L 115 Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø. (Entreprenørstop på byggepladser og forhøjelse af eksisterende bødeniveau).

Af: Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2024-25
Status: Betænkning afgivet

Betænkning

Afgivet: 26-02-2025

Afgivet: 26-02-2025

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 26. februar 2025

20241_l115_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 26. februar 2025

1. Ændringsforslag

Beskæftigelsesministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, DD, SF, M, EL, DF, RV og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.

Et andet mindretal i udvalget (Karin Liltorp (UFG)) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling.

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Det Konservative Folkeparti

Det Konservative Folkeparti anerkender behovet for at styrke arbejdsmiljøindsatsen og sikre, at grove brud på reglerne får konsekvenser. Vi støtter en retfærdig og proportional håndhævelse af arbejdsmiljølovgivningen. Forslaget om entreprenørstop indebærer imidlertid, at alle virksomheder på en byggeplads kan straffes for enkelte aktørers fejl - uanset om de har overholdt lovgivningen til punkt og prikke. Det betyder, at en lang række uskyldige underleverandører kan rammes hårdt økonomisk, selv om de ikke har haft nogen direkte relation til overtrædelserne. Således indfører man reelt et kollektivt ansvar.

Vi finder det desuden problematisk, at Arbejdstilsynet gives beføjelse til at lukke en hel byggeplads med vidtgående økonomiske konsekvenser for både kunde og uskyldige underleverandører uden en domstolsprøvelse. Det kan føre til alvorlige økonomiske tab og konkurser, især i store byggeprojekter, hvor mange aktører er involveret. Flere høringssvar peger på de vidtgående konsekvenser, og vi hæfter os særlig ved, at både Dansk Arbejdsgiverforening, Bygherreforeningen, KL, Lederne og Danske Advokater advarer mod lovforslaget. Vi mener således ikke, at entreprenørstop i den foreslåede form er hverken proportional eller retfærdig, hvilket er begrundelsen for, at vi ikke støtter lovforslaget.

Enhedslisten

Enhedslisten stemmer for dette lovforslag, da det repræsenterer et skridt i den rigtige retning for at sikre bedre arbejdsmiljø og styrket ansvar for hovedentreprenører og bygherrer på landets byggepladser. Det er positivt, at Arbejdstilsynet nu får mulighed for i særligt grove tilfælde at standse arbejdet på hele byggepladsen, hvilket vil påvirke de aktører, der reelt har ansvaret for de alvorlige brud på arbejdsmiljøreglerne.

Vi må dog samtidig understrege, at Enhedslisten havde håbet på et mere ambitiøst forslag. Det er fortsat et stort problem, at arbejdsgivere har et økonomisk incitament til at skære ned på sikkerhedsforanstaltninger og overtræde arbejdsmiljølovgivningen, fordi sanktionerne er for svage. Vi deler FH's bekymring for, at forslaget har en for høj tærskel, før Arbejdstilsynet kan gribe ind. Selv i tilfælde, hvor der allerede er mange påbud, skal der stadig være en periode med skærpet tilsyn, hvilket kan betyde, at medarbejdere udsættes for unødvendig risiko.

Enhedslisten mener, at ansvaret for et ordentligt arbejdsmiljø i sidste ende bør placeres hos bygherrer og hovedentreprenører gennem et reelt kædeansvar. Dette lovforslag tager et skridt i den retning, men der er brug for mere omfattende tiltag for at sikre, at arbejdsgivere ikke blot kan afvige deres ansvar ved at bruge underleverandører med skiftende cvr-numre.

Derudover mener Enhedslisten, at sanktionerne bør skærpes markant. Det er ikke tilstrækkeligt, at virksomheder, der udsætter medarbejdere for livsfare, alene mødes med bøder. Vi ser gerne, at der i særligt grove tilfælde indføres hårdere straffe, da manglende sikkerhed på arbejdspladsen ikke blot er et spørgsmål om økonomiske interesser, men kan have fatale konsekvenser.

Enhedslisten havde gerne set en strammere lovgivning, men støtter lovforslaget, fordi det trods alt er en forbedring i forhold til forholdene i dag.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af Karin Liltorp (UFG)):

1) I den under nr. 4 foreslåede § 77 a ændres i stk. 1, nr. 3, »der« til: »Arbejdstilsynet«, »vurderes at være« til: »vurderer, at der er«, og »underentreprenørerne« til: »underentreprenører«.

[Lovteknisk ændring af sproglig karakter]

2) I den under nr. 4 foreslåede § 77 a ændres i stk. 5, 2. pkt., og stk. 7 »underentreprenørerne« til: »underentreprenører«.

[Lovteknisk ændring af sproglig karakter]

Bemærkninger

Til nr. 1 og 2

Der er tale om lovtekniske ændringer af sproglig karakter.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 18. december 2024 og var til 1. behandling den 16. januar 2025. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 27. september 2024 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 283, folketingsåret 2023-24. Den 18. december 2024 sendte beskæftigelsesministeren høringssvar, et høringsnotat og en ligestillingsvurdering til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 4 skriftlige henvendelser om lovforslaget.

Deputationer

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret med undtagelse af spørgsmål nr. 9, som forventes besvaret inden 2. behandling.

Bjarne Laustsen (S) Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Thorkild Holmboe-Hay (S) Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) fmd. Eva Kjer Hansen (V) Louise Elholm (V) Hans Andersen (V) Kim Valentin (V) nfmd. Karin Liltorp (UFG) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF) Dennis Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Sigurd Agersnap (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)12
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)5
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen (BP)1
Naleraq (N)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)6