Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 29. januar 2025
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
6 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Borgernes Parti, Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 1 indsættes:
»01. § 13, stk. 9, affattes
således:
»Stk. 9.
En person er fritaget for at stå til rådighed i
perioder, hvor personen har ret til fravær ved graviditet,
barsel, adoption og sorgorlov efter barselslovens § 6, stk. 1
og 2, §§ 7, 7 a, 8, 8 a og 8 b, § 9, stk. 1, §
13, § 14, stk. 1 og 2, og § 14 a, i det omfang der under
fraværet ville have været ret til dagpenge som ledig
efter barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b,
stk. 1-3, § 21 c, stk. 1-3, § 21 d, § 23 b, stk.
1-3, og § 23 c, stk. 1 og 2.««
[Nyaffattelse som følge af
vedtagelsen af lov nr. 1687 af 30. december 2004 om ændring
af børneloven, adoptionsloven, forældreansvarsloven og
forskellige andre love (Familiedannelse ved surrogataftaler, medfar
som retlig forælder, forenkling af familiedannelse ved
voksenadoption m.v.]
2)
Efter nr. 5 indsættes:
»02. I §
68, stk. 3, 1. pkt., og § 69 j,
stk. 3, 1. pkt., ændres »her i landet«
til: »her i riget«.
03. I
§ 85, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »§ 9, stk. 8« til: »§ 9,
stk. 7«.
04. I
§ 86, stk. 6, ændres
»»mor/far«« til:
»»mor/far/medfar««.«
[Udvidelse af retten til
ressourceforløbsydelse med forsørgersats. Korrektion
af fejl i henvisning til anden lov. Korrektion som følge af
ændret registrering af forældreskab i CPR]
Til § 3
3)
Før nr. 1 indsættes:
»01. I §
7, nr. 9, ændres to steder »§ 34«
til: »§§ 34 og 87«.«
[Korrektion af henvisning til
bestemmelse i anden lov]
Ny paragraf
4)
Efter § 5 indsættes:
Ȥ 01
I lov om kommunernes finansiering af visse
offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne, jf. lovbekendtgørelse nr. 221
af 12. februar 2021, som ændret ved § 9 i lov nr. 295 af
20. marts 2023, § 13 i lov nr. 754 af 13. juni 2023, § 6
i lov nr. 1769 af 28. december 2023 og § 10 i lov nr. 1655 af
30. december 2024, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, 2. pkt., ændres
»og 10« til: », 10 og 14«.
2. I
§ 5, stk. 3, ændres »,
13 og 14« til: »og 14«.«
[Korrektion af henvisninger]
Til § 6
5) I
stk. 1 ændres »1. februar
2025, jf. dog stk. 2« til: »1. marts 2025, jf. dog stk.
2 og 3«.
[Udskudt ikrafttrædelse af
loven]
6)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 01, 02 og 04, § 3, nr. 01, og § 01
træder i kraft den 1. juli 2025.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
[Udskudt ikrafttræden af
ændringsforslagene om ændring af §§ 13, 68,
69 j og 86 i lov om aktiv socialpolitik og § 7 i ligningsloven
og ændringsforslaget om ændringer i lov om kommunernes
finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne,
Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af § 13, stk. 9, i
lov om aktiv socialpolitik, at en person er fritaget for at
stå til rådighed i perioder, hvor personen har ret til
fravær ved graviditet, barsel, adoption og sorgorlov efter
barselslovens § 6, stk. 1 og 2, §§ 7, 7 a, 8, 8 a og
8 b, § 9, stk. 1, § 13, § 14, stk. 1 og 2, og §
14 a, i det omfang der under fraværet ville have været
ret til dagpenge som ledig efter barselslovens § 20, §
21, stk. 1 og 2, § 21 b, stk. 1-3, og § 21 c, stk. 1-3,
§ 21 d, § 23 b, stk. 1-3, og § 23 c, stk. 1 og
2.
Det vil sige, at forældrene har en
fritagelsesgrund i forhold til at opfylde deres
rådighedsforpligtelse, når de er omfattet af § 13,
stk. 9.
Bestemmelsen er senest ændret med
virkning fra den 1. januar 2025 ved vedtagelsen af lov nr. 1687 af
30. december 2024 om ændring af børneloven,
adoptionsloven, forældreansvarsloven og forskellige andre
love (Familiedannelse ved surrogataftaler, medfar som retlig
forælder, forenkling af familiedannelse ved voksenadoption
m.v.), hvorved forældre, der har fået fastslået
deres forældreskab efter børneloven på grundlag
af en surrogataftale, er sikret en selvstændig ret til
fravær, når de efter barselsloven ville have haft ret
til fravær med barselsdagpenge i samme omfang som andre
retlige forældre.
Ved lov nr. 1655 af 30. december 2024 om
ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af
kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og
kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn,
afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.) har
Folketinget ligeledes vedtaget en ændring af § 13, stk.
9, i lov om aktiv socialpolitik, som er trådt i kraft den 1.
januar 2025. Denne ændring har dog først virkning fra
den 1. juli 2025.
Ændringen om ret til fravær for
forældre, der har fået fastslået deres
forældreskab efter børneloven på grundlag af en
surrogataftale, som indgik i lov nr. 1687 af 30. december 2024,
blev ikke indarbejdet i lov nr. 1655 af 30. december 2024, da lov
nr. 1687 af 30. december 2024 om ændring af
børneloven, adoptionsloven, forældreansvarsloven og
forskellige andre love (Familiedannelse ved surrogataftaler, medfar
som retlig forælder, forenkling af familiedannelse ved
voksenadoption m.v.) ikke var vedtaget på tidspunktet for
vedtagelsen af lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring
af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af
kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og
kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn,
afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.).
For at fastholde virkningen af vedtagelsen
af lov nr. 1687 af 30. december 2024 om ændring af
børneloven, adoptionsloven, forældreansvarsloven og
forskellige andre love (Familiedannelse ved surrogataftaler, medfar
som retlig forælder, forenkling af familiedannelse ved
voksenadoption m.v.) fra og med den 1. juli 2025 er der derfor
behov for at ændre § 13, stk. 9, i lov om aktiv
socialpolitik, således at de tiltænkte forældre,
der har fået fastslået deres forældreskab efter
børneloven på grundlag af en surrogataftale, med de
nye regler om barsel fortsat er sikret en selvstændig ret til
fravær.
Det foreslås, at § 13, stk. 9, i
lov om aktiv socialpolitik nyaffattes således, at en person
er fritaget for at stå til rådighed i perioder, hvor
personen har ret til fravær ved graviditet, barsel, adoption
og sorgorlov efter barselslovens § 6, stk. 1 og 2,
§§ 7, 7 a, 8, 8 a og 8 b, § 9, stk. 1, § 13,
§ 14, stk. 1 og 2, og § 14 a, i det omfang der under
fraværet ville have været ret til dagpenge som ledig
efter barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b,
stk. 1-3, § 21 c, stk. 1-3, § 21 d, § 23 b, stk.
1-3, og § 23 c, stk. 1 og 2.
Det betyder, at en person, der modtager
kontanthjælp, vil være fritaget for at stå til
rådighed i perioder, hvor personen har ret til fravær
ved graviditet, barsel, adoption og sorgorlov efter barselslovens
§ 6, stk. 1 og 2, §§ 7, 7 a, 8, 8 a og 8 b, §
9, stk. 1, § 13, § 14, stk. 1 og 2, og § 14 a, i det
omfang der under fraværet ville have været ret til
dagpenge som ledig efter barselslovens § 20, § 21, stk. 1
og 2, § 21 b, stk. 1-3, § 21 c, stk. 1-3, § 21 d,
§ 23 b, stk. 1-3, og § 23 c, stk. 1 og 2.
Med de foreslåede ændringer vil
en modtager af kontanthjælp også efter den 1. juli 2025
blive fritaget for at stå til rådighed i perioder, hvor
pågældende har ret til fravær efter §§
8 a, 8 b eller 21 d i barselsloven, i det omfang der under
fraværet ville have været ret til dagpenge som ledig
efter barselsloven.
Bestemmelsen svarer til de hidtil
gældende regler. Nyaffattelsen sker alene af lovtekniske
hensyn.
Til nr. 2
Til nr. 02
Med vedtagelsen af lov nr. 1655 af 30.
december 2025 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love
(Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af
225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg
til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin
m.v.) blev det med § 17, stk. 2, fastsat, at retten til et
børnetillæg er betinget af, at børnene opholder
sig her i riget. Dette gælder dog ikke for
EU-/EØS-borgere, i det omfang disse borgere er berettigede
til hjælpen efter EU-retten, eller for personer, der er
omfattet af bilaterale overenskomster. Tidligere var der krav om,
at børnene skulle opholde sig her i landet.
Det foreslås tilsvarende at
ændre § 68, stk. 3, 1. pkt., og § 69 j, stk. 3, 1.
pkt., fra at der skal være ophold her i landet, til at der
skal være ophold her i riget.
Det vil dermed fremadrettet være et
krav, at barnet opholder sig her i riget (Danmark,
Færøerne og Grønland), hvilket er en udvidelse
i forhold til gældende regler, hvorefter udbetaling af
forsørgersats forudsætter, at barnet opholder sig her
i landet. Dermed vil der også kunne ydes
ressourceforløbsydelser med forsørgersats til
ressourceforløbsydelsesmodtagere, der har
forsørgelsespligt over for børn, der opholder sig i
Grønland eller på Færøerne.
Baggrunden for ændringen er, at
reglerne for ressourceforløbsydelse stort set følger
reglerne for kontanthjælp.
Til nr. 03
Det fremgår af § 85, stk. 4, 1.
pkt., i lov om aktiv socialpolitik, at hjælpen efter stk. 1
og 2 ydes af den kommune, hvori boligen, der flyttes til, ligger,
jf. § 9, stk. 8, i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område.
Med lov nr. 754 af 13. juni 2023 om
ændring af lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område, lov om social service og forskellige
andre love (Handlekommune for børn, der hjælpes
tilbage til Danmark af danske myndigheder, og for børn, hvis
forældre er i udlandet, ensretning af begrebsbrug,
nødvendige ændringer i handlekommunereglerne som
følge af barnets lov m.v.) blev henvisningen til
retssikkerhedsloven i § 85, stk. 4, 1. pkt., ændret fra
§ 9, stk. 12, til § 9, stk. 8, jf. lovens § 14, nr.
4.
Henvisningen skulle rettelig have
været ændret til § 9, stk. 7, idet det på
det tidspunkt gældende § 9, stk. 12, med samme lovs
§ 1, nr. 8, med en rykningsklausul blev ændret til
§ 9, stk. 7.
Det foreslås, at i § 85, stk. 4,
1. pkt., ændres »§ 9, stk. 8« til:
»§ 9, stk. 7«.
Med den foreslåede ændring vil
henvisningen til retssikkerhedsloven blive korrekt.
Til nr. 04
Det fremgår af § 86, stk. 6, i
lov om aktiv socialpolitik, at såfremt begge forældre
opfylder betingelserne for retten til et fritidstillæg for et
barn, udbetales det fulde fritidstillæg til den
forælder, der i CPR er registreret i det felt, der betegnes
»mor/far«.
§ 86, stk. 6, er indsat i lov om aktiv
socialpolitik med lov nr. 1655 af 30. december 2024 om
ændring af ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love
(Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af
225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg
til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin
m.v.). Ændringsloven trådte i kraft den 1. januar 2025,
men har først virkning fra den 1. juli 2025, jf. lovens
§ 27, stk. 1 og 2.
Som følge af vedtagelsen af lov nr.
1687 af 30. december 2024 om ændring af børneloven,
adoptionsloven, forældreansvarsloven og forskellige andre
love (Familiedannelse ved surrogataftaler, medfar som retlig
forælder, forenkling af familiedannelse ved voksenadoption
m.v.) er der behov for at ændre § 86, stk. 6, i lov om
aktiv socialpolitik, hvorefter fritidstillægget udbetales til
den forælder, der i CPR er registreret i det felt, der
betegnes »mor/far«, hvis begge forældre opfylder
betingelserne for retten til et fritidstillæg for et
barn.
Med lov nr. 1687 af 30. december 2024
ændres reglerne om registrering af faderskab og medmoderskab
i CPR. Som følge heraf forventes felterne i CPR at blive
ændret, således at det ene felt vil blive betegnet
»mor/far/medfar« og det andet felt
»far/medmor«. I dag betegnes felterne
»mor/far« og »far/medmor«. Feltindretningen
i CPR er ikke undergivet lovregulering.
Det foreslås, at i § 86, stk. 6,
ændres »mor/far« til:
»mor/far/medfar«.
Den foreslåede ændring er en
tilpasning som følge af den ændring af CPR-loven, som
følger af lov nr. 1687 af 30. december 2024 om ændring
af børneloven, adoptionsloven, forældreansvarsloven og
forskellige andre love (Familiedannelse ved surrogataftaler, medfar
som retlig forælder, forenkling af familiedannelse ved
voksenadoption m.v.).
Med den foreslåede ændring vil
der være en tydelig angivelse i loven af, hvilken
forælder der skal have udbetalt fritidstillægget, hvis
begge forældre opfylder betingelserne for at modtage
fritidstillæg for et mindreårigt barn.
Fritidstillægget udbetales til personer, der har ret til
kontanthjælp, og som bor sammen med et barn, som personen har
den privatretlige forsørgelsespligt over for.
Til nr. 3
Til nr. 01
Det fremgår af den gældende
§ 7, nr. 9, i ligningsloven, at til den skattepligtige
indkomst medregnes ikke ydelser efter lov om social service, lov om
dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, lov om
aktiv socialpolitik og lov om integration af udlændinge i
Danmark (integrationslov) til dækning af nærmere
bestemte udgifter for modtageren, ydelser efter § 45, stk. 5,
§ 66 b, stk. 4, 2. pkt., § 97, stk. 7, og § 100 i
lov om social service, ydelser efter § 34 i lov om aktiv
socialpolitik, andre ydelser efter lov om aktiv socialpolitik, i
det omfang disse ydelser beregnes på grundlag af hjælp
ydet efter lovens § 34, danskbonus efter integrationslovens
§ 22, ydelser efter lov om specialpædagogisk
støtte ved videregående uddannelser, ydelser efter
§§ 162, 172-175, 178 og 179 og regler fastsat i
medfør af § 177, stk. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, ydelser efter §§ 15 f, 15 g,
15 i og 15 j i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.,
ydelser fastsat i medfør af § 10, stk. 8, i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu), ydelse efter § 5 i lov om
uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret,
og ydelser efter repatrieringsloven og hjemrejseloven.
Med vedtagelsen af lov nr. 1655 af 30.
december 2024 om ændring af ændring af lov om aktiv
socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og
forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet,
ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet,
fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret
tilskud til medicin m.v.) blev § 34 i lov om aktiv
socialpolitik ophævet, da kontanthjælpsmodtagere
fremadrettet ikke skal kunne modtage særlig støtte.
Særlig støtte blev for andre borgere videreført
i § 87, således at personer, der modtager
ressourceforløbsydelse, ledighedsydelse m.v., fra og med den
1. juli 2025 kan modtage særlig støtte.
Det foreslås derfor, at i § 7,
nr. 9, ændres to steder »§ 34« til:
»§§ 34 og § 87«.
Ændringen medfører, at
også udbetalingen af særlig støtte efter §
87 i lov om aktiv socialpolitik ikke vil indgå i den
skattepligtige indkomst i lighed med særlig støtte
udbetalt efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik.
Baggrunden for, at begge bestemmelser vil
skulle fremgå af ligningslovens § 7, nr. 9, er, at der
udbetales ydelser efter både § 34 og § 87 i
2025.
Til nr. 4
Til nr. 1
I forbindelse med vedtagelsen af lov nr.
1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv
socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og
forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet,
ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet,
fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret
tilskud til medicin m.v.) blev der ved en fejl ikke henvist til de
korrekte numre i § 3, stk. 1, i lov om kommunernes
finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne,
Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne.
§ 2, 2. pkt., i lov om kommunernes
finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne,
Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne regulerer,
hvilke ydelser kommunerne skal medfinansiere.
Det foreslås i § 2, 2. pkt., at
ændre »og 10« til: », 10 og 14«.
Der er tale om en korrektion af
bestemmelsen, da § 3, stk. 1, nr. 14, ikke blev indsat i
bestemmelsen i lov nr. 1655 af 30. december 2024 (Reform af
kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og
kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn,
afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.) på
grund af en fejl. Der er ikke ved ændringen tiltænkt
ændringer af, hvilke ydelser kommunerne skal
medfinansiere.
Til nr. 2
I forbindelse med vedtagelsen af lov nr.
1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv
socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og
forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet,
ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet,
fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret
tilskud til medicin m.v.) blev der ved en fejl ikke henvist til de
korrekte numre i § 3, stk. 1, i lov om kommunernes
finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne,
Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne.
Det foreslås i § 5, stk. 3, at
ændre »13 og 14« til: »og 14«.
Der er tale om en korrektion af
bestemmelsen, da § 3, stk. 1, nr. 13, skal udgå af
bestemmelsen, fordi kommunerne fremadrettet skal udbetale
særlig støtte, og derfor skal kommunerne modtage
refusion fra staten for udgiften. Der er ikke ved ændringen
tiltænkt ændringer af, hvilke ydelser kommunerne skal
modtage refusion for eller medfinansiere.
Til nr. 5
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. marts 2025. Den udskudte ikrafttrædelse vil give
Folketinget længere tid til behandlingen af lovforslaget og
derved sikre en bedre proces for udvalgsbehandlingen.
Ændringsforslaget fremsættes efter ønske fra
Folketinget.
Den udskudte ikrafttrædelse
indebærer ingen ændringer af
ikrafttrædelsestidspunktet for §§ 3-5 om
ændring af ligningsloven, skatteindberetningsloven og lov om
et indkomstregister, som fortsat vil være den 1. januar
2026.
Det foreslås endvidere, at
henvisningen til stk. 2 ændres til stk. 2 og 3. Forslaget er
en konsekvens af ændringsforslag nr. 7, hvormed der
indsættes et nyt stykke i
ikrafttrædelsesbestemmelsen.
Til nr. 6
Det foreslås, at der efter stk. 1
indsættes som nyt stykke, at ikrafttræden af § 1,
nr. 01, 02, og 04, § 3, nr. 01, og § 01 bliver den 1.
juli 2025.
Dette svarer til virkningstidspunktet for
disse bestemmelser i forhold til lov nr. 1655 af 30. december 2024
om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og forskellige andre love. (Reform af
kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og
kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn,
afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.),
således at ændringerne får virkning fra den 1.
juli 2025.
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
Økonomiske
konsekvenser
Samlet skønnes lovforslaget at
medføre merudgifter på 0,8 mio. kr. i 2025, 1,1 mio.
kr. i 2026 og 2027 og 1,0 mio. kr. i 2028 efter skat,
tilbageløb og adfærd. Varigt skønnes der
merudgifter på 0,7 mio. kr. efter skat, tilbageløb og
adfærd.
Det bemærkes, at ændringen i
ikrafttrædelsestidspunktet medfører en lavere
reduktion af udgifter til administration i kommunerne svarende til
0,1 mio. kr. i 2025. Finansieringen af de 0,1 mio. kr. i 2025
tilvejebringes inden for Beskæftigelsesministeriets egen
ramme. Den konkrete finansiering og overførselsadgang vil
blive indarbejdet på bloktilskudsaktstykket for 2026.
|
|
|
| Tabel 1:
Økonomiske konsekvenser, merudgifter i mio. kr. | (2025-pl) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Varigt | I alt statslige
udgifter | 0,5 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | Præcisering af
retten til ydelser under kortvarige udlandsophold | 0,4 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | Afskaffelse af
skærpet rådighedssanktion for
aktivitetsparate | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | Ændringer i
kapitel 13 a | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Tilbagebetalingspligtige ydelser | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt kommunale
udgifter | 1,3 | 1,7 | 1,7 | 1,6 | 1,3 | Budgetgaranti | 1,7 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | Præcisering af
retten til ydelser under kortvarige udlandsophold | 1,3 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | Afskaffelse af
skærpet rådighedssanktion for
aktivitetsparate | 0,4 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | Ændringer i
kapitel 13 a | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Tilbagebetalingspligtige ydelser | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Administration | -0,4 | -0,3 | -0,3 | -0,4 | -0,7 | I alt offentlige
udgifter (før skat og tilbageløb,
inkl. adfærd) | 1,8 | 2,3 | 2,3 | 2,2 | 1,9 | I alt offentlige
udgifter (efter skat, tilbageløb og
adfærd) | 0,8 | 1,1 | 1,1 | 1,0 | 0,7 | Note: Afvigelser skyldes afrundinger |
|
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. november
2024 og var til 1. behandling den 17. december 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 1. oktober 2024 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 5. Den 27. november
2024 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Bjarne Laustsen (S) Bjørn
Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug
(S) Thorkild Holmboe-Hay (S) Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S)
Thomas Skriver Jensen (S) fmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V) Hans Andersen (V)
Kim Valentin (V) nfmd. Karin
Liltorp (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD) Betina
Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen
(LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF) Dennis
Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF)
Carl Valentin (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez
(EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Borgernes Parti, Siumut, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |