Fremsat den 15. januar 2025 af Justitsministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejelov for
Grønland
(Betalingspåkrav)
§ 1
I retsplejelov for Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1186 af 18. september 2023, som
ændret ved lov nr. 1781 af 28. december 2023, § 2 i lov
nr. 1782 af 28. december 2023, § 4 i lov nr. 1794 af 28.
december, § 2 i lov nr. 411 af 23. april 2024, § 1 i lov
nr. 662 af 11. juni 2024 og i § 1 i lov nr. 1463 af 10.
december 2024, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 262 indsættes i afsnit
III:
»Kapitel 22
Betalingspåkrav
§ 263. Reglerne i dette
kapitel kan anvendes ved inddrivelse af forfaldne pengekrav
på højst 100.000 kr., når kreditor ikke
forventer, at skyldneren har indsigelser mod kravet eller vil
gøre modkrav gældende. Renter og omkostninger
medregnes ikke ved opgørelsen af kravets værdi.
Stk. 2. Er der
angivet flere skyldnere i samme betalingspåkrav, anvendes
reglerne i §§ 263 d-263 g for hver skyldner for sig.
§ 263 a. Inddrivelsen indledes
ved indlevering af betalingspåkrav til Retten i
Grønland.
Stk. 2.
Såfremt kreditor anmoder om, at udlæg
iværksættes uden fornyet anmodning, jf. § 263 b,
stk. 2, nr. 2, er det en betingelse, at der er værneting i
Grønland efter § 601, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt.
Stk. 3.
Før betalingspåkravet indleveres til retten, skal der
til skyldneren være sendt et påkrav, der opfylder
betingelserne i stk. 4 og 5, og den frist, der er nævnt i
stk. 5, skal være udløbet, medmindre overholdelse af
disse bestemmelser vil medføre en nærliggende risiko
for, at fordringen ellers ikke vil kunne inddrives.
Stk. 4. I
påkravet skal tydeligt angives alle oplysninger, som er
nødvendige for skyldnerens bedømmelse af
fordringen.
Stk. 5. I
påkravet skal angives en frist, inden for hvilken skyldneren
kan indfri fordringen, uden at der foretages foranstaltninger,
hvorved der påføres skyldneren yderligere
omkostninger. Fristen skal være mindst 14 dage fra
afsendelsen af påkravet.
§ 263 b.
Betalingspåkravet skal indeholde
1) parternes
navne og adresser, herunder en adresse, hvortil meddelelser til
kreditor kan sendes,
2) kreditors
krav og
3) en
beskrivelse af baggrunden for kreditors krav.
Stk. 2.
Betalingspåkravet skal endvidere indeholde oplysning om,
1) hvorvidt
kreditor ønsker betalingspåkravet forkyndt for
skyldneren, såfremt udlæg er udelukket efter §
603, stk. 1, eller konkurslovens §§ 16, 16 a, 31 eller
171 eller § 207, stk. 1,
2) hvorvidt
kreditor ønsker, at udlæg iværksættes uden
fornyet anmodning fra kreditor, såfremt skyldneren ikke
fremsætter indsigelser, og
3) hvorvidt
kreditor ønsker, at retssagsbehandling indledes på
grundlag af betalingspåkravet uden indlevering af
stævning, såfremt skyldneren fremsætter
indsigelser.
Stk. 3.
Domstolsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
betalingspåkravets udformning, herunder om anvendelse af
særlige blanketter og om indlevering af kopier af
betalingspåkravet.
Stk. 4. Retten i
Grønland vejleder om udfyldning af blanketter.
§ 263 c. Opfylder
betalingspåkravet ikke kravene i §§ 263-263 b,
afvises sagen ved en beslutning, der meddeles kreditor. Det samme
gælder, hvis kreditors krav ikke findes begrundet ved
sagsfremstillingen. Efter kreditors anmodning skal
afgørelsen om afvisning begrundes.
Stk. 2. Retten
kan give kreditor en frist til at afhjælpe mangler som
nævnt i stk. 1.
Stk. 3. Retten
træffer afgørelse om betaling af sagsomkostninger og
giver betalingspåkravet påtegning herom.
§ 263 d. Retten sørger
for, at betalingspåkravet vedhæftet den i stk. 2
nævnte vejledning bliver forkyndt for skyldneren, medmindre
udlæg er udelukket efter § 603, stk. 1, eller
konkurslovens §§ 16, 16 a, 31 eller 171 eller § 207,
stk. 1, og kreditor har anmodet om, at forkyndelse i så fald
undlades, jf. § 263 b, stk. 2, nr. 1.
Stk. 2.
Domstolsstyrelsen udarbejder en vejledning til skyldneren om
retsvirkningerne af betalingspåkravet og om, hvad skyldneren
bør foretage sig til varetagelse af sine interesser.
§ 263 e. Hvis skyldneren har
indsigelser mod kravet, skal skyldneren skriftligt give retten
meddelelse herom inden 4 uger fra forkyndelsen af
betalingspåkravet.
§ 263 f. Fremkommer der ikke
rettidigt indsigelser mod kravet, jf. § 263 e, giver retten
betalingspåkravet påtegning herom og underretter
parterne. Såfremt kreditor har anmodet om foretagelse af
udlæg uden fornyet anmodning, jf. § 263 b, stk. 2, nr.
2, sender retten betalingspåkravet til kredsretten, og
betalingspåkravet sidestilles med en anmodning om
tvangsfuldbyrdelse. Såfremt kreditor ikke har anmodet om
foretagelse af udlæg uden fornyet anmodning, sender retten
udskrift af betalingspåkravet til kreditor.
Stk. 2.
Når betalingspåkravet har fået påtegning
efter stk. 1, 1. pkt., har det samme bindende virkning som en
dom.
Stk. 3.
Skyldneren kan inden for en frist på 4 uger kræve sagen
genoptaget. Anmodning skal fremsættes til Retten i
Grønland. Fremsættes anmodningen til kredsretten,
giver kredsretten straks Retten i Grønland meddelelse herom.
Retten i Grønland kan undtagelsesvis genoptage sagen, hvis
anmodning fremsættes senere, men inden 1 år.
Genoptagelse kan betinges af, at skyldneren betaler eller stiller
sikkerhed for de sagsomkostninger, der er pålagt.
Stk. 4.
Genoptages sagen, annullerer retten påtegningen efter stk. 1,
1. pkt., og går frem efter § 263 g.
§ 263 g. Fremkommer der
rettidigt indsigelser mod kravet, jf. § 263 e, og har kreditor
anmodet om, at retssagsbehandling indledes uden indlevering af
stævning, jf. § 263 b, stk. 2, nr. 3,
iværksætter retten retssagsbehandling på grundlag
af betalingspåkravet, der sidestilles med en stævning.
Har kreditor ikke anmodet om, at retssagsbehandling indledes uden
indlevering af stævning, sendes betalingspåkravet til
kreditor, og skyldneren underrettes herom.«
2. I
§ 598, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »tvangsfuldbyrdes,«: »samt
betalingspåkrav med påtegning efter § 263 f, stk.
1,«.
3. I
§ 599 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Betalingspåkrav med påtegning efter § 263 f, stk.
1, kan fuldbyrdes straks.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7.
4. I
§ 600, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »stk. 6« til: »stk. 7«.
5. I
§ 609, stk. 3, indsættes
efter »kendelser«: »samt betalingspåkrav
med påtegning efter § 263 f, stk. 1,«.
6.
Overskriften før § 708 affattes således:
»Borgerlige domssager og
betalingspåkrav«.«7. I
§ 708 indsættes efter
»1. instans«: » og
betalingspåkrav«.
8. I
§ 708 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Afgiftspligten bortfalder, hvis forkyndelse af
betalingspåkravet undlades, fordi udlæg er udelukket
efter § 603, stk. 1, eller konkurslovens §§ 16, 16
a, 31 eller 171 eller § 207, stk. 1, og kreditor har anmodet
om, at forkyndelse i så fald undlades, jf. § 263 b, stk.
2, nr. 1.«
9. I
§ 715, nr. 1, indsættes
efter »stævninger«: »,
betalingspåkrav«.
10. I
§ 720 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Når tvangsfuldbyrdelse iværksættes på
grundlag af et betalingspåkrav i medfør af § 263
f, stk. 1, 2. pkt., betales ikke afgift efter stk. 1, nr. 1, jf.
dog § 722.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Betalingspåkrav | | 2.1. | Gælende
ret | | 2.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | 2.3. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Klima- og
miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
Regeringen ønsker et ligeværdigt, positivt og
styrket partnerskab med Grønland i rigsfællesskabet. I
fællesskab med Grønland vil regeringen derfor udvikle
danske ansvarsområder, blandt andet ved at opdatere
lovgivningen for Grønland på områder, som
Danmark har ansvaret for. Det er vigtigt, at den lovgivning for
Grønland, som Danmark har ansvaret for, er tidssvarende og
af god kvalitet.
Naalakkersuisut har anmodet om, at der i grønlandsk
retspleje indføres samme mulighed for forenklet behandling
af inkassosager, som der er gældende i Danmark.
Justitsministeriet kan tilslutte sig Naalakkersuisuts anmodning,
og det foreslås på den baggrund, at der i retsplejelov
for Grønland indsættes regler om
betalingspåkrav.
Det bemærkes, at når der i lovforslagets
bemærkninger henvises til »retsplejeloven«,
sigtes der til retsplejelov for Grønland, medmindre andet er
angivet.
2. Betalingspåkrav
2.1. Gældende ret
Retten i Grønland er 1. instans for civile retssager, jf.
retsplejelovens § 57.
Parterne kan aftale, at en retssag, som hører under
Retten i Grønland, skal behandles af kredsretten, jf.
retsplejelovens § 202. Kredsretten kan dog uanset en
sådan aftale henvise sagen til Retten i Grønland efter
retsplejelovens § 56, hvis sagen angår særlig
vanskelige faktiske eller retlige spørgsmål, sagen er
af principiel karakter, eller sagen har særlig indgribende
betydning for en part.
Der er ikke fastsat særlige regler om behandlingen af
inkassosager, dvs. sager om pengekrav hvor skyldneren ikke har
indsigelser mod kravet.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Ved lov nr. 450 af 9. juni 2004, der trådte i kraft den 1.
januar 2005, blev der indført nye regler om forenklet
inkassoproces i den danske retsplejelov med det formål at
lette inddrivelsen af ubestridte pengekrav. Den forenklede
inkassoproces, der er valgfri for fordringshaveren, indeholder
følgende hovedelementer:
‐ Fordringshaveren skal indlevere et krav om betaling
(betalingspåkrav) til fogedretten. Betalingspåkravet
skal indeholde de samme oplysninger som en stævning i en
inkassosag (navnlig parternes navne og adresser, kravet og
begrundelsen herfor).
‐ Betalingspåkravet skal (efter fogedrettens
indledende kontrol) forkyndes for skyldneren på samme
måde som en stævning. Hvis skyldneren ikke kan
acceptere kravet, skal skyldneren inden 14 dage skriftligt
gøre indsigelse over for fogedretten. Indsigelsen
behøver ikke at være nærmere begrundet.
‐ Hvis skyldneren ikke
gør indsigelse inden 14 dage, giver fogedretten
betalingspåkravet påtegning herom. Fogedretten
underretter både fordringshaveren og skyldneren herom. Et
betalingspåkrav med påtegning kan tjene som grundlag
for tvangsfuldbyrdelse og har samme bindende virkning som en dom.
Det kan i betalingspåkravet angives, at sagen skal
fortsætte med tvangsfuldbyrdelse uden fornyet anmodning fra
fordringshaveren, hvis skyldneren ikke gør indsigelse.
‐ Hvis skyldneren gør indsigelse inden 14 dage, kan
sagen ikke fortsætte som inkassosag. Tvisten må i
så fald afgøres under en almindelig civil retssag. Det
kan i betalingspåkravet angives, at sagen skal
fortsætte med retssagsbehandling uden fornyet anmodning fra
fordringshaveren, hvis skyldneren gør indsigelse.
Naalakkersuisut har anmodet om, at der i grønlandsk
retspleje indføres samme mulighed for forenklet behandling
af inkassosager, som der er gældende i Danmark.
Justitsministeriet kan tilslutte sig Naalakkersuisuts
anmodning.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der i den grønlandske retsplejelov
indsættes regler om betalingspåkrav.
Betalingspåkrav er karakteriseret ved, at retten skal
foretage en juridisk kontrol af betalingspåkravet, før
det i givet fald forkyndes for skyldneren, svarende til den
juridiske kontrol, som retten foretager før afsigelsen af en
udeblivelsesdom i en civil retssag.
Da civile retssager og dermed den juridiske kontrol forud for
afsigelse af en udeblivelsesdom foretages ved Retten i
Grønland, foreslås det, at betalingspåkrav i
Grønland skal behandles ved Retten i Grønland og ikke
som i Danmark ved fogedretten.
Det foreslås i tilknytning hertil, at hvis skyldneren ikke
har indsigelser mod kravet, og kreditor har anmodet om, at
tvangsfuldbyrdelse i så fald iværksættes på
grundlag af betalingspåkravet uden fornyet anmodning, skal
Retten i Grønland sende betalingspåkravet til
kredsretten, som derefter på grundlag heraf skal indlede
tvangsfuldbyrdelse uden fornyet anmodning fra kreditor. Kreditor
vil dermed ligesom i Danmark kunne få fastslået kravet
og gennemført tvangsfuldbyrdelse i en sammenhængende
sagsgang på grundlag af én anmodning.
Endvidere foreslås det, at kredsretten skal kunne modtage
og videresende en anmodning fra skyldneren om genoptagelse af en
sag om betalingspåkrav til Retten i Grønland.
Som følge af de grønlandske forhold foreslås
det, at skyldnerens frist for at gøre indsigelse mod kravet
i alle tilfælde skal være 4 uger fra forkyndelsen af
betalingspåkravet, hvor fristen i Danmark er 14 dage,
når forkyndelsen sker i Danmark, og 4 uger, når
forkyndelsen sker i Grønland, på Færøerne
eller i udlandet.
Endvidere foreslås det, at skyldneren i det påkrav,
der som udgangspunkt skal sendes til skyldneren, før
betalingspåkrav kan indleveres til retten, skal have en frist
på mindst 14 dage til at betale kravet, uden at der
påløber yderligere omkostninger, hvor fristen i
Danmark er 10 dage.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes at medføre merudgifter for
domstolene på 0,5 mio. kr. i 2025 relateret til udvikling og
implementering af en it-løsning til håndtering af
betalingskrav samt ca. 0,2-0,3 mio. kr. i 2025 til den
nødvendige kompetenceudvikling af medarbejdere ved bl.a.
kredsretterne i Grønland som følge af ændringer
i sagsbehandlingen.
Merudgifterne håndteres inden for de eksisterende
økonomiske rammer.
Lovforslaget medfører ikke økonomiske eller
implementeringsmæssige konsekvenser for regionerne eller
kommunerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget giver mulighed for en forenklet behandling af sager
om inddrivelse af pengekrav på højst 100.000 kr.,
når sagsøgte ikke har indsigelser mod kravet, hvilket
forventes at kunne medføre en administrativ og
økonomiske lettelse for virksomheder.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget giver mulighed for en forenklet behandling af sager
om inddrivelse af pengekrav på højst 100.000 kr.,
når sagsøgte ikke har indsigelser mod kravet, hvilket
forventes at kunne medføre en administrativ lettelse for
borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- eller miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 4. juni 2024 til
den 2. juli 2024 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Amnesty International, ASG (Akademikernes
Sammenslutning i Grønland), Avannaata Kommunia, BankNordik,
BDO, Danske Advokater, Dansk IT, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Departement for Erhverv, Handel, Råstoffer,
Justitsområdet og Ligestilling, Departement for
Selvstændighed og Udenrigsanliggender, Departement for
Fiskeri og Fangst, Departement for Sociale Anliggender, Familier,
Arbejdsmarked og Indenrigsanliggender, Departement for Uddannelse,
Kultur, Idræt og Kirke, Departement for Sundhed, Departement
for Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljø Departement for
Boliger og Infrastruktur, Departement for Børn og Unge, Det
Kriminalpræventive Råd,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af
Advokater og Advokatfuldmægtige, Formandens Departement,
Grønlands Erhverv, Grønlandske Advokater,
GrønlandsBANKEN, Grønlands Landsret, Grønlands
Politiforening, Grønlands Revision, Grønlands
Råd for Menneskerettigheder, IKIU Retshjælpen, INI A/S,
Institut for Menneskerettigheder, Iserit A/S, Justitia, Kommune
Qeqertalik, Kommuneqarfik Sermersooq, Kommune Kujalleq, Forbruger-
og Konkurrencestyrelsen, Kredsdommerforeningen, Kriminalpolitisk
Forening (KRIM), Nunatsinni Advokatit, NUSUKA (Arbejdsgiverforening
for hjemmehørende virksomheder i Grønland), PiSiu
(Det Grønlandske Kriminalpræventive Råd),
Politiforbundet i Danmark, Retspolitisk Forening, Retten i
Grønland, PWC Grønland, SFAI (Grønland
Statsautoriserede Revisorer ApS), Sulinermik
Inuussutissarsiuteqartut Kattuffiat (SIK), Vestre Landsret,
Østre Landsret og Qeqqata Kommunia.
Endelig har udkastet til lovforslag været forelagt
Grønlands Selvstyre til udtalelse. Grønlands
Selvstyre har i den forbindelse tilsluttet sig lovforslaget.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes at medføre
merudgifter for domstolene på 0,5 mio. kr. i 2025 relateret
til udvikling og implementering af en it-løsning til
håndtering af betalingskrav samt ca. 0,2-0,3 mio. kr. i 2025
til den nødvendige kompetenceudvikling af medarbejdere ved
bl.a. kredsretterne i Grønland som følge af
ændringer i sagsbehandlingen. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget medfører udvikling og
implementering af en it-løsning til håndtering af
betalingskrav. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lettelse for virksomheder, der inddriver
ubestridte pengekrav på højst 100.000 kr. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lettelse for virksomheder, der inddriver
ubestridte pengekrav på højst 100.000 kr. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lettelse for borgere, der inddriver
ubestridte pengekrav på højst 100.000 kr. | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Der foreslås et nyt kapitel 22
om betalingspåkrav i retsplejelovens afsnit III om civile
sagers behandling.
Reglerne om betalingspåkrav er et tilbud til kreditor, som
kan anvendes, når betingelserne er opfyldt. Kreditor kan
alternativt vælge at anlægge en almindelig retssag,
selv om betingelserne for at indlevere et betalingspåkrav er
opfyldt.
Der henvises generelt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger
(Til § 263)
Den foreslåede § 263
angår anvendelsesområdet for det foreslåede
kapitel 22 om betalingspåkrav.
Det foreslås i § 263, stk.
1, at reglerne i dette kapitel kan anvendes ved inddrivelse
af forfaldne pengekrav på højst 100.000 kr., når
kreditor ikke forventer, at skyldneren har indsigelser mod kravet
eller vil gøre modkrav gældende. Renter og
omkostninger medregnes ikke ved opgørelsen af kravets
værdi.
Reglerne om betalingspåkrav kan anvendes i alle sager, der
hører under de almindelige domstole, jf. retsplejelovens
§ 1.
Der skal være tale om et forfaldent pengekrav. Det er uden
betydning, hvad grundlaget for kravet er, eksempelvis en kontrakt,
en skadegørende handling eller en offentligretlig
forpligtelse. Kravet skal imidlertid være forfaldent og
må ikke være betinget af en modydelse.
Kravet må højst være på 100.000 kr.
Heri medregnes ikke renter og omkostninger. Med renter sigtes til
renter af den hovedstol, som er genstand for
betalingspåkravet. Såfremt betalingskravet kun omfatter
renter - eksempelvis fordi hovedstolen allerede er betalt, eller
fordi der allerede foreligger særligt retsgrundlag
vedrørende hovedstolen, og betalingspåkravet
indleveres med henblik på afbrydelse af forældelse
vedrørende senere påløbne renter - skal
renterne dog medregnes og må højst udgøre
100.000 kr. Omkostninger omfatter i denne sammenhæng
såvel udenretlige inkassoomkostninger som sagsomkostninger
ved domstolsbehandlingen. Betalingspåkravet skal afvises,
hvis det lyder på et højere beløb end 100.000
kr. eksklusive renter og omkostninger.
Der er ikke noget til hinder for, at kreditor indgiver
forskellige betalingspåkrav om forskellige krav, der hver
især ikke overstiger 100.000 kr. Der skal i så fald
betales særskilt retsafgift for hvert betalingspåkrav,
da det svarer til at indlevere flere stævninger om
forskellige krav.
Der er heller ikke noget til hinder for, at kreditor i samme
betalingspåkrav medtager flere krav, der til sammen ikke
overstiger 100.000 kr., og der skal så kun betales én
retsafgift. Kreditor kan imidlertid ikke få delvis medhold.
Enten finder retten det samlede krav begrundet ved
sagsfremstillingen, eller også afvises hele
betalingspåkravet, medmindre kreditor inden en af retten
fastsat frist berigtiger betalingspåkravet. Tilsvarende har
den enkelte skyldner enten indsigelser eller ikke. Fremsætter
en skyldner indsigelser, der udtrykkeligt er begrænset til en
del af kravet, kan betalingspåkravet ikke i forhold til denne
skyldner for nogen dels vedkommende gives påtegning om, at
skyldneren ikke har fremsat indsigelser.
Endelig er det en betingelse, at kreditor ikke forventer, at
skyldneren har indsigelser mod kravet eller vil gøre modkrav
gældende.
Det foreslås i § 263, stk.
2, at hvis der er angivet flere skyldnere i samme
betalingspåkrav, anvendes reglerne i §§ 263 d-263 g
for hver skyldner for sig.
Forslaget indebærer, at hvis der er angivet flere
skyldnere i et betalingspåkrav, skal de foreslåede
regler i retsplejelovens §§ 263 d-263 g anvendes for hver
skyldner for sig. Derimod skal de foreslåede regler i §
263, stk. 1, og §§ 263 a-263 c anvendes for
betalingspåkravet under ét, uanset om der er angivet
én eller flere skyldnere i betalingspåkravet. I det
følgende redegøres der nærmere for anvendelsen
af hver af de nævnte bestemmelser, når der er angivet
flere skyldnere i samme betalingspåkrav.
At det foreslåede § 263, stk. 1, skal anvendes for
betalingspåkravet som helhed, indebærer som også
berørt ovenfor, at der for alle skyldneres vedkommende skal
være tale om inddrivelse af forfaldne pengekrav, at der ved
ét betalingspåkrav højst kan inddrives 100.000
kr. i alt (ekskl. renter og omkostninger), og at kreditor for ingen
af skyldnerne forventer, at de har indsigelser mod kravet eller vil
gøre modkrav gældende. Beløbsmaksimummet
på 100.000 kr. (ekskl. renter og omkostninger)
indebærer, at der f.eks. kan fremsættes krav om
betaling af 100.000 kr. mod to solidarisk hæftende skyldnere
eller om, at to skyldnerne hver skal betale 50.000 kr. Derimod kan
der ikke ved ét betalingspåkrav fremsættes krav
om f.eks., at to skyldnere hver skal betale 60.000 kr.
At reglerne i den foreslåede § 263 a skal anvendes
for betalingspåkravet som helhed, indebærer bl.a., at
der skal være værneting i Grønland i forhold til
alle skyldnere. Kravet i det foreslåede § 263 a, stk. 2,
om, at der før betalingspåkravet indleveres til
retten, skal være sendt et påkrav til skyldneren, skal
også være opfyldt i forhold til alle skyldnerne.
Opfylder betalingspåkravet ikke kravene i § 263, stk.
1, og §§ 263 a-§ 263 b i forhold til alle
skyldnerne, skal betalingspåkravet i sin helhed afvises efter
§ 263 c. Det samme gælder, hvis kreditors krav ikke
findes begrundet ved sagsfremstillingen for så vidt
angår en eller flere af skyldnerne, jf. forslaget til §
263 c, stk. 1, 2. pkt. Betalingspåkravet vil ikke kunne
afvises efter den foreslåede § 263 c alene for nogle
skyldneres vedkommende. Retten kan imidlertid efter det
foreslåede § 263 c, stk. 2, give kreditor en frist til
at afhjælpe mangler, og en afhjælpning kan også
bestå i, at kreditor lader nogle af skyldnerne udgå af
betalingspåkravet.
Reglerne i de foreslåede §§ 263 d-263 g skal som
nævnt anvendes for hver skyldner for sig. Det skal
således afgøres for hver skyldner for sig, om
forkyndelse af betalingspåkravet skal undlades efter det
foreslåede § 263 d, stk. 1, fordi udlæg er
udelukket efter retsplejelovens § 603, stk. 1, eller
konkurslovens §§ 16, 16 a, 31 eller 171 eller § 207,
stk. 1, og kreditor har anmodet om, at forkyndelse i så fald
undlades.
Fristen efter den foreslåede § 263 e for at fremkomme
med indsigelser mod kravet skal for hver skyldner regnes fra
forkyndelsen af betalingspåkravet for den
pågældende skyldner. Påtegning efter det
foreslåede § 263 f, stk. 1, 1. pkt., om, at der ikke
rettidigt er fremkommet indsigelser, skal gives for så vidt
angår hver skyldner, der ikke har gjort indsigelse inden for
den frist, der gælder for den pågældende
skyldner, og udlæg skal i givet fald iværksættes
efter det foreslåede § 263 f, stk. 1, 2. pkt., i forhold
til disse skyldnere. Fristen for genoptagelse efter det
foreslåede § 263 f, stk. 3, skal også regnes for
hver skyldner i forhold til, hvornår betalingspåkravet
har fået påtegning om, at den pågældende
skyldner ikke rettidigt er fremkommet med indsigelser, og i givet
fald genoptages sagen kun for så vidt angår skyldnere,
der anmoder herom. Tilsvarende skal der gås frem efter den
foreslåede § 477 g for hver skyldner, der rettidigt
fremkommer med indsigelser, eller for hvem sagen genoptages.
Det følger af det anførte, at hvis kreditor har
anmodet både om, at udlæg iværksættes uden
fornyet anmodning, såfremt skyldneren ikke fremsætter
indsigelser, og om, at retssagsbehandling indledes på
grundlag af betalingspåkravet, såfremt skyldneren
fremsætter indsigelser, vil det kunne forekomme, at
udlæg iværksættes i forhold til én eller
flere skyldnere samtidig med, at retssagsbehandling
iværksættes i forhold til én eller flere andre
skyldnere.
(Til § 263 a)
Den foreslåede § 263 a angår indledningen af en
sag ved betalingspåkrav og betingelserne herfor.
Det foreslås i § 263 a, stk.
1, at inddrivelsen indledes ved indlevering af
betalingspåkrav til Retten i Grønland.
Indleveringen af betalingspåkrav til retten er et retsligt
skridt, der afbryder forældelse, jf. 1908-lovens § 2, 2.
pkt.
Det er en forudsætning, at der er værneting for
kravet i Grønland efter retsplejelovens almindelige regler i
lovens kapitel 17.
Det foreslås i § 263 a, stk.
2, at hvis kreditor anmoder om, at udlæg
iværksættes uden fornyet anmodning, jf. det § 263
b, stk. 2, nr. 2, er det en betingelse, at der er værneting i
Grønland efter § 601, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt.
Det betyder, at i de tilfælde, hvor kreditor alene anmoder
om at få etableret et tvangsfuldbyrdelsesgrundlag, vil alene
værnetingsreglerne for civile retssager i retsplejelovens
kapitel 17 gælde.
I de tilfælde, hvor kreditor ønsker udlæg
foretaget uden fornyet anmodning, skal der derimod endvidere
være værneting i Grønland efter retsplejelovens
§ 601, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt., der indeholder de
almindelige regler om værneting ved udlæg.
Betalingspåkravet kan således i disse tilfælde
kun indgives til Retten i Grønland, hvis der er
værneting i Grønland både efter kapitel 17 og
efter § 601, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt.
Retten i Grønland påser af egen drift, at der er
værneting for sagen i Grønland, jf. herved den
foreslåede § 263 c. Er der ikke værneting for
sagen i Grønland, afvises sagen, jf. ligeledes den
foreslåede § 263 c
Det foreslås i § 263 a, stk.
3, at før betalingspåkravet indleveres til
retten, skal der til skyldneren være sendt et påkrav,
der opfylder betingelserne i stk. 4 og 5, og den frist, der er
nævnt i stk. 5, skal være udløbet, medmindre
overholdelse af disse bestemmelser vil medføre en
nærliggende risiko for, at fordringen ellers ikke vil kunne
inddrives.
Det foreslås i § 263 a, stk.
4, at der i påkravet tydeligt skal angives alle
oplysninger, som er nødvendige for skyldnerens
bedømmelse af fordringen.
Det foreslås i § 263 a, stk.
5, at der i påkravet skal angives en frist, inden for
hvilken skyldneren kan indfri fordringen, uden at der foretages
foranstaltninger, hvorved der påføres skyldneren
yderligere omkostninger. Fristen skal være mindst 14 dage fra
afsendelsen af påkravet.
De foreslåede § 263 a, stk. 3-5, indebærer, at
betalingspåkrav først vil kunne indleveres til retten,
når der til skyldneren er sendt et påkrav, der tydeligt
angiver alle oplysninger, som er nødvendige for, at
skyldneren dels kan identificere det fremsatte krav om betaling,
dels kan bedømme retmæssigheden, herunder
opgørelsen af kravet.
Kreditors og skyldnerens navn og adresse skal altid angives.
Endvidere skal påkravet indeholde præcise oplysninger
om det forhold, kravet støttes på, herunder i givet
fald på hvilken måde en aftale er misligholdt.
Herudover skal kravet specificeres i hovedstol og rente.
Omfatter kravet flere forskellige gældsposter til samme
kreditor, skal hvert enkelt forhold behandles for sig. Endvidere
skal grundlaget for renteberegningen angives. Der skal
således oplyses om anvendte rentesatser, og fra hvilken dato
rente er beregnet, bl.a. således at skyldner kan kontrollere,
at der ikke opkræves forældede renter. Det
anførte gælder for såvel morarente som
kreditrente. Ved påløbne renter skal der oplyses om
det rentebeløb, som skyldneren skal betale. Oplysninger om
eventuel fremtidig rente kan ske ved at angive rentesatsen.
Med hensyn til inkassoomkostninger skal der så vidt muligt
oplyses om det beløb, som skyldneren kan komme til at betale
i omkostninger, herunder om allerede påløbne
omkostninger.
I påkravet skal endvidere angives en frist på mindst
14 dage, inden for hvilken skyldneren kan indfri fordringen, uden
at der foretages foranstaltninger, hvorved skyldneren
påføres yderligere omkostninger. Betalingspåkrav
kan dermed tidligst indleveres til retten, når den frist
på mindst 14 dage, der er angivet i påkravet, er
udløbet, uden at skyldneren har betalt. Der regnes kun med
hele dage, og betalingspåkravet kan dermed tidligst
indleveres til retten dagen efter, at fristen på 14 dage er
udløbet.
Betalingspåkrav kan dog indgives uden at afvente
udløbet af fristen på mindst 14 dage, hvis der er en
nærliggende risiko for, at fordringen ellers ikke vil kunne
inddrives. Dette vil navnlig være tilfældet, hvis det
er nødvendigt at foretage retslige skridt inden
udløbet af fristen for at undgå, at kravet
forældes.
Retten i Grønland skal af egen drift påse, at
betingelserne i § 263 a, stk. 3-5, er opfyldt, og skal i
benægtende fald afvise sagen, jf. den foreslåede §
263 c. Rettens prøvelse vil ske på grundlag af
betalingspåkravet, der således skal indeholde de
oplysninger, der er nødvendige for, at retten kan
konstatere, at betingelsen om fremsendelse af påkrav til
skyldneren er opfyldt. Retten vil dog eventuelt kunne give kreditor
en frist til at afhjælpe eventuelle mangler ved
betalingspåkravet i denne henseende, jf. den foreslåede
regel i § 263 c, stk. 2.
Det kræves imidlertid ikke, at kreditor i
betalingspåkravet beskriver indholdet af et forudgående
påkrav til skyldneren så detaljeret, at retten kan
kontrollere selve indholdet af påkravet. Det vil være
tilstrækkeligt, at kreditor i betalingspåkravet
angiver, at der på en nærmere angiven dato er fremsendt
påkrav til skyldneren om betaling af det beløb, som er
angivet i betalingspåkravet. Er betalingspåkravet en
sammenlægning af flere krav, kan det være
nødvendigt, at kreditor oplyser dato og beløb for
påkravene vedrørende de enkelte delkrav.
(Til § 263 b)
Den foreslåede § 263 b angår kravene til
betalingspåkravets indhold.
Det foreslås i § 263 b, stk.
1, at betalingspåkravet skal indeholde 1) parternes
navne og adresser, herunder en adresse hvortil meddelelser til
kreditor kan sendes, 2) kreditors krav og 3) en beskrivelse af
baggrunden for kreditors krav.
Kravene svarer til nogle af de tilsvarende krav til
stævninger, jf. retsplejelovens § 217, stk. 2.
Det vil imidlertid være tilstrækkeligt, at
betalingspåkravet indeholder en kort beskrivelse af
baggrunden for kreditors krav.
Der stilles ikke krav om, at relevante beviser skal angives, og
der skal ikke vedlægges nogen bilag som dokumentation for
kravet.
Retten i Grønland skal af egen drift påse, at
kravene i stk. 1 er opfyldt, og skal i benægtende fald afvise
sagen, jf. den foreslåede § 263 c. Retten vil dog
eventuelt kunne give kreditor en frist til at afhjælpe
mangler, jf. den foreslåede regel i § 263 c, stk. 2.
Det foreslås i § 263 b, stk.
2, at betalingspåkravet endvidere skal indeholde
oplysning om, 1) hvorvidt kreditor ønsker
betalingspåkravet forkyndt for skyldneren, såfremt
udlæg er udelukket efter § 603, stk. 1, eller
konkurslovens §§ 16, 16 a, 31 eller 171 eller § 207,
stk. 1, 2) hvorvidt kreditor ønsker, at udlæg
iværksættes uden fornyet anmodning fra kreditor,
såfremt skyldneren ikke fremsætter indsigelser, og 3)
hvorvidt kreditor ønsker, at retssagsbehandling indledes
på grundlag af betalingspåkravet uden indlevering af
stævning, såfremt skyldneren fremsætter
indsigelser.
Det foreslåede § 263 b, stk. 2, opregner de
valgmuligheder, kreditor vil have for behandlingen af
betalingspåkravet.
Kreditor vil for det første kunne anmode om, at sagen
sluttes og betalingspåkravet tilbagesendes, hvis udlæg
er udelukket i medfør af fredningsreglen i retsplejelovens
§ 603, stk. 1, eller i medfør af konkurslovens
§§ 16, 16 a, 31 eller 171 eller § 207, stk. 1, om
anmeldt betalingsstandsning, konkurs, åbning af
tvangsakkordforhandling og indledning af gældssaneringssag. I
givet fald tilbagebetales retsafgiften, jf. forslaget til
retsplejelovens § 708, stk. 2, som affattet ved lovforslagets
§ 1, nr. 8.
Kreditor vil for det andet have to valgmuligheder, hvis
skyldneren ikke fremsætter indsigelser. Kreditor vil kunne
vælge blot at få en udskrift af betalingspåkravet
med rettens påtegning om, at skyldneren ikke rettidigt har
fremsat indsigelser. Betalingspåkravet med påtegning
vil have samme retskraft som en dom, jf. forslaget til § 263
f, stk. 2, og vil senere kunne anvendes som grundlag for
tvangsfuldbyrdelse, jf. retsplejelovens § 598, stk. 1, nr. 1,
som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 2.
Kreditor vil alternativt kunne vælge at få foretaget
udlæg uden fornyet anmodning herom. Indleveringen af
betalingspåkravet til Retten i Grønland vil i så
fald fungere som en anmodning både om forkyndelse af
betalingspåkravet for skyldneren og som en anmodning om
efterfølgende tvangsfuldbyrdelse, hvis skyldneren ikke
fremsætter indsigelser.
Endelig vil kreditor tilsvarende have to valgmuligheder, hvis
skyldneren fremsætter indsigelser: at få
betalingspåkravet tilbage eller at få sagen fortsat som
en civil retssag, således at betalingspåkravet
træder i stedet for en stævning.
Af hensyn til sagens behandling vil det være
nødvendigt, at kreditor har angivet sine valg på disse
tre punkter i betalingspåkravet. Rent praktisk vil det ske
ved afkrydsning på en standardblanket, jf. nedenfor om stk.
3.
Sagen må derfor afvises, hvis kreditor ikke har
tilkendegivet sine valg, jf. den foreslåede § 263 c. Det
vil dog normalt være naturligt at give kreditor en frist til
at afhjælpe manglen, jf. den foreslåede regel i §
263 c, stk. 2.
Det foreslås i § 263 b, stk.
3, at Domstolsstyrelsen kan fastsætte nærmere
regler om betalingspåkravets udformning, herunder om
anvendelse af særlige blanketter og om indlevering af kopier
af betalingspåkravet.
For Danmarks vedkommende henvises til Domstolsstyrelsens
bekendtgørelse nr. 352 af 7. april 2015.
Det bemærkes, at en tilsvarende grønlandsk blanket
også vil skulle udformes på grønlandsk, enten i
form af en dobbeltsproget grønlandsk/dansk blanket eller i
form af en grønlandsksproget og en dansksproget version af
blanketten.
Det foreslås i § 263 b, stk.
4, at Retten i Grønland vejleder om udfyldning af
blanketter.
Det betyder, at kreditor vil kunne få vejledning fra
Retten i Grønland med hensyn til, hvordan
betalingspåkravsblanketten skal udfyldes.
(Til § 263 c)
Den foreslåede § 263 c indeholder regler om rettens
indledende kontrol af betalingspåkravet.
Det foreslås i § 263 c, stk.
1, at hvis betalingspåkravet ikke opfylder kravene i
§§ 263-263 b, afvises sagen ved en beslutning, der
meddeles kreditor. Det samme gælder, hvis kreditors krav ikke
findes begrundet ved sagsfremstillingen. Efter kreditors anmodning
skal afgørelsen begrundes.
Skyldneren forventes som udgangspunkt ikke at have indsigelser,
og betalingspåkravet som forkyndt af retten vil derfor som
regel automatisk få retskraft, når fristen for at
fremkomme med indsigelser er udløbet, jf. forslaget til
§ 263 f.
Af hensyn til skyldnerens retssikkerhed er det derfor efter det
foreslåede § 263 c, stk. 1, 1. pkt., en betingelse for,
at retten kan forkynde betalingspåkravet, at sagen er
omfattet af den foreslåede § 263, og at
betalingspåkravet opfylder kravene i §§ 263 a og
263 b. Retten kan give kreditor en frist til at afhjælpe
eventuelle mangler, jf. nedenfor om det foreslåede stk. 2,
men afhjælpes sådanne mangler ikke, skal sagen
afvises.
Der er ikke som ved stævninger mulighed for at forkynde et
mangelfuldt påkrav, der dog kan danne grundlag for behandling
af sagen. Dette skyldes blandt andet, at der ved forkyndelse af en
stævning ikke er taget stilling til, om der kan afsiges
udeblivelsesdom, hvis sagsøgte ikke svarer. I
modsætning hertil gør beslutningen om forkyndelse af
et betalingspåkrav endeligt op med, at kravet kan
tillægges retskraft og kan tvangsfuldbyrdes, hvis skyldneren
ikke gør indsigelse.
Betalingspåkravet skal derfor også afvises, hvis
kreditors krav ikke findes begrundet ved sagsfremstillingen, jf.
det foreslåede § 263 c, stk. 1, 2. pkt. Det er forudsat,
at rettens kontrol af betalingspåkravet i denne henseende
skal være identisk med den kontrol af stævninger, der
efter gældende regler og praksis foretages ved afsigelse af
udeblivelsesdomme i medfør af retsplejelovens §
221.
I de tilfælde, hvor kreditors krav ikke findes begrundet
ved sagsfremstillingen, vil rettens reaktion også være
afvisning (eller at give frist til afhjælpning af mangler,
jf. det foreslåede § 263 c, stk. 2). Der kan ikke blive
tale om »frifindelse« af skyldneren, hverken helt eller
delvis.
Dette gælder også med hensyn til renter og
udenretlige inkassoomkostninger. Hvis betalingspåkravet
indeholder krav om betaling af renter eller udenretlige
inkassoomkostninger, som ikke findes begrundet ved
sagsfremstillingen, kan retten kun afvise sagen eller anmode
kreditor om at berigtige betalingspåkravet (afhjælpe
manglen). Nægter kreditor at frafalde krav på renter
eller udenretlige inkassoomkostninger, som retten finder uhjemlede,
skal retten afvise sagen ved en beslutning, der efter anmodning
skal begrundes, og kreditor vil kunne kære afgørelsen
om afvisning efter reglerne i retsplejelovens kapitel 43.
Derimod fastsættes de egentlige sagsomkostninger for selve
betalingspåkravssagen af retten, jf. nedenfor om det
foreslåede stk. 3.
Det foreslås i § 263 c, stk.
2, at retten kan give kreditor en frist til at
afhjælpe mangler som nævnt i stk. 1.
Det er overladt til rettens skøn, om retten vil give
frist til afhjælpning af mangler eller straks vil afvise
sagen. Der kan i almindelighed være større anledning
til at give frist til afhjælpning, når
betalingspåkrav indleveres af en ikke-professionel part,
eller når manglen er udtryk for, at retten med hensyn til et
hidtil uafklaret juridisk spørgsmål har anlagt en
anden fortolkning end kreditor. Der kan omvendt i almindelighed
være mindre anledning til at give frist til
afhjælpning, når betalingspåkrav indleveres af en
professionel part og manglen kan være udtryk for manglende
omhu.
Den praktiske forskel mellem frist til afhjælpning og
afvisning vil navnlig være, at hvis kreditor efter en
afvisning af sagen indleverer et nyt betalingspåkrav, hvor
manglen er afhjulpet, skal der betales ny retsafgift for
betalingspåkravet. Hvis retten giver kreditor frist til at
afhjælpe mangler ved betalingspåkravet, vil kreditor
derimod efter at have afhjulpet manglerne kunne få behandlet
det tilrettede betalingspåkrav uden at skulle betale ny
retsafgift.
Det foreslås i § 263 c, stk.
3, at retten træffer afgørelse om betaling af
sagsomkostninger og giver betalingspåkravet påtegning
herom.
Sagsomkostningerne vil omfatte retsafgiften samt kreditors
udgifter til professionel partsrepræsentant, hvis
betalingspåkravet er indleveret til retten af en professionel
partsrepræsentant for kreditor. Det forudsættes i den
forbindelse, at de vejledende takster for udmåling af
sagsomkostninger til dækning af advokatsalær i
inkassoretssager, som udarbejdes af præsidenterne for
Østre og Vestre Landsret, også skal anvendes i
forbindelse med betalingspåkrav.
Retten vil skulle fastsætte sagsomkostningerne i
forbindelse med den indledende kontrol af betalingspåkravet.
Beløbet vil blive påført
betalingspåkravet, sådan at skyldneren ved forkyndelsen
af betalingspåkravet oplyses om det samlede beløb, der
skal betales, hvis skyldneren ikke gør indsigelse.
Rettens afgørelse om sagsomkostninger deler skæbne
med betalingspåkravet. Såfremt skyldneren rettidigt
gør indsigelse, får afgørelsen om
sagsomkostninger således ikke nogen virkning.
Beslutningen om at forkynde et betalingspåkrav
indebærer samme stillingtagen til kravet og
sagsfremstillingen som afsigelsen af en udeblivelsesdom.
Beslutningen skal derfor træffes af en jurist. Dette
forhindrer ikke, at Retten i Grønland tilrettelægger
arbejdet på den måde, at rettens kontorpersonale
foretager en indledende sagsbehandling og på grundlag heraf
afgiver indstilling til en jurist om, hvorvidt
betalingspåkravet skal forkyndes.
(Til § 263 d)
Den foreslåede § 263 d indeholder regler om
forkyndelse af betalingspåkravet.
Det foreslås i § 263 d, stk.
1, at retten sørger for, at betalingspåkravet
vedhæftet den i stk. 2 nævnte vejledning bliver
forkyndt for skyldneren, medmindre udlæg er udelukket efter
§ 603, stk. 1, eller konkurslovens §§ 16, 16 a, 31
eller 171 eller § 207, stk. 1, og kreditor har anmodet om, at
forkyndelse i så fald undlades, jf. § 263 b, stk. 2, nr.
1.
Retten skal sørge for at lade betalingspåkravet
forkynde, medmindre (1) sagen afvises efter den foreslåede
§ 263 c, eller (2) udlæg er udelukket efter
fredningsreglen i retsplejelovens § 603, stk. 1, eller efter
konkurslovens §§ 16, 16 a, 31 eller 171 eller § 207,
stk. 1, om anmeldt betalingsstandsning, konkurs, åbning af
tvangsakkordforhandling og indledning af gældssaneringssag,
og kreditor har anmodet om, at forkyndelse undlades i denne
situation.
Det foreslås i § 263 d, stk.
2, at Domstolsstyrelsen udarbejder en vejledning til
skyldneren om retsvirkningerne af betalingspåkravet og om,
hvad skyldneren bør foretage sig til varetagelse af sine
interesser.
For Danmarks vedkommende henvises til bilag 2 til
Domstolsstyrelsens bekendtgørelse nr. 352 af 7. april
2015.
Det bemærkes, at en tilsvarende grønlandsk
vejledning også vil skulle udformes på
grønlandsk, enten i form af en dobbeltsproget
grønlandsk/dansk vejledning eller i form af en
grønlandsksproget og en dansksproget version af
vejledningen.
Bortset fra den særlige regel om, at forkyndelse - hvis
kreditor har anmodet om det - undlades, når udlæg er
udelukket efter retsplejelovens § 603, stk. 1, eller
konkurslovens §§ 16, 16 a, 31 eller 171 eller § 207,
stk. 1, svarer den foreslåede § 263 d til
retsplejelovens § 219 om forkyndelse af stævninger.
I de tilfælde, hvor forkyndelse undlades under henvisning
til retsplejelovens § 603, stk. 1, eller konkurslovens
§§ 16, 16 a, 31 eller 171 eller § 207, stk. 1, og
kreditors anmodning, sendes betalingspåkravet til kreditor
med oplysning om, at de nævnte bestemmelser er til hinder for
udlæg. Endvidere tilbagebetales retsafgiften, jf. forslaget
til retsplejelovens § 708, stk. 2, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 8.
(Til § 263 e)
Den foreslåede § 263 e
indeholder regler om skyldnerens mulighed for at gøre
indsigelse mod kravet.
Det foreslås, at hvis skyldneren har indsigelser mod
kravet, skal skyldneren skriftligt give retten meddelelse herom
inden 4 uger fra forkyndelsen af betalingspåkravet.
Det vil være tilstrækkeligt, at skyldneren
skriftligt og med fornøden identifikation af sagen giver
Retten i Grønland en ganske kort meddelelse, hvoraf det
fremgår, at skyldneren ikke godkender kravet. Et udsagn som
»jeg har indsigelser mod kravet« eller »jeg
accepterer ikke kravet« vil for eksempel være
tilstrækkeligt, og meddelelsen behøver ikke at oplyse,
hvad indsigelserne går ud på.
Skyldnerens frist for at gøre indsigelse vil i alle
tilfælde være 4 uger fra forkyndelsen af
betalingspåkravet, og Retten i Grønland vil ikke kunne
tage hensyn til en indsigelse, som indgives til retten efter
fristens udløb, uanset om retten endnu ikke har givet
betalingspåkravet påtegning efter det foreslåede
§ 263 f, stk. 1. Retten vil dog i forbindelse med
underretningen af skyldneren om påtegningen efter det
foreslåede § 263 f, stk. 1, kunne vejlede skyldneren om
adgangen til at kræve sagen genoptaget efter det
foreslåede § 263 f, stk. 3.
Retten vil også kunne vejlede skyldneren om adgangen til
at kræve sagen genoptaget, hvis retten modtager en indsigelse
fra skyldneren, efter at retten har givet betalingspåkravet
påtegning.
(Til § 263 f)
Den foreslåede § 263 f indeholder regler om
retsvirkningerne, hvis skyldneren ikke rettidigt fremkommer med
indsigelser mod betalingspåkravet.
Det foreslås i § 263 f, stk.
1, at hvis der ikke rettidigt fremkommer indsigelser mod
kravet, giver retten betalingspåkravet påtegning herom
og underretter parterne. Såfremt kreditor har anmodet om
foretagelse af udlæg uden fornyet anmodning, jf. § 263
b, stk. 2, nr. 2, sender retten betalingspåkravet til
kredsretten, og betalingspåkravet sidestilles med en
anmodning om tvangsfuldbyrdelse. Såfremt kreditor ikke har
anmodet om foretagelse af udlæg uden fornyet anmodning,
sender retten udskrift af betalingspåkravet til kreditor.
Som anført i bemærkningerne til den
foreslåede § 263 c skal retten før forkyndelsen
af betalingspåkravet kontrollere, at betalingspåkravet
kan tillægges retskraft og kan fuldbyrdes, hvis skyldneren
ikke gør indsigelse. Rettens påtegning efter det
foreslåede § 263 f, stk. 1, 1. pkt., vil derfor
være en rent administrativ ekspedition og vil kunne gives af
rettens kontorpersonale.
Når retten har givet betalingspåkravet
påtegning om, at skyldneren ikke rettidigt er fremkommet med
indsigelser, afhænger den videre sagsgang af, hvad kreditor
har valgt.
Hvis kreditor har anmodet om foretagelse af udlæg uden
fornyet anmodning herom, skal Retten i Grønland sende
betalingspåkravet til kredsretten, og betalingspåkravet
sidestilles med en anmodning om tvangsfuldbyrdelse. Retten i
Grønland vil skulle sende betalingspåkravet til den
kredsret, som er stedligt kompetent i forhold til skyldneren, jf.
retsplejelovens § 601, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt., der ikke
foreslås ændret. Kredsretten skal derefter
iværksætte tvangsfuldbyrdelse på grundlag af
betalingspåkravet, der sidestilles med en anmodning om
tvangsfuldbyrdelse, jf. det foreslåede § 263 f, stk. 1,
2. pkt.
Retten i Grønland vil have kontrolleret
værnetingsgrundlaget før forkyndelsen af
påkravet, jf. de foreslåede regler i § 263 b, stk.
2, og § 263 c. Der vil derfor ikke skulle ske ny
prøvelse efter retsplejelovens § 601.
Betalingspåkravet med påtegning efter § 263 f,
stk. 1, 1. pkt., vil udgøre tvangsfuldbyrdelsesgrundlaget,
jf. retsplejelovens § 598, stk. 1, nr. 1, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 2. Kravene i retsplejelovens §
601, stk. 4, til anmodningen om tvangsfuldbyrdelse vil derfor
også være opfyldt. Samlet set vil der derfor ikke kunne
blive tale om afvisning efter retsplejelovens § 602 om
manglende kompetence, utilstrækkeligt grundlag for
tvangsfuldbyrdelse eller manglende oplysninger eller
dokumenter.
Derimod vil fredningsreglen i retsplejelovens § 603, stk.
1, finde anvendelse. Fredningsreglen vil også finde
anvendelse, selv om Retten i Grønland efter kreditors
anmodning allerede før forkyndelsen af påkravet har
foretaget prøvelse efter denne bestemmelse, jf. de
foreslåede regler i § 263 b, stk. 2, nr. 1, og §
263 d, stk. 1. Det kan nemlig eventuelt i mellemtiden ved en anden
fogedforretning være konstateret, at det ikke er muligt at
opnå dækning hos skyldneren.
I øvrigt skal tvangsfuldbyrdelsen ske efter de
almindelige regler i retsplejelovens §§ 604 og
følgende. Det bemærkes, at der efter forslaget ikke
vil gælde nogen fuldbyrdelsesfrist, dvs. tvangsfuldbyrdelse
vil kunne ske straks, jf. det foreslåede § 599, stk. 3
(lovforslagets § 1, nr. 3).
Som nævnt vil betalingspåkravet være
sidestillet med en anmodning om tvangsfuldbyrdelse. Dette
indebærer blandt andet, at prioritetsstillingen for
udlæg, jf. retsplejelovens § 614, stk. 3, vil skulle
regnes fra indleveringen af betalingspåkravet til Retten i
Grønland.
Hvis kreditor ikke har anmodet om
foretagelse af udlæg uden fornyet anmodning herom, sender
retten en udskrift af betalingspåkravet (med påtegning)
til kreditor, jf. det foreslåede § 263 f, stk. 2, 3.
pkt.
Kreditor vil senere kunne indgive anmodning om
tvangsfuldbyrdelse på grundlag af betalingspåkravet,
men der vil så skulle ske fornyet prøvelse bl.a. efter
retsplejelovens §§ 601-603, og der vil også skulle
betales ny retsafgift.
Det foreslås i § 263 f, stk.
2, at når betalingspåkravet har fået
påtegning efter stk. 1, 1. pkt., har det samme bindende
virkning som en dom.
Det betyder, at et betalingspåkrav, der har fået
påtegning efter det foreslåede § 263 f, stk. 1, 1.
pkt., vil have samme bindende virkning (retskraft) som en dom.
Betalingspåkravet vil således hindre, at der senere
anlægges retssag om samme krav, og dette vil gælde for
begge parter. Betalingspåkravet vil endvidere udgøre
et særligt retsgrundlag efter 1908-lovens § 1, stk. 2,
således at kravet bringes ind under 20-årig
forældelse efter danske lov 5-14-4. Udenretlige
inkassoomkostninger, som er medtaget i betalingspåkravet og
tillagte sagsomkostninger samt renter frem til den dag, hvor retten
giver betalingspåkravet påtegning om, at der ikke er
fremkommet indsigelser, vil også være underlagt
20-årig forældelse efter Danske Lov 5-14-4. Fremtidige
renter vil derimod være underlagt 1908-lovens 5-årige
forældelse.
Det foreslås i § 263 f, stk.
3, at skyldneren inden for en frist på 4 uger kan
kræve sagen genoptaget. Anmodning skal fremsættes til
Retten i Grønland. Fremsættes anmodningen til
kredsretten, giver kredsretten straks Retten i Grønland
meddelelse herom. Retten i Grønland kan undtagelsesvis
genoptage sagen, hvis anmodning fremsættes senere, men inden
1 år. Genoptagelse kan betinges af, at skyldneren betaler
eller stiller sikkerhed for de sagsomkostninger, der er
pålagt.
Det betyder, at skyldneren vil have mulighed for at få
sagen genoptaget efter tilsvarende regler, som gælder for
genoptagelse af en sag, når der er afsagt udeblivelsesdom,
jf. retsplejelovens § 232. Skyldneren vil således have
krav på, at sagen genoptages, hvis anmodning herom
fremsættes inden 4 uger efter, at retten har givet
betalingspåkravet påtegning om, at der ikke rettidigt
er fremkommet indsigelser.
Anmodningen skal fremsættes til Retten i Grønland,
men hvis skyldneren fremsætter anmodningen til kredsretten,
eksempelvis i forbindelse med en tvangsfuldbyrdelse af
betalingspåkravet, skal kredsretten sørge for straks
at give Retten i Grønland meddelelse herom.
Retten vil kunne betinge genoptagelse af, at skyldneren betaler
de sagsomkostninger, der er pålagt skyldneren, eller stiller
sikkerhed for betalingen, men bortset herfra vil skyldneren have et
absolut krav på genoptagelse, når anmodningen
fremsættes inden for 4-ugers fristen. Sagsomkostningerne
omfatter retsafgiften og eventuelle udgifter til professionel
partsrepræsentant i forbindelse med indleveringen af
betalingspåkravet, hvorimod udenretlige inkassoomkostninger
ikke er omfattet.
Indgives anmodningen om genoptagelse senere end 4 uger efter, at
retten har givet betalingspåkravet påtegning om, at der
ikke rettidigt er modtaget indsigelser, vil genoptagelse derimod
kun kunne ske undtagelsesvis. Adgangen til genoptagelse
forudsættes administreret på samme måde som
reglen i retsplejelovens § 232 om genoptagelse af
udeblivelsesdomme. Der vil således navnlig kunne tages hensyn
til, om det er undskyldeligt, at anmodningen om genoptagelse ikke
er indgivet tidligere.
Det foreslås i § 263 f, stk.
4, at hvis sagen genoptages, annullerer retten
påtegningen efter stk. 1, 1. pkt., og går frem efter
§ 263 g.
Det betyder, at retsvirkningen af en genoptagelse af sagen er,
at påtegningen efter stk. 1, 1. pkt., annulleres.
Betalingspåkravet vil herefter ikke længere kunne
tvangsfuldbyrdes, og et eventuelt allerede foretaget udlæg
på grundlag af betalingspåkravet vil skulle
ophæves, jf. herved retsplejelovens § 610, nr. 5.
Den videre sagsgang efter en genoptagelse af sagen vil
afhænge af, hvad kreditor har valgt for det tilfælde,
at skyldneren fremsætter indsigelser mod kravet, jf.
nærmere den foreslåede § 263 g.
(Til § 263 g)
Den foreslåede § 263 g
indeholder regler om, hvad der skal ske, når skyldneren
rettidigt meddeler retten at have indsigelser mod kreditors
krav.
Det foreslås, at hvis der rettidigt fremkommer indsigelser
mod kravet, jf. § 263 e, og kreditor har anmodet om, at
retssagsbehandling indledes uden indlevering af stævning, jf.
§ 263 b, stk. 2, nr. 3, iværksætter retten
retssagsbehandling på grundlag af betalingspåkravet,
der sidestilles med en stævning. Har kreditor ikke anmodet
om, at retssagsbehandling indledes uden indlevering af
stævning, sendes betalingspåkravet til kreditor, og
skyldneren underrettes herom.
Det betyder, at hvis kreditor har anmodet om, at
retssagsbehandling i denne situation indledes uden indlevering af
stævning, skal retten drage omsorg for, at retssagsbehandling
indledes, idet betalingspåkravet sidestilles med en
stævning, jf. det foreslåede § 263 g, 1. pkt.
Da betalingspåkravet allerede er forkyndt, betyder det, at
retten pålægger skyldneren, der nu er at anse som
sagsøgt, at svare efter reglerne i retsplejelovens §
220, og at sagen herefter fortsætter ved Retten i
Grønland som en civil retssag.
Hvis skyldnerens indsigelser mod betalingspåkravet er
udførligt begrundet, vil retten også kunne behandle
indsigelserne som et svarskrift og dermed undlade at
pålægge skyldneren/sagsøgte at svare efter
reglerne i retsplejelovens § 220. I givet fald vil retten
meddele skyldneren/sagsøgte, at der nu er indledt retssag,
og at de modtagne indsigelser vil blive anset som sagsøgtes
svarskrift, medmindre sagsøgte inden for en nærmere
angiven frist fremkommer med et supplerende svar.
Det bemærkes, at da betalingspåkravet sidestilles
med en stævning, anses retssag for anlagt ved indleveringen
af betalingspåkravet til retten. Dette vil eksempelvis
gælde i relation til begyndelsestidspunktet for beregning af
procesrente. Det vil også kunne have betydning i relation
til, om en anden retssag om samme krav mellem samme parter skal
afvises (litis pendens). Hvis den anden retssag er anlagt efter
indleveringen af betalingspåkravet til retten, vil den
retssag, der indledes på grundlag af betalingspåkravet,
således blive anset for at være anlagt
først.
Hvis kreditor har anmodet om, at retssagsbehandling ikke indledes uden indlevering af
stævning, såfremt skyldneren rettidigt fremsætter
indsigelser, vil sagen være slut. Betalingspåkravet
skal sendes til kreditor, og både kreditor og skyldneren skal
underrettes om, at der er modtaget indsigelser, og at sagen er
afsluttet, jf. det foreslåede § 263 g, 2. pkt.
Til nr. 2
Retsplejelovens § 598 angår grundlaget for
tvangsfuldbyrdelse.
Det foreslås i § 598, stk. 1,
nr. 1, efter »tvangsfuldbyrdes« at
indsætte »betalingspåkrav med påtegning
efter § 263 f, stk. 1«.
Det betyder, at betalingspåkrav, der er kontrolleret af
Retten i Grønland og forkyndt for skyldneren, uden at denne
rettidigt har fremsat indsigelser mod kravet, vil kunne tjene som
grundlag for tvangsfuldbyrdelse på linje med en dom,
når retten har givet betalingspåkravet påtegning
om, at der ikke er fremkommet indsigelser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Retsplejelovens § 599 angår fuldbyrdelsesfristen for
de forskellige tvangsfuldbyrdelsesgrundlag nævnt i §
598.
Det foreslås at indsætte et nyt § 599, stk. 2, hvorefter
betalingspåkrav med påtegning efter § 263 f, stk.
1, kan fuldbyrdes straks.
Det betyder, at betalingspåkrav, der er kontrolleret af
Retten i Grønland og forkyndt for skyldneren, uden at denne
rettidigt har fremsat indsigelser mod kravet, vil kunne fuldbyrdes
straks efter, at retten har givet betalingspåkravet
påtegning om, at der ikke er fremkommet indsigelser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Retsplejelovens § 600 angiver, hvornår anmodning om
tvangsfuldbyrdelse kan indgives.
Det foreslås i § 600, stk. 1, 2.
pkt., at ændre henvisningen til § 599, stk. 6,
til en henvisning til § 599, stk. 7.
Forslaget er en konsekvens af forslaget om at indsætte et
nyt § 599, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, hvorved
det gældende § 599, stk. 6, bliver § 599, stk.
7.
Forslaget medfører ingen realitetsændringer.
Til nr. 5
Retsplejelovens § 609 angår fogedrettens
prøvelse af indsigelser mod grundlaget for
tvangsfuldbyrdelsen.
Det fremgår af § 609, stk. 3, at indsigelser mod
rigtigheden af domme og kendelser og indsigelser mod indenretlige
forlig, som angår rettens virksomhed, ikke kan gøres
gældende under tvangsfuldbyrdelsen.
Det foreslås i § 609, stk.
3, efter »kendelser« at indsætte
»samt betalingspåkrav med påtegning efter §
263 f, stk. 1«.
Det betyder, at indsigelser mod rigtigheden af
betalingspåkrav med påtegning efter retsplejelovens
§ 263 f, stk. 1, som affattet ved lovforslagets § 1, nr.
1, ikke vil kunne gøres gældende under
tvangsfuldbyrdelsen.
Forslaget er en konsekvens af forslaget om, at
betalingspåkrav, der er kontrolleret af Retten i
Grønland og forkyndt for skyldneren, uden at denne rettidigt
har fremsat indsigelser mod kravet, skal have samme bindende
virkning som en dom, når retten har givet
betalingspåkravet påtegning om, at der ikke er
fremkommet indsigelser, jf. retsplejelovens § 263 f, stk. 2,
som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Retsplejelovens kapitel 55, som har overskriften »Afgifter
i borgerlige domssager i 1. instans«, angår dels
borgerlige domssager, jf. overskriften før § 708, dels
bevisoptagelse m.v., jf. overskriften før § 718.
Det foreslås, at overskriften før § 708 affattes »Borgerlige domssager og
betalingspåkrav«.
Forslaget indebærer, at retsplejelovens §§
708-717 vil gælde i sager om betalingspåkrav, i det
omfang reglerne efter deres indhold er relevante, jf. herved
også de foreslåede ændringer af §§ 708
og 715 (lovforslagets § 1, nr. 7-9).
Retsplejelovens § 708 foreslås ændret, så
der skal betales samme retsafgift på 500 kr. for
betalingspåkrav som for borgerlige domssager i 1. instans,
jf. lovforslagets § 1, nr. 7.
Retsplejelovens § 709 indebærer, at der alene vil
skulle betales én retsafgift på 500 kr. for et
betalingspåkrav, selv om betalingspåkravet indeholder
krav mod flere skyldnere. Det bemærkes, at der foreslås
en beløbsgrænse på 100.000 kr. for
betalingskrav, og at der derfor ikke ved ét
betalingspåkrav vil kunne kræves mere end 100.000 kr. i
alt, jf. den foreslåede § 263 og bemærkningerne
hertil (lovforslagets § 1, nr. 1).
Retsplejelovens §§ 710 og 711 om
adcitationssøgsmål, interventionssøgsmål
og sagsøgtes modkrav til selvstændig dom vil ikke
være relevante for betalingspåkrav.
Retsplejelovens § 712 vil som udgangspunkt ikke være
relevant for betalingspåkrav, men indebærer dog, at
hvis et betalingspåkrav fejlagtigt indleveres til
kredsretten, og kredsretten afviser sagen i stedet for at henvise
den til Retten i Grønland, skal der ikke betales retsafgift
igen, hvis betalingspåkravet indleveres til Retten i
Grønland inden 3 måneder efter afvisningen. Et andet
formentlig lige så sjældent forekommende tilfælde
kunne være, at sagen afvises som følge af manglende
værneting i Grønland, hvor skyldneren
efterfølgende får værneting i Grønland.
Er der gået mindre end 3 måneder efter afvisningen, vil
betalingspåkravet kunne indleveres igen, uden at der skal
betales ny retsafgift.
Retsplejelovens § 713 vil ikke være relevant for
selve sagen om betalingspåkrav, men hvis skyldneren
fremsætter indsigelser, og kreditor har anmodet om, at der i
så fald indledes retssagsbehandling uden fornyet anmodning,
indebærer retsplejelovens § 713, at hvis sagen efter
indledningen af retssagsbehandling oversendes til behandling ved
Grønlands Forbrugerudvalg, jf. retsplejelovens § 225,
stk. 2, og kreditor herefter hæver sagen, vil den betalte
retsafgift for betalingspåkravet kunne forlanges
tilbagebetalt.
Retsplejelovens § 714 indebærer, at hvis en sag om
betalingspåkrav efter kære til Grønlands
Landsret hjemvises til Retten i Grønland, skal der ikke
betales ny retsafgift for den fornyede behandling af
betalingspåkravet ved Retten i Grønland.
Retsplejelovens § 715 foreslås ændret, så
det fremgår, at afgiftspligten for betalingspåkrav
indtræder, når betalingspåkravet indleveres til
retten, jf. lovforslagets § 1, nr. 9.
Retsplejelovens § 716 om afgiftsfri sager vil ikke
være relevant for betalingspåkrav, og § 717 om fri
proces og statstjenestemænd, der anlægger sag efter
ordre, vil næppe heller i praksis få betydning for
betalingspåkrav.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Retsplejelovens § 708 fastsætter, at der for
borgerlige domssager i 1. instans svares en afgift på 500
kr.
Det foreslås i § 708
efter »1. instans« at indsætte »og
betalingspåkrav«.
Det betyder, at der for betalingspåkrav ligesom for
borgerlige domssager i 1. instans skal betales en retsafgift
på 500 kr.
Afgiftspligten indtræder ved indleveringen af
betalingspåkravet til Retten i Grønland, jf.
retsplejelovens § 715, nr. 1, som affattet ved lovforslagets
§ 1, nr. 9.
Retten i Grønland vil ikke skulle begynde
prøvelsen af betalingspåkravet, før
retsafgiften er betalt.
Betales afgiften ikke efter påkrav, kan retten
fastsætte en frist for afgiftens betaling, og hvis afgiften
herefter ikke betales inden fristens udløb, betragtes
anmodningen om behandling af betalingspåkravet som
bortfaldet, jf. retsplejelovens § 737, stk. 1, 2. og 3. pkt.,
der ikke foreslås ændret.
Til nr. 8
Retsplejelovens § 708 fastsætter, at der for
borgerlige domssager i 1. instans svares en afgift på 500
kr.
Det foreslås i § 708
efter »1. instans« at indsætte »og
betalingspåkrav«.
Det betyder, at der for betalingspåkrav ligesom for
borgerlige domssager i 1. instans skal betales en retsafgift
på 500 kr.
Afgiftspligten indtræder ved indleveringen af
betalingspåkravet til Retten i Grønland, jf.
retsplejelovens § 715, nr. 1, som affattet ved lovforslagets
§ 1, nr. 9.
Retten i Grønland vil ikke skulle begynde
prøvelsen af betalingspåkravet, før
retsafgiften er betalt.
Betales afgiften ikke efter påkrav, kan retten
fastsætte en frist for afgiftens betaling, og hvis afgiften
herefter ikke betales inden fristens udløb, betragtes
anmodningen om behandling af betalingspåkravet som
bortfaldet, jf. retsplejelovens § 737, stk. 1, 2. og 3. pkt.,
der ikke foreslås ændret.
Det foreslås at indsætte et nyt § 708, stk. 2, hvorefter afgiftspligten
bortfalder, hvis forkyndelse af betalingspåkravet undlades,
fordi udlæg er udelukket efter § 603, stk. 1, eller
konkurslovens §§ 16, 16 a, 31 eller 171 eller § 207,
stk. 1, og kreditor har anmodet om, at forkyndelse i så fald
undlades, jf. § 263 b, stk. 2, nr. 1.
Det betyder, at afgiftspligten bortfalder, når udlæg
er udelukket efter de nævnte bestemmelser, og kreditor i
betalingspåkravet har valgt, at betalingspåkravet i
så fald ikke skal forkyndes for skyldneren, sådan at
sagen afsluttes uden stillingtagen til, om kreditors krav er
berettiget.
Retsafgiften skal ikke tilbagebetales i andre tilfælde,
herunder når betalingspåkravet afvises på grund
af mangler, eller fordi kravet ikke er begrundet ved
sagsfremstillingen, eller når sagen i overensstemmelse med
kreditors valg i betalingspåkravet afsluttes, efter at
skyldneren har gjort indsigelse mod kravet, og dermed uden rettens
stillingtagen til, om kravet er berettiget.
Retsafgiften skal heller ikke betales i tilfælde, hvor
Retten i Grønland giver betalingspåkravet
påtegning om, at skyldneren ikke har fremsat indsigelser, og
sender betalingspåkravet til kredsretten med henblik på
tvangsfuldbyrdelse, hvorefter kredsretten nægter at foretage
udlæg i medfør af retsplejelovens § 603, stk. 1,
eller konkurslovens §§ 16, 16 a, 31 eller 171 eller
§ 207, stk. 1, idet udlæg nu - i modsætning til da
Retten i Grønland traf afgørelse om forkyndelse af
betalingspåkravet - er udelukket efter en af disse
bestemmelser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
Retsplejelovens § 715 angår afgiftspligtens
indtræden.
Det fremgår af retsplejelovens § 715, nr. 1, at
afgiftspligten for stævninger og andre processkrifter af
afgiftspligtigt indhold indtræder ved indleveringen.
Det foreslås i § 715, nr.
1, efter »stævninger« at indsætte
»betalingspåkrav«.
Forslaget indebærer, at afgiftspligten for
betalingspåkrav vil indtræde ved indleveringen af
betalingspåkravet til retten.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 10
Retsplejelovens § 720 angår retsafgiften for
fogedforretninger.
Det fremgår af retsplejelovens § 720, stk. 1, nr. 1,
at der for udlæg svares en afgift på 300 kr.
Det foreslås at indsætte et nyt § 720, stk. 2, som fastsætter, at
når tvangsfuldbyrdelse iværksættes på
grundlag af et betalingspåkrav i medfør af § 263
f, stk. 1, 2. pkt., betales ikke afgift efter stk. 1, nr. 1, jf.
dog § 722.
Forslaget indebærer, at når skyldneren ikke
fremsætter indsigelser mod betalingspåkravet, og Retten
i Grønland i overensstemmelse med kreditors valg i
betalingspåkravet herefter sender betalingspåkravet med
påtegning til kredsretten, sådan at
betalingspåkravet sidestilles med en anmodning om
tvangsfuldbyrdelse, jf. retsplejelovens § 263 f, stk. 1, 2.
pkt., som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 1, skal der som
udgangspunkt ikke betales retsafgift for udlæg efter
retsplejelovens § 720, stk. 1, nr. 1.
Den retsafgift på 500 kr., som efter forslaget skal
betales ved indleveringen af betalingspåkravet, jf.
lovforslagets § 1, nr. 7, vil således også
dække en efterfølgende tvangsfuldbyrdelse, når
tvangsfuldbyrdelsen i medfør af det foreslåede §
263 f, stk. 1, 2. pkt., iværksættes uden fornyet
anmodning.
I tilfælde, hvor kreditor har valgt at få
betalingspåkravet med påtegning tilbage uden på
det tidspunkt at indlede tvangsfuldbyrdelse, vil der imidlertid,
hvis kreditor senere anmoder om udlæg på grundlag af
betalingspåkravet, skulle betales sædvanlig retsafgift
på 300 kr. for anmodningen om udlæg, jf.
retsplejelovens § 720, stk. 1, nr. 1.
Der vil endvidere skulle betales retsafgift for udlæg,
hvis kreditor senere end 3 måneder efter, at
betalingspåkravet blev indleveret til Retten i
Grønland, fremsætter ny anmodning vedrørende
kravet, jf. den foreslåede henvisning til retsplejelovens
§ 722.
Det bemærkes i den forbindelse, at oversendelsen af
betalingspåkravet med påtegning fra Retten i
Grønland til kredsretten med henblik på
tvangsfuldbyrdelse ikke er en ny anmodning fra kreditor. Når
kreditor i betalingspåkravet har valgt, at tvangsfuldbyrdelse
skal iværksættes uden ny anmodning, hvis skyldneren
ikke har indsigelser mod kravet, vil indleveringen af
betalingspåkravet fungere som en anmodning om
tvangsfuldbyrdelse, og tvangsfuldbyrdelsen vil i givet fald skulle
ske på grundlag af denne oprindelige anmodning, uanset om der
i mellemtiden måtte være gået mere end 3
måneder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Bestemmelsen angår lovens ikrafttræden.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2025.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I retsplejelov for Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1186 af 18. september 2023, som
ændret ved lov nr. 1781 af 28. december 2023, § 2 i lov
nr. 1782 af 28. december 2023, § 4 i lov nr. 1794 af 28.
december 2023, § 2 i lov nr. 411 af 23. april 2024 og i §
1 i lov nr. 1463 af 10. december 2024, foretages følgende
ændringer: | | | | § 262.
--- | | 1. Efter
§ 262 indsættes i afsnit
III: | | | »Kapitel 22 Betalingspåkrav § 263.
Reglerne i dette kapitel kan anvendes ved inddrivelse af forfaldne
pengekrav på højst 100.000 kr., når kreditor
ikke forventer, at skyldneren har indsigelser mod kravet eller vil
gøre modkrav gældende. Renter og omkostninger
medregnes ikke ved opgørelsen af kravets værdi. Stk. 2. Er der
angivet flere skyldnere i samme betalingspåkrav, anvendes
reglerne i §§ 263 d-263 g for hver skyldner for
sig. § 263 a.
Inddrivelsen indledes ved indlevering af betalingspåkrav til
Retten i Grønland. Stk. 2.
Såfremt kreditor anmoder om, at udlæg
iværksættes uden fornyet anmodning, jf. § 263 b,
stk. 2, nr. 2, er det en betingelse, at der er værneting i
Grønland efter § 601, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt. Stk. 3.
Før betalingspåkravet indleveres til retten, skal der
til skyldneren være sendt et påkrav, der opfylder
betingelserne i stk. 4 og 5, og den frist, der er nævnt i
stk. 5, skal være udløbet, medmindre overholdelse af
disse bestemmelser vil medføre en nærliggende risiko
for, at fordringen ellers ikke vil kunne inddrives. Stk. 4. I
påkravet skal tydeligt angives alle oplysninger, som er
nødvendige for skyldnerens bedømmelse af
fordringen. Stk. 5. I
påkravet skal angives en frist, inden for hvilken skyldneren
kan indfri fordringen, uden at der foretages foranstaltninger,
hvorved der påføres skyldneren yderligere
omkostninger. Fristen skal være mindst 14 dage fra
afsendelsen af påkravet. § 263 b.
Betalingspåkravet skal indeholde 1) parternes navne og adresser, herunder en
adresse, hvortil meddelelser til kreditor kan sendes, 2) kreditors krav og 3) en beskrivelse af baggrunden for
kreditors krav. Stk. 2.
Betalingspåkravet skal endvidere indeholde oplysning
om, 1) hvorvidt kreditor ønsker
betalingspåkravet forkyndt for skyldneren, såfremt
udlæg er udelukket efter § 603, stk. 1, eller
konkurslovens §§ 16, 16 a, 31 eller 171 eller § 207,
stk. 1, 2) hvorvidt kreditor ønsker, at
udlæg iværksættes uden fornyet anmodning fra
kreditor, såfremt skyldneren ikke fremsætter
indsigelser, og 3) hvorvidt kreditor ønsker, at
retssagsbehandling indledes på grundlag af
betalingspåkravet uden indlevering af stævning,
såfremt skyldneren fremsætter indsigelser. Stk. 3.
Domstolsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
betalingspåkravets udformning, herunder om anvendelse af
særlige blanketter og om indlevering af kopier af
betalingspåkravet. Stk. 4. Retten i
Grønland vejleder om udfyldning af blanketter. § 263 c.
Opfylder betalingspåkravet ikke kravene i §§
263-263 b, afvises sagen ved en beslutning, der meddeles kreditor.
Det samme gælder, hvis kreditors krav ikke findes begrundet
ved sagsfremstillingen. Efter kreditors anmodning skal
afgørelsen om afvisning begrundes. Stk. 2. Retten
kan give kreditor en frist til at afhjælpe mangler som
nævnt i stk. 1. Stk. 3. Retten
træffer afgørelse om betaling af sagsomkostninger og
giver betalingspåkravet påtegning herom. § 263 d.
Retten sørger for, at betalingspåkravet
vedhæftet den i stk. 2 nævnte vejledning bliver
forkyndt for skyldneren, medmindre udlæg er udelukket efter
§ 603, stk. 1, eller konkurslovens §§ 16, 16 a, 31
eller 171 eller § 207, stk. 1, og kreditor har anmodet om, at
forkyndelse i så fald undlades, jf. § 263 b, stk. 2, nr.
1. Stk. 2.
Domstolsstyrelsen udarbejder en vejledning til skyldneren om
retsvirkningerne af betalingspåkravet og om, hvad skyldneren
bør foretage sig til varetagelse af sine interesser. § 263 e. Har
skyldneren indsigelser mod kravet, skal skyldneren skriftligt give
retten meddelelse herom inden 4 uger fra forkyndelsen af
betalingspåkravet. § 263 f.
Fremkommer der ikke rettidigt indsigelser mod kravet, jf. §
263 e, giver retten betalingspåkravet påtegning herom
og underretter parterne. Såfremt kreditor har anmodet om
foretagelse af udlæg uden fornyet anmodning, jf. § 263
b, stk. 2, nr. 2, sender retten betalingspåkravet til
kredsretten, og betalingspåkravet sidestilles med en
anmodning om tvangsfuldbyrdelse. Såfremt kreditor ikke har
anmodet om foretagelse af udlæg uden fornyet anmodning,
sender retten udskrift af betalingspåkravet til
kreditor. Stk. 2.
Når betalingspåkravet har fået påtegning
efter stk. 1, 1. pkt., har det samme bindende virkning som en
dom. Stk. 3.
Skyldneren kan inden for en frist på 4 uger kræve sagen
genoptaget. Anmodning skal fremsættes til Retten i
Grønland. Fremsættes anmodningen til kredsretten,
giver kredsretten straks Retten i Grønland meddelelse herom.
Retten i Grønland kan undtagelsesvis genoptage sagen, hvis
anmodning fremsættes senere, men inden 1 år.
Genoptagelse kan betinges af, at skyldneren betaler eller stiller
sikkerhed for de sagsomkostninger, der er pålagt. Stk. 4.
Genoptages sagen, annullerer retten påtegningen efter stk. 1,
1. pkt., og går frem efter § 263 g. § 263 g.
Fremkommer der rettidigt indsigelser mod kravet, jf. § 263 e,
og har kreditor anmodet om, at retssagsbehandling indledes uden
indlevering af stævning, jf. § 263 b, stk. 2, nr. 3,
iværksætter retten retssagsbehandling på grundlag
af betalingspåkravet, der sidestilles med en stævning.
Har kreditor ikke anmodet om, at retssagsbehandling indledes uden
indlevering af stævning, sendes betalingspåkravet til
kreditor, og skyldneren underrettes herom.« | | | | § 598.
Tvangsfuldbyrdelse kan ske på grundlag af | | | 1) domme og beslutninger afsagt eller
truffet af domstole eller andre myndigheder i Grønland, hvis
afgørelse efter lovgivningen kan tvangsfuldbyrdes, | | 2. I § 598, stk. 1, nr. 1, indsættes
efter »tvangsfuldbyrdes,«: »betalingspåkrav
med påtegning efter § 263 f, stk. 1,«. | 2-9) --- Stk. 2-6.
--- | | | | | | § 599.
--- Stk.
1. --- | | | Stk. 2.
Beslutninger kan fuldbyrdes straks, medmindre andet er bestemt i
beslutningen. | | 3. I § 599 indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: | Stk. 3. De
forlig, der er nævnt i § 598, stk. 1, nr. 2, kan
fuldbyrdes, når kravet er forfaldet, medmindre andet er
bestemt i forliget. | | »Stk.
3. Betalingspåkrav med påtegning efter §
263 f, stk. 1, kan fuldbyrdes straks.« | Stk.
4-6. --- | | Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7. | | | | § 600.
Anmodning om tvangsfuldbyrdelse kan først indgives efter
udløbet af de frister, der er nævnt i § 599. For
krav omfattet af § 599, stk. 6, kan anmodning tidligst
indgives dagen efter sidste rettidige indbetalingsdag. Stk.
2. --- | | 4. I § 600, stk. 1, 2. pkt., ændres
»stk. 6« til: »stk. 7«. | | | | § 609.
--- Stk.
2. --- | | | Stk. 3.
Indsigelser mod rigtigheden af domme og kendelser og indsigelser
mod indenretlige forlig, som angår rettens virksomhed, kan
ikke gøres gældende under tvangsfuldbyrdelsen. | | 5. I § 609, stk. 3, indsættes efter
»kendelser«: »samt betalingspåkrav med
påtegning efter § 263 f, stk. 1,«. | | | | Kapitel
55 Afgifter i
borgerlige domssager i 1. instans Borgerlige
domssager | | 6.
Overskriften før § 708 affattes således: »Borgerlige
domssager og betalingspåkrav« | | | | § 708. For
borgerlige domssager i 1. instans svares en afgift på 500
kr. | | 7. I § 708 indsættes efter »1.
instans«: »og betalingspåkrav«. | | | | § 708.
--- | | | | | 8. I § 708 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Afgiftspligten bortfalder, hvis forkyndelse af
betalingspåkravet undlades, fordi udlæg er udelukket
efter § 603, stk. 1, eller konkurslovens §§ 16, 16
a, 31 eller 171 eller § 207, stk. 1, og kreditor har anmodet
om, at forkyndelse i så fald undlades, jf. § 263 b, stk.
2, nr. 1.« | | | | § 715.
Afgiftspligten indtræder 1) for stævninger og andre
processkrifter af afgiftspligtigt indhold: ved indleveringen, 2-3) --- | | 9. I § 715, nr. 1, indsættes efter
»stævninger«: »,
betalingspåkrav«. | | | | § 720.
--- Stk. 2. Anmoder
en kreditor samtidig om udlæg på grundlag af
udpantningsret hos samme skyldner for flere krav, svares én
afgift. Stk. 3. Anmoder
en kreditor om udlæg eller arrest for samme krav hos flere
skyldnere, svares der afgift for hver skyldner. Dette gælder
dog ikke, hvis skyldnerne er samlevende ægtefæller,
eller hvor begæringen vedrører fast ejendom, som
tilhører skyldnerne i forening. Stk. 4.
Afgiftspligten bortfalder, hvis fogedretten efter § 603, stk.
1, afviser at foretage udlægsforretning, eller hvis
forretningen afvises efter konkurslovens §§ 16, 16 a, 31
og 171 og § 207, stk. 1. | | 10. I § 720 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2.
Når tvangsfuldbyrdelse iværksættes på
grundlag af et betalingspåkrav i medfør af § 263
f, stk. 1, 2. pkt., betales ikke afgift efter stk. 1, nr. 1, jf.
dog § 722.« Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5 | | | |
|