L 11 Forslag til lov om ændring af lov om letbane på Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S og lov om trafikselskaber.

(Organisering af daglig ledelse og drift af Hovedstadens Letbane I/S, tilpasning af formålsbestemmelsen for Metroselskabet I/S, videreførelse af bolværksejeres forpligtelser i København, placering af Hovedstadens Letbane I/S i diverse samarbejdsfora m.v.).

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2024-25
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 02-10-2024

Fremsættelse: 02-10-2024

Skriftlig fremsættelse (2. oktober 2024)

20241_l11_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (2. oktober 2024)

Transportministeren (Thomas Danielsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om letbane på Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S og lov om trafikselskaber (Organisering af daglig ledelse og drift af Hovedstadens Letbane I/S, tilpasning af formålsbestemmelsen for Metroselskabet I/S, videreførelse af bolværksejeres forpligtelser i København, placering af Hovedstadens Letbane I/S i diverse samarbejdsfora m.v.)

(Lovforslag nr. L 11)

Ejerkredsen bag Hovedstadens Letbane I/S har anmodet Transportministeriet om at ændre lovgrundlaget for selskabet, således at Metroselskabet I/S kan fortsætte som forretningsfører for Hovedstadens Letbane I/S også efter at letbanen sættes i drift. På den baggrund foreslås det, at Metroselskabet I/S fortsat skal varetage den daglige ledelse og drift af Hovedstadens Letbane I/S under instruks fra bestyrelsen for Hovedstadens Letbane I/S. Derudover foreslås det at tilpasse Metroselskabet I/S` formålsbestemmelse således, at selskabet varetager samtlige aktiviteter i relation til de allerede anlagte eller besluttede metrostrækninger. Derudover får Metroselskabet I/S med lovforslaget mulighed for Side 2/2 efter anmodning fra ejerne at lave indledende undersøgelser, miljøvurderinger og projekteringer af kommende metrolinjer og lignende kollektive transportanlæg. Endvidere foreslås det, at Hovedstadens Letbane I/S på lige fod med Movia, Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik, indføjes i en række bestemmelser i lov om trafikselskaber om henholdsvis indtægtsdeling, takstkompetence og samarbejde om den offentlige servicetrafik inden for trafikselskabet på Sjællands (Movia) geografiske område. Yderligere foreslås, at den fortsat relevante regulering af Bro- og Bolværkskommissionen og pligterne for bolværksejerne i Københavns Havn i Forordning af 18. april 1744 om Havne-Væsenets nærmere regulering i København og Christianshavn cfr. Fr. 15. april 1682 flyttes til lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S. Endelig foreslås det ved en ændring af lov om trafikselskaber at muliggøre, at staten kan overdrage trafikkøberansvaret til Region Nordjylland på strækningen mellem Hobro og Frederikshavn.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.