Skriftlig fremsættelse (13. november
2024)
Minister for
digitalisering (Caroline Stage):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om supplerende
bestemmelser til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
europæisk datastyring (datastyringsloven)
(Lovforslag nr. L 102)
Lovforslaget har til formål at skabe
rammer for det danske tilsyn med dataformidlingstjenester og
dataaltruistiske organisationer. Det er således
formålet med lovforslaget at udpege Digitaliseringsstyrelsen
som kompetent myndighed og hertil tildele tilsynskompetencer.
Der er tale om et supplerende lovforslag
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
europæisk datastyring. Forordning om datastyring har til
formål at bidrage til at styrke det indre digitale marked ved
bl.a. at fastlægge retningslinjer for, hvordan
dataformidlingstjenesteudbydere (tjeneste, der har til formål
at etablere kommercielle forbindelser med henblik på
dataudveksling) og dataaltruistiske organisationer (organisationer
der frivilligt deler data uden at de modtager en modydelse) skal
indgå i datamarkedet. Forordningen er direkte gældende
i Danmark og skal derfor ikke først implementeres. Dog
kræver visse bestemmelser i forordningen, at medlemsstaterne
supplerer med national lovgivning.
Det foreslås i lovforslaget, at
Digitaliseringsstyrelsen udpeges som kompetent myndighed for
tilsynet med udbud af dataformidlingstjenester. Dette
indebærer blandt andet tilsynsopgaver relateret til
anmeldelsesproceduren for dataformidlingstjenester, samt tilsyn med
dataformidlingstjenesteudbyders overholdelse af kravene i
forordningen.
Hertil foreslås det i lovforslaget,
at Digitaliseringsstyrelsen udpeges som kompetent myndighed for
tilsynet med dataaltruistiske organisationer. Dette omfatter
oprettelse og ajourføring af et offentligt nationalt
register over anerkendte dataaltruistiske organisationer, samt
tilsyn med anerkendte dataaltruistiske organisationers overholdelse
af kravene i forordningen.
I denne forbindelse forslås det, at
Digitaliseringsstyrelsen kan påbyde dataformidlingstjenester
og dataaltruistiske organisationer at efterleve kravene, som
følger af forordningen, herunder at Digitaliseringsstyrelsen
kan sanktionere i tilfælde af manglende efterlevelse af
påbud.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.