Skriftlig fremsættelse (15. januar
2025)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
gasforsyning, lov om Energinet, lov om anvendelse af Danmarks
undergrund og lov om planlægning (Tilslutningsregler for
metan og brint, roller og ansvar i forhold til
gasforsyningssikkerhed, kommuneplanretningslinjer for beliggenheden
af arealer til pyrolyseanlæg m.v.)
(Lovforslag nr. L 121)
Samlelovforslaget skal sikre, at der skabes
ensartede regler for tilslutning af både brint og gas.
Desuden præciseres roller og ansvar i forhold til dansk
gasforsyningssikkerhed. Dette indbefatter også regler om
certificering af gaslagre samt godkendelsesregler for Energinets
investeringer i lageraktiviteter for brændbare gasser.
Derudover indføres mulighed for statsdeltagelse i
forbindelse med geologisk lagring af brint, trykluft, saltvand,
m.v. Endelig foreslås det, at det bliver obligatorisk for
kommunerne at fastsætte kommuneplanretningslinjer for
beliggenheden af arealer til pyrolyseanlæg.
Lovforslagets del om tilslutningsregler
indeholder bl.a. en bemyndigelse til, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om forhold knyttet
til tilslutning af systembrugerne til det metanbaserede gassystem
og det evt. kommende brintbaserede system, herunder
tilslutningsanlægs ejerskab, etablering og omkostninger mv.
Der foreslås bl.a. justeringer af reglerne om tilslutning i
lov om gasforsyning med henblik på bl.a. at gøre dem
mere agile og understøtte 1. delaftale:
ejerskab og drift af fremtidens danske, rørbundne
brintinfrastruktur (Regeringen (S, V og M), SF, LA, KF, EL,
RV, DF og ALT). Klare rammer for tilslutning er særlig
vigtigt for systembrugernes investeringsbeslutning i forhold til en
evt. kommende brintinfrastruktur. Desuden gives Forsyningstilsynet
ansvaret for at certificere den danske gaslageroperatør, der
driver de nuværende to gaslagre i Danmark. Certificeringen
følger et EU-krav.
Lovforslaget indebærer, at Energinets
investeringer i lageraktiviteter for brændbare gasser
underlægges samme godkendelsesregler, som i forvejen
gælder for udbygning af Energinets øvrige el- og
gastransmissionsinfrastruktur i henhold til Lov om Energinet.
I forhold til gasforsyningssikkerhed
præciseres rollefordeling til varetagelse af
forsyningssikkerheden. Den nationale lovramme på
gasforsyningssikkerhedsområdet kædes sammen med den
fælles europæiske ramme på området.
Derudover fastsættes en bred bemyndigelse til at bestemme
nærmere regler om varetagelse af gasforsyningssikkerheden,
herunder gasselskaber og gasforbrugende virksomheders opgaver og
oplysningspligter og mulighed for at påbyde
forsyningskritiske gasinfrastrukturselskabers forebyggende eller
afhjælpende foranstaltninger i relation til
forsyningssikkerheden.
Det foreslås med delen om
statsdeltagelse i forbindelse med geologisk lagring af brint,
trykluft, saltvand, m.v., at visse former for anvendelse af
undergrunden kan ske i statsligt regi uden forudgående udbud,
hvis der er politisk ønske herom. Det kan bl.a. være
relevant, hvis anvendelse af undergrunden sker på et
område, hvor der enten ikke er et kommercielt marked, eller
markedet ikke er tilstrækkelig modent eller egnet til
konkurrenceudsættelse.
Lovforslagets del om krav om
kommuneplanretningslinjer for arealer til pyrolyseanlæg
understøtter Aftale om grøn
omstilling af dansk landbrug af 4. oktober 2021 mellem
regeringen (S), V, DF, SF, RV, EL, KF, NB, LA og KD, hvorefter der
skal udvikles strategier for teknologier med potentiale for at
reducere udledningen af drivhusgasser, herunder en strategi for
udvikling af pyrolyseanlæg. Der indføres med
lovforslaget et obligatorisk krav om, at kommunalbestyrelsen i
kommuneplanen fastsætter retningslinjer for beliggenheden af
arealer til pyrolyseanlæg.
Lovforslaget forventes at få mindre
økonomiske konsekvenser for staten. Delen om
ansøgninger for lagre til brændbare gasser
medfører få nye opgaver i forbindelse med
myndighedsbehandling i Energistyrelsen. Opgaverne forventes
gebyrfinansieret. Lovforslagets dele om gasforsyningssikkerhed og
certificering af gaslagre vil ikke have væsentlige
økonomiske konsekvenser for det offentlige. Staten
kompenserer efter principperne i det udvidede totalbalanceprincip
(DUT) kommunerne for den mindre udgiftsændring, der er
forbundet med den nye kommunale opgave vedrørende
obligatorisk fastsættelse af retningslinjer i kommuneplanen
for beliggenheden af arealer til pyrolyseanlæg.
Lovforslaget er omfattet af de fælles
ikrafttrædelsestidspunkter for erhvervsrettet lovgivning.
Lovforslaget foreslås at træde i kraft d. 1. april
2025, idet erhvervslivet efterspørger, at
ikrafttrædelsen sker før den næstkommende
fælles ikrafttrædelsesdato.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.