L 108 Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, ligningsloven og forskellige andre love.

(Præcisering af retten til ydelser under kortvarige udlandsophold, afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2024-25
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 29-01-2025

Afgivet: 29-01-2025

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 29. januar 2025

20241_l108_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 29. januar 2025

1. Ændringsforslag

Beskæftigelsesministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Borgernes Parti, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Efter nr. 1 indsættes:

»01. § 13, stk. 9, affattes således:

»Stk. 9. En person er fritaget for at stå til rådighed i perioder, hvor personen har ret til fravær ved graviditet, barsel, adoption og sorgorlov efter barselslovens § 6, stk. 1 og 2, §§ 7, 7 a, 8, 8 a og 8 b, § 9, stk. 1, § 13, § 14, stk. 1 og 2, og § 14 a, i det omfang der under fraværet ville have været ret til dagpenge som ledig efter barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b, stk. 1-3, § 21 c, stk. 1-3, § 21 d, § 23 b, stk. 1-3, og § 23 c, stk. 1 og 2.««

[Nyaffattelse som følge af vedtagelsen af lov nr. 1687 af 30. december 2004 om ændring af børneloven, adoptionsloven, forældreansvarsloven og forskellige andre love (Familiedannelse ved surrogataftaler, medfar som retlig forælder, forenkling af familiedannelse ved voksenadoption m.v.]

2) Efter nr. 5 indsættes:

»02. I § 68, stk. 3, 1. pkt., og § 69 j, stk. 3, 1. pkt., ændres »her i landet« til: »her i riget«.

03. I § 85, stk. 4, 1. pkt., ændres »§ 9, stk. 8« til: »§ 9, stk. 7«.

04. I § 86, stk. 6, ændres »»mor/far«« til: »»mor/far/medfar««.«

[Udvidelse af retten til ressourceforløbsydelse med forsørgersats. Korrektion af fejl i henvisning til anden lov. Korrektion som følge af ændret registrering af forældreskab i CPR]

Til § 3

3) Før nr. 1 indsættes:

»01. I § 7, nr. 9, ændres to steder »§ 34« til: »§§ 34 og 87«.«

[Korrektion af henvisning til bestemmelse i anden lov]

Ny paragraf

4) Efter § 5 indsættes:

Ȥ 01

I lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne, jf. lovbekendtgørelse nr. 221 af 12. februar 2021, som ændret ved § 9 i lov nr. 295 af 20. marts 2023, § 13 i lov nr. 754 af 13. juni 2023, § 6 i lov nr. 1769 af 28. december 2023 og § 10 i lov nr. 1655 af 30. december 2024, foretages følgende ændringer:

1. I § 2, 2. pkt., ændres »og 10« til: », 10 og 14«.

2. I § 5, stk. 3, ændres », 13 og 14« til: »og 14«.«

[Korrektion af henvisninger]

Til § 6

5) I stk. 1 ændres »1. februar 2025, jf. dog stk. 2« til: »1. marts 2025, jf. dog stk. 2 og 3«.

[Udskudt ikrafttrædelse af loven]

6) Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 2. § 1, nr. 01, 02 og 04, § 3, nr. 01, og § 01 træder i kraft den 1. juli 2025.«

Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.

[Udskudt ikrafttræden af ændringsforslagene om ændring af §§ 13, 68, 69 j og 86 i lov om aktiv socialpolitik og § 7 i ligningsloven og ændringsforslaget om ændringer i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det fremgår af § 13, stk. 9, i lov om aktiv socialpolitik, at en person er fritaget for at stå til rådighed i perioder, hvor personen har ret til fravær ved graviditet, barsel, adoption og sorgorlov efter barselslovens § 6, stk. 1 og 2, §§ 7, 7 a, 8, 8 a og 8 b, § 9, stk. 1, § 13, § 14, stk. 1 og 2, og § 14 a, i det omfang der under fraværet ville have været ret til dagpenge som ledig efter barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b, stk. 1-3, og § 21 c, stk. 1-3, § 21 d, § 23 b, stk. 1-3, og § 23 c, stk. 1 og 2.

Det vil sige, at forældrene har en fritagelsesgrund i forhold til at opfylde deres rådighedsforpligtelse, når de er omfattet af § 13, stk. 9.

Bestemmelsen er senest ændret med virkning fra den 1. januar 2025 ved vedtagelsen af lov nr. 1687 af 30. december 2024 om ændring af børneloven, adoptionsloven, forældreansvarsloven og forskellige andre love (Familiedannelse ved surrogataftaler, medfar som retlig forælder, forenkling af familiedannelse ved voksenadoption m.v.), hvorved forældre, der har fået fastslået deres forældreskab efter børneloven på grundlag af en surrogataftale, er sikret en selvstændig ret til fravær, når de efter barselsloven ville have haft ret til fravær med barselsdagpenge i samme omfang som andre retlige forældre.

Ved lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.) har Folketinget ligeledes vedtaget en ændring af § 13, stk. 9, i lov om aktiv socialpolitik, som er trådt i kraft den 1. januar 2025. Denne ændring har dog først virkning fra den 1. juli 2025.

Ændringen om ret til fravær for forældre, der har fået fastslået deres forældreskab efter børneloven på grundlag af en surrogataftale, som indgik i lov nr. 1687 af 30. december 2024, blev ikke indarbejdet i lov nr. 1655 af 30. december 2024, da lov nr. 1687 af 30. december 2024 om ændring af børneloven, adoptionsloven, forældreansvarsloven og forskellige andre love (Familiedannelse ved surrogataftaler, medfar som retlig forælder, forenkling af familiedannelse ved voksenadoption m.v.) ikke var vedtaget på tidspunktet for vedtagelsen af lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.).

For at fastholde virkningen af vedtagelsen af lov nr. 1687 af 30. december 2024 om ændring af børneloven, adoptionsloven, forældreansvarsloven og forskellige andre love (Familiedannelse ved surrogataftaler, medfar som retlig forælder, forenkling af familiedannelse ved voksenadoption m.v.) fra og med den 1. juli 2025 er der derfor behov for at ændre § 13, stk. 9, i lov om aktiv socialpolitik, således at de tiltænkte forældre, der har fået fastslået deres forældreskab efter børneloven på grundlag af en surrogataftale, med de nye regler om barsel fortsat er sikret en selvstændig ret til fravær.

Det foreslås, at § 13, stk. 9, i lov om aktiv socialpolitik nyaffattes således, at en person er fritaget for at stå til rådighed i perioder, hvor personen har ret til fravær ved graviditet, barsel, adoption og sorgorlov efter barselslovens § 6, stk. 1 og 2, §§ 7, 7 a, 8, 8 a og 8 b, § 9, stk. 1, § 13, § 14, stk. 1 og 2, og § 14 a, i det omfang der under fraværet ville have været ret til dagpenge som ledig efter barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b, stk. 1-3, § 21 c, stk. 1-3, § 21 d, § 23 b, stk. 1-3, og § 23 c, stk. 1 og 2.

Det betyder, at en person, der modtager kontanthjælp, vil være fritaget for at stå til rådighed i perioder, hvor personen har ret til fravær ved graviditet, barsel, adoption og sorgorlov efter barselslovens § 6, stk. 1 og 2, §§ 7, 7 a, 8, 8 a og 8 b, § 9, stk. 1, § 13, § 14, stk. 1 og 2, og § 14 a, i det omfang der under fraværet ville have været ret til dagpenge som ledig efter barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b, stk. 1-3, § 21 c, stk. 1-3, § 21 d, § 23 b, stk. 1-3, og § 23 c, stk. 1 og 2.

Med de foreslåede ændringer vil en modtager af kontanthjælp også efter den 1. juli 2025 blive fritaget for at stå til rådighed i perioder, hvor pågældende har ret til fravær efter §§ 8 a, 8 b eller 21 d i barselsloven, i det omfang der under fraværet ville have været ret til dagpenge som ledig efter barselsloven.

Bestemmelsen svarer til de hidtil gældende regler. Nyaffattelsen sker alene af lovtekniske hensyn.

Til nr. 2

Til nr. 02

Med vedtagelsen af lov nr. 1655 af 30. december 2025 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.) blev det med § 17, stk. 2, fastsat, at retten til et børnetillæg er betinget af, at børnene opholder sig her i riget. Dette gælder dog ikke for EU-/EØS-borgere, i det omfang disse borgere er berettigede til hjælpen efter EU-retten, eller for personer, der er omfattet af bilaterale overenskomster. Tidligere var der krav om, at børnene skulle opholde sig her i landet.

Det foreslås tilsvarende at ændre § 68, stk. 3, 1. pkt., og § 69 j, stk. 3, 1. pkt., fra at der skal være ophold her i landet, til at der skal være ophold her i riget.

Det vil dermed fremadrettet være et krav, at barnet opholder sig her i riget (Danmark, Færøerne og Grønland), hvilket er en udvidelse i forhold til gældende regler, hvorefter udbetaling af forsørgersats forudsætter, at barnet opholder sig her i landet. Dermed vil der også kunne ydes ressourceforløbsydelser med forsørgersats til ressourceforløbsydelsesmodtagere, der har forsørgelsespligt over for børn, der opholder sig i Grønland eller på Færøerne.

Baggrunden for ændringen er, at reglerne for ressourceforløbsydelse stort set følger reglerne for kontanthjælp.

Til nr. 03

Det fremgår af § 85, stk. 4, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik, at hjælpen efter stk. 1 og 2 ydes af den kommune, hvori boligen, der flyttes til, ligger, jf. § 9, stk. 8, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

Med lov nr. 754 af 13. juni 2023 om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om social service og forskellige andre love (Handlekommune for børn, der hjælpes tilbage til Danmark af danske myndigheder, og for børn, hvis forældre er i udlandet, ensretning af begrebsbrug, nødvendige ændringer i handlekommunereglerne som følge af barnets lov m.v.) blev henvisningen til retssikkerhedsloven i § 85, stk. 4, 1. pkt., ændret fra § 9, stk. 12, til § 9, stk. 8, jf. lovens § 14, nr. 4.

Henvisningen skulle rettelig have været ændret til § 9, stk. 7, idet det på det tidspunkt gældende § 9, stk. 12, med samme lovs § 1, nr. 8, med en rykningsklausul blev ændret til § 9, stk. 7.

Det foreslås, at i § 85, stk. 4, 1. pkt., ændres »§ 9, stk. 8« til: »§ 9, stk. 7«.

Med den foreslåede ændring vil henvisningen til retssikkerhedsloven blive korrekt.

Til nr. 04

Det fremgår af § 86, stk. 6, i lov om aktiv socialpolitik, at såfremt begge forældre opfylder betingelserne for retten til et fritidstillæg for et barn, udbetales det fulde fritidstillæg til den forælder, der i CPR er registreret i det felt, der betegnes »mor/far«.

§ 86, stk. 6, er indsat i lov om aktiv socialpolitik med lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.). Ændringsloven trådte i kraft den 1. januar 2025, men har først virkning fra den 1. juli 2025, jf. lovens § 27, stk. 1 og 2.

Som følge af vedtagelsen af lov nr. 1687 af 30. december 2024 om ændring af børneloven, adoptionsloven, forældreansvarsloven og forskellige andre love (Familiedannelse ved surrogataftaler, medfar som retlig forælder, forenkling af familiedannelse ved voksenadoption m.v.) er der behov for at ændre § 86, stk. 6, i lov om aktiv socialpolitik, hvorefter fritidstillægget udbetales til den forælder, der i CPR er registreret i det felt, der betegnes »mor/far«, hvis begge forældre opfylder betingelserne for retten til et fritidstillæg for et barn.

Med lov nr. 1687 af 30. december 2024 ændres reglerne om registrering af faderskab og medmoderskab i CPR. Som følge heraf forventes felterne i CPR at blive ændret, således at det ene felt vil blive betegnet »mor/far/medfar« og det andet felt »far/medmor«. I dag betegnes felterne »mor/far« og »far/medmor«. Feltindretningen i CPR er ikke undergivet lovregulering.

Det foreslås, at i § 86, stk. 6, ændres »mor/far« til: »mor/far/medfar«.

Den foreslåede ændring er en tilpasning som følge af den ændring af CPR-loven, som følger af lov nr. 1687 af 30. december 2024 om ændring af børneloven, adoptionsloven, forældreansvarsloven og forskellige andre love (Familiedannelse ved surrogataftaler, medfar som retlig forælder, forenkling af familiedannelse ved voksenadoption m.v.).

Med den foreslåede ændring vil der være en tydelig angivelse i loven af, hvilken forælder der skal have udbetalt fritidstillægget, hvis begge forældre opfylder betingelserne for at modtage fritidstillæg for et mindreårigt barn. Fritidstillægget udbetales til personer, der har ret til kontanthjælp, og som bor sammen med et barn, som personen har den privatretlige forsørgelsespligt over for.

Til nr. 3

Til nr. 01

Det fremgår af den gældende § 7, nr. 9, i ligningsloven, at til den skattepligtige indkomst medregnes ikke ydelser efter lov om social service, lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, lov om aktiv socialpolitik og lov om integration af udlændinge i Danmark (integrationslov) til dækning af nærmere bestemte udgifter for modtageren, ydelser efter § 45, stk. 5, § 66 b, stk. 4, 2. pkt., § 97, stk. 7, og § 100 i lov om social service, ydelser efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik, andre ydelser efter lov om aktiv socialpolitik, i det omfang disse ydelser beregnes på grundlag af hjælp ydet efter lovens § 34, danskbonus efter integrationslovens § 22, ydelser efter lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser, ydelser efter §§ 162, 172-175, 178 og 179 og regler fastsat i medfør af § 177, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, ydelser efter §§ 15 f, 15 g, 15 i og 15 j i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v., ydelser fastsat i medfør af § 10, stk. 8, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), ydelse efter § 5 i lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret, og ydelser efter repatrieringsloven og hjemrejseloven.

Med vedtagelsen af lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.) blev § 34 i lov om aktiv socialpolitik ophævet, da kontanthjælpsmodtagere fremadrettet ikke skal kunne modtage særlig støtte. Særlig støtte blev for andre borgere videreført i § 87, således at personer, der modtager ressourceforløbsydelse, ledighedsydelse m.v., fra og med den 1. juli 2025 kan modtage særlig støtte.

Det foreslås derfor, at i § 7, nr. 9, ændres to steder »§ 34« til: »§§ 34 og § 87«.

Ændringen medfører, at også udbetalingen af særlig støtte efter § 87 i lov om aktiv socialpolitik ikke vil indgå i den skattepligtige indkomst i lighed med særlig støtte udbetalt efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik.

Baggrunden for, at begge bestemmelser vil skulle fremgå af ligningslovens § 7, nr. 9, er, at der udbetales ydelser efter både § 34 og § 87 i 2025.

Til nr. 4

Til nr. 1

I forbindelse med vedtagelsen af lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.) blev der ved en fejl ikke henvist til de korrekte numre i § 3, stk. 1, i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne.

§ 2, 2. pkt., i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne regulerer, hvilke ydelser kommunerne skal medfinansiere.

Det foreslås i § 2, 2. pkt., at ændre »og 10« til: », 10 og 14«.

Der er tale om en korrektion af bestemmelsen, da § 3, stk. 1, nr. 14, ikke blev indsat i bestemmelsen i lov nr. 1655 af 30. december 2024 (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.) på grund af en fejl. Der er ikke ved ændringen tiltænkt ændringer af, hvilke ydelser kommunerne skal medfinansiere.

Til nr. 2

I forbindelse med vedtagelsen af lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.) blev der ved en fejl ikke henvist til de korrekte numre i § 3, stk. 1, i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne.

Det foreslås i § 5, stk. 3, at ændre »13 og 14« til: »og 14«.

Der er tale om en korrektion af bestemmelsen, da § 3, stk. 1, nr. 13, skal udgå af bestemmelsen, fordi kommunerne fremadrettet skal udbetale særlig støtte, og derfor skal kommunerne modtage refusion fra staten for udgiften. Der er ikke ved ændringen tiltænkt ændringer af, hvilke ydelser kommunerne skal modtage refusion for eller medfinansiere.

Til nr. 5

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts 2025. Den udskudte ikrafttrædelse vil give Folketinget længere tid til behandlingen af lovforslaget og derved sikre en bedre proces for udvalgsbehandlingen. Ændringsforslaget fremsættes efter ønske fra Folketinget.

Den udskudte ikrafttrædelse indebærer ingen ændringer af ikrafttrædelsestidspunktet for §§ 3-5 om ændring af ligningsloven, skatteindberetningsloven og lov om et indkomstregister, som fortsat vil være den 1. januar 2026.

Det foreslås endvidere, at henvisningen til stk. 2 ændres til stk. 2 og 3. Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 7, hvormed der indsættes et nyt stykke i ikrafttrædelsesbestemmelsen.

Til nr. 6

Det foreslås, at der efter stk. 1 indsættes som nyt stykke, at ikrafttræden af § 1, nr. 01, 02, og 04, § 3, nr. 01, og § 01 bliver den 1. juli 2025.

Dette svarer til virkningstidspunktet for disse bestemmelser i forhold til lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love. (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.), således at ændringerne får virkning fra den 1. juli 2025.

Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.

Økonomiske konsekvenser

Samlet skønnes lovforslaget at medføre merudgifter på 0,8 mio. kr. i 2025, 1,1 mio. kr. i 2026 og 2027 og 1,0 mio. kr. i 2028 efter skat, tilbageløb og adfærd. Varigt skønnes der merudgifter på 0,7 mio. kr. efter skat, tilbageløb og adfærd.

Det bemærkes, at ændringen i ikrafttrædelsestidspunktet medfører en lavere reduktion af udgifter til administration i kommunerne svarende til 0,1 mio. kr. i 2025. Finansieringen af de 0,1 mio. kr. i 2025 tilvejebringes inden for Beskæftigelsesministeriets egen ramme. Den konkrete finansiering og overførselsadgang vil blive indarbejdet på bloktilskudsaktstykket for 2026.

 
 
 
 
Tabel 1: Økonomiske konsekvenser, merudgifter i mio. kr.
(2025-pl)
2025
2026
2027
2028
Varigt
I alt statslige udgifter
0,5
0,6
0,6
0,6
0,6
Præcisering af retten til ydelser under kortvarige udlandsophold
0,4
0,5
0,5
0,5
0,5
Afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
Ændringer i kapitel 13 a
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Tilbagebetalingspligtige ydelser
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
I alt kommunale udgifter
1,3
1,7
1,7
1,6
1,3
Budgetgaranti
1,7
2,0
2,0
2,0
2,0
Præcisering af retten til ydelser under kortvarige udlandsophold
1,3
1,5
1,5
1,5
1,5
Afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate
0,4
0,5
0,5
0,5
0,5
Ændringer i kapitel 13 a
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Tilbagebetalingspligtige ydelser
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Administration
-0,4
-0,3
-0,3
-0,4
-0,7
I alt offentlige udgifter (før skat og tilbageløb, inkl. adfærd)
1,8
2,3
2,3
2,2
1,9
I alt offentlige udgifter (efter skat, tilbageløb og adfærd)
0,8
1,1
1,1
1,0
0,7
Note: Afvigelser skyldes afrundinger


5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 27. november 2024 og var til 1. behandling den 17. december 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 1. oktober 2024 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 5. Den 27. november 2024 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforslaget.

Bjarne Laustsen (S) Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Thorkild Holmboe-Hay (S) Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) fmd. Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V) Hans Andersen (V) Kim Valentin (V) nfmd. Karin Liltorp (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF) Dennis Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Carl Valentin (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)

Borgernes Parti, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)24
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)15
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)13
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)5
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen (BP)1
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5