L 122 Forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordning om fastlæggelse af en ramme for fastsættelse af krav til miljøvenligt design for bæredygtige produkter m.v. og til forordning om markedsovervågning og produktoverensstemmelse m.v.

(ecodesignproduktloven).

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2024-25
Status: Fremsat

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 22-01-2025

Fremsættelse: 22-01-2025

Skriftlig fremsættelse (22. januar 2025)

20241_l122_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (22. januar 2025)

Klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordning om fastlæggelse af en ramme for fastsættelse af krav til miljøvenligt design for bæredygtige produkter m.v. og til forordning om markedsovervågning og produktoverensstemmelse m.v. (ecodesignproduktloven)

(Lovforslag nr. L 122)

Baggrunden for lovforslaget er Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1781 af 13. juni 2024 om fastlæggelse af en ramme for fastsættelse af krav til miljøvenligt design for bæredygtige produkter, om ændring af direktiv (EU) 2020/1828 og forordning (EU) 2023/1542 og om ophævelse af direktiv 2009/125/EF, også kaldet ecodesignforordningen.

Lovforslaget har til formål at fastsætte supplerende regler til ecodesignforordningen i dansk lovgivning.

Ecodesignforordningen erstatter og viderefører principperne i ecodesigndirektivet med et væsentligt udvidet anvendelsesområde, som omfatter næsten alle fysiske produkter, bortset fra produktkategorier som foder, fødevarer og lægemidler. Endvidere udvides de mulige reguleringsaspekter ved fastsættelse af nye ecodesignkrav med øget fokus på klima-, energi- og miljøparametre ud fra et livscyklusperspektiv. Desuden introduceres nye virkemidler med indførelse af bl.a. et digitalt produktpas, mulighed for at stille krav om mærkning, og mulighed for at fastsætte krav om grønne offentlige udbud.

Ecodesignforordningen har karakter af en rammelovgivning og opnår først virkning for konkrete produktkategorier, når Europa-Kommissionen vedtager delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter i henhold til ecodesignforordningen. De specifikke krav vil således, med få undtagelser, følge af de efterfølgende forordninger, som vedtages af Europa-Kommissionen.

Med lovforslaget foreslås det at indføre kontrol- og håndhævelsesbestemmelser til krav, der vil følge af ecodesignforordningens forpligtelser, herunder erhvervsrettet regulering om bl.a. ecodesignkrav for bæredygtige produkter m.v.

Med lovforslaget foreslås desuden en bemyndigelse til klima-, energi- og forsyningsministeren til at fastsætte sprogkrav til produktoplysninger.

Det foreslås endvidere at fastsætte bestemmelser om ansvarlige myndigheder i forbindelse med opgaver om tredjepartsverifikation og overvågning af de bemyndigede certificeringsorganer, samt en bemyndigelse til fastsættelse af nærmere regler herom.

Herudover indeholder lovforslaget regler, der skal supplere markedsovervågningsforordningen.

Lovforslaget vurderes ikke i sig selv at medføre økonomiske konsekvenser for staten eller økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Lovforslaget er omfattet af ordningen om de fælles ikrafttrædelsesdatoer for erhvervsrettet regulering. Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. juli 2025.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.