L 108 Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, ligningsloven og forskellige andre love.

(Præcisering af retten til ydelser under kortvarige udlandsophold, afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2024-25
Status: 3.beh./Vedtaget

Ændringsforslag til 2. behandling

Afgivet: 05-02-2025

Afgivet: 05-02-2025

Ændringsforslag nr. 7-12 af beskæftigelsesministeren stillet den 05.02.2025 uden for betænkningen

20241_l108_aendringsforslag_beh22975216.pdf
Html-version

Ændringsforslag stillet den 5. februar 2025 uden for betænkningen

Til § 1

Af beskæftigelsesministeren:

7) Efter nr. 1 indsættes:

»05. § 13, stk. 14, 1. pkt., affattes således:

»Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om anvendelsen af bestemmelserne i stk. 1-8, herunder regler om, hvornår kommunen skal kræve frigørelsesattest, hvis ansøgeren eller ægtefællen har deltidsarbejde.«

06. I § 14, stk. 1, 2. pkt., ændres »30.000 kr. (2024-niveau)« til: »det dobbelte beløb«.«

[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lov nr. 1656 af 30. december 2024 om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsmiljø og forskellige andre love (Tilpasning af rådsstruktur på beskæftigelses- og arbejdsmiljøområdet, nedlæggelse af Helbredsoplysningsrådet og Jobservice Danmark og afskaffelse af de beskæftigelsespolitiske mål m.v.). Korrektion af formuegrænsen for ægtefæller]

8) Efter nr. 5 indsættes:

»07. I § 82 b, stk. 3, 2. pkt., udgår »og modtager«.«

[Præcisering af børns ret til medicintilskud]

9) Efter nr. 5 indsættes:

»08. I § 86, stk. 8, 3. pkt., ændres »senest den 5. i måneden« til: »senest den 20. i måneden«.«

[Ændring af tidspunkt for seneste indgivelse af dokumentation for anvendelse af fritidstillæg]

10) Efter nr. 8 indsættes:

»09. I § 109, stk. 4, 2. pkt., ændres »2, 4-7 og 10-17« til: »2-18«, og efter »kronebeløb« indsættes: », jf. dog 3. og 4. pkt«.«

[Præcisering af reglerne om satsregulering]

Ny paragraf

11) Efter § 5 indsættes:

Ȥ 02

I lov nr. 1656 af 30. december 2024 om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsmiljø og forskellige andre love (Tilpasning af rådsstruktur på beskæftigelses- og arbejdsmiljøområdet, nedlæggelse af Helbredsoplysningsrådet og Jobservice Danmark og afskaffelse af de beskæftigelsespolitiske mål m.v.) foretages følgende ændring:

1. § 6, nr. 1, ophæves.«

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7]

Til § 6

12) Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 2. § 1, nr. 01, 02, 04 og 06-09, § 3, nr. 01, og § 01 træder i kraft den 1. juli 2025.«

Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.

[Udskudt ikrafttræden af ændringsforslagene om ændring af §§ 13, 14, 68, 69 j, 82 b, 86 og 109 i lov om aktiv socialpolitik og § 7 i ligningsloven og ændringsforslaget om ændringer i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne]

Bemærkninger

Til nr. 7

Til nr. 05

Det fremgår af § 13, stk. 14, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik, at beskæftigelsesministeren efter forhandling med Beskæftigelsesrådet fastsætter nærmere regler om anvendelsen af bestemmelserne i stk. 1-8, herunder regler om, hvornår kommunen skal kræve frigørelsesattest, hvis ansøgeren eller ægtefællen har deltidsarbejde.

Bestemmelsen indebærer, at beskæftigelsesministeren skal forhandle udstedelsen af nye administrative regler med Beskæftigelsesrådet. Som følge heraf er Beskæftigelsesrådet høringspart i forbindelse med udarbejdelse af al ny lovgivning.

Bestemmelsen er trådt i kraft den 1. januar 2025, men har først virkning fra den 1. juli 2025, jf. § 27, stk. 1 og 2, i lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.).

Dette indebærer, at § 13, stk. 16, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024, har virkning i perioden frem til den 1. juli 2025.

Bemyndigelsesbestemmelsen i § 13, stk. 16, i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024, er anvendt til at fastsætte regler i bekendtgørelse nr. 1717 af 14. december 2023 om rådighed for personer, der ansøger om eller modtager overgangsydelse eller uddannelseshjælp som uddannelsesparate, herunder åbenlyst uddannelsesparate, eller selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse eller kontanthjælp som jobparate, og bekendtgørelse nr. 1716 af 14. december 2023 om bekendtgørelse om rådighed for personer, der ansøger om eller modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp som aktivitetsparate.

Det foreslås, at § 13, stk. 14, 1. pkt., affattes således, at beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om anvendelsen af bestemmelserne i stk. 1-8, herunder regler om, hvornår kommunen skal kræve frigørelsesattest, hvis ansøgeren eller ægtefællen har deltidsarbejde.

Den foreslåede ændring vil indebære, at beskæftigelsesministeren ved fastsættelse af regler om anvendelsen af bestemmelserne i stk. 1-8 ikke længere skal forhandle med Beskæftigelsesrådet. Der vil fortsat - som efter gældende praksis omkring inddragelse af Beskæftigelsesrådet - blive foretaget en skriftlig høring af relevante interessenter forud for udstedelsen af nye administrative regelsæt. Relevante interessenter vil i sagens natur være de interessenter, som efter de gældende regler er repræsenteret i Beskæftigelsesrådet. På tilsvarende måde vil de relevante interessenter fortsat blive hørt i forbindelse med ny lovgivning.

Forslaget er en konsekvens af § 1, nr. 9, i lov nr. 1656 af 30. december 2024 om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsmiljø og forskellige andre love (Tilpasning af rådsstruktur på beskæftigelses- og arbejdsmiljøområdet, nedlæggelse af Helbredsoplysningsrådet og Jobservice Danmark og afskaffelse af de beskæftigelsespolitiske mål m.v.), hvorved Beskæftigelsesrådet nedlægges.

Det fremgår af § 13, stk. 1, i lov nr. 1656 af 30. december 2024 om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsmiljø og forskellige andre love, at loven træder i kraft den 1. januar 2025.

Det fremgår dog af samme lovs § 13, stk. 2, at beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af § 1, nr. 1, 4, 5, 7 og 9, § 2, nr. 1, 2 og 5-15, §§ 3-6, § 7, nr. 1, og §§ 8 og 10-12.

Ved samme lovs § 6, nr. 1, er det vedtaget, at i § 13, stk. 16, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik udgår »efter forhandling med Beskæftigelsesrådet«.

§ 1, nr. 9, og § 6, nr. 1, i lov nr. 1656 af 30. december 2024 om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsmiljø og forskellige andre love er endnu ikke trådt i kraft.

§ 1, nr. 1, 4, 5, 7 og 9, § 2, nr. 1, 2 og 5-15, §§ 3-6, § 7, nr. 1, og §§ 8 og 10-12 i lov nr. 1656 af 30. december 2024 om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsmiljø og forskellige andre love forventes at blive sat i kraft den 1. marts 2025.

Ved lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.) har Folketinget vedtaget en ændring af § 13 i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovens § 1, nr. 25, hvorved hele § 13 nyaffattes. Bestemmelsen er trådt i kraft den 1. januar 2025, men har først virkning fra den 1. juli 2025, jf. lovens § 27, stk. 1 og 2, om ikrafttræden.

Bemyndigelsesbestemmelsen i § 13, stk. 16, i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024, er i den forbindelse formelt ophævet den 1. januar 2025, men vil dog have virkning frem til den 1. juli 2025.

Det betyder, at ændringen i § 6, nr. 1, i lov nr. 1656 af 30. december 2024 om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsmiljø og forskellige andre love, ikke vil kunne sættes i kraft ved beskæftigelsesministerens bestemmelse herom, jf. denne lovs § 13, stk. 2.

Det forventes, at de dele af lov nr. 1656 af 30. december 2024 om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsmiljø og forskellige andre love, som ikke er trådt i kraft den 1. januar 2025, men som kan sættes i kraft ved beskæftigelsesministerens bestemmelse herom, jf. lovens § 13, stk. 2, vil blive sat i kraft den 1. marts 2025. Ved ikraftsættelse af loven vil Beskæftigelsesrådet blive nedlagt, jf. lovens § 1, nr. 9.

Fordi ændringen af bemyndigelsesbestemmelsen i § 13, stk. 16, i lov om aktiv socialpolitik, hvorved henvisningen til forhandling med Beskæftigelsesrådet udgår, ikke vil kunne sættes i kraft, jf. ovenfor, foreslås det at nyaffatte § 13, stk. 14, så ændringen vil komme til at fremgå af § 13, stk. 14.

Ændringen vil skulle træde i kraft den 1. marts 2025 samtidig med ikrafttrædelse af bestemmelsen om nedlæggelse af Beskæftigelsesrådet i lov nr. 1656 af 30. december 2024 om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsmiljø og forskellige andre love.

Ændringen vil have virkning fra den 1. marts 2025 og vil fortsat have virkning, når § 1, nr. 25, i lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.), hvorved § 13 nyaffattes, får virkning den 1. juli 2025.

Som konsekvens af forslaget om at nyaffatte § 13, stk. 14, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik foreslås det, at § 6, nr. 1, i lov nr. 1656 af 30. december 2024 om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsmiljø og forskellige andre love, ophæves af ordensmæssige hensyn.

Til nr. 06

Det fremgår af det gældende § 14, stk. 1, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik, at kommunen ikke kan yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Det fremgår videre af § 14, stk. 1, 2. pkt., at kommunen ser bort fra beløb på op til 15.000 kr. (2024-niveau), for ægtefæller dog 30.000 kr. (2024-niveau).

Beløbene i § 14 satsreguleres årligt, jf. lovens § 109, stk. 2. De regulerede beløb afrundes til nærmeste hele beløb deleligt med 100, jf. lovens § 109, stk. 4.

Bestemmelsen i § 14, stk. 1, 2. pkt., er senest ændret med lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.), hvor beløbsgrænsen for enlige/samlevende blev forhøjet fra 10.000 kr. til 15.000 kr. (2024-niveau), og for ægtefæller blev forhøjet fra 20.000 kr. til 30.000 kr. (2024-niveau). Satsreguleringen af formuegrænserne blev ligeledes indført med denne lov. Lov nr. 1655 af 30. december 2024 er trådt i kraft den 1. januar 2025, men har ifølge lovens ikrafttrædelsesbestemmelse først virkning fra den 1. juli 2025.

Med satsreguleringen i 2025 af formuegrænsen i § 14 vil det beløb, som der pr. 1. juli 2025 ses bort fra for enlige være 15.500 kr. (reguleringen er 3,6 pct., så de 15.000 kr. bliver til 15.540 kr., som afrundes til 15.500 kr.) og for ægtefæller 31.100 kr. (reguleringen er 3,6 pct., så de 30.000 kr. bliver til 31.080 kr., som afrundes til 31.100 kr.) Det findes uhensigtsmæssigt, at beløbet for ægtefæller på grund af satsreguleringen og den efterfølgende afrunding ikke resulterer i et beløb, der svarer til to gange beløbet for en enlig.

Det foreslås, at i § 14, stk. 1, 2. pkt., ændres »30.000 kr. (2024-niveau)« til: »det dobbelte beløb«.

Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at beløbet, som kommunen skal se bort fra, når ansøgeren har en ægtefælle, altid er det dobbelte af det beløb, kommunen ser bort fra, når ansøgeren ikke er gift.

Efter satsreguleringen af formuegrænsen i 2025 er formuegrænsen for enlige 15.500 kr. efter afrunding og for ægtefæller 31.100 kr. efter afrunding. Der satsreguleres med 3,6 pct., jf. § 109, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik. På grund af satsreguleringen og afrundingsreglerne vil formuegrænsen ikke fremtidig kunne fastholde princippet om, at formuegrænsen for ægtefæller skal være to gange beløbet for enlige/samlevende.

Den foreslåede ændring vil indebære, at der ikke vil være fastsat en formuegrænse for ægtefælle, men at der alene vil være et beløb for enlige/samlevende, som efter satsregulering fordobles for ægtefæller. Derved fastholdes, at formuegrænsen for ægtefæller altid vil være to gange beløbet for enlige/samlevende.

Til nr. 8

Det fremgår af § 82 b, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik, at kommunen yder hjælp til betaling af tilskudsberettiget medicin til personer, der modtager kontanthjælp efter § 16, når personen har modtaget kontanthjælpen i 12 måneder ud af de seneste 18 måneder. Kontanthjælpsmodtagerens egne børn under 18 år har tilsvarende ret til hjælp, når barnet og forælderen er bopælsregistreret på samme adresse i CPR. Det følger af § 82 b, stk. 3, 1. pkt.

Det fremgår af § 82 b, stk. 3, 2. pkt., at et barn dog har ret til betaling af egenbetalingen af udgifterne til medicin fra det tidspunkt, hvor forælderen har ret til og modtager kontanthjælp.

Bestemmelsen om kontanthjælpsmodtageres ret til hjælp til tilskudsberettiget medicin i § 82 er indført med lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.). Loven er trådt i kraft den 1. januar 2025, men har ifølge ikrafttrædelsesbestemmelsen først virkning fra den 1. juli 2025.

Det foreslås i § 82 b, stk. 3, 2. pkt., at »og modtager« udgår.

Den foreslåede ændring vil indebære, at det ikke er en forudsætning for barnets ret til medicin i en måned, at forælderen faktisk har fået udmålt kontanthjælp i den konkrete måned.

Det er efter § 82 b, stk. 1, en betingelse, at forælderen både har været berettiget til kontanthjælp og konkret fået udmålt kontanthjælp, for at en måned tæller med i opgørelsen af 12 måneder ud af de seneste 18 måneder. Måneder, hvor forælderen på grund af arbejdsindtægter (egne eller en eventuel ægtefælles) eller sanktioner ikke har fået udmålt hjælp, tæller således ikke med i opgørelsen af de 12 måneder ud af 18 måneder.

Det har med den politiske aftale været intentionen, at et barn af en kontanthjælpsmodtager skulle have ret til hjælp til betalingen af tilskudsberettiget medicin fra den første dag, hvor forælderen er berettiget til kontanthjælp. Det er således en fejl i ordlyden af § 82 b, stk. 3, 2. pkt., at det fremgår, at forælderen også skal have modtaget kontanthjælp i den enkelte måned.

Formålet med ændringsforslaget er at tydeliggøre, at barnets ret til medicin ikke forudsætter, at forælderen faktisk får udmålt kontanthjælp med mindst 1 kr. i den enkelte måned. Heri ligger, at barnet stadig vil have ret til betalt medicin i en måned, hvor forælderen ikke får udmålt hjælp.

Til nr. 9

Det fremgår af § 86, stk. 8, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik, at personer, der modtager fritidstillæg, skal dokumentere, at en tredjedel af det udbetalte beløb er anvendt til formål omfattet af stk. 4. Det fremgår af § 86, stk. 8, 3. pkt., at dokumentationen skal indgives til kommunen senest den 5. i måneden efter hver dokumentationsperiode.

§ 86, stk. 8, er indsat i lov om aktiv socialpolitik med lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.). Ændringsloven trådte i kraft den 1. januar 2025, men har først virkning fra den 1. juli 2025, jf. lovens § 27, stk. 1 og 2.

Af forarbejderne til loven fremgår om tidspunktet for indgivelse af dokumentationen, at hensynet bag den fastsatte frist er, at kommunen vil kunne nå at parthøre og eventuelt stoppe udbetalingen af fritidstillægget ved udgangen af måneden, hvis personen ikke har indsendt dokumentation, jf. de specielle bemærkninger til § 86, stk. 8, 3. pkt., lovforslag nr. L 13, folketingsåret 2024-25.

Det foreslås, at i § 86, stk. 8, 3. pkt., ændres »senest den 5. i måneden« til: »senest den 20. i måneden«.

Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at personer, der modtager fritidstillæg, vil få yderligere 15 dage til rettidigt at kunne indsende den nødvendige dokumentation.

Beskæftigelsesministeriet har ved udformningen af bestemmelsen ikke været opmærksom på, at en person, der ikke har indsendt dokumentation den 5. i måneden, efter bestemmelsens ordlyd vil være afskåret fra at modtage fritidstillæg i den pågældende måned. Formålet med ændringen er således at sikre, at personer, der modtager fritidstillæg, har tilstrækkelig tid til at indsende dokumentation.

Dokumentationen for anvendelse af det udbetalte fritidstillæg vil kunne indleveres til kommunen eller uploades i en digital selvbetjeningsløsning løbende. I den digitale selvbetjeningsløsning vil det også være muligt at se, om der er indgivet tilstrækkelig dokumentation. Dokumentationen vil med den foreslåede ændring af § 86, stk. 8, 3. pkt., skulle være indgivet senest den 20. i måneden efter en given dokumentationsperiode. Kommunen vil først i måneden sende en påmindelse til personen om indsendelse af dokumentation, hvis der ikke er indsendt tilstrækkelig dokumentation. Påmindelsen vil blive udsendt automatisk fra Kommunernes Ydelsessystem (KY).

Til nr. 10

Det fremgår af § 109, stk. 4, 2. pkt., at ved den årlige regulering af beløbene efter stk. 1 og stk. 2, nr. 2, 4-7 og 10-17, afrundes de regulerede beløb til nærmeste hele kronebeløb.

Efter § 109, stk. 4, 3. pkt., afrundes de regulerede beløb efter § 109, stk. 2, nr. 9 og 18, til nærmeste hele beløb deleligt med 50.

Efter § 109, stk. 4, 4. pkt., afrundes de regulerede beløb efter § 109, stk. 2, nr. 3, og fribeløbene nævnt i § 31, stk. 2, jf. § 109, stk. 2, nr. 8, til nærmeste hele beløb deleligt med 100.

§ 109, stk. 4, er senest ændret med lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.). Ændringsloven trådte i kraft den 1. januar 2025, men har først virkning fra den 1. juli 2025, jf. lovens § 27, stk. 1 og 2.

Af de specielle bemærkninger til § 1, nr. 124, i lovforslag nr. L 13, folketingsåret 2024-25, fremgår det bl.a., at efter § 109, stk. 4, 2. pkt., vil alle beløb bortset fra omregningssatsen ved ordinært og ustøttet arbejde ved den årlige regulering blive afrundet til nærmeste hele kronebeløb, medmindre de afrundes til nærmeste hele beløb deleligt med 50 eller 100, efter § 109, stk. 4, 3. og 4. pkt.

§ 31 i lov om aktiv socialpolitik indeholder fribeløb i stk. 2, som reguleres efter § 109, stk. 4, 4. pkt., med afrunding til nærmeste hele beløb deleligt med 100.

De øvrige beløb i § 31, stk. 5 og 6, vedrørende indtægtslofter og indtægtsgrænsen for personer, der deltager i særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse, er ikke medtaget i afrundingsreglerne i § 109, stk. 4, 2.-4. pkt.

Det foreslås, at i § 109, stk. 4, 2. pkt., ændres »2, 4-7 og 10-17« til: »2-18«, og efter »kronebeløb« indsættes: », jf. dog 3. og 4. pkt«.

Med forslaget vil beløb om indkomstfradrag efter § 31, stk. 5 og 6, blive afrundet til nærmeste hele kronebeløb.

Alle beløb bortset fra omregningssatsen ved ordinært og ustøttet arbejde vil således ved den årlige regulering blive afrundet til nærmeste hele kronebeløb, medmindre de afrundes til nærmeste hele beløb deleligt med 50 eller 100 efter § 109, stk. 4, 3. og 4. pkt.

Til nr. 11

Den foreslåede ophævelse er en konsekvens af ændringsforslag nr. 7, nr. 05. Der henvises til bemærkningerne hertil.

Til nr. 12

Ændringsforslaget træder i stedet for ændringsforslag nr. 6 stillet i udvalgets betænkning til lovforslaget.

Det foreslås, at der efter stk. 1 indsættes som nyt stykke, at § 1, nr. 01, 02, 04 og 06-09, § 3, nr. 01, og § 01 træder i kraft den 1. juli 2025.

Dette svarer til virkningstidspunktet for disse bestemmelser i forhold til lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love. (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.), således at ændringerne får virkning fra den 1. juli 2025.

Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.