Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 9. januar 2025
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 15
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M, EL, DF og RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA, DD, KF og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraterne stemmer imod
lovforslaget. Det gør vi, fordi vi i udgangspunktet er store
modstandere af bæredygtighedsdirektivet, da det ikke bidrager
til andet end en masse bureaukratisk bøvl for en række
virksomheder, herunder særligt små og mellemstore
virksomheder. På trods af, at lovforslaget er en fornuftig
implementering af noget elendig lovgivning, eftersom der
åbnes op for, at uafhængige udbydere af
erklæringsydelser også kan afgive erklæringer om
bæredygtighedsrapportering, betragter Danmarksdemokraterne
det som en for lille reparation af dårlig lovgivning, der
kommer fra Bruxelles.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 2 ændres »ved«
til: »på«.
[Sproglig korrektion]
Til § 4
2) I
stk. 4 ændres
»vedligeholdelse heraf, indberetning samt
offentliggørelse« til: »vedligeholdelse,
indberetning og offentliggørelse«.
[Sproglig korrektion]
Til § 19
3) Stk. 1, nr.
2, affattes således:
»2)
opfylder betingelsen i § 11, stk. 1, nr. 7, jf. stk. 5, og der
ikke foreligger de i § 11, stk. 3, anførte
omstændigheder.«
[Sproglig præcisering]
Til § 34
4) I
1. pkt. ændres
»styrelsen« til: »Erhvervsstyrelsen«.
[Sproglig præcisering]
Til § 42
5) I
stk. 1, nr. 2, ændres
»§ 40« til: »§ 41«.
[Lovteknisk rettelse]
Til § 66
6) Stk.
4 udgår, og i stedet indsættes:
»Stk. 4.
§ 68, nr. 2, har virkning for regnskabsår, der begynder
den 1. januar 2024 eller senere, jf. dog stk. 5, 6, 8 og 10.
Stk. 5. For
store virksomheder, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 2,
nr. 3, der er i regnskabsklasse C, jf. årsregnskabslovens
§ 7, stk. 1, nr. 3, har årsregnskabslovens § 99 a
som affattet ved denne lovs § 68, nr. 2, virkning for
regnskabsår, der begynder den 1. januar 2025 eller senere.
Det samme gælder for store virksomheder, jf.
årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 3, der er omfattet
af regnskabsklasse D, jf. årsregnskabslovens § 7, stk.
1, nr. 4, og som på balancetidspunktet havde et
gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede i
regnskabsåret på 500 eller mindre. For
regnskabsår, der er påbegyndt inden den 1. januar 2025,
finder § 99 a og regler udstedt i medfør af § 99
a, stk. 9 og 10, som affattet ved lov nr. 1716 af 27. december 2018
anvendelse.
Stk. 6. For
små og mellemstore virksomheder, jf. årsregnskabslovens
§ 7, stk. 2, nr. 1 og 2, der er i regnskabsklasse D, jf.
årsregnskabslovens § 7, stk. 1, nr. 4, har
årsregnskabslovens § 99 a som affattet ved denne lovs
§ 68, nr. 2, virkning for regnskabsår, der begynder den
1. januar 2026 eller senere. For regnskabsår, der er
påbegyndt inden den 1. januar 2026, finder § 99 a og
regler udstedt i medfør af § 99 a, stk. 9 og 10, som
affattet ved lov nr. 1716 af 27. december 2018 anvendelse.
Stk. 7. Uanset
stk. 5, 3. pkt., og stk. 6, 2. pkt., kan virksomheder, der er
omfattet af stk. 5 og 6, for regnskabsår, der begynder
tidligere end den 1. januar 2026, vælge at udarbejde deres
bæredygtighedsrapportering efter årsregnskabslovens
§ 99 a som affattet ved denne lovs § 68, nr. 2.
Stk. 8. Stk. 3-7
finder tilsvarende anvendelse på modervirksomheder, som
aflægger koncernregnskab. Ved opgørelse af antal
heltidsbeskæftigede, jf. stk. 5, 2. pkt., anvendes antallet
af heltidsbeskæftigede i koncernen som helhed.
Stk. 9. En
virksomhed, hvis ledelsesberetning skal indeholde oplysninger om
virksomhedens værdikæde efter årsregnskabslovens
§ 99 a, stk. 4, som affattet ved denne lovs § 68, nr. 2,
skal, i tilfælde af at ikke alle de fornødne
oplysninger om værdikæden foreligger, redegøre
for de bestræbelser, den gør sig for at fremskaffe de
fornødne oplysninger om værdikæden, for grundene
til, at ikke alle de fornødne oplysninger er blevet
fremskaffet, og for sine planer for fremskaffelse af de
fornødne oplysninger i fremtiden. 1. pkt. gælder alene
for de 3 første regnskabsår, for hvilke virksomheden
efter årsregnskabslovens § 99 a, stk. 1, som affattet
ved denne lovs § 68, nr. 2, er forpligtet til i
ledelsesberetningen at medtage en
bæredygtighedsrapportering.
Stk. 10. Uanset
årsregnskabslovens § 99 a, stk. 1, som affattet ved
denne lovs § 68, nr. 2, kan små og mellemstore
virksomheder, jf. størrelsesgrænserne for små og
mellemstore virksomheder i årsregnskabslovens § 7, stk.
2, nr. 1 og 2, der har værdipapirer optaget til handel
på et reguleret marked i Den Europæiske Union eller i
et land, som Unionen har indgået aftale med på det
finansielle område, beslutte ikke at lade
bæredygtighedsrapporteringen efter § 99 a, stk. 1,
indgå i ledelsesberetningen for regnskabsår, der
begynder inden den 1. januar 2028. Virksomhederne, jf. 1. pkt.,
skal i så fald angive, hvorfor rapporteringen ikke er
medtaget i ledelsesberetningen. For regnskabsår, hvor 1. pkt.
anvendes, finder § 99 a og regler udstedt i medfør af
§ 99 a, stk. 9 og 10, som affattet ved lov nr. 1716 af 27.
december 2018 anvendelse.«
[Udskydelse af lovens virkning, for
så vidt angår § 68, nr. 2, i overensstemmelse med
bæredygtighedsdirektivet og gældende ret]
Til § 68
7) I
indledningen indsættes efter
»maj 2024«: »og lov nr. 1602 af 17. december
2024«.
[Lovteknisk ændring som
følge af lov nr. 1602 af 17. december 2024
(kønsbalanceloven)]
8) I
de under nr. 2 og 3 foreslåede affattelser af § 99 a ændres i stk. 2, nr. 1, litra a,
»forretningsmodel« til:
»forretningsmodels«.
[Sproglig korrektion]
9) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 99 a ændres
i stk. 13 »99 a« til:
»stk. 1-12«.
[Korrektion af henvisning]
10) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 99 a ændres
i stk. 12 »99 a« til:
»stk. 1-11«.
[Korrektion af henvisning]
11) Nr.
9 affattes således:
»9. I §
159 b, stk. 1, indsættes efter nr. 15 som nyt
nummer:
»16) Lov
om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende
bæredygtighedsrapportering.«
Nr. 16 bliver herefter nr.
17.«
[Lovteknisk ændring som
følge af lov nr. 1602 af 17. december 2024
(kønsbalanceloven)]
12) Nr.
10 affattes således:
»10. I §
159 b, stk. 1, nr. 16, der bliver nr. 17, indsættes
efter »nr. 1-14«: »og 16«.«
[Lovteknisk konsekvensrettelse som
følge af ændringsforslag nr. 11]
Ny paragraf
13)
Efter § 68 indsættes:
Ȥ 01. I lov nr. 480 af
22. maj 2024 om ændring af årsregnskabsloven,
revisorloven og forskellige andre love (Gennemførelse af
EU-direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering og
EU-direktiv om forhøjelse af størrelsesgrænser
i regnskabsdirektivet m.v.) foretages følgende
ændring:
1. § 1,
nr. 23, ophæves.«
[Konsekvensændring som
følge af den foreslåede bestemmelse i § 68, nr.
