Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 30. januar 2025
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af SIU) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SIU) vil redegøre for sin stilling til
lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved 2.
behandling.
Borgernes Parti og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget
bemærker, at lovforslaget udmønter to retspolitiske
initiativer fra handlingsplanen mod antisemitisme. Det er
sådan, at det kun er to initiativer fra det nye tillæg
til handlingsplanen, der kræver lovændringer. Vi er i
Alternativet rigtig, rigtig glade for, at der med handlingsplanen
mod antisemitisme igangsættes initiativer for at dæmme
op imod det stigende had mod jøder. Alternativet er rigtig
glad for, at den daværende regering lavede den første
handlingsplan, og at vi kan følge op som et samlet
Folketing. Ingen skal opleve had og trusler og vold på
baggrund af deres religiøse tilhørsforhold.
Med hensyn til lovforslaget er det ikke
nogen hemmelighed, at Alternativet som nævnt under
førstebehandlingen ikke er glad for de to tiltag, som
lovforslaget indeholder. Det er sådan, at når man
indgår politiske aftaler, er der jo tiltag, man rigtig godt
kan lide, og så er der enkelte, man ikke så godt kan
lide. Samlet set står vi med en rigtig, rigtig god
handlingsplan mod antisemitisme, og nærmest alle andre
initiativer støtter Alternativet fuldhjertet op om. Derfor
er vi glade for at være med i aftalen og stemmer for
lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af SIU):
1) Nr. 2
affattes således:
»2. Overskriften før § 4 affattes
således:
»Indbringelse af påbud om
fjernelse eller deaktivering af terrorrelateret indhold for retten
på begæring«.«[Tilpasning af overskrift]
2) Nr. 3
affattes således:
»3. § 4, stk. 1-3, ophæves, og i
stedet indsættes:
»Fremsætter en hostingtjenesteyder, mod
hvem et påbud om fjernelse eller deaktivering af
terrorrelateret indhold efter TCO-forordningens artikel 3, stk. 1,
retter sig, anmodning herom, skal Rigspolitiet snarest muligt
forelægge sagen for retten. Retten afgør ved kendelse,
om påbuddet skal opretholdes.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 2 og
3.«
[Videreførelse af den
særlige lette adgang til domstolsprøvelse i § 4,
stk. 2]
Til § 4
3)
Datoen »den 1. februar 2025« ændres til:
»den 1. marts 2025«.
[Udskudt ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lov nr. 783 af 3. juni 2022 om
supplerende bestemmelser til forordning om håndtering af
udbredelsen af terrorrelateret indhold online (TCO-loven) er der
før § 4 en overskrift med teksten »Påbud om fjernelse eller deaktivering af
terrorrelateret indhold til en hostingtjenesteyder«.
Det foreslås, at overskriften før § 4 affattes
således: »Indbringelse af påbud om fjernelse
eller deaktivering af terrorrelateret indhold for retten på
begæring«. Den foreslåede ændring skal ses,
i sammenhæng med at det i nr. 2 foreslås at
videreføre den særlige lette adgang til
domstolsprøvelse i TCO-lovens § 4, stk. 2.
Til nr. 2
Det fremgår af TCO-lovens § 4,
stk. 1, at påbud om fjernelse eller deaktivering af
terrorrelateret indhold til en hostingtjenesteyder efter
TCO-forordningens artikel 3, stk. 1, og underretninger efter §
3, stk. 1, træffes af Rigspolitiet efter rettens kendelse. I
kendelsen anføres de konkrete omstændigheder i sagen,
hvorpå det støttes, at betingelserne for udstedelse af
påbuddet er opfyldt. Kendelsen kan til enhver tid
omgøres. Det fremgår af TCO-lovens § 4, stk. 2,
at Rigspolitiet snarest muligt skal forelægge sagen for
retten, hvis den, mod hvem påbuddet retter sig,
fremsætter anmodning herom. Retten afgør ved kendelse,
om påbuddet skal opretholdes. Videre fremgår det af
TCO-lovens § 4, stk. 3, at såfremt fristen på 1
time i TCO-forordningens artikel 3, stk. 3, ikke kan overholdes,
dersom retskendelse skal afventes, skal Rigspolitiet træffe
beslutning om udstedelse af påbud uden forudgående
kendelse. I så fald skal Rigspolitiet snarest muligt og
senest inden 24 timer fra underrettelse om påbuddet
forelægge sagen for retten. Retten afgør ved kendelse,
om påbuddet kan godkendes, og om det kan opretholdes. Burde
påbuddet efter rettens opfattelse ikke have været
foretaget, skal retten give meddelelse herom til
Justitsministeriet. Derudover fremgår det af TCO-lovens
§ 4, stk. 4, at retsplejelovens § 694, stk. 1, finder
tilsvarende anvendelse på Rigspolitiets begæringer
efter denne bestemmelse. Endelig fremgår det af TCO-lovens
§ 4, stk. 5, at retsplejelovens kapitel 85 finder tilsvarende
anvendelse for rettens afgørelser efter denne bestemmelse.
Det foreslås, at § 4, stk. 1 og 3, ophæves. Det
vil indebære, at kravet om forudgående retskendelse
ophæves. Forslaget vil medføre, at påbud om
fjernelse eller deaktivering af terrorrelateret indhold til en
hostingtjenesteyder efter TCO-forordningens artikel 3, stk. 1, og
underretninger efter TCO-lovens § 3, stk. 1, træffes af
Rigspolitiet uden rettens forudgående kendelse. Det
bemærkes i den forbindelse, at forordningens betingelser for
udstedelse af påbud i øvrigt vil skulle være
opfyldt, herunder særlig de indholdsmæssige betingelser
i forordningens artikel 3, stk. 4. Endvidere finder forordningens
regler i øvrigt anvendelse, herunder retssikkerhedsgarantier
og klagemekanismer, jf. artikel 9 og 10. Det foreslås
samtidig, at § 4, stk. 2, ophæves, og at det
nuværende stk. 2 i stedet indsættes som stk. 1 med de
nødvendige sproglige tilpasninger som følge af
ophævelsen af stk. 1. Det foreslåede vil
indebære, at fremsætter en hostingtjenesteyder, mod
hvem et påbud om fjernelse eller deaktivering af
terrorrelateret indhold efter TCO-forordningens artikel 3, stk. 1,
retter sig, anmodning herom, skal Rigspolitiet snarest muligt
forelægge sagen for retten. Retten afgør ved kendelse,
om påbuddet skal opretholdes. Det foreslåede er en
videreførelse af den særlige lette adgang til
domstolsprøvelse i § 4, stk. 2, hvorefter Rigspolitiet
på begæring af en hostingstjenesteyder, mod hvem et
påbud om fjernelse eller deaktivering af terrorrelateret
indhold udstedt efter TCO-forordningen artikel 3, stk. 1, retter
sig, indbringer sagen for retten, der ved kendelse afgør, om
påbuddet skal opretholdes.
Til nr. 3
Det fremgår af § 4 i
lovforslaget, at loven træder i kraft den 1. februar 2025.
Det foreslås at ændre ikrafttrædelsestidspunktet
til den 1. marts 2025.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. november
2024 og var til 1. behandling den 17. december 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 4. oktober 2024 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 18. Den 28. november 2024 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Karin
Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S)
Lasse Haugaard Pedersen (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen
(V) Lars Christian Lilleholt (V) Jan E. Jørgensen (V) Henrik
Rejnholt Andersen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda
Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP)
Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA) fmd. Sólbjørg Jakobsen
(LA) Mai Mercado (KF) nfmd. Per
Larsen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Mette Thiesen (DF) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Mads Olsen (SF)
Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Borgernes Parti og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |