L 11 Forslag til lov om ændring af lov om letbane på Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S og lov om trafikselskaber.

(Organisering af daglig ledelse og drift af Hovedstadens Letbane I/S, tilpasning af formålsbestemmelsen for Metroselskabets I/S, videreførelse af bolværksejers forpligtelser i København, placering af Hovedstadens Letbane I/S i diverse samarbejdsfora m.v.).

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2024-25
Status: 1. beh./Henvist til udvalg

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 02-10-2024

Fremsat den 2. oktober 2024 af transportministeren (Thomas Danielsen)

20241_l11_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 2. oktober 2024 af transportministeren (Thomas Danielsen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om letbane på Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S og lov om trafikselskaber

(Organisering af daglig ledelse og drift af Hovedstadens Letbane I/S, tilpasning af formålsbestemmelsen for Metroselskabet I/S, videreførelse af bolværksejeres forpligtelser i København, placering af Hovedstadens Letbane I/S i diverse samarbejdsfora m.v.)

§ 1

I lov om letbane på Ring 3, jf. lovbekendtgørelse nr. 1044 af 17. september 2024, foretages følgende ændringer:

1. I § 5, stk. 1, 2. pkt. ændres »§ 8, stk. 3« til: »§ 8, stk. 4«.

2. I § 5, stk. 3, udgår »projekterings- og«.

3. § 5, stk. 4, ophæves og i stedet indsættes:

»Stk. 4. Hovedstadens Letbane I/S skal drives på et forretningsmæssigt grundlag.

Stk. 5. Transportministeren fastsætter regler om, hvilke opgaver Metroselskabet I/S er forpligtet til at varetage for Hovedstadens Letbane I/S samt rammerne og vilkårene herfor, herunder om betaling fra Hovedstadens Letbane I/S til Metroselskabet I/S.«

§ 2

I lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, jf. lovbekendtgørelse nr. 291 af 16. marts 2023, foretages følgende ændringer:

1. § 8, stk. 1, ophæves og i stedet indsættes:

»Metroselskabet I/S´ formål er at varetage anlæg, drift og vedligeholdelse af den samlede metro. Metroselskabet I/S kan desuden efter anmodning fra ejerne udarbejde indledende undersøgelser, miljøvurderinger og projekteringer af kommende metrolinjer og lignende kollektive transportanlæg.

Stk. 2. Selskabet skal efter instruks fra Hovedstadens Letbane I/S´ bestyrelse varetage anlæg, drift og vedligeholdelse af letbanen på Ring 3, jf. § 5, stk. 3-5, i lov om letbane på Ring 3.«

Stk. 2-8 bliver herefter stk. 3-9.«

2. I § 8, stk. 2, der bliver stk. 3, ændres »metroaktiviteterne, jf. stk. 1« til: »metro- og letbaneaktiviteter m.v., jf. stk. 1 og 2«.

3. I § 8, stk. 3, der bliver stk. 4, udgår », indtil letbanen på Ring 3 tages i brug til passagerdrift«.

4. I § 24 indsættes som stykke 6-8:

»Stk. 6. Udviklingsselskabet By & Havn I/S udpeger en bro- og bolværkskommission for Københavns Havn. Bro- og Bolværkskommissionen skal bestå af to repræsentanter fra Udviklingsselskabet By & Havn I/S hvoraf én skal være forperson, en repræsentant fra Københavns Kommune og tre medlemmer med faglig indsigt i havnekonstruktioner. Bro- og Bolværkskommissionen sekretariatsbetjenes af Udviklingsselskabet By & Havn I/S. I tilfælde af stemmelighed er forpersonens stemme udslagsgivende.

Stk. 7. Bro- og Bolværkskommissionen besigtiger årligt bolværker og broer i Københavns Havn og udarbejder en rapport til Udviklingsselskabet By & Havn I/S om tilstanden af de enkelte konstruktioner. Udviklingsselskabet By & Havn I/S informerer de enkelte ejere om tilstanden på deres konstruktioner.

Stk. 8. Ejere af bolværk i Københavns Havn skal straks udføre nødvendige vedligeholdelsesmæssige arbejder på bolværket, hvis Udviklingsselskabet By & Havn I/S meddeler påbud om dette. Udføres sådanne arbejder ikke straks, kan Udviklingsselskabet By & Havn I/S udføre nødvendige arbejder for ejerens regning. Udgifter for Udviklingsselskabet By & Havn I/S til arbejderne kan inddrives ved udpantning.«

§ 3

I lov om trafikselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 1041 af 17. september 2024, foretages følgende ændringer:

1. I § 4, stk. 1, § 6 a og § 7, stk. 3, 1. pkt., indsættes efter »Metroselskabet I/S«: », Hovedstadens Letbane I/S«.

2. I § 5, stk. 11, 1. pkt., ændres »Skørping« til: »Hobro«.

§ 4

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2025.

Stk. 2. Følgende forskrifter ophæves:

1) Forordning Om Havne-Væsenets nærmere Regulering i København og Christianshavn. cfr. Fr. 15: April 1682. af 18. april 1744.

2) Raadstueplakat nr. 17048 om ændring af havneforordning af 18. april 1744 af 28. september 1768, Plakat ang. adskillige Foranstaltninger til at forekomme Canalernes og Havnens Formuddring i og omkring Kiøbenhavn cfr. Pl. 8. Maj 1788. af 2. maj 1788.

3) Plakat ang. adskillige Foranstaltninger til at forekomme Canalernes og Havnens Formuddring i og omkring Kiøbenhavn cfr. Pl. 8. Maj 1788. af 2. maj 1788.

4) Kongelig reskript af 22. juli 1756.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
 
1.
Indledning
2.
Baggrund
3.
Lovforslagets hovedpunkter
 
3.1.
Metroselskabet I/S skal fortsat være forretningsfører for Hovedstadens Letbane I/S
  
3.1.1.
Gældende ret
  
3.1.2.
Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
 
3.2.
Justering af Metroselskabets formålsbestemmelse
  
3.2.1.
Gældende ret
  
3.2.2.
Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
 
3.4.
Indføjelse af Hovedstadens Letbane I/S i bestemmelser om indtægtsdeling, takstkompetence og DOT i lov om trafikselskaber
  
3.4.1.
Gældende ret
  
3.4.2.
Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
 
3.5.
Videreførelse af bolværkejeres forpligtelser efter Forordning af 18. april 1744 om Havne-Væsenets nærmere regulering i København og Christianshavn cfr. Fr. 15. april 1682 i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S
  
3.5.1.
Gældende ret
 
3.6.
Mulighed for statslig overdragelse af trafikkøberansvaret til Region Nordjylland på strækningen mellem Hobro og Frederikshavn
  
3.6.1.
Gældende ret
  
3.6.2.
Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
4.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
7.
Klimamæssige konsekvenser
8.
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9.
Forholdet til EU-retten
10.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11.
Sammenfattende skema
 


1. Indledning

Lovforslaget har til formål at fastlægge, at Metroselskabet I/S fortsat skal varetage den daglige ledelse og drift af Hovedstadens Letbane I/S under instruks fra bestyrelsen for Hovedstadens Letbane I/S.

Derudover foreslås det at tilpasse Metroselskabet I/S` formålsbestemmelse således, at selskabet varetager samtlige aktiviteter i relation til de allerede anlagte eller besluttede metrostrækninger. Derudover får Metroselskabet I/S med lovforslaget mulighed for efter anmodning fra ejerne at lave indledende undersøgelser, miljøvurderinger og projekteringer af kommende metrolinjer og lignende kollektive transportanlæg.

Endvidere foreslås det, at Hovedstadens Letbane I/S på lige fod med Movia, Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik, indføjes i en række bestemmelser i lov om trafikselskaber om henholdsvis indtægtsdeling, takstkompetence og samarbejde om den offentlige servicetrafik inden for trafikselskabet på Sjællands (Movia) geografiske område.

Det foreslås også, at den fortsat relevante regulering af pligterne for bolværksejerne i Københavns Havn i Forordning af 18. april 1744 om Havne-Væsenets nærmere regulering i København og Christianshavn cfr. Fr. 15. april 1682 flyttes til lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S.

Endelig foreslås det ved en ændring af lov om trafikselskaber at muliggøre, at staten kan overdrage trafikkøberansvaret til Region Nordjylland på strækningen mellem Hobro og Frederikshavn.

2. Baggrund

Ejerkredsen bag Hovedstadens Letbane I/S har anmodet Transportministeriet om at ændre lovgrundlaget for selskabet, således at Metroselskabet I/S fortsætter som forretningsfører for Hovedstadens Letbane I/S også efter at letbanen sættes i drift.

Transportministeriet finder det hensigtsmæssigt at imødekomme denne anmodning, idet modellen har fungeret godt under anlægsfasen.

Samtidig er det fundet hensigtsmæssigt at tilpasse Metroselskabets I/S´ formålsbestemmelse således, at det fremgår af loven, at selskabet har ansvaret for den samlede metro, og at selskabet kan lave indledende undersøgelser, miljøvurderinger og projekteringer af kommende metrolinjer og lignende kollektive transportanlæg. På den måde kan Metroselskabets kompetencer udnyttes til gavn for kommende kollektive transportprojekter. Det undgås på denne måde også, at der skal opbygges nye selskaber eller lignende blot for at lave indledende undersøgelser af et kollektivt transportprojekt.

Derudover finder Transportministeriet det hensigtsmæssigt, at den gældende regulering i Forordning af 18. april 1744 om Havne-Væsenets nærmere regulering i København og Christianshavn cfr. Fr. 15. april 1682, som er af ældre dato, moderniseres og flyttes til lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, og at forordningen samtidig ophæves.

Yderligere er en række tilpasninger i lov om trafikselskaber påkrævede som følge af, at Hovedstadens Letbane I/S er en ny aktør i den kollektive trafik i hovedstadsområdet, når letbanen tages i drift.

3. Lovforslagets hovedpunkter

3.1. Metroselskabet I/S skal fortsat være forretningsfører for Hovedstadens Letbane I/S

3.1.1. Gældende ret

Det følger af § 5, stk. 1 og stk. 3, i lov om letbane på Ring 3 og i § 8, stk. 3, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, at direktionen i Metroselskabet I/S tillige er direktion i Hovedstadens Letbane I/S samt at Metroselskabet I/S skal stille de nødvendige medarbejdere og øvrige ressourcer til rådighed for varetagelse af Hovedstadens Letbane I/S´ virksomhed indtil letbanen på Ring 3 tages i brug til passagerdrift.

Det følger endvidere af § 5, stk. 4, i lov om letbane på Ring 3, at Hovedstadens Letbane I/S betaler Metroselskabet I/S for at varetage direktionsopgaverne m.v., og at afregningen sker til kostpris.

3.1.2. Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

Lovforslaget udspringer af et ønske fra Hovedstadens Letbane I/S´ ejerkreds om, at den nuværende model, hvor Metroselskabet I/S er forretningsfører for Hovedstadens Letbane I/S, fortsætter, også efter at letbanen tages i drift.

En sådan model kræver en justering af lovgrundlaget, idet modellen oprindeligt kun var bestemt til at skulle gælde i anlægsfasen for letbanen i Ring 3, hvorefter ejerkredsen skulle beslutte den fremtidige organiseringsmodel.

Forslaget fastlægger, at Metroselskabet I/S skal være forretningsfører for Hovedstadens Letbane I/S, hvilket vil sige varetage den daglige ledelse og drift af Hovedstadens Letbane I/S under instruks fra bestyrelsen for Hovedstadens Letbane I/S. Metroselskabet I/S´ direktion skal således også være direktion i Hovedstadens Letbane I/S. Metroselskabet I/S skal stille de nødvendige medarbejdere og ressourcer til rådighed for at varetage Hovedstadens Letbane I/S´ virksomhed.

Det foreslås, at Hovedstadens Letbane I/S skal drives på et foreningsmæssigt grundlag, således som det også gælder for Metroselskabet, jf. § 8, stk. 7, i lov om Metroselskabet og Udviklingsselskabet By & Havn I/S. Hovedstadens Letbane I/S skal således i dets virke agere forretningsmæssigt og hele tiden arbejde på at optimere selskabets drift. Hovedstadens Letbane I/S skal således arbejde for at få flest mulige passagerer i letbanen og forsøge at optimere driften mest mulig for på den måde at gøre letbanedriften til en så god forretning som muligt.

Den foreslåede model vil indebære, at det i loven og i den bekendtgørelse, der udstedes i medfør heraf, fastlægges, hvilke opgaver Metroselskabet I/S vil skulle varetage på Hovedstadens Letbane I/S´ vegne.

Modellen vil endvidere indebære, at Hovedstadens Letbane I/S skal betale Metroselskabet I/S for at varetage direktions- og administrationsopgaver for selskabet. Denne afregning skal ske til kostpris, det vil sige at Metroselskabet I/S skal have dækket alle udgifter, der er forbundet med at varetage opgaven for Hovedstadens Letbane I/S, men selskabet skal ikke opnå en avance ved at varetage opgaven. Der vil blive fastsat nærmere regler om afregning i den bekendtgørelse, der skal udstedes.

Det foreslås, at der i § 5, stk. 5, i lov om letbane på Ring 3 indsættes en hjemmel til, at transportministeren fastsætter nærmere regler for, hvilke opgaver Metroselskabet I/S er forpligtet til at varetage for Hovedstadens Letbane I/S samt rammerne og vilkårene herfor, herunder betaling. Det vil således blive beskrevet, hvilke opgaver Metroselskabet I/S bliver forpligtet til at løse for Hovedstadens Letbane I/S, f.eks. den daglige drift og virksomhed, økonomiske forhold, herunder gælds- og formueforvaltning, indgåelse af kontrakter og andre juridiske opgaver, markedsføring, pressehåndtering, deltagelse i samarbejder som repræsentant for Hovedstadens Letbane I/S og sekretariatsfunktion for bestyrelsen for Hovedstadens Letbane I/S.

Alle opgaver, som Metroselskabet I/S skal varetage på vegne af Hovedstadens Letbane I/S, vil blive beskrevet i lovforslaget, og eftersom pligten bliver lagt fast ved lov, kan den kun fjernes eller justeres ved en lovændring.

Desuden vil der også blive fastsat regler om afregningen mellem de to selskaber. Hovedstadens Letbane I/S skal betale Metroselskabet I/S for at være forretningsfører, og betalingen skal være kostprisbaseret.

Metroselskabet I/S bliver således forpligtet til at udføre ordrer fra Hovedstadens Letbane I/S´ bestyrelse om at levere de ydelser, der er defineret og på de vilkår, der er fastlagt.

3.2. Justering af Metroselskabets formålsbestemmelse

3.2.1. Gældende ret

Det fremgår af § 8, stk. 1, i lov Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, at Metroselskabet I/S' formål er at varetage projektering og anlæg af en Cityring som en metro, færdiggørelse af anlæg af Østamagerbanen (metroens 3. etape) samt stå for drift og vedligehold af den samlede metro.

3.2.2. Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

Formålsbestemmelsen for Metroselskabet trænger til en opdatering, idet den skal kunne rumme, at selskabet skal være ansvarligt for samtlige nuværende og kommende metrolinjer. Selskabet skal være ansvarligt for anlæg, drift og vedligeholdelse af den samlede metro. Derudover skal Metroselskabet have hjemmel til efter anmodning fra ejerne at udarbejde indledende undersøgelser, miljøvurderinger og projekteringer af kommende metrolinjer og andre kollektive transportanlæg. Metroselskabet har opbygget en stor ekspertise i at udarbejde diverse undersøgelser af kommende kollektive transportanlæg og Transportministeriet har derfor vurderet, at der skal gives mulighed for at denne ekspertise skal kunne udnyttes.

Derfor foreslås det, at Metroselskabets formålsbestemmelse justeres, således at det fremgår, at Metroselskabet I/S har ansvaret for den samlede metro, herunder for drift og vedligeholdelse af den samlede metro.

Hertil kommer, at Metroselskabet I/S får hjemmel til efter anmodning fra ejerne at udarbejde indledende undersøgelser, miljøvurderinger og projekteringer og af kommende metrolinjer og andre kollektive transportanlæg. Ejerne af selskabet, det vil sige Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og staten, vil således kunne anmode Metroselskabet I/S om at være ansvarlig for at udarbejde indledende undersøgelser, miljøkonsekvensvurderinger af kommende mulige kollektive transportanlæg. Ejerne vil endvidere kunne anmode Metroselskabet I/S om at stå for projekteringer af kommende kollektive trafikanlæg, uanset om der er tale om en ny metrostrækning eller f.eks. en BRT-linje.

Bestemmelsen vil indebære, at Metroselskabet I/S får hjemmel til at påtage sig sådanne opgaver efter opdrag fra ejerkredsen. Der vil i den forbindelse ligeledes skulle tilvejebringes en finansiel hjemmel, f.eks. via en politisk aftale samt en bevilling enten via et aktstykke eller på finansloven.

3.4. Indføjelse af Hovedstadens Letbane I/S i bestemmelser om indtægtsdeling, takstkompetence og DOT i lov om trafikselskaber

3.4.1. Gældende ret

Det fremgår af § 4, stk. 1, i lov om trafikselskaber, at transportministeren kan fastsætte regler for hovedstadsområdet om deling af billetindtægter fra offentlig servicetrafik mellem trafikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der udfører trafik som offentlig service på kontrakt med staten.

Desuden fremgår det af § 6 a i lov om trafikselskaber, at trafikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med staten inden for trafikselskabet på Sjællands geografiske område, deler takstkompetencen for standardbilletter.

Endvidere fremgår det af § 7, stk. 3, i lov om trafikselskaber, at trafikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med staten inden for trafikselskabet på Sjællands geografiske område, i fællesskab skal etablere et samarbejde om den offentlige servicetrafik, der udføres inden for trafikselskabet på Sjællands geografiske område.

3.4.2. Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

Når letbanen på Ring 3 tages i drift, bliver Hovedstadens Letbane I/S en ny trafikvirksomhed inden for henholdsvis trafikselskabet på Sjællands geografiske område og i hovedstadsområdet. Derfor skal Hovedstadens Letbane I/S indføjes i tre bestemmelser i lov om trafikselskaber, således at selskabet indgår på lige fod med de andre trafikvirksomheder; trafikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S, og de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med staten.

De tre bestemmelser drejer sig om delingen af billetindtægter i hovedstadsområdet, takstkompetencen for standardbilletter inden for trafikselskabets på Sjællands geografiske område og i det lovbestemte samarbejde om den offentlige servicetrafik inden for trafikselskabet på Sjællands geografiske område - Din offentlige Transport (DOT).

DOT er etableret som et interessentskab, og det vil derfor være hensigtsmæssigt at ændre interessentskabskontrakten til også at omfatte Hovedstadens Letbane I/S. Parterne i samarbejdet kan dog også vælge en anden selskabsform.

3.5. Videreførelse af bolværkejeres forpligtelser efter Forordning af 18. april 1744 om Havne-Væsenets nærmere regulering i København og Christianshavn cfr. Fr. 15. april 1682 i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S

3.5.1. Gældende ret

I henhold til den gældende regulering i Forordning af 18. april 1744 om Havne-Væsenets nærmere regulering i København og Christianshavn cfr. Fr. 15. april 1682 § 9 andet punktum, som stadig bruges af Udviklingsselskabet By & Havn I/S og Bolværkskommissionen, skal en ejer af et bolværk i Københavns Havn straks udføre vedligeholdelsesmæssige arbejder på et bolværk efter meddelelse fra havnemesteren. Udføres sådanne arbejder ikke, kan havnemesteren udføre arbejderne på bolværket for ejerens regning. Det har ikke i nyere tid været nødvendigt at give påbud om, at mangler ved konstruktionerne skal udbedres, og det har ikke været nødvendigt at udføre arbejder for ejernes regning.

Havnemesterens udgifter til arbejderne er tillagt udpantningsret i Raadstueplakat nr. 17048 om ændring af havneforordning af 18. april 1744 af 28. september 1768.

Brokommissionen og Bolværkskommissionen er nedsat i medfør af kongeligt reskript af 22. juli 1756. Kommissionerne har siden deres oprettelse besigtiget anlæggene i Københavns Havn, og deres praksis i nyere tid har været at sende breve med angivelse af standen til ejerne af anlæggene, herunder de ca. 170 ejere af bolværker i Københavns Havn.

Brokommissionen og Bolværkskommissionen er i dag to separate kommissioner som hver består af havnekaptajnen, havnebygmesteren, stadsbygmesteren, en tømrermester, en smedemester og en murermester.

Stadsbygmesteren i kommissionen udgøres i dag af en ansat ved Københavns Kommune og kommunen udpeger håndværksmestrene i kommissionerne. Havnekaptajnen og havnebygmesteren er ansatte ved havnen, som i dag er ejet af Udviklingsselskabet By & Havn I/S.

3.5.2 Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

Det foreslås, at den stadig relevante regulering af bolværksejerens pligt til at vedligeholde og istandsætte deres bolværker, udpantningsretten og hjemmelsgrundlaget for Brokommissionen og Bolværkskommissionen flyttes til lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S.

Med den foreslåede ændring vil reglerne om Brokommissionen, Bolværkskommissionen og pligterne for bolværksejerne i Københavns Havn blive moderniseret, så de fremstår i et nutidigt sprog og format.

3.6. Mulighed for statslig overdragelse af trafikkøberansvaret til Region Nordjylland på strækningen mellem Hobro og Frederikshavn

3.6.1. Gældende ret

I henhold til den gældende bestemmelse i § 5, stk. 11, 1. pkt., i lov om trafikselskaber, kan Region Nordjylland efter aftale med transportministeren overtage trafikkøberansvaret på statens jernbanestrækning mellem Skørping og Frederikshavn.

3.6.2. Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

Det foreslås, at bemyndigelsen til Region Nordjylland til at overtage trafikkøberansvaret på statens jernbanestrækning udvides til at omfatte jernbanestrækningen mellem Hobro og Frederikshavn, i stedet for kun på strækningen mellem Skørping og Frederikshavn.

Region Nordjylland har længe haft en vision om at udvide sin regionaltogsbetjening mellem Aalborg og Skørping til Hobro, hvorved alle byer i regionen på banestrækningen mellem Hobro og Frederikshavn kan betjenes af regionens egne tog. Efter en gennemført modernisering af banestrækningen Hobro - Aalborg kan dette samtidigt give mulighed for at fremme en hensigtsmæssig arbejdsdeling mellem statslige og regionale tog på strækningen.

På den baggrund foreslås det, at bemyndigelsen til Region Nordjylland til at overtage trafikkøberansvaret på statens jernbanestrækning udvides til at omfatte jernbanestrækningen mellem Hobro og Frederikshavn.

4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har ikke økonomiske og implementeringskonsekvenser for stat, regioner og kommuner.

Det vurderes, at principperne for digitaliseringsklar lovgivning ikke er relevante for lovforslaget.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

6. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.

7. Klimamæssige konsekvenser

Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.

8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser

Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.

9. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 4. juli til den 22. august 2024 (50 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:

Albertslund Kommune, Brøndby Kommune, By & Havn I/S, Dansk Erhverv, Danske Regioner, DI Transport, DSB, Frederiksberg Kommune, Gladsaxe Kommune, Glostrup Kommune, Herlev Kommune, Hovedstadens Letbane I/S, Hvidovre Kommune, Høje-Taastrup Kommune, Ishøj Kommune, KL, Københavns Kommune, Lyngby-Taarbæk Kommune, Metroselskabet I/S, Movia, Nordjyske Jernbaner, Region Hovedstaden, Region Nordjylland, Rødovre Kommune, Trafikselskaberne i Danmark og Vallensbæk Kommune.

 
11. Sammenfattende skema
 
Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Er i strid med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant omfang også gælder ved implementering af ikke erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X)
JA
NEJ
X
 


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Det følger af § 5, stk. 1, 2. pkt., i lov om letbane på Ring 3, at direktionen i Metroselskabet I/S tillige er direktion i Hovedstadens Letbane I/S, jf. § 8, stk. 3, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S.

Det foreslås i § 5, stk. 1, 2. pkt., at henvisningen til lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S skal ændres fra § 8, stk. 3 til § 8, stk. 4.

Den foreslåede bestemmelse er en konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 2, nr. 3, hvor den nuværende § 8, stk. 3, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, bliver til stk. 4.

Til nr. 2

Det følger af § 5, stk. 3, i lov om letbane på Ring 3, at Metroselskabet I/S skal stille de nødvendige medarbejdere og øvrige ressourcer til rådighed for varetagelse af Hovedstadens Letbane I/S´ virksomhed, herunder til udførelse af administrations-, projekterings- og udbuds- og kontraktopgaver vedrørende letbanen på Ring 3 og varetagelse af Hovedstadens Letbane I/S´ gælds- og formueforvaltning.

Det foreslås i § 5, stk. 3, at »projekterings- og« udgår.

Det indebærer. at Hovedstadens Letbane I/S ikke længere skal varetage projekteringsopgaver.

Til nr. 3

Det fremgår af den gældende § 5, stk. 4, i lov om letbane på Ring 3, at Hovedstadens Letbane I/S betaler Metroselskabet I/S for at varetage diverse opgaver for at være forretningsfører, således at Hovedstadens Letbane I/S ikke selv har ansatte. Det fremgår endvidere, at afregningen er baseret på kostpris, og at transportministeren fastsætter nærmere regler for betalingen, hvilket er sket ved bekendtgørelse nr. 279 af 25. marts 2014 om afregning mellem Ring 3 Letbane I/S (nu Hovedstadens Letbane I/S) og Metroselskabet I/S.

Det foreslås, at den gældende § 5, stk. 4 ophæves og erstattes af en ny § 5, stk. 4, om, at Hovedstadens Letbane I/S skal drives på et forretningsmæssigt grundlag.

Hovedstadens Letbane I/S vil således blive drevet som enhver anden kommerciel virksomhed. Hovedstadens Letbane I/S vil således skulle arbejde for få flest mulige passagerer i letbanen og forsøge at optimere driften mest mulig for på den måde at gøre letbanedriften til en så god forretning som muligt.

Der foreslås desuden et nyt § 5, stk. 5, der er en justeret formulering af den gældende § 5, stk. 4. Det foreslås, at transportministeren fastsætter regler om, hvilke opgaver Metroselskabet I/S er forpligtet til at varetage for Hovedstadens Letbane I/S samt rammerne og vilkårene herfor, herunder regler for betalingen fra Hovedstadens Letbane I/S til Metroselskabet I/S.

Bestemmelsen vil medføre, at transportministeren i en bekendtgørelse fastlægger hvilke opgave Metroselskabet I/S er forpligtet til at varetage for Hovedstadens Letbane I/S.

Det vil bl.a. være hensigten at udnytte bemyndigelsesbestemmelsen til at fastsætte, at Metroselskabet I/S efter instruks fra Bestyrelsen for Hovedstadens Letbane I/S skal varetage alle opgaver, der vedrører letbanen på Ring 3. Metroselskabet I/S vil således varetage den daglige drift og virksomhed, herunder direktionsopgaver for Hovedstadens Letbane I/S.

Det vil ligeledes være hensigten at udnytte bemyndigelsesbestemmelsen til at fastsætte, at Hovedstadens Letbane I/S skal kunne bestille ydelser hos Metroselskabet I/S, som sidstnævnte herefter til enhver tid vil være forpligtet til at udføre for Hovedstadens Letbane I/S efter de anvisninger eller pålæg, som bestyrelsen for Hovedstadens Letbane I/S giver.

Det vil endvidere være hensigten at fastsætte, at Metroselskabet I/S til enhver tid vil være forpligtet til at stille det nødvendige antal medarbejdere og øvrige ressourcer til rådighed for varetagelse af Hovedstadens Letbanes I/S' daglige drift og virksomhed.

Det vil også være hensigten at fastsætte, at Metroselskabet I/S vil skulle varetage alle juridiske og økonomiske opgaver for Hovedstadens Letbane I/S. Metroselskabet I/S vil desuden skulle deltage som repræsentant for Hovedstadens Letbane I/S i samarbejder, som Hovedstadens Letbane I/S indgår i, samt i selskaber, interessentskaber m.v., som Hovedstadens Letbane I/S har ejerandele i. Endvidere vil Metroselskabet skulle varetage kommunikation, markedsføring og pressehåndtering for Hovedstadens Letbane I/S. Endelig vil Metroselskabet I/S sekretariatsbetjene bestyrelsen for Hovedstadens Letbane I/S.

Det vil være hensigten at fastsætte, at Hovedstadens Letbane I/S vil skulle betale Metroselskabet I/S for at varetage den daglige drift og virksomhed, herunder direktionsopgaver, for Hovedstadens Letbane I/S. Afregningen vil skulle ske til kostpris det vil sige at Metroselskabet I/S skal have dækket alle udgifter, der er forbundet med at varetage opgaven for Hovedstadens Letbane I/S, men selskabet skal ikke opnå en avance ved at varetage opgaven.

Betalingen vil omfatte de medarbejdere i Metroselskabet I/S, der udelukkende arbejder med opgaver, der er relateret til letbanen på Ring 3. Det vil sige samtlige omkostninger til løn, pension m.v. for de pågældende medarbejdere, samt en forholdsmæssig andel af Metroselskabet I/S' faste omkostninger, løn til administrativt personale, husleje, it, m.v. Den forholdsmæssige andel af de faste omkostninger skal ses i forhold det samlede antal medarbejdere i Metroselskabet I/S.

Betalingen vil også omfatte medarbejdere i Metroselskabet I/S, der delvist arbejder med opgaver, der er relateret til letbanen på Ring 3 i form af en forholdsmæssig andel af omkostningerne til løn og pension m.v., samt en forholdsmæssig andel af Metroselskabet I/S' faste omkostninger, løn til administrativt personale, husleje, it, mv.

Såvel Metroselskabet I/S' revisorer som Hovedstadens Letbane I/S' revisorer vil skulle påse, at afregningen sker i overensstemmelse med de udstedte retningslinjer.

Til § 2

Til nr. 1

Det fremgår af § 8, stk. 1, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, at Metroselskabet I/S' formål er at varetage projektering og anlæg af en Cityring som en metro, færdiggørelse af anlæg af Østamagerbanen (metroens 3. etape) samt stå for drift og vedligehold af den samlede metro.

Det foreslås, at den gældende formulering ophæves og erstattes af et nyt § 8, stk. 1, 1. pkt., der angiver, at Metroselskabet I/S´ formål er at varetage anlæg, drift og vedligeholdelse af den samlede metro og at Metroselskabet I/S efter anmodning fra ejerne kan udarbejde indledende undersøgelser, miljøvurderinger og projekteringer af kommende metrolinjer og lignende kollektive transportanlæg.

Forslaget vil medføre, at Metroselskabet I/S fortsat har ansvaret for den samlede metro, herunder for drift og vedligeholdelse. Der er tale om en sproglig tilpasning af bestemmelsen, idet de enkelte etaper af metroen ikke længere nævnes.

Det foreslås, at der indsættes et nyt § 8, stk. 1, 2. pkt., som angiver, at Metroselskabet I/S får hjemmel til efter anmodning fra ejerne (Københavns Kommune, staten og Frederiksberg Kommune) at udarbejde indledende undersøgelser, miljøvurderinger og projektering af kommende metrolinjer og andre kollektive transportanlæg. Ejerne vil således kunne anmode Metroselskabet I/S om at stå for at udarbejde indledende undersøgelser, miljøkonsekvensvurderinger og projektering af kommende kollektive transportanlæg, uanset om der er tale om en ny metrostrækning eller f.eks. en BRT-linje.

Metroselskabet I/S vil med den foreslåede bestemmelse få hjemmel til at påtage sig sådanne opgaver, såfremt ejerne anmoder Metroselskabet I/S om at varetage en sådan opgave, mens den finansielle hjemmel må tilvejebringes på anden vis, f.eks. via en politisk aftale samt en bevilling enten via et aktstykke eller på finansloven, eller en bevilling, der er tiltrådt af enten Københavns- eller Frederiksberg Kommune.

Det kræver enighed mellem de tre ejere af Metroselskabet I/S førend Metroselskabet kan påbegynde en sådan opgave.

Til nr. 2

Det fremgår af § 8, stk. 2, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, at selskabet tillige kan drive anden virksomhed, som en naturlig forretningsmæssig sammenhæng med metroaktiviteterne, jf. stk. 1.

Det foreslås, i § 8, stk. 2, der bliver stk. 3, at »metroaktiviteterne« ændres til »metro- og letbaneaktiviteterne«. Den foreslåede ændring er en konsekvensrettelse i forhold til foreslåede affattelse af § 8, stk. 1 og 2 i nr. 1 ovenfor.

Metroselskabet I/S vil med den foreslåede ændring få mulighed for at drive anden virksomhed, som har en naturlig forretningsmæssig sammenhæng med letbaneaktiviteter, udover at selskabet fortsat har muligheden for så vidt angår metroaktiviteter. Det kan f.eks. være salg af ekspertviden til andre selskaber.

Til nr. 3

Det fremgår af § 8, stk. 3, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, at direktionen i Metroselskabet I/S tillige skal være direktion i Hovedstadens Letbane I/S, og Metroselskabet I/S skal stille de nødvendige medarbejdere og øvrige ressourcer til rådighed for varetagelse af Hovedstadens Letbane I/S' virksomhed, jf. § 5 i lov om letbane på Ring 3 indtil letbanen tages i brug til passagerdrift.

Det foreslås, i § 8, stk. 3, der bliver stk. 4 at »indtil letbanen på Ring 3 tages i brug til passagerdrift« udgår.

Virkningen af den foreslåede bestemmelse er, at direktionen i Metroselskabet I/S fortsat vil skulle være direktion i Hovedstadens Letbane I/S, og at Metroselskabet I/S fortsat vil skulle stille de nødvendige medarbejdere og øvrige ressourcer til rådighed for varetagelse af Hovedstadens Letbane I/S' virksomhed, efter at letbanen tages i brug til passagerdrift.

Der vil således tale om en lovbunden opgave for Metroselskabet I/S. Det vil blive nærmere fastlagt i den bekendtgørelse, der skal udstedes i henhold til lovforslagets § 1, nr. 3, hvilke opgaver Metroselskabet I/S skal varetage for Hovedstadens Letbane I/S. Både de konkrete opgaver, vilkår for opgavevaretagelsen, Metroselskabet I/S´ ansvar, regler om prokura, tavshedspligt, inhabilitet, betaling fra Hovedstadens Letbane I/S til Metroselskabet I/S for opgavevaretagelsen m.v. vil blive nærmere beskrevet i bekendtgørelsen.

Til nr. 4

Det fremgår af § 9, 2. pkt. i Forordning af 18. april 1744 om Havne-Væsenets nærmere regulering i København og Christianshavn cfr. Fr. 15. april 1682, at en ejer af et bolværk i Københavns Havn straks skal udbedre standen på et bolværk efter meddelelse fra havnemesteren. Såfremt ejeren ikke udbedrer standen, kan havnemesteren udbedre bolværkets stand på ejerens bekostning.

Brokommissionen og Bolværkskommissionen er nedsat i medfør af kongeligt reskript af 22. juli 1756 og kommissionerne har siden deres oprettelse besigtiget anlæggene i Københavns Havn.

Det foreslås, at der indsættes et nyt § 24, stk. 6, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S. Efter den foreslåede bestemmelse fastsættes det, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S udpeger en samlet Bro- og Bolværkskommission. Det foreslås, at kravene til at de faglige medlemmer af Bro- og Bolværkskommissionen skal være en smedemester, tømrermester og murermester erstattes med henvisninger til personer med faglig indsigt i havnekonstruktioner og repræsentanter for Udviklingsselskabet By & Havn I/S og Københavns Kommune.

En af repræsentanterne fra Udviklingsselskabet By & Havn I/S skal fortsat være forperson for Bro- og Bolværkskommissionen. De tre medlemmer med faglig indsigt i havnekonstruktioner kan fortsat være håndværkermestre indenfor de relevante fag, men kan også være andre sagkyndige med faglig indsigt i havnekonstruktioner.

Bestemmelsen vil endvidere medføre, at Bro- og Bolværkskommissionen fortsat skal sekretariatsbetjenes af Udviklingsselskabet By & Havn I/S.

Det foreslås med § 24, stk. 7, at Bro- og Bolværkskommissionen årligt skal besigtige bolværker og broer i Københavns Havn og udarbejde en rapport til Udviklingsselskabet By & Havn I/S om tilstanden af de enkelte konstruktioner, og at Udviklingsselskabet By & Havn I/S informerer de enkelte ejere om standen på deres konstruktioner.

Bestemmelsen vil være en videreførelse af Brokommissionens og Bolværkskommissionens nuværende praksis. Bro- og Bolværkskommissionen vil fortsat skulle gennemføre en årlig besigtigelse af bolværkerne og broerne i Københavns Havn og på baggrund af besigtigelsen udarbejde en rapport om tilstanden af de enkelte konstruktioner. Udviklingsselskabet By & Havn I/S vil endvidere skulle informere de enkelte ejere af konstruktionerne om deres stand.

Det foreslås med § 24, stk. 8, 1. pkt., at ejere af bolværk i Københavns Havn straks skal udføre nødvendige vedligeholdelsesmæssige arbejder på bolværket, hvis Udviklingsselskabet By & Havn I/S meddeler påbud om dette.

Bestemmelsen vil medføre, at forpligtelsen efter gældende § 9, 2. pkt. i Forordning af 18. april 1744 om Havne-Væsenets nærmere regulering i København og Christianshavn cfr. Fr. 15. april 1682 videreføres. Et påbud om at udføre nødvendige vedligeholdelsesmæssige arbejder vil f.eks. kunne gives, hvis en ejer af et bolværk ikke udfører det nødvendige vedligehold efter, at Bro- og Bolværkskommissionens besigtigelse har påvist væsentlige mangler ved bolværkerts tilstand til fare for ophold og sikkerhed i Københavns Havn. Et påbud vil dog også kunne gives, hvis det på andre måder konstateres, at bolværkets tilstand kræver, at vedligeholdelsesmæssige arbejder straks udføres for at sikre bolværkets funktion og sikkerhed. Udføres sådanne arbejder ikke straks, hvilket vil sige uden unødigt ophold, kan Udviklingsselskabet By & Havn I/S udføre de nødvendige arbejder på ejerens regning.

Det foreslås med § 24, stk. 8, 2. pkt., at Udviklingsselskabet By & Havn I/S' udgifter til de nødvendige arbejder kan inddrives ved udpantning.

Bestemmelsen vil være en videreførelse af gældende ret, jf. Raadstueplakat nr. 17048 om ændring af havneforordning af 18. april 1744 af 28. september 1768. Den foreslåede ændring vil ikke have til formål at ændre gældende ret eller praksis. Videreførelsen indebærer, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S' udgifter til at vedligeholde et bolværk for ejerens regning kan inddrives ved udpantning i ejendommen, såfremt ejeren ikke betaler.

Til § 3

Til nr. 1

Det fremgår af § 4, stk. 1, i lov om trafikselskaber, at transportministeren kan fastsætte regler for hovedstadsområdet om deling af billetindtægter fra offentlig servicetrafik mellem trafikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der udfører trafik som offentlig service på kontrakt med staten.

Desuden fremgår det af § 6 a i lov om trafikselskaber, at trafikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med staten inden for trafikselskabet på Sjællands geografiske område, deler takstkompetencen for standardbilletter.

Endvidere fremgår det af § 7, stk. 3, i lov om trafikselskaber, at trafikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med staten inden for trafikselskabet på Sjællands geografiske område, i fællesskab skal etablere et samarbejde om den offentlige servicetrafik, der udføres inden for trafikselskabet på Sjællands geografiske område.

Det foreslås at ændre lov om trafikselskaber således, at der i § 4, stk. 1, § 6 a og § 7, stk. 3, 1. pkt., indsættes »,Hovedstadens Letbane I/S« efter »Metroselskabets I/S«.

Formålet med ændringen vil være, at ligestille Hovedstadens Letbane I/S med de øvrige trafikvirksomheder i henholdsvis trafikselskabet på Sjællands geografiske område og i hovedstadsområdet.

Den foreslåede ændring, hvorefter »Hovedstadens Letbane I/S« indsættes i den gældende § 4, stk. 1, i lov trafikselskaber, vil medføre, at Hovedstadens Letbane I/S skal indgå som en part i indtægtsdelingen i hovedstadsområdet, idet selskabet skal have billetindtægterne fra rejser, der udelukkende foretages med letbanen og desuden skal have en vis del af billetindtægterne fra rejser, der foretages med letbanen og som samtidig omfatter rejser med andre kollektive transportformer (kombirejser).

Derudover vil den foreslåede ændring, hvorefter »Hovedstadens Letbane I/S« indsættes i den gældende § 6 a i lov trafikselskaber, medføre, at Hovedstadens Letbane I/S skal have del i takstkompetencen inden for trafikselskabet på Sjællands geografiske område sammen med trafikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med staten.

Endelig vil den foreslåede ændring, hvorefter »Hovedstadens Letbane I/S« indsættes i den gældende § 7, stk. 3, i lov trafikselskaber, medføre, at Hovedstadens Letbane I/S skal have en plads i samarbejdet om den offentlige servicetrafik inden for trafikselskabet på Sjællands geografiske område, Din Offentlige Transport (DOT).

Til nr. 2

Det fremgår af § 5, stk. 11, 1. pkt., i lov om trafikselskaber, at Region Nordjylland efter aftale med transportministeren kan overtage trafikkøberansvaret på statens jernbanestrækning mellem Skørping og Frederikshavn.

Med den foreslåede ændring af § 5, stk. 11, 1. pkt., i lov om trafikselskaber ændres »Skørping« til: »Hobro».

Bemyndigelsen til Region Nordjylland til at overtage trafikkøberansvaret på statens jernbanestrækning foreslås således udvidet til at omfatte jernbanestrækningen mellem Hobro og Frederikshavn, i stedet for kun på strækningen mellem Skørping og Frederikshavn.

Med den forslåede ændring vil det blive muligt for transportministeren at indgå en tillægsaftale med Region Nordjylland om, at regionen kan at udvide sin regionaltogsbetjening mellem Aalborg og Skørping til Hobro, hvorved alle byer i regionen på banestrækningen mellem Hobro og Frederikshavn kan betjenes af regionens egne tog.

Til § 4

Det foreslås i stk. 1, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2025.

Det foreslås i stk. 2, at Forordning Om Havne-Væsenets nærmere Regulering i København og Christianshavn. cfr. Fr. 15: April 1682. af 18. april 1744, Raadstueplakat nr. 17048 om ændring af havneforordning af 18. april 1744 af 28. september 1768, Plakat ang. adskillige Foranstaltninger til at forekomme Canalernes og Havnens Formuddring i og omkring Kiøbenhavn cfr. Pl. 8. Maj 1788. af 2. maj 1788 og kongelig reskript af 22. juli 1756 ophæves som konsekvens af, at den hidtil gældende regulering flyttes til lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S.

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet det følger af § 34 i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S og § 38 i lov om trafikselskaber, at de to love ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland. Lov om letbane på Ring 3 gælder heller ikke for Færøerne og Grønland, og kan ikke sættes i kraft for Færøerne og Grønland.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
 
Gældende formulering
Lovforslaget
 
§ 1
  
 
I lov om letbane på Ring 3, jf. lovbekendtgørelse nr. 1044 af 17. september 2024, foretages følgende ændringer:
  
§ 5. Hovedstadens Letbane I/S ledes af en bestyrelse og en direktion. Direktionen i Metroselskabet I/S er tillige direktion i Hovedstadens Letbane I/S, jf. § 8, stk. 3, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
1. I § 5, stk. 1, 2. pkt. ændres »§ 8, stk. 3« til: »§ 8, stk. 4«.
  
Stk. 2 ---
 
  
Stk. 3. Metroselskabet I/S stiller de nødvendige medarbejdere og øvrige ressourcer til rådighed for varetagelse af Hovedstadens Letbane I/S' virksomhed, herunder til udførelse af administrations-, projekterings- og udbuds- og kontraktopgaver vedrørende letbanen på Ring 3, og varetagelse af Hovedstadens Letbane I/S' gælds- og formueforvaltning.
2. I § 5, stk. 3, udgår »projekterings- og«.
  
Stk. 4. Hovedstadens Letbane I/S betaler Metroselskabet I/S for at varetage de nævnte opgaver, jf. stk. 1-3, baseret på kostpris. Transportministeren fastsætter nærmere regler for betalingen.
3. § 5, stk. 4, ophæves og i stedet indsættes:
»Stk. 4. Hovedstadens Letbane I/S skal drives på et forretningsmæssigt grundlag.
Stk. 5. Transportministeren fastsætter regler om, hvilke opgaver Metroselskabet I/S er forpligtet til at varetage for Hovedstadens Letbane I/S samt rammerne og vilkårene herfor, herunder om betaling fra Hovedstadens Letbane I/S til Metroselskabet I/S.«
  
 
§ 2
  
 
I lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, jf. lovbekendtgørelse nr. 291 af 16. marts 2023, foretages følgende ændringer:
  
§ 8. Metroselskabet I/S' formål er at varetage projektering og anlæg af en Cityring som en metro, færdiggørelse af anlæg af Østamagerbanen (metroens 3. etape) samt stå for drift og vedligehold af den samlede metro.
1. § 8, stk. 1, ophæves og i stedet indsættes:
»Metroselskabet I/S´ formål er at varetage anlæg, drift og vedligeholdelse af den samlede metro. Metroselskabet I/S kan desuden efter anmodning fra ejerne udarbejde indledende undersøgelser, miljøvurderinger og projekteringer af kommende metrolinjer og lignende kollektive transportanlæg.
Stk. 2. Selskabet skal efter instruks fra Hovedstadens Letbane I/S´ bestyrelse varetage anlæg, drift og vedligeholdelse af letbanen på Ring 3, jf. § 5, stk. 3-5, i lov om letbane på Ring 3.«
Stk. 2-8 bliver herefter stk. 3-9.
  
Stk. 2. Selskabet kan tillige drive anden virksomhed, som har en naturlig forretningsmæssig sammenhæng med metroaktiviteterne, jf. stk. 1.
2. I § 8, stk. 2, der bliver stk. 3, ændres »metroaktiviteterne, jf. stk. 1« til: »metro- og letbaneaktiviteter m.v., jf. stk. 1 og 2«.
  
Stk. 3. Direktionen i Metroselskabet I/S skal tillige være direktion i Hovedstadens Letbane I/S, og Metroselskabet I/S skal stille de nødvendige medarbejdere og øvrige ressourcer til rådighed for varetagelse af Hovedstadens Letbane I/S' virksomhed, jf. § 5 i lov om letbane på Ring 3, indtil letbanen på Ring 3 tages i brug til passagerdrift.
3. I § 8, stk. 3, der bliver stk. 4, udgår », indtil letbanen på Ring 3 tages i brug til passagerdrift«.
  
Stk. 4-8. ---
 
  
§ 24. Lov om havne finder ikke anvendelse på Københavns Havn, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1 a i lov om havne finder anvendelse for Københavns Havn. Endvidere finder kapitel 3 og 5 a-7 i lov om havne anvendelse på driften af Københavns Havn med de afvigelser, der følger af bestemmelserne i denne lov.
Stk. 3. Udvidelser af havnen kræver tilladelse af transportministeren.
Stk. 4. Uddybning og opfyldning samt etablering af faste anlæg m.v. inden for havnens søområde kræver tilladelse af transportministeren.
Stk. 5. Der kan fastsættes vilkår i forbindelse med tilladelser efter stk. 3 og 4, herunder om sikkerhedsstillelse for udgifter til fjernelse af de nævnte anlæg, vedligeholdelse og godkendelse af overdragelse m.v.
4. I § 24 indsættes som stykke 6-8:
»Stk. 6. Udviklingsselskabet By & Havn I/S udpeger en bro- og bolværkskommission for Københavns Havn. Bro- og Bolværkskommissionen skal bestå af to repræsentanter fra Udviklingsselskabet By & Havn I/S hvoraf én skal være forperson, en repræsentant fra Københavns Kommune og tre medlemmer med faglig indsigt i havnekonstruktioner. Bro- og Bolværkskommissionen sekretariatsbetjenes af Udviklingsselskabet By & Havn I/S. I tilfælde af stemmelighed er forpersonens stemme udslagsgivende.
Stk. 7. Bro- og Bolværkskommissionen besigtiger årligt bolværker og broer i Københavns Havn og udarbejder en rapport til Udviklingsselskabet By & Havn I/S om tilstanden af de enkelte konstruktioner. Udviklingsselskabet By & Havn I/S informerer de enkelte ejere om tilstanden på deres konstruktioner.
Stk. 8. Ejere af bolværk i Københavns Havn skal straks udføre nødvendige vedligeholdelsesmæssige arbejder på bolværket, hvis Udviklingsselskabet By & Havn I/S meddeler påbud om dette. Udføres sådanne arbejder ikke straks, kan Udviklingsselskabet By & Havn I/S udføre nødvendige arbejder for ejerens regning. Udgifter for Udviklingsselskabet By & Havn I/S til arbejderne kan inddrives ved udpantning.«
  
 
§ 3
  
 
I lov om trafikselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 1041 af 17. september 2024, foretages følgende ændringer:
  
§ 4. Transportministeren kan fastsætte regler for hovedstadsområdet om deling af billetindtægter fra offentlig servicetrafik mellem trafikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der udfører trafik som offentlig service på kontrakt med staten.
§ 6 a. Trafikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med staten inden for trafikselskabet på Sjællands geografiske område, deler takstkompetencen for standardbilletter.
§ 7, Stk. 3. Trafikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med staten inden for trafikselskabet på Sjællands geografiske område, skal i fællesskab etablere et samarbejde om den offentlige servicetrafik, der udføres inden for trafikselskabet på Sjællands geografiske område.
1. I § 4, stk. 1, § 6 a og § 7, stk. 3, 1. pkt., indsættes efter »Metroselskabet I/S«: », Hovedstadens Letbane I/S«.
  
§ 5. ---
 
Stk. 2-10. ---
Stk. 11. Region Nordjylland kan efter aftale med transportministeren overtage trafikkøberansvaret for togtrafikbetjeningen på statens jernbanestrækning mellem Skørping og Frederikshavn. Regionen kan overdrage trafikkøberansvaret til trafikselskabet.
2. I § 5, stk. 11, 1. pkt., ændres »Skørping« til: »Hobro»