L 129 Forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret 2024.

Af: Finansminister Nicolai Wammen (S)
Udvalg: Finansudvalget
Samling: 2024-25
Status: Fremsat

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 30-01-2025

Fremsættelse: 30-01-2025

Skriftlig fremsættelse (30. januar 2025)

20241_l129_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (30. januar 2025)

Finansministeren (Nicolai Wammen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret 2024

(Lovforslag nr. L 129)

Tillægsbevillingslovforslaget (FTB) formaliserer de bevillingsændringer, som i finansårets løb er foretaget på forventet efterbevilling. FTB har dermed en bevillingsretlig og ikke en statsfinansiel funktion.

 


Bevillingsændringer på FTB for 2024

En stor del af ændringerne i forhold til finansloven for 2024 har enten tidligere været forelagt Folketinget i form af lovforslag eller aktstykker eller har karakter af udgiftsneutrale overførsler mellem bevillinger efter reglerne herom.

FTB for 2024 indeholder nettomerbevillinger for i alt 8.058,9 mio. kr. i forhold til finansloven for 2024. Nettomerbevillingerne skyldes særligt vedtagelse af aktstykker, jf. tabel 1, og kan særligt henføres til udgifter vedrørende rekonstruktion af SAS samt en udvidelse af Ukrainefonden i 2024.

   
Tabel 1. Fordeling af nettoudgifter på kategorier på FTB24
 
TB-kategorier
Mio. kr.
Ny lovgivning
-71,3
Aktstykker
10.693,6
Overførsel mellem ministerområder
0,0
Overførsel mellem hovedkonti
0,0
Dispositionsbegrænsninger
-2,3
Direkte efterbevilling
-473,2
Andre bevillingsforslag
-2.087,9
I alt
8.058,9
   


Ændringer, der ikke optages på FTB for 2024

Økonomiske dispositioner i finansåret, der foretages inden for allerede givne bevillingsmæssige hjemler, optages som udgangspunkt ikke på FTB.

Blandt de væsentligste dispositioner, der således ikke optages på FTB, kan nævnes ændrede skøn for lovbundne udgifter og skatter mv.

Da ændrede skøn mv. ikke medtages på FTB, er der ikke nogen direkte sammenhæng mellem saldoen på statens drifts-, anlægs- og udlånsbudget (DAU-saldoen) på FTB og det endelige resultat i statsregnskabet, som der udarbejdes skøn for i Økonomisk Redegørelse, jf. tabel 2. I tabellen fremgår DAU-saldoen i FTB og statsregnskabet samt det seneste skøn i december i perioden fra 2014 til 2024.

 
 
 
 
 
 
 
Tabel 2. DAU-saldoen i 2014-2024 på FTB, decemberskøn samt statsregnskabet
Mia. kr.
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
FTB
-11,1
-3,2
-35,5
-16,9
-2,0
8,0
-62,1
-128,0
49,1
40,5
17,4 2)
Skøn, ØR, december
-2,1
8,2
-14,8
18,9
35,9
2,6
-64,4
-17,6
109,3 1)
86,6
79,9
Statsregnskab
6,7
28,4
-8,5
30,9
41,1
61,2
-14,5
33,1
186,1
108,3
- 3)
1) Skøn fra august 2022 grundet folketingsvalg og regeringsdannelse i 2022.
2) Overskuddet på FTB kan henføres til det budgetterede DAU-overskud på 25,5 mia. kr. på FL24 (december 2023) samt totale nettomerudgifter i løbet af finansåret 2024 på 8,1 mia. kr. Afvigelsen mellem FTB og skønnet fra Økonomisk Redegørelse december 2024 kan primært henføres til et ændret indtægtsskøn i forhold til det budgetterede.
3) Statsregnskabet for 2024 planlægges offentliggjort medio marts 2025.


 
 


Specifikation af bevillingsændringer på FTB 2024

Forslaget til lov om tillægsbevilling for 2024 udviser nettomerbevillinger på 10.768,4 mio. kr. under delloftet for driftsudgifter, nettomerbevillinger på 78,1 mio. kr. under delloftet for indkomstoverførsler, nettomindrebevillinger på 2.372,2 mio. kr. uden for loft samt nettomerindtægter på 415,4 mio. kr. på indtægtsbudgettet, jf. tabel 3.

 
Tabel 3. Hovedoversigt over FTB 2024
Mio. kr.
Delloftet for driftsudgifter
Delloftet for indkomstoverførsler
Udgifter udenfor loft
Indtægts-budget
§ 1. Kongen
0,0
0,0
54,8
0,0
§ 2. Medlemmer af det kongelige hus m.fl.
0,0
0,0
-10,3
0,0
§ 3. Folketinget
0,0
0,0
34,0
0,0
§ 5. Statsministeriet
0,0
0,0
0,0
0,0
§ 6. Udenrigsministeriet
37,6
0,0
0,0
0,0
§ 7. Finansministeriet
1.187,8
0,0
4.544,7
0,0
§ 8. Erhvervsministeriet
1.811,2
0,0
-1.478,9
0,0
§ 9. Skatteministeriet
84,7
0,0
0,0
0,0
§ 10. Økonomiministeriet
0,0
0,0
0,0
0,0
§ 11. Justitsministeriet
394,5
0,0
-16,1
0,0
§ 12. Forsvarsministeriet
15.963,7
0,0
4.282,4
0,0
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
27,2
6,0
-530,2
0,0
§ 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet
3,0
0,0
101,7
0,0
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet
-1.224,8
0,0
1.089,4
0,0
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
-180,0
70,9
-90,9
-112,7
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
-96,1
0,0
0,0
0,0
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet
-355,3
0,0
50,5
0,0
§ 21. Kulturministeriet
-39,3
0,0
9,2
0,0
§ 22. Kirkeministeriet
26,5
0,0
0,0
0,0
§ 23. Miljøministeriet
513,1
0,0
509,1
0,0
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
228,8
0,0
199,8
0,0
§ 25. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
18,9
0,0
0,0
0,0
§ 28. Transportministeriet
353,0
0,0
202,3
349,4
§ 29. Klima, Energi- og Forsyningsministeriet
-231,0
0,0
0,0
0,0
§ 35. Generelle reserver
-7.755,1
0,0
-11.325,9
0,0
§ 36. Pensionsvæsenet
0,0
1,2
0,0
0,0
§ 37. Renter
0,0
0,0
2,2
31,4
§ 38. Skatter og afgifter
0,0
0,0
0,0
147,3
I alt
10.768,4
78,1
-2.372,2
415,4
         
         


De væsentligste bevægelser under delloftet for driftsudgifter, delloftet for indkomstoverførsler, udgifter uden for loft samt indtægtsbudgettet gennemgås i det følgende.

 


1. Oversigt over væsentlige bevægelser under delloftet for driftsudgifter

Nettemerbevillingen på § 7. Finansministeriet på 1.187,8 mio. kr. kan primært henføres til en opjustering af det danske EU-bidrag under delloftet på 1.173,7 mio. kr. som følge af opdaterede skøn.

Nettomerbevillingen på § 8. Erhvervsministeriet på 1.811,2 mio. kr. kan henføres til en række modsatrettede bevægelser, herunder en tilførsel af 1.000,0 mio. kr. til Danmarks Eksport- og Investeringsfond til en investeringsordning i produktionsfaciliteter inden for vindmøller og elektrolysatorer, jf. akt. 110 af 18. januar 2024.

Nettomerbevillingen på § 9. Skatteministeriet på 84,7 mio. kr. kan primært henføres til opjustering af udgifterne til de civilretlige tiltag i udbyttesagen i 2024, jf. akt. 223 af 20. juni 2024, og en række modsatrettede bevægelser vedrørende udgifter på bolig- og ejendomsområdet samt DUT-aftaler for lov- og cirkulæreprogram 2023-2024, jf. akt. 216 af 20. juni 2024.

Nettomerbevillingen på § 11. Justitsministeriet på 394,5 mio. kr. kan primært henføres til udgifter på 179,2 mio. kr. som følge af politiets arbejde med implementering af EU-retsakter Schengenområdet, jf. akt. 97 af 12. december 2024, og politiets indsats med opretholdelse af den midlertidige grænsekontrol, jf. akt. 65 af 28. november 2024. Der har dertil været udgifter på 53,6 mio. kr. som følge af kriminalforsorgens håndtering af merbelæg i 2024 i forbindelse med COVID-19-relateret kriminalitet, jf. akt. 63 af 28. november 2024, og styrkelse af kriminalforsorgens bygge-og rekrutteringsorganisation, jf. akt. 139 af 2. maj 2024.

Nettomerbevillingen på § 12. Forsvarsministeriet på 15.963,7 mio. kr. kan hovedsageligt henføres til udgifter som følge af udmøntning af militær støtte fra Ukrainefonden.

Nettomindrebevillingen på § 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet på 1.224,8 mio. kr. kan primært henføres til en række initiativer ifm. bloktilskudsaktstykket, jf. akt 216 af 20. juni 2024, og vaccinationsindsatsen, jf. akt. 276 af 19. september 2024.

Nettomindrebevillingen på § 17. Beskæftigelsesministeriet på 180,0 mio. kr. kan primært henføres til mindreudgifter som følge af udmøntning af § 17.19.79. Reserve til forebyggelse af nedslidning på arbejdsmarkedet, jf. akt 112 af 12. december 2024, udmøntning af § 17.19.79.55. Reserve til forebyggelse af nedslidning på arbejdsmarkedet, jf. akt 246 af 27. juni 2024 samt nulstilling af den kommunale DUT-reserve på § 17.19.79.30. Kommunalt lov- og cirkulæreprogram.

Nettomindrebevillingen på § 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet på 96,1 mio. kr. dækker over en række modsatrettede bevægelser, hvoraf den primære er mindreudgifter på 135,9 mio. kr. som følge af aktivitetsændringer på de videregående uddannelser.

Nettomindrebevillingen på § 20. Børne- og Undervisningsministeriet på 355,3 mio. kr. kan primært henføres til nedskrivning af de aktivitetsstyrede konti på i alt 319,3 mio. kr., hvor de største nedskrivninger vedrører § 20.31.01. Erhvervsuddannelser på 139,7 mio. kr. og § 20.74.02. Almene voksenuddannelser på 88,3 mio. kr. I den modsatte retning er der opskrivning på 106,5 mio. kr. som følge af tiltrådte aktstykker, der bl.a. kan henføres til udmøntning af reserven til landdistrikter og udmøntning af implementeringsmidler ifm. folkeskolens kvalitetsprogram, jf. Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram af marts 2024. Dertil udmøntes 49,9 mio. kr., jf. fortroligt akt. BD af 27. juni 2024 og fortroligt akt. H af 5. december 2024.

Nettomerbevillingen på § 23. Miljøministeriet på 513,1 mio. kr. kan primært henføres til overførsel på 155,0 mio. kr. til at yde tilskud til Randers Kommunes arbejde med jordskredet ved Ølst, jf. akt 130 af 14. marts 2024, samt omprioritering af forventede mindreudgifter til tilskud til drikkevandsbeskyttelse på 32,7 mio. kr. og Klimaskovfonden på 193,9 mio. kr., jf. akt 131 af 12. december 2024.

Nettomerbevillingen på § 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri på 228,8 mio. kr. kan henføres til en række bevægelser, herunder primært 144,1 mio. kr. til en tilskuds- og kompensationsordning for metanreducerende foder, jf. akt 74 af 28. november 2024, og 62,1 mio. kr. i mindreindtægt som følge af et tilbagebetalingskrav fra EU-Kommissionen angående uoverensstemmelse mellem Landbrugsstyrelsens forvaltnings- og kontrolsystemer og EU-reglerne herfor, jf. akt 125 af 12. december 2024.

Nettomerbevillingen på § 28. Transportministeriet på 353,0 mio. kr. kan primært henføres til, at der er optaget en negativ indtægtsbevilling på 196,7 mio. kr. på § 28.53.02. Puljer til den kollektive trafik sfa. en tilbageførsel af tidligere optaget indtægtsbevilling fra EU-tilskud til grøn omstilling af indenrigsfærger ifm. EU's genopretningsmidler i 2021 og 2022. Dertil er der tilført 92,7 mio. kr. til § 28.11.42. Udgifter til postale ydelser, jf. fortroligt akt. BE af 20. juni 2024.

Nettomindrebevillingen på § 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet på 231,0 mio. kr. kan primært henføres til forhøjelse af fjernvarmepuljen for 261,0 mio. kr. og nedjustering af pulje til testvindmøller på 110,1 mio. kr., jf. akt. 177 af 8. maj 2024, nedjustering af udbud til biogas og andre grønne gasser på 125,9 mio. kr. sfa. forsinkelse, jf. akt. 206 af 20. juni 2024 samt nedjustering af Erhvervspuljen på 150,0 mio. kr. og nedjustering af den resterende bevilling til udbud til biogas og andre grønne gasser for 86,6 mio. kr., jf. akt. 131 af 12. december 2024.

Nettomindrebevillingen på § 35. Generelle reserver på 7.755,1 mio. kr. kan primært henføres til udmøntning af midler til en række ministerområder ved aktstykker, herunder § 35.11.47. Reserve til EU-bidrag, § 35.11.01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag og § 35.11.74. Reserve til håndtering af udgifter til fordrevne ukrainere i Danmark.

 


2. Oversigt over væsentlige bevægelser for udgifter under delloftet for indkomstoverførsler

Nettomerbevillingen på § 17. Beskæftigelsesministeriet på 70,9 mio. kr. kan primært henføres til merudgifter til berigtigelser af refusion af kommunale udgifter på § 17.31.31. Berigtigelser vedrørende refusion af kommunale udgifter samt merudgifter på § 17.62.05. Afdrag, afskrivninger og genvundne afskrivninger for boligydelseslån, boligsikringslån og beboerindskudslån mv.

 


3. Oversigt over væsentlige bevægelser uden for udgiftsloft

Nettomerbevillingen på § 1. Kongen på 54,8 mio. kr. kan henføres til en merbevilling som følge af tronskiftet, jf. lov nr. 621 af 11. juni 2024 om kong Frederik den Tiendes civilliste.

Nettomindrebevilling på § 2. Medlemmer af det kongelige hus m.fl. på 10,3 mio. kr. kan henføres til lov nr. 623 af 11. juni 2024 om årpenge for dronning Margrethe samt ophævelse af lov nr. 135 af 19. marts 1986 om årpenge for kronprins Frederik.

Nettomerbevillingen på § 7. Finansministeriet på 4.544,7 mio. kr. kan primært henføres til indbudgettering af udgifter for 9.084,9 mio. kr. og indtægter på 5.679,3 mio. kr. forbundet med rekonstruktion af SAS.

Nettomindrebevillingen på § 8. Erhvervsministeriet på 1.478,9 mio. kr. kan primært henføres til mindreudgifter på i alt 1.170,7 mio. kr. som følge af efterregulering af udbetalte tilskud under en række COVID-19-kompensationsordninger.

Nettomerbevillingen på § 12. Forsvarsministeriet på 4.282,4 mio. kr. kan hovedsageligt henføres til udgifter som følge af udmøntning af anden delaftale under forsvarsforliget 2024-2033 samt udmøntning af militær støtte fra Ukrainefonden.

Nettomindrebevillingen på § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet på 530,2 mio. kr. kan primært henføres til nulstilling af reserver og budgetregulering vedrørende kommunale indkomstoverførsler og øvrige ordninger omfattet af budgetgarantien på § 14.11.78. Reserver og budgetregulering vedrørende kommunale indkomstoverførsler.

Nettomerbevillingen på § 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet på 101,7 mio. kr. kan primært henføres til nedskrivning af udgifter til ydelsesstøtte til almene boliger og nedskrivning af indtægter til finansiering af alment nybyggeri som følge af et lavere renteniveau og inflation samt et lavere aktivitetsniveau end forudsat på finansloven for 2024.

Nettomerbevillingen på § 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet på 1.089,4 mio. kr. kan henføres til en række initiativer ifm. bloktilskudsaktstykket, herunder de generelle tilskud til kommunerne og regionerne, jf. akt 216 af 20. juni 2024.

Nettomindrebevillingen på § 17. Beskæftigelsesministeriet på 90,9 mio. kr. kan henføres til mindreudgifter som følge af nulstillingen af de kommunale DUT-reserver vedr. indkomstoverførsler på § 17.19.78. Reserver og budgetregulering vedrørende indkomstoverførsler.

Nettomerbevillingen på § 20. Børne- og Undervisningsministeriet på 50,5 mio. kr. kan henføres til tiltrådt aktstykke, jf. fortroligt akt. BD af 27. juni 2024 og fortroligt akt. H af 5. december 2024.

Nettomerbevillingen på § 23. Miljøministeriet på 509,1 mio. kr. kan primært henføres til statslig medfinansiering på samlet 196,7 mio. kr. til kystbeskyttelse og havne, jf. akt. 176 af 2. maj 2024, samt udmøntning af akutpakke 2 til forbedring af vandmiljøet på 200,0 mio. kr. til opkøb af ejendomme og arealer, jf. akt. 88 af 5. december 2024.

Nettomerbevillingen på § 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri på 199,8 mio. kr. kan henføres til overførsel fra de generelle reserver til en erstatningspulje til jordfordeling i forbindelse med arealomlægningsindsatsen i regi af Aftale om Implementering af et Grønt Danmark, jf. akt. 73 af 28. november 2024.

Nettomerbevillingen på § 28. Transportministeriet på 202,3 mio. kr. kan primært henføres til en merudgiftsbevilling på 157,4 mio. kr. vedr. indtægter fra EU's genopretningsfacilitet til cykelpulje på § 28.21.21. Mindre anlægsprojekter & Transportpuljer mv. Dertil er der tilført 75,0 mio. kr. til § 28.21.23. Vejdirektoratets tilskudspulje, med henblik på at oprette en pulje til grøn omstilling af tung vejtansport og yde tilsagn om tilskud til nulemissionslastbiler og dertilhørende infrastruktur, jf. akt. 245 af 27. juni 2024.

Nettomindrebevillingen på § 35. Generelle reserver på 11.325,9 mio. kr. kan primært henføres til udmøntning af midler fra § 35.11.69. Ukrainefond ved aktstykker samt delvis udmøntning ved aktstykker og delvis nulstilling af § 35.11.09. Midtvejs- og efterregulering af det kommunale bloktilskud mv.

 


4. Oversigt over væsentlige bevægelser under indtægtsbudgettet

Nettomindreindtægten på § 17. Beskæftigelsesministeriet på 112,7 mio. kr. kan henføres til udmøntning af § 17.19.79.55. Reserve til forebyggelse af nedslidning på arbejdsmarkedet på § 17.22.20 Branchefællesskaber for arbejdsmiljø, jf. akt. 246 af 27. juni 2024.

Nettomerindtægten på § 28. Transportministeriet på 349,4 mio. kr. kan primært henføres til en indtægtsbevilling på 157,4 mio. kr. vedr. indtægter fra EU's genopretningsfacilitet til cykelpulje opført på § 28.21.21. Mindre anlægsprojekter & Transportpuljer mv. Dertil er der optaget 180,0 mio. kr. i merindtægt fra udbyttebetaling fra DSB og DSB S-tog A/S på § 28.11.66. Aktieudbytte mv.