L 131 Forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og lov om vejafgift

(Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet for overtrædelse af vejafgiftsloven m.v.).

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2024-25
Status: Fremsat

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 05-02-2025

Fremsættelse: 05-02-2025

Skriftlig fremsættelse (5. februar 2025)

20241_l131_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (5. februar 2025)

Transportministeren (Thomas Danielsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og lov om vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet for overtrædelse af vejafgiftsloven m.v.)

(Lovforslag nr. L 131)

Fra den 1. januar 2025 finder en ny kilometerbaseret vejafgift anvendelse.

Det er vigtigt, at førere og transportvirksomheder ikke får den opfattelse, at konsekvensen af en idømt bøde for manglende overholdelse af vejafgiftsordningen udebliver. Endelig afgjorte bøder skal derfor kunne opkræves effektivt. Det samme gør sig gældende for andre køretøjsrelaterede kontrolafgifter og bøder.

Det er en særlig udfordring at få opkrævet kontrolafgifter og fuldbyrdet endelige strafferetlige bøder udstedt til udenlandske skyldnere.

Med lovforslaget foreslås det at give Sund & Bælt Holding A/S mulighed for at nægte udenlandske køretøjer passage af faste forbindelser, hvis der til køretøjet er knyttet endelig afgjorte og forfaldne køretøjsrelaterede kontrolafgifter og bøder.

Med lovforslaget foreslås det endvidere at give Sund & Bælt Holding A/S mulighed for i opkrævningsøjemed at udøve passagenægtelse af faste forbindelser for udenlandske køretøjer, der tidligere har benyttet forbindelserne uden retmæssig betaling herfor.

For så vidt angår den kilometerbaserede vejafgift, er det skadeligt for vejafgiftsordningens legitimitet, hvis det kan svare sig økonomisk at unddrage sig vejafgiften. Det vil også have betydning for den forventede klimaeffekt ved ordningen, hvis incitamentet til brug af mindre CO2-udledende køretøjer ikke er til stede.

Lovforslaget indeholder derfor en forhøjelse af den vejledende bødestørrelse for overtrædelse af vejafgiftslovens regler. Det skal sikre, at der er bedre sammenhæng mellem vejafgiftens størrelse og bøden for ikke at betale vejafgift.

Lovforslaget vil herved bidrage til at sikre efterlevelse af reglerne om den kilometerbaserede vejafgift.

Med lovforslaget foreslås derudover indført en bemyndigelsesbestemmelse i lov om Sund & Bælt Holding A/S, der sikrer en korrekt implementering af eurovignetdirektivet i forhold til fastsættelse af taksterne for benyttelse af Storebæltsforbindelsen.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.