Skriftlig fremsættelse (30. januar
2025)
Social- og
boligministeren (Sophie Hæstorp Andersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Lov om ændring af lov om social
service og lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område (Ændring af reglerne om sociale
akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning
fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for
handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.)
(Lovforslag nr. L 130)
Lovforslaget har til formål at give
mulighed for, at sociale akuttilbud som en del af den akutte
støtte, omsorg og rådgivning, som akuttilbuddet
tilbyder personer med psykiske problemer, også kan tilbyde
overnatning af kortere varighed, hvis det vurderes, at personen vil
kunne have gavn af det.
Med lovforslaget foreslås det at
indsætte hjemmel i § 82 c i lov om social service til,
at kommunalbestyrelsen generelt kan beslutte, at lederen af et
socialt akuttilbud kan tilbyde borgere med psykiske problemer
overnatning i op til 3 døgn på sociale akuttilbud.
Lovforslaget har endvidere til formål
at udmønte en aftale mellem KL og regeringen om at
gennemføre regelforenklingsforslag i form af afskæring
af klageadgangen til Ankestyrelsen for borgere, som udskrives i
form af bortvisning fra et herberg.
Med lovforslaget foreslås det at
ændre servicelovens § 166, stk. 2, således, at der
ikke vil kunne klages til Ankestyrelsen over udskrivning i form af
bortvisning fra herberger m.v.
Desuden har lovforslaget til formål
at sikre, at der kan opnås statslig refusion til udgifter
efter servicelovens § 85 a i de tilfælde, hvor en borger
ønsker at flytte til en ny kommune efter udskrivning fra et
herberg.
Det foreslås, at der indsættes
en bestemmelse i den sociale retssikkerhedslovs § 9, der giver
hjemmel til, at der med borgerens samtykke vil kunne indgås
en aftale mellem to kommuner, således at en ny kommune efter
indgåelse af aftalen vil blive handlekommune for borgeren
inden borgerens udskrivelse fra herberget, for så vidt
angår visse ydelser efter serviceloven. Dette vil betyde, at
den nye kommune kan træffe afgørelse om støtte
efter § 85 a inden borgeren udskrives fra herberget, hvilket
er en forudsætning for at få statslig refusion for
udgifter til støtte efter servicelovens § 85 a.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.