3]
Til § 71
14) I
det under nr. 5 foreslåede § 18, stk. 2, 3. pkt., ændres
»vedrørende« til: »på«.
[Sproglig korrektion]
Til § 76
15) I
stk. 2 udgår
»særlige«.
[Sproglig korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om
en sproglig rettelse, der udgør en sproglig forbedring.
Til nr. 2
Der er tale om
en sproglig rettelse, der udgør en sproglig forbedring.
Til nr. 3
Der er tale om
en sproglig præcisering. Med den foreslåede
ændring præciseres det, at det er en betingelse for
godkendelse af en verifikator fra et andet EU-/EØS-land, at
vedkommende skal være forsikret mod økonomiske krav i
henhold til de regler, der udstedes efter § 11, stk. 5. Det er
endvidere præciseret, at der ikke må foreligge
omstændigheder, hvorefter Erhvervsstyrelsen kan nægte
godkendelse efter § 11, stk. 3.
Til nr. 4
Der er tale om
en sproglig præcisering. Med den foreslåede
ændring præciseres det, at der er tale om
Erhvervsstyrelsen.
Til nr. 5
Der er tale om
en lovteknisk rettelse. Den foreslåede ændring
indebærer, at der henvises til den korrekte bestemmelse.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk rettelse, som
vil betyde, at de gældende regler vedrørende
bæredygtighedsrapportering videreføres.
Ændringsforslaget vil indebære,
at virkningsbestemmelserne, der blev indført med lov nr. 480
af 22. maj 2024, vil blive videreført.
De gældende virkningstidspunkter er
en implementering af bæredygtighedsdirektivet, hvorefter
virksomhederne trinvis bliver omfattet af de nye regler om
bæredygtighedsrapportering.
Ændringsforslaget indebærer
ingen ændringer i forhold til gældende ret.
Til nr. 7
Ændringen er en konsekvens af vedtagelsen af
kønsbalanceloven den 12. december 2024, som indeholder en
ændring til årsregnskabslovens § 159 b.
Til nr. 8
Der er tale om
en sproglig rettelse, der udgør en sproglig forbedring.
Til nr. 9
Der er tale om en indholdsmæssig
ændring. Den foreslåede ændring præciserer,
at der henvises til stk. 1-12 i § 99 a.
Til nr. 10
Der er tale om en indholdsmæssig
ændring. Den foreslåede ændring præciserer,
at der henvises til stk. 1-11 i § 99 a.
Til nr. 11
Der er tale om
en lovteknisk rettelse som følge af vedtagelsen af lov nr.
1602 af 17. december 2024 (Kønsbalanceloven), som
indsætter et nyt nr. 15 i årsregnskabslovens § 159
b, stk. 1.
Til nr. 12
Der er tale om en lovteknisk
konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr.
11.
Til nr. 13
Ophævelsen af § 1, nr. 23,
foretages for at forhindre, at der udformes to forskellige
versioner af årsregnskabslovens § 99 a med samme
ikrafttrædelsestidspunkt.
Til nr. 14
Der er tale om
en sproglig rettelse, der udgør en sproglig forbedring.
Til nr. 15
Der er tale om
en sproglig rettelse, der udgør en sproglig forbedring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november
2024 og var til 1. behandling den 6. december 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhverhvervsministeren sendte den 3. september 2024 dette udkast
til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 272, folketingsåret
2023-24. Den 20. november 2024 sendte erhvervsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
9 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Birgitte Vind (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S)
Karin Gaardsted (S) Kim Aas (S) Thomas Skriver Jensen (S) Per
Husted (S) Hans Andersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V) Louise
Elholm (V) fmd. Heidi Bank (V)
Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD)
Kim Edberg Andersen (DD) Pernille Vermund (LA) Steffen W.
Frølund (LA) nfmd.
Lars-Christian Brask (LA) Helle Bonnesen (KF) Dina Raabjerg (KF)
Peter Kofod (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF)
Sigurd Agersnap (SF) Rosa Lund (EL) Katrine Robsøe (RV)
Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |