Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 26. februar 2025
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, SF, M, EL, DF, RV og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (Karin Liltorp (UFG)) vil
redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3.
behandling.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkeparti anerkender
behovet for at styrke arbejdsmiljøindsatsen og sikre, at
grove brud på reglerne får konsekvenser. Vi
støtter en retfærdig og proportional
håndhævelse af arbejdsmiljølovgivningen.
Forslaget om entreprenørstop indebærer imidlertid, at
alle virksomheder på en byggeplads kan straffes for enkelte
aktørers fejl - uanset om de har overholdt lovgivningen til
punkt og prikke. Det betyder, at en lang række uskyldige
underleverandører kan rammes hårdt økonomisk,
selv om de ikke har haft nogen direkte relation til
overtrædelserne. Således indfører man reelt et
kollektivt ansvar.
Vi finder det desuden problematisk, at
Arbejdstilsynet gives beføjelse til at lukke en hel
byggeplads med vidtgående økonomiske konsekvenser for
både kunde og uskyldige underleverandører uden en
domstolsprøvelse. Det kan føre til alvorlige
økonomiske tab og konkurser, især i store
byggeprojekter, hvor mange aktører er involveret. Flere
høringssvar peger på de vidtgående konsekvenser,
og vi hæfter os særlig ved, at både Dansk
Arbejdsgiverforening, Bygherreforeningen, KL, Lederne og Danske
Advokater advarer mod lovforslaget. Vi mener således ikke, at
entreprenørstop i den foreslåede form er hverken
proportional eller retfærdig, hvilket er begrundelsen for, at
vi ikke støtter lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslisten stemmer for dette lovforslag,
da det repræsenterer et skridt i den rigtige retning for at
sikre bedre arbejdsmiljø og styrket ansvar for
hovedentreprenører og bygherrer på landets
byggepladser. Det er positivt, at Arbejdstilsynet nu får
mulighed for i særligt grove tilfælde at standse
arbejdet på hele byggepladsen, hvilket vil påvirke de
aktører, der reelt har ansvaret for de alvorlige brud
på arbejdsmiljøreglerne.
Vi må dog samtidig understrege, at
Enhedslisten havde håbet på et mere ambitiøst
forslag. Det er fortsat et stort problem, at arbejdsgivere har et
økonomisk incitament til at skære ned på
sikkerhedsforanstaltninger og overtræde
arbejdsmiljølovgivningen, fordi sanktionerne er for svage.
Vi deler FH's bekymring for, at forslaget har en for høj
tærskel, før Arbejdstilsynet kan gribe ind. Selv i
tilfælde, hvor der allerede er mange påbud, skal der
stadig være en periode med skærpet tilsyn, hvilket kan
betyde, at medarbejdere udsættes for unødvendig
risiko.
Enhedslisten mener, at ansvaret for et
ordentligt arbejdsmiljø i sidste ende bør placeres
hos bygherrer og hovedentreprenører gennem et reelt
kædeansvar. Dette lovforslag tager et skridt i den retning,
men der er brug for mere omfattende tiltag for at sikre, at
arbejdsgivere ikke blot kan afvige deres ansvar ved at bruge
underleverandører med skiftende cvr-numre.
Derudover mener Enhedslisten, at
sanktionerne bør skærpes markant. Det er ikke
tilstrækkeligt, at virksomheder, der udsætter
medarbejdere for livsfare, alene mødes med bøder. Vi
ser gerne, at der i særligt grove tilfælde
indføres hårdere straffe, da manglende sikkerhed
på arbejdspladsen ikke blot er et spørgsmål om
økonomiske interesser, men kan have fatale konsekvenser.
Enhedslisten havde gerne set en strammere
lovgivning, men støtter lovforslaget, fordi det trods alt er
en forbedring i forhold til forholdene i dag.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af Karin Liltorp (UFG)):
1) I
den under nr. 4 foreslåede § 77 a ændres i stk. 1, nr. 3, »der« til:
»Arbejdstilsynet«, »vurderes at være«
til: »vurderer, at der er«, og
»underentreprenørerne« til:
»underentreprenører«.
[Lovteknisk ændring af
sproglig karakter]
2) I
den under nr. 4 foreslåede § 77 a ændres i stk. 5, 2. pkt., og stk.
7 »underentreprenørerne« til:
»underentreprenører«.
[Lovteknisk ændring af
sproglig karakter]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Der er tale om lovtekniske ændringer
af sproglig karakter.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. december
2024 og var til 1. behandling den 16. januar 2025. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 27. september 2024 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 283,
folketingsåret 2023-24. Den 18. december 2024 sendte
beskæftigelsesministeren høringssvar, et
høringsnotat og en ligestillingsvurdering til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
4 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
9 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret med undtagelse af
spørgsmål nr. 9, som forventes besvaret inden 2.
behandling.
Bjarne Laustsen (S) Bjørn
Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug
(S) Thorkild Holmboe-Hay (S) Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S)
Thomas Skriver Jensen (S) fmd.
Eva Kjer Hansen (V) Louise Elholm (V) Hans Andersen (V) Kim
Valentin (V) nfmd. Karin Liltorp
(UFG) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg
(DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Dina
Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF) Dennis
Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF)
Sigurd Agersnap (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria
Velasquez (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |