Ændringsforslag stillet den 18.
februar 2025
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren:
1)
Efter nr. 4 indsættes:
»01. § 20, stk. 7, 2. pkt., affattes
således:
»For personer omfattet af stk. 1, nr. 5, der
er fyldt 25 år, og som modtager tillæg som enlig efter
§ 18, stk. 3, er det endvidere en betingelse, at disse ikke
har ret til et særligt ungetillæg efter § 19 for
juli 2025.««
[Præcisering af retten til
det midlertidige tilpasningstillæg for enlige
uddannelsesparate personer, der er fyldt 25 år, og som
tidligere har modtaget den højere sats for personer med
bestemte psykiske lidelser]
2)
Efter nr. 8 indsættes:
»02. I §§ 44 og 69
g udgår »efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet«.«
[Konsekvensændring, som
følge af at Beskæftigelsesrådet afskaffes]
3)
Efter nr. 9 indsættes:
»03. I §
82 a, stk. 1, nr. 3, indsættes efter »12.326 kr.
(2024-niveau)«: »eller mindre«.«
[Præcisering af retten til
tilskud til betaling for tandpleje for personer, der modtager
revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller
ledighedsydelse]
Til § 8
4) I
stk. 2 ændres »nr. 2, 4, 9,
10, 12, 13 og 17« til: »nr. 2, 4, 01, 9, 03, 10, 12, 13
og 17«.
[Konsekvensændring af
ikrafttrædelsesbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det
fremgår af § 20 i lov om aktiv socialpolitik, at
kommunen i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 30. juni
2027 yder et midlertidigt tilpasningstillæg med et
månedligt beløb på 2.000 kr. til
kontanthjælpen til personer under 30 år.
Det er en
betingelse for at få ret til tilpasningstillægget, at
personerne modtager kontanthjælp for juli 2025 efter §
16, stk. 1, nr. 1 eller 3, og at personerne har modtaget
uddannelseshjælp eller kontanthjælp for juni 2025, jf.
§§ 23 eller 25 i lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024. Personerne skal
desuden have modtaget hjælp i kontanthjælpssystemet
efter de hidtil gældende regler i lov om aktiv socialpolitik
som
1)
forsørgere under 30 år efter § 23, stk. 2, nr. 1
og 2, eller § 25, stk. 3, nr. 1 og 2, som modtog et
aktivitetstillæg efter § 24, stk. 3, nr. 1 og 2, eller
§ 25, stk. 9, nr. 1 og 2, jf. dog stk. 2 og 3,
2) udeboende
ikkeforsørgere, der er fyldt 25 år, efter § 23,
stk. 2, nr. 6, eller § 25, stk. 3, nr. 6, og som modtog et
aktivitetstillæg efter § 24, stk. 3, nr. 3, eller §
25, stk. 9, nr. 3, jf. dog stk. 4,
3) hjemmeboende,
der er fyldt 25 år, efter § 23, stk. 2, nr. 7, eller
§ 25, stk. 3, nr. 7, og som modtog et aktivitetstillæg
efter § 24, stk. 3, nr. 4, eller § 25, stk. 9, nr. 4, jf.
dog stk. 5,
4) personer, der
modtog hjælp efter § 23, stk. 2, nr. 4, eller § 25,
stk. 3, nr. 4, jf. dog stk. 6, eller
5) personer, der
modtog hjælp efter § 23, stk. 2, nr. 5, eller § 25,
stk. 3, nr. 5, jf. dog stk. 7.
Det
fremgår af stk. 2, at for personer omfattet af stk. 1, nr. 1,
der modtog hjælp som samlevende eller gifte i juni 2025, er
det endvidere en betingelse, at disse har ret til
kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 1, et
børnetillæg efter § 17, stk. 1, og et
særligt ungetillæg efter § 19, stk. 3, nr. 3, for
juli 2025.
Videre
fremgår det af bestemmelsens stk. 3, at for personer omfattet
af stk. 1, nr. 1, der modtog hjælp som enlige i juni 2025, er
det endvidere en betingelse, at disse har ret til
kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 1, et
børnetillæg efter § 17, stk. 1, et tillæg
til enlige forsørgere efter § 18, stk. 1, og et
særligt ungetillæg efter § 19, stk. 3, nr. 3, for
juli 2025.
Desuden
fremgår det af stk. 4, at for personer omfattet af stk. 1,
nr. 2, er det endvidere en betingelse, at disse har ret til
kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 1, og et
særligt ungetillæg efter § 19, stk. 3, nr. 2, og
at de ikke har ret til et tillæg til enlige uden
forsørgelsespligt efter § 18, stk. 3, for juli
2025.
Endvidere
fremgår det af bestemmelsens stk. 5, at for personer omfattet
af stk. 1, nr. 3, er det endvidere en betingelse, at disse har ret
til kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 3, og et
særligt ungetillæg efter § 19, stk. 3, nr. 2, og
at de ikke har ret til et børnetillæg efter § 17,
stk. 1, for juli 2025.
Af
bestemmelsens stk. 6 fremgår det tillige, at for personer
omfattet af stk. 1, nr. 4, er det endvidere en betingelse, at disse
har ret til kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 1, og
et børnetillæg efter § 17, stk. 1, for juli
2025.
Endelig
fremgår det af stk. 7, at for personer omfattet af stk. 1,
nr. 5, er det endvidere en betingelse, at disse har ret til
kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 1, og at de ikke
har ret til et børnetillæg efter § 17, stk. 1,
for juli 2025. For personer omfattet af stk. 1, nr. 5, der er fyldt
25 år, er det endvidere en betingelse, at disse ikke har ret
til et tillæg til enlige uden forsørgelsespligt efter
§ 18, stk. 3, for juli 2025.
I stk. 8
fastsættes det, at skifter en person, som er omfattet af stk.
1, nr. 1-3, civilstand, status fra enlig til samlevende eller
omvendt, forsørgerstatus eller visitationskategori efter lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats fra juni til juli 2025 og
af denne grund ændrer ydelsesniveau, vil personen ikke have
ret til et midlertidigt tilpasningstillæg. Tilsvarende
gælder for personer omfattet af stk. 1, nr. 4 og 5, for
så vidt angår skift af civilstand, status fra enlig til
samlevende og omvendt eller forsørgerstatus.
Videre
fastsættes det i stk. 9, at får en person ret til
forhøjet sats, jf. § 16, stk. 1, nr. 2, ophører
retten til det midlertidige tilpasningstillæg.
Stk. 10
fastsætter, at en person, der har modtaget det midlertidige
tilpasningstillæg for juli 2025, vil have ret til det
midlertidige tilpasningstillæg på ny, hvis personen
igen får ret til kontanthjælp efter § 16, stk. 1,
nr. 1 eller 3.
Det betyder,
at det midlertidige tilpasningstillæg på 2.000 kr. om
måneden ydes til personer under 30 år, der modtog
aktivitetstillæg eller den højere sats for bestemte
psykiske lidelser i kontanthjælpssystemet før den 1.
juli 2025, og som kommer til at opleve en nedgang i ydelsesniveau
på 2.000 kr. eller mere ved overgangen til de nye regler, der
får virkning den 1. juli 2025.
Det
midlertidige tilpasningstillæg indføres for at give
unge i det nye kontanthjælpssystem mulighed for at indrette
sig på de nye, lavere satser, da det gældende
aktivitetstillæg og den højere sats for personer i
kontanthjælpssystemet med bestemte psykiske diagnoser
afskaffes. Da tilpasningstillægget har til formål at
give personkredsen mulighed for at tilpasse deres økonomi
til niveauet for de nye satser, ydes tilpasningstillægget i
en midlertidig periode fra og med den 1. juli 2025 til og med den
30. juni 2027. Det betyder, at tilpasningstillægget vil blive
udbetalt sidste gang for juni 2027.
Målgruppen er afgrænset i loven for at undgå at
pålægge kommunerne en uforholdsmæssig tung
administrationsbyrde for et midlertidigt tillæg oven i de
øvrige ændringer, som følger af aftalen, og som
kommunerne skal håndtere i samme periode.
Således
er retten til et midlertidigt tilpasningstillæg defineret ud
fra, om personkredsen generelt set får en reduktion i den
samlede hjælp i kontanthjælpssystemet på 2.000
kr. eller mere fra juni 2025 til juli 2025 på baggrund af den
sats for kontanthjælp og uddannelseshjælp, som
personkredsen modtager efter de gældende regler i lov om
aktiv socialpolitik i juni 2025, jf. lovbekendtgørelse nr.
808 af 25. juni 2024, forud for, at de nye
kontanthjælpsregler får virkning den 1. juli 2025,
sammenholdt med den sats for den samlede hjælp
bestående af kontanthjælpssatsen og tillæg, som
personkredsen vil få ret til efter de nye
kontanthjælpsregler fra juli 2025. Det betyder, at
ydelsesnedgangen ikke beregnes for den enkelte person, og at der
ikke tages højde for eventuelle sanktioner eller fradrag for
indtægter, der kan have ændret på den samlede
hjælp for den enkelte for juni og juli måned i
2025.
Det er en
forudsætning, at den enkelte fastholder sin
forsørgerstatus, civilstand og visitationskategori og sin
status som enlig eller samlevende i juni og juli 2025. Det vil
være satsen for den samlede hjælp på
udbetalingstidspunktet i juli 2025, der ligger til grund for
vurderingen af, hvorvidt en person er omfattet af personkredsen.
Hvis en person oplever en ydelsesnedgang, som følge af at
denne skifter civilstand, status fra enlig til samlevende eller
omvendt eller forsørgerstatus eller visitationskategori
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats fra juni til juli
2025, vil personen ikke være berettiget til et
tilpasningstillæg. Baggrunden herfor er, at nedgangen i
ydelse ikke skyldes de nye lavere satser, men en ændring i
forsørgelsesbehov.
Dog vil det
gælde, at personkredsen, der modtager satsen for bestemte
psykiske lidelser i kontanthjælpssystemet for juni 2025,
fortsat vil have ret til et tilpasningstillæg for juli 2025,
hvis de skifter visitationskategori fra juni 2025 til juli 2025,
f.eks. ved at blive visiteret fra at være aktivitetsparat til
at være jobparat og af den grund ændrer ydelsesniveau.
Dette skyldes, at det ikke er en betingelse for at være
berettiget til den højere sats for bestemte psykiske
lidelser efter gældende regler, at en person er visiteret
aktivitetsparat.
Ordningen
indebærer endvidere, at personkredsen, der kommer til at
modtage kontanthjælp med mindstesats (efter § 16, stk.
2), eller forhøjet sats (efter § 16, stk. 1, nr. 2)
efter de nye kontanthjælpsregler fra den 1. juli 2025, ikke
vil få ret til et midlertidigt tilpasningstillæg uanset
nedgang i ydelsesniveau.
Personer, der
vil få ret til et midlertidigt tilpasningstillæg, og
som udtræder af kontanthjælpssystemet i
virkningsperioden for det midlertidige tilpasningstillæg fra
og med den 1. juli 2025 til og med den 30. juni 2027, vil bevare
retten til et midlertidigt tilpasningstillæg, hvis de kommer
til at modtage kontanthjælp igen inden juni 2027. Hensynet
her er at sikre et økonomisk incitament for personkredsen
til at tage arbejde også for kortere perioder.
Ordningen
indebærer, at en person, der har opnået ret til det
midlertidige tilpasningstillæg for juli 2025, vil være
berettiget til tillægget i hele virkningsperioden, uanset om
personen ændrer civilstand, alder, visitationskategori m.v.
senere i virkningsperioden. En overgang til forhøjet sats
vil dog betyde, at ret til det midlertidige tilpasningstillæg
ophører.
Det
midlertidige tilpasningstillæg vil ikke blive omfattet af den
årlige satsregulering.
§ 20,
stk. 7, er indsat i lov om aktiv socialpolitik med lov nr. 1655 af
30. december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik,
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre
love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af
225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg
til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin
m.v.).
Ændringsloven trådte i kraft den 1. januar 2025, men
har først virkning fra den 1. juli 2025, jf. lovens §
27, stk. 1 og 2.
Af
forarbejderne til loven fremgår, at det er en betingelse for
personer, der modtog kontanthjælp med satsen for bestemte
psykiske diagnoser som forsørgere for juni 2025, at disse
har ret til kontanthjælp med grundsats og har ret til et
børnetillæg som forsørgere for juli 2025. Det
betyder, at det ikke er en betingelse for denne satskategori, at de
modtager det særlige ungetillæg for juli 2025.
Det
fremgår videre, at det er en betingelse for personer, der
modtog kontanthjælp som udeboende ikkeforsørgere med
satsen for bestemte psykiske diagnoser for juni 2025, at disse har
ret til kontanthjælp med grundsats, og at de ikke har ret til
et børnetillæg som forsørgere for juli 2025.
Det betyder, at det ikke er en betingelse for personer i denne
satskategori, at de modtager det særlige ungetillæg for
juli 2025.
Det
fremgår videre af bemærkningerne, at for de personer,
der er i kategorien, og som er fyldt 25 år, er det en
betingelse, at de ikke har ret til et tillæg til enlige
ikkeforsørgere for juli 2025. Dette skyldes, at personer
fyldt 25 år har ret til det højere særlige
ungetillæg.
Der henvises
til de specielle bemærkninger til § 20, stk. 6 og 7,
lovforslag nr. L 13, folketingsåret 2024-25.
Det
foreslås, at § 20, stk. 7, 2. pkt., affattes
således: »For personer omfattet af stk. 1, nr. 5, der
er fyldt 25 år, og som modtager tillæg som enlig efter
§ 18, stk. 3, er det endvidere en betingelse, at disse ikke
har ret til et særlig ungetillæg efter § 19 for
juli 2025.«.
Den
foreslåede ændring vil medføre, at enlige
ikkeforsørgere, der er fyldt 25 år, og som er
visiteret uddannelsesparate, som vil komme til at modtage
kontanthjælp som udeboende ikkeforsørgere med satsen
for bestemte psykiske diagnoser efter de hidtil gældende
regler for juni 2025, vil få ret til det midlertidige
tilpasningstillæg efter § 20, stk. 1, nr. 5, jf. stk. 7,
hvis de modtager kontanthjælp for juli 2025 med en sats efter
§ 16, stk. 1, nr. 1 (grundsats).
Beskæftigelsesministeriet har ved udformningen af
bestemmelsen ved en fejl ikke fået medtaget de enlige
ikkeforsørgere, der er fyldt 25 år og er visiteret
uddannelsesparate, og som vil komme til at modtage
kontanthjælp som udeboende ikkeforsørgere med satsen
for bestemte psykiske diagnoser efter de hidtil gældende
regler for juni 2025. Denne persongruppe vil gå mere end
2.000 kr. ned i sats, hvis de fortsætter med at modtage
hjælp i kontanthjælpssystemet fra den 1. juli 2025.
Med den
foreslåede ændring sikres det i overensstemmelse med
den politiske intention med indførelsen af et midlertidigt
tilpasningstillæg, at denne gruppe af personer også kan
modtage det midlertidige tilpasningstillæg efter § 20 i
lov om aktiv socialpolitik som tillæg til
kontanthjælpen efter § 16, stk. 1, nr. 1, i en
midlertidig periode fra og med den 1. juli 2025 til og med den 30.
juni 2027.
Til nr. 2
Det
fremgår af § 6, nr. 1, i lov nr. 1656 af 30. december
2024 om ændring af lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om
arbejdsmiljø og forskellige andre love (Tilpasning af
rådsstruktur på beskæftigelses- og
arbejdsmiljøområdet, nedlæggelse af
Helbredsoplysningsrådet og Jobservice Danmark og afskaffelse
af de beskæftigelsespolitiske mål m.v.), at i §
13, stk. 16, 1. pkt., og §§ 44 og 69 g i lov om aktiv
socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni
2024, som ændret ved § 3 i lov nr. 630 af 11. juni 2024
og lov nr. 633 af 11. juni 2024, udgår ordene »efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet«.
Den
foreslåede ændring vil indebære, at
beskæftigelsesministeren ved fastsættelse af regler
efter de nævnte bemyndigelsesbestemmelser ikke længere
skal forhandle med Beskæftigelsesrådet. Bestemmelsen er
endnu ikke trådt i kraft, men forventes sat i kraft ved
beskæftigelsesministerens bestemmelse herom den 1. marts
2025.
Bemyndigelsesbestemmelsen i § 13, stk. 16, jf.
lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024, er formelt
ophævet den 1. januar 2025, jf. § 1, nr. 25, i lov nr.
1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv
socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og
forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet,
ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet,
fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret
tilskud til medicin m.v.). Denne lov trådte i kraft den 1.
januar 2025, men har først virkning den 1. juli 2025.
Bemyndigelsesbestemmelsen til at fastsætte nærmere
regler om anvendelsen af bestemmelserne i § 13, stk. 1-8,
fremgår med vedtagelsen af § 1, nr. 25, i lov nr. 1655
af 30. december 2024, af § 13, stk. 14, i lov om aktiv
socialpolitik.
Med dette
lovforslags § 7, nr. 1, foreslås det, at § 6, nr.
1, i lov nr. 1656 af 30. december 2024 ophæves af
ordensmæssige hensyn. Af bemærkningerne til forslaget
fremgår det, at forslaget er en konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 3, om nyaffattelse af § 13, stk. 14, 1. pkt., i
lov om aktiv socialpolitik.
Ved en fejl
har ministeriet ikke været opmærksomt på, at
§ 6, nr. 1, i lov nr. 1656 af 30. december 2024, ud over
ændringen af § 13, stk. 16, 1. pkt., også henviser
til ændringer i §§ 44 og 69 g. Det har ikke
været hensigten med lovforslaget § 7, nr. 1, at
ændringerne i §§ 44 og 69 g ikke skulle træde
i kraft, når lov nr. 1656 af 30. december 2024 forventeligt
sættes i kraft den 1. marts 2025.
Forslaget vil
indebære, at ordene »efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet« vil udgå af
§§ 44 og 69 g i lov om aktiv socialpolitik, og at
beskæftigelsesministeren herefter ved fastsættelse af
regler efter disse bemyndigelsesbestemmelser ikke længere
skal forhandle med Beskæftigelsesrådet.
Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1,
nr. 3, om nyaffattelse af § 13, stk. 14, 1. pkt., i lov om
aktiv socialpolitik.
Til nr. 3
Det
fremgår af § 82 a, stk. 1, at kommunen yder tilskud til
betaling for tandpleje til
1) personer, der
modtager kontanthjælp efter §§ 16-20,
2) personer, der
modtager hjælp efter § 27 a, hvis hjælpen
inklusive førtidspension, seniorpension eller tidlig pension
efter lov om social pension svarer til kontanthjælpsniveau,
og
3) personer, der
modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller
ledighedsydelse, hvis de opfylder de økonomiske betingelser
for at modtage kontanthjælp efter § 16 og modtager en
ydelse på 16.382 kr. (2024- niveau) eller mindre for
personer, der har forsørgelsespligt over for et barn, eller
en ydelse på 12.326 kr. (2024-niveau) for personer, der ikke
har forsørgelsespligt over for et barn.
§ 82 a,
stk. 1-4, i lov om aktiv socialpolitik er blevet nyaffattet med lov
nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv
socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og
forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet,
ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet,
fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret
tilskud til medicin m.v.).
Ændringsloven trådte i kraft den 1. januar 2025, men
har først virkning fra den 1. juli 2025, jf. lovens §
27, stk. 1 og 2.
Af
forarbejderne til loven fremgår, at nyaffattelsen er sket som
konsekvens af den nye ydelsesstruktur for hjælp i
kontanthjælpssystemet, og derfor henvises der til
kontanthjælp, herunder bestemmelserne om kontanthjælp i
§§ 16-20, og i stk. 1, nr. 3, henvises der til konkrete
beløb.
§ 82 a,
stk. 1, betyder, at personer, der modtager kontanthjælp, vil
have ret til tilskud efter tandbehandling, at personer, der
modtager brøkpension efter § 27 a, vil have ret til
tilskud til tandbehandling i det omfang, at hjælpen inklusive
pensionen svarer til kontanthjælpsniveau, og at personer, der
modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller
ledighedsydelse, under visse betingelser vil have ret til tilskud
til tandbehandling.
Der er med
nyaffattelsen ikke tiltænkt en indholdsmæssig
ændring af personkredsen, der vil få ret til tilskud, i
forhold til gældende ret.
Der henvises
til de specielle bemærkninger til § 82 a, lovforslag nr.
L 13, folketingsåret 2024-25.
Det
foreslås, at der i § 82 a, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »12.326 kr. (2024-niveau)«:
»eller mindre«.
Beskæftigelsesministeriet har ved udformningen af
bestemmelsen ved en fejl ikke fået skrevet »eller
mindre«, hvilket betyder, at bestemmelsen efter sit indhold
afskærer ikkeforsørgere, der modtager
revalideringsydelse, ressourceforløb eller ledighedsydelse
med en ydelse på mindre end 12.326 kr. (2024- niveau) fra at
have ret til tilskud til betaling for tandpleje.
Med den
foreslåede ændring rettes fejlen. Den foreslåede
ændring præciserer således retten til tilskud til
betaling for tandpleje for personer, der ikke har
forsørgelsespligt over for børn og modtager
revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller
ledighedsydelse på et niveau under 12.326 kr.
(2024-niveau).
Det betyder,
at det sikres, at bestemmelsen fortsat omfatter den personkreds,
der har ret til tilskud til betaling for tandpleje efter den
gældende § 82 a, stk. 1.
Til nr. 4
Det
foreslås, at i § 8, stk. 2, ændres »nr. 2,
4, 9, 10, 12, 13 og 17« til: »nr. 2, 4, 01, 9, 03, 10,
12, 13 og 17«, hvilket vil indebære, at
ændringsforslag nr. 01 og 03 som en række af de
øvrige forslag træder i kraft den 1. juli 2025.
Det svarer til
virkningstidspunktet for disse bestemmelser efter lov nr. 1655 af
30. december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik,
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre
love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af
225-timersreglern og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg
til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin
m.v.