L 113 Forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed til søs, lov om skibes besætning, søloven og forskellige andre love.

(Fratagelse af retten til at arbejde på danske skibe for søfarende, der begår personfarlig kriminalitet om bord eller i relation til tjenesten, ny uddannelse for færgenavigatører, justering af årlig afgift for skibe og ikraftsættelse for Grønland af ændringer til søloven og lov om sikkerhed til søs).

Af: Erhvervsminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2024-25
Status: Fremsat

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 11-12-2024

Fremsættelse: 11-12-2024

Skriftlig fremsættelse (11. december 2024)

20241_l113_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (11. december 2024)

Erhvervsministeren (Morten Bødskov):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed til søs, lov om skibes besætning, søloven og forskellige andre love (Fratagelse af retten til at arbejde på danske skibe for søfarende, der begår personfarlig kriminalitet om bord eller i relation til tjenesten, ny uddannelse for færgenavigatører, justering af årlig afgift for skibe og ikraftsættelse for Grønland af ændringer til søloven og lov om sikkerhed til søs)

(Lovforslag nr. L 113)

Erhvervsministeriet offentliggjorde i januar 2024 en række nye tiltag, som skal forebygge mobning og chikane på danske skibe. Som et led i denne opfølgning fremsætter Regeringen nu et lovforslag, der ændrer straffebestemmelserne i lov om sikkerhed til søs, så domstolene i fremtiden vil have mulighed for at fratage personer retten til at gøre tjeneste på danske skibe, hvis de bliver domfældt for alvorlige forbrydelser som fx vold og sædelighedsforbrydelser. Det er et skridt, der viser, at vi tager ansvar for at skabe et trygt og sikkert arbejdsmiljø.

Samtidig vil vi ændre lov om skibes besætning, så vi kan fastsætte skibsbesætninger med uddannede færgenavigatører og udstede et sønæringsbevis til dimittender fra den nye uddannelse.

Det foreslås desuden at justereden årlige afgift for skibe. Vi foreslår, at den samlede brugerbetaling af Søfartsstyrelsens udgifter forbundet med at have skibe under dansk flag stiger fra ca. 5 pct. til ca. 15 pct. Afgifterne fastsættes med en trindeling således, at ejerne af større skibe skal betale mere i årlig afgift end ejerne af mindre skibe. Afgiften foreslås forenklet, således at de nuværende fire afgiftstrin reduceres til tre. Desuden vil færger, der sejler på ruter omfattet af lov om kommunal udligning, fremover kunne få refusion af deres indbetalte årlige afgift. Bevaringsværdige skibe, optaget på Skibsbevaringsfondens liste, vil fortsat være undtaget fra denne afgift. Endelig vil vi sikre, at der kun skal betales forholdsmæssigt for skibe, der ikke fører dansk flag i hele afgiftsperioden.

For at ændringerne til søloven og lov om sikkerhed til søs i henholdsvis lov nr. 526 af 7. juni 2006, lov nr. 493 af 12. maj 2010 samt i lov nr. 1384 af 23. december 2012, indsættes de nødvendige anordningshjemler. Lovforslaget vurderes ikke at have betydelige økonomiske eller administrative konsekvenser. Det ønskes, at lovforslaget træder i kraft d. 27. februar 2025 af hensyn til justeringen af den årlige afgift, der opkræves d. 1. marts.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.