Skriftlig fremsættelse (11. december
2024)
Erhvervsministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
sikkerhed til søs, lov om skibes besætning,
søloven og forskellige andre love (Fratagelse af retten til
at arbejde på danske skibe for søfarende, der
begår personfarlig kriminalitet om bord eller i relation til
tjenesten, ny uddannelse for færgenavigatører,
justering af årlig afgift for skibe og ikraftsættelse
for Grønland af ændringer til søloven og lov om
sikkerhed til søs)
(Lovforslag nr. L 113)
Erhvervsministeriet offentliggjorde i
januar 2024 en række nye tiltag, som skal forebygge mobning
og chikane på danske skibe. Som et led i denne
opfølgning fremsætter Regeringen nu et lovforslag, der
ændrer straffebestemmelserne i lov om sikkerhed til
søs, så domstolene i fremtiden vil have mulighed for
at fratage personer retten til at gøre tjeneste på
danske skibe, hvis de bliver domfældt for alvorlige
forbrydelser som fx vold og sædelighedsforbrydelser. Det er
et skridt, der viser, at vi tager ansvar for at skabe et trygt og
sikkert arbejdsmiljø.
Samtidig vil vi ændre lov om skibes
besætning, så vi kan fastsætte
skibsbesætninger med uddannede færgenavigatører
og udstede et sønæringsbevis til dimittender fra den
nye uddannelse.
Det
foreslås desuden at justereden årlige afgift for skibe.
Vi foreslår, at den samlede brugerbetaling af
Søfartsstyrelsens udgifter forbundet med at have skibe under
dansk flag stiger fra ca. 5 pct. til ca. 15 pct. Afgifterne
fastsættes med en trindeling således, at ejerne af
større skibe skal betale mere i årlig afgift end
ejerne af mindre skibe. Afgiften foreslås forenklet,
således at de nuværende fire afgiftstrin reduceres til
tre. Desuden vil færger, der sejler på ruter omfattet
af lov om kommunal udligning, fremover kunne få refusion af
deres indbetalte årlige afgift. Bevaringsværdige skibe,
optaget på Skibsbevaringsfondens liste, vil fortsat
være undtaget fra denne afgift. Endelig vil vi sikre, at der
kun skal betales forholdsmæssigt for skibe, der ikke
fører dansk flag i hele afgiftsperioden.
For at
ændringerne til søloven og lov om sikkerhed til
søs i henholdsvis lov nr. 526 af 7. juni 2006, lov nr. 493
af 12. maj 2010 samt i lov nr. 1384 af 23. december 2012,
indsættes de nødvendige anordningshjemler.
Lovforslaget vurderes ikke at have betydelige økonomiske
eller administrative konsekvenser. Det ønskes, at
lovforslaget træder i kraft d. 27. februar 2025 af hensyn til
justeringen af den årlige afgift, der opkræves d. 1.
marts.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.