L 121 Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet, lov om anvendelse af Danmarks undergrund og lov om planlægning.

(Tilslutningsregler for metan og brint, roller og ansvar i forhold til gasforsyningssikkerhed, kommuneplanretningslinjer for beliggenheden af arealer til pyrolyseanlæg m.v.).

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2024-25
Status: Fremsat

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 15-01-2025

Fremsættelse: 15-01-2025

Skriftlig fremsættelse (15. januar 2025)

20241_l121_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (15. januar 2025)

Klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet, lov om anvendelse af Danmarks undergrund og lov om planlægning (Tilslutningsregler for metan og brint, roller og ansvar i forhold til gasforsyningssikkerhed, kommuneplanretningslinjer for beliggenheden af arealer til pyrolyseanlæg m.v.)

(Lovforslag nr. L 121)

Samlelovforslaget skal sikre, at der skabes ensartede regler for tilslutning af både brint og gas. Desuden præciseres roller og ansvar i forhold til dansk gasforsyningssikkerhed. Dette indbefatter også regler om certificering af gaslagre samt godkendelsesregler for Energinets investeringer i lageraktiviteter for brændbare gasser. Derudover indføres mulighed for statsdeltagelse i forbindelse med geologisk lagring af brint, trykluft, saltvand, m.v. Endelig foreslås det, at det bliver obligatorisk for kommunerne at fastsætte kommuneplanretningslinjer for beliggenheden af arealer til pyrolyseanlæg.

Lovforslagets del om tilslutningsregler indeholder bl.a. en bemyndigelse til, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om forhold knyttet til tilslutning af systembrugerne til det metanbaserede gassystem og det evt. kommende brintbaserede system, herunder tilslutningsanlægs ejerskab, etablering og omkostninger mv. Der foreslås bl.a. justeringer af reglerne om tilslutning i lov om gasforsyning med henblik på bl.a. at gøre dem mere agile og understøtte 1. delaftale: ejerskab og drift af fremtidens danske, rørbundne brintinfrastruktur (Regeringen (S, V og M), SF, LA, KF, EL, RV, DF og ALT). Klare rammer for tilslutning er særlig vigtigt for systembrugernes investeringsbeslutning i forhold til en evt. kommende brintinfrastruktur. Desuden gives Forsyningstilsynet ansvaret for at certificere den danske gaslageroperatør, der driver de nuværende to gaslagre i Danmark. Certificeringen følger et EU-krav.

Lovforslaget indebærer, at Energinets investeringer i lageraktiviteter for brændbare gasser underlægges samme godkendelsesregler, som i forvejen gælder for udbygning af Energinets øvrige el- og gastransmissionsinfrastruktur i henhold til Lov om Energinet.

I forhold til gasforsyningssikkerhed præciseres rollefordeling til varetagelse af forsyningssikkerheden. Den nationale lovramme på gasforsyningssikkerhedsområdet kædes sammen med den fælles europæiske ramme på området. Derudover fastsættes en bred bemyndigelse til at bestemme nærmere regler om varetagelse af gasforsyningssikkerheden, herunder gasselskaber og gasforbrugende virksomheders opgaver og oplysningspligter og mulighed for at påbyde forsyningskritiske gasinfrastrukturselskabers forebyggende eller afhjælpende foranstaltninger i relation til forsyningssikkerheden.

Det foreslås med delen om statsdeltagelse i forbindelse med geologisk lagring af brint, trykluft, saltvand, m.v., at visse former for anvendelse af undergrunden kan ske i statsligt regi uden forudgående udbud, hvis der er politisk ønske herom. Det kan bl.a. være relevant, hvis anvendelse af undergrunden sker på et område, hvor der enten ikke er et kommercielt marked, eller markedet ikke er tilstrækkelig modent eller egnet til konkurrenceudsættelse.

Lovforslagets del om krav om kommuneplanretningslinjer for arealer til pyrolyseanlæg understøtter Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug af 4. oktober 2021 mellem regeringen (S), V, DF, SF, RV, EL, KF, NB, LA og KD, hvorefter der skal udvikles strategier for teknologier med potentiale for at reducere udledningen af drivhusgasser, herunder en strategi for udvikling af pyrolyseanlæg. Der indføres med lovforslaget et obligatorisk krav om, at kommunalbestyrelsen i kommuneplanen fastsætter retningslinjer for beliggenheden af arealer til pyrolyseanlæg.

Lovforslaget forventes at få mindre økonomiske konsekvenser for staten. Delen om ansøgninger for lagre til brændbare gasser medfører få nye opgaver i forbindelse med myndighedsbehandling i Energistyrelsen. Opgaverne forventes gebyrfinansieret. Lovforslagets dele om gasforsyningssikkerhed og certificering af gaslagre vil ikke have væsentlige økonomiske konsekvenser for det offentlige. Staten kompenserer efter principperne i det udvidede totalbalanceprincip (DUT) kommunerne for den mindre udgiftsændring, der er forbundet med den nye kommunale opgave vedrørende obligatorisk fastsættelse af retningslinjer i kommuneplanen for beliggenheden af arealer til pyrolyseanlæg.

Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsestidspunkter for erhvervsrettet lovgivning. Lovforslaget foreslås at træde i kraft d. 1. april 2025, idet erhvervslivet efterspørger, at ikrafttrædelsen sker før den næstkommende fælles ikrafttrædelsesdato.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.