Skriftlig fremsættelse (5. februar
2025)
Transportministeren (Thomas Danielsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og
lov om vejafgift (Opkrævning af
køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og
forhøjelse af bødeniveauet for overtrædelse af
vejafgiftsloven m.v.)
(Lovforslag nr. L 131)
Fra den 1. januar 2025 finder en ny
kilometerbaseret vejafgift anvendelse.
Det er vigtigt, at førere og
transportvirksomheder ikke får den opfattelse, at
konsekvensen af en idømt bøde for manglende
overholdelse af vejafgiftsordningen udebliver. Endelig afgjorte
bøder skal derfor kunne opkræves effektivt. Det samme
gør sig gældende for andre
køretøjsrelaterede kontrolafgifter og
bøder.
Det er en særlig udfordring at
få opkrævet kontrolafgifter og fuldbyrdet endelige
strafferetlige bøder udstedt til udenlandske skyldnere.
Med lovforslaget foreslås det at give
Sund & Bælt Holding A/S mulighed for at nægte
udenlandske køretøjer passage af faste forbindelser,
hvis der til køretøjet er knyttet endelig afgjorte og
forfaldne køretøjsrelaterede kontrolafgifter og
bøder.
Med lovforslaget foreslås det
endvidere at give Sund & Bælt Holding A/S mulighed for i
opkrævningsøjemed at udøve
passagenægtelse af faste forbindelser for udenlandske
køretøjer, der tidligere har benyttet forbindelserne
uden retmæssig betaling herfor.
For så vidt angår den
kilometerbaserede vejafgift, er det skadeligt for
vejafgiftsordningens legitimitet, hvis det kan svare sig
økonomisk at unddrage sig vejafgiften. Det vil også
have betydning for den forventede klimaeffekt ved ordningen, hvis
incitamentet til brug af mindre CO2-udledende
køretøjer ikke er til stede.
Lovforslaget indeholder derfor en
forhøjelse af den vejledende bødestørrelse for
overtrædelse af vejafgiftslovens regler. Det skal sikre, at
der er bedre sammenhæng mellem vejafgiftens størrelse
og bøden for ikke at betale vejafgift.
Lovforslaget vil herved bidrage til at
sikre efterlevelse af reglerne om den kilometerbaserede
vejafgift.
Med lovforslaget foreslås derudover
indført en bemyndigelsesbestemmelse i lov om Sund &
Bælt Holding A/S, der sikrer en korrekt implementering af
eurovignetdirektivet i forhold til fastsættelse af taksterne
for benyttelse af Storebæltsforbindelsen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.