Fremsat den 18. december 2024 af ministeren for byer og landdistrikter (Morten Dahlin)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om planlægning
og lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og
fritidsformål m.v. og campering m.v.
(Tilpasning af det statslige tilsyn med
kommunernes fysiske planlægning og undtagelse fra krav om
tilladelse ved erhvervelse af fast ejendom som følge af
opgavebortfald)
§ 1
I lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 572 af 29. maj 2024, som ændret
ved § 18 i lov nr. 614 af 11. juni 2024, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 28, stk. 2, ændres
»§ 29, stk. 3, §§ 29 a og 29 c« til:
»§ 29, stk. 2, §§ 29 a eller 29 c«.
2. I
§ 29, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »Ministeren for byer og landdistrikter«
til: »En minister«, og »vækst og
erhvervsudvikling, natur- og miljøbeskyttelse,
klimabeskyttelse, kulturarvs- og landskabsbevarelse«
ændres til: »vækst, erhvervsudvikling,
naturbeskyttelse, miljøbeskyttelse, klimabeskyttelse,
bevarelse af kulturarv og landskaber«.
3. § 29,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
§ 2
I lov om udlejning af fast ejendom til ferie-
og fritidsformål m.v. og campering m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 400 af 12. april 2024, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 8 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Tilladelse efter stk. 1 kræves ikke til grundejerforeningers
erhvervelse af ubebyggede fællesarealer til brug for
foreningens medlemmer.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. marts
2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget følger op på aftalen mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk
Folkeparti og Radikale Venstre om finansloven for 2025, hvoraf det
fremgår, at aftaleparterne er enige om at gennemføre
politisk prioriteret opgavebortfald svarende til godt 1.000
årsværk i 2025.
Formålet med lovforslaget er på den baggrund at
sikre bedre ressourceudnyttelse og begrænse administrationen
på By-, Land- og Kirkeministeriets område.
Lovforslaget indeholder et forslag om, at beføjelsen til
at fremsætte indsigelse over for forslag til
kommuneplanlægning, der ikke er i overensstemmelse med de
nationale interesser i kommuneplanlægningen, ikke
længere vil blive varetaget af ministeren for byer og
landdistrikter på vegne af samtlige statslige myndigheder,
idet indsigelsesbeføjelsen i stedet vil skulle varetages af
de enkelte sektorministre. Samtidig foreslås det, at
aflastningsområder uden for hovedstadsområdet og
Grønt Danmarkskort vil udgå af de nationale interesser
i kommuneplanlægningen.
Lovforslaget indeholder endvidere et forslag om, at ministeren
for byer og landdistrikter ikke længere vil have pligt til
fremsætte indsigelser (med vetovirkning) mod lokalplanforslag
for arealer i kystnærhedszonen uden for
udviklingsområderne.
Lovforslaget indeholder endelig et forslag om at undtage
grundejerforeninger fra kravet om tilladelse efter § 8, stk.
1, i lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og
fritidsformål m.v. og campering m.v. (sommerhusloven) ved
foreningens erhvervelse af ubebyggede fællesarealer til brug
for dens medlemmer.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tilpasning af det statslige tilsyn med kommunernes
fysiske planlægning
2.1.1. Gældende ret
Det følger af lov om planlægning (planloven), at
kommunalbestyrelsen i kommuneplanen fastlægger de overordnede
mål, retningslinjer og rammer for kommunens udvikling -
f.eks. udlægning af nye områder til bolig- eller
erhvervsformål. Lokalplaner regulerer den konkrete og mere
præcise anvendelse af typisk mindre områder og er den
eneste plantype, der er direkte bindende for grundejere.
Planlovens kapitel 6 indeholder bl.a. en række
bestemmelser om tilvejebringelse af kommune- og
lokalplanlægning.
I planlovens § 24 findes bestemmelser om
kommunalbestyrelsens offentliggørelse af vedtagne
planforslag med henblik på muligheden for at fremsætte
indsigelser m.v. herimod. Efter § 24, stk. 3, fastsætter
kommunalbestyrelsen en frist på mindst 8 uger for
fremsættelse af indsigelser m.v. mod planforslaget. §
24, stk. 4-7, indeholder forskellige undtagelser til udgangspunktet
om en høringsfrist på 8 uger.
Samtidig med offentliggørelsen efter planlovens § 24
sendes et planforslag til ministeren for byer og landdistrikter og
øvrige statslige, regionale og kommunale myndigheder, hvis
interesser berøres af forslaget, og til den berørte
nationalparkfond oprettet efter lov om nationalparker, jf. lovens
§ 25, stk. 1.
Planlovens §§ 29-29 c indeholder bestemmelser, der
regulerer offentlige myndigheders adgang eller pligt til at
fremsætte indsigelser over for offentliggjorte
planforslag.
Efter planlovens § 29, stk. 1, skal ministeren for byer og
landdistrikter fremsætte indsigelse over for et forslag til
kommuneplan og ændringer til en kommuneplan, der ikke er i
overensstemmelse med nationale interesser vedrørende
vækst og erhvervsudvikling, natur- og
miljøbeskyttelse, klimabeskyttelse, kulturarvs- og
landskabsbevarelse, hensyn til nationale og regionale anlæg,
regler og beslutninger efter planlovens § 3 eller regler
udstedt i medfør af § 3, stk. 1, i lov om statsligt
udpegede energiparker. Pligten gælder dog ikke, hvis
forholdet er af underordnet betydning.
Ministeren for byer og landdistrikter varetager
indsigelsesbeføjelsen efter § 29, stk. 1, på
vegne af samtlige statslige myndigheder.
Af bemærkningerne til § 29, stk. 1, fremgår
bl.a., at vækst og erhvervsudvikling i hele landet er en
national interesse. Den nationale interesse i at fastholde
produktions- og landbrugserhverv og sikre investeringer i Danmark
fordrer, at produktionserhvervenes vækstbetingelser, herunder
sikring af mulighederne for fortsat drift af allerede etablerede
produktionsanlæg, indarbejdes i den kommunale
planlægning.
Hensigten med at betone vækst og erhvervsudvikling som en
national interesse er navnlig at sikre, at der i den kommunale
planlægning fokuseres på vilkårene for
produktionserhverv, udnyttelse og beskyttelse af landets ressourcer
og de primære erhvervs vilkår. Hensigten er desuden, at
ministeren for byer og landdistrikter kan fremsætte
indsigelse, når den kommunale planlægning har
væsentlig betydning for beskæftigelse og den
økonomiske udvikling i landet som helhed eller betydning for
et område af landet. Det er bl.a. en national interesse at
sikre, at kommuneplanen ved udlæg af aflastningsområder
indeholder en fyldestgørende redegørelse for, at der
er et tilstrækkeligt kundegrundlag for etablering af et
aflastningsområde med flere butikker, jf. herved planlovens
§ 5 n, stk. 1, og § 11 e, stk. 5.
Det fremgår videre af bemærkningerne til § 29,
stk. 1, at natur- og miljøbeskyttelseshensyn også er
en national interesse. Der skal tages hensyn hertil i den fysiske
planlægning for at sikre, at arealanvendelsen er i balance
med hensyn til natur og miljø, herunder menneskers
levevilkår og bevarelsen af dyre- og plantelivet. Indsigelse
mod den kommunale planlægning kan f.eks. være
nødvendigt i tilfælde, hvor det drejer sig om at sikre
natur- eller miljøhensyn, der følger af
EU-lovgivning, andre internationale forpligtelser eller af national
lovgivning, som f.eks. vedrører bevarelsen af naturen med
dens bestande af vilde dyr og planter og deres levesteder
(biodiversitet), herunder områder udpeget i Grønt
Danmarkskort. Indsigelse kan være nødvendigt for at
varetage beskyttelseshensyn, der skal sikres på tværs
af kommunegrænser, eller som har betydning for en
hensigtsmæssig udnyttelse af landets ressourcer på lang
sigt, jf. Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 121 som
fremsat, side 76.
Af planlovens § 29, stk. 2, fremgår, at ministeren
for byer og landdistrikter skal fremsætte indsigelse mod
forslag til lokalplaner for arealer i kystnærhedszonen uden
for udviklingsområderne, hvis planforslaget er i strid med
bestemmelserne i lovens § 5 a, stk. 1, § 5 b, § 11 f
eller § 16, stk. 4. Pligten gælder dog ikke, hvis
forholdet er af underordnet betydning i forhold til de nationale
planlægningsinteresser i kystområderne, jf. lovens
§ 1.
Efter planlovens § 29, stk. 3, kan en minister
fremsætte indsigelse mod et lokalplanforslag ud fra de
særlige hensyn, som ministeren varetager. Retten til at
fremsætte indsigelse gælder også for
stiftsøvrigheden - dog ikke i sager om lokalplanforslag, der
muliggør opstilling af solceller eller vindmøller
uden for nærmere angivne afstande til en kirke.
Det fremgår af bemærkningerne til § 29, stk. 3,
at adgangen til at fremsætte indsigelse mod lokalplanforslag
som udgangspunkt tilhører den pågældende
minister, hvilket skal sikre, at de forhold, der gøres
indsigelse mod, er af væsentlig national interesse, jf.
Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 121 som fremsat, side
77.
Den enkelte minister og stiftsøvrigheden har frihed til
at vurdere, hvordan udøvelsen af tilsynet efter § 29,
stk. 3, med kommunernes lokalplanlægning tilrettelægges
mest hensigtsmæssigt.
Indsigelsesbestemmelserne i planlovens § 29 skal ses i
sammenhæng med lovens § 2 a, hvorefter ministeren for
byer og landdistrikter hvert fjerde år offentliggør en
oversigt over nationale interesser i kommuneplanlægningen,
herunder de interesser, der er fastlagt i medfør af
planloven og lovgivningen i øvrigt. Oversigten indeholder
således en konkretisering af de nationale interesser i
kommuneplanlægningen. Den seneste oversigt er offentliggjort
i juli 2023.
Oversigten efter § 2 a er ikke udtømmende, men
udgør et sammenfattende billede af de nationale interesser i
kommuneplanlægningen på
offentliggørelsestidspunktet - der efter
omstændighederne kan føre til statslige indsigelser i
de enkelte plansager. Oversigten indeholder bl.a. en tematisk
inddeling af de nationale interesser i kommuneplanlægningen
med tilhørende angivelse af de statslige myndigheder, der
har ansvaret for de forskellige temaer.
Om proceduren for det statslige tilsyn med
kommuneplanlægningen fremgår det af oversigten, at de
relevante statslige myndigheder i forbindelse med den offentlige
høring over planforslag vurderer, om planlægningen er
i overensstemmelse med de nationale interesser, herunder om
planforslaget indeholder tilstrækkelige oplysninger til at
foretage denne vurdering. Hvis dette ikke er tilfældet, vil
de statslige myndigheder inden for høringsperioden som
oftest gå i dialog med kommunen med henblik på, at
planlægningen bringes i overensstemmelse med de nationale
interesser. Hvis dette ikke er muligt, skal Plan- og
Landdistriktsstyrelsen (på vegne af ministeren for byer og
landdistrikter) fremsætte indsigelse, medmindre forholdet er
af underordnet betydning, jf. planlovens § 29, stk. 1.
Det fremgår endvidere af oversigten, at Plan- og
Landdistriktsstyrelsen også i øvrigt varetager en
koordinerende rolle med hensyn til håndtering af
bemærkninger fra andre statslige sektormyndigheder i de
enkelte plansager. I relation til dele af proceduren for forslag
til kommuneplaner er det f.eks. beskrevet, at styrelsen koordinerer
bemærkninger fra sektormyndigheder i et samlet notat, der
sendes til kommunen, at styrelsen deltager i et
efterfølgende møde med kommunen og relevante
sektormyndigheder, og at styrelsen dernæst sender et
opdateret notat med referat og eventuelt aftalte ændringer
til kommunen.
Med hensyn til statslige indsigelser mod forslag til
kommuneplanlægning for opstilling af vindmøller og
solceller i landskaber, der kan karakteriseres som
herregårdslandskaber eller godslandskaber, gælder en
særlig ordning.
Af planlovens § 11 b, stk. 5, følger således,
at kommunalbestyrelsen uanset kommuneplanretningslinjer efter
§ 11 a, stk. 1, nr. 16 - for sikring af landskabelige
bevaringsværdier og beliggenheden af områder med
landskabelig værdi, herunder større,
sammenhængende landskaber - kan fastsætte rammer for
opstilling af vindmøller og solceller i landskaber, der kan
karakteriseres som herregårdslandskaber eller godslandskaber.
Dette gælder dog som udgangspunkt ikke, hvis det
pågældende landskab kan karakteriseres som et
herregårdslandskab eller godslandskab af en særlig
kvalitet.
Ifølge bemærkningerne til § 11 b, stk. 5, kan
der som udgangspunkt ikke fremsættes indsigelse efter
planlovens § 29, stk. 1, mod forslag til
kommuneplanlægning for vindmøller eller solceller i
landskaber, der kan karakteriseres som herregårds- eller
godslandskaber, med henvisning til varetagelse af nationale
interesser i at bevare sådanne landskabelige værdier.
Ministeren for byer og landdistrikter vil dog efter
omstændighederne fremsætte indsigelse mod et
planforslag, hvis det pågældende område kan
karakteriseres som et herregårdslandskab eller godslandskab
af en særlig kvalitet. En eventuel indsigelse fra ministeren
for byer og landdistrikter mod et planforslag sker efter
indstilling fra ministeren for grøn trepart, der vurderer,
om der er tale om et herregårdslandskab eller godslandskab af
en særlig kvalitet. Ministeren for byer og landdistrikter har
kompetencen til at afveje den nationale interesse i bevarelse af et
herregårdslandskab eller godslandskab af en særlig
kvalitet over for den nationale interesse i udbygning af vedvarende
energi, jf. Folketingstidende 2022-23 (2. samling), tillæg A,
L 36 som fremsat, side 7.
Regionsrådet kan ifølge planlovens § 29 a,
stk. 1, gøre indsigelse over for forslag til kommuneplaner
og ændringer af kommuneplaner, hvis planforslaget er i strid
med den regionale råstofplan, jf. § 5 a i lov om
råstoffer.
Det fremgår af planlovens § 29 b, stk. 1, at en
kommunalbestyrelse kan fremsætte indsigelse mod en
nabokommunes planforslag, hvis forslaget har væsentlig
betydning for kommunens udvikling. Efter § 29 b, stk. 2, kan
en kommunalbestyrelse i hovedstadsområdet fremsætte
indsigelse over for planforslag fra andre kommuner i
hovedstadsområdet, hvis forslaget har væsentlig
betydning for kommunens udvikling. Uafklarede
spørgsmål efter § 29 b, stk. 1 og 2, kan af
parterne indbringes for ministeren for byer og landdistrikter, der
træffer afgørelse, jf. § 29 b, stk. 3.
Det fremgår af planlovens § 29 c, at den
berørte nationalparkfond kan fremsætte indsigelse over
for et planforslag, hvis forslaget har væsentlig betydning
for nationalparkens udvikling. Bestemmelsen omfatter såvel
forslag til kommuneplanlægning som forslag til
lokalplanlægning og giver en berørt nationalparkfond
samme muligheder for at gøre indsigelse over for
planforslag, der har væsentlig betydning for nationalparkens
udvikling, som planloven i øvrigt giver berørte
myndigheder.
Efter planlovens § 28, stk. 1, kan et planforslag ikke
vedtages endeligt, hvis en myndighed efter reglerne i §§
29, 29 a, 29 b eller 29 c har modsat sig dette skriftligt over for
kommunalbestyrelsen inden udløbet af fristen efter §
24, stk. 3-7, eller § 27, stk. 2. Forslaget kan herefter
først vedtages, når der er opnået enighed mellem
parterne om de nødvendige ændringer. Bestemmelsen i
§ 28, stk. 1, er således udtryk for den vetovirkning,
der er forbundet med indsigelser efter §§ 29, 29 a, 29 b
eller 29 c.
Hvis de involverede myndigheder ikke kan nå til enighed i
sager, hvor der er gjort indsigelse (med vetovirkning) efter
planlovens § 29, stk. 3, §§ 29 a og 29 c, kan
spørgsmålet indbringes for ministeren for byer og
landdistrikter, jf. lovens § 28, stk. 2.
2.1.2. By-, Land- og Kirkeministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
I regeringens oplæg til politisk prioriteret
opgavebortfald indgår en række opgavetyper på de
forskellige ministerområder, herunder på By-, Land- og
Kirkeministeriets område.
Udøvelsen af det statslige tilsyn med de nationale
interesser i kommunernes fysiske planlægning efter planloven,
dvs. kommuneplanlægning og lokalplanlægning, er en
forholdsvis ressourcekrævende opgave for bl.a. By-, Land- og
Kirkeministeriet (Plan- og Landdistriktsstyrelsen).
Det er By-, Land- og Kirkeministeriets vurdering, at der kan
gennemføres en ressourcebesparende tilpasning af denne
tilsynsopgave.
Der foreslås på den baggrund en ændring af
planlovens § 29, stk. 1, 1. pkt., hvorefter beføjelsen
til at fremsætte indsigelse over for et forslag til
kommuneplan og ændringer til en kommuneplan, der ikke er i
overensstemmelse med de nationale interesser i
kommuneplanlægningen, ikke længere vil blive varetaget
af ministeren for byer og landdistrikter på vegne af samtlige
statslige myndigheder, men i stedet vil skulle varetages af de
enkelte sektorministre. Som i dag vil pligten til at
fremsætte indsigelse ikke gælde, hvis forholdet er af
underordnet betydning, jf. planlovens § 29, stk. 1, 2.
pkt.
Den foreslåede ændring vedrører alene
ansvaret for fremsættelse af indsigelser efter planlovens
§ 29, stk. 1, og Plan- og Landdistriktsstyrelsens (på
vegne af ministeren for byer og landdistrikter) koordinerende rolle
i forbindelse hermed. Fremover vil de enkelte statslige myndigheder
have ansvaret for udøvelse af indsigelsesbeføjelsen
og håndtering af processkridtene i forbindelse hermed.
Den foreslåede ændring vil i øvrigt
indebære, at ministeren for byer og landdistrikter ikke
længere vil udarbejde og tilsende Folketinget en årlig
oversigt over statslige indsigelser mod kommunernes
planlægning efter planloven.
Der foreslås samtidig en ændring af planlovens
§ 29, stk. 1, 1. pkt., hvorefter den overordnede tematisering
af (dele af) de nationale interesser i kommuneplanlægningen
med formuleringen "vækst og erhvervsudvikling, natur- og
miljøbeskyttelse, klimabeskyttelse, kulturarvs- og
landskabsbevarelse" vil blive ændret til "vækst,
erhvervsudvikling, naturbeskyttelse, miljøbeskyttelse,
klimabeskyttelse, bevarelse af kulturarv og landskaber".
Den foreslåede ændring har i sig selv karakter af
sproglig justering af bestemmelsen i § 29, stk. 1, 1. pkt. I
relation til den indholdsmæssige rækkevidde af
indsigelsesbeføjelsen, herunder forståelsen af
udtrykket nationale interesser, bemærkes det imidlertid, at
henholdsvis aflastningsområder uden for
hovedstadsområdet (vækst og erhvervsudvikling) og
Grønt Danmarkskort (naturbeskyttelse) ikke længere vil
indgå i de nationale interesser i kommuneplanlægningen.
I tilknytning hertil bemærkes det også, at der inden
for hovedstadsområdet er fastlagt og afgrænset en
række aflastningsområder, jf. herved planlovens §
3, stk. 1, og § 5 m, stk. 4, samt § 4 i
bekendtgørelse nr. 1488 af 11. december 2018 om
landsplandirektiv for detailhandel i hovedstadsområdet, og at
de nationale interesser i kommuneplanlægningen uændret
vil omfatte bekendtgørelser fastsat efter
landsplanbeføjelserne i planlovens § 3
(landsplandirektiver).
Det bemærkes, at den foreslåede ændring ikke
vil indebære materielle ændringer af planlovens regler
om kommunernes planlægning for aflastningsområder og
Grønt Danmarkskort, jf. bl.a. § 5 n og § 11 a.
Indsigelsesbeføjelsen efter § 29, stk. 1, vil som i
dag blive varetaget på baggrund af den senest offentliggjorte
oversigt over nationale interesser i kommuneplanlægningen og
den heri indeholdte tematiske inddeling af de nationale interesser
med tilhørende angivelse af de statslige myndigheder, der
har ansvaret for de forskellige temaer, jf. lovens § 2 a.
Oversigten vil blive opdateret på baggrund af de
ændringer, der er indeholdt i lovforslaget.
Det bemærkes endvidere, at den særlige ordning
vedrørende statslige indsigelser mod forslag til
kommuneplanlægning for opstilling af vindmøller og
solceller i landskaber, der kan karakteriseres som
herregårdslandskaber eller godslandskaber - og den hermed
forbundne kompetencefordeling mellem ministeren for byer og
landdistrikter og ministeren for grøn trepart - vil blive
videreført uændret.
Det foreslås dernæst, at bestemmelsen i planlovens
§ 29, stk. 2 - om indsigelser (med vetovirkning) fra
ministeren for byer og landdistrikter mod lokalplanforslag for
arealer i kystnærhedszonen uden for udviklingsområderne
- ophæves. Ministeren for byer og landdistrikter vil dermed
ikke længere have pligt til at fremsætte indsigelse
(med vetovirkning) mod sådanne lokalplanforslag.
Som i dag vil ministeren for byer og landdistrikter kunne
fremsætte indsigelse med vetovirkning efter planlovens §
29, stk. 3, der vil blive § 29, stk. 2, mod lokalplanforslag
ud fra de særlige hensyn, som ministeren varetager, herunder
de nationale planlægningsinteresser i kystområderne.
Ministeren vil som hidtil have frihed til at vurdere, hvordan
udøvelsen af tilsynet med kommunernes lokalplanlægning
tilrettelægges mest hensigtsmæssigt.
Det bemærkes, at den foreslåede ændring ikke
vil indebære materielle ændringer af planlovens regler
om kommunernes planlægning i kystområderne.
Endvidere foreslås der en konsekvensændring af
bestemmelsen i planlovens § 28, stk. 2.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1 og
bemærkningerne hertil.
2.2. Undtagelse fra kravet om tilladelse efter
sommerhuslovens § 8
2.2.1. Gældende ret
Sommerhusloven indeholder bl.a. regler om selskabers og
foreningers erhvervelse af fast ejendom.
Efter sommerhuslovens § 8 må selskaber, foreninger og
andre sammenslutninger, private institutioner, stiftelser og
legater ikke erhverve fast ejendom uden tilladelse fra ministeren
for byer og landdistrikter, medmindre ejendommen skal anvendes til
helårsbeboelse eller i erhvervsøjemed.
Bestemmelsens anvendelsesområde er negativt
afgrænset, idet den omfatter al fast ejendom, medmindre
ejendommen anvendes til helårsbeboelse eller i
erhvervsøjemed. Bestemmelsen omfatter derfor også
grundejerforeningers erhvervelse af fællesarealer til brug
for foreningens medlemmer.
Kompetencen til at meddele tilladelser efter sommerhuslovens
§ 8 er delegeret til Plan- og Landdistriktsstyrelsen, jf.
§ 3, stk. 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 470 af 8. maj
2023 om henlæggelse af visse opgaver og beføjelser til
Plan- og Landdistriktsstyrelsen.
Tilladelseskravet giver mulighed for, at Plan- og
Landdistriktsstyrelsen kan foretage en konkret vurdering af, om en
erhvervelse kan tillades under hensyn til sommerhuslovens baggrund
og formål, herunder det overordnede hensyn til at
begrænse presset på landets rekreative arealer.
Herudover medvirker bestemmelsen til at imødegå
muligheder for omgåelse af regler om erhvervelse af fast
ejendom i lov om erhvervelse af fast ejendom.
Bestemmelsen i sommerhuslovens § 8 har til stadighed
været administreret restriktivt. Juridiske personer får
således efter gældende praksis normalt ikke tilladelse
til at erhverve fast ejendom, medmindre denne erhverves med henblik
på anvendelse på en måde, der vil kunne tillades
efter lovens § 2, jf. § 1, om erhvervsmæssig
udlejning m.v., eller hvor den påtænkte anvendelse ikke
er omfattet af tilladelseskravet i lovens § 1.
Efter fast praksis meddeles der tilladelse til, at
grundejerforeninger kan erhverve fællesarealer til brug for
foreningens medlemmer. Det kan f.eks. dreje sig om fælles
parkeringsarealer eller rekreative arealer.
2.2.2. By-, Land- og Kirkeministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det er By-, Land- og Kirkeministeriets vurdering, at der vil
være forenklingspotentiale i, at den konkrete sagsbehandling
i sager om tilladelse til grundejerforeningers erhvervelse af
ubebyggede fællesarealer til brug for foreningens medlemmer
afløses af en generel regulering, der undtager denne
sagstype fra tilladelseskravet i sommerhuslovens § 8.
Det foreslås derfor, at der i lovens § 8
indsættes et nyt stk. 2, hvorefter grundejerforeninger, der
ønsker at erhverve ubebyggede fællesarealer til brug
for foreningens medlemmer, undtages fra tilladelseskravet.
Den foreslåede ændring vil medføre, at sager
om grundejerforeningers erhvervelse af ubebyggede
fællesarealer til brug for foreningens medlemmer, som der
efter gældende praksis meddeles tilladelse til, undtages fra
kravet om tilladelse. Det er By-, Land- og Kirkeministeriets
vurdering, at den foreslåede ændring vil ligge inden
for de formål, som sommerhusloven varetager.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2 og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Af regeringens initiativ om statsligt opgavebortfald
følger det, at der på By-, Land- og Kirkeministeriets
område skal ske bortfald af opgaver svarende til 6
årsværk. Lovforslaget vil udmønte de dele af
opgavebortfaldet inden for planlovens og sommerhuslovens
områder, der forudsætter lovændring.
Den ene del af den foreslåede ændring af planlovens
§ 29, stk. 1 - hvorefter beføjelsen til at
fremsætte indsigelse over for forslag til
kommuneplanlægning, der ikke er i overensstemmelse med de
nationale interesser i kommuneplanlægningen, ikke
længere vil blive varetaget af ministeren for byer og
landdistrikter på vegne af samtlige statslige myndigheder -
vil have positive økonomiske konsekvenser for Plan- og
Landdistriktsstyrelsen, idet styrelsens koordinerende rolle vil
ophøre.
Initiativet vil kunne have begrænsede negative
økonomiske konsekvenser for de øvrige
sektorministerier, idet de enkelte statslige myndigheder fremover
vil have ansvaret for udøvelse af
indsigelsesbeføjelsen og håndtering af processkridtene
i forbindelse hermed.
Initiativet vurderes ikke eller kun i meget ringe grad at have
negative økonomiske konsekvenser for kommunerne som
følge af, at Plan- og Landdistriktsstyrelsens koordinerende
rolle vil ophøre.
Initiativet vil ikke have økonomiske konsekvenser for
regionerne.
Den anden del af den foreslåede ændring af
planlovens § 29, stk. 1 - hvorefter aflastningsområder
uden for hovedstadsområdet og Grønt Danmarkskort vil
udgå af de nationale interesser i kommuneplanlægningen
- vil have positive økonomiske konsekvenser for staten og
kommunerne, idet der forventeligt vil være færre
planforslag med relevans for de berørte
tilsynsområder, der i dag varetages af henholdsvis By-, Land-
og Kirkeministeriet og Ministeriet for Grøn Trepart.
Initiativet vil ikke have økonomiske konsekvenser for
regionerne.
Den foreslåede ophævelse af planlovens § 29,
stk. 2, vil have positive økonomiske konsekvenser for
staten, idet ændringen vil medføre, at en mindre del
af det statslige tilsyn med kommunernes lokalplanlægning
ophører.
Forslaget vurderes endvidere at have positive økonomiske
konsekvenser for kommunerne, idet der må forventes
færre statslige indsigelser (med vetovirkning) mod
lokalplanlægningen.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser
for regionerne.
Den foreslåede ændring af sommerhusloven vil have
mindre positive økonomiske konsekvenser for Plan- og
Landdistriktsstyrelsen, idet der ikke vil skulle meddeles
tilladelse til grundejerforeningers erhvervelse af ubebyggede
fællesarealer til brug for foreningens medlemmer.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har i 2022 og 2023 truffet
afgørelse i henholdsvis ca. 225 og 250 sager om
grundejerforeninger m.v. Sagerne angår typisk
fællesarealer som f.eks. parkeringsarealer, grønne
fællesarealer, vejarealer. Sager af denne karakter er af
begrænset kompleksitet og fordrer derfor i dag en meget
begrænset ressourceanvendelse.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser
for kommuner og regioner.
Lovforslaget medfører ikke implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner eller regioner.
By-, Land- og Kirkeministeriet har vurderet, at principperne for
digitaliseringsklar lovgivning ikke er relevante for
lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Den foreslåede undtagelse fra tilladelseskravet i
sommerhuslovens § 8 vil medføre en forenkling af
processen for grundejerforeningers erhvervelse af
fællesarealer til brug for foreningens medlemmer.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. oktober 2024
til den 20. november 2024 (28 dage) været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Alle kommuner og KL, alle regioner og Danske Regioner, alle
stifter, alle nationalparker, 3F - Fagligt Fælles Forbund,
92-gruppen, abf Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Akademikerne, Akademirådet,
Arkitektforeningen, Asfaltindustrien, Biogas Danmark, BL - Danmarks
almene Boliger, Byggeskadefonden, Byggesocietetet,
Bygherreforeningen, Bygningskultur Ringsted, Bæredygtigt
Landbrug, Camping Outdoor Danmark, CO-industri
(Centralorganisationen af industriansatte i Danmark), COOP, COWI,
Cyklistforbundet, Danmarks Fiskeriforening PO, Danmarks Frie
AutoCampere, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Affaldsforening, Dansk Blindesamfund,
Dansk Byplanlaboratorium, Dansk Camping Union, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Entomologisk Forening, Dansk
Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Fåreavl, Dansk Industri,
Dansk Journalistforbund, Dansk Ungdoms Fællesråd - DUF,
Danmarks Jægerforbund, Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk
Metal, Dansk Miljøteknologi, Dansk Ornitologisk Forening,
Dansk Sejlunion, Dansk Solcelleforening, Dansk Standard, Dansk
Træinformation, Danske Advokater, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske Destinationer, Danske
Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske Juletræer -
træer & grønt, Danske Kloakmestre, Danske
Landskabsarkitekter, Danske Maritime, Danske Shipping- og
Havnevirksomheder, Danske Tegl, Danske Udlejere, DANVA - Dansk
Vand- og Spildevandsforening, De Samvirkende Købmænd,
Det Centrale Handicapråd, Det Danske Spejderkorps, Det
finansielle ankenævn, DGI, DHI, DK-CAMP, Dommerforeningen,
Drivkraft Danmark, DTL Danske Vognmænd, Ejendom Danmark,
Elretur, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Erhvervslejernes
Landsorganisation, FAB - Foreningen af byplanlæggere,
F-Camping, Feriehusudlejernes Brancheforening, Finans Danmark,
Forbrugerrådet Tænk, Forbundet Arkitekter og Designere
(FAOD), Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, Foreningen af
miljø-, plan- og naturmedarbejdere i det offentlige
(EnviNa), Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Friluftsrådet, FSR - Danske Revisorer, Fritidshusejernes
Landsorganisation, Gammel Estrup - Danmarks Herregårdsmuseum,
Gavnø Slot, Grakom - Kommunikationsindustrien, Green Power
Denmark, Grundejernes Investeringsfond, Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd, Hedeselskabet,
Historiske Huse, HOFOR, HORESTA, Klimabevægelsen,
Kolonihaveforbundet, Komiteen Bæredygtig Kystkultur,
Kommunalteknisk Chefforening, Landbrug & Fødevarer,
Landdistrikternes Fællesråd,
Landinspektørforeningen, Landsforeningen for Bygnings- og
Landskabskultur, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
Landsforeningen Praktisk Økologi, Lederne Søfart,
Maskinmestrenes Forening, Mejeriforeningen, Metroselskabet og
Hovedstadens Letbane, Moesgaard Museum, Movia, NOAH Friends of the
Earth Denmark, Nuuday A/S, RealDania, Rådet for Større
Bade- og Vandsikkerhed, Rådet for Bæredygtigt Byggeri,
Sammenslutningen af Danske Småøer, SMVdanmark,
Sommerhusejernes Landsforening, Sund & Bælt, TDC Net A/S,
TEKNIQ Arbejdsgiverne, Tele Industrien, Vikingeskibsmuseet,
Økologisk Landsforening, Ørsted, Danske Regioner,
Kommunernes Landsforening, DSB, Energinet Eltransmission A/S,
Energinet Gastransmission A/S, Energinet Myndighedsenheden, Aalborg
Universitet, Aalborg Universitet - Institut for Kemi og
Biovidenskab, Aalborg Universitet - Institut for Planlægning,
Aalborg Universitet - Build Institut for byggeri, By og
Miljø, Aarhus Universitet, Aarhus Universitet - Institut for
Miljøvidenskab, Aarhus Universitet - Professor emerita Ellen
Margrethe Basse, Arkitektskolen i Århus, Danmarks Tekniske
Universitet, Københavns Universitet - Institut for
Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet -
Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi,
Københavns Universitet - Professor Helle Tegner Anker,
Syddansk Universitet og GEUS - De Nationale Geologiske
Undersøgelser for Danmark og Grønland.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget vil samlet set medføre
positive økonomiske konsekvenser for staten. For By-, Land- og Kirkeministeriet vil
lovforslaget medføre opgavebortfald, der svarer til en del
af de 6 årsværk, der følger af regeringens
initiativ om statsligt opgavebortfald. Lovforslaget vil samlet set have ingen
eller begrænsede positive økonomiske konsekvenser for
kommunerne. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget vil forenkle processen for
grundejerforeningers erhvervelse af ubebyggede
fællesarealer. | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter § 28, stk. 1, i lov om planlægning (planloven)
kan et planforslag ikke vedtages endeligt, hvis en myndighed efter
reglerne i §§ 29, 29 a, 29 b eller 29 c har modsat sig
dette skriftligt over for kommunalbestyrelsen inden udløbet
af fristen efter § 24, stk. 3-7, eller § 27, stk. 2.
Forslaget kan herefter først vedtages, når der er
opnået enighed mellem parterne om de nødvendige
ændringer.
Hvis de involverede myndigheder ikke kan nå til enighed i
sager, hvor der er gjort indsigelse efter § 29, stk. 3,
§§ 29 a og 29 c, kan spørgsmålet indbringes
for ministeren for byer og landdistrikter, jf. planlovens §
28, stk. 2.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Der foreslås en ændring af § 28, stk. 2, hvorefter "§ 29, stk.
3, §§ 29 a og 29 c" ændres til "§ 29, stk. 2,
§§ 29 a eller 29 c".
Det vil herefter følge af § 28, stk. 2, at hvis de
involverede myndigheder ikke kan nå til enighed i sager, hvor
der er gjort indsigelse efter § 29, stk. 2, §§ 29 a
eller 29 c, kan spørgsmålet indbringes for ministeren
for byer og landdistrikter.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af den
foreslåede ophævelse af planlovens § 29, stk. 2,
jf. lovforslagets § 1, nr. 3. Hertil kommer en grammatisk
korrektion ved ændring af "og" til "eller".
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter planlovens § 29, stk. 1, 1. pkt., skal ministeren for
byer og landdistrikter fremsætte indsigelse over for et
forslag til kommuneplan og ændringer til en kommuneplan, der
ikke er i overensstemmelse med nationale interesser
vedrørende vækst og erhvervsudvikling, natur- og
miljøbeskyttelse, klimabeskyttelse, kulturarvs- og
landskabsbevarelse, hensyn til nationale og regionale anlæg,
regler og beslutninger efter § 3 eller regler udstedt i
medfør af § 3, stk. 1, i lov om statsligt udpegede
energiparker. Pligten gælder dog ikke, hvis forholdet er af
underordnet betydning, jf. § 29, stk. 1, 2. pkt.
Indsigelsesbeføjelsen efter § 29, stk. 1, varetages
af ministeren for byer og landdistrikter på vegne af samtlige
statslige myndigheder.
Af bemærkningerne til § 29, stk. 1, fremgår
bl.a., at vækst og erhvervsudvikling i hele landet er en
national interesse. Det er bl.a. en national interesse at sikre, at
kommuneplanen ved udlæg af aflastningsområder
indeholder en fyldestgørende redegørelse for, at der
er et tilstrækkeligt kundegrundlag for etablering af et
aflastningsområde med flere butikker, jf. herved planlovens
§ 5 n, stk. 1, og § 11 e, stk. 5. Det fremgår
videre, at natur- og miljøbeskyttelseshensyn er en national
interesse. Indsigelse mod den kommunale planlægning kan
f.eks. være nødvendigt i tilfælde, hvor det
drejer sig om at sikre natur- eller miljøhensyn, der
følger af EU-lovgivning, andre internationale forpligtelser
eller af national lovgivning, som f.eks. vedrører bevarelsen
af naturen med dens bestande af vilde dyr og planter og deres
levesteder (biodiversitet), herunder områder udpeget i
Grønt Danmarkskort, jf. Folketingstidende 2016-17,
tillæg A, L 121 som fremsat, side 76.
Bestemmelsen i planlovens § 29, stk. 1, skal ses i
sammenhæng med lovens § 2 a, hvorefter ministeren for
byer og landdistrikter hvert fjerde år offentliggør en
oversigt over nationale interesser i kommuneplanlægningen,
herunder de interesser, der er fastlagt i medfør af
planloven og lovgivningen i øvrigt. Den seneste oversigt er
offentliggjort i juli 2023.
Oversigten efter § 2 a er ikke udtømmende, men
udgør et sammenfattende billede af de nationale interesser i
kommuneplanlægningen på
offentliggørelsestidspunktet - der efter
omstændighederne kan føre til statslige indsigelser i
de enkelte plansager. Oversigten indeholder bl.a. en tematisk
inddeling af de nationale interesser i kommuneplanlægningen
med tilhørende angivelse af de statslige myndigheder, der
har ansvaret for de forskellige temaer.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Der foreslås en ændring af § 29, stk. 1, 1. pkt., hvorefter
"Ministeren for byer og landdistrikter" ændres til "En
minister", og "vækst og erhvervsudvikling, natur- og
miljøbeskyttelse, klimabeskyttelse, kulturarvs- og
landskabsbevarelse" ændres til "vækst,
erhvervsudvikling, naturbeskyttelse, miljøbeskyttelse,
klimabeskyttelse, bevarelse af kulturarv og landskaber".
Det vil herefter følge af § 29, stk. 1, 1. pkt., at
en minister skal fremsætte indsigelse over for et forslag til
kommuneplan og ændringer til en kommuneplan, der ikke er i
overensstemmelse med nationale interesser vedrørende
vækst, erhvervsudvikling, naturbeskyttelse,
miljøbeskyttelse, klimabeskyttelse, bevarelse af kulturarv
og landskaber, hensyn til nationale og regionale anlæg,
regler og beslutninger efter § 3 eller regler udstedt i
medfør af § 3, stk. 1, i lov om statsligt udpegede
energiparker.
Den foreslåede ændring vil for det første
medføre, at indsigelsesbeføjelsen efter § 29,
stk. 1, ikke længere vil blive varetaget af ministeren for
byer og landdistrikter på vegne af samtlige statslige
myndigheder, men i stedet vil skulle varetages af de enkelte
sektorministre. Som i dag vil pligten til at fremsætte
indsigelse ikke gælde, hvis forholdet er af underordnet
betydning, jf. § 29, stk. 1, 2. pkt.
Denne del af den foreslåede ændring vedrører
alene ansvaret for fremsættelse af indsigelser efter §
29, stk. 1, og Plan- og Landdistriktsstyrelsens (på vegne af
ministeren for byer og landdistrikter) koordinerende rolle i
forbindelse hermed. Fremover vil de enkelte statslige myndigheder
have ansvaret for udøvelse af indsigelsesbeføjelsen
og håndtering af processkridtene i forbindelse hermed.
Den anden del af den foreslåede ændring har i sig
selv karakter af sproglig justering af bestemmelsen i § 29,
stk. 1, 1. pkt. I relation til den indholdsmæssige
rækkevidde af indsigelsesbeføjelsen, herunder
forståelsen af udtrykket nationale interesser, bemærkes
det imidlertid, at henholdsvis aflastningsområder uden for
hovedstadsområdet (vækst og erhvervsudvikling) og
Grønt Danmarkskort (naturbeskyttelse) ikke længere vil
indgå i de nationale interesser i kommuneplanlægningen.
I tilknytning hertil bemærkes det også, at der inden
for hovedstadsområdet er fastlagt og afgrænset en
række aflastningsområder, jf. herved planlovens §
3, stk. 1, og § 5 m, stk. 4, samt § 4 i
bekendtgørelse nr. 1488 af 11. december 2018 om
landsplandirektiv for detailhandel i hovedstadsområdet, og at
de nationale interesser i kommuneplanlægningen uændret
vil omfatte bekendtgørelser fastsat efter
landsplanbeføjelserne i planlovens § 3
(landsplandirektiver).
Indsigelsesbeføjelsen efter § 29, stk. 1, vil som i
dag blive varetaget på baggrund af den senest offentliggjorte
oversigt over nationale interesser i kommuneplanlægningen og
den heri indeholdte tematiske inddeling af de nationale interesser
med tilhørende angivelse af de statslige myndigheder, der
har ansvaret for de forskellige temaer, jf. lovens § 2 a.
Oversigten vil blive opdateret på baggrund af de
ændringer, der er indeholdt i lovforslaget.
Den særlige ordning vedrørende statslige
indsigelser mod forslag til kommuneplanlægning for opstilling
af vindmøller og solceller i landskaber, der kan
karakteriseres som herregårdslandskaber eller godslandskaber
- og den hermed forbundne kompetencefordeling mellem ministeren for
byer og landdistrikter og ministeren for grøn trepart - vil
blive videreført uændret.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af planlovens § 29, stk. 2, at ministeren
for byer og landdistrikter skal fremsætte indsigelse mod
forslag til lokalplaner for arealer i kystnærhedszonen uden
for udviklingsområderne, hvis planforslaget er i strid med
bestemmelserne i § 5 a, stk. 1, § 5 b, § 11 f eller
§ 16, stk. 4. Pligten gælder dog ikke, hvis forholdet er
af underordnet betydning i forhold til de nationale
planlægningsinteresser i kystområderne, jf. §
1.
Ifølge planlovens § 28, stk. 1, kan et planforslag
ikke vedtages endeligt, hvis en myndighed efter reglerne i
§§ 29, 29 a, 29 b eller 29 c har modsat sig dette
skriftligt over for kommunalbestyrelsen inden udløbet af
fristen efter § 24, stk. 3-7, eller § 27, stk. 2.
Forslaget kan herefter først vedtages, når der er
opnået enighed mellem parterne om de nødvendige
ændringer.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at § 29, stk.
2, ophæves.
Den foreslåede ophævelse af § 29, stk. 2, vil
medføre, at ministeren for byer og landdistrikter ikke
længere vil have pligt til at fremsætte indsigelse -
med vetovirkning, jf. planlovens § 28, stk. 1 - mod forslag
til lokalplaner for arealer i kystnærhedszonen uden for
udviklingsområderne, hvis planforslaget er i strid med
bestemmelserne i planlovens § 5 a, stk. 1, § 5 b, §
11 f eller § 16, stk. 4.
Som i dag vil ministeren for byer og landdistrikter kunne
fremsætte indsigelse efter planlovens § 29, stk. 3, der
vil blive stk. 2 - med vetovirkning, jf. lovens § 28, stk. 1 -
mod lokalplanforslag ud fra de særlige hensyn, som ministeren
varetager, herunder de nationale planlægningsinteresser i
kystområderne.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Det fremgår af § 8, stk. 1, i lov om udlejning af
fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering
m.v., at selskaber, foreninger og andre sammenslutninger, private
institutioner, stiftelser og legater ikke må erhverve fast
ejendom uden ministeren for byer og landdistrikters tilladelse,
medmindre ejendommen skal anvendes til helårsbeboelse eller i
erhvervsøjemed.
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 2 i § 8, hvorefter tilladelse efter
stk. 1 ikke kræves til grundejerforeningers erhvervelse af
ubebyggede fællesarealer til brug for foreningens
medlemmer.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
grundejerforeninger kan erhverve ubebyggede fællesarealer til
brug for foreningens medlemmer uden at skulle indhente tilladelse
dertil fra ministeren for byer og landdistrikter i medfør af
lovens § 8, stk. 1.
Ved en grundejerforening skal forstås en forening for
ejere af grunde i et nærmere bestemt geografisk område.
Det vil være det klare udgangspunkt, at der på de
medlemsejede grunde allerede er - eller vil blive opført -
bygninger, der benyttes som helårsbolig eller til ferie- og
fritidsformål. Fravigelsen fra udgangspunktet vil f.eks.
kunne være, hvis en begrænset andel af medlemmerne af
en grundejerforening benytter deres grunde til andre formål
end helårsbolig eller til ferie- og fritidsformål,
f.eks. som grønne arealer.
Grundejerforeningens formål vil være at varetage
medlemmernes interesser i forbindelse med de ejendomme, der
hører under foreningens område samt evt. at varetage
etablering, drift og vedligehold m.v. af fællesanlæg og
fællesarealer for foreningens medlemmer.
Den foreslåede undtagelse fra tilladelseskravet
vedrører ubebyggede fællesarealer. Ved ubebyggede
fællesarealer skal forstås f.eks. fælles
vejarealer, grønne arealer, andre friarealer eller
parkeringsarealer. Ubebyggede arealer vil også kunne omfatte
arealer med byggeri med ringe værdi og begrænset omfang
som f.eks. redskabsskure eller skure til affaldssortering.
Det vil endvidere være en forudsætning for, at
erhvervelsen er undtaget fra tilladelseskravet, at arealet
erhverves med henblik på, at foreningen stiller dette til
rådighed for foreningen og dens medlemmer. Det vil være
grundejerforeningens påtænkte anvendelse på
erhvervelsestidspunktet, der er betydende for, om erhvervelsen er
omfattet af undtagelsen. Hvis anvendelsen af arealet ønskes
ændret på et senere tidspunkt, vil dette efter
omstændighederne forudsætte en tilladelse efter lovens
§ 2, jf. § 1, stk. 1, jf. § 1, stk. 4, om
erhvervsmæssig udlejning m.v.
Af lovens § 8, stk. 2, der med dette lovforslag vil blive
stk. 3, følger det, at ved anmeldelse til tinglysning af et
dokument om erhvervelse af fast ejendom, skal dette, når
erhververen er et selskab m.v. som nævnt i stk. 1, være
ledsaget af en tilladelse efter stk. 1 eller indeholde erhververens
erklæring om, at betingelserne for at erhverve ejendommen
uden sådan tilladelse er opfyldt. Det følger endvidere
af bestemmelsen, at ministeren for byer og landdistrikter
fastsætter regler om erklæringens indhold.
En grundejerforening, der erhverver fællesarealer til brug
for foreningens medlemmer, og som efter den foreslåede §
8, stk. 2, vil blive undtaget fra tilladelseskravet i § 8,
stk. 1, vil også i medfør af den gældende §
8, stk. 2, der vil blive stk. 3, i forbindelse med tinglysning
skulle afgive erklæring om, at betingelserne for at erhverve
ejendommen uden sådan tilladelse er opfyldt.
Der er ved bekendtgørelse nr. 182 af 29. marts 1973 om
dokumentation og indberetningspligt ved tinglysning af dokumenter
vedrørende fast ejendom for selskaber m.fl. fastsat
nærmere regler om erklæring efter lovens § 8, stk.
2. Det er forventningen, at denne bekendtgørelse vil skulle
konsekvensændres som følge af det foreslåede nye
§ 8, stk. 2. Tinglysningsrettens prøvelse i forbindelse
med tinglysning af adkomst til en ejendom vil bestå i at
konstatere, at rette erklæring er afgivet. Erklæring
vil blive givet under straffeansvar, jf. bekendtgørelsens
§ 2.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts
2025.
Lovforslaget indeholder ingen overgangsbestemmelser. Dette
indebærer, at de foreslåede ændringer af
planlovens § 28, stk. 2, og § 29, jf. lovforslagets
§ 1, også vil finde anvendelse i sager om planforslag,
der er offentliggjort før lovens ikrafttrædelse den 1.
marts 2025 og ikke er færdigbehandlet senest den 28. februar
2025. Sager om sådanne planforslag vil skulle
færdigbehandles efter de foreslåede ændringer af
§ 28, stk. 2, og § 29 - i det omfang disse
ændringer er relevante i de enkelte sager.
For den foreslåede ændring af sommerhuslovens §
8, jf. lovforslagets § 2, indebærer det, at undtagelsen
fra tilladelseskravet også vil omfatte verserende sager om
grundejerforeningers ansøgning om tilladelse til erhvervelse
af ubebyggede fællesarealer. For en del af disse sager vil
der være tinglyst skøde på arealet med frist for
tilladelse fra Plan- og Landdistriktsstyrelsen. For disse sager vil
styrelsens afgørelse om, at erhvervelsen ikke kræver
tilladelse, kunne fremsendes som dokumentation til
tinglysningsretten, hvorefter skødet vil kunne lyses
endeligt.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og
Grønland, da hverken planloven eller sommerhusloven
gælder for Færøerne eller Grønland, jf.
planlovens § 70 og sommerhuslovens § 13, og heller ikke
ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Færøerne eller Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 572 af 29. maj 2024, som ændret
ved § 18 i lov nr. 614 af 11. juni 2024, foretages
følgende ændringer: | § 28.
--- Stk. 2. Kan
de involverede myndigheder ikke nå til enighed i sager, hvor
der er gjort indsigelse efter § 29, stk. 3, §§ 29 a
og 29 c, kan spørgsmålet indbringes for ministeren for
byer og landdistrikter. | | 1. I § 28, stk. 2, ændres »§
29, stk. 3, §§ 29 a og 29 c« til: »§ 29,
stk. 2, §§ 29 a eller 29 c«. | § 29.
Ministeren for byer og landdistrikter skal fremsætte
indsigelse over for et forslag til kommuneplan og ændringer
til en kommuneplan, der ikke er i overensstemmelse med nationale
interesser vedrørende vækst og erhvervsudvikling,
natur- og miljøbeskyttelse, klimabeskyttelse, kulturarvs- og
landskabsbevarelse, hensyn til nationale og regionale anlæg,
regler og beslutninger efter § 3 eller regler udstedt i
medfør af § 3, stk. 1, i lov om statsligt udpegede
energiparker. Pligten gælder dog ikke, hvis forholdet er af
underordnet betydning. Stk. 2.
Ministeren for byer og landdistrikter skal fremsætte
indsigelse mod forslag til lokalplaner for arealer i
kystnærhedszonen uden for udviklingsområderne, hvis
plan-forslaget er i strid med bestemmelserne i § 5 a, stk. 1,
§ 5 b, § 11 f eller § 16, stk. 4. Pligten
gælder dog ikke, hvis forholdet er af underordnet betydning i
forhold til de nationale planlægningsinteresser i
kystområderne, jf. § 1. | | 2. I § 29, stk. 1, 1. pkt., ændres
»Ministeren for byer og landdistrikter« til: »En
minister«, og »vækst og erhvervsudvikling, natur-
og miljøbeskyttelse, klimabeskyttelse, kulturarvs- og
landskabsbevarelse« ændres til: »vækst,
erhvervsudvikling, naturbeskyttelse, miljøbeskyttelse,
klimabeskyttelse, bevarelse af kulturarv og
landskaber«. 3. § 29, stk. 2, ophæves. Stk. 3 bliver herefter stk. 2. | | | § 2 I lov om udlejning af fast ejendom til
ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 400 af 12. april 2024, foretages
følgende ændring: | § 8
--- Stk. 2 og 3.
--- | | 1. I § 8 indsættes efter stk. 1 som nyt
stykke: »Stk.
2. Tilladelse efter stk. 1 kræves ikke til
grundejerforeningers erhvervelse af ubebyggede fællesarealer
til brug for foreningens medlemmer.« Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. |
|