Skriftlig fremsættelse (22. januar
2025)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om supplerende
bestemmelser til forordning om fastlæggelse af en ramme for
fastsættelse af krav til miljøvenligt design for
bæredygtige produkter m.v. og til forordning om
markedsovervågning og produktoverensstemmelse m.v.
(ecodesignproduktloven)
(Lovforslag nr. L 122)
Baggrunden for lovforslaget er
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1781 af
13. juni 2024 om fastlæggelse af en ramme for
fastsættelse af krav til miljøvenligt design for
bæredygtige produkter, om ændring af direktiv (EU)
2020/1828 og forordning (EU) 2023/1542 og om ophævelse af
direktiv 2009/125/EF, også kaldet ecodesignforordningen.
Lovforslaget har til formål at
fastsætte supplerende regler til ecodesignforordningen i
dansk lovgivning.
Ecodesignforordningen erstatter og
viderefører principperne i ecodesigndirektivet med et
væsentligt udvidet anvendelsesområde, som omfatter
næsten alle fysiske produkter, bortset fra produktkategorier
som foder, fødevarer og lægemidler. Endvidere udvides
de mulige reguleringsaspekter ved fastsættelse af nye
ecodesignkrav med øget fokus på klima-, energi- og
miljøparametre ud fra et livscyklusperspektiv. Desuden
introduceres nye virkemidler med indførelse af bl.a. et
digitalt produktpas, mulighed for at stille krav om mærkning,
og mulighed for at fastsætte krav om grønne offentlige
udbud.
Ecodesignforordningen har karakter af en
rammelovgivning og opnår først virkning for konkrete
produktkategorier, når Europa-Kommissionen vedtager
delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter i henhold
til ecodesignforordningen. De specifikke krav vil således,
med få undtagelser, følge af de efterfølgende
forordninger, som vedtages af Europa-Kommissionen.
Med lovforslaget foreslås det at
indføre kontrol- og håndhævelsesbestemmelser til
krav, der vil følge af ecodesignforordningens forpligtelser,
herunder erhvervsrettet regulering om bl.a. ecodesignkrav for
bæredygtige produkter m.v.
Med lovforslaget foreslås desuden en
bemyndigelse til klima-, energi- og forsyningsministeren til at
fastsætte sprogkrav til produktoplysninger.
Det foreslås endvidere at
fastsætte bestemmelser om ansvarlige myndigheder i
forbindelse med opgaver om tredjepartsverifikation og
overvågning af de bemyndigede certificeringsorganer, samt en
bemyndigelse til fastsættelse af nærmere regler
herom.
Herudover indeholder lovforslaget regler,
der skal supplere markedsovervågningsforordningen.
Lovforslaget vurderes ikke i sig selv at
medføre økonomiske konsekvenser for staten eller
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Lovforslaget er omfattet af ordningen om de
fælles ikrafttrædelsesdatoer for erhvervsrettet
regulering. Lovforslaget foreslås at træde i kraft den
1. juli 2025.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.