Fremsat den 30. januar 2025 af indenrigs-og sundhedsministeren (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sundhedsloven
(Abort uden forældresamtykke eller
tilladelse fra Abortnævnet for 15-17-årige)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1015 af 5. september 2024, som ændret ved lov nr. 1779 af
28. december 2023, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 37, stk. 2, indsættes
efter stk. 2, som nyt stykke:
»Stk. 3.
En forældremyndighedsindehavers adgang til aktindsigt i en
mindreårig kvindes patientjournal m.v. omfatter ikke forhold
omfattet af § 92, a, stk. 1 og 2. Dog finder 1. pkt. ikke
anvendelse, hvis den mindreårige kvinde ikke selv er i stand
til at forstå konsekvenserne af sin stillingtagen, jf. §
17, stk. 2.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
2. I
§ 38, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 37, stk. 2 og 3« til:
»§ 37, stk. 2 og 4«.
3.
Efter § 92 indsættes:
Ȥ 92 a. En gravid
kvinde, der er fyldt 15 år, har ret til at få foretaget
en abort uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren
efter reglerne i §§ 92, 93 og 94, jf. dog § 17, stk.
2.
Stk. 2. En
gravid kvinde, der er fyldt 15 år, har ret til at få
foretaget en fosterreduktion uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren efter reglerne i §§
95 og 96, jf. dog § 17, stk. 2.
Stk. 3. Uanset
§ 17, stk. 1, 2. pkt., vil forældremyndighedsindehaveren
i tilfælde omfattet af denne bestemmelses stk. 1 og 2 ikke
modtage information eller blive inddraget i den mindreårige
kvindes stillingtagen.«
4. Overskriften til kapitel 28 affattes
således:
»Kapitel 28
Fremsættelse af anmodning om abort eller
fosterreduktion.«
5. §
99 affattes således:
Ȥ 99. Anmodning om
abort og fosterreduktion skal fremsættes af den gravide
kvinde.
Stk. 2. Er den
gravide kvinde under 15 år, skal forældremyndighedens
indehaver samtykke i anmodningen, jf. dog § 99 a, stk.
2.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. | Abort og fosterreduktion uden
forældresamtykke eller tilladelse fra Abortnævnet for
15-17 årige | 2.1.1. | Gældende ret | 2.1.1.1. | Ret til svangerskabsafbrydelse og
fosterreduktion for gravide under 18 år | 2.1.1.2. | Den gravides og
forældremyndighedsindehavers samtykke til
svangerskabsafbrydelse og fosterreduktion | 2.1.1.3. | Patienters ret til information om deres
helbredstilstand og behandlingsmuligheder | 2.1.1.4. | Forældremyndighedens indehavers ret
til information og aktindsigt | 2.1.1.5. | Gravides ret til at modtage
vejledning | 2.1.2. | Indenrigs- og Sundhedsministeriets
overvejelser | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | 2.2. | Fremsættelse af anmodning om
svangerskabsafbrydelse og fosterreduktion | 2.2.1. | Gældende ret | 2.2.2. | Indenrigs- og Sundhedsministeriets
overvejelser | 2.2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Lovforslagets forhold til
databeskyttelsesforordningen | 4. | Ligestillingsmæssige
konsekvenser | 5. | Konsekvenser for FN´s
verdensmål | 6. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 7. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 8. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 9. | Klimamæssige konsekvenser | 10. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 11. | Forholdet til EU-retten | 12. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 13. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Retten til den fri abort blev indført i Danmark i 1973,
jf. lov nr. 350 af 13. juni 1973 om svangerskabsafbrydelse,
hvorefter det blev muligt for gravide kvinder at få foretaget
en abort inden udgangen af 12. graviditetsuge, uden at dette
forinden krævede tilladelse.
På tidspunktet for indførelse af retten til den fri
abort blev det samtidig besluttet, at såfremt den gravide
kvinde er under 18 år, skal forældremyndighedens
indehaver samtykke i anmodningen. Med indførelse af
bestemmelserne om svangerskabsafbrydelse i sundhedsloven i 2005,
blev aldersgrænsen for den fri abort videreført.
Formålet med lovforslaget er at udmønte den
politiske aftale indgået den 3. maj 2024 mellem Regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Socialistisk
Folkeparti, Liberal Alliance, Enhedslisten, Radikale Venstre og
Alternativet om abort uden forældresamtykke
(15-17-årige). Aftalen er en tillægsaftale til Politisk
aftale om at styrke retten til den fri abort af den 3. maj 2024
indgået mellem Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne) og Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale
Venstre og Alternativet.
Det følger af Politisk tillægsaftale om abort uden
forældresamtykke (15-17-årige), at aftalepartierne er
enige om, at ændre aldersgrænsen for den fri abort og
dermed styrke unge gravide kvinders selvbestemmelse ved, at den
unge gravide kvinde selv skal kunne give informeret samtykke til
abort og få samme rettigheder til abort, som gravide kvinder
på 18 år eller derover har.
Det følger endvidere af aftalen, at formålet med at
ændre aldersgrænsen er at styrke de unge gravide
kvinders selvbestemmelse i overensstemmelse med sundhedslovens
generelle regler om, at en patient, der er fyldt 15 år, selv
kan give informeret samtykke til behandlingen.
Det blev også understreget i aftalen, at unge gravide
kvinder mellem 15-17 år skal vejledes til at inddrage
forældre i tilfælde af en abort eller alternativt en
anden voksen, som den unge gravide kvinde har tillid til - men at
forældrene ikke skal informeres om en abort eller
overvejelser herom, hvis den unge gravide kvinde ikke ønsker
det.
Endelig følger det af aftalen, at forældre ikke
skal have adgang til aktindsigt i den unge gravide kvindes
patientjournal vedrørende abort eller overvejelser
herom.
I anledningen af 50-året for retten til den fri abort i
Danmark udkom Det Etiske Råd den 26. september 2023 med
rapporten "Provokeret abort: Hvor skal grænsen gå? ".
Det Etiske Råd anbefaler enstemmigt, at 15-17-årige
selv bør kunne beslutte, om de vil have en abort eller ej og
om forældremyndighedens indehaver skal informeres eller
inddrages. Efterfølgende har området været
genstand for politiske forhandlinger, som blev udmøntet i
tre politiske aftaler, hvoraf den ene politiske aftale
udmøntes med dette lovforslag.
Med lovforslaget vil gravide kvinder mellem 15-17 år
få ret til at få foretaget en abort uden samtykke fra
deres forældre, eller tilladelse til abort fra
Abortnævnet, indtil den til enhver tid gældende
ugegrænse for den fri abort. Hermed sidestilles de
15-17-åriges ret til abort, med den ret, som gælder for
gravide kvinder, som er fyldt 18 år.
Forældremyndighedens indehaver vil i dette tilfælde
ikke modtage information eller blive inddraget i den
mindreårige kvindes stillingtagen til abort eller
overvejelser herom, medmindre den mindreårige kvinde
ønsker dette. Forældremyndighedens indehaver vil
ligeledes ikke få adgang til aktindsigt i den
mindreårige kvindes patientjournal, som omhandler abort eller
overvejelser herom. Tilsvarende rettigheder vil også
gælde for gravide kvinder mellem 15-17 år, som
ønsker at få foretaget en fosterreduktion.
Dette lovforslag skal ses i sammenhæng med de samtidigt
fremsatte forslag til ændring af sundhedsloven (Ændring
af ugegrænsen for den fri abort) og forslag til ændring
af sundhedsloven (Oprettelse af et nyt abortnævn m.v.).
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Abort
uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren eller
tilladelse fra Abortnævnet for 15-17-årige
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Ret til svangerskabsafbrydelse og fosterreduktion for
gravide under 18 år
Efter sundhedslovens § 92 kan en gravid uden tilladelse
få sit svangerskab afbrudt, hvis indgrebet kan foretages
inden udløbet af 12. svangerskabsuge, og den gravide, efter
at reglerne i lovens § 100 er iagttaget, fastholder sit
ønske om svangerskabsafbrydelse.
Den gældende bestemmelse betyder, at gravide, der er fyldt
18 år, kan få foretaget en svangerskabsafbrydelse uden
tilladelse fra et af de fem regionale abortsamråd, hvis
indgrebet kan foretages inden udgangen af 12. svangerskabsuge.
Er 12. svangerskabsuge udløbet, kan abortsamrådene
i særlige tilfælde give tilladelse til
svangerskabsafbrydelse, hvis en af de nærmere betingelser i
sundhedslovens § 94, stk. 1, er opfyldt.
Det fremgår af § 94, stk. 2, at tilladelse til
svangerskabsafbrydelse kun må gives, hvis de forhold, der
begrunder ansøgningen herom, har en sådan vægt,
at det findes berettiget at udsætte den gravide for den
forøgede helbredsmæssige risiko, som indgrebet nu
indebærer.
Det fremgår af § 94, stk. 3, at når fosteret
må antages at være levedygtigt, kan tilladelse til
svangerskabsafbrydelse kun gives, såfremt de i stk. 1, nr. 3,
nævnte omstændigheder, med afgørende vægt
taler derfor. Dette medfører, at der kun kan gives
tilladelse til svangerskabsafbrydelse, efter fosteret må
antages at være levedygtigt, hvis der er fare for, at barnet
på grund af arvelige anlæg, beskadigelse eller sygdom i
fostertilstanden vil få en alvorlig legemlig eller
sjælelig lidelse.
Det følger af vejledning nr. 25 af 4. april 2006 om
svangerskabsafbrydelse og fosterreduktion, at vurderingen af,
hvorvidt ugegrænsen på 12. svangerskabsuge er
overskredet, bestemmes på baggrund af den gravides
oplysninger sammenholdt med lægelige oplysninger.
Oplysningerne er baseret på en gynækologisk
undersøgelse foretaget af en speciallæge i
gynækologi og obstetrik samt som udgangspunkt en
ultralydsundersøgelse.
Det følger af § 93, at selv om 12. svangerskabsuge
er udløbet, kan en gravid uden særlig tilladelse
få sit svangerskab afbrudt, hvis indgrebet er
nødvendigt for at afværge fare for dennes liv eller
for en alvorlig forringelse af dennes legemlige eller
sjælelige helbred, og denne fare udelukkende eller ganske
overvejende er lægefagligt begrundet.
Det gælder efter sundhedslovens § 95, stk. 1, at en
person, der er gravid med flere fostre, uden særlig
tilladelse kan få reduceret antallet af fostre, hvis
indgrebet kan foretages inden udløbet af 12. svangerskabsuge
og væsentligt formindsker en risiko for, at den gravide
spontant vil abortere alle fostre, at et eller flere fostre som
følge af for tidlig fødsel ikke vil være
levedygtige eller vil få en alvorlig legemlig eller
sjælelig lidelse, at der vil opstå fare for den
gravides liv, eller at den gravides legemlige eller sjælelige
helbred vil blive væsentligt forringet.
Det gælder efter § 95, stk. 2, at hvis 12.
svangerskabsuge er udløbet, kan en gravid få
tilladelse til fosterreduktion, hvis der foreligger særlige
omstændigheder, jf. betingelserne i stk. 1.
Yderligere følger det af § 96, at selv om 12.
svangerskabsuge er udløbet, kan en gravid uden tilladelse
få reduceret antallet af fostre, hvis indgrebet er
nødvendigt for at afværge fare for dennes liv eller
for en alvorlig forringelse af dennes legemlige eller
sjælelige helbred, og denne fare udelukkende eller ganske
overvejende er lægefagligt begrundet.
Det følger af sundhedslovens § 98, stk. 1, at
anmodning om svangerskabsafbrydelse eller fosterreduktion skal
fremsættes af den gravide selv, jf. pkt. 2.2.1.
Er den gravide under 18 år, og har denne ikke
indgået ægteskab, skal forældremyndighedens
indehaver samtykke i anmodningen, jf. lovens § 99, stk. 1. Det
betyder, at gravide under 18 år, som udgangspunkt ikke kan
få foretaget en svangerskabsafbrydelse eller fosterreduktion
uden samtykke fra forældremyndighedens indehaver.
Bestemmelsen gælder også for gravide under 15
år, hvorefter der også skal indhentes et samtykke fra
forældremyndighedens indehaver, såfremt den gravide
ønsker en svangerskabsafbrydelse eller fosterreduktion, jf.
pkt. 2.2.1.
Når omstændighederne taler derfor, kan
samrådet tillade, at samtykke efter stk. 1 ikke indhentes,
jf. lovens § 99, stk. 2, 1. pkt. Bestemmelsen gælder
også for gravide under 15 år, hvorefter samrådet
kan, når omstændighederne taler derfor, tillade at
samtykke efter stk. 1 ikke indhentes.
Samrådet kan også, når omstændighederne
taler derfor, tillade svangerskabsafbrydelse eller fosterreduktion,
selv om samtykke efter stk. 1 nægtes, jf. lovens § 99,
stk. 3, 1. pkt. Bestemmelsen omfatter også gravide under 15
år, hvorefter de også kan få tilladelse til
svangerskabsafbrydelse eller fosterreduktion, selvom
forældremyndighedens indehaver nægter samtykke, og
omstændighederne taler derfor.
Det følger af lovens § 100, stk. 1, at anmodning om
svangerskabsafbrydelse eller fosterreduktion fremsættes over
for en læge eller over for et regionsråd.
I forbindelse med den gravides anmodning skal lægen
gøre den gravide opmærksom på, at denne ved
henvendelse til regionsrådet kan få vejledning om de
foreliggende muligheder for støtte til gennemførelse
af svangerskabet og for støtte efter barnets fødsel.
Fremsættes anmodningen over for et regionsråd, skal den
gravide, hvis denne ønsker det, vejledes som nævnt i
1. pkt., jf. § 100, stk. 2, 2. pkt.
2.1.1.2. Den gravides og forældremyndighedsindehaverens
samtykke til svangerskabsafbrydelse og fosterreduktion
Det følger af sundhedsloven § 15, stk. 1, at ingen
behandling må indledes eller fortsættes uden patientens
informerede samtykke, medmindre andet følger af lov eller
bestemmelser fastsat i henhold til lov eller af sundhedslovens
§§ 17-19.
Det følger af lovens § 17, stk. 1, 1. pkt., at en
patient, der er fyldt 15 år, selv kan give informeret
samtykke til behandling.
Det følger af lovens § 17, stk. 2, at såfremt
en sundhedsperson efter en individuel vurdering skønner, at
patienten, der er fyldt 15 år, ikke selv er i stand til at
forstå konsekvenserne af sin stillingtagen, kan
forældremyndighedens indehaver give informeret samtykke til
behandling.
Ved informeret samtykke forstås i denne lov et samtykke,
der er givet på grundlag af fyldestgørende information
fra sundhedspersonens side, jf. lovens § 16, jf. § 15,
stk. 3.
Lovens § 19, stk. 1, fastsætter, at hvis en patient,
der midlertidigt eller varigt mangler evnen til at give informeret
samtykke eller er under 15 år, befinder sig i en situation,
hvor øjeblikkelig behandling er påkrævet for
patientens overlevelse, eller for på længere sigt at
forbedre patientens chance for overlevelse eller for et
væsentligt bedre resultat af behandlingen, kan en
sundhedsperson indlede eller fortsætte en behandling uden
samtykke fra patienten eller fra forældremyndighedens
indehaver, nærmeste pårørende, værge eller
fremtidsfuldmægtig.
Efter lovens § 20, stk. 1, følger det, at en
patient, der ikke selv kan give informeret samtykke, skal
informeres og inddrages i drøftelserne af behandlingen, i
det omfang patienten forstår behandlingssituationen,
medmindre dette kan skade patienten. Patientens tilkendegivelser
skal, i det omfang de er aktuelle og relevante, tillægges
betydning.
Det følger af lovbemærkningerne til sundhedsloven
fra 2005, jf. Folketingstidende [2004-05], tillæg A, L74 som
fremsat, side 3223, hvor bestemmelserne om svangerskabsafbrydelse
og fosterreduktion blev indsat i sundhedsloven, at reglerne i
kapitel 5 (dagældende §§ 16-22) om patienters
medinddragelse i beslutninger ikke finder anvendelse i relation til
svangerskabsafbrydelse og fosterreduktion. Patienters
medinddragelse i beslutninger om svangerskabsafbrydelse og
fosterreduktion er udtømmende reguleret i afsnit VII.
Reglerne om patienters medinddragelse i beslutninger reguleres i
dag i lovens §§ 15-21 i kapitel 5.
Det bemærkes, at lovgiver ikke har omtalt de ovenfor
beskrevne lovbemærkninger i selve lovteksten i lovforslaget.
Efterfølgende lovforslag har ikke omtalt
lovbemærkningerne, og de er ikke blevet fulgt i praksis,
hvorfor der ikke er støttet ret herpå.
Lovbemærkningerne må på baggrund af de
nævnte årsager ikke anses for at have betydning for den
nuværende retstilstand. Det betyder, at reglerne i
sundhedslovens kapitel 5 finder anvendelse for
svangerskabsafbrydelse og fosterreduktion, medmindre der er fastsat
særbestemmelser i loven herom.
Det følger for eksempel af den gældende
særbestemmelse om abort i § 99, stk. 1, at såfremt
den gravide er under 18 år, og denne ikke har indgået
ægteskab, skal forældremyndighedens indehaver samtykke
i anmodningen. Denne bestemmelse foreslås nyaffattet,
således at anmodning om abort og fosterreduktion skal
fremsættes af den gravide kvinde uden
forældremyndighedens indehavers samtykke.
2.1.1.3. Patienters ret til information om deres
helbredstilstand og behandlingsmuligheder
Det følger af sundhedslovens § 16, stk. 1, at en
patient har ret til at få information om sin helbredstilstand
og om behandlingsmulighederne, herunder om risiko for
komplikationer og bivirkninger.
En patient, der ikke selv kan give informeret samtykke, herunder
patienter der er under 15 år, skal imidlertid også
informeres og inddrages i drøftelserne af behandlingen, i
det omfang patienten forstår behandlingssituationen,
medmindre dette vurderes at ville kunne skade patienten. Der
lægges i den forbindelse vægt på tilkendegivelser
fra gravide, der er under 15 år, jf. lovens § 20, stk.
1.
Patienten har ret til at frabede sig information efter stk. 1,
jf. lovens § 16, stk. 2.
Informationen skal gives på en hensynsfuld måde og
være tilpasset modtagerens individuelle forudsætninger
med hensyn til alder, modenhed, erfaring m.v., jf. lovens §
16, stk. 3.
Informationen skal blandt andet omfatte oplysninger om mulige
konsekvenser for behandlingsmuligheder, herunder om risiko for
komplikationer og bivirkninger, hvis patienten frabeder sig
videregivelse eller indhentning af helbredsoplysninger m.v.
Informationen skal være mere omfattende, når
behandlingen medfører nærliggende risiko for alvorlige
komplikationer og bivirkninger, jf. lovens § 16, stk. 4.
Af lovens § 16, stk. 5, følger det, at såfremt
det skønnes, at patienten i øvrigt er uvidende om
forhold, der har betydning for patientens stillingtagen, jf. lovens
§ 15, skal sundhedspersonen særligt oplyse herom,
medmindre patienten har frabedt sig information efter stk. 2.
Der er fastsat nærmere regler om informationens indhold og
form i bekendtgørelse nr. 359 af 4. april 2019 om
information og samtykke i forbindelse med behandling og ved
videregivelse og indhentning af helbredsoplysninger m.v.
2.1.1.4. Forældremyndighedens indehavers ret til
information og aktindsigt
Efter lovens § 17, stk. 1, 2. pkt., følger det, at
forældremyndighedens indehaver skal have information om den
mindreåriges behandling, jf. § 16, og at vedkommende
skal inddrages i den mindreåriges stillingtagen til
behandlingen.
Bestemmelsen medfører, at forældremyndighedens
indehaver skal modtage information om den mindreåriges
behandling samt inddrages i den mindreåriges stillingtagen
til behandling, når vedkommende er fyldt 15 år.
På samme måde har forældremyndighedens indehaver
ret til information m.v. om den mindreårige, når
vedkommende er under 15 år.
Det følger af sundhedsloven § 17, stk. 3, 2. pkt.,
at en patient, der er fyldt 15 år, er berettiget til
aktindsigt efter bestemmelserne i sundhedslovens §§
36-39.
Det fremgår af sundhedslovens § 37, stk. 1, 1. pkt.,
at den, om hvis helbredsforhold der er udarbejdet patientjournaler
m.v., har på anmodning ret til aktindsigt heri.
Bestemmelserne betyder, at en patient, der er fyldt 15 år,
har ret til aktindsigt i sin egen patientjournal.
En mindreårig under 15 år vil efter
omstændighederne også være berettiget til
aktindsigt under forudsætning af, at den unge gravide kvinde
under 15 år vurderes at være tilstrækkelig moden
til at kunne forstå og håndtere oplysningerne. Hvis
forældremyndighedsindehaveren modsætter sig, at et barn
eller en ung gravid kvinde under 15 år får aktindsigt,
skal den pågældende myndighed, institution eller
sundhedsperson dog være opmærksom på, om der kan
være grundlag for at afvise aktindsigt, jf. vejledning nr.
9118 af 26. januar 2022 om aktindsigt i patientjournaler og om
videregivelse af helbredsoplysninger til afdødes
nærmeste pårørende.
Patienter, som er under 18 år, er underlagt
forældremyndighed, og forældremyndighedens indehaver
har således som udgangspunkt ret til aktindsigt i
vedkommendes barns patientjournaler, i samme omfang som den
mindreårige selv har, i medfør af sundhedslovens
§ 37, stk. 1.
Det følger af lovens § 37, stk. 2, at en
forældremyndighedsindehavers adgang til aktindsigt i en
mindreåriges patientjournal m.v. efter stk. 1, jf. § 14,
kan begrænses, i det omfang
forældremyndighedsindehaverens interesse i at blive gjort
bekendt med oplysningerne findes at burde vige for afgørende
hensyn til den mindreårige. Det gør sig også
gældende i det omfang, det er nødvendigt til
beskyttelse af væsentlige hensyn til forebyggelse,
efterforskning og forfølgning af lovovertrædelser samt
beskyttelse af vidner eller andre i sager om strafferetlig
forfølgning.
Sundhedslovens § 37, stk. 2, medfører, at et
behandlingssted, der behandler en anmodning om aktindsigt fra en
forældremyndighedsindehaver, skal foretage en konkret
vurdering af, om der er oplysninger i den mindreåriges
patientjournal, der bør undtages fra adgangen til
aktindsigt.
I vejledning nr. 9118 af 26. januar 2022 om aktindsigt i
patientjournaler og om videregivelse af helbredsoplysninger til
afdødes nærmeste pårørende følger
det, at forældremyndighedsindehavers adgang til aktindsigt
kan begrænses, hvis der i patientjournalen fremgår
følsomme oplysninger om blandet andet abort, og hvis
oplysningerne, når de kommer til forældremyndighedens
indehavers kendskab, kan komme den mindreårige til skade.
Hvis den gravide er under 15 år, må samme hensyn
gøre sig gældende.
Det følger endvidere af vejledningen, at hvis patienten
er mellem 15 og 17 år, og der er grund til at antage, at det
vil stride mod den unge gravide kvindes ønske, at
forældremyndighedens indehaver får aktindsigt i
journalen, bør den relevante myndighed, institution eller
sundhedsperson, der har ansvaret for patientjournalen m.v.,
søge dette oplyst nærmere ved at kontakte den
15-17-årige. Den 15-17-åriges ønsker skal
herefter indgå ved vurderingen af, om der er grundlag for at
begrænse forældremyndighedsindehaverens ret til
aktindsigt.
2.1.1.5. Gravides ret til at modtage vejledning
I forbindelse med den gravides anmodning om
svangerskabsafbrydelse efter lovens § 92, skal lægen
efter lovens § 100, stk. 3, give den gravide vejledning om
indgrebets beskaffenhed og direkte følger, samt om den
risiko, der må antages at være forbundet med
indgrebet.
Det følger af vejledning nr. 25 af 4. april 2006 om
svangerskabsafbrydelse og fosterreduktion, at selv om den gravide
opfylder betingelserne for at få svangerskabsafbrydelse eller
fosterreduktion uden tilladelse fra et abortsamråd,
bør lægen under samtalen generelt tilstræbe, at
vedkommende ikke beslutter sig uden nærmere overvejelser.
Bortset fra tilfælde, hvor et ønske om
svangerskabsafbrydelse skyldes hensynet til den gravides eller
fosterets helbred, bør den gravide derfor gøres
bekendt med, at der er mulighed for støtte til
gennemførelse af svangerskabet og støtte efter
barnets fødsel, jf. lovens § 100, stk. 2.
Lægen skal gøre den gravide bekendt med, at
vedkommende af regionsrådet kan få nærmere
oplysninger og anden bistand i forbindelse med svangerskab og
fødsel. Lægen bør endvidere opfordre den
gravide til at søge bistand i opholdskommunen, hvis
lægen skønner, at personlige, sociale eller
økonomiske vanskeligheder er årsag til ønsket
om svangerskabsafbrydelse.
Lægen og den gravide skal ved deres underskrift
bekræfte, at vejledningen har fundet sted. Dette gælder
også, når vejledning skal gives til
forældremyndighedens indehaver eller en særligt
beskikket værge, jf. lovens § 100, stk. 3 og 5. Er den
gravide ude af stand til at forstå betydningen af indgrebet,
jf. lovens § 98, stk. 2, skal denne dog ikke bekræfte,
at vejledning har fundet sted.
Lægen skal i forbindelse med vejledning om indgrebets
beskaffenhed også vejlede om den gravides mulighed for at
modtage støttesamtaler før og efter indgrebet, jf.
lovens § 100, stk. 5.
Vejledning om muligheden for støttesamtale skal gives
både mundtligt og skriftligt, jf. § 4, stk. 2 i
bekendtgørelsen om svangerskabsafbrydelse og
fosterreduktion.
2.1.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser
Det følger af Politisk tillægsaftale om abort uden
forældresamtykke (15-17-årige), som blev indgået
den 3. maj 2024 mellem Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne) og Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance,
Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet, at
aldersgrænsen for den fri abort skal ændres i
overensstemmelse med sundhedslovens generelle regler om, at en
patient, der er fyldt 15 år, selv kan give informeret
samtykke til behandlingen. Formålet er at styrke unge gravide
kvinders selvbestemmelse.
Aftalepartierne lagde i den politiske aftale vægt
på, at den seksuelle lavalder er 15 år, og at det
derfor er oplagt, at unge kvinder, der er fyldt 15 år, og
bliver gravide, også selv kan tage stilling til om de vil
fortsætte graviditeten eller have en abort.
Aftalepartierne konstaterede på denne baggrund, at
15-17-årige bør have samme rettigheder til abort, som
gravide kvinder på 18 år eller derover. Dette
understøtter også en større selvbestemmelse
over egen krop, når man er fyldt 15 år.
Ministeriet bemærker, at det følger af
sundhedslovens § 17, stk. 1, 1. pkt., at patienter, der er
fyldt 15 år, selv kan give informeret samtykke til
behandling. Dog følger det videre, at
forældremyndighedens indehaver skal modtage information og
inddrages i den mindreåriges stillingtagen, jf. § 17,
stk. 1, 2, pkt.
Ministeriet vurderer på den baggrund, at der er behov for
at affatte en undtagelse til § 17, stk. 1, 2. pkt.,
således at forældremyndighedens indehaver til en gravid
kvinde, der er fyldt 15 år, ikke vil modtage information
eller blive inddraget i den mindreårige kvindes stillingtagen
til abort. Den gravide kvinde kan dog altid vælge, at
informere og inddrage forældremyndighedens indehaver i
stillingtagen til abort, hvis den unge gravide kvinde ønsker
det.
Aftalepartierne er ifølge den politiske aftale enige om,
at unge kvinder mellem 15-17 år skal vejledes til at inddrage
forældre eller værge i tilfælde af en abort
alternativt en anden voksen, som den unge gravide kvinde har tillid
til men at forældre eller værge ikke skal informeres om
en abort eller overvejelser herom, hvis den unge gravide kvinde
ikke ønsker det.
Ministeriet har fokus på vigtigheden af, at særligt
unge gravide kvinder skal føle sig støttet og vejledt
i deres beslutning om, hvorvidt de skal have foretaget en abort. De
relevante sundhedspersoner, som den unge gravide kvinde er i
kontakt med, bør således opfordre den unge gravide
kvinde til at inddrage sine forældrene eller en anden voksen,
som den unge gravide kvinde har tillid til, og som den gravide
kvinde kan søge vejledning, støtte og omsorg hos. Det
er særligt væsentligt i situationen, hvor graviditeten
er fremskreden, og hvor den unge gravide kvinde vil skulle have
foretaget en medicinsk abort, som indebærer at aborten vil
have karakter af en fødsel, og som kan være en
svær situation, for den mindreårige at gå
igennem.
Ministeriet bemærker i øvrigt, at det er erfaringen
i dag, at langt de fleste unge gravide kvinder, som er fyldt 15
år, inddrager deres forældre i deres overvejelser om
abort og får den nødvendige vejledning og
støtte fra deres forældre. Det forventes derfor
også, at der er tale om et fåtal af unge gravide
kvinder, som vil afstå fra at inddrage deres forældre i
deres stillingtagen til abort eller begrænse deres
forældre i at modtage information herom.
Aftalepartierne er ifølge den politiske aftale enige om,
at forældre ikke skal have adgang til aktindsigt i den
gravide kvindes patientjournal vedr. forhold om abort eller
overvejelser herom.
Ministeriet bemærker, at det følger af
sundhedslovens § 37, stk. 2, at der er en mulighed for at
begrænse forældremyndighedens indehavers adgang til
aktindsigt i den gravide kvindes patientjournal om blandt andet
abort, hvis afgørende hensyn taler herfor.
Ministeriet vurderer dog, at der er behov for at affatte en
undtagelse til § 37, stk. 1, om, at forældremyndighedens
indehaver ikke vil få adgang til aktindsigt i den
mindreårige kvindes patientjournal, når det omhandler
abort eller overvejelser herom. Med undtagelsen vil
sundhedspersoner ikke skulle foretage en vurdering af anmodningen
efter lovens § 37, stk. 2, når
forældremyndighedsindehaveren anmoder om aktindsigt i den
mindreåriges patientjournal.
Ministeriet er samtidig bekendt med, at nogle unge gravide
kvinder står i en situation, hvor det ikke er muligt for dem
at dele overvejelser og ønske om en abort med deres
forældre, blandt andet på grund af frygt for
repressalier. Herudover oplever nogle unge gravide kvinder, at
deres forældre i dag nægter at give samtykke til abort.
Også disse gravide kvinder, som ikke i dag er i stand til at
indhente samtykke til abort fra deres forældre, får med
den foreslåede ændring ret til at få foretaget en
abort uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren.
Aftalepartierne lægger i den politiske aftale også
vægt på, at den unge gravide kvinde skal have
tilstrækkelig vejledning og støtte både
før og efter aborten.
Ministeriet bemærker i den forbindelse, at det er
væsentligt, at de sundhedspersoner, som er i kontakt med den
unge gravide kvinde, vejleder og opfordrer den gravide kvinde til
at tale med en voksen om sine overvejelser og beslutning om
eventuel abort. Efter en abort er det også væsentligt,
at sundhedspersoner informerer de unge om deres muligheder for
blandt andet støttesamtaler, så de får den
fornødne omsorg og hjælp efter forløbet.
Yderligere vil der blive etableret en offentlig digital platform,
der samler og formidler kvalificeret sundhedsfaglig vejledning og
information om, hvor den gravide kvinde kan finde rådgivning
og støttetilbud målrettet forskellige relevante
grupper, herunder unge og særligt sårbare.
Der henvises desuden til det samtidigt fremsatte forslag om
ændring af sundhedsloven (Oprettelse af et nyt
abortnævn m.v.), hvori det foreslås, at lægen
skal vejlede den gravide kvinde om retten til en
støttesamtale både forud for og efter aborten.
Med det samtidigt fremsatte lovforslag vil lægen
også skulle vejlede den gravide kvinde om mulighed for at
få rådgivning hos relevante patientforeninger eller
handicaporganisationer, såfremt anmodningen om tilladelse til
abort eller fosterreduktion fremsættes på baggrund af,
at der er en risiko for, at barnet på grund af en genetisk
tilstand, sygdom, misdannelse eller skadelig eksposition hos
fosteret, vil få alvorlig sygdom.
Ministeriet vurderer, at de gældende regler om patientens
ret til at modtage sundhedsfaglig vejledning i forbindelse med, at
en gravid kvinde anmoder om abort, er formelt sikret i
gældende regler, jf. lovens § 16, stk. 1 og 4.
Ministeriet vil dog tydeliggøre patientens ret i kommende
vejledningsmateriale.
Det skyldes, at den gravide kvinde allerede i dag bliver vejledt
om indgrebets beskaffenhed og risiko, der er forbundet med aborten
samt mulighed for at modtage støtte og støttesamtaler
før og efter aborten m.v., jf. lovens § 100, stk. 2, 3
og 5.
Ministeriet har vurderet, at de foreslåede nye regler om
abort også bør gælde for fosterreduktion. Det
betyder, at en ung gravid kvinde, kan få foretaget en
fosterreduktion, uden at skulle indhente samtykke fra
forældremyndighedens indehaver. Forældremyndighedens
indehaver vil ikke modtage information herom, eller blive inddraget
i den unge gravide kvindes overvejelser herom. Ligesom
forældremyndighedens indehaver ikke vil få adgang til
aktindsigt i den gravide kvindes patientjournal vedrørende
forhold om fosterreduktionen. Den gravide kvinde kan dog
vælge at inddrage forældremyndighedens indehaver i
beslutningen om at få foretaget en fosterreduktion og i den
forbindelse give dem adgang til information m.v.
Ministeriet finder endelig, at der bør anvendes mere
nutidige begreber i sundhedsloven, hvorfor begrebet
svangerskabsafbrydelse foreslås erstattet med abort. Det
bemærkes, at ved anvendelse af begrebet abort i lovforslaget,
forstås provokeret abort (fremkaldt afbrydelse af
graviditet).
2.1.3. Den foreslåede ordning
For at styrke de unge gravide kvinders selvbestemmelse i
overensstemmelse med sundhedslovens generelle regler om, at en
patient, der er fyldt 15 år, selv kan give informeret
samtykke til behandlingen, foreslås det, at unge gravide
kvinder selv skal kunne give informeret samtykke til abort eller
fosterreduktion.
Betegnelsen »den gravide kvinde« skal forstås
bredt og omfatter alle personer, der er eller kan blive gravide,
uanset kønsidentitet eller juridisk køn.
Den unge gravide kvinde vil få de samme rettigheder til
abort, som gravide kvinder på 18 år eller derover har i
dag, og vil dermed selv kunne træffe beslutning om, hvorvidt
den gravide kvinde ønsker at fortsætte graviditeten
eller få foretaget en abort frem til den gældende
ugegrænse for den fri abort. Grænsen for den fri abort
er efter gældende regler indtil udgangen af 12.
graviditetsuge, men vil med det samtidigt fremsatte lovforslag om
ændring af sundhedsloven (Ændring af ugegrænsen
for den fri abort), blive ændret til udgangen af 18.
graviditetsuge. Efter udgangen af 18. graviditetsuge vil det
fremover kræve tilladelse at få foretaget en abort.
Hvis den gravide kvinde er fyldt 15 år på
tidspunktet for anmodningen om abort, kan den gravide kvinde med
forslaget selv samtykke til at få foretaget en abort. Det er
i den forbindelse væsentligt, at den relevante sundhedsperson
er opmærksom på, at den unge gravide kvinde kan
være blevet gravid, da den gravide kvinde var under den
seksuelle lavalder, og at der derfor potentielt kan være
begået et seksuelt overgreb. Sundhedspersoner har en
forpligtelse til at underrette kommunen, hvis de under
udøvelsen af deres erhverv får kendskab til eller
grund til at antage, at et barn eller ung under 18 år har
været udsat for et overgreb eller i øvrigt antages af
have behov for særlig støtte, jf. § 133, stk. 1,
nr. 1 og 3, i lovbekendtgørelse nr. 890 af 19. juni 2024 af
barnets lov.
Det bemærkes i den forbindelse, at principperne i
Børnekonventionen i situationer, hvor den gravide kvinde er
mindreårig, skal iagttages. Det indebærer i
overensstemmelse med konventionens artikel 3, at barnets tarv skal
vurderes og tages i betragtning som det primære hensyn i alle
foranstaltninger, som det offentlige foretager sig, der
vedrører barnet. Der vil altid skulle foretages en
individuel og konkret vurdering af alle relevante hensyn. Ydermere
skal barnet i overensstemmelse med konventionens artikel 12 have
ret til at udtrykke sine synspunkter, og disse skal tillægges
passende vægt i overensstemmelse med barnets alder og
modenhed.
Forslaget vil også betyde, at gravide kvinder, der er
fyldt 15 år, kan få foretaget en abort uden at anmode
om tilladelse indtil udløbet af den til enhver tid
gældende ugegrænse for den fri abort.
Efter udgangen af grænsen for den fri abort, vil lovens
§ 94, stk. 1, om at der kan gives tilladelse til abort, hvis
betingelserne herfor er opfyldt, gælde.
I forbindelse med beslutning om abort er det væsentligt,
at den gravide kvinde, som er fyldt 15 år, bliver oplyst af
den relevante sundhedsperson om sine muligheder for støtte,
og bliver opfordret til at inddrage forældremyndighedens
indehaver, alternativt en anden voksen, som den unge gravide kvinde
har tillid til. Sundhedspersonen bør således
både yde vejledning før en eventuel abort og efter
selve aborten. Dette foreslås tydeliggjort i kommende
vejledningsmateriale.
Forældremyndighedens indehaver vil i nogle tilfælde
være den rette til at give det informerede samtykke til
abort, såfremt den 15-17-årige ikke selv kan
forstå konsekvenserne af sin stillingtagen. Det
forudsættes, at forældremyndighedsindehaveren modtager
samme information, som den mindreårige kvinde ville have
fået, så forældremyndighedsindehaveren kan
træffe en beslutning ud fra et oplyst grundlag.
Ved vurderingen af, om den mindreårige kvinde selv er i
stand til at forstå konsekvenserne ved sin stillingtagen, vil
den relevante sundhedsperson skulle foretage samme afvejning som
benyttes i lovens § 17, stk. 2.
I vurderingen som følge af lovens § 17, stk. 2,
indgår blandt andet den unge gravide kvindes alder og den
unge gravide kvindes forståelse for situationen samt
modenhed.
Som eksempel kan der opstå en situation, hvor den
mindreårige kvinde ikke ønsker en abort, fordi den
gravide kvinde er bange for at indgrebet vil gøre ondt eller
være ubehageligt. Hvis den unge gravide kvinde tager stilling
på dette grundlag, må den behandlingsansvarlige
sundhedsperson vurdere, om den unge gravide kvinde har
forstået konsekvenserne af sin stillingtagen, jf. § 17,
stk. 2. For at styrke unge gravide kvinders selvbestemmelsesret,
foreslås det, at for gravide kvinder, som er fyldt 15
år, og som anmoder om en abort, vil
forældremyndighedens indehaver ikke blive inddraget i
beslutningen eller modtage information herom. Den gravide kvinde
vil dog altid kunne vælge, at forældremyndighedens
indehaver inddrages og informeres i beslutningen om abort.
For at sikre, at der ikke gives aktindsigt til
forældremyndighedens indehaver i den mindreårige
kvindes patientjournal, når det omhandler abort eller
overvejelser herom, foreslås det, at der tilføjes en
ny bestemmelse herom i loven.
Afskæring af retten til aktindsigt gør sig dog ikke
gældende, såfremt den mindreårige kvinde ikke
selv er i stand til at forstå konsekvenserne af sin
stillingtagen. I sådanne tilfælde vil
forældremyndighedens indehaver kunne få adgang til
aktindsigt i den mindreårige kvindes patientjournal.
Det foreslås, at de foreslåede regler om abort
også gælder for fosterreduktion. Det vil betyde, at en
ung gravid kvinde kan få foretaget fosterreduktion, uden at
skulle indhente samtykke fra forældremyndighedens indehaver.
Forældremyndighedens indehaver vil ikke modtage information
herom, eller blive inddraget i den unge gravide kvindes
overvejelser herom. Ligesom forældremyndighedens indehaver
ikke vil få adgang til aktindsigt i den gravide kvindes
patientjournal vedrørende forhold om fosterreduktionen.
Medmindre den gravide kvinde ønsker
forældremyndighedens indehaver inddraget.
Endelig foreslås det, at begrebet
»svangerskabsafbrydelse« erstattes med
»abort« af hensyn til at anvende et mere nutidigt
begreb.
2.2. Fremsættelse af anmodning om
svangerskabsafbrydelse og fosterreduktion
2.2.1. Gældende ret
Det følger af § 98, stk. 1, i sundhedsloven, at
anmodning om svangerskabsafbrydelse eller fosterreduktion skal
fremsættes af den gravide selv.
Det følger imidlertid af § 99, stk. 1, at hvis den
gravide er under 18 år, og hvis denne ikke har indgået
ægteskab, skal forældremyndighedens indehaver samtykke
i anmodningen.
Som undtagelse gælder det efter § 99, stk. 2, at
samrådet kan, når omstændighederne taler derfor,
tillade, at samtykke ikke indhentes fra forældremyndighedens
indehaver. Samrådet kan desuden, når
omstændighederne taler derfor, tillade svangerskabsafbrydelse
eller fosterreduktion, selv om samtykke fra
forældremyndighedens indehaver nægtes, jf. stk. 3.
Samrådets afgørelse efter § 99, stk. 2 og 3,
kan indbringes for Abortankenævnet af den gravide eller
forældremyndighedens indehaver, jf. § 99, stk. 2, 2.
pkt. og stk. 3, 2. pkt.
2.2.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser
Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder, at anmodning om abort
eller fosterreduktion fortsat skal fremsættes af den gravide
kvinde selv.
Betegnelsen »den gravide kvinde« skal forstås
bredt og omfatter alle personer, der er eller kan blive gravide,
uanset kønsidentitet eller juridisk køn.
Ministeriet finder det også relevant at tydeliggøre
retsstillingen for de gravide kvinder, som er under den fastsatte
aldersgrænse for den fri abort, som efter gældende ret
er 18 år. Med forslaget ændres grænsen til 15
år, jf. forslagets § 1, nr. 3, hvorefter
forældremyndighedens indehaver skal samtykke i anmodningen om
en abort, hvis den mindreårige gravide kvinde er under 15
år. Det bemærkes i den forbindelse, at
undtagelsesmuligheden, hvorefter en gravid kvinde under den
fastsatte aldersgrænse for den fri abort ikke behøver
at indhente et samtykke fra forældremyndighedens indehaver,
eller hvorefter den gravide kvinde kan få tilladelse til at
få foretaget en abort på trods af, at
forældremyndighedens indehaver nægter at give et
samtykke til abort, behandles i det samtidigt fremsatte forslag om
ændring af sundhedsloven (Oprettelse af et nyt
abortnævn m.v.).
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at anmodning om abort og fosterreduktion skal
fremsættes af den gravide kvinde.
Med den foreslåede ordning vil det fortsat gælde, at
hvis den gravide kvinde er under den til enhver tid gældende
aldersgrænse for den fri abort, og dermed er under
forældremyndighed, eller hvis den gravide kvinde er under
værgemål, vil anmodningen om abort eller
fosterreduktion skulle fremsættes af
forældremyndighedens indehaver eller af værgen sammen
med den gravide kvinde. Dette indebærer også, at der
ikke vil kunne fremsættes anmodning om abort eller
fosterreduktion mod den gravide kvindes vilje. Den foreslåede
ordning er en videreførelse af gældende ret efter
§ 98.
Det foreslås i § 99, stk. 2, at hvis den gravide
kvinde er under 15 år, skal forældremyndighedens
indehaver samtykke i anmodningen om abort eller fosterreduktion.
Retstillingen for de gravide kvinder, som er under 15 år,
tydeliggøres ved denne ændring, og er i
overensstemmelse med gældende ret.
3. Lovforslagets forhold til
databeskyttelsesforordningen
Det følger af de foreslåede bestemmelser i §
1, nr. 1, 3 og 5, at en gravid kvinde, der er fyldt 15 år,
har ret til at få foretaget en abort uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren, og uden at
forældremyndighedens indehaver modtager information eller
bliver inddraget i den mindreåriges stillingtagen. I disse
tilfælde vil forældremyndighedens indehaver som
udgangspunkt ikke have adgang til aktindsigt i den
mindreåriges patientjournal, medmindre den mindreårige
ikke selv er i stand til at forstå konsekvenserne af sin
stillingtagen. Anmodning om abort og fosterreduktion skal
fremsættes af den gravide kvinde selv, medmindre den gravide
kvinde er under 15 år, i hvilket tilfælde
forældremyndighedens indehaver skal samtykke i anmodningen.
Hvis grænsen for den fri abort er overskredet, vil den
gravide kvinde skulle fremsætte en anmodning om tilladelse
til abort over for Abortnævnet, som vil skulle træffe
afgørelse om betingelserne for tilladelse til abort efter
grænsen for den fri abort er opfyldt.
Med de foreslåede bestemmelser i § 1, nr. 1, 3 og 5,
vil sundhedspersoner, Abortnævnet og Abortankenævnet
således kunne behandle almindelige personoplysninger omfattet
af databeskyttelsesforordningens artikel 6 og følsomme
oplysninger, herunder helbredsoplysninger, omfattet af
databeskyttelsesforordningens artikel 9.
For så vidt angår almindelige personoplysninger
følger det af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk.
2 og 3, at der er mulighed for at opretholde og indføre mere
specifikke bestemmelser for at tilpasse anvendelsen af dele af
artikel 6, stk. 1. Det gælder blandt andet artikel 6, stk. 1,
litra e, hvorefter behandling af en opgave i samfundets interesse
eller som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået
pålagt.
Det er vurderingen, at behandlingen af almindelige
personoplysninger efter de foreslåede bestemmelser i §
1, nr. 1, 3 og 5, kan ske i medfør af
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, jf. stk.
2 og 3, idet formålet med de foreslåede bestemmelser er
at sikre, at vurderinger af anmodninger om abort, og anmodninger om
tilladelse til abort kan ske på et oplyst grundlag, herunder
at den pågældende unge gravide kvindes forhold kan
blive inddraget i vurderingen. De samme hensyn gør sig
gældende i forbindelse med sundhedspersoners videregivelse af
oplysninger m.v. til andre sundhedspersoner i forbindelse med
behandlingen af unge gravide kvinder.
For så vidt angår følsomme oplysninger
følger det af databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk.
2, litra g, at der må behandles følsomme
personoplysninger, såfremt behandlingen er nødvendig
af hensyn til væsentlige samfundsinteresser på grundlag
af EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret og står i
rimeligt forhold til det mål, der forfølges,
respekterer det væsentligste indhold af retten til
databeskyttelse og sikrer passende og specifikke foranstaltninger
til beskyttelse af den registreredes grundlæggende
rettigheder.
Det er vurderingen, at behandlingen af følsomme
personoplysninger efter de foreslåede bestemmelser i §
1, nr. 1, 3 og 5, kan ske i medfør af
databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra g, jf.
artikel 6, stk. 1, litra e. Det er vurderingen, at de
foreslåede bestemmelser vil leve op til kravene i
forordningens artikel 9, stk. 2, litra g, idet behandlingen af
følsomme personoplysninger kan være afgørende
for, at Abortnævnet og Abortankenævnet kan vurdere
kvindens forhold i et fornødent omfang til, at nævnene
kan træffe en afgørelse i sager, hvor der anmodes om
tilladelse til abort. Det vurderes, at behandlingen af
personoplysninger står i rimeligt forhold hertil. Der
lægges i den forbindelse vægt på, at de
betingelser der stilles til, at en kvinde kan få tilladelse
til en abort, netop angår kvindens personlige og
helbredsmæssige forhold.
Det bemærkes, at der med lovforslaget alene gives
sundhedspersoner, Abortnævnet og Abortankenævnet
mulighed for, at behandle nødvendige og relevante
oplysninger, med henblik på at de kan varetage deres
respektive opgaver. Oplysninger, der kan være relevante og
nødvendige, vil primært være oplysninger om den
pågældende kvindes fysiske og psykiske
helbredsmæssige forhold, samt sociale og økonomiske
forhold. Oplysninger, som ikke vurderes at være relevante
for, at sundhedspersoner, Abortnævnet og
Abortankenævnet kan vurdere kvindens og eventuelt fosterets
helbredsmæssige forhold, må ikke videregives i
medfør af bestemmelserne.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal afslutningsvis
bemærke, at det forudsættes, at de øvrige
bestemmelser i databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven, herunder de grundlæggende principper i
databeskyttelsesforordningens artikel 5, også iagttages,
når der behandles personoplysninger i medfør af de
foreslåede bestemmelser.
4. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Med lovforslaget foreslås det, at aldersgrænsen for
den fri abort sænkes, således at unge gravide kvinder
mellem 15-17 år fremover kan få foretaget en abort uden
samtykke fra forældremyndighedens indehaver eller tilladelse
fra Abortnævnet inden for den til enhver tid gældende
grænse for den fri abort.
Lovforslaget vurderes derfor at have positive
ligestillingsmæssige konsekvenser, idet formålet med
lovforslaget er at styrke unge gravide kvinders selvbestemmelse i
overensstemmelse med sundhedslovens generelle regler om, at en
patient, der er fyldt 15 år, selv kan give informeret
samtykke til behandling, der har betydning for deres krop og
liv.
Med lovforslaget skabes der endvidere en overensstemmelse mellem
den seksuelle lavalder og aldersgrænsen for den fri abort, og
dermed afspejles det, at unge gravide kvinder mellem 15-17 år
er i stand til at træffe informerede beslutninger om deres
egen krop og liv.
Ydermere styrker lovforslaget retsstillingen for unge gravide
kvinder mellem 15-17 år, der lever med negativ social
kontrol, da de ikke skal have deres forældres eller
værges samtykke til at få en abort, og fordi deres
forældre eller værge afskæres fra at blive
informeret om en eventuel abort, hvis den unge gravide kvinde ikke
ønsker det.
5. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
Lovforslaget vurderes at understøtte FN´s
verdensmål 5 om ligestilling af køn. Således
vurderes lovforslaget at have positive konsekvenser i forhold til
FN´s delmål 5.6 om, at der skal sikres universel adgang
til seksuel og reproduktiv sundhed og reproduktive rettigheder i
overensstemmelse med handlingsprogrammet fra den Internationale
Konference om Befolkning og Udvikling samt Beijing-handlingsplanen
og slutdokumenterne fra opfølgningskonferencerne. Herunder
understøtter lovforslaget FN's verdensmål nr. 5.6.1.
om at øge andelen af kvinder mellem 15-49 år, som
træffer deres egne informerede valg om seksuelle forhold,
brug af prævention og reproduktive sundhedsydelser.
6. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det forventes, at lovforslaget vil medføre færre
udgifter for regionerne, henset til, at der skal bruges færre
ressourcer på dels administrativt arbejde i forbindelse med
indhentelse af forældremyndighedens indehavers samtykke til
abort hos unge gravide kvinder under 18 år, dels færre
ressourcer til behandling i Abortnævnet og
Abortankenævnet af anmodninger om tilladelse til abort uden
forældremyndighedens indehavers samtykke.
Lovforslaget forventes at medføre færre udgifter
for staten, henset til, at Abortankenævnet også vil
skulle behandle færre klagesager vedrørende
anmodninger om tilladelse til abort uden forældremyndighedens
indehavers samtykke.
Lovforslaget forventes at medføre positive
implementeringsmæssige konsekvenser for regionerne henset
til, at sundhedspersoner ikke længere vil være
forpligtede til at indhente samtykke fra forældremyndighedens
indehaver for unge gravide kvinder, der er fyldt 15 år, og
som ønsker at få foretaget en abort.
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for kommunerne.
Ved udarbejdelsen af lovforslaget har de syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning været overvejet.
Lovforslaget lever op til princip 1 om enkle og klare regler, da
lovforslaget er formuleret klart og enkelt. Det bliver blandt andet
med lovforslaget tydeliggjort, hvorledes gravide kvinder, som er
under 15 år, er stillet i forhold til deres ret til abort.
Borgerne bliver således bedre stillet, da reglerne bliver
nemmere at forstå.
Lovforslaget lever i det væsentligste op til princip 2 om
digital kommunikation. Der er fortsat krav til de offentlige
myndigheder i sundhedsvæsenet om, at udveksling af blandt
andet journalmateriale skal ske elektronisk. Dette er med henblik
på at sikre en effektiv og tidsbesparende sagsbehandling af
anmodninger om tilladelse til abort.
Lovforslaget lever delvist op til princip 3 om
muliggørelse af automatisk sagsbehandling. I tilfælde,
hvor en gravid kvinde anmoder om en abort, vil der være
enkelte objektive kriterier, som skal inddrages i vurderingen,
herunder graviditetens længde, den gravide kvindes alder,
hvorvidt den gravide kvinde er under værgemål m.v.
Grundet sagernes karakter, herunder sagernes kompleksitet samt at
der i visse tilfælde er tale om gravide kvinder, som
tilhører særligt udsatte grupper, er der behov for
inddragelse af et fagprofessionelt skøn. I disse sager er
der behov for, at der foretages en helhedsvurdering af den gravide
kvindes situation.
På baggrund af ovenstående er det vurderet, at der
er behov for at indsætte skønsbaserede kriterier for
tilladelse til abort og fosterreduktion, herunder at give mulighed
for inddragelse af konkrete forhold og den konkrete situation.
Lovforslaget lever op til princip 4 om anvendelse af ensartede
begreber, idet visse begreber med lovforslaget foreslås
moderniseret.
Lovforslaget lever op til princip 5 om tryg og sikker
datahåndtering. Oplistninger fra offentlige registre, blandt
andet om navn og adresse i Det Centrale Personregister (CPR) samt
sundhedsoplysninger og journaloplysninger, bliver anvendt til at
give borgerne en smidig og effektiv sagsbehandling af anmodninger
om tilladelse til abort. Behandling af personoplysninger m.v. vil
blive foretaget på baggrund af samtykke fra den enkelte
gravide kvinde.
Lovforslaget lever op til princip 6 om anvendelse af offentlig
infrastruktur, idet der ved fremsendelse af anmodning om tilladelse
til abort vil blive anvendt eksisterende offentlig infrastruktur,
så der sikres genbrug og sammenhæng på
tværs.
Lovforslaget lever op til princip 7 om forebyggelse af snyd og
fejl, idet der vil blive indhentet oplysninger fra offentlige
registre m.v. med henblik på at afdække den gravide
kvindes situation, og med henblik på at validere den gravide
kvindes egne oplysninger.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes at medføre positive administrative
konsekvenser for borgere mellem 15-17 år, som ønsker
en abort. Det skyldes, at de med lovforslaget selv vil kunne
træffe beslutning om at få foretaget en abort, da krav
om indhentelse af samtykke fra forældremyndighedens indehaver
eller tilladelse fra Abortnævnet bortfalder for unge gravide
kvinder mellem 15-17 år.
9. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre klimamæssige
konsekvenser.
10. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre miljø- eller
naturmæssige konsekvenser.
11. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
12. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 14. oktober til
den 11. november 2024 (28 dage) været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Børns Vilkår, Center for Etik
og Ret, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Fertilitetsselskab, Dansk
Psykologforening, Dansk Pædiatrisk Selskab (DPS), Dansk
Selskab for Obstetrik og Gynækologi, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Sygepleje Selskab (DASYS), Dansk Sygeplejeråd, Danske
Bioanalytikere, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter,
Danske Regioner, Datatilsynet, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Foreningen af Speciallæger, Institut for
Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen, Kirkens Korshær,
KL, Kristelig Lægeforening, Kvinderådet, KVINFO,
Landsforeningen Børn og Forældre, Landsforeningen for
Ufrivilligt Barnløse, Landsforeningen Læbe-Ganespalte,
LGBT+ Danmark, LGBT+ Ungdom, Lægeforeningen,
Manderådets Udvalg for Familieret, Mødrehjælpen,
Nationalt Center for Etik, Organisationen af
Lægevidenskabelige Selskaber, Patienterstatningen,
Patientforeningen, Patientforeningen i Danmark, PCO Foreningen,
Praktiserende Lægers Organisation, Red Barnet, Unicef, Region
Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region
Sjælland, Region Syddanmark, Rådet for Digital
Sikkerhed, Sex og Samfund, Sundhed Danmark - Foreningen af danske
sundhedsvirksomheder og Yngre Læger.
13. Sammenfattende skema
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget vurderes at medføre
positive administrative konsekvenser for borgere mellem 15-17
år, der ønsker en abort. Dette skyldes, at de med
lovforslaget selv vil kunne træffe beslutning om at få
foretaget en abort, da krav om samtykke fra
forældremyndighedens indehaver eller tilladelse fra et
abortsamråd bortfalder for unge gravide kvinder mellem 15-17
år. | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til nr. 1
Det fremgår som en generel regel af den gældende
bestemmelse i sundhedslovens § 17, stk. 1, at en patient, der
er fyldt 15 år, selv kan give informeret samtykke til
behandling. Forældremyndighedens indehaver skal dog have
information og inddrages i den mindreåriges stillingtagen,
jf. 2. pkt.
Det fremgår af sundhedslovens § 37, stk. 1, at den,
om hvis helbredsforhold der er udarbejdet patientjournaler m.v.,
på anmodning har ret til aktindsigt heri.
Patienter, som er under 18 år, er underlagt
forældremyndighed, og forældremyndighedens indehaver
har således som udgangspunkt ret til aktindsigt i den
mindreåriges patientjournal, i samme omfang som den
mindreårige selv har, i medfør af sundhedslovens
§ 37, stk. 1.
Forældremyndighedens indehavers ret til aktindsigt i den
mindreåriges patientjournaler kan begrænses, jf.
sundhedslovens § 37, stk. 2, såfremt
forældremyndighedens indehavers interesse i at blive gjort
bekendt med oplysningerne findes at burde vige for afgørende
hensyn til den mindreårige, eller hvis det er
nødvendigt af hensyn til forebyggelse, efterforskning og
forfølgning af lovovertrædelser samt beskyttelse af
vidner eller andre i sager om strafferetlig forfølgning.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i sundhedslovens § 37, indsættes et nyt stk. 3 om, at en
forældremyndighedsindehavers adgang til aktindsigt i en
mindreårig kvindes patientjournal m.v. ikke omfatter forhold
omfattet af § 92 a, stk. 1 og 2. Dog finder 1. pkt. ikke
anvendelse, hvis den mindreårige kvinde ikke selv er i stand
til at forstå konsekvenserne af sin stillingtagen, jf.§
17, stk. 2.
Betegnelsen »kvinde« skal forstås bredt og
omfatter alle personer, der er eller kan blive gravide, uanset
kønsidentitet eller juridisk køn.
Den foreslåede ændring vil medføre, at det
klart lovfæstes, at forældremyndighedens indehaver ikke
vil få adgang til aktindsigt i den mindreårige gravide
kvindes patientjournal vedrørende abort, fosterreduktion
eller overvejelser herom, medmindre den mindreårige gravide
kvinde samtykker hertil.
Med den foreslåede bestemmelse vil sundhedspersoner, ved
modtagelsen af aktindsigtsanmodningen, ikke skulle foretage en
vurdering om, hvorvidt der kan gives aktindsigt. Sundhedspersonen
skal således ikke foretage en afvejning af hensynet til
forældremyndighedens indehavers interesse i at blive gjort
bekendt med oplysningerne og hensynet til den mindreårige
kvinde, når forældremyndighedsindehaveren anmoder om
aktindsigt i den mindreårige kvindes patientjournal om abort
eller fosterreduktion.
Dette vil ikke gøre sig gældende, såfremt den
mindreårige kvinde ikke selv er i stand til at forstå
konsekvenserne af sin stillingtagen. I sådanne
tilfælde, vil forældremyndighedens indehaver få
adgang til aktindsigt i den mindreårige kvindes
patientjournal, hvis forældremyndighedens indehaver
søger om aktindsigt i den mindreårige kvindes
patientjournal om abort eller fosterreduktion.
Ved vurderingen af, om den mindreårige kvinde selv er i
stand til at forstå konsekvenserne ved sin stillingtagen, vil
den relevante sundhedsperson skulle foretage samme afvejning, som
benyttes i lovens § 17, stk. 2.
I vurderingen, som følger af § 17, stk. 2,
indgår blandt andet den unge kvindes alder og den unge
kvindes forståelse for situationen samt modenhed.
For eksempel kan der opstå en situation, hvor den
mindreårige kvinde ikke ønsker en abort, fordi den
gravide kvinde er bange for, at indgrebet vil gøre ondt og
være ubehageligt. Hvis den unge gravide kvinde tager stilling
på dette grundlag, må den behandlingsansvarlige
sundhedsperson vurdere, om den unge gravide kvinde kan forstå
konsekvenserne af sin stillingtagen, jf. § 17, stk. 2.
Det forudsættes i denne situation, at
forældremyndighedsindehaveren modtager samme information, som
den mindreårige kvinde ville have fået, hvis den
mindreårige kvinde kunne forstå konsekvenserne ved sin
stillingtagen, således at forældremyndighedsindehaveren
vil kunne træffe en beslutning om abort ud fra et oplyst
grundlag.
Der henvises til de almindelige bemærkninger i pkt.
2.1.3.
Til nr. 2
Det fremgår af sundhedslovens § 38, stk. 1, 1. pkt.
at den myndighed, institution eller sundhedsperson, der har
ansvaret for patientjournalerne m.v., snarest efter modtagelse af
en anmodning om aktindsigt, afgør, om retten til aktindsigt
kan begrænses efter lovens § 37, stk. 2 og 3.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 38, stk. 1, nr.
1, at »§ 37, stk. 2 og 3« ændres til
»§ 37, stk. 2 og 4«.
Den foreslåede ændring i henvisningen i § 38,
stk. 1, vil ikke medføre en indholdsmæssig
ændring, men er en konsekvens af, at der med lovforslagets
§ 1, nr. 1, foreslås indsat et nyt stk. 3 i
sundhedslovens § 37. Ændringen foretages således
alene med henblik på at sikre en korrekt henvisning til
lovens bestemmelser.
Til nr. 3
Det fremgår af sundhedslovens § 92, stk. 1, at en
gravid uden tilladelse kan få sit svangerskab afbrudt, hvis
indgrebet kan foretages inden udløbet af 12.
svangerskabsuge, og den gravide, efter at reglerne i § 100 er
iagttaget, fastholder sit ønske om
svangerskabsafbrydelse.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 92 a i
sundhedsloven.
Det foreslås i stk. 1, at en
gravid kvinde, der er fyldt 15 år, har ret til at få
foretaget en abort uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren efter reglerne i §§
92, 93 og 94, jf. dog § 17, stk. 2.
Betegnelsen »en gravid kvinde« skal forstås
bredt og omfatter alle personer, der er eller kan blive gravide,
uanset kønsidentitet eller juridisk køn.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
15-17-årige får de samme rettigheder til abort, som
gravide kvinder på 18 år eller derover har. Gravide
kvinder, som er fyldt 18 år, kan i dag selv give samtykke til
abort, hvilket de 15-17-årige efter den foreslåede
bestemmelse også vil kunne.
Med den foreslåede bestemmelse vil en gravid kvinde, som
er fyldt 15 år, selv kunne give informeret samtykke til at
få foretaget en abort, og vil ikke længere skulle have
samtykke fra forældremyndighedens indehaver eller en
tilladelse fra et abortsamråd, hvis den gravide kvinde
ønsker en abort inden for udgangen af grænsen for den
fri abort. Efter udløbet af ugegrænsen for den fri
abort, vil den gravide kvinde, med den foreslåede ordning,
selv kunne give informeret samtykke til at få foretaget en
abort, og kan således selv anmode om tilladelse hertil i
Abortnævnet uden at forældremyndighedens indehaver
inddrages i denne beslutning.
Der henvises desuden til det samtidigt fremsatte lovforslag om
ændring af sundhedsloven (Ændring af ugegrænsen
for den fri abort), hvor sundhedslovens §§ 93 og 94
foreslås ændret.
Den foreslåede ændring i § 92 a, stk. 1,
henviser til § 92 i sundhedsloven, som foreslås affattet
ved § 1, nr. 6, i det samtidig fremsatte lovforslag om
ændring af sundhedsloven (Ændring af ugegrænsen
for den fri abort), som nærmere beskriver, at en gravid
kvinde, som anmoder om at få foretaget en abort, jf.
sundhedslovens § 100, har ret til uden tilladelse at få
foretaget en abort, hvis indgrebet foretages inden udgangen af 18.
graviditetsuge. Der henvises til bemærkningerne til § 1,
nr. 6, i det samtidigt fremsatte lovforslag om ændring af
sundhedsloven (Ændring af ugegrænsen for den fri
abort).
Det bemærkes desuden, at sundhedslovens § 100
foreslås nyaffattet i det samtidigt fremsatte lovforslag om
ændring af sundhedsloven (Oprettelse af et nyt
abortnævn m.v.).
Der henvises også i den foreslåede § 92 a, stk.
1, til § 93 i sundhedsloven, som foreslås affattet ved
§ 1, nr. 7, i det samtidig fremsatte lovforslag om
ændring af sundhedsloven (Ændring af ugegrænsen
for den fri abort), som omhandler, at efter udgangen af 18.
graviditetsuge kan en gravid kvinde uden tilladelse få
foretaget en abort, hvis indgrebet foretages for at afværge
fare for den gravide kvindes liv eller for at undgå en
alvorlig forringelse af dennes fysiske eller psykiske helbred.
Der henvises endvidere i den foreslåede § 92 a, stk.
1, til § 94 i sundhedsloven, som foreslås nyaffattet i
§ 1, nr. 8 i det samtidig fremsatte lovforslag om
ændring af sundhedsloven (Ændring af ugegrænsen
for den fri abort), som nærmere beskriver, at efter udgangen
af 18. graviditetsuge kan en gravid kvinde få tilladelse fra
Abortnævnet til at få foretaget en abort indtil
fosteret er levedygtigt, hvis en af de nærmere betingelser i
bestemmelsen er opfyldt.
Den foreslåede bestemmelse vil desuden indebære, at
de generelle regler i § 17, stk. 2, om, at hvis den
mindreårige kvinde ikke selv er i stand til at forstå
konsekvenserne af sin stillingtagen, vil forældremyndighedens
indehaver kunne give det informerede samtykke, vil fortsat finde
anvendelse. Der er således udelukkende tale om en
tydeliggørelse af retsstillingen for de mindreårige
gravide kvinder.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger i pkt. 2.1.2. og 2.1.3.
Det foreslås i stk. 2, at en
gravid kvinde, der er fyldt 15 år, har ret til at få
foretaget en fosterreduktion uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren efter reglerne i §§
95 og 96, jf. dog § 17, stk. 2.
Betegnelsen »en gravid kvinde« skal forstås
bredt og omfatter alle personer, der er eller kan blive gravide,
uanset kønsidentitet eller juridisk køn.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
15-17-årige får de samme rettigheder til
fosterreduktion, som gravide kvinder på 18 år eller
derover har. Gravide kvinder, som er fyldt 18 år, kan i dag
selv give samtykke til fosterreduktion, hvilket de
15-17-årige, efter den foreslåede bestemmelse,
også vil kunne.
Med den foreslåede bestemmelse vil en gravid kvinde, som
er fyldt 15 år, selv kunne give informeret samtykke til at
få foretaget en fosterreduktion, og vil ikke længere
skulle have samtykke fra forældremyndighedens indehaver, hvis
den gravide kvinde ønsker en fosterreduktion.
Den foreslåede ændring i § 92 a, stk. 2,
henviser til § 95 i sundhedsloven, som foreslås
ændret ved § 1, nr. 9-13, i det samtidig fremsatte
lovforslag om ændring af sundhedsloven (Ændring af
ugegrænsen for den fri abort) om, at en gravid kvinde kan
få foretaget en fosterreduktion inden 18. graviditetsuge er
udløbet, hvis nogle nærmere betingelser beskrevet i
bestemmelsen er opfyldt.
Den foreslåede ændring i § 92 a, stk. 1,
henviser til § 96 i sundhedsloven, som foreslås
ændret ved § 1, nr. 10-12, i det samtidig fremsatte
lovforslag om ændring af sundhedsloven (Ændring af
ugegrænsen for den fri abort) om, at en gravid kvinde kan
få foretaget en fosterreduktion, selv om 18. graviditetsuge
er udløbet, hvis nogle nærmere betingelser beskrevet i
bestemmelsen er opfyldt.
Det foreslås i stk. 3, at
uanset § 17, stk. 1, 2. pkt., vil
forældremyndighedsindehaveren i tilfælde omfattet af
denne bestemmelses stk. 1 og 2 ikke modtage information eller blive
inddraget i den mindreårige kvindes stillingtagen.
Betegnelsen »kvinde« skal forstås bredt og
omfatter alle personer, der er eller kan blive gravide, uanset
kønsidentitet eller juridisk køn.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er, at
forældremyndighedsindehaveren ikke modtager information eller
bliver inddraget i den mindreårige kvindes stillingtagen til
abort eller fosterreduktion. Den gravide kvinde vil dog fortsat
have mulighed for at inddrage forældremyndighedsindehaveren i
beslutningen, samt at anmode om, at information også bliver
sendt til forældremyndighedsindehaveren, hvis den gravide
kvinde ønsker dette.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
15-17-årige gravide kvinder vil få samme rettigheder
til abort og fosterreduktion som gravide kvinder som er fyldt 18
år har. Hvis den gravide kvinde er fyldt 15 år, vil
forældremyndighedsindehaveren ikke modtage information eller
inddrages i den mindreårige kvindes stillingtagen. Medmindre
den gravide kvinde ønsker dette.
Til nr. 4
Det fremgår af overskriften til kapitel 28 i
sundhedsloven, at kapitlet angår fremgangsmåden.
Det foreslås, at overskriften
til kapitel 28 nyaffattes, så det fremgår, at kapitlet
omhandler fremsættelse af anmodning om abort eller
fosterreduktion.
Den foreslåede ændring vil ikke medføre en
indholdsmæssig ændring, men består af en sproglig
præcisering af kapitlets indhold. Ændringen foretages
alene med henblik på at modernisere sprogbrugen i loven og
indgår i arbejdet med at sikre en ensartet begrebsanvendelse
i loven.
Til nr. 5
Det fremgår af § 98, stk. 1, i sundhedsloven, at
anmodning om svangerskabsafbrydelse eller fosterreduktion skal
fremsættes af den gravide selv.
Det fremgår af § 99, stk. 1, i sundhedsloven, at hvis
den gravide er under 18 år, og har denne ikke indgået
ægteskab, skal forældremyndighedens indehaver samtykke
i anmodningen.
Det bemærkes, at § 98 ophæves i det samtidigt
fremsatte forslag om ændring af sundhedsloven (Oprettelse af
et nyt abortnævn m.v.).
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at § 99
nyaffattes.
Det foreslås i stk. 1, at
anmodning om abort og fosterreduktion skal fremsættes af den
gravide kvinde.
Betegnelsen »kvinde« skal forstås bredt og
omfatter alle personer, der er eller kan blive gravide, uanset
kønsidentitet eller juridisk køn.
Den foreslåede bestemmelse bygger på et princip om
informeret samtykke, hvorefter det gælder, at et indgreb,
behandling eller lignende kun kan foretages, hvis patienten
på baggrund af lægefaglig vejledning har samtykket i
behandlingen, jf. sundhedslovens § 15, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke ændre på
den nuværende retsstilling, men viderefører blot
gældende ret, hvorefter en gravid kvinde selv
fremsætter anmodning om abort og fosterreduktion.
Den foreslåede ændring indebærer også en
ophævelse af, at indgåelse af ægteskab
medfører, at kravet om samtykke fra
forældremyndighedens indehaver ikke gælder, hvilket
også er en konsekvens af, at det ikke længere er
lovligt at gifte sig i Danmark, hvis man er under 18 år. Det
følger af ægteskabsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1080 af 14. august 2023 § 2, at den, som er under 18
år, ikke må indgå ægteskab.
Den foreslåede bestemmelse foretages således
også med henblik på, at sikre overensstemmelse i
gældende ret.
Det foreslås i stk. 2, at er
den gravide kvinde under 15 år, skal
forældremyndighedens indehaver samtykke i anmodningen, jf.
dog § 99 a, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng
med, at de 15-17-årige foreslås reguleret
særskilt, og dermed vil få tilsvarende rettigheder, som
gravide kvinder, der er fyldt 18 år, har i dag, som
følge af den nye foreslåede nyaffattelse af § 92
a, stk. 1 og 2.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 3.
Den foreslåede bestemmelse ændrer ikke på
retsstillingen for de unge gravide kvinder under 15 år, da
det allerede følger af gældende ret, at det er
forældremyndighedens indehaver, som skal samtykke i
anmodningen om for eksempel en abort, hvis den unge gravide kvinde
er under 15 år. Der er således tale om en
tydeliggørelse af rettighederne for de unge gravide kvinder,
som er under 15 år og ønsker en abort eller
fosterreduktion.
Der henvises i den foreslåede § 99, stk. 2, til den
nyaffattede § 99 a, stk. 2, i det samtidig fremsatte forslag
om ændring af sundhedsloven (Oprettelse af et nyt
abortnævn m.v.). Det følger af den foreslåede
§ 99 a, stk. 2, at Abortnævnet kan, når
omstændighederne taler derfor, tillade, at samtykke ikke
indhentes fra forældremyndighedens indehaver, eller give
tilladelse til abort eller fosterreduktion, selvom samtykke efter
§ 99, stk. 2, nægtes.
Der henvises til bemærkningerne til § 1 nr. 3.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni
2025.
Den foreslåede ikrafttrædelse vil indebære, at
en gravid kvinde, der er fyldt 15 år på
ikrafttrædelsestidspunktet, har ret til at få foretaget
en abort eller fosterreduktion på samme vilkår som en
gravid kvinde, der er fyldt 18 år.
I den forbindelse vil den foreslåede ikrafttrædelse
betyde, at en gravid kvinde, der er fyldt 15 år på
ikrafttrædelsestidspunktet, og som før lovens
ikrafttræden har fået afslag på en anmodning om
tilladelse til abort eller fosterreduktion uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren fra et regionalt
abortsamråd, vil have ret til inden udgangen af
ugegrænsen for den fri abort, at få foretaget en abort
eller fosterreduktion efter lovens ikrafttræden uden samtykke
fra forældremyndighedsindehaveren eller tilladelse fra
Abortnævnet.
I praksis vil ikrafttrædelsestidspunktet for eksempel
indebære, at hvis en gravid kvinde, der er fyldt 16 år,
og som er i 14. graviditetsuge, anmoder et regionalt
abortsamråd om tilladelse til abort den 28. maj 2025, og hvor
samrådet træffer afgørelse om afslag på
tilladelse til abort uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren den 30. maj 2025, vil den
gravide kvinde have ret til at få foretaget en abort eller
fosterreduktion uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren eller tilladelse fra
Abortnævnet efter lovens ikrafttræden, hvis indgrebet
foretages inden udløbet af ugegrænsen for retten til
den fri abort. I dette tilfælde vil den unge gravide kvinde
blot kunne anmode om en abort hos sin egen læge, som vil
henvise den gravide kvinde videre til abortindgrebet på
sygehuset.
Tilsvarende vil ikrafttrædelsestidspunktet i praksis
også indebære, at en gravid kvinde, der er fyldt 14
år, som er i 8. graviditetsuge, og som får afslag
på en anmodning om tilladelse til abort uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren den 28. maj 2025, og som
modtager et afslag fra et regionalt abortsamråd den 29. maj
2025, og som fylder 15 år den 30. maj 2025, vil have ret til
at få foretaget en abort inden for grænsen for den fri
abort uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren eller
tilladelse fra Abortnævnet efter lovens ikrafttræden
efter de nye regler.
Den foreslåede ikrafttrædelse vil også
indebære, at hvis en anmodning om abort eller fosterreduktion
fremsættes over for en læge før lovens
ikrafttræden, og den forestående lovændring kan
have betydning for den gravide kvindes situation på grund af
den gravide kvindes aktuelle alder og graviditetsuge, skal den
gravide kvinde gøres opmærksom på den
forestående lovændring, og vejledes om sine rettigheder
efter de nye regler, der gælder fra lovens
ikrafttræden.
Herudover vil den foreslåede ikrafttrædelse
også indebære, at en gravid kvinde, der er fyldt 15
år på ikrafttrædelsestidspunktet, og som har
fået afslag på tilladelse til abort eller
fosterreduktion uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren efter ugegrænsen for den
fri abort før lovens ikrafttræden, vil kunne
fremsætte en ny anmodning om tilladelse til abort eller
fosterreduktion uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren overfor Abortnævnet efter
lovens ikrafttræden. Anmodningen vil skulle behandles efter
de nye regler.
For eksempel vil en gravid kvinde, der er fyldt 15 år, og
som har fået afslag på en anmodning om abort uden
samtykke fra forældremyndighedsindehaveren fra et regionalt
abortsamråd den 30. maj 2025, kunne fremsætte en ny
anmodning om tilladelse til abort uden forældresamtykke efter
lovens ikrafttræden. Anmodningen om tilladelse til abort vil
herefter skulle behandles i Abortnævnet efter de nye regler,
hvis ugegrænsen for retten til den fri abort er overskredet.
Hvis kvinden derimod, efter de nye regler, er inden for
ugegrænsen for retten til den fri abort, kan den gravide
kvinde få foretaget en abort uden at skulle anmode om
tilladelse hertil i Abortnævnet.
Med den foreslåede ikrafttrædelse vil den gravide
kvinde dog kunne støtte ret på en begunstigende
afgørelse fra de regionale abortsamråd om tilladelse
til abort, som er truffet inden lovens ikrafttræden.
Det kan for eksempel være tilfældet, hvor en gravid
kvinde, som er fyldt 17 år, og som er i 6. graviditetsuge,
har fået tilladelse til abort uden forældresamtykke fra
et regionalt abortsamråd den 31. maj 2025 efter de
gældende regler. I dette tilfælde vil den gravide
kvinde fortsat kunne støtte ret på afgørelsen
fra abortsamrådet efter lovens ikrafttræden, hvis
abortindgrebet for eksempel endnu ikke er foretaget, under
forudsætning af at ugegrænsen for retten til den fri
abort ikke er overskredet.
Den foreslåede ikrafttrædelse vil herudover
indebære, at anmodninger om tilladelse til abort og
fosterreduktion efter udgangen af den gældende
ugegrænse for retten til den fri abort, som er indgivet til
et regionalt abortsamråd før lovens
ikrafttræden, og som fortsat er under behandling på
ikrafttrædelsestidspunktet, vil skulle behandles af
Abortnævnet efter de nye regler efter lovens
ikrafttræden.
Det bemærkes, at anmodninger om tilladelse til abort inden
udgangen af 18. graviditetsuge, jf. den foreslåede
ændring i det samtidigt fremsatte lovforslag om ændring
af sundhedsloven (Ændring af ugegrænsen for den fri
abort), hvor ugegrænsen ændres til 18. graviditetsuge,
som er fremsat overfor et regionalt abortsamråd før
lovens ikrafttræden, ikke vil skulle behandles i
Abortnævnet efter lovens ikrafttræden. I disse
tilfælde vil anmodningen bortfalde, og den gravide kvinde vil
have ret til at få foretaget en abort uden tilladelse.
Det kan for eksempel være tilfældet, hvor en gravid
kvinde, der er fyldt 16 år, og som er i 11. graviditetsuge,
har anmodet om tilladelse til at få foretaget en abort uden
forældresamtykke den 29. maj 2025, og hvor det regionale
abortsamråd ikke har truffet en afgørelse på
ikrafttrædelsestidspunktet. I dette tilfælde vil den
gravide kvinde kunne fremsætte en ny anmodning om tilladelse
til abort over for en læge efter lovens
ikrafttræden.
Den foreslåede ikrafttrædelse vil også betyde,
at afgørelser om abort og fosterreduktion, som er afgjort af
et regionalt abortsamråd før lovens
ikrafttræden, og som er påklaget til
Abortankenævnet inden ikrafttrædelsestidspunktet, men
som først er færdigbehandlet efter
ikrafttrædelsestidspunktet, vil skulle behandles efter de nye
regler.
Abortankenævnet vil således skulle behandle alle
sager, som er påklaget til Abortankenævnet før
lovens ikrafttræden, men ikke færdigbehandlet på
ikrafttrædelsestidspunktet, efter de nye regler.
Herudover vil den foreslåede ikrafttrædelse betyde,
at en gravid kvinde, som er fyldt 15 år på
ikrafttrædelsestidspunktet, og som af Abortankenævnet
har fået afslag på en anmodning om tilladelse til abort
uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren før
lovens ikrafttræden, vil have ret til at få foretaget
en abort uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren
eller tilladelse efter lovens ikrafttræden, under
forudsætning af at ugegrænsen for retten til den fri
abort ikke er overskredet.
Det vil for eksempel være tilfældet, hvor en gravid
kvinde, som er fyldt 17 år, og som er i 9. graviditetsuge,
har fået afslag på en anmodning om tilladelse til abort
fra Abortankenævnet den 30. maj 2025 efter de gældende
regler. I dette tilfælde vil den gravide kvinde overfor en
læge kunne fremsætte en ny anmodning om tilladelse til
abort efter de nye regler.
Den foreslåede ikrafttrædelse for så vidt
angår de foreslåede aktindsigtsregler vil betyde, at
såfremt en forældremyndighedsindehaver har anmodet om
aktindsigt i den mindreårige gravide kvindes patientjournal
før lovens ikrafttræden, men afgørelsen om
hvorvidt der kan gives aktindsigt, først træffes efter
lovens ikrafttræden, vil de nye regler finde anvendelse.
I praksis vil ikrafttrædelsestidspunktet for eksempel
indebære, at hvis en forældremyndighedsindehaver har
anmodet om aktindsigt i sit 15-årige barns patientjournal den
25. maj 2025, men afgørelsen om hvorvidt der kan gives
aktindsigt først træffes efter lovens
ikrafttræden, vil de nye regler finde anvendelse. Det vil
betyde, at aktindsigtsanmodningen ville skulle afvises, da
forældremyndighedsindehaveren ikke vil få adgang til
aktindsigt i sit barns patientjournal efter de nye regler.
Hvis forældremyndighedens indehaver anmoder om aktindsigt
og der træffes afgørelse inden lovens
ikrafttræden, vil det være de gældende regler,
der finder anvendelse. Det betyder, at en sundhedsperson ville
skulle lave en vurdering af, om der kan gives aktindsigt i den
mindreårige kvinders patientjournal til
forældremyndighedens indehaver.
Hvis forældremyndighedens indehaver klager over en
afgørelse om aktindsigt, der er truffet før lovens
ikrafttræden, men klagen først behandles efter lovens
ikrafttræden, vil klagen skulle behandles efter de nye
regler.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, da det følger af sundhedslovens § 278,
stk. 1, at sundhedsloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Det følger dog af sundhedslovens § 278, stk. 2 og 3,
at en række af lovens kapitler og bestemmelser ved kongelig
anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
De foreslåede ændringer til sundhedsloven i
lovforslagets § 1 vedrører bestemmelser, der ikke efter
sundhedslovens § 278, stk. 2 og 3, kan sættes i kraft
for Færøerne og Grønland, hvorfor lovforslagets
ændringer til sundhedsloven ikke skal kunne sættes i
kraft for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
| | | | | | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1015 af 5. september 2024, som
ændret ved lov nr. 1779 af 28. december 2023, foretages
følgende ændringer: | | | | § 37.
--- Stk. 2.
--- Stk. 3. For
optegnelser journalført før den 1. januar 2010 kan
retten efter stk. 1 begrænses, i det omfang patientens
interesse i at blive gjort bekendt med oplysningerne findes at
burde vige for afgørende hensyn til den
pågældende selv eller til andre private
interesser. | | 1. I § 37, stk. 2, indsættes efter stk.
2, som nyt stykke: »Stk.
3. En forældremyndighedsindehavers adgang til
aktindsigt i en mindreårig kvindes patientjournal m.v.
omfatter ikke forhold omfattet af § 92 a, stk. 1 og 2. Dog
finder 1. pkt. ikke anvendelse, hvis den mindreårige kvinde
ikke selv er i stand til at forstå konsekvenserne af sin
stillingtagen, jf. § 17, stk. 2.« Stk. 3 bliver herefter til stk. 4. | | | | § 38. Den
myndighed, institution eller sundhedsperson, der har ansvaret for
patientjournalerne m.v., afgør snarest efter modtagelse af
en anmodning om aktindsigt i en patientjournal, om retten til
aktindsigt skal begrænses efter § 37, stk. 2 og 3. En
anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7
arbejdsdage efter modtagelsen af anmodningen, medmindre dette
på grund af f.eks. sagens omfang eller kompleksitet
undtagelsesvis ikke er muligt. Den, der har anmodet om aktindsigt,
skal i givet fald underrettes om grunden til fristoverskridelsen og
om, hvornår anmodningen kan forventes
færdigbehandlet. Stk.
2. --- Stk.
3. --- | | 2. I § 38, stk. 1, 1.pkt. ændres »§ 37, stk. 2 og 3« til
Ȥ 37, stk. 2 og
4«. | | | | § 92. En
gravid kan uden tilladelse få sit svangerskab afbrudt, hvis
indgrebet kan foretages inden udløbet af 12. svangerskabsuge
og den gravide, efter at reglerne i § 100 er iagttaget,
fastholder sit ønske om svangerskabsafbrydelse. | | 3. Efter § 92 indsættes: »§ 92
a. En gravid kvinde, der er
fyldt 15 år, har ret til at få foretaget en abort uden
samtykke fra forældremyndighedsindehaveren efter reglerne i
§ 92, jf. dog § 17, stk. 2. Stk. 2. En
gravid kvinde, der er fyldt 15 år, har ret til at få
foretaget en fosterreduktion uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren efter reglerne i §§
95 og 96, jf. dog § 17, stk. 2. Stk. 3.
Uanset § 17, stk. 1, 2. pkt., vil
forældremyndighedsindehaveren i tilfælde omfattet af
denne bestemmelses stk. 1 ikke modtage information eller blive
inddraget i den mindreårige kvindes
stillingtagen.« | | | | | | 4. Overskriften til kapitel 28 affattes
således: | Kapitel 28 Fremgangsmåden | | »Kapitel 28 Fremsættelse
af anmodning om abort eller fosterreduktion« | | | | § 99. Er
den gravide under 18 år, og har denne ikke indgået
ægteskab, skal forældremyndighedens indehaver samtykke
i anmodningen. Stk. 2. Er
den gravide på grund af sindssygdom, hæmmet psykisk
udvikling, alvorligt svækket helbred eller af anden grund ude
af stand til at forstå betydningen af indgrebet, kan
samrådet, når omstændighederne taler derfor,
tillade svangerskabsafbrydelse eller fosterreduktion efter
anmodning fra en særligt beskikket værge. For
beskikkelsen af denne værge finder bestemmelsen i
værgemålslovens § 50 tilsvarende anvendelse.
Samrådets afgørelse kan indbringes for
ankenævnet af den gravide eller værgen. | | 5. § 99 affattes således: »§
99. Anmodning om abort og fosterreduktion skal
fremsættes af den gravide kvinde. Stk. 2. Er
den gravide kvinde under 15 år, skal
forældremyndighedens indehaver samtykke i anmodningen, jf.
dog § 99 a, stk. 2.« |
|