Fremsat den 12. december 2024 af ministeren for grøn trepart (Jeppe Bruus)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse
(Akkrediteringsordning til kontrol af
beholdere til opbevaring af flydende husdyrgødning og
ensilagesaft m.v.)
§ 1
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1093 af 11. oktober 2024, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 745 af 13. juni 2023, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 7 a, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt. som nye punktummer:
»Miljøministeren og ministeren
for grøn trepart kan endvidere fastsætte nærmere
regler om akkrediteringsordninger, der vedrører
gennemførelsen af egenkontrol, herunder hvilke opgaver der
skal udføres og administration heraf. Miljøministeren
og ministeren for grøn trepart kan desuden fastsætte
nærmere regler om, at akkrediterede virksomheder, der
gennemfører egenkontrol, jf. stk. 1, skal meddele
oplysninger om kontrollen til kommunalbestyrelsen som
tilsynsmyndighed.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2.1. Gældende ret
2.2. Ministeriet for Grøn Treparts overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at forbedre
kontrollen med beholdere til opbevaring af flydende
husdyrgødning og ensilagesaft. Lovforslaget har til hensigt
at sikre hjemmel til, at ministeren for grøn trepart kan
fastsætte regler om, at kontrollen af beholdere til
opbevaring af flydende husdyrgødning og ensilagesaft skal
foretages af virksomheder, som er akkrediteret til at udføre
beholderkontrollen.
Med lovforslaget foreslås det, at der
indsættes en hjemmel i lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1093 af 11. oktober 2024, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 745 af 13. juni 2023 (herefter
miljøbeskyttelsesloven), som bemyndiger
miljøministeren og ministeren for grøn trepart til
bl.a. at fastsætte regler om akkrediteringsordninger, der
vedrører gennemførelsen af egenkontrol, herunder
hvilke opgaver der skal udføres og administration heraf.
Baggrunden for den foreslåede
ændring er, at der i en årrække er konstateret
mange fejl ved den beholderkontrol, der i dag udføres af
autoriserede beholderkontrollanter på beholdere til
opbevaring af flydende husdyrgødning og ensilagesaft. Ved en
beholderkontrol vurderes en beholders tilstand og der bliver
udarbejdet en tilstandsrapport, som er med til at skabe det faglige
og tekniske grundlag for, at kommunalbestyrelsen kan vurdere, om
beholderne overholder kravene til styrke og tæthed.
Stikprøvekontrol af de autoriserede
beholderkontrollanters arbejde viser, at der siden 2013 er fundet
fejl i mellem 52 pct. og 89 pct. af de udførte
stikprøvekontroller, hvoraf betydelige og grove fejl
udgør mellem 23 pct. og 42 pct.
En gennemgang af stikprøvekontrollerne
fra 2022 viser, at de mest udbredte betydelige og grove fejl bl.a.
inkluderer mangelfuld kontrol af kabelbeskyttelse og
kabellåse samt mangelfuld reparation af kabler.
Stikprøvekontrollerne viser endvidere, at et betydeligt
antal beholderkontroller er foretaget uden at rydde området
omkring beholderen, hvilket indebærer, at der ikke kan
gennemføres en tilstrækkelig kontrol af
beholderen.
Bestyrelsen for beholderkontrolordningen, som
er nedsat i medfør af bekendtgørelse nr. 1322 af 14.
december 2012 om kontrol af beholdere til opbevaring af flydende
husdyrgødning og ensilagesaft, med repræsentanter fra
KL, Landbrug & Fødevarer, Betonelement-Foreningen, de
autoriserede beholderkontrollanter og Miljøstyrelsen (nu
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og
Vandmiljø), har løbende iværksat en række
vejledningstiltag over for beholderkontrollanterne, ligesom der er
igangsat tilbagekaldelse af autorisationer for at nedbringe
antallet af fejl. Stikprøvekontroller i 2020-2023 viser
imidlertid, at der fortsat er fejl i mellem 71 pct. og 80 pct. af
stikprøvekontrollerne, hvoraf betydelige og grove fejl
udgør mellem 25 pct. og 42 pct. af de udførte
stikprøvekontroller.
Fejlbehæftede kontroller af beholdere
indebærer dels risiko for kollaps af beholdere, dels risiko
for utætte beholdere, hvorfra der kan ske udsivning af
flydende husdyrgødning eller ensilagesaft over en
længere periode. Det bemærkes, at både kollaps af
beholdere og lækage kan medføre væsentlig
forurening af vandmiljøet.
Miljøstyrelsen (nu Styrelsen for
Grøn Arealomlægning og Vandmiljø) har på
denne baggrund indhentet en rapport fra Teknologisk Institut, som
belyser en række alternative reguleringsmodeller. Ministeriet
for Grøn Trepart vurderer på baggrund af
anbefalingerne fra Teknologisk Instituts rapport, at den
eksisterende autorisationsordning bør erstattes af en
såkaldt akkrediteret inspektionsordning. En akkrediteret
inspektionsordning indebærer, at anerkendte
akkrediteringsorganer vil få til opgave at akkreditere en
eller flere virksomheder til at forestå beholderkontrollen.
Det er forventningen, at Den Danske Akkrediteringsfond (DANAK) vil
skulle varetage opgaven med akkreditering af virksomheder, som skal
udføre beholderkontrol.
Ministeriet for Grøn Trepart vurderer,
at en akkrediteret inspektionsordning vil kunne forbedre kvaliteten
af kontrollen med beholdere til opbevaring af flydende
husdyrgødning og ensilagesaft, og dermed formindske risikoen
for udslip, hvorved beskyttelsen af vandmiljøet forbedres.
Med en akkrediteret inspektionsordning vil beholderkontrolordningen
blive en del af en velafprøvet ramme, hvor der vil
være høje krav til de virksomheder, som ansøger
om akkreditering. Virksomhederne forventes bl.a. at skulle
følge en international standard og herunder etablere et
ledelsessystem til styring af opgaverne. En akkreditering er
desuden tidsbegrænset og udstedes normalt for en periode
på 4 år, hvorefter der kan ansøges om
re-akkreditering. En akkrediteret inspektionsordning vil endvidere
tilvejebringe sanktionsmuligheder i tilfælde af mangelfuld
beholderkontrol.
Ministeriet for Grøn Trepart
forudsætter, at der i forbindelse med udmøntningen af
den foreslåede bemyndigelse i § 7 a, stk. 2, etableres
en overgangsperiode på 3 år, med henblik på at
give de berørte autoriserede kontrollanter mulighed for at
indrette sig. Ministeriet for Grøn Trepart forudsætter
endvidere, at kontrollanter, som har beholderkontrol som deres
hovederhverv, vil kunne ansøge om tilladelse til at
udføre beholderkontroller i yderligere 2 år.
2.1. Gældende ret
Miljøbeskyttelsesloven indeholder i
§ 7 a, stk. 1, bemyndigelse til, at miljøministeren kan
fastsætte regler om den ansvarliges pligt til for egen
regning at lade egenkontrollen gennemføre af sagkyndige,
herunder af autoriserede, akkrediterede eller lignende
sagkyndige.
Miljøbeskyttelseslovens § 7 a,
stk. 2, indeholder en bemyndigelse til, at miljøministeren
kan fastsætte nærmere regler om autorisationsordninger.
Det fremgår af § 7 a, stk. 2, 1. pkt., i
miljøbeskyttelsesloven, at miljøministeren kan
fastsætte nærmere regler om autorisationsordninger, der
vedrører gennemførelsen af egenkontrol, herunder om,
hvilke opgaver der skal udføres af de autoriserede personer,
og om administration af autorisationsordninger.
Det fremgår endvidere af
miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, 2.-4. pkt., at
ministeren kan fastsætte nærmere regler om tildeling
samt tilbagekaldelse af autorisationer, herunder om at
tilbagekaldelse skal kunne forlanges indbragt for domstolene, og om
kontrol med det eftersyn, som de autoriserede personer
udøver. Autorisation kan tilbagekaldes, såfremt den
autoriserede gør sig skyldig i grov eller oftere gentagen
forsømmelighed. Afgørelse om tilbagekaldelse af
autorisation skal indeholde oplysninger om adgangen til at
begære afgørelsen indbragt for domstolene og fristen
herfor.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder ikke
udtrykkelig hjemmel til at fastsætte nærmere regler om
en akkrediteringsordning for kontrol af beholdere til opbevaring af
flydende husdyrgødning og ensilagesaft, idet § 7 a,
stk. 2, 1. pkt., alene udtrykkeligt henviser til, at der kan
fastsættes nærmere regler om
autorisationsordninger.
Ved en autorisationsordning opnår
ansøgeren en godkendelse til at udøve et bestemt
erhverv. Ved en akkrediteringsordning er der tale om et EU-retligt
set-up, som skal følge internationalt anerkendte
akkrediteringsstandarder med krav til f.eks. prøvning,
inspektion eller certificering. Derudover vil der være et
anerkendt uafhængigt akkrediteringsorgan, der
bedømmer, hvorvidt en virksomhed lever op til
førnævnte standarder og efterfølgende
løbende overvåger de virksomheder, der har modtaget
akkrediteringen.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder ikke
en udtrykkelig hjemmel til, at akkrediterede virksomheder, der
gennemfører egenkontrol, jf. miljøbeskyttelseslovens
§ 7 a, stk. 1, skal meddele oplysninger om kontrollen til
kommunalbestyrelsen som tilsynsmyndighed.
Det følger af bemærkningerne til
miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, jf.
Folketingstidende 1996-1997, tillæg A, side 4429, at
hensigten med § 7 a, stk. 2, bl.a. er at etablere hjemmel til
at fastsætte regler om en autorisationsordning for
10-årskontrol af beholdere til flydende husdyrgødning
og ensilagesaft.
Ved kongelig resolution af 29. august 2024 er
der oprettet et Ministerium for Grøn Trepart.
Ressortansvaret for reguleringen af beholderkontrolordningen er i
den forbindelse overgået fra miljøministeren til
ministeren for grøn trepart, mens visse andre regelsæt
er forblevet miljøministerens ressort, herunder f.eks.
bekendtgørelse nr. 789 af 1. juni 2022 om syn af
sprøjteudstyr og bekendtgørelse nr. 1471 af 12.
december 2017 om forbrænding af visse typer af
træaffald på trævareforarbejdende virksomheder.
Ressortændringen betyder, at bemyndigelserne i
miljøbeskyttelseslovens § 7 a fremover er et delt
ressort mellem miljøministeren og ministeren for grøn
trepart, der således begge er bemyndiget til at udstede
regler efter § 7 a.
Bekendtgørelse om kontrol af beholdere
til opbevaring af flydende husdyrgødning og ensilagesaft
(herefter beholderkontrolbekendtgørelsen) er udstedt bl.a.
med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2,
senest ved bekendtgørelse nr. 1322 af 14. december 2012.
Bemyndigelsesbestemmelsen i
miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, er endvidere
anvendt til at udstede en række andre bekendtgørelser.
Det gælder bl.a. bekendtgørelse nr. 789 af 1. juni
2022 om syn af sprøjteudstyr og bekendtgørelse nr.
1471 af 12. december 2017 om forbrænding af visse typer af
træaffald på trævareforarbejdende
virksomheder.
Det fremgår af
beholderkontrolbekendtgørelsens § 9, stk. 1, at
brugeren af åbne og lukkede beholdere til opbevaring af
flydende husdyrgødning og ensilagesaft med en kapacitet
på 100 m3 eller derover
mindst hvert 10. år, for egen regning, skal lade beholderen
kontrollere af en autoriseret kontrollant for styrke og
tæthed efter reglerne i bekendtgørelsens kapitel 5,
der vedrører beholderkontrollens indhold og omfang. Det
fremgår endvidere af bekendtgørelsens § 9, stk.
2, at beholdere, som er beliggende inden for 100 meter fra
åbne vandløb eller søer over 100 m², skal
kontrolleres mindst hvert 5. år for brugerens egen
regning.
Beholderkontrollen består af et
normaleftersyn og eventuelt et supplerende eftersyn, jf.
beholderkontrolbekendtgørelsens § 13. På baggrund
af den foretagne kontrol udarbejder kontrollanten en
tilstandsrapport, som sendes til kommunen, og som indgår i
kommunalbestyrelsens vurdering af, om beholderen overholder de til
enhver tid gældende krav om styrke og tæthed i henhold
til bekendtgørelse nr. 2243 af 29. november 2021 om
miljøregulering af dyrehold og om opbevaring af
gødning (herefter
husdyrgødningsbekendtgørelsen), jf.
beholderkontrolbekendtgørelsens § 17, stk. 1 og 2.
Miljøstyrelsen (nu Styrelsen for
Grøn Arealomlægning og Vandmiljø) har i
medfør af beholderkontrolbekendtgørelsens § 3,
stk. 1, nedsat en bestyrelse til at administrere
beholderkontrolordningen. En medarbejder fra Miljøstyrelsen
(nu Styrelsen for Grøn Arealomlægning og
Vandmiljø) er formand i bestyrelsen, der herudover
består af en repræsentant fra henholdsvis Landbrug
& Fødevarer, KL, Betonelement-Foreningen og de
autoriserede kontrollanter, jf. bekendtgørelsens § 3,
stk. 2-4. Det fremgår af
beholderkontrolbekendtgørelsens § 3, stk. 6, at
bestyrelsen bl.a. træffer afgørelser om tildeling og
tilbagekaldelse af autorisation.
Til at bistå bestyrelsen er der nedsat
et sekretariat, jf. beholderkontrolbekendtgørelsens §
4. Sekretariatets opgave er bl.a. at bistå bestyrelsen i
forbindelse med administrationen af beholderkontrolordningen og
autorisationsordningen, herunder at stå for den praktiske
gennemførelse af introduktionskurser, efteruddannelseskurser
og stikprøvekontrol af de autoriserede kontrollanters
arbejde, jf. beholderkontrolbekendtgørelsens § 4, stk.
2, nr. 1.
Det fremgår af
beholderkontrolbekendtgørelsens § 6, at en kontrollant
skal opfylde en række betingelser for at opnå
autorisation til at udføre beholderkontroller. Som en
betingelse for at opnå autorisation er der bl.a. krav om en
byggeteknisk grunduddannelse eller tilsvarende kundskaber baseret
på erfaring fra produktion, montage og reparation af
beholdere til opbevaring af flydende husdyrgødning m.v. og
erhvervsmæssig erfaring inden for relevante områder,
herunder byggeopgaver med relation til landbrug eller
beslægtede brancher, jf.
beholderkontrolbekendtgørelsens § 6, stk. 1, nr. 1 og
2.
2.2. Ministeriet for Grøn Treparts
overvejelser
Stikprøvekontrol af de autoriserede
beholderkontrollanters arbejde viser, at der siden 2013 er fundet
fejl i mellem 52 pct. og 89 pct. af de udførte
stikprøvekontroller, hvoraf betydelige og grove fejl
udgør mellem 23 pct. og 42 pct.
Der er iværksat flere tiltag for at
forbedre kvaliteten af kontrollen med beholdere til opbevaring af
flydende husdyrgødning og ensilagesaft. Sekretariatet har
på vegne af bestyrelsen for beholderkontrolordningen
iværksat individuel vejledning målrettet de
beholderkontrollanter, som har udført en fejlbehæftet
beholderkontrol. Sekretariatet har endvidere ydet generel
vejledning til alle beholderkontrollanter vedrørende
særlige opmærksomhedspunkter. I tilfælde hvor de
pågældende beholderkontrollanter er vejledt
individuelt, om hvordan en beholderkontrol burde være
udført, og reglerne fortsat ikke bliver fulgt, har det
ført til, at bestyrelsen for beholderkontrolordningen over
for flere beholderkontrollanter har iværksat
indskærpelser og varslet tilbagekaldelse af autorisationer,
ligesom to autorisationer er blevet tilbagekaldt i perioden
2019-2021.
Stikprøvekontroller i 2020-2023 viser,
at der fortsat er fejl i mellem 71 pct. og 80 pct. af
stikprøvekontrollerne, hvoraf betydelige og grove fejl
udgør mellem 25 pct. og 42 pct. af de udførte
stikprøvekontroller.
En gennemgang af stikprøvekontrollerne
fra 2022 viser, at de mest udbredte betydelige og grove fejl bl.a.
inkluderer mangelfuld kontrol af kabelbeskyttelse og
kabellåse samt mangelfuld reparation af kabler.
Stikprøvekontrollerne viser endvidere, at et betydeligt
antal beholderkontroller er foretaget uden at rydde området
omkring beholderen, hvilket indebærer, at der ikke kan
gennemføres en tilstrækkelig kontrol af
beholderen.
Ministeriet for Grøn Trepart vurderer,
at årsagen til de fejlbehæftede kontroller
primært kan henføres til beholderkontrolordningens
opbygning og ikke, at der mangler tilgængelig viden i
ordningen. Ministeriet for Grøn Trepart vurderer, at der er
behov for at forbedre kvalitetsstyringen af rammerne for
beholderkontrollen på en måde, som sikrer, at der
fremadrettet vil blive udført beholderkontroller af
høj kvalitet.
Miljøstyrelsen (nu Styrelsen for
Grøn Arealomlægning og Vandmiljø) har på
den baggrund indhentet en rapport fra Teknologisk Institut, som
belyser, om kvaliteten i det udførte kontrolarbejde kan
forbedres ved indførsel af en akkrediteret
inspektionsordning, en virksomhedscertificeringsordning eller en
personcertificeringsordning. I rapporten vurderes det, at de tre
modeller alle er bedre egnet til at sikre kvaliteten af
beholderkontroller sammenlignet med den eksisterende
autorisationsordning. I rapporten vurderes det endvidere, at en
akkrediteret inspektionsordning samlet set er den model, som er
bedst egnet til at forbedre kvaliteten i de udførte
kontroller. Hertil kommer, at en akkrediteringsordning vurderes at
være den model, der mest enkelt og omkostningseffektivt vil
sikre en forbedring af kvaliteten af beholderkontrollen. Både
virksomhedscertificeringsmodellen og personcertificeringsmodellen
omfatter et såkaldt certificeringsorgan, som på
baggrund af en akkreditering fra akkrediteringsorgan, kontrollerer
og udsteder enten virksomhedscertifikater eller personcertifikater
til de virksomheder eller personer, som skal foretage
beholderkontrollerne.
I Danmark er DANAK udpeget som det nationale
akkrediteringsorgan, jf. bekendtgørelse nr. 1230 af 11.
december 2009 om udpegning af det nationale
akkrediteringsorgan.
Ministeriet for Grøn Trepart vurderer,
at en akkrediteret inspektionsordning i forhold til den
nuværende autorisationsordning vil medføre, at en
akkrediteret virksomhed vil skulle tage et større ansvar for
kvaliteten af beholderkontrollen. Ministeriet for Grøn
Trepart vurderer derudover, at indførslen af en akkrediteret
inspektionsordning vil betyde, at beholderkontrolordningen bliver
en del af en velafprøvet ramme, hvor akkrediteringsorganet
varetager virksomheders ansøgning om akkreditering til at
udføre beholderkontroller.
Der er i en akkrediteret inspektionsordning
indbyggede krav til, at en virksomhed bl.a. skal etablere et
ledelsessystem og gennemføre kontrol af interne processer og
systemer. Virksomheden skal derudover definere egne
kompetencekriterier til de medarbejdere, der skal udføre
beholderkontrol. En akkreditering er tidsbegrænset og
udstedes normalt for en periode på 4 år, hvorefter den
akkrediterede virksomhed kan ansøge om re-akkreditering.
Akkrediteringsorganet skal endvidere foretage kontrolbesøg
hos de akkrediterede virksomheder for at vurdere, om virksomheden
fortsat lever op til akkrediteringskravene. Såfremt
akkrediteringsorganet vurderer, at forudsætningerne for
akkrediteringen ikke længere er til stede, eller at
virksomhederne ikke overholder akkrediteringskravene, kan
akkrediteringsorganet suspendere eller tilbagetrække
akkrediteringen. Ministeriet for Grøn Trepart vurderer, at
de førnævnte krav om ledelsessystem, intern kontrol,
definition af egne kompetencekriterier, tidsbegrænsning af
akkreditering, ekstern kontrol og sanktionsmuligheder vil fremme et
fokus på kvalitet i beholderkontrollerne. Ministeriet for
Grøn Trepart vurderer endvidere, at en akkrediteret
inspektionsordning vil indebære, at mangelfulde kontroller
vil kunne sanktioneres hurtigere og mere smidigt end i den
eksisterende autorisationsordning, idet akkrediterede virksomheder
er underlagt løbende intern og ekstern kontrol, og at
forholdet mellem den akkrediterede virksomhed og den ansatte vil
blive håndteret via ansættelses- og ledelsesretten.
Det bemærkes, at udmøntningen af
den foreslåede bemyndigelse forventeligt vil indebære,
at der vil være færre virksomheder på markedet
for beholderkontrol sammenlignet med i dag, grundet de
skærpede kvalitetskrav. Dette forventes at medføre et
mere koncentreret marked. Ministeriet for Grøn Trepart
estimerer på baggrund af Teknologisk Instituts rapport om
Afdækning af løsningsmodeller til ændring af
beholderkontrol af 8. februar 2024, at omsætningen på
markedet i en akkrediteret inspektionsordning vil være mellem
10-15 mio. kr.
Ministeriet for Grøn Trepart vurderer,
at markedet for beholderkontroller potentielt vil kunne rumme 1-3
aktører.
Ministeriet for Grøn Trepart har
overvejet længden på en overgangsperiode og har
vurderet, at 3-5 år vil være passende for dels at sikre
tilstrækkelig tid til, at de nuværende
beholderkontrollanter kan indrette sig, og dels sikre, at der er
akkrediterede virksomheder, inden de gældende autorisationer
bortfalder. Det forventes, at ministeren for grøn trepart
vil fastsætte regler om, at Styrelsen for Grøn
Arealomlægning og Vandmiljø skal administrere
ordningen for de tilbageværende autoriserede kontrollanter i
overgangsperioden, og det forventes, at der fastsættes regler
om, at bestyrelsen for beholderkontrolordningen, der er nedsat af
Miljøstyrelsen (nu Styrelsen for Grøn
Arealomlægning og Vandmiljø) i henhold til
beholderkontrolbekendtgørelsens § 3, vil blive nedlagt
ved bekendtgørelsens ikrafttræden. Det forventes
endvidere, at ministeren for grøn trepart fastsætter
regler om, at Styrelsen for Grøn Arealomlægning og
Vandmiljø færdigbehandler alle de eventuelle sager
vedrørende tildeling eller tilbagekaldelse af autorisation
eller udtalelser om den autoriserede kontrollants tilstandsrapport,
som er under sagsbehandling i bestyrelsen ved
bekendtgørelsens ikrafttræden eller sager om
tilbagekaldelse af autorisationer, som eventuelt opstår i
overgangsperioden.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder ikke
udtrykkelig hjemmel til at fastsætte nærmere regler om
en akkrediteringsordning for kontrol af beholdere til opbevaring af
flydende husdyrgødning og ensilagesaft.
I miljøbeskyttelseslovens § 7 a,
stk. 1, fremgår det bl.a., at miljøministeren kan
fastsætte nærmere regler om den ansvarliges pligt til
for egen regning at lade egenkontrollen gennemføre af
akkrediterede eller lignende sagkyndige. Det fremgår
endvidere af § 7 a, stk. 2, 1. pkt., i
miljøbeskyttelsesloven, at miljøministeren kan
fastsætte nærmere regler om autorisationsordninger, der
vedrører gennemførelsen af egenkontrol, herunder om,
hvilke opgaver der skal udføres af de autoriserede personer,
og om administration af autorisationsordninger.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder herved ikke udtrykkelig
hjemmel til at fastsætte nærmere regler om en
akkrediteringsordning for kontrol af beholdere til opbevaring af
flydende husdyrgødning og ensilagesaft, idet § 7 a,
stk. 2, 1. pkt., alene udtrykkeligt henviser til, at der kan
fastsættes nærmere regler om
autorisationsordninger.
Ministeriet for Grøn Trepart vurderer,
at der er behov for et klart og sikkert hjemmelsgrundlag til at
indføre en akkrediteringsordning. Ministeriet for
Grøn Trepart vurderer derfor, at der bør
indsættes en hjemmel i § 7 a, stk. 2, som bemyndiger
miljøministeren og ministeren for grøn trepart til at
kunne fastsætte nærmere regler om
akkrediteringsordninger, der vedrører gennemførelsen
af egenkontrol, herunder hvilke opgaver der skal udføres og
administration heraf.
Ved en beholderkontrol vurderes en beholders
tilstand, og der bliver udarbejdet en rapport, som er med til at
skabe det faglige og tekniske grundlag for, at kommunalbestyrelsen
kan vurdere, om beholdere til opbevaring af flydende
husdyrgødning og ensilagesaft overholder de til enhver tid
gældende krav til styrke og tæthed i
husdyrgødningsbekendtgørelsen.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder ikke
en udtrykkelig hjemmel til, at akkrediterede virksomheder, der
gennemfører egenkontrol, jf. miljøbeskyttelseslovens
§ 7 a, stk. 1, skal meddele oplysninger om kontrollen til
kommunalbestyrelsen som tilsynsmyndighed. Ministeriet for
Grøn Trepart vurderer derfor også her, at der
bør indsættes en klar og sikker hjemmel til, at
akkrediterede virksomheder, der gennemfører egenkontrol,
skal meddele oplysninger om kontrollen til kommunalbestyrelsen som
tilsynsmyndighed. Ministeriet for Grøn Trepart vurderer
derfor, at der bør indsættes en hjemmel i
miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, som bemyndiger
miljøministeren og ministeren for grøn trepart til at
kunne fastsætte nærmere regler om, at akkrediterede
virksomheder, der gennemfører egenkontrol, jf. stk. 1, skal
meddele oplysninger om kontrollen til kommunalbestyrelsen som
tilsynsmyndighed.
2.3. Den
foreslåede ordning
Med det foreslåede i § 7 a, stk. 2,
2. pkt., i miljøbeskyttelsesloven, jf. lovforslagets §
1, nr. 1, etableres hjemmel til, at miljøministeren og
ministeren for grøn trepart kan fastsætte
nærmere regler om akkrediteringsordninger, der
vedrører gennemførelse af egenkontrol, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 1. Ministeriet for
Grøn Trepart forventer, at bemyndigelsen vil blive anvendt
til at fastsætte regler om en akkrediteret inspektionsordning
og lade den nuværende autorisationsordning for kontrol af
beholdere til opbevaring af flydende husdyrgødning og
ensilagesaft nedlægge, jf. miljøbeskyttelseslovens
§ 7 a, stk. 2, 1. pkt.
Den foreslåede bemyndigelse i § 7
a, stk. 2, 2. pkt., indebærer, at ministeren for grøn
trepart kan fastsætte nærmere regler om, hvilke krav en
virksomhed skal opfylde for at blive akkrediteret.
Indførelse af en akkrediteret
inspektionsordning indebærer, at en virksomhed skal
akkrediteres af et anerkendt akkrediteringsorgan, der er udpeget
som nationalt akkrediteringsorgan i henhold til artikel 4 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 765/2008 af
9. juli 2008 om kravene til akkreditering og
markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af
produkter og om ophævelse af Rådets forordning
(EØF) nr. 339/93 (herefter akkrediteringsforordningen) og
med positivt resultat have været underkastet peerevaluering
på inspektion i henhold til artikel 10 i
akkrediteringsforordningen.
I Danmark er det DANAK, der har til opgave at
akkreditere virksomheder efter relevante standarder, jf. § 2 i
bekendtgørelse nr. 1230 af 11. december 2009 om udpegning af
det nationale akkrediteringsorgan.
Ministeriet for Grøn Trepart forventer,
at den foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at
fastsætte regler om de akkrediterede virksomheders opgaver.
Det forventes, at den foreslåede bemyndigelse vil blive
anvendt til at fastsætte nærmere krav til
udførelsen af kontrollen af beholderne.
Ministeriet for Grøn Trepart forventer
desuden, at den foreslåede bemyndigelse i § 7 a, stk. 2,
3. pkt., vil blive anvendt til at fastsætte regler om, at de
akkrediterede virksomheder skal sende den inspektionsrapport, der
beskriver beholderens tilstand, til den kommunalbestyrelse, som er
tilsynsmyndighed.
Ministeriet for Grøn Trepart forventer,
at den foreslåede bemyndigelse i § 7 a, stk. 2, 2. pkt.,
sammen med den gældende § 7 a, stk. 2, 1. pkt., vil
blive anvendt til at fastsætte krav om, at beholderkontrol
efter en overgangsperiode kun må foretages af virksomheder,
som er akkrediteret hertil, og at autorisationen til de
nuværende beholderkontrollanter vil bortfalde.
Det forudsættes, at der vil blive
fastsat en overgangsperiode på 3 år, hvori de
nuværende beholderkontrollanter fortsat vil kunne
udføre beholderkontroller. Herudover forudsættes det,
at der vil blive fastsat regler om, at de beholderkontrollanter,
som har beholderkontrol som deres hovederhverv, vil kunne
ansøge Styrelsen for Grøn Arealomlægning og
Vandmiljø om tilladelse til at udføre
beholderkontroller i yderligere 2 år. En overgangsperiode som
beskrevet vil dels sikre, at de nuværende
beholderkontrollanter har mulighed for at indrette sig efter den
foreslåede akkrediteringsordning, dels sikre
tilstrækkelig tid til at en eller flere virksomheder vil
kunne opnå akkreditering.
Den foreslåede bemyndigelse
forudsættes desuden anvendt til at fastsætte regler om,
at virksomheder, der opnår akkreditering efter den
foreslåede ordning, vil kunne påbegynde udøvelse
af beholderkontrol ved de udmøntende reglers
ikrafttræden, hvilket vil sikre, at der i hele
overgangsperioden vil være enten autoriserede
beholderkontrollanter eller akkrediterede virksomheder til at
udføre beholderkontroller.
Det bemærkes, at både
miljøministeren og ministeren for grøn trepart
tillige vil kunne benytte de foreslåede
bemyndigelsesbestemmelser til at fastsætte regler om
akkrediteringsordninger, der vedrører gennemførelsen
af egenkontrol, herunder hvilke opgaver der skal udføres og
administration heraf, på andre områder end
området for beholderkontrol. Ministeriet for Grøn
Trepart bemærker i den forbindelse, at de foreslåede
bemyndigelsesbestemmelser alene kan anvendes i det omfang, at der
fastsættes regler om akkrediterede virksomheder, der
gennemfører egenkontrol, jf. § 7 a, stk. 1, i
miljøbeskyttelsesloven.
For en nærmere beskrivelse henvises til
lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
De foreslåede bemyndigelsesbestemmelser
i § 7 a, stk. 2, i miljøbeskyttelsesloven vil ikke i
sig selv medføre hverken økonomiske konsekvenser
eller implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Udmøntningen af de foreslåede
bemyndigelsesbestemmelser forventes heller ikke at medføre
økonomiske eller implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
Det vurderes, at lovforslaget følger de
syv principper for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
De foreslåede bemyndigelsesbestemmelser
i § 7 a, stk. 2, i miljøbeskyttelsesloven,
indebærer ikke i sig selv administrative eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Ministeriet for Grøn Trepart estimerer,
at de regler der forventes fastsat ved bekendtgørelse i
medfør af de foreslåede bemyndigelser i § 7 a,
stk. 2, i miljøbeskyttelsesloven vil indebære
løbende administrative konsekvenser for erhvervslivet
på ca. 2-3 mio. kr. Ministeriet for Grøn Trepart
estimerer endvidere, at udmøntningen af de foreslåede
bemyndigelser i § 7 a, stk. 2, i
miljøbeskyttelsesloven, vil indebære
erhvervsøkonomiske konsekvenser i form af ca. 0,3-0,5 mio.
kr. i omstillingsomkostninger for erhvervslivet.
OBR vurderer, at lovforslaget ikke
medfører administrative konsekvenser. OBR noterer dog, at
lovforslagets § 1 giver hjemmel til udmøntning af
bekendtgørelser, som medfører administrative
konsekvenser i forbindelse med udstedelse af nærmere regler
om kontrol af beholdere til flydende husdyrgødning og
ensilagesaft for landbrugere samt re- og akkreditering for
virksomheder. De administrative konsekvenser ved lovforslagets
bemyndigelsesbestemmelser vil blive vurderet nærmere frem mod
udstedelsen heraf.
Ministeriet for Grøn Trepart vurderer,
at Innovations- og Iværksættertjekket ikke er relevant
for lovforslaget, idet forslaget ikke påvirker virksomheders
eller iværksætteres muligheder for at teste, udvikle
eller anvende digitale teknologier og forretningsmodeller, idet
lovforslaget alene indeholder bemyndigelsesbestemmelser. OBR har
ikke bemærkninger hertil.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
De foreslåede bemyndigelsesbestemmelser
i § 7 a, stk. 2, i miljøbeskyttelsesloven,
indebærer ikke i sig selv miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
Det forventes, at de foreslåede
bemyndigelsesbestemmelser i § 7 a, stk. 2, i
miljøbeskyttelsesloven, vil blive anvendt til at
fastsætte regler om indførsel af en akkrediteret
inspektionsordning, som forventes at forbedre kvaliteten af
beholderkontrollerne.
Stikprøvekontrol viser, at der i en
årrække er konstateret mange fejl ved den
beholderkontrol, der udføres i dag. Væsentlige fejl og
mangler ved beholderkontrollerne medfører, at der kan
være oversete skader på beholderen, som kan
medføre risiko for beholderkollaps eller udsivning.
Beholdere til opbevaring af flydende
husdyrgødning og ensilagesaft varierer i størrelse
fra 100 m³ og op til ca. 7000 m³, og en kollapset
beholder kan derfor resultere i et udslip af flere tusinde
kubikmeter flydende husdyrgødning eller ensilagesaft. I
tilfælde af kollaps af beholderen vil en udledning af
flydende husdyrgødning til et vandløb eller en
sø kunne slå fisk og smådyr i vandområdet
ihjel som følge af, at iltindholdet i vandet kan falde
markant. Flydende husdyrgødning indeholder desuden ammoniak,
der er en kraftig gift for fisk.
Udsivning af flydende husdyrgødning fra
beholdere over længere tid vil ikke nødvendigvis
resultere i døde fisk og smådyr. Sivning fra beholdere
kan imidlertid medføre alvorlige forringelser i
miljøtilstanden i vandløb og søer. Selv efter
ophør af udledningen kan det tage flere år, før
smådyr og fisk igen er tilbage og tilstanden i
vandområdet er den samme, som før udledningen
skete.
Ministeriet for Grøn Trepart vurderer,
at udslip af flydende husdyrgødning til vandmiljøet i
mange tilfælde medfører oprensning og genetablering,
hvilket kan have store økonomiske konsekvenser.
Ministeriet for Grøn Trepart forventer,
at en forbedring af kvaliteten af beholderkontroller vil mindske
risikoen for udslip af flydende husdyrgødning og forurening
af vandmiljøet.
8. Forholdet
til EU-retten
De foreslåede bemyndigelser i § 7
a, stk. 2, i miljøbeskyttelsesloven, indeholder ikke i sig
selv EU-retlige aspekter. Ved udmøntning af de
foreslåede bemyndigelser i § 7 a, stk. 2, vil relevante
EU-retlige aspekter blive inddraget. Det forventes, at de
foreslåede bemyndigelser i § 7 a, stk. 2, vil blive
anvendt til at fastsætte krav til de akkrediterede
virksomheder. Afhængigt af udmøntningen, vil kravene
skulle overholde servicedirektivet (Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006 om
tjenesteydelser i det indre marked), i det omfang dette finder
anvendelse.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 27. september 2024 til den 25. oktober 2024 (28 dage)
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arla Foods,
Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen Genanvend Biomasse,
Bruno Sander, Bæredygtigt Landbrug, Center for friluftsdyr,
Combineering, DANAK - Den Danske Akkrediteringsfond,
DanGødning, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Landboungdom, Danmarks Miljøundersøgelser, Danmarks
Naturfredningsforening, Danroot, Brancheforening (DGB), Dansk
Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri,
Dansk Industri, Dansk Kennelklub, Dansk Miljøteknologi,
Dansk Pelsdyravlerforening (Danske Minkavlere), Dansk
Planteværn, Dansk Skovforening, Dansk Standard, Danske
Halmleverandører, Danske Juletræer, Danske, Mejeriers
Fællesorganisation, Danske Regioner, Danske Svineproducenter,
DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening), Datalogisk Institut,
Datatilsynet, Den Danske Dyrlægeforening, Det Danske
Fjerkræråd, Det Dyreetiske Råd, Det
Miljøøkonomiske Råd, DHI Danmark- Institut for
Vand og Miljø Drivkraft, Danmark DTU, DTU Miljø
Emineral ETA-Danmark, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH,)
Finans Danmark (tidl. Finansrådet), Finanstilsynet, Flex
Fertilizer System ApS, Flex Gødning, Forbrugerrådet,
FORCE, FORCE Technology, Foreningen af Bioteknologiske Industrier i
Danmark, Foreningen af danske biologer, Foreningen af
Fredningsnævnsformænd i Danmark og disses suppleanter,
Foreningen af Miljø- plan- og naturmedarbejdere i det
offentlige (EnviNa), Foreningen af Naturfredningsformænd i
Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Foreningen Biogasbranchen, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug,
Foreningen for Generamte Naboer til minkfarme, Frie Bønder -
Levende land, Greenet, Greenpeace Danmark, Grøn Hverdag, GTS
(Godkendt Teknologisk Service), HedeDanmark, Hedeselskabet,
HK-Kommunal Miljøudvalg, Icrofs, Ingeniørforeningen i
Danmark, Klimarådet, Kommunernes Landsforening, Kyst, Land
& Fjord, Københavns Universitet, Københavns
Universitet - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet,
Københavns Universitet - Det Sundhedsvidenskabelige,
Fakultet Københavns Universitet - Institut for
Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns
Universitet - Institut for Plante- og Miljøvidenskab,
Københavns Universitet - Skov & Landskab, LandboNord,
LandboSyd, Landbrug & Fødevarer,
Landbrugsrådgivning, Syd Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Landsforeningen af Landsbysamfund,
Landsforeningen Dansk Fåreavl, Landsforeningen for Bygnings-
og Landskabskultur, Landsforeningen for Gylleramte, Landsforeningen
Praktisk Økologi, Lif (Lægemiddelindustriforeningen),
LO (Landsorganisationen i Danmark), Miljø- og
Fødevareklagenævnet,
Miljømærkenævnet, Miljøservice, Mogens
Jensen (miljøservice), Nationalt Center for Fødevarer
og Jordbrug (DCA), Nationalt Center for Miljø og Energi
(DCE), Natur og Ungdom, Nicolai Bech, NIRAS, Nordjyllands
Trafikselskab, Nybro Tørreri, Praktiserende
Landinspektørers Forening, Professor, dr. jur., Helle Tegner
Anker, Professor, dr. jur., Ellen Margrethe Basse, Professor, dr.
jur., Peter Pagh, Rambøll Danmark, Roskilde Universitet,
Rådet for Grøn Omstilling (tidl. Det Økologiske
Råd), SAGRO, SEGES, SEGES svineproduktion, Skov &
Landskab, Skovdyrkerne (Skovdyrkerforeningerne), Skovrådet,
Småskovsforeningen Danmark, Svine Rådgivningen,
Syddansk Universitet, Teknologirådet, Teknologisk Institut,
Velas, VKST, Økologisk Landsforening, Østdansk
Landboforening, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet,
Århus Universitet - Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet,
Aarhus Universitet - Institut for Agroøkologi og
kommunerne.
| Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Fastsættelse af regler i
medfør af de foreslåede bemyndigelsesbestemmelser i
§ 7 a, stk. 2, i miljøbeskyttelsesloven, forventes at
indebære erhvervsøkonomiske konsekvenser i form af ca.
0,3-0,5 mio. kr. i omstillingsomkostninger og løbende
administrative konsekvenser for erhvervslivet på ca. 2-3
mio. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Fastsættelse af regler i
medfør af de foreslåede bemyndigelsesbestemmelser i
§ 7 a, stk. 2, i miljøbeskyttelsesloven, vurderes at
medføre en positiv indvirkning på
miljøet. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder i sig selv ingen
EU-retlige aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
(Til § 7 a, stk. 2, 2. pkt.)
Miljøbeskyttelsesloven indeholder i
§ 7 a, stk. 1, en bemyndigelse til, at miljøministeren
kan fastsætte regler om den ansvarliges pligt til for egen
regning at lade egenkontrollen gennemføre af sagkyndige,
herunder af autoriserede, akkrediterede eller lignende
sagkyndige.
Miljøbeskyttelseslovens § 7 a,
stk. 2, indeholder en bemyndigelse til, at miljøministeren
kan fastsætte nærmere regler om autorisationsordninger.
Det fremgår af lovens § 7 a, stk. 2, 1. pkt., at
miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
autorisationsordninger, der vedrører gennemførelsen
af egenkontrol, herunder om hvilke opgaver der skal udføres
af de autoriserede personer, og om administration af
autorisationsordninger.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder ikke
udtrykkelig hjemmel til at fastsætte nærmere regler om
en akkrediteringsordning for kontrol af beholdere til opbevaring af
flydende husdyrgødning og ensilagesaft, idet § 7 a,
stk. 2, 1. pkt., alene udtrykkeligt henviser til, at der kan
fastsættes nærmere regler om
autorisationsordninger.
Beholderkontrolbekendtgørelsen er bl.a.
udstedt med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 7 a,
stk. 2. Derudover er der flere andre bekendtgørelser, der er
udstedt med hjemmel i bl.a. lovens § 7 a, stk. 2.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der i
miljøbeskyttelsesloven indsættes et nyt § 7 a, stk. 2, 2. pkt. Efter den
foreslåede bestemmelse kan miljøministeren og
ministeren for grøn trepart fastsætte nærmere
regler om akkrediteringsordninger, der vedrører
gennemførelsen af egenkontrol, herunder hvilke opgaver der
skal udføres og administration heraf.
Den foreslåede bemyndigelse i
miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, 2. pkt.,
indebærer, at ministeren for grøn trepart bemyndiges
til at fastsætte regler om, at kontrol af beholdere omfattet
af beholderkontrolordningen vil skulle foretages af virksomheder,
der er akkrediteret hertil af Den Danske Akkrediteringsfond
(DANAK), eller et tilsvarende anerkendt akkrediteringsorgan, der er
udpeget som nationalt akkrediteringsorgan i henhold til artikel 4 i
akkrediteringsforordningen og med positivt resultat have
været underkastet peerevaluering på inspektion i
henhold til artikel 10 i akkrediteringsforordningen.
Det bemærkes, at det i Danmark er DANAK,
der har til opgave at akkreditere virksomheder efter relevante
standarder, jf. § 2 i bekendtgørelse nr. 1230 af 11.
december 2009 om udpegning af det nationale akkrediteringsorgan.
Det er forventningen, at DANAK også vil skulle varetage
opgaven med akkreditering af virksomheder, som skal udføre
beholderkontrol.
Den foreslåede bemyndigelse i
miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, 2. pkt.,
indebærer derudover, at ministeren for grøn trepart
vil kunne fastsætte regler om kravene til akkreditering,
herunder at en virksomhed, der ønsker en akkreditering til
beholderkontrolordningen, skal opfylde den gældende
internationale standard DS/EN ISO/IEC 17020
"Overensstemmelsesvurdering - Krav til forskellige typer
inspektionsorganer", som inspektionsorgan type A eller en anden
standard, der måtte træde i stedet for denne. Det
følger af denne internationale standard, at en virksomhed
for at blive akkrediteret bl.a. vil skulle etablere et
ledelsessystem og definere egne kompetencekriterier, ligesom en
akkrediteret virksomhed vil skulle gennemføre kontrol af
interne processer og systemer. Det forventes, at standarden DS/EN
ISO/IEC 17020 "Overensstemmelsesvurdering - Krav til forskellige
typer inspektionsorganer" ikke kundgøres i Lovtidende, men
kundgøres ved, at standarden ligger til gennemsyn i
Styrelsen for Arealomlægning og Vandmiljø, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 90.
Den foreslåede bemyndigelse i
miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, 2. pkt., indebærer, at ministeren for
grøn trepart vil kunne fastsætte regler om, hvor ofte
akkrediteringsorganer skal kontrollere de akkrediterede
virksomheder. Det forventes, at den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse vil blive anvendt til at fastsætte
regler om, at akkrediteringsorganet skal kontrollere de
akkrediterede virksomheder en gang om året.
Den foreslåede bemyndigelse i
miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, 2. pkt.,
indebærer desuden, at ministeren for grøn trepart vil
kunne fastsætte regler om, hvor ofte akkrediterede
virksomheder skal foretage intern kontrol af de udførte
beholderkontroller.
Bemyndigelsen i den foreslåede
bestemmelse i miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, 2.
pkt., vil også kunne anvendes til at fastsætte regler
om, hvilke opgaver de akkrediterede virksomheder skal
udføre, samt nærmere krav til virksomhedernes
udførelse af beholderkontrollen. Det kan eksempelvis
indebære, at de akkrediterede virksomheder skal udarbejde en
inspektionsrapport, der beskriver beholderens tilstand, og at
inspektionsrapporten skal sendes til brugeren af beholderen inden
for en bestemt frist.
Ministeriet for Grøn Trepart forventer,
at den foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at
fastsætte regler om, at beholderkontrol efter en
overgangsperiode kun må foretages af virksomheder, som er
akkrediteret hertil. Ministeriet for Grøn Trepart forventer,
at der i henhold til miljøbeskyttelseslovens § 7 a,
stk. 2, 1. pkt., vil blive fastsat regler om, at autorisationen til
de nuværende beholderkontrollanter således vil
bortfalde.
Det forudsættes, at der ifølge
miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, 1. pkt., vil
blive fastsat regler om en overgangsperiode på 3 år,
hvor de nuværende beholderkontrollanter fortsat vil kunne
udføre kontroller.
Herudover forudsættes det, at der i
henhold til miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, 1.
pkt., vil blive fastsat regler om, at de beholderkontrollanter, som
har beholderkontrol som deres hovederhverv, vil kunne ansøge
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø
om tilladelse til at udføre beholderkontroller i yderligere
2 år. En overgangsperiode som beskrevet vil dels skulle
sikre, at de nuværende beholderkontrollanter har mulighed for
at indrette sig efter den nye akkrediteringsordning, dels sikre
tilstrækkelig tid til, at en eller flere virksomheder vil
kunne nå at opnå akkreditering.
Den foreslåede bemyndigelse i § 7
a, stk. 2, 2. pkt., forventes desuden anvendt til at
fastsætte regler om, at virksomheder, der opnår
akkreditering efter den foreslåede ordning, vil kunne
påbegynde udøvelse af beholderkontrol ved
bekendtgørelsens ikrafttræden, hvilket vil sikre, at
der i hele overgangsperioden vil være enten autoriserede
kontrollanter eller akkrediterede virksomheder til at udføre
beholderkontrol.
Det forventes, at miljøministeren og
ministeren for grøn trepart tillige vil kunne anvende den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 7 a, stk. 2, 2.
pkt., til at fastsætte regler om akkrediteringsordninger, der
vedrører gennemførelsen af egenkontrol, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 1, herunder hvilke
opgaver der skal udføres og administration heraf, på
andre områder end området for beholderkontrol.
Ministeriet for Grøn Trepart bemærker i den
forbindelse, at den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse alene
vil kunne anvendes i det omfang, at der fastsættes regler om
akkrediterede virksomheder, der gennemfører egenkontrol, som
nævnt i lovens § 7 a, stk. 1.
(Til § 7 a, stk. 2, 3. pkt.)
Miljøbeskyttelsesloven indeholder ikke
en udtrykkelig hjemmel til, at akkrediterede virksomheder, der
gennemfører egenkontrol, jf. miljøbeskyttelseslovens
§ 7 a, stk. 1, skal meddele oplysninger om kontrollen til
kommunalbestyrelsen som tilsynsmyndighed.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der i
miljøbeskyttelsesloven indsættes et nyt § 7 a, stk. 2, 3. pkt. Efter den
foreslåede bestemmelse kan miljøministeren og
ministeren for grøn trepart fastsætte nærmere
regler om, at akkrediterede virksomheder, der gennemfører
egenkontrol, jf. stk. 1, skal meddele oplysninger om kontrollen til
kommunalbestyrelsen som tilsynsmyndighed.
Den foreslåede bemyndigelse i
miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, 3. pkt.,
indebærer, at ministeren for grøn trepart vil kunne
fastsætte regler om, at akkrediterede virksomheder skal sende
den inspektionsrapport, der beskriver beholderens tilstand til den
kommunalbestyrelse, som er tilsynsmyndighed.
Den foreslåede bemyndigelse i
miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, 3. pkt.,
indebærer endvidere, at ministeren for grøn trepart
vil kunne fastsætte regler om, at akkrediterede virksomheder
skal orientere den kommunalbestyrelse, som er tilsynsmyndighed, om
eventuelle fejl eller mangler ved en beholder, som ikke allerede er
indeholdt i inspektionsrapporten. Det kan være fejl eller
mangler, som den akkrediterede virksomhed bliver opmærksom
på i forbindelse med den interne kontrol eller den eksterne
kontrol, som foretages af et akkrediteringsorgan.
Det bemærkes, at både
miljøministeren og ministeren for grøn trepart
tillige vil kunne anvende den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse i § 7 a, stk. 2, 3. pkt., til at
fastsætte nærmere regler om, at akkrediterede
virksomheder, der gennemfører egenkontrol, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 1, skal meddele
oplysninger om kontrollen til kommunalbestyrelsen som
tilsynsmyndighed, på andre områder end området
for beholderkontrol. Ministeriet for Grøn Trepart
bemærker i den forbindelse, at den foreslåede
bestemmelse i § 7 a, stk. 2, 3. pkt., alene vil kunne anvendes
i det omfang, at der fastsættes regler om akkrediterede
virksomheder, der gennemfører egenkontrol, som nævnt i
lovens § 7 a, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2025.
Miljøbeskyttelsesloven gælder
ikke for Færøerne og Grønland og kan heller
ikke sættes i kraft for Færøerne og
Grønland, jf. miljøbeskyttelseslovens § 118,
hvorfor den foreslåede ændring af loven heller ikke vil
gælde for Færøerne og Grønland og heller
ikke kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1093 af 11. oktober 2024, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 745 af 13. juni 2023, foretages
følgende ændringer: | | | | § 7
a. --- | | 1. I § 7 a, stk. 2, indsættes efter 1.
pkt. som nye punktummer: | Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
autorisationsordninger, der vedrører gennemførelsen
af egenkontrol, herunder om, hvilke opgaver der skal udføres
af de autoriserede personer, og om administration af
autorisationsordninger. Ministeren kan ligeledes fastsætte
nærmere regler om tildeling samt tilbagekaldelse af
autorisationer, herunder om, at tilbagekaldelse skal kunne
forlanges indbragt for domstolene, og om kontrol med det eftersyn,
som de autoriserede personer udøver. Autorisation kan
tilbagekaldes, såfremt den autoriserede gør sig
skyldig i grov eller oftere gentagen forsømmelighed.
Afgørelse om tilbagekaldelse af autorisation skal indeholde
oplysninger om adgangen til at begære afgørelsen
indbragt for domstolene og fristen herfor. | | »Miljøministeren og ministeren for
grøn trepart kan endvidere fastsætte nærmere
regler om akkrediteringsordninger, der vedrører
gennemførelsen af egenkontrol, herunder hvilke opgaver der
skal udføres og administration heraf. Miljøministeren
og ministeren for grøn trepart kan desuden fastsætte
nærmere regler om, at akkrediterede virksomheder, der
gennemfører egenkontrol, jf. stk. 1, skal meddele
oplysninger om kontrollen til kommunalbestyrelsen som
tilsynsmyndighed.« | Stk. 3-6.
--- | | |
|