Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 4. december 2024
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
24 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, M og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA og RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de under nr. 1-3 og 5-24 stillede
ændringsforslag og vil ved 2. behandling redegøre for
sin stilling til det under nr. 4 stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF og ALT) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Et fjerde mindretal i udvalget (EL) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de under nr. 1-6 og 8-24
stillede ændringsforslag og imod det under nr. 7 stillede
ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
mener, at når man kommer til Danmark, skal man arbejde. Der
er ret og pligt i Danmark. Det kan ikke passe, at man kan nyde godt
af goderne i det danske samfund uden at bidrage til det.
Derfor er det fuldstændig
uacceptabelt, at der er så mange indvandrere og
udlændinge, som står uden for det arbejdende
fællesskab. Det skal der laves om på. DD er derfor
glade for, at dette lovforslag indfører en arbejdspligt. DD
mener, at vi med indførelsen af arbejdspligten sender et
klart og vigtigt signal om, at man som udlænding i Danmark
skal arbejde og bidrage til det danske samfund. På den
baggrund stemmer DD for lovforslaget.
Det Konservative
Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget finder det ganske rimeligt, at borgerne bidrager til
samfundet for de penge, de får. Når KF stemmer nej til
denne lov, skyldes det imidlertid, at man med loven
pålægger kommunerne en stor administrativ byrde og en
stor opgave med at opfinde nyttejob, uden man reelt forventer, at
der kommer en effekt i form af flere i arbejde ud af det. Denne lov
lægger således mere vægt på at tælle
timer og hundse rundt med de ledige, end at fokusere på at
få dem i egentlig beskæftigelse. Indsatsen er desuden
forbundet med en ret stor udgift, som KF mener kunne være
brugt bedre med en større
beskæftigelsesværdi.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at lovforslaget om arbejdspligt og nyttejob vækker betydelig
bekymring, både i forhold til de mennesker, det direkte
berører, og i forhold til de bredere konsekvenser for
arbejdsmarkedet og samfundet som helhed. Forskning viser, at de
primære barrierer for beskæftigelse blandt
målgruppen er helbredsproblemer, manglende
uddannelsesbaggrund og utilstrækkelige sproglige
kvalifikationer. På trods af denne klare evidens vælger
man i lovforslaget at fokusere på nyttejob frem for
langsigtede og konstruktive løsninger som uddannelse og
opkvalificering. Dette vækker alvorlig tvivl om forslagets
hensigt og effektivitet.
Erfaringer fra tidligere anvendelse af
virksomhedspraktik har vist, at det ofte ikke leder til varig
beskæftigelse. Tværtimod har mange arbejdsgivere
udnyttet ordningen som gratis arbejdskraft. Der er eksempler
på, at udsatte grupper - såsom tidligere anbragte - er
overrepræsenteret i sådanne ordninger, uden at det
forbedrer deres muligheder på arbejdsmarkedet. Lovforslaget
risikerer at gentage disse fejltagelser ved at skabe job, der ikke
giver reelle rettigheder, løn eller mulighed for
opkvalificering.
Desuden peger lovforslaget på
jobtyper, der traditionelt varetages af ufaglærte og
faglærte arbejdere, som har kæmpet for rettigheder som
overenskomster, organisering og løn, der kan sikre en
anstændig levestandard. Arbejdspligt og nyttejob undergraver
disse rettigheder, da de skaber et parallelt arbejdsmarked uden
samme sikkerhedsnet. Det bidrager til en langsigtet erosion af
organiseringsgraden og det strukturerede arbejdsmarked og vil i
mange tilfælde være reel fortrængning med risiko
for statslig social dumping.
Kommunernes økonomiske rammer skaber
yderligere bekymring. Økonomiaftaler presser kommunerne til
at vælge kortsigtede og billigere løsninger som
nyttejob frem for investering i uddannelse og vejledning. Når
ressourcer til opkvalificering reduceres, forringes mulighederne
for varig integration af målgruppen yderligere. Dette skaber
en ond cirkel, hvor mennesker fastholdes i udsatte positioner
snarere end at få hjælp til at opnå
selvstændighed gennem uddannelse og kvalifikationer.
Forslaget fremstår desuden som et
forsøg på at disciplinere arbejdskraften generelt.
Når grupper i samfundet sættes under sådanne
vilkår, kan det skabe frygt for at stå uden
rettigheder, hvilket svækker mulighederne for at kæmpe
for bedre arbejdsforhold og løn. Det skaber en farlig
præcedens for, hvordan man behandler arbejdsløse og
udsatte grupper.
EL kan ikke støtte et lovforslag,
der underminerer både arbejdsmarkedets fundament og de
sociale principper, vi bør bygge samfundet på. Hvis
hensigten var at styrke integration og beskæftigelse, burde
man fokusere på dokumenterede løsninger som
uddannelse, opkvalificering og reelle arbejdsmarkedstilknytninger.
Lovforslaget repræsenterer desværre et skridt i den
forkerte retning.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af KF):
1)
Før nr. 1 indsættes:
»01. I §
6, nr. 2-5, ændres
»introduktionsprogrammet« til: »et
program«.«
[Konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 7, stk. 3]
2)
Efter nr. 6 indsættes:
»02. I §
55, stk. 2 og stk. 3, 3. pkt.,
udgår », 85«.«
[Konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 1, nr. 11]
3) I
nr. 9 ændres i den indledende tekst »som 2. pkt.« til: »efter 1. pkt. som
nyt punktum«.
[Lovteknisk rettelse]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V, DD,
SF, M, EL, DF og ALT):
4) I
det under nr. 26 foreslåede kapitel 16 a indsættes i § 105 a, stk.
1, som 2. pkt.:
»Personer med opholdstilladelse efter lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine, er ikke omfattet af bestemmelsen.«
[Fordrevne fra Ukraine omfattes
ikke af arbejdspligt i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af KF):
5) I
det under nr. 26 foreslåede kapitel 16 a indsættes i § 105 b, stk. 3, efter »jf.
kapitel 22,«: »er ansat med løntilskud efter
kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv
m.v.«
[Udvidelse af bestemmelsen til at
omfatte løntilskudsansættelse efter
kompensationsloven]
6) Nr.
27 affattes således:
»27. I §
151, stk. 1, § 155, stk. 1, og § 184, stk. 1, 1. pkt., ændres
»selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller
introduktionsprogrammet« til: »et
program«.«
[Konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 7, stk. 3]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af KF og EL):
7) Nr.
30 affattes således:
»30. Efter § 176
indsættes før overskriften før § 177:
Ȥ 176 a. Personer
omfattet af arbejdspligt efter § 105 a kan få
hjælp til dokumenterede og rimelige transportudgifter, som
skyldes personens deltagelse i indsatsen i arbejdspligten,
når personen har pligt til at deltage heri efter denne lov
eller lov om aktiv socialpolitik eller regler fastsat i
medfør af disse love. Det gælder dog ikke
transportudgifter i forbindelse med ansættelse med
løntilskud hos en privat arbejdsgiver efter kapitel 12 eller
ansættelse med løntilskud efter kapitel 5 i lov om
kompensation til handicappede i erhverv m.v.««
[Udvidelse og præcisering af
bestemmelsen om hjælp til transportudgifter]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af KF):
8)
Efter nr. 32 indsættes:
»03. I §
207, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 175, stk.
5« til: »§ 175, stk. 6«.«
[Konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 1, nr. 28]
Til § 2
9) I
nr. 1 ændres »§ 13 a, stk. 3, 5. pkt.«
til: Ȥ 13 a, stk. 3, 6.
pkt.«
[Lovteknisk rettelse]
10) I
den under nr. 4 foreslåede
affattelse af § 13, stk. 14,
ændres »stk. 5, 1. og 2. pkt.« til: »stk.
5, 1. pkt.«, og som 2. pkt.
indsættes:
»Personen har endvidere pligt til at deltage
i en læse-, skrive- og regnetest, hvis jobcenteret vurderer,
at der er behov herfor.«
[Konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 1, nr. 20]
11) I
den under nr. 5 foreslåede
affattelse af § 13, stk. 15,
ændres »stk. 5, 1. og 2. pkt.« til: »stk.
5, 1. pkt.«
[Lovteknisk rettelse]
12) I
nr. 7 ændres i den indledende tekst »§ 13 a, stk.
1. 1. pkt.« til:
Ȥ 13 a, stk. 1, 3.
pkt.«
[Lovteknisk rettelse]
13) I
den under nr. 9 foreslåede
ændring af § 36, stk. 1,
indsættes efter »»et program««:
», og »§ 13, stk. 5, 2.-4. pkt.,«
ændres til: »§ 13, stk. 5, 2.-4. pkt., og stk. 14,
2. pkt.««
[Konsekvensrettelse som
følge af ændringsforslag nr. 10]
Til § 3
14)
Efter nr. 2 indsættes:
»01. I overskriften til kapitel 4 ændres »Selvforsørgelses- og hjemrejseprogram
eller introduktionsprogram« til: »Introduktionsprogram«.«
[Lovteknisk rettelse]
15)
Efter nr. 5 indsættes:
»02. I §
16, stk. 6, der bliver stk. 5, ændres tre steder
»Selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller
introduktionsprogrammet« til:
»Introduktionsprogrammet«, og i stk. 8, der bliver stk. 7, ændres
»Selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller
introduktionsprogrammet« til:
»Introduktionsprogrammet«.«
[Lovteknisk rettelse]
16)
Efter nr. 9 indsættes:
»03. I §
19, stk. 2, 2. pkt., ændres »3. pkt.« til:
»4. pkt.««
[Konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 3, nr. 8]
17) I
den under nr. 11 foreslåede § 20 d indsættes i stk. 3 efter »lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats,«: »er ansat med
løntilskud efter kapitel 5 i lov om kompensation til
handicappede i erhverv m.v.«
[Udvidelse af bestemmelsen til at
omfatte løntilskudsansættelse efter
kompensationsloven]
18) Nr.
12 affattes således:
»12. I §
23, stk. 1, nr. 1, ændres », herunder
forberedende forløb til virksomhedsrettede tilbud, jf.
§ 23 a,« til: »efter § 23 a, jf. dog stk.
3,«, i stk. 1, nr. 2, udgår
»herunder nytteindsats,« og »eller«, og i
stk. 1, nr. 3, ændres
»§ 23 c.« til: »§ 23 c,
eller«.«
[Lovteknisk rettelse]
19) Nr.
14 udgår, og i stedet indsættes:
»14. § 23, stk. 2, ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
04. I
§ 23 indsættes efter stk. 3,
der bliver stk. 2, som nye stykker:
»Stk. 3.
For udlændinge omfattet af arbejdspligten, jf. § 20 d,
kan tilbud efter stk. 1, nr. 1, alene gives i særlige
tilfælde, hvor der er tale om korte kurser med et klart og
tydeligt beskæftigelsesrettet fokus, der kan føre til,
at udlændingen kan påbegynde et konkret job, jf. dog
stk. 4 og § 23 a, stk. 1, nr. 5. Tilbud efter stk. 1, nr. 1,
kan dog gives i form af tilbud om sundhedsfaglig vejledning under
sygefravær fra øvrige tilbud, hvis det kan medvirke
til at nedbringe antallet af sygemeldinger for udlændinge med
gentagne sygemeldinger.
Stk. 4.
Udlændinge omfattet af arbejdspligten, jf. § 20 d, kan
ikke modtage tilbud om højskoleophold efter § 23 a,
stk. 1, nr. 2.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
05. § 23,
stk. 5, ophæves.«
[Det nye nr. 14 er en
konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 3, nr.
19. Nr. 04 er en konsekvens som følge af
ændringsforslag nr. 18. Nr. 05 er en konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 3, nr. 11]
20)
Efter nr. 16 indsættes:
»06. I §
23 b, stk. 4, udgår »1. pkt.,«.«
[Konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 3, nr. 16]
21)
Efter nr. 17 indsættes:
»07. I §
23 f, stk. 2, 1. pkt., ændres
»selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller
introduktionsprogrammet« til: »de dele af
introduktionsprogrammet, som udlændingen har pligt til at
deltage i efter denne lov eller lov om aktiv socialpolitik eller
regler fastsat i medfør af disse love«, og 2. pkt. affattes således:
»Det gælder dog ikke for
transportudgifter i forbindelse med tilbud om ansættelse med
løntilskud hos en privat arbejdsgiver eller tilbud om
ansættelse med løntilskud efter kapitel 5 i lov om
kompensation til handicappede i erhverv m.v.««
[Præcisering af bestemmelsen
om hjælp til transportudgifter]
22) I
den under nr. 23 foreslåede
ændring af § 45, stk. 5, 1.
pkt., ændres »§§ 23 a, 23 b og 23
g« til: »§§ 23 a, 23 b og 23 g, aktiviteter
efter bestemmelser fastsat i medfør af § 20 d, stk.
4,«.
[Lovteknisk rettelse]
23)
Efter nr. 23 indsættes:
»08. I §
51 b, stk. 1, ændres »§ 16, stk. 8«
til: »§ 16, stk. 7«, og i stk. 2 ændres »§ 19, stk. 1,
3. pkt.« til: »§ 19, stk. 1, 4.
pkt.««
[Konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 3, nr. 4 og 8]
Til § 7
24) I
stk. 3 ændres »§ 16,
stk. 2, og § 20 d i integrationsloven, som affattet ved denne
lovs § 3, nr. 4 og nr. 11« til: »§ 3, nr. 1,
01, 3-5, 02, 6-9, 03, 10-14, 04, 05, 15, 16, 06, 17-23 og
08«.
[Lovteknisk rettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
De målgrupper, der skal have en
beskæftigelsesindsats efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, fremgår af lovens § 6.
Lovens § 6, nr. 2 og 3, omfatter job-
og aktivitetsparate personer, som er fyldt 30 år, og job- og
aktivitetsparate personer under 30 år med en
erhvervskompetencegivende uddannelse, som modtager
kontanthjælp eller overgangsydelse efter lov om aktiv
socialpolitik, og som ikke er omfattet af introduktionsprogrammet
efter integrationsloven.
Lovens § 6, nr. 4 og 5, omfatter
uddannelses- og aktivitetsparate personer under 30 år uden en
erhvervskompetencegivende uddannelse, som modtager
uddannelseshjælp eller overgangsydelse efter lov om aktiv
socialpolitik, og som ikke er omfattet af introduktionsprogrammet
efter integrationsloven.
Det foreslås, at i § 6, nr. 2-5,
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ændres
»introduktionsprogrammet« til »et
program«.
Ændringsforslaget er en
konsekvensrettelse, som følge af at fordrevne fra Ukraine
med ophold efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine (Ukrainesærloven), fortsat vil
være omfattet af de hidtil gældende regler i
integrationsloven, jf. lovforslagets § 7, stk. 3. Personer
omfattet af disse regler vil dermed fortsat kunne få et
selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller et
introduktionsprogram.
Det foreslås derfor, at der
fremadrettet henvises til et program efter integrationsloven, da
det vil omfatte alle relevante programmer.
Ændringsforslaget medfører
ikke materielle ændringer af bestemmelserne.
Til nr. 2
I § 55, stk. 2 og 3, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats er der fastsat regler om, at
revalidender kan fortsætte med et tilbud, så
længe personen fortsat er omfattet af bestemmelserne om
revalidering i kapitel 21, og at personer, der ved ydelsesskift
skifter målgruppe, kan fortsætte med et tilbud, hvis
alle betingelser for tilbuddet er opfyldt efter de regler, der
gælder for den nye målgruppe. Den samlede varighed af
tilbuddet kan dog ikke overstige de varighedsbegrænsninger,
der følger af §§ 61, 68, 85 og 91.
Det foreslås, at i § 55, stk. 2
og stk. 3, 3. pkt., udgår », 85«.
Forslaget er en konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 1, nr. 11, om ophævelse
af § 85, hvorefter der fremover ikke vil være en
varighedsbegrænsning for nytteindsats.
Til nr. 3
Det fremgår af lovforslagets nr. 9,
at der i § 83, stk. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats indsættes »Tilbuddet kan
også gives, med henblik på at personen får
mulighed for at tilegne sig kendskab til kulturen og normer
på det danske arbejdsmarked.« som 2. pkt.
I § 83, stk. 1, i loven er der
allerede et 2. pkt.
Det foreslås derfor, at i nr. 9
ændres »som 2. pkt.« til »efter 1. pkt. som
nyt punktum«.
Der er tale om en lovteknisk rettelse.
Ændringsforslaget medfører
ikke materielle ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 4
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i § 105 a, stk. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, at personer omfattet af § 6, nr.
2-5, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet
i § 11 i lov om aktiv socialpolitik, er omfattet af en
arbejdspligt, hvor personen skal deltage i 37 timers indsats om
ugen, jf. dog stk. 2 og § 106.
Arbejdspligten i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats vil dermed omfatte personer, som
modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp eller
overgangsydelse, og som ikke er omfattet af introduktionsprogrammet
efter integrationsloven, hvis personen ikke opfylder opholds- og
beskæftigelseskravet i § 11 i lov om aktiv
socialpolitik. Dette vil efter bestemmelsen også gælde
for fordrevne fra Ukraine med ophold efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine
(Ukrainesærloven).
Det foreslås at indsætte et nyt
2. pkt. i forslaget til § 105 a, stk. 1, om, at personer med
opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine, ikke omfattes af
bestemmelsen.
Ændringsforslaget vil indebære,
at fordrevne fra Ukraine med ophold efter Ukrainesærloven
undtages fra arbejdspligt i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Personerne vil i stedet være
omfattet af den indsats i loven, der gælder for personer i
kontanthjælpssystemet, som opfylder opholds- og
beskæftigelseskravet.
Med ændringsforslaget ligestilles
fordrevne fra Ukraine med ophold efter Ukrainesærloven, som
er omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, med
personer med samme opholdsgrundlag, som er undtaget fra
arbejdspligten efter integrationsloven, jf. lovforslagets § 7,
stk. 3.
Til nr. 5
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i § 105 b, stk. 3, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, at der i antallet af timer i indsatsen
efter § 105 a desuden medregnes timer, hvor personen er ansat
ordinært som lønmodtager, deltager i samtaler i
jobcenteret, jf. kapitel 7, i beskæftigelses- og
uddannelsesfremmende aktiviteter, jf. regler fastsat i
medfør af § 39, er ansat som vikar i en
jobrotationsordning, jf. kapitel 22, eller deltager i indsatser
efter social- og sundhedslovgivningen.
Den foreslåede bestemmelse angiver
dermed en række aktiviteter, som kan medregnes i indsatsen i
arbejdspligten i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter gældende kapitel 5 i lov om
kompensation til handicappede i erhverv m.v. (kompensationsloven)
kan jobcenteret give tilbud om ansættelse med
løntilskud hos offentlige og private arbejdsgivere til
nyuddannede med handicap (isbryderordningen), når
betingelserne i loven er opfyldt.
Det foreslås, at det foreslåede
§ 105 b, stk. 3, udvides, således at timer med
ansættelse med løntilskud efter kapitel 5 i
kompensationsloven også kan medregnes i indsatsen i
arbejdspligten.
Ændringsforslaget vil indebære,
at for personer, som via isbryderordningen ansættes med
løntilskud, og som er omfattet af arbejdspligten i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, vil timerne i
løntilskudsjobbet kunne medregnes i indsatsen i
arbejdspligten.
Ændringsforslaget vurderes ikke at
medføre økonomiske konsekvenser.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets §
1, nr. 27, at i § 151, stk. 1, § 155, stk. 1, og §
184, stk. 1, 1. pkt., i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, udgår
»selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet
eller«.
Det fremgår af lovforslagets
bemærkninger, at ændringen er en
konsekvensændring, som følge af at det i lovforslagets
§ 3, nr. 1, foreslås, at selvforsørgelses- og
hjemrejseprogrammet og introduktionsprogrammet i integrationsloven
fremover ændrer navn til introduktionsprogrammet.
Det foreslås, at nr. 27 i stedet
affattes således, at i § 151, stk. 1, § 155, stk.
1, og § 184, stk. 1,1. pkt., ændres
»selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller
introduktionsprogrammet« til: »et program«.
Dermed henvises der i § 151, stk. 1,
§ 155, stk. 1, og § 184, stk. 1, 1. pkt., fremover til et
program i stedet for selvforsørgelses- og
hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet efter
integrationsloven.
Ændringsforslaget er en
konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 7, stk.
3, hvorefter personer, der er omfattet af Ukrainesærloven,
fortsat vil være omfattet af de hidtil gældende regler
i integrationsloven. Disse personer vil dermed fortsat kunne
få et selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller et
introduktionsprogram.
Det foreslås derfor, at der
fremadrettet henvises til et program efter integrationsloven, da
det vil omfatte alle relevante programmer.
Ændringsforslaget medfører
ikke materielle ændringer af bestemmelserne.
Til nr. 7
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i § 176 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, at personer omfattet af arbejdspligt
efter § 105 a kan få hjælp til dokumenterede og
rimelige transportudgifter i forbindelse med deltagelse i tilbud
efter kapitlerne 11-14. Det fremgår videre, at det dog ikke
gælder personer, som ansættes med løntilskud hos
en privat arbejdsgiver efter kapitel 12.
Det fremgår af lovforslagets
bemærkninger, at der med den foreslåede bestemmelse
indføres samme hjælp til transportudgifter for
personer omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
som bliver omfattet af arbejdspligten, som allerede gælder
for personer omfattet af integrationsloven.
Efter integrationslovens § 23 f, stk.
2, kan der imidlertid gives hjælp til dokumenterede og
rimelige transportudgifter, som skyldes udlændingens
deltagelse i program, bortset fra transportudgifter i forbindelse
med tilbud om privat ansættelse med løntilskud. Ud
over transportudgifter i forbindelse med deltagelse i tilbud og
danskuddannelse omfatter bestemmelsen også dækning af
transportudgifter i forbindelse med deltagelse i samtaler i
jobcenteret og andre aktiviteter, som personen har pligt til at
deltage i som led i programmet.
Det foreslås derfor, at den
foreslåede § 176 a, 1. pkt., udvides og
præciseres, således at personer, som omfattes af
arbejdspligt i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, kan
få hjælp til dokumenterede og rimelige
transportudgifter, som skyldes personens deltagelse i indsatsen i
arbejdspligten, da personen har pligt til at deltage heri efter lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats eller lov om aktiv
socialpolitik eller regler fastsat i medfør af disse
love.
Ændringsforslaget vil indebære,
at personer, som omfattes af arbejdspligt i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats - ud over hjælp til
transportudgifter i forbindelse med deltagelse i tilbud -
også vil kunne få hjælp til transportudgifter, i
forbindelse med at de deltager i øvrige aktiviteter som led
i arbejdspligten, og som de har pligt til at deltage i.
Bestemmelsen vil dermed gælde for
dokumenterede og rimelige transportudgifter i forbindelse med
deltagelse i tilbud, jobsamtaler i jobcenteret, deltagelse i
beskæftigelses- og uddannelsesfremmende aktiviteter, f.eks.
jobmesser, deltagelse i forberedelse til danskundervisning og
jobsøgning i op til 4 timer om ugen i alt, da personen har
pligt til at deltage i disse efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller lov om aktiv socialpolitik eller
regler fastsat i medfør af disse love.
Bestemmelsen vil gælde dokumenterede
og rimelige transportudgifter uanset afstand både til og fra
tilbud og øvrige aktiviteter og udgifter til transport
mellem disse.
Derimod vil bestemmelsen ikke gælde
for transportudgifter i forbindelse med personens ansættelse
og deltagelse i ordinært arbejde som lønmodtager eller
som vikar i en jobrotationsordning eller ved deltagelse i indsatser
efter social- og sundhedslovgivningen, da personen ikke har pligt
til at deltage i disse aktiviteter efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller lov om aktiv socialpolitik eller
regler fastsat i medfør af disse love og således
heller ikke kan sanktioneres for udeblivelse herfra.
Der foreslås endvidere en
præcisering af den foreslåede § 176 a, 2. pkt.,
om, at en person, der er ansat med løntilskud hos en privat
arbejdsgiver efter lovens kapitel 12, ikke kan få hjælp
til transportudgifter, således at det præciseres, at
der ikke kan ydes hjælp til transportudgifter i forbindelse
med ansættelse med løntilskud hos en privat
arbejdsgiver efter lovens kapitel 12.
Derudover foreslås det indskrevet, at
der heller ikke vil kunne ydes hjælp til transportudgifter i
forbindelse med ansættelse med løntilskud efter
kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.
Ændringsforslaget vil indebære,
at en person, der er ansat med løntilskud hos en privat
arbejdsgiver efter lovens kapitel 12, fortsat ikke vil kunne
få hjælp til transportudgifter i forbindelse med
personens ansættelse.
Ændringsforslaget vil endvidere
indebære, at en person, der er ansat med løntilskud
hos en offentlig eller privat arbejdsgiver efter kapitel 5 i lov om
kompensation til handicappede i erhverv m.v., heller ikke vil kunne
få hjælp til transportudgifter i forbindelse med
personens ansættelse.
Disse personer er omfattet af de
skattemæssige regler om befordringsfradrag for
lønmodtagere i forbindelse med ansættelse.
Derimod vil disse personer kunne få
hjælp til dokumenterede og rimelige transportudgifter i
forbindelse med deltagelse i andre tilbud og øvrige
aktiviteter som led i indsatsen i arbejdspligten, som personen har
pligt til at deltage i efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller lov om aktiv socialpolitik eller
regler fastsat i medfør af disse love.
Ændringsforslaget vurderes ikke at
medføre økonomiske konsekvenser.
Til nr. 8
Efter § 207, stk. 1, 1. pkt., i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats kan
arbejdsløshedskassens afgørelser om bl.a.
befordringsgodtgørelse efter § 175, stk. 5, senest 4
uger efter at afgørelsen er meddelt, indbringes for
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering af den, som
afgørelsen vedrører.
Det foreslås, at i § 207, stk.
1, 1. pkt., ændres »§ 175, stk. 5« til
»§ 175, stk. 6«.
Forslaget er en konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 1, nr. 28, hvor der i §
175 indsættes et nyt stykke 5, hvorefter det gældende
stk. 5 om arbejdsløshedskassens afgørelse om
befordringsgodtgørelse bliver stk. 6.
Ændringsforslaget medfører
ikke materielle ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 9
Ved en fejl er der i lovforslagets §
2, nr. 1, henvist til § 13 a, stk. 3, 5. pkt. Der skulle
rettelig være henvist til § 13 a, stk. 3, 6. pkt.
Der er tale om en lovteknisk rettelse.
Til nr. 10
Der er tale om konsekvensændringer,
som følge af at personer omfattet af arbejdspligten efter
§ 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ikke
længere vil have ret til tilbud om læse-, skrive- og
regnekurser og heller ikke vil have ret til læse-, skrive- og
regnetest.
Henvisningen til § 13, stk. 5, 2.
pkt., skal derfor ikke medtages i bestemmelsen.
Det foreslås endvidere, at efter 1.
pkt. indsættes som 2. pkt., at personen har pligt til at
deltage i en læse-, skrive- og regnetest, hvis jobcenteret
vurderer, at der er behov herfor.
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at personer omfattet af arbejdspligten efter
§ 105 a vil kunne få tilbud om læse-, skrive- og
regnekursus efter § 105 b, stk. 2, nr. 1 og 2, hvor der efter
lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne skal foreligge en obligatorisk test, som Børne- og
Undervisningsministeriet udarbejder, inden tilbuddene vil kunne
gives. Med forslaget får personerne derfor pligt til at
deltage i disse test.
Til nr. 11
Personer, der modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og overgangsydelse og
er omfattet af et program efter integrationsloven, har ikke
været omfattet af § 13, stk. 5, 2. pkt. om test.
Henvisningen til § 13, stk. 5, 2.
pkt., skal derfor ikke medtages i bestemmelsen.
Til nr. 12
Ved en fejl er der i lovforslagets §
2, nr. 7, henvist til § 13 a, stk. 1, 1. pkt. Der skulle
rettelig være henvist til § 13 a, stk. 1, 3. pkt.
Der er tale om en lovteknisk rettelse.
Til nr. 13
På baggrund af indsættelsen af
et nyt 2. pkt. i nr. 10 er det nødvendigt at ændre i
§ 36, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik, således at
personer, der er omfattet af § 14, 2. pkt., vil kunne
sanktioneres, hvis de udebliver fra en læse-, skrive- og
regnetest, som jobcenteret har vurderet, der er behov for.
Det foreslås derfor, at der i §
36, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik efter »et
program« indsættes, at »§ 13, stk. 5, 2.-4.
pkt.,« ændres til: »§ 13, stk. 5, 2.-4.
pkt., og stk. 14, 2. pkt.«
Det betyder, at en person, der er omfattet
af arbejdspligten, og som siger nej til en test eller ikke
møder til testen, vil kunne blive sanktioneret med en
dagssats, jf. § 36, stk. 2.
Til nr. 14 og 15
Der er tale om rettelser af lovteknisk
karakter.
Til nr. 16
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 8, hvori det
foreslås at indsætte et nyt pkt. i integrationslovens
§ 19, stk. 1. Den foreslåede ændring vil
medføre en rykning af punktummerne i stk. 1, således
at det nuværende 3. pkt. bliver 4. pkt.
Til nr. 17
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i § 20 d, stk. 3, i integrationsloven, at der i
antallet af timer i indsatsen i arbejdspligten efter
integrationsloven medregnes timer, hvor udlændingen er ansat
ordinært som lønmodtager, deltager i
beskæftigelsesrettede samtaler i kommunen, deltager i
beskæftigelses- og uddannelsesfremmende aktiviteter, jf.
kapitel 4 og 5, er ansat som vikar i en jobrotationsordning, jf.
kapitel 22 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, eller
deltager i indsatser efter social- og sundhedslovgivningen.
Efter det gældende kapitel 5 i lov om
kompensation til handicappede i erhverv m.v. (kompensationsloven)
kan jobcenteret give tilbud om ansættelse med
løntilskud hos offentlige og private arbejdsgivere til
nyuddannede med handicap (isbryderordningen), når
betingelserne i loven er opfyldt.
Det foreslås i det under § 3,
nr. 11, foreslåede § 20 d, stk. 3, efter »lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats,« at indsætte
»er ansat med løntilskud efter kapitel 5 i lov om
kompensation til handicappede i erhverv m.v.«
Den foreslåede ændring vil
medføre, at timer med ansættelse med løntilskud
efter kapitel 5 i kompensationsloven også vil kunne medregnes
i antallet af timer i indsatsen i arbejdspligten for
udlændinge omfattet af arbejdspligt efter
integrationsloven.
Ændringsforslaget vurderes ikke at
medføre økonomiske konsekvenser.
Til nr. 18
Den foreslåede nyaffattelse af
ændringsnummeret er lovteknisk begrundet.
Den foreslåede ændring af
§ 23, stk. 1, nr. 1, er en rettelse af lovteknisk karakter.
Der er endvidere tale om en konsekvensrettelse af bestemmelsen som
følge af ændringsforslag nr. 14, således at der
henvises til § 23, stk. 3, i stedet for til bestemmelsens stk.
4.
Affattelsen af de øvrige
ændringer svarer til ordlyden i lovforslagets § 3, nr.
12, som fremsat.
Til nr. 19
Ad. nr. 14
Det fremgår af integrationslovens
§ 23, stk. 2, at kommunalbestyrelsen som led i
selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller
introduktionsprogrammet kan give en jobparat udlænding over
18 år, men under 30 år, tilbud om et særligt
højskoleophold i medfør af § 24, hvis tilbuddet
efter en konkret vurdering må antages at kunne forbedre den
pågældendes beskæftigelsesmuligheder.
Det foreslås, at lovforslagets §
3, nr. 14, udgår, og at § 23, stk. 2, ophæves.
Den foreslåede ændring,
hvorefter § 23, stk. 2, ophæves, er en rettelse af en
manglende konsekvensændring, som følge af at det i
lovforslagets § 3, nr. 19, foreslås at ophæve
integrationslovens § 24. Med den foreslåede
ophævelse af § 24 vil det ikke længere være
muligt at give tilbud om særlige højskoleophold til
udlændinge omfattet af arbejdspligten efter
integrationsloven.
Det bemærkes, at de hidtil
gældende regler i integrationsloven som følge af
lovforslagets § 7, stk. 3, vil finde anvendelse for personer
med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse
til personer, der er fordrevet fra Ukraine. Personer med
opholdstilladelse efter denne lov skal således som hidtil
have tilbudt et selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller
et introduktionsprogram, som vil skulle tilrettelægges efter
de hidtil gældende regler i integrationsloven. Der henvises
til bemærkningerne til lovforslagets § 7, stk. 3, for en
nærmere beskrivelse af dette.
Ad nr. 04
Den foreslåede ændring svarer
til den foreslåede ændring i lovforslagets § 3,
nr. 14. Som følge af ændringsforslag nr. 18
foreslås det dog, at ændringen i stedet indsættes
som nr. 04 i lovforslaget.
Som følge af
ændringsforslaget, hvorefter § 23, stk. 2,
foreslås ophævet, indsættes de foreslåede
stykker som henholdsvis stk. 3 og 4 i stedet for stk. 4 og 5,
ligesom henvisningen til § 23, stk. 2, i den foreslåede
stk. 4 udgår.
Den foreslåede ændring
indeholder ikke ændringer af materiel karakter i forhold til
lovforslagets § 3, nr. 14, som fremsat. Der henvises til
bemærkningerne til § 3, nr. 14, til lovforslaget som
fremsat for en nærmere beskrivelse af den foreslåede
ordning.
Ad nr. 05
Det fremgår af integrationslovens
§ 23, stk. 1, at til udlændinge, der er omfattet af et
selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller
introduktionsprogram og berettiget til selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter lov om aktiv
socialpolitik, skal kommunalbestyrelsen give tilbud om 1)
vejledning og opkvalificering, herunder forberedende forløb
til virksomhedsrettede tilbud, jf. § 23 a, 2)
virksomhedspraktik, herunder nytteindsats, jf. § 23 b, eller
3) ansættelse med løntilskud, jf. § 23 c.
Det fremgår videre af
integrationslovens § 23, stk. 5, at kommunalbestyrelsen helt
eller delvis kan undlade at give en udlænding tilbud,
når ganske særlige grunde taler derfor.
Det foreslås, at integrationslovens
§ 23, stk. 5, ophæves.
Med forslaget vil en udlænding ikke
længere kunne undtages fra at deltage i tilbud i programmet
efter integrationsloven, hvis ganske særlige grunde taler
derfor.
Forslaget skal ses i sammenhæng med
den foreslåede § 3, nr. 11, hvorefter det foreslås
at indsætte en ny § 20 d i integrationsloven, som vil
medføre, at udlændinge omfattet af arbejdspligten
efter integrationsloven som udgangspunkt skal deltage i en 37
timers indsats om ugen.
Efter det foreslåede § 20 d,
stk. 2, i integrationsloven, skal kommunalbestyrelsen
løbende tilrettelægge indsatsen i arbejdspligten efter
stk. 1 under hensyn til udlændingens helbredsmæssige
situation. Kommunalbestyrelsen kan endvidere nedsætte
antallet af timer efter en konkret vurdering af udlændingens
helbredsmæssige situation i forhold til den indsats, som
udlændingen skal deltage i.
Der lægges således med
lovforslaget op til, at det alene vil være udlændingens
helbredsmæssige situation, der kan begrunde en
nedsættelse af antallet af timer i indsats.
Den foreslåede arbejdspligt betyder,
at den nuværende bestemmelse i integrationslovens § 23,
stk. 5, hvorefter »ganske særlige grunde« kan
begrunde en undtagelse fra at deltage i tilbud som led i programmet
efter integrationsloven, ikke er i overensstemmelse med den
foreslåede arbejdspligt.
Der er tale om korrektion af manglende
konsekvensændring som følge af den foreslåede
arbejdspligt.
Til nr. 20
Den foreslåedes ændring er en
konsekvens af den foreslåede ændring i lovforslagets
§ 3, nr. 16, hvori det foreslås at ophæve §
23 b, stk. 1, 2. pkt.
Til nr. 21
Efter integrationslovens § 23 f, stk.
2, kan kommunalbestyrelsen til udlændinge, der modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse,
yde hjælp til dokumenterede og rimelige transportudgifter,
som skyldes udlændingens deltagelse i
selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller
introduktionsprogrammet. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for
udlændinge, der modtager tilbud om offentlig ansættelse
med løntilskud.
Det foreslås i § 23 f, stk. 2,
1. pkt., at »selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet
eller introduktionsprogrammet« ændres til: »de
dele af introduktionsprogrammet, som udlændingen har pligt
til at deltage i efter denne lov eller lov om aktiv socialpolitik
eller regler fastsat i medfør af disse love«.
Det vil betyde, at en udlænding
omfattet af arbejdspligten efter integrationsloven ligesom i dag
vil kunne få hjælp til dokumenterede og rimelige
transportudgifter i forbindelse med deltagelse i danskuddannelse,
tilbud og øvrige aktiviteter, som udlændingen har
pligt til at deltage i som led i sit program og dermed som led i
arbejdspligten.
Konkret vil kommunalbestyrelsen kunne yde
hjælp til udgifter til dokumenterede og rimelige
transportudgifter ved deltagelse i danskuddannelse, tilbud,
jobsamtaler i jobcenteret, deltagelse i beskæftigelses- og
uddannelsesfremmende aktiviteter, f.eks. jobmesser, deltagelse i
forberedelse til danskuddannelse og jobsøgning i op til 4
timer om ugen.
Bestemmelsen vil omfatte dokumenterede og
rimelige transportudgifter uanset afstand til og fra tilbud og
øvrige aktiviteter og udgifter til transport mellem
disse.
Derimod vil der ligesom i dag ikke
være mulighed for at yde hjælp til transportudgifter
til og fra deltagelse i ordinært arbejde som
lønmodtager, ved ansættelse som vikar i en
jobrotationsordning eller ved deltagelse i indsatser efter social-
og sundhedslovgivningen, da udlændingen ikke har pligt til at
deltage i disse aktiviteter efter integrationsloven eller lov om
aktiv socialpolitik eller regler fastsat i medfør af disse
love og således ikke kan sanktioneres for udeblivelse
herfra.
Ændringen vil ikke medføre
materielle ændringer af bestemmelsen i forhold til
gældende ret, men vil medføre en præcisering af
bestemmelsens ordlyd, således at det fremgår, at der
kan ydes hjælp til dokumenterede og rimelige
transportudgifter i de situationer, hvor en udlænding har
pligt til at deltage i et program efter integrationsloven og
således kan sanktioneres ved udeblivelse uden gyldig
grund.
Det forslås endvidere at affatte
§ 23 f, stk. 1, 2. pkt., således: »Det
gælder dog ikke for transportudgifter i forbindelse med
tilbud om ansættelse med løntilskud hos en privat
arbejdsgiver eller tilbud om ansættelse med løntilskud
efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv
m.v.«
Den foreslåede ændring vil
betyde, at kommunalbestyrelsen ikke kan yde hjælp til
transportudgifter i forbindelse med tilbud om ansættelse med
løntilskud hos en privat arbejdsgiver eller tilbud om
ansættelse med løntilskud efter kapitel 5 i lov om
kompensation til handicappede i erhverv m.v.
At der ikke vil kunne ydes hjælp til
transportudgifter i forbindelse med ansættelse med
løntilskud hos en privat arbejdsgiver svarer til
gældende regler efter integrationslovens § 23 f, stk. 2,
2. pkt., og vil således ikke medføre materielle
ændringer i forhold til gældende ret. Ændringen
vil således alene indebære en ordlydsmæssig
justering, således at bestemmelsens ordlyd svarer til
ordlyden i den foreslåede § 176 a, 2. pkt., i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats.
Ændringsforslaget vil endvidere
indebære, at en person, der er ansat med løntilskud
hos en offentlig eller privat arbejdsgiver efter kapitel efter
kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.,
heller ikke vil kunne få hjælp til transportudgifter i
forbindelse med sin ansættelse.
Til nr. 22
Integrationslovens § 45
fastsætter bl.a. nærmere regler om det månedlige
grund- og resultattilskud, staten yder kommunerne.
Integrationslovens § 45, stk. 5, 1. pkt., fastsætter, at
staten inden for et rådighedsbeløb i
introduktionsperioden, jf. § 16, stk. 8, refunderer 50 pct. af
kommunalbestyrelsens udgifter til selvforsørgelses- og
hjemrejseprogrammer eller introduktionsprogrammer, jf. § 16,
stk. 3 og 4, herunder danskuddannelse, jf. § 21, og tilbud
efter §§ 23 a og 23 b samt mentorstøtte efter
§ 23 d.
Det foreslås med
ændringsforslaget at ændre den i lovforslagets §
3, nr. 23, foreslåede ændring af § 45, stk. 5, 1.
pkt., så »§§ 23 a, 23 b og 23 g«
ændres til »§§ 23 a, 23 b, 23 g, aktiviteter
efter bestemmelser fastsat i medfør af § 20 d, stk.
4«.
Det vil som følge af
ændringsforslaget fremgå af § 45, stk. 5, 1. pkt.,
i integrationsloven, at de regler, som udlændinge- og
integrationsministeren fastsætter efter den foreslåede
§ 20 d, stk. 4, i integrationsloven om, at forberedelses- og
jobsøgningstid i op til 4 timer i alt om ugen kan medregnes
i antallet af timer i indsatsen, også vil være omfattet
af refusionsbestemmelsen i § 45, stk. 5, 1. pkt.
Forslaget vil derudover ikke ændre i
refusionsreglerne i integrationslovens § 45, stk. 5, 1.
pkt.
Til nr. 23
Der er tale om en konsekvensændring
af lovforslagets § 3, nr. 4, hvori det foreslås, at
integrationslovens § 16, stk. 2 og 3, ophæves og der i
stedet indsættes et nyt stk. 2.
Den foreslåede ændring er
endvidere en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 8, hvori det
foreslås at indsætte et nyt punktum i
integrationslovens § 19, stk. 1. Den foreslåede
ændring vil medføre en rykning af punktummerne i stk.
1, således at det nuværende 3. pkt. bliver 4. pkt.
Ændringerne vil ikke medføre
materielle ændringer af § 51 b.
Til nr. 24
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter, således at bestemmelsen rummer en
undtagelse fra alle de ændringer, der følger af
arbejdspligten, for personer med opholdstilladelse efter
Ukrainesærloven.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober
2024 og var til 1. behandling den 24. oktober 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 24. juni 2024 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 202,
folketingsåret 2023-24. Den 2. oktober 2024 sendte
beskæftigelsesministeren høringssvarene, et
høringsnotat og en ligestillingsvurdering til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
22 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjarne Laustsen (S) Bjørn
Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug
(S) Thorkild Holmboe-Hay (S) Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S)
Thomas Skriver Jensen (S) fmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V) Hans Andersen (V)
Kim Valentin (V) nfmd. Karin
Liltorp (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD) Betina
Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen
(LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF) Dennis
Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF)
Carl Valentin (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez
(EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |