L 106 Forslag til lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering.

Af: Erhvervsminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 3.beh./Vedtaget

Betænkning

Afgivet: 09-01-2025

Afgivet: 09-01-2025

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 9. januar 2025

20241_l106_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 9. januar 2025

1. Ændringsforslag

Erhvervsministeren har stillet 15 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, SF, M, EL, DF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (LA, DD, KF og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Danmarksdemokraterne

Danmarksdemokraterne stemmer imod lovforslaget. Det gør vi, fordi vi i udgangspunktet er store modstandere af bæredygtighedsdirektivet, da det ikke bidrager til andet end en masse bureaukratisk bøvl for en række virksomheder, herunder særligt små og mellemstore virksomheder. På trods af, at lovforslaget er en fornuftig implementering af noget elendig lovgivning, eftersom der åbnes op for, at uafhængige udbydere af erklæringsydelser også kan afgive erklæringer om bæredygtighedsrapportering, betragter Danmarksdemokraterne det som en for lille reparation af dårlig lovgivning, der kommer fra Bruxelles.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) I stk. 2 ændres »ved« til: »på«.

[Sproglig korrektion]

Til § 4

2) I stk. 4 ændres »vedligeholdelse heraf, indberetning samt offentliggørelse« til: »vedligeholdelse, indberetning og offentliggørelse«.

[Sproglig korrektion]

Til § 19

3) Stk. 1, nr. 2, affattes således:

»2) opfylder betingelsen i § 11, stk. 1, nr. 7, jf. stk. 5, og der ikke foreligger de i § 11, stk. 3, anførte omstændigheder.«

[Sproglig præcisering]

Til § 34

4) I 1. pkt. ændres »styrelsen« til: »Erhvervsstyrelsen«.

[Sproglig præcisering]

Til § 42

5) I stk. 1, nr. 2, ændres »§ 40« til: »§ 41«.

[Lovteknisk rettelse]

Til § 66

6) Stk. 4 udgår, og i stedet indsættes:

»Stk. 4. § 68, nr. 2, har virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2024 eller senere, jf. dog stk. 5, 6, 8 og 10.

Stk. 5. For store virksomheder, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 3, der er i regnskabsklasse C, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 1, nr. 3, har årsregnskabslovens § 99 a som affattet ved denne lovs § 68, nr. 2, virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2025 eller senere. Det samme gælder for store virksomheder, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 3, der er omfattet af regnskabsklasse D, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 1, nr. 4, og som på balancetidspunktet havde et gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede i regnskabsåret på 500 eller mindre. For regnskabsår, der er påbegyndt inden den 1. januar 2025, finder § 99 a og regler udstedt i medfør af § 99 a, stk. 9 og 10, som affattet ved lov nr. 1716 af 27. december 2018 anvendelse.

Stk. 6. For små og mellemstore virksomheder, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 1 og 2, der er i regnskabsklasse D, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 1, nr. 4, har årsregnskabslovens § 99 a som affattet ved denne lovs § 68, nr. 2, virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2026 eller senere. For regnskabsår, der er påbegyndt inden den 1. januar 2026, finder § 99 a og regler udstedt i medfør af § 99 a, stk. 9 og 10, som affattet ved lov nr. 1716 af 27. december 2018 anvendelse.

Stk. 7. Uanset stk. 5, 3. pkt., og stk. 6, 2. pkt., kan virksomheder, der er omfattet af stk. 5 og 6, for regnskabsår, der begynder tidligere end den 1. januar 2026, vælge at udarbejde deres bæredygtighedsrapportering efter årsregnskabslovens § 99 a som affattet ved denne lovs § 68, nr. 2.

Stk. 8. Stk. 3-7 finder tilsvarende anvendelse på modervirksomheder, som aflægger koncernregnskab. Ved opgørelse af antal heltidsbeskæftigede, jf. stk. 5, 2. pkt., anvendes antallet af heltidsbeskæftigede i koncernen som helhed.

Stk. 9. En virksomhed, hvis ledelsesberetning skal indeholde oplysninger om virksomhedens værdikæde efter årsregnskabslovens § 99 a, stk. 4, som affattet ved denne lovs § 68, nr. 2, skal, i tilfælde af at ikke alle de fornødne oplysninger om værdikæden foreligger, redegøre for de bestræbelser, den gør sig for at fremskaffe de fornødne oplysninger om værdikæden, for grundene til, at ikke alle de fornødne oplysninger er blevet fremskaffet, og for sine planer for fremskaffelse af de fornødne oplysninger i fremtiden. 1. pkt. gælder alene for de 3 første regnskabsår, for hvilke virksomheden efter årsregnskabslovens § 99 a, stk. 1, som affattet ved denne lovs § 68, nr. 2, er forpligtet til i ledelsesberetningen at medtage en bæredygtighedsrapportering.

Stk. 10. Uanset årsregnskabslovens § 99 a, stk. 1, som affattet ved denne lovs § 68, nr. 2, kan små og mellemstore virksomheder, jf. størrelsesgrænserne for små og mellemstore virksomheder i årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 1 og 2, der har værdipapirer optaget til handel på et reguleret marked i Den Europæiske Union eller i et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, beslutte ikke at lade bæredygtighedsrapporteringen efter § 99 a, stk. 1, indgå i ledelsesberetningen for regnskabsår, der begynder inden den 1. januar 2028. Virksomhederne, jf. 1. pkt., skal i så fald angive, hvorfor rapporteringen ikke er medtaget i ledelsesberetningen. For regnskabsår, hvor 1. pkt. anvendes, finder § 99 a og regler udstedt i medfør af § 99 a, stk. 9 og 10, som affattet ved lov nr. 1716 af 27. december 2018 anvendelse.«

[Udskydelse af lovens virkning, for så vidt angår § 68, nr. 2, i overensstemmelse med bæredygtighedsdirektivet og gældende ret]

Til § 68

7) I indledningen indsættes efter »maj 2024«: »og lov nr. 1602 af 17. december 2024«.

[Lovteknisk ændring som følge af lov nr. 1602 af 17. december 2024 (kønsbalanceloven)]

8) I de under nr. 2 og 3 foreslåede affattelser af § 99 a ændres i stk. 2, nr. 1, litra a, »forretningsmodel« til: »forretningsmodels«.

[Sproglig korrektion]

9) I den under nr. 2 foreslåede affattelse af § 99 a ændres i stk. 13 »99 a« til: »stk. 1-12«.

[Korrektion af henvisning]

10) I den under nr. 3 foreslåede affattelse af § 99 a ændres i stk. 12 »99 a« til: »stk. 1-11«.

[Korrektion af henvisning]

11) Nr. 9 affattes således:

»9. I § 159 b, stk. 1, indsættes efter nr. 15 som nyt nummer:

»16) Lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering.«

Nr. 16 bliver herefter nr. 17.«

[Lovteknisk ændring som følge af lov nr. 1602 af 17. december 2024 (kønsbalanceloven)]

12) Nr. 10 affattes således:

»10. I § 159 b, stk. 1, nr. 16, der bliver nr. 17, indsættes efter »nr. 1-14«: »og 16«.«

[Lovteknisk konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 11]

Ny paragraf

13) Efter § 68 indsættes:

»§ 01. I lov nr. 480 af 22. maj 2024 om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og forskellige andre love (Gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering og EU-direktiv om forhøjelse af størrelsesgrænser i regnskabsdirektivet m.v.) foretages følgende ændring:

1. § 1, nr. 23, ophæves.«

[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 68, nr. 3]

Til § 71

14) I det under nr. 5 foreslåede § 18, stk. 2, 3. pkt., ændres »vedrørende« til: »på«.

[Sproglig korrektion]

Til § 76

15) I stk. 2 udgår »særlige«.

[Sproglig korrektion]

Bemærkninger

Til nr. 1

Der er tale om en sproglig rettelse, der udgør en sproglig forbedring.

Til nr. 2

Der er tale om en sproglig rettelse, der udgør en sproglig forbedring.

Til nr. 3

Der er tale om en sproglig præcisering. Med den foreslåede ændring præciseres det, at det er en betingelse for godkendelse af en verifikator fra et andet EU-/EØS-land, at vedkommende skal være forsikret mod økonomiske krav i henhold til de regler, der udstedes efter § 11, stk. 5. Det er endvidere præciseret, at der ikke må foreligge omstændigheder, hvorefter Erhvervsstyrelsen kan nægte godkendelse efter § 11, stk. 3.

Til nr. 4

Der er tale om en sproglig præcisering. Med den foreslåede ændring præciseres det, at der er tale om Erhvervsstyrelsen.

Til nr. 5

Der er tale om en lovteknisk rettelse. Den foreslåede ændring indebærer, at der henvises til den korrekte bestemmelse.

Til nr. 6

Der er tale om en lovteknisk rettelse, som vil betyde, at de gældende regler vedrørende bæredygtighedsrapportering videreføres.

Ændringsforslaget vil indebære, at virkningsbestemmelserne, der blev indført med lov nr. 480 af 22. maj 2024, vil blive videreført.

De gældende virkningstidspunkter er en implementering af bæredygtighedsdirektivet, hvorefter virksomhederne trinvis bliver omfattet af de nye regler om bæredygtighedsrapportering.

Ændringsforslaget indebærer ingen ændringer i forhold til gældende ret.

Til nr. 7

Ændringen er en konsekvens af vedtagelsen af kønsbalanceloven den 12. december 2024, som indeholder en ændring til årsregnskabslovens § 159 b.

Til nr. 8

Der er tale om en sproglig rettelse, der udgør en sproglig forbedring.

Til nr. 9

Der er tale om en indholdsmæssig ændring. Den foreslåede ændring præciserer, at der henvises til stk. 1-12 i § 99 a.

Til nr. 10

Der er tale om en indholdsmæssig ændring. Den foreslåede ændring præciserer, at der henvises til stk. 1-11 i § 99 a.

Til nr. 11

Der er tale om en lovteknisk rettelse som følge af vedtagelsen af lov nr. 1602 af 17. december 2024 (Kønsbalanceloven), som indsætter et nyt nr. 15 i årsregnskabslovens § 159 b, stk. 1.

Til nr. 12

Der er tale om en lovteknisk konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 11.

Til nr. 13

Ophævelsen af § 1, nr. 23, foretages for at forhindre, at der udformes to forskellige versioner af årsregnskabslovens § 99 a med samme ikrafttrædelsestidspunkt.

Til nr. 14

Der er tale om en sproglig rettelse, der udgør en sproglig forbedring.

Til nr. 15

Der er tale om en sproglig rettelse, der udgør en sproglig forbedring.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 20. november 2024 og var til 1. behandling den 6. december 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og erhverhvervsministeren sendte den 3. september 2024 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 272, folketingsåret 2023-24. Den 20. november 2024 sendte erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 skriftlige henvendelser om lovforslaget.

Deputationer

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anne Paulin (S) Birgitte Vind (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S) Kim Aas (S) Thomas Skriver Jensen (S) Per Husted (S) Hans Andersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V) Louise Elholm (V) fmd. Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD) Kim Edberg Andersen (DD) Pernille Vermund (LA) Steffen W. Frølund (LA) nfmd. Lars-Christian Brask (LA) Helle Bonnesen (KF) Dina Raabjerg (KF) Peter Kofod (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Sigurd Agersnap (SF) Rosa Lund (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)24
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)15
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)13
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)6