Skriftlig fremsættelse (6. februar
2025)
Miljø- og
Ligestillingsministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
beskyttelse af havmiljøet, lov om miljøvurdering af
planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) og lov om
udbyttedeling ved anvendelse af genetiske ressourcer
(Implementering af aftale inden for rammerne af FN's
havretskonvention om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af
havets biologiske mangfoldighed i områder uden for national
jurisdiktion (BBNJ-aftalen))
(Lovforslag nr. L 133)
Lovforslaget har som formål at
tilvejebringe hjemmelsgrundlag til, at Danmark kan ratificere og
gennemføre en aftale inden for rammerne af FN's
havretskonvention om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af
havets biologiske mangfoldighed i områder uden for national
jurisdiktion (BBNJ-aftalen).
BBNJ-aftalen blev indgået den 19.
juni 2023 og træder i kraft, når 60 stater har
ratificeret den. BBNJ står for Biodiversity Beyond National
Jurisdiction.
BBNJ-aftalen fastsætter regler for
aktiviteter til havs uden for national jurisdiktion, hvilket i
BBNJ-aftalen er et geografisk afgrænset område, der
ligger uden for staters søterritorier, eksklusive
økonomiske zoner og kontinentalsokkelområder. Det
overordnede formål med aftalen er at sikre bevarelse og
bæredygtig udnyttelse af havets biodiversitet i områder
uden for national jurisdiktion.
Aftalen fastsætter blandt andet en
struktur og proces for udpegning af beskyttede havområder
uden for national jurisdiktion. Beskyttelsestiltag vedtages af
BBNJ-aftalens partskonference (en såkaldt COP), som er det
besluttende organ under BBNJ-aftalen bestående af de
kontraherende parter til aftalen (dvs. de lande, der har
ratificeret aftalen). Dertil fastsætter aftalen detaljerede
krav til processen for miljøvurderinger for aktiviteter til
havs uden for national jurisdiktion. Aftalen indeholder endvidere
bestemmelser, der skal sikre en rimelig og retfærdig deling
af fordele ved udnyttelse m.v. af marine genetiske ressourcer
indsamlet i områder uden for national jurisdiktion samt
digitale sekvensinformationer om disse.
Der er usikkerheder i forhold til
forståelsen af BBNJ-aftalen. Det vil være op til
BBNJ-aftalens kontraherende parter at nå frem til en
nærmere forståelse af aftalen og op til de relevante
internationale domstole og andre organer at fortolke aftalens
rækkevidde. Det foreslås derfor, at
gennemførelsen af BBNJ-aftalen sker ved at indsætte
bemyndigelser i relevante love, der skal gøre det muligt for
miljøministeren og ministeren for grøn trepart ved
bekendtgørelse at fastsætte de regler, som er
nødvendige for, at Danmark kan gennemføre
BBNJ-aftalen. På denne måde tages der højde for,
at ministrene kan justere i den danske gennemførelse,
efterhånden som udestående
fortolkningsspørgsmål afklares.
Folketingets vedtagelse af lovforslaget
indebærer, at der gives samtykke til, at regeringen kan
ratificere BBNJ-aftalen. Ved ratifikationen vil regeringen
gøre brug af BBNJ-aftalens artikel 70 om, at aftalen kun
skal finde anvendelse på marine genetiske ressourcer fra
områder uden for staters jurisdiktion og digitale
sekvensinformationer om disse, der er indsamlet eller genereret,
efter at aftalen er trådt i kraft for Danmark.
Ved ratifikationen forventes regeringen at
afgive en erklæring om, at aftalen indtil videre ikke skal
finde anvendelse for Færøerne og Grønland
henset til, at disse dele af rigsfællesskabet endnu ikke har
afsluttet deres overvejelser om, hvorvidt de skal omfattes af
aftalen.
Det er
hensigten, at lovforslaget skal træde i kraft den 1. juli
2025.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.