L 108 Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, ligningsloven og forskellige andre love.

(Præcisering af retten til ydelser under kortvarige udlandsophold, afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2024-25
Status: 3.beh./Vedtaget

Ændringsforslag til 3. behandling

Afgivet: 18-02-2025

Afgivet: 18-02-2025

Ændringsforslag nr. 1-4 af beskæftigelsesministeren stillet den 18.02.2025

20241_l108_aendringsforslag_beh32979712.pdf
Html-version

Ændringsforslag stillet den 18. februar 2025

Til § 1

Af beskæftigelsesministeren:

1) Efter nr. 4 indsættes:

»01. § 20, stk. 7, 2. pkt., affattes således:

»For personer omfattet af stk. 1, nr. 5, der er fyldt 25 år, og som modtager tillæg som enlig efter § 18, stk. 3, er det endvidere en betingelse, at disse ikke har ret til et særligt ungetillæg efter § 19 for juli 2025.««

[Præcisering af retten til det midlertidige tilpasningstillæg for enlige uddannelsesparate personer, der er fyldt 25 år, og som tidligere har modtaget den højere sats for personer med bestemte psykiske lidelser]

2) Efter nr. 8 indsættes:

»02. I §§ 44 og 69 g udgår »efter forhandling med Beskæftigelsesrådet«.«

[Konsekvensændring, som følge af at Beskæftigelsesrådet afskaffes]

3) Efter nr. 9 indsættes:

»03. I § 82 a, stk. 1, nr. 3, indsættes efter »12.326 kr. (2024-niveau)«: »eller mindre«.«

[Præcisering af retten til tilskud til betaling for tandpleje for personer, der modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse]

Til § 8

4) I stk. 2 ændres »nr. 2, 4, 9, 10, 12, 13 og 17« til: »nr. 2, 4, 01, 9, 03, 10, 12, 13 og 17«.

[Konsekvensændring af ikrafttrædelsesbestemmelse]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det fremgår af § 20 i lov om aktiv socialpolitik, at kommunen i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 30. juni 2027 yder et midlertidigt tilpasningstillæg med et månedligt beløb på 2.000 kr. til kontanthjælpen til personer under 30 år.

Det er en betingelse for at få ret til tilpasningstillægget, at personerne modtager kontanthjælp for juli 2025 efter § 16, stk. 1, nr. 1 eller 3, og at personerne har modtaget uddannelseshjælp eller kontanthjælp for juni 2025, jf. §§ 23 eller 25 i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024. Personerne skal desuden have modtaget hjælp i kontanthjælpssystemet efter de hidtil gældende regler i lov om aktiv socialpolitik som

1) forsørgere under 30 år efter § 23, stk. 2, nr. 1 og 2, eller § 25, stk. 3, nr. 1 og 2, som modtog et aktivitetstillæg efter § 24, stk. 3, nr. 1 og 2, eller § 25, stk. 9, nr. 1 og 2, jf. dog stk. 2 og 3,

2) udeboende ikkeforsørgere, der er fyldt 25 år, efter § 23, stk. 2, nr. 6, eller § 25, stk. 3, nr. 6, og som modtog et aktivitetstillæg efter § 24, stk. 3, nr. 3, eller § 25, stk. 9, nr. 3, jf. dog stk. 4,

3) hjemmeboende, der er fyldt 25 år, efter § 23, stk. 2, nr. 7, eller § 25, stk. 3, nr. 7, og som modtog et aktivitetstillæg efter § 24, stk. 3, nr. 4, eller § 25, stk. 9, nr. 4, jf. dog stk. 5,

4) personer, der modtog hjælp efter § 23, stk. 2, nr. 4, eller § 25, stk. 3, nr. 4, jf. dog stk. 6, eller

5) personer, der modtog hjælp efter § 23, stk. 2, nr. 5, eller § 25, stk. 3, nr. 5, jf. dog stk. 7.

Det fremgår af stk. 2, at for personer omfattet af stk. 1, nr. 1, der modtog hjælp som samlevende eller gifte i juni 2025, er det endvidere en betingelse, at disse har ret til kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 1, et børnetillæg efter § 17, stk. 1, og et særligt ungetillæg efter § 19, stk. 3, nr. 3, for juli 2025.

Videre fremgår det af bestemmelsens stk. 3, at for personer omfattet af stk. 1, nr. 1, der modtog hjælp som enlige i juni 2025, er det endvidere en betingelse, at disse har ret til kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 1, et børnetillæg efter § 17, stk. 1, et tillæg til enlige forsørgere efter § 18, stk. 1, og et særligt ungetillæg efter § 19, stk. 3, nr. 3, for juli 2025.

Desuden fremgår det af stk. 4, at for personer omfattet af stk. 1, nr. 2, er det endvidere en betingelse, at disse har ret til kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 1, og et særligt ungetillæg efter § 19, stk. 3, nr. 2, og at de ikke har ret til et tillæg til enlige uden forsørgelsespligt efter § 18, stk. 3, for juli 2025.

Endvidere fremgår det af bestemmelsens stk. 5, at for personer omfattet af stk. 1, nr. 3, er det endvidere en betingelse, at disse har ret til kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 3, og et særligt ungetillæg efter § 19, stk. 3, nr. 2, og at de ikke har ret til et børnetillæg efter § 17, stk. 1, for juli 2025.

Af bestemmelsens stk. 6 fremgår det tillige, at for personer omfattet af stk. 1, nr. 4, er det endvidere en betingelse, at disse har ret til kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 1, og et børnetillæg efter § 17, stk. 1, for juli 2025.

Endelig fremgår det af stk. 7, at for personer omfattet af stk. 1, nr. 5, er det endvidere en betingelse, at disse har ret til kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 1, og at de ikke har ret til et børnetillæg efter § 17, stk. 1, for juli 2025. For personer omfattet af stk. 1, nr. 5, der er fyldt 25 år, er det endvidere en betingelse, at disse ikke har ret til et tillæg til enlige uden forsørgelsespligt efter § 18, stk. 3, for juli 2025.

I stk. 8 fastsættes det, at skifter en person, som er omfattet af stk. 1, nr. 1-3, civilstand, status fra enlig til samlevende eller omvendt, forsørgerstatus eller visitationskategori efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats fra juni til juli 2025 og af denne grund ændrer ydelsesniveau, vil personen ikke have ret til et midlertidigt tilpasningstillæg. Tilsvarende gælder for personer omfattet af stk. 1, nr. 4 og 5, for så vidt angår skift af civilstand, status fra enlig til samlevende og omvendt eller forsørgerstatus.

Videre fastsættes det i stk. 9, at får en person ret til forhøjet sats, jf. § 16, stk. 1, nr. 2, ophører retten til det midlertidige tilpasningstillæg.

Stk. 10 fastsætter, at en person, der har modtaget det midlertidige tilpasningstillæg for juli 2025, vil have ret til det midlertidige tilpasningstillæg på ny, hvis personen igen får ret til kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 1 eller 3.

Det betyder, at det midlertidige tilpasningstillæg på 2.000 kr. om måneden ydes til personer under 30 år, der modtog aktivitetstillæg eller den højere sats for bestemte psykiske lidelser i kontanthjælpssystemet før den 1. juli 2025, og som kommer til at opleve en nedgang i ydelsesniveau på 2.000 kr. eller mere ved overgangen til de nye regler, der får virkning den 1. juli 2025.

Det midlertidige tilpasningstillæg indføres for at give unge i det nye kontanthjælpssystem mulighed for at indrette sig på de nye, lavere satser, da det gældende aktivitetstillæg og den højere sats for personer i kontanthjælpssystemet med bestemte psykiske diagnoser afskaffes. Da tilpasningstillægget har til formål at give personkredsen mulighed for at tilpasse deres økonomi til niveauet for de nye satser, ydes tilpasningstillægget i en midlertidig periode fra og med den 1. juli 2025 til og med den 30. juni 2027. Det betyder, at tilpasningstillægget vil blive udbetalt sidste gang for juni 2027.

Målgruppen er afgrænset i loven for at undgå at pålægge kommunerne en uforholdsmæssig tung administrationsbyrde for et midlertidigt tillæg oven i de øvrige ændringer, som følger af aftalen, og som kommunerne skal håndtere i samme periode.

Således er retten til et midlertidigt tilpasningstillæg defineret ud fra, om personkredsen generelt set får en reduktion i den samlede hjælp i kontanthjælpssystemet på 2.000 kr. eller mere fra juni 2025 til juli 2025 på baggrund af den sats for kontanthjælp og uddannelseshjælp, som personkredsen modtager efter de gældende regler i lov om aktiv socialpolitik i juni 2025, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024, forud for, at de nye kontanthjælpsregler får virkning den 1. juli 2025, sammenholdt med den sats for den samlede hjælp bestående af kontanthjælpssatsen og tillæg, som personkredsen vil få ret til efter de nye kontanthjælpsregler fra juli 2025. Det betyder, at ydelsesnedgangen ikke beregnes for den enkelte person, og at der ikke tages højde for eventuelle sanktioner eller fradrag for indtægter, der kan have ændret på den samlede hjælp for den enkelte for juni og juli måned i 2025.

Det er en forudsætning, at den enkelte fastholder sin forsørgerstatus, civilstand og visitationskategori og sin status som enlig eller samlevende i juni og juli 2025. Det vil være satsen for den samlede hjælp på udbetalingstidspunktet i juli 2025, der ligger til grund for vurderingen af, hvorvidt en person er omfattet af personkredsen. Hvis en person oplever en ydelsesnedgang, som følge af at denne skifter civilstand, status fra enlig til samlevende eller omvendt eller forsørgerstatus eller visitationskategori efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats fra juni til juli 2025, vil personen ikke være berettiget til et tilpasningstillæg. Baggrunden herfor er, at nedgangen i ydelse ikke skyldes de nye lavere satser, men en ændring i forsørgelsesbehov.

Dog vil det gælde, at personkredsen, der modtager satsen for bestemte psykiske lidelser i kontanthjælpssystemet for juni 2025, fortsat vil have ret til et tilpasningstillæg for juli 2025, hvis de skifter visitationskategori fra juni 2025 til juli 2025, f.eks. ved at blive visiteret fra at være aktivitetsparat til at være jobparat og af den grund ændrer ydelsesniveau. Dette skyldes, at det ikke er en betingelse for at være berettiget til den højere sats for bestemte psykiske lidelser efter gældende regler, at en person er visiteret aktivitetsparat.

Ordningen indebærer endvidere, at personkredsen, der kommer til at modtage kontanthjælp med mindstesats (efter § 16, stk. 2), eller forhøjet sats (efter § 16, stk. 1, nr. 2) efter de nye kontanthjælpsregler fra den 1. juli 2025, ikke vil få ret til et midlertidigt tilpasningstillæg uanset nedgang i ydelsesniveau.

Personer, der vil få ret til et midlertidigt tilpasningstillæg, og som udtræder af kontanthjælpssystemet i virkningsperioden for det midlertidige tilpasningstillæg fra og med den 1. juli 2025 til og med den 30. juni 2027, vil bevare retten til et midlertidigt tilpasningstillæg, hvis de kommer til at modtage kontanthjælp igen inden juni 2027. Hensynet her er at sikre et økonomisk incitament for personkredsen til at tage arbejde også for kortere perioder.

Ordningen indebærer, at en person, der har opnået ret til det midlertidige tilpasningstillæg for juli 2025, vil være berettiget til tillægget i hele virkningsperioden, uanset om personen ændrer civilstand, alder, visitationskategori m.v. senere i virkningsperioden. En overgang til forhøjet sats vil dog betyde, at ret til det midlertidige tilpasningstillæg ophører.

Det midlertidige tilpasningstillæg vil ikke blive omfattet af den årlige satsregulering.

§ 20, stk. 7, er indsat i lov om aktiv socialpolitik med lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.).

Ændringsloven trådte i kraft den 1. januar 2025, men har først virkning fra den 1. juli 2025, jf. lovens § 27, stk. 1 og 2.

Af forarbejderne til loven fremgår, at det er en betingelse for personer, der modtog kontanthjælp med satsen for bestemte psykiske diagnoser som forsørgere for juni 2025, at disse har ret til kontanthjælp med grundsats og har ret til et børnetillæg som forsørgere for juli 2025. Det betyder, at det ikke er en betingelse for denne satskategori, at de modtager det særlige ungetillæg for juli 2025.

Det fremgår videre, at det er en betingelse for personer, der modtog kontanthjælp som udeboende ikkeforsørgere med satsen for bestemte psykiske diagnoser for juni 2025, at disse har ret til kontanthjælp med grundsats, og at de ikke har ret til et børnetillæg som forsørgere for juli 2025. Det betyder, at det ikke er en betingelse for personer i denne satskategori, at de modtager det særlige ungetillæg for juli 2025.

Det fremgår videre af bemærkningerne, at for de personer, der er i kategorien, og som er fyldt 25 år, er det en betingelse, at de ikke har ret til et tillæg til enlige ikkeforsørgere for juli 2025. Dette skyldes, at personer fyldt 25 år har ret til det højere særlige ungetillæg.

Der henvises til de specielle bemærkninger til § 20, stk. 6 og 7, lovforslag nr. L 13, folketingsåret 2024-25.

Det foreslås, at § 20, stk. 7, 2. pkt., affattes således: »For personer omfattet af stk. 1, nr. 5, der er fyldt 25 år, og som modtager tillæg som enlig efter § 18, stk. 3, er det endvidere en betingelse, at disse ikke har ret til et særlig ungetillæg efter § 19 for juli 2025.«.

Den foreslåede ændring vil medføre, at enlige ikkeforsørgere, der er fyldt 25 år, og som er visiteret uddannelsesparate, som vil komme til at modtage kontanthjælp som udeboende ikkeforsørgere med satsen for bestemte psykiske diagnoser efter de hidtil gældende regler for juni 2025, vil få ret til det midlertidige tilpasningstillæg efter § 20, stk. 1, nr. 5, jf. stk. 7, hvis de modtager kontanthjælp for juli 2025 med en sats efter § 16, stk. 1, nr. 1 (grundsats).

Beskæftigelsesministeriet har ved udformningen af bestemmelsen ved en fejl ikke fået medtaget de enlige ikkeforsørgere, der er fyldt 25 år og er visiteret uddannelsesparate, og som vil komme til at modtage kontanthjælp som udeboende ikkeforsørgere med satsen for bestemte psykiske diagnoser efter de hidtil gældende regler for juni 2025. Denne persongruppe vil gå mere end 2.000 kr. ned i sats, hvis de fortsætter med at modtage hjælp i kontanthjælpssystemet fra den 1. juli 2025.

Med den foreslåede ændring sikres det i overensstemmelse med den politiske intention med indførelsen af et midlertidigt tilpasningstillæg, at denne gruppe af personer også kan modtage det midlertidige tilpasningstillæg efter § 20 i lov om aktiv socialpolitik som tillæg til kontanthjælpen efter § 16, stk. 1, nr. 1, i en midlertidig periode fra og med den 1. juli 2025 til og med den 30. juni 2027.

Til nr. 2

Det fremgår af § 6, nr. 1, i lov nr. 1656 af 30. december 2024 om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsmiljø og forskellige andre love (Tilpasning af rådsstruktur på beskæftigelses- og arbejdsmiljøområdet, nedlæggelse af Helbredsoplysningsrådet og Jobservice Danmark og afskaffelse af de beskæftigelsespolitiske mål m.v.), at i § 13, stk. 16, 1. pkt., og §§ 44 og 69 g i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024, som ændret ved § 3 i lov nr. 630 af 11. juni 2024 og lov nr. 633 af 11. juni 2024, udgår ordene »efter forhandling med Beskæftigelsesrådet«.

Den foreslåede ændring vil indebære, at beskæftigelsesministeren ved fastsættelse af regler efter de nævnte bemyndigelsesbestemmelser ikke længere skal forhandle med Beskæftigelsesrådet. Bestemmelsen er endnu ikke trådt i kraft, men forventes sat i kraft ved beskæftigelsesministerens bestemmelse herom den 1. marts 2025.

Bemyndigelsesbestemmelsen i § 13, stk. 16, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024, er formelt ophævet den 1. januar 2025, jf. § 1, nr. 25, i lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.). Denne lov trådte i kraft den 1. januar 2025, men har først virkning den 1. juli 2025. Bemyndigelsesbestemmelsen til at fastsætte nærmere regler om anvendelsen af bestemmelserne i § 13, stk. 1-8, fremgår med vedtagelsen af § 1, nr. 25, i lov nr. 1655 af 30. december 2024, af § 13, stk. 14, i lov om aktiv socialpolitik.

Med dette lovforslags § 7, nr. 1, foreslås det, at § 6, nr. 1, i lov nr. 1656 af 30. december 2024 ophæves af ordensmæssige hensyn. Af bemærkningerne til forslaget fremgår det, at forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 3, om nyaffattelse af § 13, stk. 14, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik.

Ved en fejl har ministeriet ikke været opmærksomt på, at § 6, nr. 1, i lov nr. 1656 af 30. december 2024, ud over ændringen af § 13, stk. 16, 1. pkt., også henviser til ændringer i §§ 44 og 69 g. Det har ikke været hensigten med lovforslaget § 7, nr. 1, at ændringerne i §§ 44 og 69 g ikke skulle træde i kraft, når lov nr. 1656 af 30. december 2024 forventeligt sættes i kraft den 1. marts 2025.

Forslaget vil indebære, at ordene »efter forhandling med Beskæftigelsesrådet« vil udgå af §§ 44 og 69 g i lov om aktiv socialpolitik, og at beskæftigelsesministeren herefter ved fastsættelse af regler efter disse bemyndigelsesbestemmelser ikke længere skal forhandle med Beskæftigelsesrådet.

Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3, om nyaffattelse af § 13, stk. 14, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik.

Til nr. 3

Det fremgår af § 82 a, stk. 1, at kommunen yder tilskud til betaling for tandpleje til

1) personer, der modtager kontanthjælp efter §§ 16-20,

2) personer, der modtager hjælp efter § 27 a, hvis hjælpen inklusive førtidspension, seniorpension eller tidlig pension efter lov om social pension svarer til kontanthjælpsniveau, og

3) personer, der modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse, hvis de opfylder de økonomiske betingelser for at modtage kontanthjælp efter § 16 og modtager en ydelse på 16.382 kr. (2024- niveau) eller mindre for personer, der har forsørgelsespligt over for et barn, eller en ydelse på 12.326 kr. (2024-niveau) for personer, der ikke har forsørgelsespligt over for et barn.

§ 82 a, stk. 1-4, i lov om aktiv socialpolitik er blevet nyaffattet med lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.).

Ændringsloven trådte i kraft den 1. januar 2025, men har først virkning fra den 1. juli 2025, jf. lovens § 27, stk. 1 og 2.

Af forarbejderne til loven fremgår, at nyaffattelsen er sket som konsekvens af den nye ydelsesstruktur for hjælp i kontanthjælpssystemet, og derfor henvises der til kontanthjælp, herunder bestemmelserne om kontanthjælp i §§ 16-20, og i stk. 1, nr. 3, henvises der til konkrete beløb.

§ 82 a, stk. 1, betyder, at personer, der modtager kontanthjælp, vil have ret til tilskud efter tandbehandling, at personer, der modtager brøkpension efter § 27 a, vil have ret til tilskud til tandbehandling i det omfang, at hjælpen inklusive pensionen svarer til kontanthjælpsniveau, og at personer, der modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse, under visse betingelser vil have ret til tilskud til tandbehandling.

Der er med nyaffattelsen ikke tiltænkt en indholdsmæssig ændring af personkredsen, der vil få ret til tilskud, i forhold til gældende ret.

Der henvises til de specielle bemærkninger til § 82 a, lovforslag nr. L 13, folketingsåret 2024-25.

Det foreslås, at der i § 82 a, stk. 1, nr. 3, indsættes efter »12.326 kr. (2024-niveau)«: »eller mindre«.

Beskæftigelsesministeriet har ved udformningen af bestemmelsen ved en fejl ikke fået skrevet »eller mindre«, hvilket betyder, at bestemmelsen efter sit indhold afskærer ikkeforsørgere, der modtager revalideringsydelse, ressourceforløb eller ledighedsydelse med en ydelse på mindre end 12.326 kr. (2024- niveau) fra at have ret til tilskud til betaling for tandpleje.

Med den foreslåede ændring rettes fejlen. Den foreslåede ændring præciserer således retten til tilskud til betaling for tandpleje for personer, der ikke har forsørgelsespligt over for børn og modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse på et niveau under 12.326 kr. (2024-niveau).

Det betyder, at det sikres, at bestemmelsen fortsat omfatter den personkreds, der har ret til tilskud til betaling for tandpleje efter den gældende § 82 a, stk. 1.

Til nr. 4

Det foreslås, at i § 8, stk. 2, ændres »nr. 2, 4, 9, 10, 12, 13 og 17« til: »nr. 2, 4, 01, 9, 03, 10, 12, 13 og 17«, hvilket vil indebære, at ændringsforslag nr. 01 og 03 som en række af de øvrige forslag træder i kraft den 1. juli 2025.

Det svarer til virkningstidspunktet for disse bestemmelser efter lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglern og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.