Fremsat den 2. oktober 2024 af transportministeren (Thomas Danielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om letbane på
Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By &
Havn I/S og lov om trafikselskaber
(Organisering af daglig ledelse og drift af
Hovedstadens Letbane I/S, tilpasning af formålsbestemmelsen
for Metroselskabet I/S, videreførelse af
bolværksejeres forpligtelser i København, placering af
Hovedstadens Letbane I/S i diverse samarbejdsfora m.v.)
§ 1
I lov om letbane på Ring 3, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1044 af 17. september 2024, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 5, stk. 1, 2. pkt. ændres
»§ 8, stk. 3« til: »§ 8, stk.
4«.
2. I
§ 5, stk. 3, udgår
»projekterings- og«.
3. § 5,
stk. 4, ophæves og i stedet indsættes:
»Stk. 4.
Hovedstadens Letbane I/S skal drives på et
forretningsmæssigt grundlag.
Stk. 5.
Transportministeren fastsætter regler om, hvilke opgaver
Metroselskabet I/S er forpligtet til at varetage for Hovedstadens
Letbane I/S samt rammerne og vilkårene herfor, herunder om
betaling fra Hovedstadens Letbane I/S til Metroselskabet
I/S.«
§ 2
I lov om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S, jf. lovbekendtgørelse
nr. 291 af 16. marts 2023, foretages følgende
ændringer:
1. § 8,
stk. 1, ophæves og i stedet indsættes:
»Metroselskabet I/S´ formål er at
varetage anlæg, drift og vedligeholdelse af den samlede
metro. Metroselskabet I/S kan desuden efter anmodning fra ejerne
udarbejde indledende undersøgelser, miljøvurderinger
og projekteringer af kommende metrolinjer og lignende kollektive
transportanlæg.
Stk. 2.
Selskabet skal efter instruks fra Hovedstadens Letbane I/S´
bestyrelse varetage anlæg, drift og vedligeholdelse af
letbanen på Ring 3, jf. § 5, stk. 3-5, i lov om letbane
på Ring 3.«
Stk. 2-8 bliver herefter stk.
3-9.«
2. I
§ 8, stk. 2, der bliver stk. 3,
ændres »metroaktiviteterne, jf. stk. 1« til:
»metro- og letbaneaktiviteter m.v., jf. stk. 1 og
2«.
3. I
§ 8, stk. 3, der bliver stk. 4,
udgår », indtil letbanen på Ring 3 tages i brug
til passagerdrift«.
4. I
§ 24 indsættes som stykke
6-8:
»Stk. 6.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S udpeger en bro- og
bolværkskommission for Københavns Havn. Bro- og
Bolværkskommissionen skal bestå af to
repræsentanter fra Udviklingsselskabet By & Havn I/S
hvoraf én skal være forperson, en repræsentant
fra Københavns Kommune og tre medlemmer med faglig indsigt i
havnekonstruktioner. Bro- og Bolværkskommissionen
sekretariatsbetjenes af Udviklingsselskabet By & Havn I/S. I
tilfælde af stemmelighed er forpersonens stemme
udslagsgivende.
Stk. 7. Bro- og
Bolværkskommissionen besigtiger årligt bolværker
og broer i Københavns Havn og udarbejder en rapport til
Udviklingsselskabet By & Havn I/S om tilstanden af de enkelte
konstruktioner. Udviklingsselskabet By & Havn I/S informerer de
enkelte ejere om tilstanden på deres konstruktioner.
Stk. 8. Ejere af
bolværk i Københavns Havn skal straks udføre
nødvendige vedligeholdelsesmæssige arbejder på
bolværket, hvis Udviklingsselskabet By & Havn I/S
meddeler påbud om dette. Udføres sådanne
arbejder ikke straks, kan Udviklingsselskabet By & Havn I/S
udføre nødvendige arbejder for ejerens regning.
Udgifter for Udviklingsselskabet By & Havn I/S til arbejderne
kan inddrives ved udpantning.«
§ 3
I lov om trafikselskaber, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1041 af 17. september 2024, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 1, § 6 a og § 7,
stk. 3, 1. pkt., indsættes efter »Metroselskabet
I/S«: », Hovedstadens Letbane I/S«.
2. I
§ 5, stk. 11, 1. pkt.,
ændres »Skørping« til:
»Hobro«.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 2. Følgende
forskrifter ophæves:
1) Forordning Om
Havne-Væsenets nærmere Regulering i København og
Christianshavn. cfr. Fr. 15: April 1682. af 18. april 1744.
2)
Raadstueplakat nr. 17048 om ændring af havneforordning af 18.
april 1744 af 28. september 1768, Plakat ang. adskillige
Foranstaltninger til at forekomme Canalernes og Havnens Formuddring
i og omkring Kiøbenhavn cfr. Pl. 8. Maj 1788. af 2. maj
1788.
3) Plakat ang.
adskillige Foranstaltninger til at forekomme Canalernes og Havnens
Formuddring i og omkring Kiøbenhavn cfr. Pl. 8. Maj 1788. af
2. maj 1788.
4) Kongelig
reskript af 22. juli 1756.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 3.1. | Metroselskabet I/S skal
fortsat være forretningsfører for Hovedstadens Letbane
I/S | | | 3.1.1. | Gældende
ret | | | 3.1.2. | Transportministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 3.2. | Justering af
Metroselskabets formålsbestemmelse | | | 3.2.1. | Gældende
ret | | | 3.2.2. | Transportministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 3.4. | Indføjelse af
Hovedstadens Letbane I/S i bestemmelser om indtægtsdeling,
takstkompetence og DOT i lov om trafikselskaber | | | 3.4.1. | Gældende
ret | | | 3.4.2. | Transportministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 3.5. | Videreførelse af
bolværkejeres forpligtelser efter Forordning af 18. april
1744 om Havne-Væsenets nærmere regulering i
København og Christianshavn cfr. Fr. 15. april 1682 i
lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn
I/S | | | 3.5.1. | Gældende
ret | | 3.6. | Mulighed for statslig
overdragelse af trafikkøberansvaret til Region Nordjylland
på strækningen mellem Hobro og
Frederikshavn | | | 3.6.1. | Gældende
ret | | | 3.6.2. | Transportministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Klimamæssige
konsekvenser | 8. | Miljø- og
naturmæssige konsekvenser | 9. | Forholdet til
EU-retten | 10. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 11. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
fastlægge, at Metroselskabet I/S fortsat skal varetage den
daglige ledelse og drift af Hovedstadens Letbane I/S under instruks
fra bestyrelsen for Hovedstadens Letbane I/S.
Derudover foreslås det at tilpasse
Metroselskabet I/S` formålsbestemmelse således, at
selskabet varetager samtlige aktiviteter i relation til de allerede
anlagte eller besluttede metrostrækninger. Derudover
får Metroselskabet I/S med lovforslaget mulighed for efter
anmodning fra ejerne at lave indledende undersøgelser,
miljøvurderinger og projekteringer af kommende metrolinjer
og lignende kollektive transportanlæg.
Endvidere foreslås det, at Hovedstadens
Letbane I/S på lige fod med Movia, Metroselskabet I/S og de
jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik,
indføjes i en række bestemmelser i lov om
trafikselskaber om henholdsvis indtægtsdeling,
takstkompetence og samarbejde om den offentlige servicetrafik inden
for trafikselskabet på Sjællands (Movia) geografiske
område.
Det foreslås også, at den fortsat
relevante regulering af pligterne for bolværksejerne i
Københavns Havn i Forordning af 18. april 1744 om
Havne-Væsenets nærmere regulering i København og
Christianshavn cfr. Fr. 15. april 1682 flyttes til lov om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
Endelig foreslås det ved en
ændring af lov om trafikselskaber at muliggøre, at
staten kan overdrage trafikkøberansvaret til Region
Nordjylland på strækningen mellem Hobro og
Frederikshavn.
2. Baggrund
Ejerkredsen bag Hovedstadens Letbane I/S har
anmodet Transportministeriet om at ændre lovgrundlaget for
selskabet, således at Metroselskabet I/S fortsætter som
forretningsfører for Hovedstadens Letbane I/S også
efter at letbanen sættes i drift.
Transportministeriet finder det
hensigtsmæssigt at imødekomme denne anmodning, idet
modellen har fungeret godt under anlægsfasen.
Samtidig er det fundet hensigtsmæssigt
at tilpasse Metroselskabets I/S´ formålsbestemmelse
således, at det fremgår af loven, at selskabet har
ansvaret for den samlede metro, og at selskabet kan lave indledende
undersøgelser, miljøvurderinger og projekteringer af
kommende metrolinjer og lignende kollektive transportanlæg.
På den måde kan Metroselskabets kompetencer udnyttes
til gavn for kommende kollektive transportprojekter. Det
undgås på denne måde også, at der skal
opbygges nye selskaber eller lignende blot for at lave indledende
undersøgelser af et kollektivt transportprojekt.
Derudover finder Transportministeriet det
hensigtsmæssigt, at den gældende regulering i
Forordning af 18. april 1744 om Havne-Væsenets nærmere
regulering i København og Christianshavn cfr. Fr. 15. april
1682, som er af ældre dato, moderniseres og flyttes til lov
om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, og
at forordningen samtidig ophæves.
Yderligere er en række tilpasninger i
lov om trafikselskaber påkrævede som følge af,
at Hovedstadens Letbane I/S er en ny aktør i den kollektive
trafik i hovedstadsområdet, når letbanen tages i
drift.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Metroselskabet I/S skal fortsat være
forretningsfører for Hovedstadens Letbane I/S
3.1.1. Gældende ret
Det følger af § 5, stk. 1 og stk.
3, i lov om letbane på Ring 3 og i § 8, stk. 3, i lov om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, at
direktionen i Metroselskabet I/S tillige er direktion i
Hovedstadens Letbane I/S samt at Metroselskabet I/S skal stille de
nødvendige medarbejdere og øvrige ressourcer til
rådighed for varetagelse af Hovedstadens Letbane I/S´
virksomhed indtil letbanen på Ring 3 tages i brug til
passagerdrift.
Det følger endvidere af § 5, stk.
4, i lov om letbane på Ring 3, at Hovedstadens Letbane I/S
betaler Metroselskabet I/S for at varetage direktionsopgaverne
m.v., og at afregningen sker til kostpris.
3.1.2. Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Lovforslaget udspringer af et ønske fra
Hovedstadens Letbane I/S´ ejerkreds om, at den
nuværende model, hvor Metroselskabet I/S er
forretningsfører for Hovedstadens Letbane I/S,
fortsætter, også efter at letbanen tages i drift.
En sådan model kræver en justering
af lovgrundlaget, idet modellen oprindeligt kun var bestemt til at
skulle gælde i anlægsfasen for letbanen i Ring 3,
hvorefter ejerkredsen skulle beslutte den fremtidige
organiseringsmodel.
Forslaget fastlægger, at Metroselskabet
I/S skal være forretningsfører for Hovedstadens
Letbane I/S, hvilket vil sige varetage den daglige ledelse og drift
af Hovedstadens Letbane I/S under instruks fra bestyrelsen for
Hovedstadens Letbane I/S. Metroselskabet I/S´ direktion skal
således også være direktion i Hovedstadens
Letbane I/S. Metroselskabet I/S skal stille de nødvendige
medarbejdere og ressourcer til rådighed for at varetage
Hovedstadens Letbane I/S´ virksomhed.
Det foreslås, at Hovedstadens Letbane
I/S skal drives på et foreningsmæssigt grundlag,
således som det også gælder for Metroselskabet,
jf. § 8, stk. 7, i lov om Metroselskabet og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S. Hovedstadens Letbane I/S
skal således i dets virke agere forretningsmæssigt og
hele tiden arbejde på at optimere selskabets drift.
Hovedstadens Letbane I/S skal således arbejde for at få
flest mulige passagerer i letbanen og forsøge at optimere
driften mest mulig for på den måde at gøre
letbanedriften til en så god forretning som muligt.
Den foreslåede model vil indebære,
at det i loven og i den bekendtgørelse, der udstedes i
medfør heraf, fastlægges, hvilke opgaver
Metroselskabet I/S vil skulle varetage på Hovedstadens
Letbane I/S´ vegne.
Modellen vil endvidere indebære, at
Hovedstadens Letbane I/S skal betale Metroselskabet I/S for at
varetage direktions- og administrationsopgaver for selskabet. Denne
afregning skal ske til kostpris, det vil sige at Metroselskabet I/S
skal have dækket alle udgifter, der er forbundet med at
varetage opgaven for Hovedstadens Letbane I/S, men selskabet skal
ikke opnå en avance ved at varetage opgaven. Der vil blive
fastsat nærmere regler om afregning i den
bekendtgørelse, der skal udstedes.
Det foreslås, at der i § 5, stk. 5,
i lov om letbane på Ring 3 indsættes en hjemmel til, at
transportministeren fastsætter nærmere regler for,
hvilke opgaver Metroselskabet I/S er forpligtet til at varetage for
Hovedstadens Letbane I/S samt rammerne og vilkårene herfor,
herunder betaling. Det vil således blive beskrevet, hvilke
opgaver Metroselskabet I/S bliver forpligtet til at løse for
Hovedstadens Letbane I/S, f.eks. den daglige drift og virksomhed,
økonomiske forhold, herunder gælds- og
formueforvaltning, indgåelse af kontrakter og andre juridiske
opgaver, markedsføring, pressehåndtering, deltagelse i
samarbejder som repræsentant for Hovedstadens Letbane I/S og
sekretariatsfunktion for bestyrelsen for Hovedstadens Letbane
I/S.
Alle opgaver, som Metroselskabet I/S skal
varetage på vegne af Hovedstadens Letbane I/S, vil blive
beskrevet i lovforslaget, og eftersom pligten bliver lagt fast ved
lov, kan den kun fjernes eller justeres ved en
lovændring.
Desuden vil der også blive fastsat
regler om afregningen mellem de to selskaber. Hovedstadens Letbane
I/S skal betale Metroselskabet I/S for at være
forretningsfører, og betalingen skal være
kostprisbaseret.
Metroselskabet I/S bliver således
forpligtet til at udføre ordrer fra Hovedstadens Letbane
I/S´ bestyrelse om at levere de ydelser, der er defineret og
på de vilkår, der er fastlagt.
3.2. Justering
af Metroselskabets formålsbestemmelse
3.2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 8, stk. 1, i lov
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, at
Metroselskabet I/S' formål er at varetage projektering og
anlæg af en Cityring som en metro, færdiggørelse
af anlæg af Østamagerbanen (metroens 3. etape) samt
stå for drift og vedligehold af den samlede metro.
3.2.2. Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Formålsbestemmelsen for Metroselskabet
trænger til en opdatering, idet den skal kunne rumme, at
selskabet skal være ansvarligt for samtlige nuværende
og kommende metrolinjer. Selskabet skal være ansvarligt for
anlæg, drift og vedligeholdelse af den samlede metro.
Derudover skal Metroselskabet have hjemmel til efter anmodning fra
ejerne at udarbejde indledende undersøgelser,
miljøvurderinger og projekteringer af kommende metrolinjer
og andre kollektive transportanlæg. Metroselskabet har
opbygget en stor ekspertise i at udarbejde diverse
undersøgelser af kommende kollektive transportanlæg og
Transportministeriet har derfor vurderet, at der skal gives
mulighed for at denne ekspertise skal kunne udnyttes.
Derfor foreslås det, at Metroselskabets
formålsbestemmelse justeres, således at det
fremgår, at Metroselskabet I/S har ansvaret for den samlede
metro, herunder for drift og vedligeholdelse af den samlede
metro.
Hertil kommer, at Metroselskabet I/S får
hjemmel til efter anmodning fra ejerne at udarbejde indledende
undersøgelser, miljøvurderinger og projekteringer og
af kommende metrolinjer og andre kollektive transportanlæg.
Ejerne af selskabet, det vil sige Københavns Kommune,
Frederiksberg Kommune og staten, vil således kunne anmode
Metroselskabet I/S om at være ansvarlig for at udarbejde
indledende undersøgelser, miljøkonsekvensvurderinger
af kommende mulige kollektive transportanlæg. Ejerne vil
endvidere kunne anmode Metroselskabet I/S om at stå for
projekteringer af kommende kollektive trafikanlæg, uanset om
der er tale om en ny metrostrækning eller f.eks. en
BRT-linje.
Bestemmelsen vil indebære, at
Metroselskabet I/S får hjemmel til at påtage sig
sådanne opgaver efter opdrag fra ejerkredsen. Der vil i den
forbindelse ligeledes skulle tilvejebringes en finansiel hjemmel,
f.eks. via en politisk aftale samt en bevilling enten via et
aktstykke eller på finansloven.
3.4. Indføjelse af Hovedstadens Letbane I/S i
bestemmelser om indtægtsdeling, takstkompetence og DOT i lov
om trafikselskaber
3.4.1. Gældende ret
Det fremgår af § 4, stk. 1, i lov
om trafikselskaber, at transportministeren kan fastsætte
regler for hovedstadsområdet om deling af
billetindtægter fra offentlig servicetrafik mellem
trafikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S og de
jernbanevirksomheder, der udfører trafik som offentlig
service på kontrakt med staten.
Desuden fremgår det af § 6 a i lov
om trafikselskaber, at trafikselskabet på Sjælland,
Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der udfører
offentlig servicetrafik på kontrakt med staten inden for
trafikselskabet på Sjællands geografiske område,
deler takstkompetencen for standardbilletter.
Endvidere fremgår det af § 7, stk.
3, i lov om trafikselskaber, at trafikselskabet på
Sjælland, Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der
udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med staten
inden for trafikselskabet på Sjællands geografiske
område, i fællesskab skal etablere et samarbejde om den
offentlige servicetrafik, der udføres inden for
trafikselskabet på Sjællands geografiske
område.
3.4.2. Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Når letbanen på Ring 3 tages i
drift, bliver Hovedstadens Letbane I/S en ny trafikvirksomhed inden
for henholdsvis trafikselskabet på Sjællands
geografiske område og i hovedstadsområdet. Derfor skal
Hovedstadens Letbane I/S indføjes i tre bestemmelser i lov
om trafikselskaber, således at selskabet indgår
på lige fod med de andre trafikvirksomheder; trafikselskabet
på Sjælland, Metroselskabet I/S, og de
jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik
på kontrakt med staten.
De tre bestemmelser drejer sig om delingen af
billetindtægter i hovedstadsområdet, takstkompetencen
for standardbilletter inden for trafikselskabets på
Sjællands geografiske område og i det lovbestemte
samarbejde om den offentlige servicetrafik inden for
trafikselskabet på Sjællands geografiske område -
Din offentlige Transport (DOT).
DOT er etableret som et interessentskab, og
det vil derfor være hensigtsmæssigt at ændre
interessentskabskontrakten til også at omfatte Hovedstadens
Letbane I/S. Parterne i samarbejdet kan dog også vælge
en anden selskabsform.
3.5. Videreførelse af bolværkejeres
forpligtelser efter Forordning af 18. april 1744 om
Havne-Væsenets nærmere regulering i København og
Christianshavn cfr. Fr. 15. april 1682 i
lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn
I/S
3.5.1. Gældende ret
I henhold til den gældende regulering i
Forordning af 18. april 1744 om Havne-Væsenets nærmere
regulering i København og Christianshavn cfr. Fr. 15. april
1682 § 9 andet punktum, som stadig bruges af
Udviklingsselskabet By & Havn I/S og
Bolværkskommissionen, skal en ejer af et bolværk i
Københavns Havn straks udføre
vedligeholdelsesmæssige arbejder på et bolværk
efter meddelelse fra havnemesteren. Udføres sådanne
arbejder ikke, kan havnemesteren udføre arbejderne på
bolværket for ejerens regning. Det har ikke i nyere tid
været nødvendigt at give påbud om, at mangler
ved konstruktionerne skal udbedres, og det har ikke været
nødvendigt at udføre arbejder for ejernes
regning.
Havnemesterens udgifter til arbejderne er
tillagt udpantningsret i Raadstueplakat nr. 17048 om ændring
af havneforordning af 18. april 1744 af 28. september 1768.
Brokommissionen og Bolværkskommissionen
er nedsat i medfør af kongeligt reskript af 22. juli 1756.
Kommissionerne har siden deres oprettelse besigtiget
anlæggene i Københavns Havn, og deres praksis i nyere
tid har været at sende breve med angivelse af standen til
ejerne af anlæggene, herunder de ca. 170 ejere af
bolværker i Københavns Havn.
Brokommissionen og Bolværkskommissionen
er i dag to separate kommissioner som hver består af
havnekaptajnen, havnebygmesteren, stadsbygmesteren, en
tømrermester, en smedemester og en murermester.
Stadsbygmesteren i kommissionen udgøres
i dag af en ansat ved Københavns Kommune og kommunen udpeger
håndværksmestrene i kommissionerne. Havnekaptajnen og
havnebygmesteren er ansatte ved havnen, som i dag er ejet af
Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
3.5.2 Transportministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Det foreslås, at den stadig relevante
regulering af bolværksejerens pligt til at vedligeholde og
istandsætte deres bolværker, udpantningsretten og
hjemmelsgrundlaget for Brokommissionen og
Bolværkskommissionen flyttes til lov om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
Med den foreslåede ændring vil
reglerne om Brokommissionen, Bolværkskommissionen og
pligterne for bolværksejerne i Københavns Havn blive
moderniseret, så de fremstår i et nutidigt sprog og
format.
3.6. Mulighed
for statslig overdragelse af trafikkøberansvaret til Region
Nordjylland på strækningen mellem Hobro og
Frederikshavn
3.6.1. Gældende ret
I henhold til den gældende bestemmelse i
§ 5, stk. 11, 1. pkt., i lov om trafikselskaber, kan Region
Nordjylland efter aftale med transportministeren overtage
trafikkøberansvaret på statens jernbanestrækning
mellem Skørping og Frederikshavn.
3.6.2. Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås, at bemyndigelsen til
Region Nordjylland til at overtage trafikkøberansvaret
på statens jernbanestrækning udvides til at omfatte
jernbanestrækningen mellem Hobro og Frederikshavn, i stedet
for kun på strækningen mellem Skørping og
Frederikshavn.
Region Nordjylland har længe haft en
vision om at udvide sin regionaltogsbetjening mellem Aalborg og
Skørping til Hobro, hvorved alle byer i regionen på
banestrækningen mellem Hobro og Frederikshavn kan betjenes af
regionens egne tog. Efter en gennemført modernisering af
banestrækningen Hobro - Aalborg kan dette samtidigt give
mulighed for at fremme en hensigtsmæssig arbejdsdeling mellem
statslige og regionale tog på strækningen.
På den baggrund foreslås det, at
bemyndigelsen til Region Nordjylland til at overtage
trafikkøberansvaret på statens jernbanestrækning
udvides til at omfatte jernbanestrækningen mellem Hobro og
Frederikshavn.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske og
implementeringskonsekvenser for stat, regioner og kommuner.
Det vurderes, at principperne for
digitaliseringsklar lovgivning ikke er relevante for
lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige
konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 4. juli til den 22. august 2024 (50 dage) været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Albertslund Kommune, Brøndby Kommune,
By & Havn I/S, Dansk Erhverv, Danske Regioner, DI Transport,
DSB, Frederiksberg Kommune, Gladsaxe Kommune, Glostrup Kommune,
Herlev Kommune, Hovedstadens Letbane I/S, Hvidovre Kommune,
Høje-Taastrup Kommune, Ishøj Kommune, KL,
Københavns Kommune, Lyngby-Taarbæk Kommune,
Metroselskabet I/S, Movia, Nordjyske Jernbaner, Region Hovedstaden,
Region Nordjylland, Rødovre Kommune, Trafikselskaberne i
Danmark og Vallensbæk Kommune.
| 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af ikke
erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | JA | NEJ X | |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af § 5, stk. 1, 2.
pkt., i lov om letbane på Ring 3, at direktionen i
Metroselskabet I/S tillige er direktion i Hovedstadens Letbane I/S,
jf. § 8, stk. 3, i lov om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
Det foreslås i § 5, stk. 1, 2. pkt., at henvisningen
til lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn
I/S skal ændres fra § 8, stk. 3 til § 8, stk.
4.
Den foreslåede bestemmelse er en
konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 2, nr.
3, hvor den nuværende § 8, stk. 3, i lov om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, bliver
til stk. 4.
Til nr. 2
Det følger af § 5, stk. 3, i lov
om letbane på Ring 3, at Metroselskabet I/S skal stille de
nødvendige medarbejdere og øvrige ressourcer til
rådighed for varetagelse af Hovedstadens Letbane I/S´
virksomhed, herunder til udførelse af administrations-,
projekterings- og udbuds- og kontraktopgaver vedrørende
letbanen på Ring 3 og varetagelse af Hovedstadens Letbane
I/S´ gælds- og formueforvaltning.
Det foreslås i § 5, stk.
3, at »projekterings- og« udgår.
Det indebærer. at Hovedstadens Letbane
I/S ikke længere skal varetage projekteringsopgaver.
Til nr. 3
Det fremgår af den gældende §
5, stk. 4, i lov om letbane på Ring 3, at Hovedstadens
Letbane I/S betaler Metroselskabet I/S for at varetage diverse
opgaver for at være forretningsfører, således at
Hovedstadens Letbane I/S ikke selv har ansatte. Det fremgår
endvidere, at afregningen er baseret på kostpris, og at
transportministeren fastsætter nærmere regler for
betalingen, hvilket er sket ved bekendtgørelse nr. 279 af
25. marts 2014 om afregning mellem Ring 3 Letbane I/S (nu
Hovedstadens Letbane I/S) og Metroselskabet I/S.
Det foreslås, at den gældende
§ 5, stk. 4 ophæves og erstattes af en ny § 5, stk. 4, om, at Hovedstadens Letbane
I/S skal drives på et forretningsmæssigt grundlag.
Hovedstadens Letbane I/S vil således
blive drevet som enhver anden kommerciel virksomhed. Hovedstadens
Letbane I/S vil således skulle arbejde for få flest
mulige passagerer i letbanen og forsøge at optimere driften
mest mulig for på den måde at gøre
letbanedriften til en så god forretning som muligt.
Der foreslås desuden et nyt § 5, stk. 5, der er en justeret formulering af
den gældende § 5, stk. 4. Det foreslås, at
transportministeren fastsætter regler om, hvilke opgaver
Metroselskabet I/S er forpligtet til at varetage for Hovedstadens
Letbane I/S samt rammerne og vilkårene herfor, herunder
regler for betalingen fra Hovedstadens Letbane I/S til
Metroselskabet I/S.
Bestemmelsen vil medføre, at
transportministeren i en bekendtgørelse fastlægger
hvilke opgave Metroselskabet I/S er forpligtet til at varetage for
Hovedstadens Letbane I/S.
Det vil bl.a. være hensigten at udnytte
bemyndigelsesbestemmelsen til at fastsætte, at Metroselskabet
I/S efter instruks fra Bestyrelsen for Hovedstadens Letbane I/S
skal varetage alle opgaver, der vedrører letbanen på
Ring 3. Metroselskabet I/S vil således varetage den daglige
drift og virksomhed, herunder direktionsopgaver for Hovedstadens
Letbane I/S.
Det vil ligeledes være hensigten at
udnytte bemyndigelsesbestemmelsen til at fastsætte, at
Hovedstadens Letbane I/S skal kunne bestille ydelser hos
Metroselskabet I/S, som sidstnævnte herefter til enhver tid
vil være forpligtet til at udføre for Hovedstadens
Letbane I/S efter de anvisninger eller pålæg, som
bestyrelsen for Hovedstadens Letbane I/S giver.
Det vil endvidere være hensigten at
fastsætte, at Metroselskabet I/S til enhver tid vil
være forpligtet til at stille det nødvendige antal
medarbejdere og øvrige ressourcer til rådighed for
varetagelse af Hovedstadens Letbanes I/S' daglige drift og
virksomhed.
Det vil også være hensigten at
fastsætte, at Metroselskabet I/S vil skulle varetage alle
juridiske og økonomiske opgaver for Hovedstadens Letbane
I/S. Metroselskabet I/S vil desuden skulle deltage som
repræsentant for Hovedstadens Letbane I/S i samarbejder, som
Hovedstadens Letbane I/S indgår i, samt i selskaber,
interessentskaber m.v., som Hovedstadens Letbane I/S har ejerandele
i. Endvidere vil Metroselskabet skulle varetage kommunikation,
markedsføring og pressehåndtering for Hovedstadens
Letbane I/S. Endelig vil Metroselskabet I/S sekretariatsbetjene
bestyrelsen for Hovedstadens Letbane I/S.
Det vil være hensigten at
fastsætte, at Hovedstadens Letbane I/S vil skulle betale
Metroselskabet I/S for at varetage den daglige drift og virksomhed,
herunder direktionsopgaver, for Hovedstadens Letbane I/S.
Afregningen vil skulle ske til kostpris det vil sige at
Metroselskabet I/S skal have dækket alle udgifter, der er
forbundet med at varetage opgaven for Hovedstadens Letbane I/S, men
selskabet skal ikke opnå en avance ved at varetage
opgaven.
Betalingen vil omfatte de medarbejdere i
Metroselskabet I/S, der udelukkende arbejder med opgaver, der er
relateret til letbanen på Ring 3. Det vil sige samtlige
omkostninger til løn, pension m.v. for de
pågældende medarbejdere, samt en forholdsmæssig
andel af Metroselskabet I/S' faste omkostninger, løn til
administrativt personale, husleje, it, m.v. Den
forholdsmæssige andel af de faste omkostninger skal ses i
forhold det samlede antal medarbejdere i Metroselskabet I/S.
Betalingen vil også omfatte medarbejdere
i Metroselskabet I/S, der delvist arbejder med opgaver, der er
relateret til letbanen på Ring 3 i form af en
forholdsmæssig andel af omkostningerne til løn og
pension m.v., samt en forholdsmæssig andel af Metroselskabet
I/S' faste omkostninger, løn til administrativt personale,
husleje, it, mv.
Såvel Metroselskabet I/S' revisorer som
Hovedstadens Letbane I/S' revisorer vil skulle påse, at
afregningen sker i overensstemmelse med de udstedte
retningslinjer.
Til §
2
Til nr. 1
Det fremgår af § 8, stk. 1, i lov
om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, at
Metroselskabet I/S' formål er at varetage projektering og
anlæg af en Cityring som en metro, færdiggørelse
af anlæg af Østamagerbanen (metroens 3. etape) samt
stå for drift og vedligehold af den samlede metro.
Det foreslås, at den gældende
formulering ophæves og erstattes af et nyt § 8, stk. 1, 1.
pkt., der angiver, at Metroselskabet I/S´ formål
er at varetage anlæg, drift og vedligeholdelse af den samlede
metro og at Metroselskabet I/S efter anmodning fra ejerne kan
udarbejde indledende undersøgelser, miljøvurderinger
og projekteringer af kommende metrolinjer og lignende kollektive
transportanlæg.
Forslaget vil medføre, at
Metroselskabet I/S fortsat har ansvaret for den samlede metro,
herunder for drift og vedligeholdelse. Der er tale om en sproglig
tilpasning af bestemmelsen, idet de enkelte etaper af metroen ikke
længere nævnes.
Det foreslås, at der indsættes et
nyt § 8, stk. 1, 2. pkt., som
angiver, at Metroselskabet I/S får hjemmel til efter
anmodning fra ejerne (Københavns Kommune, staten og
Frederiksberg Kommune) at udarbejde indledende
undersøgelser, miljøvurderinger og projektering af
kommende metrolinjer og andre kollektive transportanlæg.
Ejerne vil således kunne anmode Metroselskabet I/S om at
stå for at udarbejde indledende undersøgelser,
miljøkonsekvensvurderinger og projektering af kommende
kollektive transportanlæg, uanset om der er tale om en ny
metrostrækning eller f.eks. en BRT-linje.
Metroselskabet I/S vil med den
foreslåede bestemmelse få hjemmel til at påtage
sig sådanne opgaver, såfremt ejerne anmoder
Metroselskabet I/S om at varetage en sådan opgave, mens den
finansielle hjemmel må tilvejebringes på anden vis,
f.eks. via en politisk aftale samt en bevilling enten via et
aktstykke eller på finansloven, eller en bevilling, der er
tiltrådt af enten Københavns- eller Frederiksberg
Kommune.
Det kræver enighed mellem de tre ejere
af Metroselskabet I/S førend Metroselskabet kan
påbegynde en sådan opgave.
Til nr. 2
Det fremgår af § 8, stk. 2, i lov
om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, at
selskabet tillige kan drive anden virksomhed, som en naturlig
forretningsmæssig sammenhæng med metroaktiviteterne,
jf. stk. 1.
Det foreslås, i § 8, stk. 2, der bliver stk. 3, at
»metroaktiviteterne« ændres til »metro- og
letbaneaktiviteterne«. Den foreslåede ændring er
en konsekvensrettelse i forhold til foreslåede affattelse af
§ 8, stk. 1 og 2 i nr. 1 ovenfor.
Metroselskabet I/S vil med den
foreslåede ændring få mulighed for at drive anden
virksomhed, som har en naturlig forretningsmæssig
sammenhæng med letbaneaktiviteter, udover at selskabet
fortsat har muligheden for så vidt angår
metroaktiviteter. Det kan f.eks. være salg af ekspertviden
til andre selskaber.
Til nr. 3
Det fremgår af § 8, stk. 3, i lov
om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, at
direktionen i Metroselskabet I/S tillige skal være direktion
i Hovedstadens Letbane I/S, og Metroselskabet I/S skal stille de
nødvendige medarbejdere og øvrige ressourcer til
rådighed for varetagelse af Hovedstadens Letbane I/S'
virksomhed, jf. § 5 i lov om letbane på Ring 3 indtil
letbanen tages i brug til passagerdrift.
Det foreslås, i § 8, stk. 3, der bliver stk. 4 at
»indtil letbanen på Ring 3 tages i brug til
passagerdrift« udgår.
Virkningen af den foreslåede bestemmelse
er, at direktionen i Metroselskabet I/S fortsat vil skulle
være direktion i Hovedstadens Letbane I/S, og at
Metroselskabet I/S fortsat vil skulle stille de nødvendige
medarbejdere og øvrige ressourcer til rådighed for
varetagelse af Hovedstadens Letbane I/S' virksomhed, efter at
letbanen tages i brug til passagerdrift.
Der vil således tale om en lovbunden
opgave for Metroselskabet I/S. Det vil blive nærmere fastlagt
i den bekendtgørelse, der skal udstedes i henhold til
lovforslagets § 1, nr. 3, hvilke opgaver Metroselskabet I/S
skal varetage for Hovedstadens Letbane I/S. Både de konkrete
opgaver, vilkår for opgavevaretagelsen, Metroselskabet
I/S´ ansvar, regler om prokura, tavshedspligt, inhabilitet,
betaling fra Hovedstadens Letbane I/S til Metroselskabet I/S for
opgavevaretagelsen m.v. vil blive nærmere beskrevet i
bekendtgørelsen.
Til nr. 4
Det fremgår af § 9, 2. pkt. i
Forordning af 18. april 1744 om Havne-Væsenets nærmere
regulering i København og Christianshavn cfr. Fr. 15. april
1682, at en ejer af et bolværk i Københavns Havn
straks skal udbedre standen på et bolværk efter
meddelelse fra havnemesteren. Såfremt ejeren ikke udbedrer
standen, kan havnemesteren udbedre bolværkets stand på
ejerens bekostning.
Brokommissionen og Bolværkskommissionen
er nedsat i medfør af kongeligt reskript af 22. juli 1756 og
kommissionerne har siden deres oprettelse besigtiget
anlæggene i Københavns Havn.
Det foreslås, at der indsættes et
nyt § 24, stk. 6, i lov om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S. Efter
den foreslåede bestemmelse fastsættes det, at
Udviklingsselskabet By & Havn I/S udpeger en samlet Bro- og
Bolværkskommission. Det foreslås, at kravene til at de
faglige medlemmer af Bro- og Bolværkskommissionen skal
være en smedemester, tømrermester og murermester
erstattes med henvisninger til personer med faglig indsigt i
havnekonstruktioner og repræsentanter for Udviklingsselskabet
By & Havn I/S og Københavns Kommune.
En af repræsentanterne fra
Udviklingsselskabet By & Havn I/S skal fortsat være
forperson for Bro- og Bolværkskommissionen. De tre medlemmer
med faglig indsigt i havnekonstruktioner kan fortsat være
håndværkermestre indenfor de relevante fag, men kan
også være andre sagkyndige med faglig indsigt i
havnekonstruktioner.
Bestemmelsen vil endvidere medføre, at
Bro- og Bolværkskommissionen fortsat skal
sekretariatsbetjenes af Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
Det foreslås med § 24, stk. 7, at Bro- og
Bolværkskommissionen årligt skal besigtige
bolværker og broer i Københavns Havn og udarbejde en
rapport til Udviklingsselskabet By & Havn I/S om tilstanden af
de enkelte konstruktioner, og at Udviklingsselskabet By & Havn
I/S informerer de enkelte ejere om standen på deres
konstruktioner.
Bestemmelsen vil være en
videreførelse af Brokommissionens og
Bolværkskommissionens nuværende praksis. Bro- og
Bolværkskommissionen vil fortsat skulle gennemføre en
årlig besigtigelse af bolværkerne og broerne i
Københavns Havn og på baggrund af besigtigelsen
udarbejde en rapport om tilstanden af de enkelte konstruktioner.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S vil endvidere skulle
informere de enkelte ejere af konstruktionerne om deres stand.
Det foreslås med § 24, stk. 8, 1. pkt., at ejere af
bolværk i Københavns Havn straks skal udføre
nødvendige vedligeholdelsesmæssige arbejder på
bolværket, hvis Udviklingsselskabet By & Havn I/S
meddeler påbud om dette.
Bestemmelsen vil medføre, at
forpligtelsen efter gældende § 9, 2. pkt. i Forordning
af 18. april 1744 om Havne-Væsenets nærmere regulering
i København og Christianshavn cfr. Fr. 15. april 1682
videreføres. Et påbud om at udføre
nødvendige vedligeholdelsesmæssige arbejder vil f.eks.
kunne gives, hvis en ejer af et bolværk ikke udfører
det nødvendige vedligehold efter, at Bro- og
Bolværkskommissionens besigtigelse har påvist
væsentlige mangler ved bolværkerts tilstand til fare
for ophold og sikkerhed i Københavns Havn. Et påbud
vil dog også kunne gives, hvis det på andre måder
konstateres, at bolværkets tilstand kræver, at
vedligeholdelsesmæssige arbejder straks udføres for at
sikre bolværkets funktion og sikkerhed. Udføres
sådanne arbejder ikke straks, hvilket vil sige uden
unødigt ophold, kan Udviklingsselskabet By & Havn I/S
udføre de nødvendige arbejder på ejerens
regning.
Det foreslås med § 24, stk. 8, 2. pkt., at
Udviklingsselskabet By & Havn I/S' udgifter til de
nødvendige arbejder kan inddrives ved udpantning.
Bestemmelsen vil være en
videreførelse af gældende ret, jf. Raadstueplakat nr.
17048 om ændring af havneforordning af 18. april 1744 af 28.
september 1768. Den foreslåede ændring vil ikke have
til formål at ændre gældende ret eller praksis.
Videreførelsen indebærer, at Udviklingsselskabet By
& Havn I/S' udgifter til at vedligeholde et bolværk for
ejerens regning kan inddrives ved udpantning i ejendommen,
såfremt ejeren ikke betaler.
Til §
3
Til nr. 1
Det fremgår af § 4, stk. 1, i lov
om trafikselskaber, at transportministeren kan fastsætte
regler for hovedstadsområdet om deling af
billetindtægter fra offentlig servicetrafik mellem
trafikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S og de
jernbanevirksomheder, der udfører trafik som offentlig
service på kontrakt med staten.
Desuden fremgår det af § 6 a i lov
om trafikselskaber, at trafikselskabet på Sjælland,
Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der udfører
offentlig servicetrafik på kontrakt med staten inden for
trafikselskabet på Sjællands geografiske område,
deler takstkompetencen for standardbilletter.
Endvidere fremgår det af § 7, stk.
3, i lov om trafikselskaber, at trafikselskabet på
Sjælland, Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der
udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med staten
inden for trafikselskabet på Sjællands geografiske
område, i fællesskab skal etablere et samarbejde om den
offentlige servicetrafik, der udføres inden for
trafikselskabet på Sjællands geografiske
område.
Det foreslås at ændre lov om
trafikselskaber således, at der i §
4, stk. 1, § 6 a og § 7, stk.
3, 1. pkt., indsættes »,Hovedstadens Letbane
I/S« efter »Metroselskabets I/S«.
Formålet med ændringen vil
være, at ligestille Hovedstadens Letbane I/S med de
øvrige trafikvirksomheder i henholdsvis trafikselskabet
på Sjællands geografiske område og i
hovedstadsområdet.
Den foreslåede ændring, hvorefter
»Hovedstadens Letbane I/S« indsættes i den
gældende § 4, stk. 1, i lov trafikselskaber, vil
medføre, at Hovedstadens Letbane I/S skal indgå som en
part i indtægtsdelingen i hovedstadsområdet, idet
selskabet skal have billetindtægterne fra rejser, der
udelukkende foretages med letbanen og desuden skal have en vis del
af billetindtægterne fra rejser, der foretages med letbanen
og som samtidig omfatter rejser med andre kollektive
transportformer (kombirejser).
Derudover vil den foreslåede
ændring, hvorefter »Hovedstadens Letbane I/S«
indsættes i den gældende § 6 a i lov
trafikselskaber, medføre, at Hovedstadens Letbane I/S skal
have del i takstkompetencen inden for trafikselskabet på
Sjællands geografiske område sammen med trafikselskabet
på Sjælland, Metroselskabet I/S og de
jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik
på kontrakt med staten.
Endelig vil den foreslåede
ændring, hvorefter »Hovedstadens Letbane I/S«
indsættes i den gældende § 7, stk. 3, i lov
trafikselskaber, medføre, at Hovedstadens Letbane I/S skal
have en plads i samarbejdet om den offentlige servicetrafik inden
for trafikselskabet på Sjællands geografiske
område, Din Offentlige Transport (DOT).
Til nr. 2
Det fremgår af § 5, stk. 11, 1.
pkt., i lov om trafikselskaber, at Region Nordjylland efter aftale
med transportministeren kan overtage trafikkøberansvaret
på statens jernbanestrækning mellem Skørping og
Frederikshavn.
Med den foreslåede ændring af
§ 5, stk. 11, 1. pkt., i lov om
trafikselskaber ændres »Skørping« til:
»Hobro».
Bemyndigelsen til Region Nordjylland til at
overtage trafikkøberansvaret på statens
jernbanestrækning foreslås således udvidet til at
omfatte jernbanestrækningen mellem Hobro og Frederikshavn, i
stedet for kun på strækningen mellem Skørping og
Frederikshavn.
Med den forslåede ændring vil det
blive muligt for transportministeren at indgå en
tillægsaftale med Region Nordjylland om, at regionen kan at
udvide sin regionaltogsbetjening mellem Aalborg og Skørping
til Hobro, hvorved alle byer i regionen på
banestrækningen mellem Hobro og Frederikshavn kan betjenes af
regionens egne tog.
Til §
4
Det foreslås i stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 1. januar 2025.
Det foreslås i stk. 2, at
Forordning Om Havne-Væsenets nærmere Regulering i
København og Christianshavn. cfr. Fr. 15: April 1682. af 18.
april 1744, Raadstueplakat nr. 17048 om ændring af
havneforordning af 18. april 1744 af 28. september 1768, Plakat
ang. adskillige Foranstaltninger til at forekomme Canalernes og
Havnens Formuddring i og omkring Kiøbenhavn cfr. Pl. 8. Maj
1788. af 2. maj 1788 og kongelig reskript af 22. juli 1756
ophæves som konsekvens af, at den hidtil gældende
regulering flyttes til lov om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, idet det følger af § 34 i lov om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S og
§ 38 i lov om trafikselskaber, at de to love ikke gælder
for Færøerne og Grønland og ikke kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
Lov om letbane på Ring 3 gælder heller ikke for
Færøerne og Grønland, og kan ikke sættes
i kraft for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget
sammenholdt med gældende lov | | Gældende
formulering | Lovforslaget | | § 1 | | | | I lov om letbane på Ring 3, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1044 af 17. september 2024, foretages
følgende ændringer: | | | § 5.
Hovedstadens Letbane I/S ledes af en bestyrelse og en direktion.
Direktionen i Metroselskabet I/S er tillige direktion i
Hovedstadens Letbane I/S, jf. § 8, stk. 3, i lov om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S. | 1. I § 5, stk. 1, 2. pkt. ændres
»§ 8, stk. 3« til: »§ 8, stk.
4«. | | | Stk. 2
--- | | | | Stk. 3.
Metroselskabet I/S stiller de nødvendige medarbejdere og
øvrige ressourcer til rådighed for varetagelse af
Hovedstadens Letbane I/S' virksomhed, herunder til udførelse
af administrations-, projekterings- og udbuds- og kontraktopgaver
vedrørende letbanen på Ring 3, og varetagelse af
Hovedstadens Letbane I/S' gælds- og formueforvaltning. | 2. I § 5, stk. 3, udgår
»projekterings- og«. | | | Stk. 4.
Hovedstadens Letbane I/S betaler Metroselskabet I/S for at varetage
de nævnte opgaver, jf. stk. 1-3, baseret på kostpris.
Transportministeren fastsætter nærmere regler for
betalingen. | 3. § 5, stk. 4, ophæves og i stedet
indsættes: »Stk.
4. Hovedstadens Letbane I/S skal drives på et
forretningsmæssigt grundlag. Stk. 5.
Transportministeren fastsætter regler om, hvilke opgaver
Metroselskabet I/S er forpligtet til at varetage for Hovedstadens
Letbane I/S samt rammerne og vilkårene herfor, herunder om
betaling fra Hovedstadens Letbane I/S til Metroselskabet
I/S.« | | | | § 2 | | | | I lov om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S, jf. lovbekendtgørelse
nr. 291 af 16. marts 2023, foretages følgende
ændringer: | | | § 8.
Metroselskabet I/S' formål er at varetage projektering og
anlæg af en Cityring som en metro, færdiggørelse
af anlæg af Østamagerbanen (metroens 3. etape) samt
stå for drift og vedligehold af den samlede metro. | 1. § 8, stk. 1, ophæves og i stedet
indsættes: »Metroselskabet I/S´ formål
er at varetage anlæg, drift og vedligeholdelse af den samlede
metro. Metroselskabet I/S kan desuden efter anmodning fra ejerne
udarbejde indledende undersøgelser, miljøvurderinger
og projekteringer af kommende metrolinjer og lignende kollektive
transportanlæg. Stk. 2.
Selskabet skal efter instruks fra Hovedstadens Letbane I/S´
bestyrelse varetage anlæg, drift og vedligeholdelse af
letbanen på Ring 3, jf. § 5, stk. 3-5, i lov om letbane
på Ring 3.« Stk. 2-8 bliver herefter stk. 3-9. | | | Stk. 2.
Selskabet kan tillige drive anden virksomhed, som har en naturlig
forretningsmæssig sammenhæng med metroaktiviteterne,
jf. stk. 1. | 2. I § 8, stk. 2, der bliver stk. 3,
ændres »metroaktiviteterne, jf. stk. 1« til:
»metro- og letbaneaktiviteter m.v., jf. stk. 1 og
2«. | | | Stk. 3.
Direktionen i Metroselskabet I/S skal tillige være direktion
i Hovedstadens Letbane I/S, og Metroselskabet I/S skal stille de
nødvendige medarbejdere og øvrige ressourcer til
rådighed for varetagelse af Hovedstadens Letbane I/S'
virksomhed, jf. § 5 i lov om letbane på Ring 3, indtil
letbanen på Ring 3 tages i brug til passagerdrift. | 3. I § 8, stk. 3, der bliver stk. 4,
udgår », indtil letbanen på Ring 3 tages i brug
til passagerdrift«. | | | Stk. 4-8.
--- | | | | § 24. Lov
om havne finder ikke anvendelse på Københavns Havn,
jf. dog stk. 2. Stk. 2. §
1 a i lov om havne finder anvendelse for Københavns Havn.
Endvidere finder kapitel 3 og 5 a-7 i lov om havne anvendelse
på driften af Københavns Havn med de afvigelser, der
følger af bestemmelserne i denne lov. Stk. 3.
Udvidelser af havnen kræver tilladelse af
transportministeren. Stk. 4.
Uddybning og opfyldning samt etablering af faste anlæg m.v.
inden for havnens søområde kræver tilladelse af
transportministeren. Stk. 5. Der
kan fastsættes vilkår i forbindelse med tilladelser
efter stk. 3 og 4, herunder om sikkerhedsstillelse for udgifter til
fjernelse af de nævnte anlæg, vedligeholdelse og
godkendelse af overdragelse m.v. | 4. I § 24 indsættes som stykke
6-8: »Stk. 6.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S udpeger en bro- og
bolværkskommission for Københavns Havn. Bro- og
Bolværkskommissionen skal bestå af to
repræsentanter fra Udviklingsselskabet By & Havn I/S
hvoraf én skal være forperson, en repræsentant
fra Københavns Kommune og tre medlemmer med faglig indsigt i
havnekonstruktioner. Bro- og Bolværkskommissionen
sekretariatsbetjenes af Udviklingsselskabet By & Havn I/S. I
tilfælde af stemmelighed er forpersonens stemme
udslagsgivende. Stk. 7. Bro- og
Bolværkskommissionen besigtiger årligt bolværker
og broer i Københavns Havn og udarbejder en rapport til
Udviklingsselskabet By & Havn I/S om tilstanden af de enkelte
konstruktioner. Udviklingsselskabet By & Havn I/S informerer de
enkelte ejere om tilstanden på deres konstruktioner. Stk. 8. Ejere af
bolværk i Københavns Havn skal straks udføre
nødvendige vedligeholdelsesmæssige arbejder på
bolværket, hvis Udviklingsselskabet By & Havn I/S
meddeler påbud om dette. Udføres sådanne
arbejder ikke straks, kan Udviklingsselskabet By & Havn I/S
udføre nødvendige arbejder for ejerens regning.
Udgifter for Udviklingsselskabet By & Havn I/S til arbejderne
kan inddrives ved udpantning.« | | | | § 3 | | | | I lov om trafikselskaber, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1041 af 17. september 2024, foretages
følgende ændringer: | | | § 4.
Transportministeren kan fastsætte regler for
hovedstadsområdet om deling af billetindtægter fra
offentlig servicetrafik mellem trafikselskabet på
Sjælland, Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der
udfører trafik som offentlig service på kontrakt med
staten. § 6 a.
Trafikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S og de
jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik
på kontrakt med staten inden for trafikselskabet på
Sjællands geografiske område, deler takstkompetencen
for standardbilletter. § 7, Stk. 3. Trafikselskabet på
Sjælland, Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der
udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med staten
inden for trafikselskabet på Sjællands geografiske
område, skal i fællesskab etablere et samarbejde om den
offentlige servicetrafik, der udføres inden for
trafikselskabet på Sjællands geografiske
område. | 1. I § 4, stk. 1, § 6 a og § 7,
stk. 3, 1. pkt., indsættes efter »Metroselskabet
I/S«: », Hovedstadens Letbane I/S«. | | | § 5.
--- | | Stk. 2-10.
--- Stk. 11.
Region Nordjylland kan efter aftale med transportministeren
overtage trafikkøberansvaret for togtrafikbetjeningen
på statens jernbanestrækning mellem Skørping og
Frederikshavn. Regionen kan overdrage trafikkøberansvaret
til trafikselskabet. | 2. I § 5, stk. 11, 1. pkt., ændres
»Skørping« til: »Hobro» |
|