, og 145, stk. 1, omfatter ikke tilskud til vacciner,
hvis formål er forebyggelse af sygdom hos raske personer, jf.
sundhedslovens §§ 144, stk. 4, og 145, stk. 2.
Efter sundhedslovens § 152, stk. 1, træffer
Lægemiddelstyrelsen afgørelse om meddelelse af
generelt tilskud efter sundhedslovens § 144, stk. 1, efter
ansøgning fra den virksomhed, der bringer lægemidlet
på markedet i Danmark. Lægemiddelstyrelsen kan ved
behandlingen af en ansøgning om generelt tilskud bestemme,
at tilskuddet er betinget af, at lægemidlet ordineres med
henblik på behandling af bestemte sygdomme eller
persongrupper.
Efter sundhedslovens § 152, stk. 2, stilles der ikke krav
om fremsendelse af ansøgning om generelt tilskud til
lægemidler, der er synonyme med lægemidler, hvortil
Lægemiddelstyrelsen allerede har meddelt tilskud. Det
følger af bestemmelsen, at der ikke stilles krav om
fremsendelse af ansøgning for parallelimporterede eller
-distribuerede lægemidler, hvor originalproduktet allerede
har fået meddelt generelt tilskud af
Lægemiddelstyrelsen.
Lægemiddelstyrelsen kan herudover i særlige
tilfælde meddele tilskud til et lægemiddel uden
ansøgning fra virksomheden, der bringer
lægemidlet på markedet, jf. sundhedslovens § 152,
stk. 4.
Det foreslås med § 152, stk.
5, at Lægemiddelstyrelsen i perioden fra den 1. juli
2025 til og med den 30. juni 2028 kan træffe afgørelse
om meddelelse af tilskud efter §§ 144 og 145 på
baggrund af en forhandlet fortrolig pris. Hele den forhandlede
fortrolige prisreduktion betales af virksomheden til
regionerne.
Med begrebet "fortrolig pris" forstås et fortroligt loft
over den officielle listepris samt en fortrolig rabat. Den
fortrolige pris beregnes på baggrund af de to elementer.
Det foreslåede indebærer, at der vil kunne
forhandles fortrolige priser som led i tilskudsprocessen, og at
Lægemiddelstyrelsen vil kunne træffe afgørelse
om tilskud på baggrund af den forhandlede fortrolige
pris.
Forslaget forudsætter, at der vil kunne forhandles
fortrolige priser i tre situationer i forbindelse med en
tilskudsvurdering; ved 1) nye, dyre lægemidler, hvor der
ansøges om generelt tilskud eller generelt klausuleret
tilskud, 2) lægemidler, hvor Lægemiddelstyrelsen vil
foretage en revurdering af tilskudsstatus, og 3) lægemidler,
hvor behandlingen af et sygdomsområde besluttes udlagt fra
sygehus- til praksissektoren.
Tilskud, der er meddelt på betingelse af en forhandlet
fortrolig pris, bortfalder ikke ved periodens udløb med
mindre andet er angivet i afgørelsen. Meddelte tilskud vil
dog kunne tilbagekaldes jf. regler fastsat i medfør af
sundhedslovens § 154, stk. 1, eller revurderes, jf. § 4,
stk. 1, i bekendtgørelse nr. 728 af 30. maj 2022, på
et senere tidspunkt, f.eks. som følge af, at aftalen om en
forhandlet fortrolig pris udløber, at der laves en
revurdering af tilskudsstatus for lægemiddelgruppen eller
andet. Meddelte tilskud vil desuden kunne blive tilbagekaldt, hvis
den indgåede aftale mellem Amgros I/S og virksomheden
ophører eksempelvis som følge af
kontraktudløb, misligholdelse, at virksomheden går
konkurs eller andet.
Afgørelser om tilskud efter den foreslåede ordning
kan påklages inden for de samme frister, som gælder for
de øvrige tilskud efter sundhedslovens afsnit X. Det vil
således også være muligt at påklage
afgørelser efter forsøgsperiodens udløb.
Det forudsættes med lovforslaget, at der ikke vil kunne
forhandles på lægemidler, hvor der er eksisterende
eller har været substituerbar generisk eller biosimilær
konkurrence.
Det forventes, at indenrigs- og sundhedsministeren i
medfør af den gældende bemyndigelsesbestemmelse i
sundhedslovens § 154, stk. 1, vil fastsætte
nærmere regler om, hvilke oplysninger en ansøgning om
tilskud til lægemidler på baggrund af en fortrolig pris
vil skulle indeholde, samt regler om formkrav til
ansøgningen, herunder at ansøgningen og
efterfølgende korrespondance vil skulle ske digitalt.
Forslaget forudsætter, at en forhandlet fortrolig pris kun
vil kunne ligge til grund for Lægemiddelstyrelsens meddelelse
af tilskud, hvis der er er indgået en aftale herom mellem
Amgros I/S og virksomheden. Det er regionerne, der vil skulle
vurdere, om der skal indgås en aftale om en fortrolig
pris.
Det forudsættes med lovforslaget, at det er virksomheden,
der vil skulle oplyse den forhandlede fortrolige pris til
Lægemiddelstyrelsen. Virksomheden vil samtidig skulle
videregive oplysninger om eventuelle kontraktbetingelser af
relevans for Lægemiddelstyrelsens afgørelse om
tilskud, eksempelvis til tilskudsklausulens størrelse eller
kriterier for enkelttilskud. Hvis Lægemiddelstyrelsen
vurderer, at den forhandlede fortrolige pris ikke giver anledning
til, at der vil kunne meddeles tilskud på de aftalte
kriterier, vil Lægemiddelstyrelsen kunne træffe
afgørelse om meddelelse af tilskud på baggrund af den
forbrugerpris, der sædvanligvis lægges til grund, jf.
sundhedslovens § 152, stk. 1.
Forslaget forudsætter, at Amgros ikke vil skulle
indgå aftale om en forhandlet fortrolig pris, hvor det
forhandlede fortrolige loft over den officielle listepris er
højere end den officielle pris i en relevant periode forud
for aftalens indgåelse.
Forslaget forudsætter, at eksisterende tilskud ikke vil
kunne bortfalde alene som følge af, at der forhandles en
fortrolig pris på andre lægemidler. Det
indebærer, at meddelt tilskud til et lægemiddel ikke
vil kunne bortfalde som led i en revurdering som følge af,
at der forhandles en fortrolig pris på et andet
lægemiddel, så længe kriterierne for tilskud
vurderes opfyldt baseret på lægemidlernes officielle
listepriser.
Med forslaget vil den fortrolige prisreduktion blive betalt af
virksomheden til regionerne. Differencen mellem den officielle
listepris og den forhandlede fortrolige pris på alle solgte
lægemiddelpakninger af det pågældende
lægemiddel, herunder parallelimporterede og -distribuerede
lægemidler, vil blive tilbagebetalt af den virksomhed, der
har indgået aftalen om den fortrolige pris, til regionerne,
med mindre der indgås specifik aftale i forhandlingen med
Amgros I/S om en delvis dækning af solgte pakninger fra
parallelimportører og -distributører. Der vil
ligeledes kunne indgås specifik aftale om, at virksomheden
kun delvist eller slet ikke skal betale differencen mellem den
officielle listepris og den forhandlede fortrolige pris for
lægemiddelpakninger, der ikke sælges på apoteket
med ret til tilskud.
I tilfælde hvor den virksomhed, der har indgået
aftale om en fortrolig pris, ikke kan forsyne markedet, vil
virksomheden skulle tilbagebetale differencen til regionerne
på baggrund af den officielle listepris for
tilgængelige lægemidler op til det forhandlede
fortrolige loft over den officielle listepris.
Forslaget forudsætter, at borgeren fortsat vil skulle
betale for lægemidler på apoteket på baggrund af
den forbrugerpris, som virksomheden indberetter til
Lægemiddelstyrelsen i medfør af § 77 i lov om
lægemidler.
Forslaget betyder, at borgeren, som det er tilfældet med
andre lægemidler, på apoteket vil blive tilbudt det
lægemiddel i en substitutionsgruppe, der har den laveste
officielle listepris, jf. § 62 i bekendtgørelse nr.
1703 af 8. december 2023. Borgerens tilskud vil blive beregnet
på baggrund af lægemidlets tilskudspris, jf.
sundhedslovens § 150.
Forslaget forudsætter, at de frivilligt indgåede
prisloftaftaler for primærsektoren ikke vil blive
påvirket af forslaget. Det forhandlede fortrolige loft over
den officielle listepris vil dermed ligge til grund for
fastsættelsen af det gældende prisloft.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger punkt 2.2.
Til nr. 2
Efter sundhedslovens § 154, stk. 1, fastsætter
indenrigs- og sundhedsministeren nærmere regler for
meddelelse og tilbagekaldelse af meddelt tilskud, samt regler om,
hvilke oplysninger en ansøgning om tilskud til et
lægemiddel efter reglerne i afsnit X i samme lov skal
indeholde. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om
formkrav til ansøgningen, herunder at ansøgning og
efterfølgende korrespondance skal ske digitalt.
Efter sundhedslovens § 154, stk. 2, kan indenrigs- og
sundhedsministeren bestemme, at der skal fastsættes
nærmere regler for revurdering af tilskud meddelt efter
§ 144 i samme lov.
Det foreslås med § 154, stk.
4, at indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter
nærmere regler om ansøgningsproceduren og meddelelse
af tilskud på baggrund en forhandlet fortrolig pris efter
§ 152, stk. 5, i samme lov. Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter endvidere regler om regionernes indberetninger til
Sundhedsdatastyrelsen vedrørende lægemidler, for
hvilke der er truffet afgørelse om meddelelse af tilskud
på baggrund af en forhandlet fortrolig pris efter § 152,
stk. 5, i samme lov.
Det er med bemyndigelsen hensigten at fastsætte
nærmere regler for proceduren for virksomhedens
ansøgning til Lægemiddelstyrelsen om tilskud på
baggrund af en forhandlet fortrolig pris.
Det forventes, at indenrigs- og sundhedsministeren ved
bekendtgørelse vil bemyndige Lægemiddelstyrelsen til
at fastsætte tidsfrister for virksomhedernes tilkendegivelse
til Lægemiddelstyrelsen af, at virksomheden ønsker at
forhandle med Amgros I/S om en fortrolig pris, samt for
virksomhedernes indmelding af den forhandlede fortrolige pris
samt eventuelt yderlige relevante aftalebetingelser til
Lægemiddelstyrelsen for lægemidler, der undergår
revurdering af tilskudsstatus.
Det er videre med bemyndigelsen hensigten at fastsætte
nærmere regler for Lægemiddelstyrelsens meddelelse af
tilskud på baggrund af en forhandlet fortrolig pris, herunder
hvilke kriterier Lægemiddelstyrelsen skal lægge til
grund for afgørelsen herom.
Forslaget forudsætter, at indenrigs- og sundhedsministeren
ved bekendtgørelse fastsætter regler om, at
Lægemiddelstyrelsen ikke vil skulle undlade at meddele
generelt tilskud til et lægemiddel på baggrund af en
forhandlet fortrolig pris, selvom det vurderes, at der er en
overvejende økonomisk betinget risiko for, at
lægemidlet anvendes som førstevalg, uanset dette efter
Lægemiddelstyrelsens vurdering ikke bør være
tilfældet.
Det er regionerne, der vil skulle vurdere, om der skal
indgås en aftale mellem Amgros I/S og virksomheden om en
fortrolig pris.
Det vil betyde, at regionerne i vurderingen af, om der vil
skulle indgås en aftale mellem Amgros I/S og virksomheden om
en fortrolig pris, i relevant omfang kan lægge til grund, om
der er en økonomisk betinget risiko for, at lægemidlet
anvendes til personer uden for tilskudsklausulen. Såfremt den
samlede vurdering er positiv, vil Lægemiddelstyrelsen ikke
som ved behandlingen af ansøgninger om generelt tilskud
efter § 152, stk. 1, i samme lov skulle undlade at meddele
generelt tilskud, hvis det vurderes, at der er en overvejende
økonomisk betinget risiko for, at lægemidlet anvendes
som førstevalg, uanset dette efter
Lægemiddelstyrelsens vurdering ikke bør være
tilfældet.
Det forventes med det foreslåede, at der vil blive meddelt
tilskud på baggrund af en forhandlet fortrolig pris i 3-5
tilskudsprocesser årligt. Det er videre med bemyndigelsen
hensigten at fastsætte nærmere regler om regionernes
indberetninger til Sundhedsdatastyrelsen vedrørende
lægemidler, som er meddelt tilskud på baggrund af en
forhandlet fortrolig pris. Hensynet bag bemyndigelsen er, at der
vil kunne blive tilvejebragt den fornødne hjemmel til, at
Sundhedsdatastyrelsen vil kunne modtage og behandle data om den
forhandlede fortrolige pris, herunder om virksomhedernes betaling
af den samlede rabat til regionerne.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger punkt 2.2.1.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
juli 2025.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, da det følger af sundhedslovens § 278,
stk. 1, at sundhedsloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Det følger dog af sundhedslovens § 278, stk. 2 og 3,
at en række af lovens kapitler og bestemmelser ved kongelig
anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
De foreslåede ændringer til sundhedsloven i
lovforslagets § 1 vedrører bestemmelser, der efter
sundhedslovens § 278, stk. 2 og 3, ikke kan sættes i
kraft for Færøerne og Grønland, hvorfor
lovforslagets ændringer til sundhedsloven ikke skal kunne
sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1015 af 5. september 2024, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. I § 152 indsættes som stk. 5: »Stk. 5.
I perioden fra den 1. juli 2025 til den 30. juni 2028 kan
Lægemiddelstyrelsen træffe afgørelse om
meddelelse af tilskud efter §§ 144 og 145 på
baggrund af en forhandlet fortrolig pris. Den forhandlede
fortrolige prisreduktion betales af virksomheden til regionerne og
udbetales ikke til borgerne.« | | | | | | 2. I § 154 indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om ansøgningsproceduren og meddelelse af tilskud
på baggrund af en forhandlet fortrolig pris efter § 152,
stk. 5. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter endvidere
regler om regionernes indberetninger til Sundhedsdatastyrelsen
vedrørende lægemidler for hvilke der er truffet
afgørelse om meddelelse af tilskud på baggrund af en
forhandlet fortrolig pris efter § 152, stk. 5.« |
|