Skriftlig fremsættelse (30. januar
2025)
Finansministeren
(Nicolai Wammen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om tillægsbevilling
for finansåret 2024
(Lovforslag nr. L 129)
Tillægsbevillingslovforslaget (FTB)
formaliserer de bevillingsændringer, som i finansårets
løb er foretaget på forventet efterbevilling. FTB har
dermed en bevillingsretlig og ikke en statsfinansiel funktion.
Bevillingsændringer på FTB for
2024
En stor del af
ændringerne i forhold til finansloven for 2024 har enten
tidligere været forelagt Folketinget i form af lovforslag
eller aktstykker eller har karakter af udgiftsneutrale
overførsler mellem bevillinger efter reglerne herom.
FTB for 2024
indeholder nettomerbevillinger for i alt 8.058,9 mio. kr. i forhold
til finansloven for 2024. Nettomerbevillingerne skyldes
særligt vedtagelse af aktstykker, jf.
tabel 1, og kan særligt henføres til udgifter
vedrørende rekonstruktion af SAS samt en udvidelse af
Ukrainefonden i 2024.
|
| Tabel
1. Fordeling af nettoudgifter
på kategorier på FTB24 |
| TB-kategorier | Mio. kr. | Ny lovgivning | -71,3 | Aktstykker | 10.693,6 | Overførsel mellem
ministerområder | 0,0 | Overførsel mellem hovedkonti | 0,0 | Dispositionsbegrænsninger | -2,3 | Direkte efterbevilling | -473,2 | Andre bevillingsforslag | -2.087,9 | I alt | 8.058,9 |
|
|
|
Ændringer,
der ikke optages på FTB for 2024
Økonomiske dispositioner i
finansåret, der foretages inden for allerede givne
bevillingsmæssige hjemler, optages som udgangspunkt ikke
på FTB.
Blandt de
væsentligste dispositioner, der således ikke optages
på FTB, kan nævnes ændrede skøn for
lovbundne udgifter og skatter mv.
Da
ændrede skøn mv. ikke medtages på FTB, er der
ikke nogen direkte sammenhæng mellem saldoen på statens
drifts-, anlægs- og udlånsbudget (DAU-saldoen) på
FTB og det endelige resultat i statsregnskabet, som der udarbejdes
skøn for i Økonomisk Redegørelse, jf. tabel 2. I tabellen fremgår
DAU-saldoen i FTB og statsregnskabet samt det seneste skøn i
december i perioden fra 2014 til 2024.
|
|
|
|
|
|
| Tabel
2. DAU-saldoen i 2014-2024 på
FTB, decemberskøn samt statsregnskabet | Mia. kr. | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | FTB | -11,1 | -3,2 | -35,5 | -16,9 | -2,0 | 8,0 | -62,1 | -128,0 | 49,1 | 40,5 | 17,4 2) | Skøn, ØR, december | -2,1 | 8,2 | -14,8 | 18,9 | 35,9 | 2,6 | -64,4 | -17,6 | 109,3 1) | 86,6 | 79,9 | Statsregnskab | 6,7 | 28,4 | -8,5 | 30,9 | 41,1 | 61,2 | -14,5 | 33,1 | 186,1 | 108,3 | - 3) | 1) Skøn fra august 2022 grundet
folketingsvalg og regeringsdannelse i 2022. 2) Overskuddet på FTB kan
henføres til det budgetterede DAU-overskud på 25,5
mia. kr. på FL24 (december 2023) samt totale nettomerudgifter
i løbet af finansåret 2024 på 8,1 mia. kr.
Afvigelsen mellem FTB og skønnet fra Økonomisk
Redegørelse december 2024 kan primært henføres
til et ændret indtægtsskøn i forhold til det
budgetterede. 3) Statsregnskabet for 2024
planlægges offentliggjort medio marts 2025. |
|
Specifikation af
bevillingsændringer på FTB 2024
Forslaget til lov om tillægsbevilling
for 2024 udviser nettomerbevillinger på 10.768,4 mio. kr.
under delloftet for driftsudgifter, nettomerbevillinger på
78,1 mio. kr. under delloftet for indkomstoverførsler,
nettomindrebevillinger på 2.372,2 mio. kr. uden for loft samt
nettomerindtægter på 415,4 mio. kr. på
indtægtsbudgettet, jf. tabel
3.
| Tabel
3. Hovedoversigt over FTB
2024 | Mio. kr. | Delloftet for
driftsudgifter | Delloftet for
indkomstoverførsler | Udgifter udenfor
loft | Indtægts-budget | § 1. Kongen | 0,0 | 0,0 | 54,8 | 0,0 | § 2. Medlemmer af det kongelige hus
m.fl. | 0,0 | 0,0 | -10,3 | 0,0 | § 3. Folketinget | 0,0 | 0,0 | 34,0 | 0,0 | § 5. Statsministeriet | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 6. Udenrigsministeriet | 37,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 7. Finansministeriet | 1.187,8 | 0,0 | 4.544,7 | 0,0 | § 8. Erhvervsministeriet | 1.811,2 | 0,0 | -1.478,9 | 0,0 | § 9. Skatteministeriet | 84,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 10. Økonomiministeriet | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 11. Justitsministeriet | 394,5 | 0,0 | -16,1 | 0,0 | § 12. Forsvarsministeriet | 15.963,7 | 0,0 | 4.282,4 | 0,0 | § 14. Udlændinge- og
Integrationsministeriet | 27,2 | 6,0 | -530,2 | 0,0 | § 15. Social-, Bolig- og
Ældreministeriet | 3,0 | 0,0 | 101,7 | 0,0 | § 16. Indenrigs- og
Sundhedsministeriet | -1.224,8 | 0,0 | 1.089,4 | 0,0 | § 17.
Beskæftigelsesministeriet | -180,0 | 70,9 | -90,9 | -112,7 | § 19. Uddannelses- og
Forskningsministeriet | -96,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 20. Børne- og
Undervisningsministeriet | -355,3 | 0,0 | 50,5 | 0,0 | § 21. Kulturministeriet | -39,3 | 0,0 | 9,2 | 0,0 | § 22. Kirkeministeriet | 26,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 23. Miljøministeriet | 513,1 | 0,0 | 509,1 | 0,0 | § 24. Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri | 228,8 | 0,0 | 199,8 | 0,0 | § 25. Digitaliserings- og
Ligestillingsministeriet | 18,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 28. Transportministeriet | 353,0 | 0,0 | 202,3 | 349,4 | § 29. Klima, Energi- og
Forsyningsministeriet | -231,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 35. Generelle reserver | -7.755,1 | 0,0 | -11.325,9 | 0,0 | § 36. Pensionsvæsenet | 0,0 | 1,2 | 0,0 | 0,0 | § 37. Renter | 0,0 | 0,0 | 2,2 | 31,4 | § 38. Skatter og afgifter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 147,3 | I alt | 10.768,4 | 78,1 | -2.372,2 | 415,4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De
væsentligste bevægelser under delloftet for
driftsudgifter, delloftet for indkomstoverførsler, udgifter
uden for loft samt indtægtsbudgettet gennemgås i det
følgende.
1. Oversigt over
væsentlige bevægelser under delloftet for
driftsudgifter
Nettemerbevillingen på § 7. Finansministeriet på 1.187,8 mio. kr.
kan primært henføres til en opjustering af det danske
EU-bidrag under delloftet på 1.173,7 mio. kr. som
følge af opdaterede skøn.
Nettomerbevillingen på § 8. Erhvervsministeriet på 1.811,2 mio. kr.
kan henføres til en række modsatrettede
bevægelser, herunder en tilførsel af 1.000,0 mio. kr.
til Danmarks Eksport- og Investeringsfond til en
investeringsordning i produktionsfaciliteter inden for
vindmøller og elektrolysatorer, jf.
akt. 110 af 18. januar
2024.
Nettomerbevillingen på § 9. Skatteministeriet på 84,7 mio. kr. kan
primært henføres til opjustering af udgifterne til de
civilretlige tiltag i udbyttesagen i 2024, jf.
akt. 223 af 20. juni 2024,
og en række modsatrettede bevægelser vedrørende
udgifter på bolig- og ejendomsområdet samt DUT-aftaler
for lov- og cirkulæreprogram 2023-2024, jf. akt. 216 af 20.
juni 2024.
Nettomerbevillingen på § 11. Justitsministeriet på 394,5 mio. kr.
kan primært henføres til udgifter på 179,2 mio.
kr. som følge af politiets arbejde med implementering af
EU-retsakter Schengenområdet, jf.
akt. 97 af 12. december
2024, og politiets indsats med opretholdelse af den
midlertidige grænsekontrol, jf.
akt. 65 af 28. november
2024. Der har dertil været udgifter på 53,6 mio.
kr. som følge af kriminalforsorgens håndtering af
merbelæg i 2024 i forbindelse med COVID-19-relateret
kriminalitet, jf. akt. 63 af 28. november 2024, og styrkelse af
kriminalforsorgens bygge-og rekrutteringsorganisation, jf. akt. 139 af 2.
maj 2024.
Nettomerbevillingen på § 12. Forsvarsministeriet på 15.963,7 mio.
kr. kan hovedsageligt henføres til udgifter som følge
af udmøntning af militær støtte fra
Ukrainefonden.
Nettomindrebevillingen på § 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet på
1.224,8 mio. kr. kan primært henføres til en
række initiativer ifm. bloktilskudsaktstykket, jf. akt 216 af 20. juni 2024, og
vaccinationsindsatsen, jf.
akt. 276 af 19. september
2024.
Nettomindrebevillingen på § 17. Beskæftigelsesministeriet på
180,0 mio. kr. kan primært henføres til mindreudgifter
som følge af udmøntning af § 17.19.79. Reserve
til forebyggelse af nedslidning på arbejdsmarkedet, jf. akt 112 af 12. december 2024,
udmøntning af § 17.19.79.55. Reserve til forebyggelse
af nedslidning på arbejdsmarkedet, jf.
akt 246 af 27. juni 2024 samt nulstilling af den kommunale
DUT-reserve på § 17.19.79.30. Kommunalt lov- og
cirkulæreprogram.
Nettomindrebevillingen på § 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
på 96,1 mio. kr. dækker over en række
modsatrettede bevægelser, hvoraf den primære er
mindreudgifter på 135,9 mio. kr. som følge af
aktivitetsændringer på de videregående
uddannelser.
Nettomindrebevillingen på § 20. Børne- og Undervisningsministeriet
på 355,3 mio. kr. kan primært henføres til
nedskrivning af de aktivitetsstyrede konti på i alt 319,3
mio. kr., hvor de største nedskrivninger vedrører
§ 20.31.01. Erhvervsuddannelser på 139,7 mio. kr. og
§ 20.74.02. Almene voksenuddannelser på 88,3 mio. kr. I
den modsatte retning er der opskrivning på 106,5 mio. kr. som
følge af tiltrådte aktstykker, der bl.a. kan
henføres til udmøntning af reserven til
landdistrikter og udmøntning af implementeringsmidler ifm.
folkeskolens kvalitetsprogram, jf. Aftale om
folkeskolens kvalitetsprogram af marts 2024. Dertil
udmøntes 49,9 mio. kr., jf. fortroligt
akt. BD af 27. juni 2024 og
fortroligt akt. H af 5. december 2024.
Nettomerbevillingen på § 23. Miljøministeriet på 513,1 mio.
kr. kan primært henføres til overførsel
på 155,0 mio. kr. til at yde tilskud til Randers Kommunes
arbejde med jordskredet ved Ølst, jf. akt 130 af 14. marts
2024, samt omprioritering af forventede mindreudgifter til
tilskud til drikkevandsbeskyttelse på 32,7 mio. kr. og
Klimaskovfonden på 193,9 mio. kr., jf.
akt 131 af 12. december 2024.
Nettomerbevillingen på § 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri på 228,8 mio. kr. kan henføres til en
række bevægelser, herunder primært 144,1 mio. kr.
til en tilskuds- og kompensationsordning for metanreducerende
foder, jf. akt 74 af 28. november 2024,
og 62,1 mio. kr. i mindreindtægt som følge af et
tilbagebetalingskrav fra EU-Kommissionen angående
uoverensstemmelse mellem Landbrugsstyrelsens forvaltnings- og
kontrolsystemer og EU-reglerne herfor, jf. akt
125 af 12. december 2024.
Nettomerbevillingen på § 28. Transportministeriet på 353,0 mio. kr.
kan primært henføres til, at der er optaget en negativ
indtægtsbevilling på 196,7 mio. kr. på §
28.53.02. Puljer til den kollektive trafik sfa. en
tilbageførsel af tidligere optaget indtægtsbevilling
fra EU-tilskud til grøn omstilling af indenrigsfærger
ifm. EU's genopretningsmidler i 2021 og 2022. Dertil er der
tilført 92,7 mio. kr. til § 28.11.42. Udgifter til
postale ydelser, jf. fortroligt
akt. BE af 20. juni
2024.
Nettomindrebevillingen på § 29. Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet på 231,0 mio. kr. kan
primært henføres til forhøjelse af
fjernvarmepuljen for 261,0 mio. kr. og nedjustering af pulje til
testvindmøller på 110,1 mio. kr., jf. akt. 177 af 8.
maj 2024, nedjustering af udbud til biogas og andre
grønne gasser på 125,9 mio. kr. sfa. forsinkelse,
jf. akt. 206
af 20. juni 2024 samt nedjustering af Erhvervspuljen
på 150,0 mio. kr. og nedjustering af den resterende bevilling
til udbud til biogas og andre grønne gasser for 86,6 mio.
kr., jf. akt. 131 af 12. december 2024.
Nettomindrebevillingen på §
35. Generelle reserver
på 7.755,1 mio. kr. kan primært henføres til
udmøntning af midler til en række
ministerområder ved aktstykker, herunder § 35.11.47.
Reserve til EU-bidrag, § 35.11.01. Merudgifter ved nye
bevillingsforslag og § 35.11.74. Reserve til håndtering
af udgifter til fordrevne ukrainere i Danmark.
2. Oversigt over væsentlige bevægelser for
udgifter under delloftet for indkomstoverførsler
Nettomerbevillingen på §
17. Beskæftigelsesministeriet på 70,9
mio. kr. kan primært henføres til merudgifter til
berigtigelser af refusion af kommunale udgifter på §
17.31.31. Berigtigelser vedrørende refusion af kommunale
udgifter samt merudgifter på § 17.62.05. Afdrag,
afskrivninger og genvundne afskrivninger for boligydelseslån,
boligsikringslån og beboerindskudslån mv.
3. Oversigt over
væsentlige bevægelser uden for udgiftsloft
Nettomerbevillingen på § 1. Kongen på 54,8 mio. kr. kan
henføres til en merbevilling som følge af
tronskiftet, jf. lov nr. 621 af 11. juni 2024 om kong Frederik
den Tiendes civilliste.
Nettomindrebevilling på § 2. Medlemmer
af det kongelige hus m.fl. på 10,3 mio. kr. kan
henføres til lov nr. 623 af 11. juni
2024 om årpenge for dronning Margrethe samt
ophævelse af lov nr. 135 af 19. marts
1986 om årpenge for kronprins Frederik.
Nettomerbevillingen på § 7. Finansministeriet på 4.544,7 mio. kr.
kan primært henføres til indbudgettering af udgifter
for 9.084,9 mio. kr. og indtægter på 5.679,3 mio. kr.
forbundet med rekonstruktion af SAS.
Nettomindrebevillingen på § 8. Erhvervsministeriet på 1.478,9 mio. kr.
kan primært henføres til mindreudgifter på i alt
1.170,7 mio. kr. som følge af efterregulering af udbetalte
tilskud under en række COVID-19-kompensationsordninger.
Nettomerbevillingen på § 12. Forsvarsministeriet på 4.282,4 mio. kr.
kan hovedsageligt henføres til udgifter som følge af
udmøntning af anden delaftale under forsvarsforliget
2024-2033 samt udmøntning af militær støtte fra
Ukrainefonden.
Nettomindrebevillingen på § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
på 530,2 mio. kr. kan primært henføres til
nulstilling af reserver og budgetregulering vedrørende
kommunale indkomstoverførsler og øvrige ordninger
omfattet af budgetgarantien på § 14.11.78. Reserver og
budgetregulering vedrørende kommunale
indkomstoverførsler.
Nettomerbevillingen på § 15. Social-,
Bolig- og Ældreministeriet på 101,7 mio. kr. kan
primært henføres til nedskrivning af udgifter til
ydelsesstøtte til almene boliger og nedskrivning af
indtægter til finansiering af alment nybyggeri som
følge af et lavere renteniveau og inflation samt et lavere
aktivitetsniveau end forudsat på finansloven for 2024.
Nettomerbevillingen på § 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet på
1.089,4 mio. kr. kan henføres til en række initiativer
ifm. bloktilskudsaktstykket, herunder de generelle tilskud til
kommunerne og regionerne, jf. akt 216 af 20.
juni 2024.
Nettomindrebevillingen på § 17. Beskæftigelsesministeriet på 90,9
mio. kr. kan henføres til mindreudgifter som følge af
nulstillingen af de kommunale DUT-reserver vedr.
indkomstoverførsler på § 17.19.78. Reserver og
budgetregulering vedrørende indkomstoverførsler.
Nettomerbevillingen på § 20. Børne- og Undervisningsministeriet
på 50,5 mio. kr. kan henføres til tiltrådt
aktstykke, jf. fortroligt
akt. BD af 27. juni 2024 og
fortroligt akt. H af 5. december 2024.
Nettomerbevillingen på § 23. Miljøministeriet på 509,1 mio.
kr. kan primært henføres til statslig medfinansiering
på samlet 196,7 mio. kr. til kystbeskyttelse og havne, jf. akt. 176 af 2. maj
2024, samt udmøntning af akutpakke 2 til forbedring
af vandmiljøet på 200,0 mio. kr. til opkøb af
ejendomme og arealer, jf.
akt. 88 af 5. december
2024.
Nettomerbevillingen på § 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri på 199,8 mio. kr. kan henføres til
overførsel fra de generelle reserver til en erstatningspulje
til jordfordeling i forbindelse med arealomlægningsindsatsen
i regi af Aftale om Implementering af et Grønt Danmark,
jf. akt. 73
af 28. november 2024.
Nettomerbevillingen på § 28. Transportministeriet på 202,3 mio. kr.
kan primært henføres til en merudgiftsbevilling
på 157,4 mio. kr. vedr. indtægter fra EU's
genopretningsfacilitet til cykelpulje på § 28.21.21.
Mindre anlægsprojekter & Transportpuljer mv. Dertil er
der tilført 75,0 mio. kr. til § 28.21.23.
Vejdirektoratets tilskudspulje, med henblik på at oprette en
pulje til grøn omstilling af tung vejtansport og yde tilsagn
om tilskud til nulemissionslastbiler og dertilhørende
infrastruktur, jf. akt. 245 af 27. juni 2024.
Nettomindrebevillingen på §
35. Generelle reserver
på 11.325,9 mio. kr. kan primært henføres til
udmøntning af midler fra § 35.11.69. Ukrainefond ved
aktstykker samt delvis udmøntning ved aktstykker og delvis
nulstilling af § 35.11.09. Midtvejs- og efterregulering af det
kommunale bloktilskud mv.
4. Oversigt over væsentlige bevægelser under
indtægtsbudgettet
Nettomindreindtægten på § 17. Beskæftigelsesministeriet på
112,7 mio. kr. kan henføres til udmøntning af §
17.19.79.55. Reserve til forebyggelse af nedslidning på
arbejdsmarkedet på § 17.22.20 Branchefællesskaber
for arbejdsmiljø, jf.
akt. 246 af 27. juni
2024.
Nettomerindtægten på § 28. Transportministeriet på 349,4 mio. kr.
kan primært henføres til en indtægtsbevilling
på 157,4 mio. kr. vedr. indtægter fra EU's
genopretningsfacilitet til cykelpulje opført på §
28.21.21. Mindre anlægsprojekter & Transportpuljer mv.
Dertil er der optaget 180,0 mio. kr. i merindtægt fra
udbyttebetaling fra DSB og DSB S-tog A/S på § 28.11.66.
Aktieudbytte mv.